• No results found

Aspekte van die poësievernuwing in Afrikaans na 1950

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Aspekte van die poësievernuwing in Afrikaans na 1950"

Copied!
202
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Aepekte van die Poesievernuwing in Afrikaans na 1950.

Verhandeling voorgel~ tar vervulling van die vereistes vir die graad Magie-ter Artium in die Fakulteit LetMagie-ters en Wysbegeerte aan die Potchef stroomse Universiteit vir Christelike Hoer

Dn-derwye

deur

Ammereneia Robinson

Studieleier: Prof. T.T. Cleats

(2)

INHOUO

HOOFSTUK I ORIENTER I NG

.

. .

.

. . .

.

.

.

.

. . . .

l l INLEIDING

• • • • • • l

1.1 BEGRIPSBEPALING

.

. . .

. .

.

.

. . .

.

.

.

.

2 HODFSTUK II TEKENS VAN 1N VERNUWINGSBEWUSSYN

• • • 6 HOOF ST UK III 'N NUWE WERKLIKHEIDSBESKOUING • • (I s e 23

HOOFSTUK IV DIE TAALGEBRUIK • • •

. .

. . .

.

.

53 HOOFSTUK

v

DIE DIGTERLIKE BEELD

.

.

. . .

. . . .

.

80 HOOFSTUK VI DIE KLANK • • • • • • • • • • • • • • 0 • 98

HOOF ST UK VII DIE RITME •

.

. . .

. .

. . .

. .

.

.

.

.

121 HOOF ST UK VIII INTERPUNKSIE • • • •

.

. .

.

. .

• • • • !) 155 HOOF ST UK IX SITUERING VAN DIE AFRIKAANS[

POESIE-" VERNUWING BINNE DIE GROTER

LITERER-HISTORIESE RAAMWERK • • • • •

.

. . .

.

~ 178 HOOFSTUK X GEVOLGTREKKINGS

.

. . .

.

. .

.

.

.

.

188 BIBLIOGRAFIE • • • • • • • • • • e • o ~ 192

(3)

HDDFSTUK I DRIENTERING 1 INLEIDING

Die nuwe tendense in die Afrikaanse poesie na 1950 is op wyd uiteenlopen-de wyse krities beooruiteenlopen-deel. Enersyds is byvoar beeld opgemerk dat 11 'n koue wind aan die opsteek (is) in ans literatuur.111 Andersyds is beweer dat

11'n literatuur wat sulks verse voortbring, horn nie (hoef) te skaam tussen die ouer literature van die wsreld nie. 112 Die poesie van Breyten Breytenbach, wat onder anders 'n belangrike bydrae tot die vernuwing lewer, is sowel 11'n modeverskynsel, en daarom in essensiele sin juis nie so danig nuut nie 113 ge-noem, as 11moderne poesie deurgaans sander mode, houding, snaaksheid, sander modernisme. 114 Daar is gepraat van Breytenbach se 11miskenning van die gedig as gedig,115 maar oak van sy poesie as 11 oor die algemeen heel streng gevormde poesie116 waarin daar 11verbluffende gebondenheid117 gevind word.

Rob Antonissen beweer egter dat 11 • • • • teenstrydighede (in die kritiese beoordeling van kunswerke) glad niks teen die kunswerk as 'n betroubare objek van kontrole (bewys) nie. Wat oak al die oordeel, die kunswerk is wat dit . ..s

J.S •

Die studie is dus onderneem om in die poesie self na te gaan in watter opsigte daar in die Afrikaanse poesie na 1950 'n vernuwing plaasvind, en wat die aard en die funksie van die verskillende veranderinge is. Ten slotte word aandag gegee aan 'n moontlike situering van die Afrikaanse poesievernu-1. Grove, A.P.

11,

jg. xx, Brink, A.P. 44 - 56.

11Tendense in die hedendaagse Afrikaanse Poesie.11 Standpunte nr. S, bl. 12 - 23.

2. 11Blomme vir Boeddha." Standpunte 73, jg. xxi, nr. 1, bl. 3. Grove, t.a.p.

4. Antonissen, Rob. Spitsberaad, bl. 148. 5. Grove, t.a.p.

6. Antonissen, t.a.p. 7. Brink, t.a.p.

(4)

wing op literer-historiese vlak. In die studie is deeglik rekening gehou met die kompleksiteit van die poesie, selfs in gevalle waar dit misleidend eenvoudig voorkom. Daarom moet die afleidings wat in die studie gemaak word nie as kategoriese stallings opgeneem word nie, maar slegs as gevolgtrekkings wet gebaseer is op die persoonlike insigte wat uit die beperkte

ondersoek-veld gevorm is.

Vanwee die omvang van die ondersoekveld moes h sekere terreinafbakening gemaak word. Daarom is gekonsentreer op aspekte van die vernuwing

wat in die loop van die ondersoek belangrik geblyk het. Verder is in die studie slegs gebruik gemaak van die volgende digbundels: uit die oeuvre van Wyk Lauw die bundels Nuwe Verse (1954) en Tristia (1962), wat spesifiek.tot die nuwere Afrikaanse poesie behoort, van Peter Blum die bundels Ste~nbok tot Poolsee (1955) en Enklaves van die Lig (1958), van Adam Small Kitaar~ Kruis (1961) en se s,jibbolet, van Boerneef slegs die bundels Mallemole

(1962), Palissandryne (1964) en Op die flottina (1967), van Ingrid Jonker Rook en Oker (1964) un Kantelson (1966), en van Breyten Breytenbach die drie bundels die ysterkoei moet sweet (1964), die huis van die dowe (1967) en Kouevuur (1969). Die poesie van die genoemde digters het in belangrike mate die weg aangedui van h vernuwing en hulle het dit op eie wyse in hulle

.. . t . 9 poesie on gin.

1.1 Begripsbepaling

Sekere terme wat in die studie herhaaldelik gebruik word, verg nadero presisering. Die basiese begrip ,,vernuwing," waarom dit in die studie gaan, vereis nadere omlyning omdat daarby belangrike gesigspunte betrokke is wat die verloop van die ondersoek beinvloed.

9. Ezra Pound beweer byvoorbeeld dat daar by h vernuwing onderskei kan word tussen "inventors, masters, diluters'' ens. Literary Essays of Ezra Pound edited with an introduction by T.S. Eliot, bl. 23.

(5)

D.J. Opperman hat opgemerk: 11In enige digwerk van betekenis, al lyk hy hoe tradisioneel, is daar iets nuuts wat een of ander van die volgende

betref: die woordeskat, die verstegniek, die ritme, die beeldspraek,

rym-woord, lewenshouding, tema of een of ander element •••• maar iets nuuts is

I

daar altyd.1110 Wanneer die term 11vernuwing" egter in hierdie studie

ge-bruik word in verband met h bepaalde rigting wat ingeslean is in die

Afri-kaanse poesie, is daerby meer betrokke as h 11indiwiduele'' nuutheid wat eie

is aan elks nuwe gedig van betekenis. Dit gaan hierby om h

poesieverskyn-sel wet in die algemeen so verskillend is van die voorafgoende poesie, dat

dit h nuwe poesievorm ten gevolg hat. So h nuwe poesievorm wet onderskei

kan word, is uiteindelik die 11resultaat van een ondergrondse, duistere,

on-weerhoudbare beweging, waarvan de vormaspekten als zij nieuw, en zelfs als zij revolutionoir waren, warden geboren uit een organische innerlijke

nood-11

zaak.11 Oaarom is so h vernuwing gewoonlik min of meer gelyktydig

waar-neembaar in die werk van verskillende digters. Volgens Etienne Leroux

vind 11 ware vernuwing alleen plaas as daar nie meer presies in die huidige vorm gese kan word wat jy wil se nie •••••• Jy kom tot die ontdekking dat die bestaande vorm nie meer die ontwykende gevoelsinhoud presies weergee

. ..12

nie.

h Belangrike gesigspunt ten opsigte van so h vernuwing is dus oak dat

,,literatuur alleen geschapen kan warden vanuit literatuur.1113 Dok ten

op-sigte van die poesie geld die opmerking dat 11al duidt het begrip van een

nieuw tijdperk op een discontinuiteit in de geschiedeni~ deze kan nimmer de

10. 11Moderne Tendensies in ans Poesie." Standpunte 43, jg. xvi, nr. 1,

bl. 4 - 15.

11. Dubois, Pierre. 11Problemen van Vernieuwing en Traditie in de

Neder-landse Literatuur". Standpunte BO, jg. xxii, nr. 2, bl. 1 - 11.

12. 11Vernuwing in die Prosa". Sestiger, jg. 2, nr. 4, bl. 31 - 35.

