• No results found

Waarheen met het progressief liberalisme

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Waarheen met het progressief liberalisme"

Copied!
1
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

~

E

T H E

M A

Waarheen met het progressief liberalisme?

H

et vooruitstrevend liberalisme lijkt tot op heden voorbe-houden aan een "verlichte" heffe des volks. Het zijn voor-al de consultants, advocaten, artsen, hogere ambtenaren en

lera-ren (plus aanverwante beroepsgroepen) die er warm van worden.

Het zijn, grosso modo, met name de hoger opgeleiden, vooral vindbaar in de zelfstandige beroepen, die het progressieve libe-ralisme fervent aanhangen. Ze hebben er ook belang bij: ze wil-len hun verlangen naar vrijheid van handewil-len, van denken en van uiten graag koppelen aan een vooruitstrevende, liefst socia-le politieke stellingname.

Het nadeel van deze ietwat gelimiteerde groep van aanhangers is het onvermijdelijke electorale deficit. Zolang deze begrenzing in de aanhang blijft bestaan, zal de partij die het voertuig is van de progressief liberale richting -namelijk D66- weinig tot geen blijvende electorale macht kunnen opbouwen. Anders gezegd: zal D66 een marginaal verschijnsel blijven. Dat is jammer. Er is maar één remedie: we moeten

kij-ken hoe we 'onze' stroming, zon-der haar in de fundamenten aan te tasten, bereikbaar kunnen ma-ken voor een breder publiek. Een andere weg zie ik niet.

Electorale achterland Het lijkt me op zichzelf niet zo moeilijk om onze politieke over-tuiging electoraal te verbreden. Er zijn immers veel meer groepen

in de samenleving die vrijheid

van handelen, vrijmoedigheid en

zelfstandigheid als uitgesproken

begeerlijk ervaren. De markt-koopman of de kleine zelfstandige is in wezen net zo gebaat bij maxi-male zelfsturing als de beoefenaar van het vrije beroep. Velen die

actief zijn in het midden- en

kleinbedrijf hebben net zo'n hekel aan een centralistische,

betutte-lende en bureaucratische overheid als het thans gemiddelde D66-lid. En dan heb ik het nog niet eens over de duizenden ouders die zèlf willen beslissen over de kinderopvang, het schooltype en de ambiance waarin ze hun kroost willen zien opgroeien. En ook niet over de gelovigen van alle pluimage die de vrijheid willen hebben de eigen levensbeschouwing te beleven en uit te dragen in een zo groot mogelijke ongedwongenheid. Op de keper be-schouwd is het natuurlijke electorale achterland van een partij als D66 veel breder dan de verkiezingsuitslagen te zien geven. Kl.etsende intellectuelen

Wat te doen? Op een gemiddelde partijbijeenkomst van D66 zie je voor je ogen waar de kracht én de zwakte van de partij ligt.

13

Kletsende intellectuelen, genuanceerd pratende bestuurders, vriendelijk van mening verschillende beroepspolitici. Plezierig voor de mensen die 'erbij' horen, schrijnend voor mensen die zich buitengesloten weten. Willen we een omvangrijkere achterban activeren, dan zullen we eerst tot haar door moeten dringen. En dus minder mensen moeten buitensluiten. Dat betekent concreet een omwenteling van aanpak en gedrag. Dat betekent aanpas-sing aan een nieuwe kiezersmarkt.

Taalgebruik is een eerste stap. We zullen publiekelijk afstand moeten doen van een teveel aan jargon. Aan een onnodige bureaucratische, juridische en bestuurlijke woordkeuze. Wat betekent 'versterking van de rechtsketen' of de 'focussering op de beheersaspecten van ons onderwijs' om maar wat citaten te pluk-ken uit recente openbare D66-uitingen?

We zullen ook moeten gaan luisteren. Intensief gaan aanhoren wat ons achterland wil zeggen. Daarvoor zullen we moeten afstappen van het idee dat wij 'een boodschap te verkopen

heb-Welke wensen en zorgen leven bij het electoraat? ben'. Weg met de kansel, en weg met het vernauwen van ons gedachtegoed tot een aan marktsegmenten te verkopen 'product'. Wat dan wel? We zullen eerst eens goed moeten onderzoeken wie belang heeft bij het D66-gedachtegoed. Welke wensen, behoeften en zorgen leven bij dit mogelijke electoraat? De uitkomst zullen we moeten houden in het licht van onze overtuiging. Dan verta-len naar een politiek programma. Zo bouwen we een cirkel: we luisteren, verwerken, vertalen en voeren het in een herkenbare politieke agenda terug naar ons eigen achterland. •

Hein van Meeteren, Amsterdam

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

In dit onderzoek wordt gekeken of het sluiten van zorgcentra (met hun faciliteiten) en daarmee het scheiden van wonen en zorg, wel een goed idee is en of het doel van dit beleid – het

Harry Kloosterman: ‘We moeten een beetje respect hebben voor de natuur.’. Japanse duizendknoop bestrijding

Hoewel de directe impact van het gevoerde beleid nog verder moet onderzocht worden, is duidelijk dat (1) de taxshift verantwoordelijk is voor een substantieel deel van

Daarnaast moeten alle regio’s dezelfde instrumenten hebben voor subsidies, werkplekvoorzieningen, jobcoaching en re-integratiemogelijkheden.” Van Weelden gaat ervan uit dat het breed

“Grote vergissingen zijn er bij de decentralisaties gelukkig niet geweest, maar veel mensen zien dat gemeenten bezig zijn om burgers af te houden?. Daardoor verliezen

We zien hierin ook een plus in de bevoegdheden van de gemeente om omwonenden die zelf minder mondig zijn te kunnen beschermen tegen dit soort overlast en andere soorten overlast

Vele vluchtelingen vonden nog geen onderdak, ten- ten blijken niet bestand tegen de stortbuien, kinderen kampen met bronchitis en longontste- king en er dreigt

Ik vind dat artsen en verplegers hun geweten moeten kunnen inroepen om niet te gehoorzamen aan die wet.'' Léonard is van mening dat de Belgische kerk meer tussenbeide moet komen in