• No results found

Deze scriptie heeft geen naam: een pseudoniem als identiteit

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Deze scriptie heeft geen naam: een pseudoniem als identiteit"

Copied!
21
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)
(2)
(3)

Een pseudoniem als identiteit

.

Niels Groenendijk examen scriptie Grafisch ontwerpen 2008 Acedemie voor Kunst en Vormgeving /St.Joost - Den Bosch

(4)

Doelstellingen 6

Inleiding

7

Wie ben ik?

identiteit - 8

individualisme -9

Hoe heet ik

pseudoniem - 10 artiestennaam - 11 klantnummer - 11 nickname - 11 website - 12 forum - 12

Je eigen profiel.

Internet profiel - 13 cu2 onderzoek - 14

Omgaan met identiteit

bedrijfslogo - 18 mijn logo - 19

Aanspreken

imago - 20 user generated content - 22 server controlled branding - 25

Soort zoekt soort

Technologie tegenover het pseudoniem- 26 hackers - 27 digitale handtekening - 28 privacy - 28

Pseudoniemen in de echt wereld

graffiti - 30 straatartiesten - 31 guerrilla technieken - 32

De rol van grafisch ontwerpen.

branding kunstenaar - 34 waar zijn de grafisch ontwerpers gebleven? - 35 Samenvatting/Conclusie - 36 Bronnenlijst/dankwoord - 36

Inhoud

(5)

Doelstellingen

Motivatie;

Het idee kwam eigenlijk omdat ik mij zo irriteerde aan de e-mails die ik van vrienden binnen kreeg met een verzoek om ook een ook een profiel op het Internet aan te maken. Dus ik ging wat rondkijken om een indruk te krijgen van deze profielen sites. Ik vond het echt afschuwelijk! Lelijk opgemaakte en chaotische websites met totaal geen flair of charme. Het begon te dwarrelen voor mijn ogen. Zelf “gefotoshopte” plaatjes, lelijke kleuren, en dat gecombineerd met “rating” systemen, waarbij je punten kan geven aan profielen.En dan ook nog gecombineerd met muziek, filmpjes en persoonlijke foto’s. Ik dacht waarom nemen zoveel mensen een internet profiel en zijn ze er hellemaal niet bewust van dat het zo openbaar is. En wat zijn de consequenties hiervan? en toen is het balletje gaan rollen... In deze scriptie ga ik trachten antwoorden te vinden naar aanleiding van mijn onderzoek over pseudoniemen, waaraan ik conclusies kan onttrekken die ik weer kan toepassen op mijn eigen werk. Vragen die ik mijzelf vroeg waren;

- Wat is een identiteit nou eigenlijk? - Hoe neem je een identiteit aan? - Hoe onderhoudt je een identiteit?

- Welke pseudoniemen komen er kijken in je leven?

- Wat voor invloed hebben deze pseudoniemen op je dagelijkse leven? - Wat voor invloed hebben de pseudoniemen op bedrijven? - Welke doeleinden zijn er voor een pseudoniem? - Wat is nu de identiteit van een grafisch ontwerper? - Is niet iedereen tegenwoordig zijn eigen vormgever geworden? - Welke waarde heeft een grafisch ontwerper nog?

- Wat is het verschil tussen branding en grafisch ontwerp?

- Hoe sta ik zelf tegenover deze pseudoniemen verzonnen door grafisch ontwerpers?

- Is de term grafisch ontwerp nog wel correct? - Is de doelgroep van ontwerpers niet ontwerpers? En dit ga ik zeker niet allemaal correct beantwoorden

maar ik als grafisch ontwerp wil proberen te onderzoeken hoe een pseudoniem in elkaar steekt

(6)

inleiding

AAAAAHHHHHHHH scriptie!

Al 4 jaar lang zat het er aan te komen, het onvermijdelijke! De scriptie. Het feit dat je een scriptie moet schrijven nog niet het grootste punt maar dat je er een onderwerp voor moet kiezen blijft voor mij een dilemma! Waar liggen mijn interesses? Waar wil ik mij op richten? In hoeverre kan ik hier mee aandacht trekken. Alles is toch al geschreven? Wie ben ik nu, Ja, Niels Groenendijk. Maar is dit alles wat er valt te zeggen over mijn identiteit, kom op, dat moet vast meer zijn….zucht. Wat is nu eigenlijk een identiteit? volgens 1 | Paul Schnabel word ieder mens of dier op zichzelf beschouwd als een zelfstandig deel van zijn soort.

Iedereen heeft zo zijn identiteit in de vorm van zijn of haar uiterlijke kenmerken! Maar ook vorm je eigen identiteit door alle signalen die je naar je omgeving afgeeft. Hoe zit dit met grafisch ontwerpers die een identiteit creëren voor een bedrijf of instelling? Maar in deze tijd lijkt het een trend te zijn om de identiteit te vervormen, verschuilen, verbuigen en te veranderen. Het lijkt wel een nieuwe stroming wat toegankelijk word gemaakt door de toepassing van nieuwe technologie en met als doel winsten te vergroten.

Paul Schnabel ;

is een Nederlands socioloog en in 1997 directeur van het Sociaal en Cultureel Planbureau Is een logo, of een slagzin niet een pseudoniem voor de uitstraling van een onderneming? Kleine nuances in het imago zorgen voor grote verschillen. En in hoeverre wordt dit misbruikt? De ondernemingen willen hip, modern en innovatief voorkomen, maar ook goedkoop en betrouwbaar ogen. Zolang het imago maar als positief wordt ervaren. Stilstand is immers achteruitgang! Ze mogen niet achterblijven in de huidige cultuurstromingen en trends. Deze commerciële waarde word massaal toegepast in de huidige beeldoorlog. De doelgroepen liggen in het vizier van de techniek en expertise van grafisch vormgevers, guerrillamarketing en slimme branding praktijken. Maar hoe veel invloed heeft dit op jan met de pet. Dit is wat 2 | Rob van Erkelens zegt over kapitalisme;

Door een overvloed van informatie en oneindige toegankelijkheid tot multimedia, is er een vervelingmaatschappij ontstaan waarbij word gezocht naar uitvluchten.

Rob van Erkelens

(Den Haag, 4 juli 1963) is een Nederlands schrijver.

Ook is de huidige samenleving zich steeds meer gaan onderscheiden in groepen en subculturen.

Perfectie wordt met de dag geperfectioneerd. Extremen worden steeds extremer

Grenzen worden steeds verder verlegd!

De komst van het pseudoniemen tijdperk? Waarbij je als het ware je ego een tweede kans kan geven? Of wordt het je ondergang? (Oud-Grieks: “pseudesthai” betekent liegen),

wie ben ik?

Identiteit

Voordat ik dieper in ga over het bewust of onderbewust aannemen van een pseudoniem “een tweede identiteit” moet ik eerst gaan definiëren wat nu een identiteit is. Over identiteit zijn boekenkasten vol geschreven. Het valt dan ook niet mee om in een paar volzinnen aan te geven wat het nu precies is dat een mens tot zichzelf maakt. Geleerden in de sociale wetenschappen houden zich al tijden bezig met de vraag wat nu precies een persoonlijke identiteit is en het debat is nog steeds gaande.

Persoonlijke identiteit komt voort uit de interactie van mensen met elkaar.3 | Erving Goffman legde in 1959 de fundamenten voor deze belangrijke theorievorming over persoonlijke identiteit. In zijn, ”The presentation of self in everyday life”, stelt hij dat persoonlijke identiteit tot stand komt door sociale interactie.

Deze signalen geven weer hoe wij gezien willen worden door je sociale omgeving. We geven ook onbewust signalen af aan anderen. Deze signalen geven anderen, in samenspel met de signalen die we bewust afgeven, een blik op wie we zijn. Die andere mensen reageren vervolgens weer op datgene wat wij aan hen presenteren. Persoonlijke identiteit wordt dus voor een deel gevormd door jezelf en voor een deel door het samenspel met anderen. In face-to-face contact spelen weer andere zaken als geslacht, ras, kleding en andere non verbale aspecten een belangrijke rol.

Erving Goffman:

Erving Goffman (June 11, 1922 – November 19, 1982), was a sociologist and writer. The 73rd president of American Sociological Association, Goffman’s greatest contribution to social theory is his study of symbolic interaction in the form of dramaturgical perspective that began with his 1959 book The Presentation of Self in Everyday Life and was developed throughout his life expanding to the topics of deference and demeanor.

In deze wereld lijkt identiteit een steeds belangrijker rol te spelen. Vooral het bewust zijn van je identiteit! Wie ben ik en hoe weerspiegel ik dit naar de buitenwereld? Je identiteit in de vorm van je uiterlijke kenmerken en karakter zijn tegenwoordig niet meer een vorm van een betrouwbare identiteit. De commerciële maatschappij als maatstaf voor een gelukkig leven De technologie maakt het mogelijk en het is blijkbaar noodzakelijk voor mensen hun lichamelijk kenmerken te perfectioneren door gebruik te maken van chirurgische ingrepen.Om zo hun visuele uitstraling in hun beleving te verbeteren.

‘Kenmerkend voor het moderne individu is dat de uniciteit van het individu haar uitdrukking vindt in

een strikt persoonlijk en door de persoon bijeen gehouden geheel van rollen en functies, dat in die

combinatie niet standaard is’

“Wat het kapitalisme te bieden heeft, is allemaal buitengewoon verleidelijk, belooft al onze

verlangens te bevredigen en onze dromen te doen uitkomen, maar de enige manier om dat paradijs te

betreden is door te consumeren”.

1

We gaan om met anderen en in die omgang geven we bewust bepaalde signalen af.

