• No results found

YouTube als politiek medium : een onderzoek naar de mogelijkheden van YouTube voor politieke berichtgeving in Nederland

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "YouTube als politiek medium : een onderzoek naar de mogelijkheden van YouTube voor politieke berichtgeving in Nederland"

Copied!
86
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

                                                                                            Janne  Gerritsen   26  juni  2015    

(2)

YouTube  als  politiek  medium  

Een  onderzoek  naar  de  mogelijkheden  van  YouTube  voor  politieke  berichtgeving  in   Nederland.                          

Naam  student:  Janne  Gerritsen     Studentnummer:  10282904  

E-­‐mail:  janne.gerritsen@student.uva.nl      

MA  afstudeerproject:  Media  en  Politiek,  Binnenlands  en  Buitenlands  beleid   Opleiding:  Master  Politicologie  

Faculteit:  Maatschappij  en  Gedragswetenschappen     Onderwijsinstelling:  Universiteit  van  Amsterdam      

Studiejaar:  2014/2015      

Plaats  en  datum:  Amsterdam,  26  juni  2015      

Begeleider:  Dr.  Philip  van  Praag     Tweede  lezer:  Sander  van  Haperen    

 

(3)

Voorwoord  

 

Eindelijk  is  het  zover!  Voor  u  ligt  mijn  Masterscriptie  waarmee  ik  de  opleiding  Politicologie,   met   de   afstudeerrichting   Politieke   theorie   en   politiek   gedrag   (hopelijk)   afrond.   Het   afgelopen   studiejaar   was   voor   mij   één   van   de   meest   leerzame   jaren   van   mij   leven,   vaak   vermoeiend  en  stressvol,  maar  erg  interessant.    

  Naast   alle   geleerde   theorieën   heb   ik   door   middel   van   deze   scriptie   ook   een   praktische  kant  binnen  de  wetenschap  mogen  ontdekken.  Hopelijk  heb  ik  u,  de  lezer,  door   middel   van   deze   scriptie   geprikkeld   om   ook   af   en   toe   uit   de   comfortzone   te   stappen   en   creatief  aan  de  slag  te  gaan  binnen  de  wetenschap.    

Bij  de  afronding  van  de  scriptie  is  het  tijd  om  stil  te  staan  bij  de  weg  die  je  belopen   hebt   en   de   mensen   die   je   daarbij   geholpen   hebben.   Ik   wil   deze   gelegenheid   daarom   gebruiken  om  een  aantal  mensen  in  het  bijzonder  te  bedanken.  Ik  dank  bij  dezen;  

• Mijn   ouders   voor   alle   steun   die   zij   mij   tot   nu   toe   gegeven   hebben.   Door   jullie   heb  ik  mij  altijd  aangemoedigd  gevoeld  om  het  beste  uit  mezelf  te  halen.    

• Mijn  vriend  die  het  altijd  het  eerste  te  voorduren  kreeg  wanneer  ik  studiestress   had.  Matthijs,  je  hebt  me  altijd  geholpen  om  het  hoofd  koel  te  houden  en  daar   heb   ik   veel   aan   gehad.   Ik   weet   dat   je   politiek   eigenlijk   helemaal   niet   boeiend   vindt;  leuk  dat  je  soms  doet  alsof.    

• Dr.   Philip   van   Praag   voor   het   begeleiden   van   mijn   afstudeerproject   en   de   degelijke,   prettige   en   geduldige   hulp   die   ik   daarbij   heb   mogen   ontvangen.   U   bent  altijd  zeer  betrokken  geweest  en  dat  waardeer  ik  enorm.  

• Sander  van  Haperen,  voor  het  zijn  van  mijn  tweede  lezer.  Bedankt  voor  de  tijd   en  moeite.  

• Bureau   Onderzoek,   Informatie   en   Statistiek   Amsterdam   en   met   name   Lily   Martinez  Ugaz,  bedankt  voor  het  begeleiden  van  mijn  panelenquêtes.  

• Linda   Duits,   voor   de   tijd   die   u   hebt   vrijgemaakt   om   mij   van   een   aantal   zeer   geschikte  bronnen  te  voorzien.  

