• No results found

Cinematic chronotopes: affective encounters in space-time - Samenvatting

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Cinematic chronotopes: affective encounters in space-time - Samenvatting"

Copied!
4
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

UvA-DARE is a service provided by the library of the University of Amsterdam (https://dare.uva.nl)

UvA-DARE (Digital Academic Repository)

Cinematic chronotopes: affective encounters in space-time

Hesselberth, P.

Publication date

2012

Link to publication

Citation for published version (APA):

Hesselberth, P. (2012). Cinematic chronotopes: affective encounters in space-time.

General rights

It is not permitted to download or to forward/distribute the text or part of it without the consent of the author(s) and/or copyright holder(s), other than for strictly personal, individual use, unless the work is under an open content license (like Creative Commons).

Disclaimer/Complaints regulations

If you believe that digital publication of certain material infringes any of your rights or (privacy) interests, please let the Library know, stating your reasons. In case of a legitimate complaint, the Library will make the material inaccessible and/or remove it from the website. Please Ask the Library: https://uba.uva.nl/en/contact, or a letter to: Library of the University of Amsterdam, Secretariat, Singel 425, 1012 WP Amsterdam, The Netherlands. You will be contacted as soon as possible.

(2)

Pepita Hesselberth - Cinematic Chronotopes: Affective Encounters in Space-Time 185

Samenvatting

In dit onderzoek staat de vraag centraal hoe we cinema, of liever het cinematische, kunnen analyseren in een tijdperk en samenleving waarin technologisch geme-dieerde beelden en geluiden een steeds dominantere plek innemen. Omdat het gros van de klassieke filmtheorie de traditionele bioscoopsetting, oftewel cinema, als uitgangspunt neemt, zijn de termen die wij tot onze beschikking hebben om de veranderende rol en functie van het cinematische binnen onze hedendaagse samenleving te bestuderen niet langer toerijkend, zo luidt mijn stelling. In deze studie pleit ik voor een alternatief conceptueel raamwerk, dat meer recht doet aan de complexiteit van veranderingen waaraan het cinematische binnen onze hedendaagse cultuur onderhevig is.

De cases die ik heb onderzocht dwingen een dergelijke heroverweging af: een multimedia-tentoonstelling van de vroege films en televisieprogramma’s van Andy Warhol in hoofdstuk een; de esthetiek van de hand-gedragen camera in Eu-ropese arthouse films uit de jaren ’90 in hoofdstuk twee; een grootschalige inter-actieve media-installatie in de publieke ruimte in hoofdstuk drie; en het gebruik van de troop van de flash forward in hedendaagse Hollywoodfilms in de conclusie. Ondanks dat deze cases traditioneel doorgaans worden beschouwd als verschil-lend en zelfs antagonistisch ten opzichte van elkaar, benadruk ik in deze studie juist wat zij met elkaar gemeen hebben, en dat is de geïntensiveerde ervaring van tijd, en een daaraan gerelateerde geïntensiveerde ervaring van ruimte en daarzijn (self-presence). De mate waarin technologisch gemedieerde beelden en geluiden vandaag de dag worden ervaren als cinematisch, valt in mijn ogen grotendeels samen met de geïntensiveerde ervaring van een “hier,” een “nu” en een “ik” die onze affectieve ontmoeting met het cinematische teweeg brengt, tastbaar maakt voor het lichaam.

In het conceptueel raamwerk dat ik voorstel om deze geïntensiveerde ervar-ing van tijd, ruimte en daarzijn te analyseren, neem ik de notie van de chronotoop, het paradigma van deixis, en de deictische termen “hier,” “nu” en “ik” als vertrek-punt. Chronotoop betekent letterlijk tijd-ruimte. Het gaat hier om de tijd en ruimte waartoe wij ons verhouden, of sterker nog, waaruit wij bestaan. Een analyse van het cinematische als chronotoop, zo laat ik zien, geeft inzicht in de manier waarop gemedieerde vormen van tijd en ruimte transformeren in constitutieve categorieën van subjectiviteit, of subjectivering. Deixis en de deictische termen “hier,” “nu” en “ik,” bieden vervolgens een systematisch kader om de veranderende ervaring van

(3)

186 Summary

tijd, ruimte en daarzijn te analyseren in een samenleving waarin technologisch gemedieerde tijd, ruimte en zelf-presentatie een steeds dominantere rol vervullen. Het stelt ons bovendien in staat om binnen eenzelfde raamwerk cinematische vor-men en praktijken te identificeren en analyseren die voorbij gaan aan cinema, in de strikte zin van het woord.

In het eerste hoofdstuk analyseer ik de multimediatentoonstelling Andy Warhol:

Other Voices, Other Rooms, Stedelijk Museum Post CS, Amsterdam 2007. In het

klassiek filmtheoretisch debat zijn Warhol’s films veelal besproken in termen van hun expliciete manipulatie van en spel met gemedieerde vormen van tijd. Ik laat zien hoe juist in deze discussies over tijd al de eerste sporen te vinden zijn van een opvatting van het cinematische voorbij cinema, een opvatting die draait om een geïntensiveerde ervaring van het “hier,” het hier namelijk van het lichaam, zowel gesitueerd, als in beweging.