3

(7)

Bewust worden van je identiteit is een belangrijk onderdeel geworden. Je zelfbeeld is niet je authentieke identiteit, maar slechts een sociaal gebonden denkbeeld wat deel uitmaakt van onze ego en persoonlijkheid. Na onderzoek, kwam ik erachter dat er zelfs professionele trainingen zijn om je karakter aan te passen en je zelfbeeld om te zetten en over te brengen op je omgeving. Wat een shock! De ontmoeting met een nieuw iemand kan wel gemanipuleerd zijn!

De reclame industrie gecombineerd met de druk van de samenleving eisen perfectie in succes en schoonheid. Het streven naar een ideaal als individu is een feit. Je moet eruit springen om aandacht te trekken.

Individualisme

Individualisme is volgens de Van Dale, - de leer die de rechten van het individu boven die van de gemeenschap stelt; het voor alles bewaren van de persoonlijke onafhankelijkheid, levenshouding die de mens naar zijn wezen isoleerbaar acht van de gemeenschap –. Vrijheid kan ten koste gaan van gelijkheid en andersom. Immers, als wij allen gelijk zijn, is er minder ruimte voor mij als individu om dingen anders te doen. Als iedereen vrij is, is er minder gelijkheid. Volgens *Giddens Tucker, moet gelijkheid minder in termen van materiële goederen, en meer in termen van zekerheid, zelfrespect en zelfverwezenlijking gedefinieerd worden.

Een zekere mate van welvaart is hierbij het uitgangspunt. Maar ook dit is niet altijd zo! Er zijn immers individuen, bijvoorbeeld kunstenaars, die er voor kiezen hun idealen te verwezenlijken, ook al heeft men het verwerven van de basisbehoeften niet zeker gesteld. Maatschappelijk bekeken, kan het anders liggen.

Bij slechte economische ontwikkelingen zou de burger meer wensen hebben rond het zeker stellen van basisbehoeften dan wanneer de economie enorm groeit. Dan is er meer tijd voor andere, meer spirituele zaken, voor ontplooiing. Ook dat geldt echter niet voor iedereen.

Mensen willen invloed uitoefenen op hun omgeving waarbij deze invloed mede wordt gestuurd door hun persoonlijke identiteit. Soort zoekt soort, maar tegenwoordig lijkt het er op dat het persoon een opzichzelfstaand merk wil uitstralen.

Door er uit te springen met een unieke identiteit is het vaak zo dat wat het individu, individueel maakt, het meest belangrijkste aspect word van diegene zijn identiteit.

Zo zijn namen aan merken verbonden. Zo is de merknaam Jennifer Lopez door haar billen een handelsmerk geworden.

Je eigen identiteit vormen wordt steeds moeilijker, mede door globalisme en het internet. Originaliteit en kennis worden steeds belangrijker, en het individu kan op steeds meer vlakken en gebieden uitspringen.

Hoe heet ik?

In deze tijd heeft alles een naam, of een nummer.De naam die je ouders je meegeven is je authentieke naam, maar hoe zit het dan met klantnummers, bijnamen, nicknames en artiestennamen. De naam zegt soms waarvoor je staat of waar je vandaan komt.

Met het fenomeen internet is de laatste 10 jaar ook de nickname-cultuur opgekomen.Op forums, chatrooms, gastenboeken en internetprofielen wemelt het ervan.Iedereen is vrij om zich voor te doen zoals hij/zij zich wilt voordoen. Algemene vrijheid van meningsuiting. Daar word met grote mate gebruikt van gemaakt. Het Internet is een weerspiegeling geworden van de huidige maatschappij. Of is dit juist de realistische weergave van de huidige wereld.De anonimiteit geeft de optie om ongecensureerd je mening te spuien.Er zijn veel websites waarbij mensen een nickname gebruiken om hun hele,”hebben en houden”, bloot te leggen. Publiekelijk willen ze hun boodschap ventileren.

Pseudoniem

Bron; Wikipedia;

Een pseudoniem (Oud-Grieks: “pseudesthai” betekent liegen), artiestennaam of schuilnaam is een naam die door een schrijver of kunstenaar wordt bedacht om de maker van het werk mee aan te duiden. Met regelmaat — ook in Nederlandstalige publicaties — treft men voor pseudoniem de Franse uitdrukking ”nom de plume” aan.

Vroeger werden pseudoniemen vooral gebruikt als dekmantel. In tijden van beperkingen in de door oorlog, emancipatie en meningsuitingen werden pseudoniemen gebruikt om extreme meningen toch te publiceren.Doormiddel van een pseudoniem werd zonder gevolgen, volledige vrijheid van mening geuit. De pseudoniemen kwamen vooral voor in krantenpublicaties, groepen, instellingen en subculturen. Van individualisme, globalisme en Internet was in mindere mate sprake. Wat volgens mij het grote gevolg is van de pseudoniemen cultuur. De wereld was voor iedereen een stuk groter en het individu had nog geen invloed. De invloed die grote merken zoals nu hebben was in het verleden niet van toepassing. Vaak heeft een pseudoniem iets te maken met de echte naam van de kunstenaar. De reden om een pseudoniem te gebruiken kan zijn om ongewenste aandacht van het publiek voor de kunstenaar te ontlopen, of om een duidelijke scheiding aan te brengen tussen iemands persoonlijke en artistieke of publieke leven. In bepaalde tijden mochten vrouwen geen boeken schrijven, dus kozen ze een mannelijk pseudoniem (bijvoorbeeld 4 | George Sand voor Amandine Dupin en 5 | George Eliot voor Mary Ann Evans)

George Sand

(Parijs, 1 juli 1804 – kasteel Nohant (Indre), 8 juni 1876) (pseudoniem van Amandine Lucile Aurore Dudevant, geboren Dupin) was een Frans schrijfster en feministe avant-la-lettre. Zij schreef romans, novelles, sprookjes, toneelstukken, een autobiografie, literaire kritieken, politieke teksten…

George Eliot

was het pseudoniem van de Engelse schrijfster Mary Ann Evans (22 november 1819 – 22 december 1880). Ze schreef onder een mannennaam om de kansen op publicatie te verbeteren. Er worden in de huidige tijd in vol ornaat gebruik gemaakt van pseudoniemen. Een logo is een pseudoniem voor een bedrijf maar ook een commercial van 30 seconden is een pseudoniem voor een bedrijf. Een bedrijf of mens kan zich profileren door middel van

“Wat een shock!”

(8)

referentiekaders, onderzoeken en geschiedenis. Door het gebruik van profielen, chatprogramma’s en andere vormen van communicatie creëer je een identiteit op internet.In profielen gebruiken mensen, nicknames, slogans en leuke afbeeldingen om zich zelf te profileren, in te delen of zich persoonlijk te promoten in de digitale wereld. De drempel is laag, de communicatie dus hoog.

Artiestennaam

Bron;Wikipedia

De term artiestennaam wordt meestal gebruikt in de kleinkunst, de populaire muziek en de showbusiness. De redenen voor een artiestennaam liggen vaak in het “niet goed klinken” van de echte naam.

Een artiestenaam is meestal een naam gekoppeld aan een bijzonder onderdeel van iemands identiteit. De naam klinkt meestal leuker en blijft langer hangen, eigenlijk is het een soort redactionele en commerciële keuze van de persoon. Degene kiest bewust of onbewust voor een artiestennaam waarbij hij of zij zich tot verhoudt. Vaak is het een afkorting of een verbastering van een naam.

Aantal voorbeelden;

Norma Jean = Marilyn Monroe Allen Stewart Konigsberg = Woody Allen Cherilyn LaPierre = Cher

Anne MAe Bullock = Tina Turner Paul David Hewson = Bono

Stephen Judkins Hardaway = Stevie wonder Joyce Frankenberg = Jane Seymour Demetria Guynes = Demi moore Robert Zimmermann = Bob dylan Declan McManus = Elvis costello Eleanora Fagan = Billy Holiday

Klantnummer

Ook zijn er een hoop codes, nummers, cijfers die ook een pseudoniem zijn van je persoon. Bedrijven gebruiken klantnummers om zo hun database te beheren en te overzien. Maar vandaag de dag gaat dit nog veel verder, bedrijven koppelen je klantnummer weer aan aankopen die je in het verleden hebt gedaan, schulden die je hebt open staan, allerlei handelingen die worden in het systeem gearchiveerd om zo een weergave te krijgen van je consumentenidentiteit. Dit word weer gebruikt om de doelstelling van het bedrijf te verwezenlijken.

Nickname

Bron;Wikipedia;

Een nickname is een (zelf gekozen) bijnaam.

Het is vaak een korte, slim gekozen, grappige, schattige, beledigende of anderszins alternatieve naam voor een mens of voorwerp. Nicknames worden veel gebruikt bij het chatten: de meeste mensen chatten niet onder hun echte naam maar onder een (meestal) zelf gekozen nickname. Een nickname is anders dan een pseudoniem, hoewel er overlapping kan zijn.

Het Internet staat er vol mee, nicknames, aliassen en pseudoniemen. De anonimiteit zorgt voor vrijspel. De nicknames die mensen gebruiken zijn onder meer verbasteringen van hun eigen naam, namen van beroemde personen of van fantasiefiguren.

Toen 6 | H. Bechar-Israeli, deed een onderzoek na nicknames en kwam erachter dat nicknames altijd wel iets zeggen over het persoon zelf. Vijfenveertig procent van de door hem onderzochte nicknames kon op een of andere manier worden teruggeleid tot een persoonlijke kwaliteit. Zo kan een naam bijvoorbeeld iets zeggen over iemands karakter (shydude) of iemands uiterlijk (belladonna) of iemands beroep (director). In slechts 7,8% van de door Bechar-Israeli onderzochte gevallen gebruikten mensen hun echte naam.