(6)

continuiteit daarin teniet doen. Als er van een nieuw tijdperk sprake is,

dan is dit voorbereid in hat verleden."14 Die vernuwing waarom dit hier

gaan, is nie h geisoleerde gebeure in die Afrikaanse poesie sander voorlopers

en/of selfs ooreenstemmende voorbeelde in die voorafgaande poesie nie. Dit

word as vernuwing bestempel omdat die 11 kwantitatiewe verandering op de duur ••••

hat karakter krijgt van een kwalitatiewe verandering.1115 Waar

ooreenstemmen-de voorbeelooreenstemmen-de in die vroeer poesie gevind word, is dit geisoleerooreenstemmen-de gevalle. Wanneer sulke voorbeelde so vermenigvuldig en oak saamhang met geheel en al nuwe tendense (kwantitatiewe verandering), dat dit die aard van die poesie

beinvloed (kwalitatiewe verandering), bring dit vernuwing teweeg. Wat in

geval van die poesievernuwing gebaur, stem dus ooreen met wat Andre Brink van die prosavernuwing beweer, naamlik dat "daar elements (is) van opstand, van afbreek, van uitbreek, van volstrekte nuwe dink, maar daar is oak baie ander elements wat die resultaat van h lang en natuurlike groeiproses is: gestimu-leer deur faktore binne die literere situasie, maar ook dikwels deur prikkels

van buite."16 In verband met h vernuwing is die feit dat dit deel is van h

groeiproses van net soveel belang as die feit dat dit rewolusioner is. Die tweeds term in die verhandeling wat nader omskryf moat word, is

11modern." Dit word nie gebruik met die uitsluitlike betekenis van 11

behoren-de tot die jongste tyd" nie. Daar is reeds daarop gewys dat die verskynsels,

waarom dit in die verhandeling gaan, nie slags tot die huidige tyd beperk hoef

ta wees nie. Die term 11modern" word dus hier gebruik in die betekenis van

beskouinge, vorme, verskynsels, wat die bestaandes van enige spesifieke tyd

deurbreek en wysig. Daarom is dit moontlik om in die Bybel, wat meer as

tweeduisend jaar gelede geskryf is, dinge aan ta toon wat as 11 modern" bestem~

14. Van Riessen, Prof. Dr. Ir. H. Mondiqheid en de Machten, bl. 25.

15. Van Riessen, a.w., bl. 26.

16. Brink, Andre P. Aspekte van die Nuwe Prosa, bl. 11.

(7)

pel kan word, en word h digter soos Baudelaire, wat van 1821 tot 1867 gelewe het, bestempel as 11der dichter der Modernitat.

1117

In gevalle waar gepraat word van die jongste of die nuwere Afrikaanse poesie, gaan dit in die verhandeling om Afrikaanse poesie wat tussen 1950 en 1970 gepubliseer is.

(8)

HOOFSTUK II

TEKENS VAN 1N VERNUWINGSBEWUSSYN

Die belangrikheid van vernuwing in die literatuur, soos in al die kunste, is ten opsigte van die Afrikaanse situasie herhaaldelik beklemtoon. Van Wyk

Lauw noem byvoorbeeld "vernuwing as sodanig (das Ding an Sich), die lewe self van die literatuur.111 So h vernuwing hang nou saam met

n

nuwe beskou-ing en ervarbeskou-ing van die werklikheid. Daar was in die Afrikaanse poesie reeds vroeer blyke van die feit dat

n

veranderde werklikhoidsbeskouing aan-leiding was tot h vernuwing. S6 praat D.J. Opperman van die ontstaan van n

Derde Afrikaanse Beweging met 11

n

strews na volwassenheid, selfstandigheid en verskeidenheid op verskillende gebiede" en wat die 118eweging van Dertig in

die poesie"2 meegebring het. TI Grater objektiwiteit en nugterheid, veral ten opsigte van die stad, en h nuwe installing teenoor die digterskap, beinvloed die soort poesie wat in die Veertiger jare geskryf word. Veral

3

in die poesie van D.J. Opperman kom di~ nuwe werklikheidsbeskouing na vore~ Die bedreiging van h eensydige patroon in die literatuur, sander

var-4

nuwing, het uit die Afrikaanse prosasituasie geblyk.

In die jare na Vyftig is daar in die Afrikaanse literatuur opnuut ge-praat en besin oor vernuwing. h Duidelike manifestasie van die bewussyn van h vernuwing in die Afrikaanse literatuur by die kunstenaars self, is die totstandkoming van die tydskrif Sestiger, wet deur Bartha Smit in die eerste nommer dnarvan bestempel is as 11

n

groepspoging van die 11jonger" skrywers (of 11middeljariges'' soos een van ans ou jongeres verkies om hulle 1., 11Sestig, Sestiger, Sestigste", Sestiger, jg. 1, nr. 3, bl. 3 - 11. 2. Digters van Dertig, bl. 29.

3. Verg~lyk 11Veertiger, meer as Veertiger'', waarin A.P. Grav~ TI

karak-teris~ring ~e van die poesie van Veertig. Monografiee uit die Afrikeanse Letterkunde Nommer 9 D.J. Opperman, bl. 5 - B~

(9)

5 te noem) om die regte klimaat en begrip vir hulls werk en strews te skep."

Die besef van die ingryp·ende veranderinge en radikale wegbreek van

gevestig-de opvattinge op wetenskaplike en lewensbeskoulike terreine, het die behoefte aan dianooreenkomstige adekwate vormgewing in die poesie laat ontstaan.

Van Wyk Lauw het die beginsel dat 11selfs h groat, h grootse, skoal of

tradisie in die litaratuur mettertyd doodloop van herhaling116

beklemtoon en

as volg verwoord in sy 11Ars Poetica" (Tristia):

I 1 Uit die gevormda literatuur

2 is nooit weer poesie ta maak nie,

3 uit die ongevormde wel:

4 heuning uit blomsap

5 om ta illustreer

-6 en uit heuning self, glo neg;

7 maar nie meer uit die seshoek-sel.

I I 1 Op die temas van die dwase,

2 en van die nie-dwaas heiliges

3 is dit moontlik om variasies

4 en besuinigings, selfs palinodas

5 te versin, maar dis onmoontlik

6 om te speel - selfs met die sp1H;

7 of groat te dean of te misdoen

8 in die skoene van die grates.

In hierdie versreels gee Van Wyk Lauw uitdrukking aan die besef dat 'n

vernuwing van die poesievorm vir die poesie lewensnoodsaaklik is (vergelyk

versreel 1 - 3, strafe I en versreel 5 - B, strafe II). Die ontstaan van

'n nuwe poesiesoort deur h variasie van dieselfde tema of stof, sou denkbaar

wees ( vergelyk versreel 6, strafe I en versreel 1 - S, strafe II), maar uit

5. ,,Ter inleiding." Sestiger, jg. 1, nr. 1, bl. 1 - 2.

6. 11Sestig, Sestiger, Sestigste," t.a.p.

(10)

'n konvensionele vorm (vergelyk die 11seshoek-sel") is nie weer 11nuwe" poesie te maak nie.

Met die bundel Nuwe Verse (1954), slaan Van Wyk Lauw nie alleenlik opnuut 'n nuwe weg in binne sy eie oeuvre nie, maar dit word oak die begin van 'n op-vallende poesievernuwing in Afrikaans. Hoe ingrypend 'n strukturele vernuwing in hierdie bundel in die 11Klipwerk"-afdeling reeds deurgevoer word, blyk uit A.P. Grav~ se vraag ten opsigte daarvan: 11Hoe is sulks werk te rym met Lauw se streng opvattinge oar die vorm van 'n gedig, sy uitspraak dat die digter diep-in per slot van rekening 'n 1verbete formalis' is?117 In

'n bespreking van Nuwe Verse beweer Antonissen selfs dat 11vernuwing, die oopslaan van 'n nuwe verskiet, of die warp van 'n brug oar die afgrond waarvoor hy te staan gekom het, vir 'n digter op 'n bepaalde oomblik belangriker is as handhawing

8

van 'n pail." Wat hier van belang is, is die feit dat daar in Nuwe Verse reeds so 'n radikale wegbreek van gevestigde opvattinge oar die poesie was, dat dit 'n onmiskenbare taken van vernuwing in die pol:isie was. Dit lyk asof

9 Van Wyk Lauw se gebruikmaking van die motief van sy jeug in hierdie bundel n6u aansluit by die volgende opmerking wat hy gemaak het: 11Ek vra my party dee af of ans nie woorde soos kuns en veral woordkuns behoort te vergeet nie -heeltemaal meet vergeet dat stories en versies some oak as kuns beskou word, en hulle makers as kunstenaars. So 'n bekering sou miskien ons poesie

..

...

t en goe e d k om. .. 10 Die jeug word juis geassosieer met ongedwongenheid en ongekunsteldheid. Hierdie nuwe soort benadering word algemeen aangetref in die poesie na Vyftig, deurdat die digters minder daarop gesteld geraak hat

7. 11Resensie 11

• (lo. Nienaber, P.J. Beeld van 'n Digter, bl. 287 - 294. B. 11 Tussenstand". (lo. Beeld van 'n Digter, bl. 269 - 279.