In hoofdstuk twee analyseer ik vervolgens de esthetiek van de hand-gedragen camera in Europese arthouse film, zoals Zusje (Westdijk, 1995), Rosetta (Dardenne, 1998) en Idiotere (Von Trier, 1998). Ik laat zien hoe de films het gebrek aan ruimteli-jke oriëntatie, veroorzaakt door het beperkte perspectief van de camera, compens-eren door een schijnbare heroriëntatie in een “nu.” Dit nu, echter, is uiteindelijk alleen toegankelijk voor de kijker als hij of zij de film navigeert met en binnen de tijd van affect en trauma, een temporaliteit die ons dwingt onze ervaring van daarzijn in relatie te plaatsen tot een potentieel gemedieerd hier en nu dat niet langer noodzakelijk kenbaar is.

In hoofdstuk drie analyseer ik Rafael Lozano-Hemmer’s installatie Body Movies, Schouwburgplein (Rotterdam, 2001) waarbij ik stilsta bij de impact van de desta-bilisatie van de traditioneel veronderstelde scheiding tussen de ruimte van repre-sentatie en die van de kijker, als het gaat om onze ervaring van zelf, of daarzijn in de confrontatie met het cinematische. Wat tastbaar wordt in onze interacties met cinematische praktijken als Body Movies, zo luidt mijn stelling, is een ervaring van een zelf in zijn interrelationaliteit, een gecondenseerd en geïntensifieerd “ik” als onderdeel van een complex netwerk van interacties met andere entiteiten, zowel geanimeerd als technologisch, tegelijkertijd enkelvoudig en meervoudig, mobiel en vergankelijk, ingebed en belichaamd.

In de Coda, of conclusie, tot slot, sluit ik af met een analyse van de heden-daagse Hollywoodfilm The Source Code (Jones, 2011), om zo de relevantie en bruik-baarheid aan te tonen van de theoretische grondslagen van de paradigmaverschui-ving die ik probeer te vangen in dit proefschrift.

(4)

Pepita Hesselberth - Cinematic Chronotopes: Affective Encounters in Space-Time 187

De cases die ik bestudeer zijn extreme gevallen. Het zijn theoretische objec-ten, in de zin dat ze constructief bijdragen aan het hedendaags film-filosofisch debat, onder meer door een aantal basisaannames van klassieke filmtheorieën aan de kaak te stellen – zoals een opvatting van tijd als lineair, van het subject als eenduidig te herleiden coherente constructie, en de veronderstelling van een strikte scheiding tussen de ruimte van representatie en de ruimte waarin de kijker zich begeeft. Hiermee komen tevens gerelateerde categorische opposities zoals beweging en stilstand, echt en virtueel, oorzaak en gevolg, lichaam en geest op losse schroeven te staan. De cases doen tevens dienst als media-archeologische objecten, in de zin dat ze ons dwingen om met terugwerkende kracht kritisch te kijken naar gangbare opvattingen over de (voor)geschiedenis van cinema, waar-mee de tegenstelling tussen “oude” en nieuwe” media feitelijk wordt ondermijnt. Op deze manier hoop ik met dit proefschrift een eigentijdse bijdrage te leveren aan het hedendaagse mediatheoretisch debat.

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Trekk de leeuw maar aan zijn staart bij wijze van experiment omm zijn aard echt te doorgronden; dan is kennis machtig mooi.. Zoo is helder licht geworpen op 't reactiemechanisme,

A new entry to adenosine analogues via purine nitration - Combinatorial synthesis of antiprotozoal agents and adenosine receptor ligands..

Het Gerechtshof Den Haag heeft bij een arrest van 29 juli 2009 (LJN BJ3772) geoordeeld dat noch het gebruik van een verborgen camera noch de gewraakte uitzendingen noch de column

It is not permitted to download or to forward/distribute the text or part of it without the consent of the author(s) and/or copyright holder(s), other than for strictly

An interdisciplinary team of researchers investigates potential media effects on the perception of responsibility and collective action in response to different forms of

In the general simple case Λ ∗ (H) resulting from the Dirac quantisation condition is the weight lattice Λ(H ∗ ) of the GNO dual group H ∗ whose weight lattice is the dual

 Indien u kiest voor een kort ziekenhuisverblijf van minder dan 72u na de bevalling, dan wordt de metabole screening ambulant uitgevoerd in het ziekenhuis of komt een

PROEFSTATION VOOR TUINBOUW ONDER GLAS TE NAALDWIJK tomaat ( 2/3 hokkig ) herfstteelt 1984 rassenproe-F Ie beoordeling R.I.V.R.O.. ir.J.H.Stolk it