Haya Bechar-Israeli

conducted research into nicknames people use in Internet Relay Chat (IRC) and how they relate to people’s online identity. Bechar-Israeli explores the notion of an entire identity being represented by nine characters as an IRC nick.

Maar in hoeverre is het een wisselwerking en een indruk. De nickname die je aanneemt hebben vaak te maken met een positief punt van jezelf. In de woorden van 7 | H. Rheingold is er bij het gebruik van nicknames sprake van een kunstmatige, maar toch stabiele identiteit. Je weet nooit zeker wie er schuil gaat achter een bepaalde naam, maar je kunt er redelijk zeker van zijn dat de persoon met wie je vandaag communiceert, dezelfde is die gisteren die nickname gebruikte. Iemand kan uiteraard een nieuwe nickname aanmaken, maar zowel de oude als de nieuwe naam moeten uniek zijn.

H. Rheingold,

The Virtual Community, Homesteading on the Electronic Frontier, Addison-Wesley Publishing Company 1993, p. 176.

Website

Maar ook een website is een tweede identiteit/imago voor een persoon of instelling. Websites voor bedrijven waarop je games kan spelen, chatten en muziek downloaden. De website gaat in op het gevoel van de consument. De bedrijven koppelen de website aan plezier om zo een positief imago te krijgen. Maar ook door de vele technische opties is het mogelijk de consumenten te sturen. Maar heeft bijna iedereen een website.Je website word je visitekaartje. Als je website niet “up to date” is, gaan mensen er al vanuit dat je misschien wel lui bent, en schept een negatief beeld.

Forum

Zoals vele mensen, zit ik zelf ook wel eens op een forum.Een interactief board waarbij meningen worden gedeeld, informatie word verstrekt en gediscussieerd. De 8 | users hebben allemaal een eigen nickname en spelen allemaal een soort rol op het forum.

Na zelf enkele jaren gemiddeld 3 keer per week op actief op een forum te zijn geweest, krijg je een bepaald beeld van de users. Iedereen heeft op dit board ook weer een profiel waarbij je kan zien hoeveel berichten degene heeft gepost, welke 9 | topics hij of zij vaak bekijkt en ook kan de user persoonlijke informatie en een 10 | avater toevoegen aan zijn of haar nickname.

Toch word je onderbewust door deze factoren gemanipuleerd. Als een user een bericht account heeft van 1200 berichten, dan ga je er onderbewust of bewust vanuit dat degene zich vaak op internet begeeft en extra affectie heeft met het forum. Ook heeft degene een

6

(9)

bepaalde woordkeus en zinsbouw en heeft zich door acties op het board geprofileerd als een identiteit gekoppeld aan zijn of haar nickname Deze identiteit komt misschien wel helemaal niet overheen met zijn of haar identiteit in de “echte wereld”. Misschien is degene zich daar niet bewust van. Je hebt eigenlijk een identiteit voor de user in je hoofd gecreëerd zonder de invloeden van kleding, uiterlijke kenmerken en zijn of haar houding.

User

Engels voor gebruiker,persoon die zich op het forum heeft aangemeld.

Topic

Door een user aangemaakt onderwerp waar over gediscussierd word door verschillende users.

Avater

Zelfgekozen plaatje wat naast je nickname verschijnt.

Je eigen profiel

Mensen met een internetprofiel maken een zelfbeschrijvend profiel dat vaak ook gelinkt is naar andere profielhouders. Het doel is vaak om dit netwerk te onderhouden en om zo vrienden te maken, te daten en zakelijke connecties aan te knopen.

Wat leren mensen eigenlijk van de identiteit van de profielhouder in combinatie met zijn/of haar netwerk? Hoe profileren mensen zich om zo hun doelstelling van het profiel te bereiken? Hoe betrouwbaar is zo’n internetprofiel?

Als kind begint het al, je fantaseert om te kunnen te kunnen vliegen en net sterk te zijn als superman. Maar ook andere kinder tvseries waar iemand de “power” heeft om onzichtbaar te zijn, te kunnen vliegen, heel erg rijk is of heel erg machtig. Het verlangen naar een andere identiteit wordt al vanaf de kinderjaren gevoed.

Zou dit het zijn waarvoor mensen zich bewust of onderbewust op het Internet anders profileren dan in de “echtewereld” . Het verlangen naar iets beters. Mensen gebruiken profielen om zich te profileren als heel aantrekkelijk, slim, kundig ,maar ook het tegenovergestelde is waar; mensen die zich juist heel negatief profileren. Maar ook heeft het ontwerp van een profielen-site en de opties daarbinnen geven weer signalen af. Een internetprofiel is als een tweede identiteit. Waarbij alles mogelijk lijkt. Bewust of onbewust vorm je een beeld. Het internet zit vol met korte interactie tussen bekende en onbekende personen. Bij de onbekende personen bouw je vaak een beeld in je hoofd op waarbij, andere factoren een rol spelen dan wanneer je iemand in de “echt wereld” ziet.

Het Internet geeft ook weer de mogelijkheden om je eigen heel breed te profileren. Op sommige Internet profielen kun je zien wat voor vrienden degene heeft, waar zijn interesses liggen, de muziek smaak en voorkeur voor eten. Maar ook vaak is er zicht op hoeveel iemand weegt, hoe lang iemand is en op wat voor types degene valt. Iets wat je in een echte ontmoeting niet direct ziet. Dus eigenlijk is een profiel op het Internet ook weer heel direct maar tegelijk ook weer anoniem. De werkelijkheid wordt bijgeschaafd.

8 / 9 / 10

Je hebt eigenlijk een identiteit voor de user in je hoofd gecreëerd zonder de

invloeden van kleding, uiterlijke kenmerken en zijn of haar houding.

Tegenwoordig zijn er veel profielen sites. Deze sites zijn weer ingericht naar het doel waarvoor je een profiel maakt. Ook dit wordt weer in categorieën ingedeeld. Zo is er een profielen website waar je een online portofolio van je – grafische - werk kan laten zien. Een voordeel is dat je een goede selectie kan maken die je tevens snel kan aanpassen. Het netwerk wat je opbouwt is in je links op je profiel niet te categoriseren zodat er geen onderscheid word gemaakt tussen een goede vriend en iemand waar je een keer laat in de avond een uurtje mee gechat hebt. Een profiel geeft net zoals in het dagelijkse leven allemaal signalen af. Net als een dure auto een signaal van rijkdom kan zijn terwijl de auto misschien wel van de baas is.

In de echte wereld staat je uiterlijk voor je identiteit. Het staat vast en is niet om heen te zeilen. De identiteit die je aanneemt online staat los van je uiterlijke kenmerken. Als je een identiteit verpest op het Internet

Myspace

Momenteel de Amerikaanse profielen site met de meeste profielen

is het direct mogelijk een nieuwe aan te nemen. Opnieuw aanmelden is zo gedaan. Maar achter deze nickname steekt dezelfde persoon.

De eerste profielen site met de mogelijk om een netwerk aan te leggen was

www.sixdegrees.com en is 4 jaar online geweest.

(10)

Cu2.nl

Wikipedia;

CU2, ook wel geschreven als cu2, is een van de grootste jongerenwebsites van Nederland en de eerste in de generatie profielenwebsites. De naam CU2 staat voor het Engelse ‘See You Too’ (Zie jou ook) en bestaat al sinds april 2000. Op 2 november 2000 zijn er twee dochtersites van CU2 bijgekomen; 2day hetero-erotisch en 2night, homo-erotisch. Deze websites zijn op volwassenen gericht. CU2 werd opgericht door het Leidse internetbedrijf Media Design. In 2005 nam newrulez, een dochter van ilse media die zich geheel richt op de jongerenmarkt, een meerderheidsbelang in de site. Per 1-1-2007 nam newrulez het bedrijf CU2 helemaal over. Bezoekers kunnen met behulp van een beperkt HTML hun eigen profiel aanmaken. Hierop kunnen ze foto’s laten zien, wat meer info over zichzelf neerzetten en vrienden kunnen berichtjes voor elkaar achterlaten. Begin 2006 zijn het uiterlijk en de functionaliteit van CU2 uitgebreid met onder andere foto-albums, een rating-systeem en muziek-uploads.

In de zomer van 2005 kwam CU2 in het nieuws door een onderzoek onder jongeren tussen de 10 en 19 jaar door 11 | Patti Valkenburg, Het doel van het onderzoek was het achterhalen van hoe vaak en wat voor soort reacties jongeren krijgen op hun profielen, hoe vaak jongeren vriendschappen vormen en relaties aangaan via de CU2-site en wat deze site betekent voor hun zelfvertrouwen en gevoel van tevredenheid. Uit het onderzoek bleek onder meer dat 78% van de jongeren uitsluitend of overwegend positieve reacties op hun profiel kregen.

Patti Valkenburg

(1958 te Delft) studeerde in 1991 cum laude af in de pedagogiek in

Leiden. In 1995 promoveerde ze daar cum laude op een proefschrift over de invloed van televisie op het fantasieleven van kinderen.

Sinds 1998 is zij hoogleraar Kind en Media bij de afdeling Communicatiewetenschap van de Universiteit van Amsterdam.

Voor hen kan een website als CU2 het zelfvertrouwen verhogen. Bij 7% van de jongeren bleken de reacties overwegend of uitsluitend negatief. Voor deze jongeren hebben dergelijke websites een ongunstig effect op hun zelfvertrouwen.

Cu2 onderzoek

Zo heb ik op de profielen website cu2.nl eens doorgekeken wat de meest voorkomende nicknames zijn en vaak licht iemand toch de positieve punten uit in zijn of haar profiel. Zo heb ik de zoekterm, “sexy” in de zoekopdrachten voor nicknames ingevoerd en er waren 1323 hits waarbij het woord sexy in hun nickname was verwerkt! Dit in de leeftijdscategorie van 17 tot 60 jaar oud.