9. Vergelyk byvoo-rbeeld die eerste gedig, 11Nog eenmaal wil ek" en die laaste gedig, 11Beeld van 'n Jeug : Dief en Perd" in die bundel as voor-beelde hiervan.

10. Vernuwing in die Prose, bl. 57.

(11)

om gesofistikeerde 11kuns" te skep of 11estetiese poesie" te skryf.

Peter Blum gee in sy poesie blyke van h baie besliste en bewustelike wil

tot vernuwing. By horn tree verset teen uitsiglose inperking binne statiese grense, verstarde vorme en h koue, uiterlike skoonheid wat onaantasbaar bly, sterk op die voorgrond. Oaarteenoor stel hy telkens motiewe van beweeglik-heid en vitaliteit. Wat tot geslote kringe beperk is, .,!ewe" nie meer nie en kan die ryk werklikheid nie ervaar nie. Oit blyk onder anders uit die volgende versreels uit .,Rooinekke op Hermanus" (Steenbok tot Poolsee):

Hierdie dorp het uitsig slags oar die see

-...

berge sny horn af, skei horn, sander horn af van hoofpadhaastige, graanboubesige binneland - horn wat spoorwee afwys •

.

. .

.

.

0 gestilde sinnebeeldvoels, simboolvlerke, ju! pryk teen sononder, klaar met dool, enkel embleem van hierdie seksie onwilde, ongewilde

vasgemeerde, aarde - agterhaalde ryks-arende, pensioentrekkers op ou roem,

wat koel staan teenoor 6ns rumoer, ki.1-vreemd - nie aanvoel W8t 6ns bedoel, !n ons woel: hartstog-verleerde, wrok-onbegrypende sege-moeg, effens geaffronteerde

see-afkykers, agterland-afgekeerdes

wat hoegenaamd niks nie brandelik begeer.

Afgeslotenheid, ook in die poesie by implikasie, h onvermoe om tred te hou op die 11besige verkeerswee" waarop voortdurende beweging plaasvind,

n

teer op ou roem,ensovoorts, ontneem sulks ingeperktes lewenskragtigheid

(12)

wat 11brandelik (laat) begeer." Poesie wat beperk is tot tradisionele vorme kan dus ook nie verwoording wees van dinamiese inhoude nie.

Blum kontrasteer die 11ingeborenes van Gamkaskloof/- haas verlorenes, van paaie en dorpe/onwegbaar agter bergs weggeworpe /" met die Sigeuners -11daardie danker sander-/ vasts - verblyfplek - oral - ongebonde/beoefenaars van h doellose trek/slags dood - beeindig", want:

Om te reis is h soort onbetroubaarheid, want wie wil reis het h onomheinde sin, stel onverplig geen einders aan die oog, en by horn, of langs hear, is min respyt.

( 110m te reis is h soort onbetroubaarheid," Steenbok tot Poolsee). Indian die poesie 11op reis" wil tilees soos die Sigeuners, kan dit nie slags langs betroubare en dus beproefde wee beweeg nie, maar dit moat 11 onver-plig geen einders (ste]J aan die oog" nie. Die poesie durf ook nie 11wortel skiet in die onbelowendste/beloofde land, en h klein kring uitlewe" soos die 11ingeborenes van Gamkaskloof" nie, Selfs h uiterlike, onaantasbare skoonheid in die poesie, soos die 11Maanblombleek Ophelia" in 11Aan h goeie dogter" (Steenbok tot Poolsee), sou dit h innerlike warmte en leweskeppende vermoe ontneem. Blum gebruik die banale Kaapse liedjie 11Van buite skoon, van binne rein/- En fridzid soos h pikkawynl" as kontrasterende motto bo-aan bogenoemde gedig. 56 is di t gesteld met p:Jesie wat slegs binne 11 konvensio-nele J=Btrone" beweeg.

Die in tradisie gevestigde 11Stad op die Water" (Steenbok tot Poolsee), 11uitgewerk tot h versteende droo~', word aangevreet en ondermyn deur h nuwe tyd:

Hoe sal die unieke

eeue-ryke steengeworde droom

beskerm word teen ans uitbundiges,

voortvarendes - teen besoedeling en stoom?

(13)

In die gedig word

n belangrike beginsel, wat oak vir die poesie geldig

is, gestel - 110m te vaar is noodsaaklik, om te lewe nie." In die skynbare paradoks van hierdie versreel, wat oak as motto bo-aan die gedig verskyn, 16 die beklemtoning van die feit dat

n

11vaar tot die dood toe'' die enigste behoud teen verstening is. Beweeglikheid skakel die moontlikheid van ver-starde vorme uit.

In Breyten Breytenbach se poesie is verskillende voorbeelde van die feit dat die moderns digter bewus is daarvan dat hy konvensionele sekerhede moet ontbeer. In 11stukkende gedig'' (die ysterkoei moat sweet) s6 hy by-voorbeeld:

laat ans die saak deurdink

die ontbinding van vesels en bloed talm nie verspeel nie jou tyd nie

wat was jou groat voornemens?

of is jou bestaan nou slegs

n

proses van skikkings7

...

.

.

. .

.

.

.

.

. .

die verval van lyf en drome draai voort

vryf oar jou oe en oogbanke en diep die diepste reels op al glo jy dan nie in h siel nie

ontrafel ten minste die frases wat in jou donkerste wese eggo

en break hierdie moment oop in hS:om kreet

Die moderns digter lewe onder die bewussyn dat 11ander w@relde ander

moontlikhede eksisteer." D!t op sigself is

n rede tot voortdurende soak na

vernuwing. Die motief van verval, wat so dikwels voorkom in Breytenbach se poesie, kom ook voor in bostaande gedig. Die moderns digter word voortdurend gekonfronteer met die feit dat die sigbare (lyf) sowel as die nie-sigbare

(droom) eksistensie van die mens waarde en geldigheid verloor (dit 11verval''). In 11h proses van skikkings" is vir die poesie geen heil nie, want die poesie

(14)

is skepping. Ou waardes kan dus nie maar slags herrangskik word nie. Oaar-om is die 11bevryding" vir die digter (en vir die poesie) gelee in die krea-tiewe en eiesoortige oop break van 11hierdie moment" wat 11is/omdat dit nou is."

Alhoewel die digter dus bewus is dat 11die kersieboom (krom) staan/van moee, waterige vruggies," soos Breytenbach s6 in 11Swart Saad'' (die huis van die dowe), is die moontlikheid van vernuwing vir horn nie uitgesluit nie. Juis hierdie 11moee, waterige vruggies" word 11toegeswelde monde wat ans eat/om weer te leaf/om weer ta blom." O!t is dan oak h tweeds motief wat in Brey-tenbach se poesie herhaaldelik voorkom: dat wet verbruik is en verval (en dus oak verrot), bemesting word tot nuwe lewensmoontlikheid. Om hierdie rede kan Breytenbach in sy poesie soveel geykte frases en elements uit vorige poesie inkorporeer, terwyl hy daaruit nuwe sin vir die poesie heal.

Breytenbach se bewussyn van sy taak as vernuwer spreek uit die res van die gedig 11Swart Saad":

vergun my d!t:

die tuinmanskap en vryheid om my pen in jou ta steak,

jou nat ts lei met lente-ink

wie weet, miskien word hierdie sloot van saad so swart

n

somerboom van bloeisels, vaste tonge van silwer bloed vir h loflied in jou skoot

Die motto 11Hierdie dor papier vra woorde L'Q1..Q//omdat hy v66r is vir saad -" uit h gedig van N.P. Van Wyk Lauw, bo-aan Breytenbach se gedig, is reeds h aanduiding daarvan dat die poesie 11nuwe" lewe impliseer, want saad wat wortel skiet, bring nuwe !ewe voort. Oit gaan vir Breytenbach egter

nie om die 11nuwe" sander meer nie, maar om h nuwe bevrugting vircie poesie 12.

(15)

wat volle wasdom sal bereik (11'n somerboom van bloeisels •••• " ensovoorts).

In 11Clean-Up" (se sjibbolet) verwoord Adam Small die noodwendige

afslui-ting van selfs 'n grootse tydperk. Hy se: I 1 Die big days is verby,

2 kom, ons most die Nativity opbriek; II 1 gan gie tnug die dummyvrou

2 wat daai halfbankrot 3 winkel ons galien het 4 vi die Moeder van God -III 1 en wie se poppentjie is di~

2 watms gabruik het vi die Here Jesus, 3 kom haal dit asseblief

4 wie-ever s1n dit is;

IV 1 daai woodwool kan djulle ma verbrand 2 dan kommie plek gouer annie kant; 3 die planks?

4 (oppas virrie spykers daa!)

5 nai, hou die planks vi annerdjaar -6 hulle kan oak nog baie useful wies 7 virrie st6ltjies vannie bazaar.

So 'n afsluiting van 11big days" bring noodwendig 'n 11clean-up" van

uit-gediende simboliese voorwerpe mee. Daarmee saam gaan egter ook die onthul-ling van die valsheid van die voorwerpe wat 11luister" moes verleen aan die

geleentheid. Wat gedurende die 11big days" die 11Moeder van God" was, is na

afloop daarvan 11die dummyvrou wat daai halfbankrot/winkel ons galien het".