• TT-­‐film,   een   top   filmbedrijf   die   mij   alle   informatie   heeft   verschaft   om   op   een   redelijk  niveau  filmpjes  te  produceren.    

 

Dit   afstudeerproject   heeft   ongeveer   vijf   maanden   in   beslag   genomen.   Ik   hoop   dat   het   eindresultaat   een   bescheiden   politicologische   en   maatschappelijke   bijdrage   kan   leveren.   Veel  plezier  met  het  lezen  van  mijn  scriptie.    

 

Amsterdam,  26  juni  2015    

Janne  Gerritsen    

(4)

Inhoudsopgave    

 

 

 

 

  1.       Inleiding                   6     1.1     Aanleiding                   6     1.2     Probleemstelleemstelling               8     1.3     De  onderzoeksvraag                 10     1.4     Doelstelling                   10  

  1.5     Maatschappelijke  relevantie  van  het  onderzoek           11  

  1.6     Politicologische  relevantie  van  het  onderzoek           12  

  1.7     Leeswijzer                   13     2.       Theoretisch  kader                 14     2.1     Inleiding                   14     2.2     Politiek                     14     2.3   YouTube                   14     2.4   Beoordelingscriteria  YouTube-­‐filmpjes             15     2.5   Nieuws                     18     2.6     De  CABABA-­‐formule                 19     2.7     Nieuwsbericht                   19  

  2.8     Politieke  nieuwsberichtgeving  voor  de  jongste  stemgroep       21  

  2.9     De  kenmerken  van  de  filmpjes               23  

  2.10   Onderzoeksvragen                   26     3.           Methoden                   27     3.1     Inleiding                   27     3.2     De  hypothesen                   27     3.3     De  variabelen                   28     3.3.1   Prof.  Binnenhof                   28  

  3.3.2   Beoordeling  van  politieke  YouTube-­‐filmpjes           31  

  3.3.3     Politiek  zelfvertrouwen                 32  

  3.3.4     Politieke  interesse                 32  

  3.3.5     Behoefte  aan  meer  politieke  YouTube-­‐filmpjes           33     3.3.6     Vertrouwen  in  de  inhoud  van  sociale  media           33     3.3.7   YouTube-­‐filmpjes  als  aanvulling  op  de  huidige  politieke  berichtgeving     33  

  3.4     De  onderzoeksgroep:  18-­‐25  jaar               34  

  3.5   Panelenquêtes                     34  

  3.6   Samenstelling  onderzoeksgroep  panelenquêtes             35  

  3.7   Representativiteit  van  het  databestand  (panelenquêtes)         36  

  3.8   Online  enquête                     37  

  3.9   Samenstelling  onderzoeksgroep  online  enquête             38  

  3.10   Representativiteit  van  het  databestand  (online  enquête)         38  

  3.11   Dataverzameling                 39  

  3.12   Panelenquêtes  analyseplan               40  

  3.13   Online  enquête  analyse  plan               41  

  3.14   Bruikbaarheid  van  het  onderzoek:  validiteit           42  

  3.15     Bruikbaarheid  van  het  onderzoek:  betrouwbaarheid         44  

 

4.       Resultaten                   46    

(5)

  4.2     Resultaten  panelenquêtes                 46  

  4.2.1     Politiek  zelfvertrouwen                 46    

  4.2.2   Leeftijd                     47  

  4.2.3   Politieke  interesse                 50  

  4.2.4   Vertrouwen  in  de  inhoud  van  sociale  media           50  

  4.2.5   Mening  over  de  filmpjes               51  

  4.3   Resultaten  online  enquête               54  

  4.3.1   YouTube  als  aanvulling  op  politieke  berichtgeving         54  

  4.3.2   De  kenmerken  van  Prof.  Binnenhof             57  

  4.3.3   De  presentatrice  wel  en  niet  kennen             61  

  4.4   Het  aannemen  en  verwerpen  van  de  hypothesen           62  

 