Hier moest ik toch wel even bij stilstaan! Eigenlijk zijn de nicknames al een soort bewegwijzering naar waar mensen op zoek naar zijn. Degene hoeft zich zelf niet eens sexy te vinden het is een term waar hij of zij duidelijk maakt naar waar hij of zij op zoek naar is of hoe hij of zij zich wil profileren.

In mei 2006 bevatte de website 415.000 profielen van deelnemers

tussen de 10 en de 19 jaar oud. Dat was 22% van alle Nederlanders in die

leeftijdsgroep.

11

“Eigenlijk zijn de nicknames al een soort bewegwijzering

naar waar mensen op zoek naar zijn”

Ik heb toen een onderzoek gedaan naar termen in nicknames en heb de volgende termen gebruikt;

Drugs

Bij het intypen van deze term verschenen er 17 resultaten op mijn scherm waarbij er een aantal users in hun nickname duidelijk maakte tegen drugsgebruik te zijn. Maar er waren er ook een aantal die een statement maakte waarbij ze duidelijk maakte drugs te gebruiken. Een aantal voorbeelden;

- princessofdrugs - Anti-drugs - Drugdealer

Slim

142 resultaten voor slim,waarbij er een hoop een andere betekenis aan het woord toekende maar er ook een hoop zich eigen profileerde als slim persoon.

Rijk

Bij het intypen van deze term,kwam ik maar een aantal mensen tegen die zich profileren als rijk.

Arm

Bij deze term heb ik hellemaal niemand gevonden die zich eigen profileerde als arm,of iemand met geld problemen.

Gelukkig

Er waren 6 profielen waarbij hij/zij zich profileerde als gelukkig persoon .

Het valt op dat mannen hun nickname vaak koppelen met volwassenheid, sterk zijn en afstandelijk, terwijl vrouwen vaak nicknames hebben over schoonheid, aardig zijn en gezellig.

term

term

term

term

(11)

Positieve punten worden uitgelicht. Duidelijk, maar wat weerspiegeld dat weer op de gebruikers,mensen krijgen een verkeerd beeld en verwrongen gemanipuleerd contact.

Hieronder een stukje uit een onderzoek van 12 | Eimi Lev, Lewinsky, Anat;

En dit is uit een onderzoek van Bechar-Israeli:

Het onderzoek van Bechar-Israeli is al duidelijk wat verouderd en met de komst van de internet overbevolking is het haast niet meer mogelijk om je eigen naam als username te gebruiken. Zoals uit het onderzoek van Eimi Lev, Lewinsky, Anat; blijkt.

Eimi Lev, Lewinsky, Anat

The Presentation of Self in Online Life: The Importance of Nicknames in Online Environments

Ik heb geprobeerd een E-mail adres aan te maken bij een aantal groot heden op hosting gebied. Met mijn met mijn eigen naam en een hele hoop verbasteringen van mijn naam.Dit was niet mogelijk. namen die ik wel kon nemen waren;

Nnnng_ Ngrone Groen11_g

En nog een hoop aantal andere mogelijkheden met betrekking tot mijn naam en daar bijgevoegd een cijfer(s). De overbevolking op internet zorgt ervoor dat je gedwongen word een andere nickname aan te nemen.

Omgaan met identiteit.

Op het internet kun je jezelf voordoen als iemand anders om een deel van jezelf te ontdekken of om meer over jezelf te leren, maar ook gaat het verder dan dat. De identiteit die je op internet neerzet staat weer in verbinding met je echte wereld. Maar de identiteit staat scheef in verbinding met de werkelijke identiteit. 13 | Elisabeth Reid onderschrijft het positieve effect van het spelen met identiteit. Ze onderzocht chatomgevingen en kwam tot de conclusie dat mensen bepaalde aspecten van hun identiteit beter kunnen leren ontdekken door ermee te experimenteren. Ook heb je bepaalde mensen die moeite hebben om zich in een gesproken conversatie staande te houden, maar blijken op te bloeien als ze rustig de tijd hebben om na te denken over een antwoord. In online interactie heb je meer touwtjes in handen dan in de offline wereld waar je onder meer beoordeeld wordt op grond van je geslacht, ras en andere non verbale aspecten.

E.M. Reid

Electropolis: communication and community on internet relay chat, University of Melbourne, Department of History, 1991.

Iedereen ontwerpt zijn eigen profiel, als het ware bewaard de Internetbevolking zijn eigen identiteit online. Profielen sites kunnen op alle mogelijke manier worden aangepast door simpele html. Ook de term “even fotoshoppen” is in het dagelijkse leven er bij ingeslopen. Men neemt het heft in eigen handen. En beginnen hun eigen avaters,

websites, profiel foto’s, weblogs zelf te ontwerpen. De techniek is voorhanden en word steeds gebruikersvriendelijker. Grafische ontwerpen is een open deur geworden. Websites maken, printen, logo’s maken en affiches worden in een handomdraai gemaakt door middel van nieuwe technieken waarbij de gebruikersvriendelijkheid hoog in het vaandel staat. Maar enige achtergrond, diepgang en ervaring is hier echter geen spraken van. De techniek is een middel maar niet de oplossing.

Logo/identiteit

Bron;Wikipedia

Een logo of beeldmerk is een teken of symbool dat een woord (bijvoorbeeld een bedrijfs- of productnaam) vertegenwoordigt.

Een logo is meestal het visitekaartje van een bedrijf of product. Een tekening, een duidelijk of juist een nietszeggend symbool, is een beeldmerk. Dit wordt vaak ten onrechte logo genoemd. Een logo wordt geheel geïntegreerd met het te vertegenwoordigen woord. In dit laatste geval is het lettertype en kleurkeuze van de letters het ‘logo’.

Logo’s van bedrijven.

Maar ook heeft elk bedrijf een sterk logo nodig om zich te profileren tussen de massa van logo’s. Het is vaak moeilijk om in een logo een heel verhaal te vertellen over wat het bedrijf nu doet, dus vaak ontwerpen grafisch ontwerpers een logo wat algemeen bekend staat als sterk punt van het bedrijf. Het logo verbindt zich vaak ook niet met de werkzaamheden van het bedrijf. Maar is vaak een algemene uitdrukking van kracht, plezier, welvaart en geluk.

Maar tegenwoordig is een logo meer. Het wordt gekoppeld aan een

The names people carry have major significance both for their own personal identities

and as identifiers in social interactions. Though in most cases one cannot choose

his/her own name, the name has an enormous symbolic, psychological and social

significance.On the Internet, choosing a nickname usually involves thinking of two

different goals: hiding the “real” identity, and attract attention to the virtual one

most nicknames (42.8%) were ordinary names from real life. The second largest

group (24%) included nicknames refering to the person’s identity. The smallest group

(2%) included provocative or sexual nicknames. Given the unique characteristics of

the internet in general, and especially when talking about names, the current study

sought to examine whether the importance of names is significant in Internet based

interactions as well.

12

13

(12)

gevoel, een ervaring spanning en sensatie! De consument wordt met het logo verbonden tot allerlei pluspunten;Dit logo staat voor, nieuwe ervaring en succes. Het logo is een pseudoniem voor de ervaring. De ervaring is weer een positieve identiteit voor het product. De bedrijven gaan in op de vervelingmaatschappij.En koppelen hun identiteit weer aan de uitvlucht.

Consumenten worden niet graag geconfronteerd met hun gebreken. Bij het zien van een goedkoop logo ziet de consument allang het voordeel van een goedkoop product niet meer in. Het logo staat ook voor geen geld hebben, slechte kwaliteit, weinig service en als goedkoop geassocieerd worden door je omgeving.De hele ervaring word steeds belangrijker bij het verkopen en promoten van een product.

Mijn logo

Maar tegenwoordig is een logo niet alleen maar een deel van de identiteit voor bedrijven/of productnamen.Het is al heel normaal om je eigen site, logo, slagzin te plaatsen gekoppeld aan je nickname. Het logo is een visuele verbeelding van je naam, en licht wederom een punt uit van je identiteit. Dit heeft mede betrekking op de term Individualisme die ik in het hoofdstuk identiteit heb besproken. Het valt me op dat vooral de jongeren op de profielen site vaak een soort logo maken, met vaak een foto van hij of zij erop met een bekende niet zelf verzonnen slogan. Originaliteit en diepgang lijkt ver te zoeken. De techniek laat het toe. Het individu moet zich steeds beter gaan visualiseren in de massa’s van profielen op het internet. En heeft de toegang om een eigen visuele identiteit te maken.Waarbij een logo niet mag ontbreken.

Aanspreken.

De branding experts geven een gevoel mee aan het bewuste product. Om zo de consument over te laten gaan tot handelen.De reclames vallen in drie distinctieve categorieën. En gaan voor een andere – directere – ervaring.

De eerste categorie

Bestaat uit reclames die eindeloze rijen features opsommen, daarbij niet nalatend aan te geven welke features bij de concurrent ontbreken. Deze reclames appelleren aan de gadget-geilheid die producenten bij hun doelgroep vermoeden.

De tweede categorie

Speelt in op het bijna utopische verlangen van ontwikkelaars naar het moment dat het product af is. Dit moment komt slechts zelden, en wanneer het eindelijk komt is van korte duur omdat volgende projecten al staan te trappelen in de startblokken. Deze categorie benadrukt de productiviteitverhogende kwaliteiten van het onderhavige product. Koop ons ding en je bent twee keer zo snel klaar, zeggen deze reclames. Koop ons ding en je houdt tijd over, misschien ben je zelfs eens om half zes thuis.