Die enigste bruikbare materiaal wat oorbly, is die 11planke," mits dit

ver-sigtig gehanteer word (vergelyk versreel 4, strafe IV) en in 'n nuwe ver-band gebruik word (vergelyk versreel 5 - ?, strafe IV).

(16)

oak gepaard met opruiming en vernuwing. Elements wat 'n baie belangrike bydrae gelewer het tot die skoonheid van die poesie, verloor geldigheid in

'n nuwe era en meet vervang word. Daar is in die poesie na Vyftig dan ook verskillende voorbeelde van sulks elerrente in die poesie wat die digters as uitgedien beskou. Peter Blum spreek byvoorbeeld sy afkeer en voorkeur onomwonde uit in die volgende versreels uit 11Die Klok in die Newel"

(Enklaves van die Lig):

Ag, oak die digkuns van mode was destyds nie in my smaak nie, En die geroemde bundel (op menige jeugdige boekrak

Ingedruk tussen -

n

vreemde drietal - Mein Kampf en die Bybel) Wemelend van vodde en vuil, van wrok en waansin,

Skriklikheid en groat winde, vir my ongenietbaar. Eers die bonkige Zoeloelander met skerper beeldspraak, Heilsame aardsheid en emosies minder krampagtig.

Hat Afrikaanse verse vir my weer skryfbaar laat word.

Vir Blum is 'n dramatiese en emosionele soort poesie (soos by die Der-tigers voorgekom het) onbevredigend. Hy staan grater nugterheid in die poesie vaor. Dit bring soberder en meer doeltreffende beeldgebruik mee

(soos in die geval van D.J. Opperman, die 11bonkige Zoeloelander").

Boerneef keer horn baie stark teen

n

verhewe, diepsinnige en sogenaamde 11onvervangbare" taalgebruik in die poesie. In 11My woord slaan sommer net hier near" (Mallemole) s~ hy byvoorbeeld:

julle wat die w~reld se wysheid beethet "' wat die Groot Woorde so vreeslik liefhet vir jul staan ek maar liewerster opsy my woord slaan sommer net hier near geeneen die hoar dit nie

'n Aanmatigende soort sogenaamde 11suiwer" poeeie is nike anders as 11kierangpraat" nie, socs Boerneef dit noem in 11Janniefiskaal wat se dinge

(17)

issit die" (Op die flottina).

Van Wyk Lauw het as Dertiger die afgesonderde weg langs 11hoer koue paaie'' (110pdrag,

11 Die Halwe Kring) gesien as die onontwykbare roeping van

die digter. mense/huiwer egter:

Hy wou 11die heilige, nooit-gehoorde/dinge se waarvoor die

"

•••• In 11My hat die vlug oak min gebaat" (Tristia) se hy

My hat die vlug ook min gebaat: die drel hat saamgesleep:

Hy sluit hierdie gedig af met die versreel: 11my hart is staan-en-stil." Die hedendaagse digter is bewus daarvan dat h9 nie kenner en interpreteerder van afgesonderde wee en heilige dings is nie. Daarom blyk uit die volgende versreels uit die 11Groot Ode'' (Tristia) van Van Wyk Lauw h nuwe strews:

Vee! liefliker is dit om in die dood se skeur in nuuskierige en ontdekker -gierig na niks meer,

hand aan die wand ta sluip - self h~nd word in h handskoen

s9

pad gaan oak 11in die dood se skeur in" en hy is maar 11ontdekker, 11 soaker, 11nuuskierige11•

h Gedig waaruit in baie opsigte h kritiese houding teenoor vroeer

op-opvattinge in die poesie spreek, is 11breyten bid vir homself" (die ysterkoei meet sweet) van Breyten Breytenbach. Dit lui as volg:

I 1 Oat Pyn bestaan is onnodig Heer 2 Ons kan goad genoeg Daarsonder leaf 3 h Blom hat nie tande nie

(18)

II 1 Dood is wel die enigste vervulling

2 Maar laat ans vleis nuut soos vars kool bly 3 Maak ons vastig soos h vis se pienk lyf

4 Laat ans mekaar bekoor met oe diep skoelappers

III l Begenadig ons monde ans derms ons harsings 2 Laat ons gereeld die soet aandlug smaak 3 In lou see swam, met die son mag slaap 4 Rustig op fietse ry die blink Sondae

IV l En geleidalik sal ans wegvrot socs ou skape of borne 2 Maar hou Pyn var van My o Hear

3 Sadat ander dit mag dra

4 In hegtenis geneam sal word, Verbrysel

5 bestenig 6 Ge hang 7 Gegesel 8 Gebruik 9 Gefolter 10 Gekruisig 11 Ondervra

12 Onder huisarres geplaas

13 Die kromme note mag haal

V l Tot dowwe eilande verban tot die einde van hul dae 2 Wegkwyn in klam gate tot groan slymerige smekende bane 3 Hul kappa vol spykers, maaiers in die mae

4 Maar nie Ek nie

5 Maar ans nooit Pyn gee of klae

Met h eerste oogopslag lyk Breytenbach se gedig deur en deur egoisties van aard. By nadere ondersoek blyk egter dat dit juis selfbewustheid in die poesie afwys as h onvanpaste uitgangspunt, wat geen wins vir die poesie is nie.

Op subtiele wyse wissel Breytenbach die gebruik van die persoonlike

(19)

voornaamwoord, eerste persoon enkelvoud en meervoud af. Die titel van die gedig wek die indruk dat dit in die gedig slags om die eie persoon gaan. Des-ondanks gebruik Breytenbach die meervoudsvorm van die voornaamwoord tot in die vierde strafe, versreel twee, wanneer hy die enkelvoudsvorm met h hoofletter

skryf. In die volgende versreels is die eie persoon geskei van die 11hulle 11

tot met die laaste versreel, waar die .,Ek", wat in die vorige versreel nogeens met h hoofletter geskryf is, plotseling weer geintegreer word met die onge-differensieerde 11ander". Hierdie opvallende spel met die voornaamwoord in

die gedig vestig die aandag op die verhouding .,ek ander" of digter -gemeenskap. Hierin val al onmiddellik

n

verskil met hierdie situasie in die vroeer poesie op. In .,Die Profeet" (Die Halwe Kring) van N.P. Van Wyk

Lauw is die 11ek" (die digter-profeet) die gemartelde, terwyl die .,ander"

(gemeenskap) verskans is teen God se 11hoe branding." In Breytenbach se ge-dig bid hy dat 11ander die kromme note mag haal", 11Maar nie Ek nie.

11 Die verskil wat hieruit na vore kom, is dat die hedendaagse digter ho~self nie 11verheerlik

11 as

n

selfbewuste, afgesonderde gemartelde nie, maar dat hy juis bid dat 11Pyn,

11 wat selfbewus maak, ver van horn gehou moat word. In die poesie lei so h 11martelaarshouding" tot egosentrisme wat die .,ek" verhinder

om homself te verloor in die belewing en genieting van alledaagse dinge waar-aan die gewone mens dee! hat (vergelyk strafe III).

nog in 11Digter" (Negester oar Ninive):

Ek is gevang en met die stryd erens in die ewigheid op h Ceylon verban

Die digter is dus oak hier h eensaam strydende.

Dok D.J. Opperman se

(20)

sy Drde" (Nuw.§l Verse) van Van Wyk Lauw gelS word, blyk dit dat dit deur oar-eenstemrning en wysiging daarop 11kommentaar !ewer". Oaardeur word sekere

belangrike gedagtes uitgelig wat aansluit by die voorafgaande oprnarkings in verband met die gedig. Van Wyk Lauw se gedig lui as volg:

I 1 Oat pyn bestaan, is nodig, Heer, 2 sodat U aarde vol kan vloei 3 van rykheid, en die soet geduld 4 66k aan U vreemde boom kan bloei. II 1 Maar gee vir 6ns die lot van smart

2 tot aan die einde van U dae; 3 laat daar aan ans gepynig word, 4 rnaar ans nooit pyn rnaak nie of klae.