5.       Conclusies  en  discussie                 67    

  5.1   Inleiding                   67  

  5.2   Beantwoording  deelvragen               67  

  5.3   Beperking  antwoorden  deelvragen             70  

  5.4   Beantwoording  centrale  onderzoeksvraag           70  

  5.5   Toekomstperspectief                 71  

  5.6   Discussie  en  aanbevelingen               72  

  5.7   Samenvatting  conclusies               74     5.8     Vervolgonderzoek                 74     6     Referenties                     76     7     Bijlagen                   78  

    B1:  Politieke  interesse  naar  geslacht,  leeftijd  en  opleiding       78  

    B2:  Vragenlijsten  Panelenquêtes  via  Bureau  OIS           78  

    B3:  Vragenlijst  online  enquête                 83  

    B4:  De  banner  van  het  YouTube-­‐kanaal  van  Prof.  Binnenhof       86       B5:  De  profielfoto  van  Prof.  Binnenhof  op  YouTube         86  

                                           

(6)

1.  Inleiding  

1.1  Aanleiding  

De  maatschappelijke  verbondenheid  tussen  de  politiek  en  de  burgers  is  al  geruime  tijd  het   onderwerp   van   onderzoek   bij   verschillende   wetenschappelijke   disciplines.   Het   toenemende  gevoel  dat  politici  in  de  Tweede  Kamer  in  de  zogenaamde  ‘kaasstolp’  leven  en   niet   voorkomen   in   het   dagelijkse   leven   van   de   ‘gewone   burgers’,   zorgt   ervoor   dat   de   huidige  gekozen  volksvertegenwoordigers  aan  draagvlak  verliezen  (Bovens  &  Wille,  2010).   Vooral  jonge  en  hoogopgeleide  burgers  volgen  de  politiek  steeds  minder  via  traditionele   media.  De  traditionele  manier  van  (politieke)  nieuwsberichtgeving  lijkt  minder  goed  in  hun   hedendaagse  levens  te  passen  (Sonck  &  de  Haan,  2015).  ‘Traditionele  media’  omvatten  het   gebruik   van   traditionele   massamedia   (televisie,   radio   en   gedrukte   media)   en   in   deze   scriptie  worden  zij  in  al  hun  mogelijke  verschijningsvormen  bedoeld:  online  en  offline,  op   papier   en   digitaal   en   via   vaste   en   mobiele   media-­‐apparaten.   De   traditionele   media   kenmerken  zich  vooral  aan  hun  eenrichtingsverkeer,  waarbij  het  medium  de  zender  is  en   er  weinig  tot  geen  mogelijkheid  is  tot  interactie  met  de  ontvangers.  

Ondertussen   zijn   burgers   de   laatste   jaren   massaal   kennis   aan   het   delen   via   het   internet.  Oplossingen  en  problemen  ontmoeten  elkaar  op  uiteenlopende  discussieplaatsen   en   forums.   Het   internet   biedt   eenvoudige   mogelijkheden   om   in   contact   te   komen   met   gelijkgestemden   en   gelijk   geïnteresseerden   en   daardoor   hebben   grote   internetgemeenschappen   zich   ontwikkeld.   De   sociale   netwerken   op   het   internet   blijken   een  grote  invloed  te  hebben  op  de  alledaagse  beslissingen  van  mensen.  Zo  wordt  bepaald   welk  boek  heel  spannend  of  welke  CD  heel  leuk  is,  maar  ook  welke  politieke  partijen  goed   of  te  vertrouwen  zijn  en  welke  vooral  niet.  

De  relatief  lage  interesse  in  de  huidige  politieke  berichtgeving  bij  de  hoogopgeleide   jongste  stemgroep,  die  grotendeels  via  traditionele  media  verloopt,  leidt  tot  de  vraag  hoe   politieke  berichtgeving  door  social  media  ondersteund  kan  worden.  De  term  social  media,   of   sociale   media,   staat   voor   alle   internettoepassingen   waarmee   informatie   met   elkaar   gedeeld  kan  worden  op  een  gebruiksvriendelijke  wijze.  Dit  betreft  niet  alleen  informatie  in   de  vorm  van  teksten  zoals  artikelen  en  nieuws,  maar  ook  muziek,  podcasts,  beeld,  video  en   fotografie   worden   via   socialmediawebsites   gedeeld.   Bekende   voorbeelden   van   dit   soort  