De derde

en meest eigenaardige categorie speelt in op de Angst die iedere ontwikkelaar achtervolgt als zijn schaduw. Neem nu de volgende reclame: een foto van een kartonnen doos. Uit die doos steekt een spingveer met daarop een bokshandschoen. ‘’According to your error-detecting tool, everything it checked was fine. Unfortunately, it didn’t check everything.’’ Er is geen ontwikkelaar die deze angst niet kent. Zal mijn programma blijven werken als het bestormd wordt door hordes idioten die geen enkel ontzag hebben voor mijn prestatie? Eigenlijk hoort software door een uitgebreide fase van testen en debuggen te gaan voordat hij opgeleverd wordt, maar de deadlines zijn moordend. Misschien dat het toch wel zinnig is om dit product te kopen.

Imago

Voor de bedrijven betekent het imago alles voor.

Hoewel er ook voor dit begrip talloze definities bestaan, lijkt men het er toch aardig over eens te zijn dat het imago in elk geval een subjectieve voorstellingsvorm van de werkelijkheid is in het menselijk brein. In het boek | 14 Public Relations maken de auteurs; Groenendijk, Hazekamp en Mastenbroek

een ordelijke analyse van het complexe fenomeen imago. Ze onderscheiden vier imago lagen:

1) De kennislaag:‘Duitse auto’s zijn degelijk.’ 2) Emotionele laag ‘Degelijke auto’s zijn betrouwbaar.’ 3) Visuele laag: Aanwezig in het hoofd als beeld, het plaatje dat iemand letterlijk voor zijn

Geestesoog ziet.

4) Meningslaag:‘Ik vind het belangrijk dat een auto betrouwbaar is.’Vaak zit er aan dit imagoaspect

ook een gedragskant:‘Als ik een auto moet kopen neem ik een Duitser.’ Amateur design

Succesvul living gekoppeld aan een kleding merk

(13)

Imago is dus een complexe mix van kennis, houding en gedrag, waarbij behalve het verstand ook het gevoel een grote rol speelt. Met name de meningslaag is volgens de auteurs uiterst moeilijk te beïnvloeden. Deze laag heeft zich vaak ontwikkeld naar aanleiding van talloze ervaringen.Zoals genoemd is een imago altijd subjectief en dus bij ieder individu weer anders. Bij corporate image gaat het dan om het gemiddelde beeld dat grotere groepen mensen hebben van een onderneming. Denk aan klanten, potentiële klanten, toeleveranciers, brancheorganisaties, politici, journalisten, onderwijsinstituten, studenten, kapitaalverschaffersen natuurlijk niet te vergeten het eigen personeel.

Groenedijk, J.N.A., Hazenkamp, G.A.T. Matsenbroek, J.(1989)

Sponsoring. .... Mastenbroek, J. (2004). Public Relations, de communicatie van organisaties Het imago word dus bepaald door een aantal factoren.

Het aannemen van een pseudoniem door middel van branding. Vroeger was je op de hoogte wat een bedrijf voor product verkocht, en het gevoel wat daar bij kwam kijken werd niet gemanipuleerd door middel van branding.

user generated content

User-generated content is niet per definitie een nieuw begrip. Bij ‘oude’ media, zoals boeken, kranten, radio en televisie, waren er vaak ook al vormen van user-generated content aanwezig. Een programma als De Leukste Thuis vraagt bijvoorbeeld gebruikers om hun eigen home-videos in te zenden, sommige kranten hebben al jaren een rubriek ‘u schrijft’ of ‘u fotografeert’, waaraan lezers een bijdrage kunnen leveren.

Bij user generated content in het algemeen gaat het er in eerste instantie om dat de gebruiker voldoende binding met het onderwerp heeft (of aanleiding krijgt) om er iets mee te doen, anders zal hij immers zijn content niet genereren. In de praktijk zijn dit zaken die mooi, lief/schattig of grappig zijn, dus dat komt neer op de beter gelukte kiekjes van exotische oorden, kinderen en/of dieren en uitglijers, of een combinatie hiervan natuurlijk. Maar het allermeest gaat het bij user generated content om zaken waar de gebruiker trots op is.

De bedrijven gaan dus in op wat in het algemeen goed,mooi,fijn word geacht, het bedrijf probeert zo bij de consument een positief beeld te vormen.De bedrijven proberen de consument actief deel te laten nemen aan hun bedrijf. Vroeger werd de user generated content dus met een heel andere doel en veel beperkter ingezet.Tegenwoordig proberen bedrijven om de interactie tussen logo en klant groot te houden,niet alleen op het internet ook zie je het op de zaterdag in de binnenstad, gratis proefmonsters en vermaak ze proberen van alles om zo de interactie en de band tussen het bedrijf en de klant op te krikken of te behouden.

IKEA

dit merk staat er goed voor in de wereld van web 2.0. IKEA wordt 105.000 keer genoemd op myspace, er zijn 70 Hyves aan gewijd met 80.851 fans, er staan 2.770 filmpjes op youtube, en 70.711 foto’s op flickr, op een enkele uitzondering na, positief, veel commercials op youtube.

Ook met de opkomst van het Internet en daardoor de user generated content is het steeds makkelijker om reclame identiteit te vervalsen en door middel van het internet te publiceren aan een groot publiek. De communicatie

en symbolen zijn onbetrouwbaar geworden door dat branding experts pseudoniemen communiceren.

corporate identity model(birkigt,en stadler(1988)

corporate identity model (Niels Groenendijk (2008)

Logo Wikipedia alle informatie op wikipedia is er op gezet door particulieren

(14)

Iedereen heeft de mogelijkheid om een mega publiek te bereiken (1,086,250,903 mensen zitten momenteel op het internet volgends Internet World stats website)

Hier onder een kranten artikel met een andere kijk op user generated content;

Lee en Dan

Screenshots van de “nep commercial” gemaakt door reclame duo Lee en Dan

http://www.youtube.com/watch?v=HnL-7x4n4d8

Het reclame duo heeft Lee en Dan heeft het imago volgens Volkswagen aangetast. Maar ik kon mij nog goed herinneren dat er bij de publicatie van deze commercial het gerucht rondging op het Internet dat de commercial niet gewoon door Volkswagen zelf geproduceerd was. Dit soort commercials vliegen het Internet over. De commercial was al na 2 dagen 2000000 keer bekeken.

Een super stunt waarbij de naam Volkswagen na 2 dagen ook 2000000 keer voorbijkomt. Veel effectiever en goedkoper dan een normale commercial wat meer word aangedrongen in de media dan vrijwillig word rondgestuurd. Dus eigenlijk heeft het voor Volkswagen ook grote voordelen. Wat ik mijn eigen dan ook eigenlijk af of het reclame duo Lee en Dan niet ingehuurd zijn door Volkswagen.Vervolgens heb ik de website van Lee en Dan opgezocht en mijn vermoedens werden steeds sterker.

Dit stukje text over de werkwijze van Lee en Dan staat op de voorpagina van de site;

Het duo heeft zich gespecialiseerd in vernieuwde branding technieken. Vaak werken ze dicht bij de klant en hebben ze goed in de gaten wat er leeft bij de consument. Ze gebruiken vaak actuele dingen die bij een groot publiek in de smaak vallen. En deze positieve instelling word dan weer gelinkt aan een productnaam. Op de website van Lee en Dan staan ook nieuwe commercials in opdracht van onder andere Mc Donalds en Channel 4.

Waardoor ik opnieuw een vraagteken zet of Lee en Dan niet gewoon ingehuurd zijn voor de Volkswagen commercial .Misschien is het dan toch geen user generated content maar gewoon een effectieve reclame. Negatieve publiciteit is ook publiciteit.

Maar ook kan de user generated content een heel negatief pseudoniem voor het bedrijf creëren. De consument is heel erg kritisch tegenover de product giganten. Vandaag de dag maakt de techniek het mogelijkheid voor iedereen om zelf iets te produceren op je zolderkamertje. De sterke logo’s van de giganten worden gebruikt om zo te spuien over het

Volkswagen in actie tegen

reclame met terrorist

Maandag 31 januari 2005, 14:49 - De Duitse autofabrikant Volkswagen is in actie gekomen tegen een reclamefilmpje dat op Internet circuleert. In het filmpje is te zien hoe een man in zijn auto stapt om een aanslag te plegen. De aanslag mislukt echter: de auto blijkt zo sterk dat alleen het interieur beschadigd raakt. “Polo. Small but tough”, zo luidt de conclusie van de ‘reclame’. Volkswagen is not amused. Het bedrijf heeft een aanklacht ingediend bij het Duitse openbaar ministerie. “Dit is een aanval op de goede naam van Volkswagen”, aldus woordvoerder Hartwig von Sass van Volkswagen. De nep-commercial is gemaakt door het Britse reclameduo Lee en Dan. Zij zeggen dat de kosten van de commercial 40.000 pond (58.000 euro) bedroegen. Tegenover het Britse dagblad The Guardian verklaart Stuart Fryer, de director van de commercial, dat het nooit de bedoeling was om het filmpje openbaar te maken. Volgens Fryer kostte het overigens slechts 400 pond om het filmpje te maken.

link fimpje volkswagen

“Een super stunt waarbij de naam Volkswagen na

2 dagen ook 2000000 keer voorbijkomt.”

Special: Not the usual brand communications plan. The exceptional,

progressive, niche or unusual projects that create depth, interest

and credibility. Projects: One–offs, specific, unique, finite missions

or tasks.Every Special Project is different. That’s a given. It gives

those we work with the freedom to use us as they need, alongside

or exclusive of other relationships, strategies, media and guidelines.

We have the experience, creativity and flexibility to work this way.

And that’s what you get working with us.

Our agency will handle your project from the initial creative brief,

through to final production of the film.

(15)

bedrijf. Als ik Mcdonalds in typ in Google afbeeldingen bestaat de helft van de eerste pagina uit normale logo’s en reclames van Mcdonalds en de andere helft uit anti Mcdonalds reclames. De bedrijven hebben goed in de gaten dat het imago belangrijk is en halen alles uit de kast om het imago positief in stand te houden.