Reeds in die titels van die twee gedigte le h opvallende verskilo Die moderns digter is geen afgesonderde heilige wat ken 11intree" by God as

voor-spraak, soos Ignatius doen nie. Aangesien die digter een is met die ge-meenskap wat 11wegvrot soos ou skepe of borne'' (vergelyk die gebruik van die

voornaamwoord 11ons" in versreel 1, strafe IV van 11breyten bid vir homself"),

kan hy slegs vir homself bid. Die digter beklee nie h verhewe 11

rniddelaars-posisie" teenoor die gemeenskap by magte van sy afsondering en uitverkoren-heid tot h 11hoer orde" nie. Sy 11andersheid" is gelee in die feit dat hy

hornself red deur uit te tree uit sy eie 11Pyn'' (vergelyk veroreel 2, strafe

IV). Di t word beklemtoon deur ·die opstapeling van 11onheile

11 l•Jat die

11ander" moat dra (strafe IV), en wat direk volg na die versreel, 11Maar

hou Pyn var van My o Heer." Dit blyk dus weer eens uit die oorskakeling van 11ons" i"l die voorafgaande versreels, na h onderskeie 11my - ander" in

versreel 2 en 3 van strafe !Vo

h Tweeds belangrike kontras wat Breytenbach se gedig skep met die van

(21)

Van Wyk Lauw, is sy 11kommentaar" op die eerste strafe van 11Ignatius bid vir sy Drde" met die versreel, 11'n Blom het nie tande nie". Wanneer Van Wyk

Lauw praat van 11soet geduld", gebruik hy 11soet

11 klaarblyklik in die

beteke-nis van iets wat aangenaam is en dus tevredenheid of voldoening gee. Brey-tenbach gebruik slegs die digterlike beeld wat by Van Wyk Lauw geimpliseer word, naamlik dat die 11soet geduld" 'n blom is. Van Wyk Lauw se dat die 11soet geduld" 11aan U vreemde boom •••• bloei." Geduld is in 'n groat mate

passiwiteit. Dit word geimpliseer deur Breytenbach se versreel, 11'n Blom het nie tande nie". h Blom, wat normaalweg met skoonheid ge·assosieer word, besit nie die vermoe om te vermaal en selfs weerstand ta bied11 nie, soos in die geval van iets wat tande het. Breytenbach doen in sy gedig juis mee aan 'n verwerking en belewing van die alledaagse werklikheid (vergelyk vers-reel 2 tot 4, strafe II en strafe III van 11breyten bid vir homself). Daarom kan die bostaande versreel geinterpreteer word as 'n ver~erping van 'n blots

11estetisering" van 'n passiewe 11dra van pyn". Deur middel van vermaling

en verwerking vind herskepping plaas. Dit bring vanselfsprekend vernuwing mes. 'n 11Blom sander tande" kan d.lt nie verwesenlik nie.

Deur die wysiging van die laaste versreel, strafe II van 11Ignatius bid

vir sy Drda," lyk dit asof die oareenstemmende versreel in Breytenbach se gedig oak ,.kommentaar lewer" op die gedagte 11maar ans nooit pyn maak nie of klae." Breytenbach se gebruik van banale uitdrukkings in sy poesie laat vermaed dat sy versreel, 11Maar ans nooit Pyn gee •••• ", kan betaken

12

11afkeer verwek." In so h geval sou dit betaken dat hy die 11vrees" om nie

11. 12.

Vergelyk die uitdrukking: Vergelyk die uitdrukking:

11hy verwek by my afkeer."

11jou met hand en tand" verdedig.

(22)

pyn te veroorsaak nie, verwerp. Dit sou getuig van h groat mate van le-wensvreemdheid, wat juis afkeer verwek. Sulke afkeer is egter die teen-oorgestelde reaksie as wat skoonheid (en oak die poesie) behoort te ontlok. Die hedendaagse digter is in 'n groat mate ingestel daarop om 11pyn te maak."

Daarom bid 11breyten" dat 11ander die kromme note mag haal.

11 Die hedendaag-se digter wil nie 11pyn ~" (afkeer verwek) nie, maar die afgestompte moderns mens 11skok" tot 'n nuwe skoonheidsbelewing.

Dieselfde kritiese houding teenoor 'n 11estetisering" van persoonlike pyn tref 'n mens aan by Peter Blum. In 11Pretpark" (Steenbok tot Poolsee) skep hy 'n skerp kontras tussen die vrolike lewe van die pretpark en die 11klaemuur van duisend klagte" wat hy teekom in die 11slonsige hotel." Die uitwerking wat die lewendige deelnemers aan die pretpark op horn het, verwoord hy as volg:

My hart klop •••• 'n skitterende wereld skiet deur my oe in!

Daarteenoor se hy:

Vanoggend in die slonsige hotel ('n Klaemuur van duisend klagte oor kos, lakens, en gekrenkte eer) het h tannie met verlepte vel my voorgekeer

(in slapelose nagte

beoefen sy glo die liriek) en wou my om die dood vertel hoe sy gepla word deur

sinkens, borskwaal en rimmetiek.

Hierdie 11klaemuur" verwek dus oak niks anders es afkeel' nie.

teenoor open die genietinge van die pretpark 11'n skitterende wereld. 11

(23)

'n Ander aspak wat balig word daur Braytenbach se gedig 11breyten bid

vir homself", is die betreklike geldigheid van die baeldspraak in Van Wyk

Lauw se gadig, 11Ignatius bid vir sy Drde." Indian die 11geduld

11, waarvan

Van Wyk Lauw praat in versreel 3, strafe I, 11soet" is, is dit vreemd dat

dit oak 'n blom is. Gewoonlik word 11soet",wat oak 'n aangename smaak kan

wees, nie geassosieer met 'n blom, wat normaalwag nie geest kan word nie.13

Daurdat Breytenbach die teenstrydigheid van 'n blom met tande uitlig, bring

14

dit die assosiasia met blom - smaak, wat gewoonweg nie te rym is nie.

Hierdeur val 'n teenstrydigheid in Van Wyk Lauw se gedig op. In die nuwere

Afrikaanse poesie benut die digter egter opsetlik die betreklike geldigheid

van die digterlike beeld. Daarom kan Breytenbach in 11Slaap klain Beminde"

(die huis van die dowe) praat van 11 • • • 'n koets/soos pere in kiste".

Hierdie kritiese houding by verskillende digters na Vyftig ten opsigte

van belangrike aspekte van die vroeer poesie, is in 'n groat mate 'n

weer-spiesling van die behoef te aan vernuwing.

Van Wyk Lauw konstateer die feit van h vernuwing as volg: 11So random

die jars 1955 - 1965 kom daar h besliste cesuur in ans Afrikaanse letterkunde.

Daar word heelwat geskryf wat vir 'n ouer, literer goed geskoolde geslag

ver-warrend, irriterend, wan-kunstig voorkom; en: heelwat van hierdie nuwe is

oak goed en wys vooruit na moontlikhede waaraan daar twintig jaar gelede nie

in die openbaar gedink is nie. Hierdie wending is net so beslis 'n wending

as wat ans met Negester oar Nineve in 1947 ervaar het; dit is iets wet nie

uit die vroeer bestaande vermoed sou kon geword het nie. 1115

In die volgende hoofstukke word gelet op spesifieke ,.nuwe" elements in

13. Alleenlik 'n blom 11bloei" aan 'n boom en nie h vrug nie. Laasgenoemde

kan egter weer ,.soet" wees. 'n Blom hat wel 'n soet reuk.

14. Tande is deel van die mond, waarin die smaaksintuig gales is.

15. 11Sestig, Sestiger, Sestigste,

(24)

die poesie na 1950. Vir die doel van die bespreking word die elements saver as moontlik onderskei. Die noue samehang van die verskillende moments in die gedig word ogter nie hierdeur uit die oog verloor nie.

(25)

HOOFSTUK III

'N NUWE WERKLIKHEIOS8ESKOUING

Literer-histories het dit al dikwels geblyk dat

n

verandering in die

beskouing van die werklikheid die literere kunssoort beinvloed. In die

Afrikaanse poesie was dit selfs met die betreklik klein veranderinge wat in

di~ opsig plaasgevind het, duidelik. Dit hang saam met die eenheid van

in-houd en vorm. In sy verwysing na die Nederlandse eksperimentele digter

Kouwenaar, maak Pierre Dubois die volgende opmerking wat aansluit by

bo-staande gedagte: 11Het gaat niet om een nieuw vorm, noch om een nieuw

in-houd, maar om een ander ervaringsbesef, dat, uitgedrukt in het vers, uiter-aard oak vorm en inhoud beinvloedt; maar die begrippen zijn sekundair ten

opzichte van het ervaringsbesef.111

N.P. van Wyk Lauw het die beslissende rol van

n

veranderde

lewensop-vatting as volg beklemtoon: 11Dit is nie onmoontlik dat vernuwing in

lewens-opvatting, of -houding die radikaalste soort vernuwing is wat

n

kunssoort kan

ondergaan nie. In sy grootste verskyningsvorms is dit die soort verandering

wat oar die wereld kom wanneer

n

nuwe godsdiens of

n

nuwe

massa-wereldbe-skouing opkom: so iets SOOS die oorgang van die Antieke wereld na die

Chris-telike Middeleeue, van die Middeleeue na die Renaissance en dergelike

ver-anderings meer ••••• Sulks groat veranderinge in die wereldbeskouing

bring vanselfsprekend revolusies in alls kunsvorme aan; en dit is

waarskyn-lik dat hierdie vierde soort vernuwing altyd geneig is om

al

drie die ander

(vernuwing van tema, taal- of woordgebruik en van bou of konstruksie) met 2

horn mee te sleep."

1. 11Kroniek der Nederlandse Letteren II". Standpunte 83, jg. xxii, nr. 5,

bl. 32 - 38.