(7)

websites  zijn  Facebook,  YouTube,  Linkedin  en  Twitter,  maar  ook  MySpace  en  WikiPedia.  Bij   sociale  media  is  de  rol  van  de  bezoeker  vooral  belangrijk.  De  websitebezoeker  zorgt  over   het  algemeen  voor  de  website-­‐inhoud.  De  bezoekers  van  YouTube  uploaden  bijvoorbeeld   de   video's   en   bij   WikiPedia   is   het   de   bedoeling   de   bezoeker   de   artikelen   zelf   maakt   en   bewerkt.    

Tot  op  heden  blijken  ook  de  sociale  media  nog  niet  in  staat  te  zijn  om  de  politieke   berichtgeving  in  een  aantrekkelijk,  modern  jasje  te  steken.  Weinig  burgers  maken  gebruik   van   politieke   berichtgeving   via   sociale   media   en   diegenen   die   er   gebruik   van   maken   zijn   vaak  al  geïnteresseerd  in  alle  vormen  van  politieke  berichtgeving  (Kruikemeier  et  al.  2014).   De  uitdaging  ligt  juist  bij  het  betrekken  van  burgers  bij  politieke  berichtgeving  die  daar  op   het  moment  weinig  gebruik  van  maken.    

  De  reden  voor  de  magere  staat  van  de  politieke  berichtgeving  via  sociale  media  zou   gezocht  kunnen  worden  bij  de  politiek  zelf.  Uit  onderzoek  van  Walter  en  Van  Praag  (2012)   blijkt   dat   politieke   partijen   bijvoorbeeld   het   sociale   medium   YouTube   slechts   in   geringe   mate  gebruiken  om  burgers  te  betrekken  bij  de  politiek.  Het  medium  wordt  vooral  gebruikt   om   gedurende   verkiezingscampagnes   reclamefilmpjes   online   te   verspreiden.   Deze   campagnefilmpjes  blijken  maar  weinig  burgers  te  bereiken  en  hebben  daardoor  een  zeer   kleine  rol  binnen  de  politieke  berichtgeving.    

  De  reden  voor  de  magere  staat  van  de  politieke  berichtgeving  via  sociale  media  zou   ook  gezocht  kunnen  worden  bij  de  media  zelf.  Uit  onderzoek  van  Hille  en  Bakker  (2013)   blijkt  dat  de  Nederlandse  media  geen  duidelijke  strategie  hebben  voor  hun  berichtgeving   via  sociale  media.  Het  onderzoek  specificeert  zich  vooral  op  het  medium  Facebook  en  stelt   dat  de  media  daar  onderpresteren  wat  betreft  hun  berichtgeving.  Door  het  gebrek  aan  een   strategie  genereren  de  media  weinig  participatie  en  interactie  via  Facebook.    

Vooralsnog   blijken   de   sociale   media   dus   geen   geschikte   vorm   van   (politieke)   berichtgeving   gevonden   te   hebben   en   is   het   belangrijk   dat   hier   verandering   in   komt.   Waarom  dat    belangrijk  is  wordt  in  de  volgende  paragrafen  uiteengezet.    

     

(8)

1.2  Probleemstelling  

Uit  het  Nationaal  Kiezersonderzoek  (NKO)  van  2012  blijkt  dat  de  politieke  interesse  van  de   jongste   stemgroep   vergeleken   met   de   oudere   leeftijdsgroepen   niet   veel   lager   is   dan   gemiddeld.   Wél   heeft   deze   groep   burgers   minder   interesse   in   de   huidige   mediaberichtgeving  over  politiek  (NKO,  2012;  bijlage  1).    