Server controlled Branding

In hoofdstuk 1 heb ik kort iets uitgelegd over klantnummers en hoe bedrijven dit weer indelen op gekochte goederen, opgevraagde informatie, winkelbezoekjes enz. En dan weer iets specifieker kunnen reageren op het verlangen van de klant. Maar op het Internet gebeurd dit ook in grote maten; Server controlled Branding.

Bron; Wikipedia

This invention describes a system and method for branding software deployed over computer networks. A user contacts the distributor’s web site and initiates a download of the software. When the user visits the download website, the identity of the particular web site from which the download was initiated is transmitted to a branding server and captured on the user’s computer, preferably in the form of a cookie. Subsequently, the user contacts the branding server and branding instructions are provided to the user’s computer in accordance with the cookie. Branding may take the form of featuring the distributor’s web site more prominently in an “integrated shopping service” or in a directory, or it may perform other alterations to the software. Branding is controlled by the software manufacturer’s branding server, and can be modified at any time after the software is released.

Ik merkte het de eerste keer en schok me een hoedje!

“Hello niels groenendijk”Stond er vormgegeven in mijn webbrowser in een cliché reclame met op de achtergrond een vrouwtje met een typische colgate smile. Ik kan me nog goed herinneren dat bij het registreren op het net van bijvoorbeeld een e-mail account je nog precies moest aangeven waar je interesse lagen om zo de juiste reclame in je emailbox te vinden. Maar tegenwoordig word je gestuurd door het internet.Specifieke Suggesties verschijnen in je adresbalk

Soort zoekt soort

Het Internet geeft je de mogelijkheid om je opnieuw in te delen, in het enorme aanbod van websites. Je bereik is gigantisch en contact is zo gelegd door middel van chatten, berichten sturen via profielen en emailen. Het Internet geeft je de mogelijkheid om je specifieker in te delen. Mensen zijn altijd op zoek naar soortgenoten en die zijn op het Internet makkelijker te vinden dan in de “echte wereld”. En de drempel om contact te leggen is erg klein. Mensen zijn gewend dat de online wereld een sociale plek is. Waar ook rekening mee word gehouden in de “echte wereld”. Mensen gaan opzoek naar soortgenoten met specifieke interesses, hobby’s, fetisjen, tikjes en handicaps om zo via de mogelijkheden van het Internet zich uit te laten over het onderwerp, contact te onderleggen en informatie uit te wisselen.En dit loopt weer lineair aan de “echte wereld” .Ik benoem ze nu even als Internet subculturen. Deze specifieke subculturen hebben weer hun eigen identiteit, imago en cultuur. Men weet precies wat men wel of niet wil. En hebben “absolute” vrijheid op het internet.

Technologie tegenover het pseudoniem

Toch worden meer beperkingen gesteld aan de vrijheid om vorm te geven aan je digitale identiteit. Bepaalde gemeenschappen op het Internet verbieden het totaal anoniem plaatsen van berichten. Zo heeft een van de eerste bulletinboards op het internet, het in 1985 opgerichte ‘The Well’, een zeer strikt beleid met betrekking tot anonimiteit. Volledig anoniem mag niemand daar zijn. Zo staat op de beginpagina te lezen: “Inside The WELL you participate using your real name, but the fact of your membership is yours to disclose or reveal to the wider Web. ” The Well heeft deze regel ingesteld om ongewenst gedrag te voorkomen, ze hoopt zo ‘flame wars’ tegen te gaan. ‘Flame wars’ zijn uitbarstingen van verbaal geweld die de discussie vertroebelen doordat niemand zich meer op het afgesproken onderwerp richt. Als iemand zich dus misdraagt, kan die persoon daarop worden aangesproken. Het komt soms zelfs voor dat als iemand zich zeer ernstig misdraagt, contact wordt opgenomen met de systeembeheerder. Dit kan ertoe leiden dat iemands e-mail account wordt afgesloten. http://www.thewell.com User generated content Verspreid op het internet.

“Hello Niels Groenendijk”

tollereert geen annonieme users Cats that look like hitler website

(16)

hackers

Maar ook geeft Internet vrijspel voor hackers.Cyber criminelen die bijna altijd werken onder een nickname of pseudoniem.Ze werken onder een naam in groepen of in hun eentje.

Deze Hackers gebruiken hun pseudoniem om status binnen deze subcultuur te verkrijgen.

In het bijzonder wordt het woord hacker gebruikt in volgende betekenissen:

1.Iemand die een programmeertaal of -omgeving zo goed kent dat hij zonder zichtbare moeite een programma kan schrijven

2.Iemand die een technologie bedenkt, ontwerpt, uitwerkt, implementeert, test, en verbetert

3. Iemand die onconventionele maar adequate oplossingen bedenkt tegen lekken, fouten en problemen van andere aard met behulp van beschikbare middelen

4.Iemand die tracht om via andere dan de officiële wegen een computersysteem binnen te dringen ten einde een beveiligingsprobleem te kunnen aantonen en mogelijk verhelpen

Het behouden van dezelfde nickname vergroot het risico om gepakt te worden, en beboet voor andere hacks en cracks. Het illegaal downloaden van software, muziek, films, cracks, hacks warez, is bijna altijd gelabeld door nicknames van de hackers en crackers.

De hacker zijn op zoek naar status binnen in hun subcultuur en bereiken dit tot de meeste of ingewikkelde hacks en cracks uit te voeren. Dit verlangen naar status zie je ook weer terug in de graffiti en streetart scene.

Hackers zelf noemen degenen die uit criminele oogmerken een systeem “kraken” ook wel black-hat hackers. Zelf noemen ze zich white-hat hackers, analoog aan cowboyfilms waarin de “kwaden” zwarte hoeden droegen en de “goeden” witte hoeden, ofschoon hackers zichzelf niet als zodanig benoemen. Ook zijn er grey-hat hackers, een kruising tussen crackers en hackers. Het komt voor dat crackers proberen hun activiteiten te verhullen door zich als hacker voor te doen

Digitale handtekening.

wikipedia

Een digitale handtekening is een methode voor het bevestigen van de juistheid van digitale informatie door middel van technieken van de asymmetrische cryptografie, op een wijze vergelijkbaar met het ondertekenen van papieren documenten door middel van een geschreven handtekening. Over het algemeen bestaat een digitale handtekening uit twee algoritmen: een om te bevestigen dat de informatie niet door derden veranderd is, de ander om de identiteit te bevestigen van degene die de informatie “ondertekent”. De combinatie van de resultaten van deze twee algoritmen vormt de digitale handtekening.

Recht op privacy

Al van oudsher word het recht op privacy begrepen als het recht om met rust te worden gelaten.Een hele discussie laaide op met de komst van het internet. In hoeverre geld de wet op privacy voor het internet? En hoe staat dit in verhouding met de internet subculturen websites die je bezoekt. Dit kan op grote schaal;Een directeur van een basisschool die een pedofielensite bezoekt, of op kleine schaal iemand solliciteert voor een baan en de werkgever googled zijn of haar naam en ziet dat degene een bepaalde muzieksmaak heeft wat hem totaal niet ligt of een website heeft die foeilelijk is of een profielensite met de “verkeerde” vrienden.Op grond van je digitale identiteit worden er beslissingen over je gemaakt.

Volgens de auteurs 14 | Agre en Rothenberg bestaat het recht op privacy uit;

de vrijheid om zonder onredelijke beperkingen je eigen identiteit vorm te geven. Zij komen tot deze conclusie juist vanwege de veranderende houding ten opzichte van persoonlijkheid en privacy in het virtuele tijdperk. Volgens hen is de vrijheid om vorm te geven aan je eigen identiteit van essentieel belang omdat het steeds belangrijker wordt om als persoon controle uit te kunnen oefenen over jouw persoonlijke informatie.

Agre en Rothenberg

definieren het recht op privacy als volgt: ‘the freedom from unreasonable constraints on the construction of one’s own identity’. P.E. Agre, M. Rothenberg, Technology and privacy: the new landscape, Cambridge: MIT 1997.

Anoniem in de echte wereld.

Maar ook in de echte wereld heb je de mogelijkheid om een tweede identiteit aan te nemen. Vooral onder kunstenaars is het tegenwoordig populair om een tweede identiteit aan te nemen waarbij ze de mogelijkheid hebben om zich vrijer zonder consequenties uit te laten over maatschappelijke onderwerpen.

Het Internet heeft hier weer een grote rol in gekregen. Interessante informatie wordt snel verspreid en beland binnen korte duur op het Internet om zo weer over de hele wereld te verspreiden. De dingen die gebeuren in de “echte wereld worden weer gekoppeld aan de Hackers laten

statements achter in gecrackte software

(17)

dingen die op Internet gebeuren. Het Internet en de echte wereld lopen door elkaar heen. Wat betekent dit dan weer voor mensen met een pseudoniem in de echte wereld zoals kunstenaars als 15 | dj chantelle, graffiti kunstenaars en straatartiesten. Ook is er de mogelijkheid om door middel van kleine acties een groot publiek te bereiken - Think Globally, Act Locally - is dus het motto. Kunstenaar hebben het nog nooit zo gemakkelijk gehad, zou je denken. Maar ook heeft globalisme zijn donkere kant. Je hebt als ontwerper de hele wereld aan je voeten maar je bent niet de enige. Er zijn talloze ontwerpers op deze wereld die dezelfde toegang hebben als jezelf.Ook is originaliteit vergankelijk geworden. Goede ideeën gaan de hele wereld over en zijn na een uur al weer talloze keren gekopieerd.