(26)

Oat die besef van vernuwing in die poesie, socs aangedui in die

vooraf-gaande hoofstuk, verband hou met die bewussyn by die hedendaagse Afrikaanse digter en skrywer dat hy "op die drempel etaan" van h radikaal nuwe tyd en nuwe wereld, blyk uit die volgende uittreksel uit h artikel van Barthe Smit in die tydskrif Sestiger:3

"Die krisis wat ham in ens tyd op bykans elks gebied van die lewe laat voel, is niks anders as h ontwerkliking van ans tradisionele werklikheids-beeld nie. Want dat die sogenaamde Nuwetyd - dit wil se die epog wat na afloop van die Middeleeue met die Renaissance begin - ten einde loop en h nuwe, deur die geskiedenis nag onbenaamde epog in aantog is of alreeds begin het, is h feit wat al deur vale min of meer dof bespeu·r is - steeds ender die taken van die angs - en deur die skerpsigtigste denkers van one tyd ver-kondig word. Dwarsdeur die 19de eeu, feitlik hand aan hand met die roes van die Vooruitgangsgeloof, loop reeds h sombere en steeds groeiende voorge-voel dat ans hale wereld en waardestelsel aan sy einde gekom hat •••••

In 1931 skryf Karel Jaspers: 1Nog sander heldere wets word ans steeds meer bewus dat ans aan h keerpunt staan wat met geen geskiedkundige epog van die vorige duisende jare vergelyk kan word nie. Met vergelyking tot die verlede lyk die mens aan sy einde. Of hy staan as hedendaagse bewussyn aan die begin soos alleen aan die begin van sy wording, maar •••• op totaal ender niveau.' Berdiajew praat van die einde van Renaissance en Humanisms wet ans tans op hoogs akute wyse beleef. Hiermee sluit die Nuwetydse ge-skiedenis af en betree ans h totaal onbekende periods, die vierde periods van die wereldgeskiedenis, wat nag geen naam het nie."4

4.

Die aanhaling is in hierdie verband van belang vanwee die feit dat die tydskrif Sestiger die 11mondstuk

11 van die "nuwe geslag" digters en sk-ry-wers in Afrikaans was.

11Die Krisis van ans Werklikheidsbeeld in Drama en Epiek." Sestiger, jg. 1, nr. 3, bl. 44 - 56.

(27)

In hierdie hoofstuk word slags 'n kursoriese oorsig gegee van sommige opvallende tendense in die poesie, waaruit veranderde belewinge en beskouinge van hierdie 11Nuwetyd

11 blyk. Vera! in die huidige tyd, waarin soveel

stro-minge saamloop, sou dit misleidend wees om lewens- of werklikheidsbe-skouing in die poesie tot enkele strominge te herlei.

Wanneer Van Wyk Lauw in 11Cartesiaan

11 (Tristia) praat van

11die wat

horn-self ken en sy tyd,/en weet, en klein begeer, en niks verwag'', gee hy aandui-ding daarvan dat 'n nuwe kennis van die mens en die eie tyd vir die hedendaag·-se poesie ander verwagtinge meegebring het. Die digter wat maar kan 11klein

begeer,en niks verwag,11 benader die paesie met 'n nuwe betreklikheidsbesefo

Die verbysterende tempo waarteen nuwe vlakke van die werklikheid steeds ont-dek en ontgin word,het die mens laat besef dat die werklikheid vir horn on-oorsigtelik is. Daarom se Van Wyk Lauw in 11Ex unguine Leonem" (Tristia): I 1 Ek kan nie opsom: nie 'n lewe, 'n gesprek,

2 'n tydperk of 'n eeu ..

3 Die klou dui al die dier aan, is gese -"

4 maar is nag nie die leeu.

II 1 Ek vind op hierdie aarde soms 'n volte

...

2 my brain die kry die waan

3 dat ek, omdat ek altyd sirkel sien,

4 die sfeer - self kan verstaan.

III 1 Wat ek van manse of van God wil mean,

2 word in my dofheid dof,

3 lets staan in sterre-en-helderte geskryf;

4 en ek skryf na in stof.

Die digter staan voor die oorweldigende wete van sy onvermo~ tot h vol-ledige deurgronding van selfs 'n beperkte deel van die werklikheid (vergelyk versreel 1 en 2, strafe I). Die ondefinieerbare 11iets

11

, wat 11in sterre

-en-helderte geskryf (staan) ,11 kan hy slags

(28)

Sy beperkte weergawe van dale van die werklikheid is niks meer as h aanduiding van die Waarheid nie (vergelyk die titel van die gedig en versre~l 3 en 4, strafe I). Hy "verstaan" nie, maar vermoed slags (vergelyk versreel 1 Gn 2 van strafe III).

In skerpe teenstelling hiermee hat Van Wyk Louw in die vroeer bundel Alleenspraak in die gedig "In Waansin het ek gevra", ges&:

0 God, vir my die wilds sin., die oe wat hul waansin noem, om wat ondenkbaar is, te dink, en wat onmoontlik is, begin.

In pie Halwe Kring hat hy gepraat van die 11suiwer hart" wat "so 'n hoe gang wou gaan/en al Gods denke wou deurskou". Die hedendaagse digter le sulke onrealistiese oormoed af. Daartoe hat h nuwe relatiwiteitsbesef by-gedra. Die insig is verwerf dat alls waardes relatief is en nooit 'n abso-lute karakter dra nie, en dat die mens niks kan ken na sy innerlikste wese

. 5

nie.

Breyten Breytenbach

se

in "Kouevuur : Slaap ender lade" (Kouevuur): •••• die aarde is 'n gladde 'n ronde gedagte:

vee jou nie daaraan af

Deur middel van die banale uitdrukking in die laaste versreel beklem-toon hy die beperktheid van die mens teenoor die onomvatbaarheid van die "aarde" (werklikheid). Die mens durf nie die waan koester dat hy onver-skillig kan staan teenoor hierdie moeilike 11hanteerbaarheid" van die .,aarde" nieo Breytenbach se oak in dieselfde gedig: "maar onthou die waarheid is bent en rond." Die wysiging van die gesegde 11rond en bent", vestig die

a~ndag daarop dat die waarheid nie in 'n enkele beskouing of ervaring saam 5& ~lseviers Filosofische en Psychologische Encyclopedia, bl. 190.

(29)

te vat is nie. Daarom is poesie ook nie finale Waarheid nie.

h Besef van die betreklikheid en nietigheid van die digter en sy woord kom talryk voor in die poesie van Boerneef. Wanneer hy moat rekenskap gee van "die nut van sy palissandryn'' (Op die flottina) moat hy "die antwoord skuldig bly," want sy "spel is alte nietig vir die ewigheid/klink skaars h rukkie hoorbaar voor dit sterf ." Hieruit blyk die besef dat die poesie, in verhouding tot die absolute (die ewigheid), slags geldig is binne h be-perkte ruimte in die tyd. Boerneef verwoord die vernietigbaarheid van die menslike voortbrengsels (sy 11spoor" en sy 11woord

11

) teenoor die standhoudend-· heid van h natuurverskynsel (Sedoos) as volg in Mallemole:

Al trap jy hoe al loop jy var Sedoos die waai jou spore dood

die maan skyn mooi hoog blink die star maar ja jou spore waai tog dood

al dig jy fyn al rym jy slag Sedoos die waai jou woorde wag mens dink soma hy is wie west wat

Sedoos skep horn en hy is wag

Hy stel die menslike spoor, wat so maklik vervangbaar is, op gelyke vlak met die woord (ook die digter se woord). Dit is geen etandhoudende nalatenskap nie.

Hierdie beskouing le baie naby aan die houding wat blyk uit die volgen-de versreeHs van Ingrid Jonker in 11Korrel tjie Sand" (Rook en Dker):

Korreltjie klein is my woord korreltjie niks is my dood

Dit is betekenisvol dat die digteres juis 11woord 11

en 11dood 11

hier deur die rym verbind.

(30)

Dia motto 11Ik kots van de poezie," waarmee Peter Blum die gedig

11Pretpark" (Steenbok tot Poolsee) inlui, is h ander voorbeeld van relative-ring van die poesie. h Mens walg jou immers nie aan die sublieme nie. Blum impliseer hiermee dat die genietbaarheid van die poesie ook betreklik

is. Daar kan h versadigingspunt kom vir h bepaalde vorm van die skoonheid.

Soos die werklikheid onvoorspelbaar en onseker is, so is die 11nuwe"

poesie ook 'n veranderlike en onvoorspelbare 11pretpark op toer" met sy 11 lewen-digs on vulgars" elements en 11h magdom dobbelspele". Die digter neem deal

aan die dobbelspel:

Die dobbelbal slinger my s iel oor wit en swart en rooi - ek gooi my

op die omwenteling van die wiel.

Die 11dcbbelspel" bied eindelose moontlikhede waaraan nie voorheen gs-dink is nie. Dok die poesie is vir die digter 11beweging'' (soos die

dobbel-bal) en daarmee saam ook onsekerheid.