Think Globally, Act Locally

was reportedly coined by David Brower, founder of Friends of the Earth, as the slogan for FOE when it was founded in 1969, although others have stated it was originated by Rene Dubos as an advisor to the United Nations Conference on the Human Environment in 1972. Canadian futurist Frank Feather also chaired a conference called “Thinking Globally, Acting Locally” in 1979

DJ Chantelle

bron, wikipedia

Alias Boris van Berkum studeerde aan de Willem de Kooning Academie in Rotterdam. Gedurende een verblijf in Praag kreeg hij de kans politieke cartoons voor diverse kranten (Tsjechië, Verenigde Staten) te tekenen. In1997 vestigde de illustrator en cartoonist zich in de Rotterdamse Witte de Withstraat en begon Showroom MAMA, die hij samen met Jeroen Everaert en Natasa Heydra tot een waardevolle culturele instelling ontwikkelde. Samen organiseren zij tentoonstellingen, die een actueel beeld geven van de ontwikkelingen, die in de jongeren- en straatcultuur plaatsvinden. Boris van Berkum maakt geen verschil tussen elitaire cultuur en straatkunst. Hij kijkt vooral naar de kwaliteit en de vernieuwende bijdrage van de in veel gevallen jonge kunstenaars. Hij voorziet deze kunstenaars van een voortreffelijke promotie, waardoor het werk voor een breder publiek toegankelijk wordt. In feite werkt Boris van Berkum nog steeds als een illustrator, die met behulp van zijn eigen stijl en visie de publieke perceptie van de door derden geleverde inhoud intensiveert.

Pseudoniemen in de

“echte wereld”

Bewust of onbewust worden er talloze nicknames en pseudoniemen op het internet en in de echte wereld gebruikt.De mogelijkheid tot een tweede identiteit lokt.Mensen hebben een tweede kans,waarbij er weer hele andere aspecten een rol spelen.Het internet geeft de mogelijkheid om aspecten uit te lichten terwijl deze aspecten in de echte wereld niet naar voor komen of niet van toepassing zijn.maar ook in de echte wereld is het mogelijk door een pseudoniem aan te nemen je anders voor te doen,of te voelen

Vroeger werden pseudoniemen vooral gebruikt als dekmantel.In tijden van restricties.

in de vorm van oorlog emancipatie meningsuitingen werden pseudoniemen gebruikt om extreme meningen toch te publiceren en doormiddel van een pseudoniem zonder gevolgen volledige vrijheid te uiten.De pseudoniemen kwamen vooral voor in kranten publicaties groepen instellingen en subculturen.Het individualisme, globalisme en internet was in mindere mate of geen sprake van wat volgens mij het grote gevolg is van de pseudoniemen cultuur.De wereld was voor iedereen een stuk groter.en het individu heeft geen invloed.De invloed die grotere bedrijven nu hebben was toen niet van toepassing.Andere dingen waren belangrijk zoals ; geloof

Graffiti

Graffiti is geen nieuw fenomeen. Al sinds eind jaren 70 waar het begon in New York worden er door voornamelijk jeugd, handtekeningen herhaald met stiften en spuitbussen in de binnenstad van de meestal grotere steden. Ook wel “tags” genoemd. Ze gaan te werk in teams en dat noemen ze weer crews. Het streven is aanzien tegenover andere crews. Vaak hebben de familie en vrienden geen besef van de nachtelijke verf praktijken omdat er vaak onbegrip is voor de graffiti en het veiliger is. Je tagnaam word je pseudoniem. Het is een kat en muisspel van wie kan er hoger klimmen, wie is op die plek geweest. en heeft daar zo lang gestaan. Graffiti kunstenaar bewapen zich eigen niet meer alleen met verf maar zien in dat de mogelijkheden op straat onbeperkt zijn.”de straatartiesten”.

“Think Globally, Act Locally”

Think globally, act locally” in Sofia, Bulgaria Reclame posters over straatkunst meerdere malen gebruikt door verschillende bedrijven en instanties

Kegr van de wereld bekende MOAS crew

(18)

Straatartiesten

Ze zien de openbare ruimte als grote speelruimte waarbij ze hun stencils, verf, posters, houten platen als wapen inzetten om verschillende diverse redenen. Het staat eigenlijk ver van graffiti af en is dan ook weer gaan opsplitsen als 2 verschillende subculturen met verschillende doelen en visies voor ogen.

De straat artiesten werken vaak met hun verschillende acties onder een pseudoniem. En dit pseudoniem gaat weer verder dan aanzien in hun eigen subcultuur zoals je in de graffiti ziet. Maar worden ook opgepikt

Banksy

is het pseudoniem van een wereldbekende Britse kunstenaar. Hoewel er weinig zekerheid is over de ware identiteit van Banksy geven de meeste bronnen aan dat zijn echte naam Robert of Robin Banks is. Hij zou in 1974 geboren zijn in Bristol. Zijn kunstwerken zijn vaak politiek en humoristisch van aard. In zijn straatkunst combineert hij graffiti met een hem kenmerkende sjabloontechniek. Zijn straatwerk is te vinden in verschillende Europese steden maar ook buiten Europa zoals in de Palestijnse gebieden en de Verenigde Staten

door de media en de normale burger. Ze krijgen veel aandacht voor doordachte acties in de openbare ruimte. Ook gaan acties over het hele internet en krijgen de artiesten aanzien vanuit de hele wereld. De acties worden ook opgepikt door grote bedrijven als branding technieken. Zoals je ziet bij het automerk Opel die met hun Cmons (een soort straatkunst figuurtjes) reclame voeren. Maar ook in de commercials verschijnen er op de achtergrond afbeelding van grootheden in de straatkunst als de Braziliaanse tweeling 16 | Os Gemeos. Ook zijn er groepen jongeren door heel nederland getrokken bewapend met stickers en stencils van de Cmons. Om zo Opel op een vreemde manier te branden bij het publiek. Een directe link heeft een automerk niet met de streetart cultuur.Maar is slechts een guerilla marketing techniek waar Opel een link legt met de huidige jeugdcultuur. Het stoffige Opel gebruikt deze streetart pseudoniem waarschijnlijk om zich te profileren als jong, fris, hip en nieuw. Maar de waardering vanuit de straatkunst

is minimaal.En er waren gelijk een hoop tegengeluiden vanuit de streetart wereld.

Os Gemeos

(Portuguese for The Twins) are graffiti artist identical twin brothers (born 1974) from São Paulo, Brazil, whose real names are Otavio and Gustavo

Guerillamarketing

Adformatie-journalist Cor Hospes las de door menigeen aangehaalde klassieker ‘Guerrilla Marketing’ van Jay Conrad Levinson uit 1983, zag dat het niét goed was en schreef een eigen boek over het onderwerp. Zelfde titel, compleet ander verhaal.

Opel’s reclame campagne de cmons Bansky

“dead phone boot” Os gemeos zorgt

voor vervreemding in de openbare ruimte doormiddel van hun gele “mensen”

16

“Guerillamarketing is een strategisch doordachte overval via een

onconventioneel medium, die op een onvoorspelbaar moment, op

een originele relevante manier en op het juiste moment bij de juiste

doelgroep sympathie en een onvergetelijk wauw-effect opwekt voor

een merk, mening, dienst of product.”

Kessel en kramer Guerillamarketing

(19)

Maar de relevantie met het merk Opel is er duidelijk niet in de Cmons reclame campagne. Dus is er volgens mij geen spraken van een Guerrilla marketing campagne. Maar slechts de frisse, nieuwe en hippe Cmons gebruiken als pseudoniem voor het stoffige Opel. De Cmon stickers en stencils zijn weer een soort door Opel gestuurde user generated content. In het boek Guerrilla Marketing door Cor Hospes worden 6 eigenschappen toegekend aan goed werkende Guerrilla Marketing;

1. Is de guerrilla-actie origineel, zowel qua inhoud als qua vorm? 2. Is de guerrilla-actie onverwacht en onvoorspelbaar, kortom: is het een soort overval?

3. Kunnen we met de guerrilla voldoende bereik creëren en dat vergroten door middel van buzz of redactionele aandacht? Kunnen we beelden van de guerrilla-actie maken?

4. Is de guerrilla-actie relevent? Sluit de actie aan op de kernwaarden van het product danwel het merk, en is die een vertaling daarvan naar de doelgroep?

5. Is de guerrilla-actie op het juiste moment? Speelt die in op de actualiteit, productlancering of gebeurtenis, op de juiste plek en op het juiste moment?

6. Wekt de guerrilla-actie sympathie op?

De Cmons actie valt in alle categorieën behalve punt 4. Er is geen relevantie met Opel. Maar de Cmons actie helpt mee om de relevantie van fris, jong en jeugdig naar voren te brengen als een soort marketing techniek.

De rol

van Grafisch ontwerper

Zijn het niet de grafisch ontwerpers die zich schuldig maken aan deze visuele positieve verbuiging, Het creëren van een ervaring, het sturen van de consument om zo de commerciële instelling van een bedrijf of instelling te ondersteunen? En dus deze pseudoniemen in touw zetten. Om met de winst de rekeningen te betalen.. Zijn grafisch ontwerpers zelf ook niet individuen geworden. Is het rebelse verlangen - en het talent om er aandacht voor te krijgen - van vroeger niet meer aan de orde?

De grafisch ontwerpers worden strategisch ingezet om zo de consument direct aan het denken te zetten en tot handeling over te laten gaan. Maar zijn grafisch ontwerpers dan nog wel maatschappelijk betrokken? Waar is dan de zogenaamde 3de stem in een ontwerp? En is de term Grafisch ontwerp nog wel van toepassing,moet het niet communicatie experts zijn of gewoon reclameontwerper.