Een van die verreikendste veranderinge van die 11Nuwetyd", is die veran-derde beskouing wat die aftakeling van h verheerlikte mensbeeld meegebring het. Die mens kan homself nie meer as held idealiseer nie. In die li tera-tuur het dit gelei tot die skepping van die anti-held. Hieroor se Andre Brink: 11Dalk is die anti-held van ons tyd die grootste bewys van die mens

6

se verlange na heldwees." In die nuwere Afrikaanse poesie wek die 11 on-heroise" figuur van die digter baie stark die indruk van so h anti-held.

In Van Wyk Lauw se 11Tristia en haar Voyou" (Tristia) is die figuur van 7

die voyou, wat met die digter vereenselwig kan word, in skerpe teenstelling 6. Aspekte van die Nuwe Prosa, bl. 41.

?e Lindenberg, E. 11Eenstemmige Gesprekke." Standpunte 85, jg. xxiii, nr. 1,

bl. 5 - 10. Die skrywer motiveer ook byvoorbeeld in hierdie artikel die gebruik van die samekoppeling digter-voyou met die Dviduis-verwysing en die terms 11 tegniek" en 11 verband" in die gedig. 28~

(31)

met die verhewe figure uit Van Wyk Lauw se vroeer poesie. as volg:

Wat'? Speel hy ballinkie in Pontus'? dit wil die Latiniste weet~

en: oar tegniek en oar "~erband". got laat ans die vergeet.

"Jou laat ek buite die gesnot: jy wag daar op die steep, my teef !

ek: kwak-profeet der renommee en balling-van-beroep."

Mag ek in hierdie kroeg praat?

ek mag? - wie gaan belet? het iemand trug latyn teen my? Nee? Mooi. "Korn hier1 my slet, Korn !n hier. Brandewyn en bier. En geen geweet en geen Latynl Vee die druppels uit jou kop uit. Hullo, Tristia! Gaan dit fyn."

Die gedig lui

Die voyou-figuur wek onmiddellik al ongunstige assosiasies.8 In strafe na strafe word alle verhewe eienskappe wat hy mag he, geprofaneer~

Die skerp kontraste wat geskep word, beklemtoon die opsetlike ontluistering van hierdie figuur. Die ongunstige benaming "kwak," word verbind met die gewigtige 11profeet der renommee." Sy "ballingskap" is geen reaping nie, maar word ironiserend h 11beroep" genoem. Die profeetskap en die ballingskap van die digter is albei motiewe wat teruggevind word in die vroeer poesie. Daar was dit egter deal van die verhewenheid van die digter. Latyn, die hoogtepunt van gekultiveerde taalgebruik, word

min-agtend met h klein letter geskryf. Die taal wat hier gebruik word, is kroegtaal, ontdoen van alle pretensie. Die vroulike figuur in die gedig, wat andersins met skoonheid geassosieer word, word in die geval

gekarakteri-seer met die meas veragtelike name. h Meer ontluisterde en onwaardige beeld van die digterskap en die skoonheid is nouliks denkbaar. Desondanks

s.

voyou: "straatjongen, me id, schooier, baliekluiver."

(32)

is daar in Van Wyk Louw se poesie talle voorbeelde van die 11uitskreeu na

anders as .!J.y is;/ - heiligheid en volledigheid -11 (11Groot Ode", Tristia). Broytenbach is in sy poesie nie h afgesonderde begenadigde of eensame mistikus wat deur die gemeenskap geken, maar misken of bewonder word nie. Hy moet homself voorstel voordat hy 11praat" - so onbeduidend is hy. In die openingsgedig van sy bundel die ysterkoei most sweet,

se

hy:

Dames en Here, vergun my om u voor te stel aan Breyten Breytenbach, die maer man met die green trui; hy is vroom

en stut en hamer sy langwerpige kop om vir u

h gedig te fabriseer eoos byvoorbeeld:

Hierdie poesie skep die indruk van

n

nugtere toespraak en is geen

11alleenspraak" of

.,n

belydenis in die skemering" nie. Dit word selfs gerig

tot

n

ongedifferensieerde gehoor, bloat mense. Dit skep

n

teenstelling met die konvensionele opvatting dat die poesie alleen vir 11ingewydes" toeganklik

is. Die eienskappe waarmee die digter gekarakteriseer word, 11die maer man

met die green trui", is so ordiner dat dit enige man kon gewees het. Sy ge-dig is

n

bloat menslike maaksel (vergelyk die feit dat hy die gedig 11

fabri-seer"), en nie h bonatuurlik geinspireerde skepping nie. Hierdie gedig ie ook maar een van soortgelyke uitinge (vergelyk die sinsnede 11soos byvoorbeeld''), en maak nie aanspraak op uniekheid nie. Die skynbare paradoks wat in hier-die poesie voorkom, is dat dit nieteenstaande bogenoemde feite, geen 11maklike"

poesie is nie.

Daar is verder talle voorbeelde in Breytenbach se poesie van die beklem-toning van sy gewone menslikheid. Hy is 11bang" (11Bedreiging van die Siekes,"

die ysterkoei meet sweet), en kom aan die einde van die gedig met die var-sugting: 11Kyk hy is skadeloos, wees horn tog genadig." Hy 11het gesien ••••

gehoor •••• geruik", maar hy 11onthou" oak 11nie veal" nie ( 11Verslag 11

, die

(33)

ysterkoei moat sweet). Hy word eweneens gekwel de.ur die retoriese, maar

menslike vraag: ~wat soak jy hier". Hy moat "leer dat (hy) niks is en

meet vaV' ("geb. 16 Sept. 1939, Bonnievale", die ysterkoei meet sweet).

Adam Small assosieer n6g in "Ka, lat ans sing" (Kitaar my Kruis) die digter met die gestalte van h profeet, maar dan is hierdie profeet h

karika-tuur. Hy 11sing" me~ h 11kitaar in die hand", die instrument wat die minste

met h "Godsgesant" geassosieer word. Hy "praat" net soos die "naakte skollie"

( 11Ee1ste Dankgabet vannie Skollie," Kitaar my Kruis).

In 11Wie's Hy?" (se sjibbolet) se Small dan oak:

I 1 Die poet,

2 wie's hy?

3 Djulle hat so baie bek oorie poet,

4 ma wie1s hy?

5 Is hy rerag soes djulle dink

6 die au moerie pen ennie ink

7 wat in sy study sit en poems dink?

II 1 Nai,

2 djulle's mistaken, 3 nie hy nie

4 ma djulle is die poets,

5 djulle wet innie straat in losp

6 ennie gladde bek verkoep

7 ma die dinge sien

8 en soema net daa God tien hulle roepl

Die digter is nie alleenlik 11die man innie straat" nie, maar 11die man

innie straat" is oak profeet (vergelyk versreel 7 en B, strafe II). Hy ver-werp dus die ideaalbeeld van h verhewe digter-profeet en stel digter en pro-feet en "man innie straat" op dieselfde vlak.

(34)

engel uit die klip" verlos. wysie", Palissandryne):

Ek is mos vannie wysie

•••••

Hierteenoor se Boerneef ("Ek is mos Vannie

tas en gryp na flentersnare bly annie soak na note

maar ale bly vale virrie afskeidswale ek soak ek soak na note

ek soak en tas my lewe lank my wysie bly maar sonner klank

Die hedendaagse digter verwerp die aanspraak op 11suiwer poesie."

Vol-gens Peter Blum is 11die misleidende voldoening/van h vars afgerond,

11

ontoe-reikend vir kranse en monuments." Hy beweer: n•••• in die kuns/is daar net grade van mislukking" ("Slotsom", Steenbok tot Poolsee). Boerneef moat verder bely: 11Die moed ontbreek my om met Hom te praat" (Palissandryne).

In 11Moenie lat ek lag nie" (Palissandryne) se hy:

1 voorwaarts krisjansyljere 2 waarheen die west ek nie

3 nenie nenie weetnie weetnie

4 Bk is pietinnieonkunde 5 nenie nenie weetnie weetnie 6 a mm al is pietinnieonkunde

56 h digter skep nie meer die voortreflike beeld van ,,ingewyde" of

11verlosser" van die bo-tydelike Skoonheid en Waarheid nie. Soos 11ammal"

is hy 11pietinnieonkunde.

11 Hy maak ook geen aanspraak op _oortuigda._.laierskap

nie (vergelyk versreel 1 en 2). Omdat die digter gewoon mens is, is sy ge-dig oak h menslike 11maakael". Daarom beskou hy die 11maak" van sy poesie

nie as h "heroiese verloseingsdaad" nie. Daer is opparvlakkig gesien, geen .grootsheid varbonda daaraan om ta 11soak" en 11na ta skep" en 11na ta praat". nie.

(35)

Dok Ingrid Jonker weet sy is 11Met hulle •••• /wat seks misbruik

II

. .

.

.