Een grafische ontwerper ontwerpt naar mijn mening een identiteit op basis van de achtergrond van het bedrijf en gaat dit dan communiceren naar een groot publiek .Maar is dit niet achterhaald? Wil een bedrijf niet koste wat het kost een positief imago opbouwen. Om zo hun

product te verkopen. De grafisch ontwerpers van nu zijn naar mijn mening uitgekookte branding experts. Ontwerpers zien zichzelf meer als “high culture” *ontwerpers en communiceren - met hart en ziel - naar een kleiner gewaardeerd publiek. Maar gebruiken wel de zelfde strategieën die in de branding worden ingezet om zo publiek te lokken of een onderwerp aan het licht te brengen .De noodzaak die de grafische ontwerpers van toen hadden is voor de ontwerpers van nu onder gesneeuwd door overweldigde beeldcultuur en de enorme aanbod van huis tuin en keuken ontwerpers.

“Je vijand met zijn eigen wapens bestrijden”

Maar dit is al zo vaak heen en weer gegaan dat de grap er wel vanaf is. De bedrijven gebruiken dit weer als tegen strategie om zo weer aan de doelstelling van het bedrijf te verwezenlijken. Is er dan niet een overdosis aan strategisch ontwerp? Misschien willen mensen wel hellemaal niet aangesproken worden.”Ik bepaal zelf wel wat ik vind” en publiceer dit op mijn blog, website, profiel. Het groepsgevoel is weg.De sociale druk is weg.De noodzaak is weggevallen. De consument is kritisch geworden en heeft zich bewust ingedeeld in zijn/haar denkwijze. De consument is direct verbonden met specifieke soortgenoten over de hele wereld. En kan zich ook doormiddel van pseudoniemen zich thuisvoelen.

Branding kunstenaar?

De definitie van grafisch ontwerp volgens Wikipedia;

Een grafisch ontwerper (ook wel grafisch vormgever) verzorgt in opdracht naar eigen inzicht de totale vormgeving van uiteenlopende soorten drukwerk of multimedia en legt deze vast in een ontwerp. Bij de uitwerking van een opdracht houdt de ontwerper o.a. rekening met de doelgroep, de door de opdrachtgever gestelde eisen, de financiële mogelijkheden en de technische verwerking van het ontwerp. Een ontwerper zal daarnaast trachten bestaande inhoudelijke functionaliteiten te versterken (bijv. optimale leesbaarheid door juiste toepassing van typografie). Ook zal hij/zij trachten extra functionaliteiten toe te voegen door middel van de vorm (bijv. signaalkleur als blikvanger voor de belangrijkste informatie). Hij/zij geeft daarbij tevens adviezen aan de opdrachtgever om tot een optimaal eindproduct te komen. Hij/zij werkt het ontwerp (het vormconcept) uit voor een presentatie aan de opdrachtgever. Tot slot bewaakt hij de toepassing (bijv. DTP) en de technische verwerking (bijv. reproductie, interface-opbouw) van het ontwerp, opdat het vormconcept in stand blijft.

Een grafisch ontwerper is zijn rol aan het verplaatsen. Iedereen heeft de toegang tot de techniek en kennis om een communicerend beeld te maken, tevens heeft iedereen wel een kennis die dit wel voor de helft van de prijs doet. Volgens mij zijn grafisch ontwerpers altijd al branding professionals geweest. Alleen komt het nu boven water omdat het techniek en het publiek zo toegankelijk zijn geworden. En grafisch ontwerpers gepushed worden om hun gebied uit te breiden. Ook is het de alles generatie ”Alles kan, alles mag, niks is lelijk, niks is mooi.wat grafisch ontwerpers doet verkassen. Wanneer ben je nu een succesvolle grafisch ontwerper? Als je duidelijk kan communiceren aan een doelgroep? Of een goede link te vinden en zo uit te beelden naar een publiek om dan weer een product te promoten. We doen hetzelfde alleen is het verplaatst ,

If, ten years ago and earlier, advertising was used as a format at all by

artists, it was because political radicals such as Hans Haacke and Kruger

recognised its effectiveness in propagating condensed statements - and

out of a feeling that one should fight the enemy with their own weapons

(20)

Waar zijn de grafisch ontwerpers gebleven?

Zijn ze niet verdwaald het publieke geweld van reclame branding. En zou er misschien een soort gratie moeten komen voor goed ontwerp?’Is er een verschil tussen een ontwerper die goed ontwerp maakt met doel te verkopen of een ontwerper die wederom goed ontwerp maakt maar dan voor culturele instelling. Is iets direct verkeerd als je geld verdient aan iets wat je met plezier doet. Ik denk dat ontwerpers eigenlijk liever niet communiceren naar het dagjesvolk maar juist hun ontwerpen naar een publiek met meer waardering voor het ontwerp willen communiceren. Ik denk dat ze zich aanpassen naarmate de vraag verandert. Zijn het niet de straatartiesten die nu nog vanuit het hart en non-profit hun grafische geweld gebruiken om zo dingen te veranderen en zo het heft in eigen hand nemen. In plaats van de wildplakkers van vroeger zijn het nu de straatartiesten die de straten op gaan en de lelijke reclames, gebouwen en straatmeubilair tot leven brengen.Misschien werken de grafisch ontwerpers onder een straatkunstenaar pseudoniem.

Conclusie:

In de scriptie heb ik onderzocht wat nou een identiteit inhoudt. Ik heb het begrip pseudoniem naar een hogere definitie gebracht. Hoe zijn deze pseudoniemen ontstaan?Bewust en onderbewust .En ik ben persoonlijk nagegaan wat een identiteit nou betekend voor iemand en hoe degene zijn identiteit kan omdraaien naar een pseudoniem. Hoe Grafisch ontwerpers een identiteit vormgeven en de kracht hebben om een identiteit te herplaatsen en misplaatsen. Ik ben er achter gekomen dat je pseudoniemen kan categoriseren.Een pseudoniem kan voor verschillende doeleinde ingezet worden de hackers, straatartiesten en graffiti artiesten die hun pseudoniem inzetten om zo status binnen hun eigen subcultuur te krijgen. De profielen sites waar verschillende factoren bepalend zijn voor het vormen van een juiste of vervormde identiteit waardoor er een pseudoniem ontstaat waar ook weer consequenties mee gepaard gaan. Bewust, om zo aanzien te krijgen in je vriendenlijst, een baan waar je al langer op aast te scoren, je grenzen te verleggen. Maar ook ben ik er achter gekomen dat je identiteit op het internet bepalend voor je is in de echte wereld.Dat het bewust zijn over dat je identiteit van je website, profiel, logo en nickname veel verandering kan beteken in je huidige leven. Ook ben ik beter gaan kijken wat ik zelf communiceer met mijn werk en hoe ik dit op de doelgroepen kan toepassen waarvoor ze bestemd zijn. Ik ben ook tot de conclusie gekomen dat de mensen met een Internetprofiel zich bewuster moeten zijn van de consequenties van het hebben en onderhouden van een Internetprofiel.En dat deze consequenties invloed hebben op je dagelijkse leven. Mensen zijn heel erg slordig met informatie op het internet maar tegelijk verbergen ze zich achter een nickname waar de informatie bij hoort.Ik ben ik er niet over uit waarom mensen zoveel moeite doen om hun identiteit in de echte wereld zo goed bij te houden maar op Internet met hun 2de identiteit een zeer goedkope indruk achter laten.

Ook gebruiken bedrijven en instellingen bewuste pseudoniemen gekoppeld aan hun merk om zo de winst te verhogen. Maar gaan bedrijven veel verder met hun branding technieken. En ook ben ik er achter gekomen dat de grafisch ontwerpers hier vaak schuldig aan zijn. Ik weet nog steeds niet of het woord schuldig van toepassing is omdat dat zo negatief klinkt. Ook ben ik nagegaan waar deze pseudoniemen vandaan komen en ben ik voordat ik deze scriptie ben gaan schrijven tot de conclusie gekomen dat ze gevoed worden door het kapitalisme. Maar dat deze pseudoniemen juist heel onderbewust tot stand komen. En dat er met het oog op de Hackers en de straatkunsternaars een pseudoniem ook heel bewust en doeltreffend in gezet kan worden. kan worden. Ook ben ik door de verschillende marketingtechnieken naast elkaar te zetten open gaan staan voor nieuwe manieren om een statement te maken of om doelgroep te bereiken, maar waar ik het voor ga inzetten weet ik nog niet....

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

J.P.. Biologische kwaliteit van rivierecotopen; een methodische verkenning. Wageningen, DLO-Staring Centrum. Een methode wordt ontwikkeld voor de beoordeling en toetsing van

15-3 (1990), pp.. Het zal overigen. duidelijk zijn dat Witleveens betoog voor de actlvletlache rechter niet alleen gebaseerd la op het feit dat dit de trend la. ook:

Omdat we allemaal anders zijn, kijken we ook op een andere manier naar de

De drie journalistieke taken die verreweg het belangrijkst worden gevonden, zijn ‘Verschillende kanten van actuele onderwerpen laten zien’, ‘Begrijpelijk maken van

Hoewel ik denk dat een kunstwerk inderdaad niet mooier wordt door meer begrip ervan, denk ik wel dat hoe meer je begrijpt, dus hoe meer het kunstwerk kan communiceren met jou

De sociaal-culturele kenmerken van een vissersgemeenschap zullen getoetst w orden onder de inw oners van het dorp Zoutkamp, om te kijken of ze er positief op scoren en of

Wanneer middels nieuwe buitenplaatsen en nieuwe landgoederen op passende wijze wordt ingespeeld op de kenmerkende landschappelijke elementen kan (in deze tijd en op basis van de

bestemmingsplan “Buitengebied 2008” voldoen aan de volgende criteria: het landgoed moet minimaal 10 hectare groot zijn, op het landgoed komt een woongebouw met een minimale