'

11met hulle wat oud en arm/meeding met die dood •••• ,11 11met hulle van wia die hart hul ontneem is " ( 11Met hulls is ek,11 Kantelson). Sy vereenselwig haar met die ontluisterde mens van haar tyd. Bartha Smit hat in 'n ander verband gepraat van 11die abstrakte begrip mens wat aan ans tyd sy gesig gee Hieroor se hy verder: 11Die magtige wese van ans tyd is die mens-as-totaliteit, die kollektief - met een woord: die mense Maar wie of wat presies is dis mens? Jy kan nie jou vinger op horn le of horn omlyn of definieer nie. Hy is almal en niemand. Hy is anoniem. Hy's 'n abstrakte begrip.119

Die 11 ont-heroisering" en die ontindiwidualisering van die hedendaagse digter is dus oak in ooreenstemming met die algemene mensbeeld van die 11Nuwetyd."

Dndanks hierdie ontluistering en gelykstelling van die digter met die gewone mens, is hy t6g nie dieselfde as die gewone mens nie. Hierdie 11 anders-heid11 is egter nie meer gales in 'n

11uitgesonderdheid" nie, maar in 'n 11 buite-staanderskap.11 Dit blyk baie duidelik uit Van Wyk Lauw se .,Mei-Fees in Amsterdam" (Tristia). Daarin se hy:

1 Die Eerste Mei is wit en blou 2 en elks bloeisel sing

3 en elke burger hat sy hand 4 hier in die park gebring

5 om onder hi er die Boland-lug 6 te akkie waar hy wil,

7 maar ek loop in my hart en sing: 8 My fees is Een April.

Wanneer 11die burgers" hulls lentefees (Mei-fees) vier, vier die digter 'n gekkefees op E A ·1 1110

11 en pr1 • Hy is buitestaander, die oenskynlike dwaas,

9. Sestiger, jg. 1, nr. 3, t.a.p.

lDo Vergelyk die uitdrukking 11April fool".

(36)

wat 11in sy hart" loop en 11sing" terwyl die feesvierendes, wet natuurfees vier, argeloos besig is om die natuur te antsier ( vergelyk versrefH 3 tot 6).

Andre Brink haal die bewaring van Colin Wilson aan wanneer hy se: 11die

out-sider ••• is die een mens in h siek beskawing wat weet dat hy siek is.1111 Dit

is ook die houding wat spreek uit bostaande gedig van Van Wyk Louw. Die

digter we~t s~ 11woord w.as nooit die waarheid nie." T6g vier hy fees s66s

die burgers, maar ook anders, omdat hy durf onthou: God hat h kodisil:

die d~ases kan die wysstes word:

Die antitese wat die nuwere poesie moet verwerk is enersyds h nuwe mensbeeld, wat bydra daartoe om die digter se woord te ontdoen van alls ver-hewenheid, maar andersyds h werklikheid wat met elke nuwe ontdekking meer

gekompliseerd raak. Daarom kan Adam Small in 11Amen" (se sjibbolet) se:

11Ek sing al easier, Here," maar, ,.Dissie maklik om so te sing nie".

Dndanks h 11vereenvoudiging" in die poesie vanwee die 11gelykstelling" van

digterlike woord en menslike woord, se Van Wyk Lauw dan ook: 11Nou sal daar

gese word." Hy sluit hierdie sinsnede af met h punt en laat in dieselfde

versreel daarop volg: 11Mense begryp mekaar nia." (Tristia) .• Alhoewel daar

gewoon gepraat word in die poesie, vind geen werklike kommunikasie plaas

nie, socs ook so dikwels tussen mense gebeur. Dit sou logies wees om te

verwag dat al die nuwe kannis van die mens horn in staat sou ate! tot halder-der begrip en h duideliker verwoording van die werklikheid.

se egter in 11Die sintuig vir die afgrond" (Tristia):

1 Dns staal begrip wat ta skerp geslyp is, 2 sodat wet !em moes gewees hat, gaan omle 3 en skaar kry, waar dit eanvoudig

4 ploegskaar moat wees om grand te kan break

-11. Aspekte van die Nuwe Prose, bl. 78.

Van Wyk Lauw

(37)

5 di' wil alt yd nag braakland omploegl

6 Miskien ploeg dit braakland hier aop.

7 Maar ans we et vir die oomblik: nike is ges@ nie. 8 La at die bekende, vertroude, tog sterwe:

9 die woord kan gese word - die sin ni~,

10 - gelukkig; die mens bly die ondeurskoude lief

ha.

Die mens wat in staat moes wees tot h 11oopeny" van sy werkl.ikheid (var-gelyk 11lem moes gewees hat"), di.§ het 11skaar gekry." Hy kom nie tot h var-werking en onderwerping van die ontginde aarde nie (vergelyk versreel 5 en versreel 7 van die aanhaling). Hy staan voor die ontstellende besef dat die 11 llLoorde" wat hy kan

se

nag nie h sinvolle verband vorm nie ( vergelyk

vars-re!l 9). Van Wyk Lauw bely dLS in 11Wie naand gese hat'' (Tristia): ••••••• one is nie aarde wat suiwer is nie.

Ons arbeid die mask nie one harte bly nie; one is nag onvoltooide wereld.

Die feit dat die nuut verworwe kennis in baie opeigte gelei hat tot grater verwarring in plaae van helderheid by die mens, dwing die digter om op-nuut vanuit h 11beginpunt

11 ta probeer soak na sinvolheid. Hy soak

11naar de oorspronkelijke ervaring." Dit bring h 11terugkeren tot de dingen zelf" mee, wet 11betekent terugkeren tot de wereld die ligt v66r de (wetens-chappelijke) kennis. Hat is de wereld van de oorepronkelijke beleving, waarvan elke weten-achappelijke bepaling een abetractie is en waarvan zij afhangt ••• 1112 Hierdie

11terugkeer na h v66r-wetenskaplike stadium" b1:tinvloed die nuwere poUsie op talle

maniere. Die onbeekaaf de, die onvolwasse, die elementere vorm is vir die hedendaagse digter opnuut aanneemlik en belangrik. In die taalgebruik van die poesie bring dit h groot omwenteling teweeg. Dit oefen invloed ult op die vorm van die gedig. Peter

(38)

Blum se in 11Woordafleiding'' (Steenbok tot Poolsee):

Hoekom seek jy die oorsprong van die woord in h woeste en vae voorverlede

se dolende en primitiewe sede

wat nie meer binne hierdie grense hoort? Halaas, die logika van die woord self dwing my om ongenadig t'rug te delf na daardie troebel bronne van ons spraak wat in ans tonge spruit en van my kaak h blote skakel en h deurgang maak

- onwillekeurig stroombedding en poort.

Vir die digter is die woord h basiese element waarmee hy poesie skep.

Daarom se Breytenbach in 11God Boer" (die huis van die dowe):

Ek moat

....

.

.

. .

.

.

die uitgeteerde woordjies splyt en poleer,

een vir een:

koekemakranka, koek, ma, krank,

kake klem - in - die - kaak;

ongehoordhede, ant, oar, gede, aa vrotpootjie

Uit Breytenbach se gedig is dit duidelik dat die soak na h voor-bewuste

stadium nie alleenlik lei tot h naspeur van 11oorspronklike betekenis," soos

in Blum se gedig nie, maar dat dit ook lei tot aandag aan klank, die kleinste elements waaruit die woord saamgestel is.

Van Wyk Lauw se in 11Van God durf ek skaars praat" (Nuwe Verse):

••••• buite wete, weet ek : daarvandaan trek ons iets op wat ryk is soos die sin van daardie woord van God in die Begin.

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

De heer Rhodes se: "dat hij, v6ordat hii de zaak wilde zien uitmaken, eerst verlangt te weten dat de "fatsoenlike" Hollands- sprekende bevolking voor de zaak was,

Samen gaan we in geloof op weg, één plus één zijn er al twee.. Zie, zoals de herders in die nacht, God, geboren in

Om hierdie eise suksesvol te kan hanteer, behoort onderwyskandidate wat oor die gewenste persoonseienskappe vir doeltreffende onderwys beskik, tot die onderwys toe te

Table 2: Median total expected waiting time from referral by GP to treatment, by specialty, 2020 (in weeks) Table 3: Median patient wait to see a specialist after referral from a GP,

Wanneer Petrus homself aan die lesers bekendstel as slaaf van Jesus Christus, bring hy daarmee 'n besondere aspek van sy verhouding tot Jesus Christus na vore:

Dit blyk dus dat die apostel wil veroorsaak dat die lesers die dinge wat hy in die opsomming van sy leer uiteengesit het, weer uit die geheue oproep en opnuut

regering in die verband verduidelik: Die Duitsers moes tot staatlose burgers verklaar word sodat wetgewing aan- vaar kon word om hulle tot Britse burgers te

SUIDWES-AFRIKA (Administrasie).. Dit was noodsaaklik dat onderwysers se akademiese opleiding en kulturele ontwikkeling "so hoog rnoontlik" sou wees. Onderwysers