De  meeste  burgers  die  de  verkiezingscampagne  van  2012  in  het  geheel  niet  gevolgd   hebben  zijn  volgens  het  NKO  tussen  de  18  en  de  24  jaar  oud.  Ook  omvat  deze  groep  het   grootste  aantal  burgers  dat  zelden  of  nooit  een  krant  open  slaat  voor  het  politieke  nieuws.   Daarnaast   is   het   interessant   om   te   zien   dat   deze   groep   de   meeste   burgers   bevat   die   (slechts)  fragmenten  van  debatten  bekijken  (ibid.).    

Het  onderzoek  ‘Media:  tijd  in  beeld’  van  het  Sociaal  Cultuur  Panbureau,  laat  zien   dat   jonge   burgers   tussen   de   13   en   34   jaar   de   grootste   groep   vormen   die   ‘uitgesteld   kijkersgedrag’   vertoont   (Sonck   &   De   Haan,   2015:   9).   Dit   betekent   dat   bijvoorbeeld   de   fragmenten   van   debatten   niet   live   worden   bekeken,   maar   op   een   later   tijdstip   worden   opgevraagd.   Vooral   hoogopgeleiden   blijken   van   de   verschillende   opleidingsniveaus   de   grootste   groep   Nederlanders   te   zijn   die   gestreamed,   gedownload   en   aangekocht   videomateriaal   bekijkt.   Het   mediagedrag   van   de   hoogopgeleide   jongste   stemgroep   laat   zien  dat  zij  gemiddeld  gezien  weinig  traditionele  media,  zoals  kranten,  radio  en  televisie,   live   gebruiken   (ibid.).   Deze   media   worden   door   deze   groep   nog   in   geringe   mate   voor   (politieke)  informatieve  doeleinden  gebruikt  (Leyenaar  et  al.  2012).    

Deze   ontwikkelingen   kunnen   geplaatst   worden   tegen   de   achtergrond   van   veronderstellingen  over  razendsnelle  veranderingen  in  het  medialandschap  waarin  nieuwe   technologische   mogelijkheden   snel   en   breed   worden   omarmd   en   mediagebruikers   zelf   beslissen  waar,  wanneer  en  wat  ze  aan  media-­‐inhoud  consumeren.  Dit  is  gerelateerd  aan   het  proces  waarbij  jongeren  en  hoogopgeleiden  als  een  digitale  burgergroep  vooroploopt   en  al  multitaskend  door  het  leven  gaat  (Sonck  &  De  Haan,  2015:  9).    

Het  onderzoek  van  Sonck  en  De  Haan  (2015)  laat  zien  dat  de  veranderingen  in  het   medialandschap  elkaar  door  middel  van  het  internet  inderdaad  steeds  sneller  opvolgen.  In   2013  blijkt  al  meer  dan  de  helft  (62%)  van  de  Nederlanders  van  13  jaar  en  ouder  in  het   bezit  van  een  smartphone  te  zijn  en  bijna  de  helft  (48%)  heeft  een  tablet.  Mede  door  zulke  

(9)

nieuwe  media,  door  nieuwe  diensten  en  nieuwe  media-­‐aanbieders,  zijn  de  mogelijkheden   van  het  sociaalmediagebruik  toegenomen.  

Toch   blijken   traditionele   media   een   hoger   (direct)   bereik   te   hebben   dan   sociale   media;  ze  faciliteren  objectieve  berichtgeving  en  stimuleren  daardoor  de  pluriformiteit  en   diversiteit  van  het  informatieaanbod.  Wanneer  het  over  interactiviteit  gaat,  hebben  sociale   media  meer  potentie.  De  mobilisatiekracht  van  sociale  media  houdt  sterk  verband  met  het   hoge  indirecte  bereik.  Traditionele  media  en  sociale  media  versterken  elkaar;  zonder  oude   media  als  tv,  krant  en  radio  is  het  bereik  van  de  sociale  media  erg  beperkt  (Leyenaar  et  al.   2012).  Sociale  media  lijken  niets  anders  dan  een  nieuwe  vorm  van  media  te  zijn.  Ze  dienen   niet  ter  vervanging  van  radio,  televisie,  kranten  en  dergelijken,  maar  als  aanvulling  daarop;   of  sterker  nog,  wanneer  op  de  juiste  manier  ingezet  als  versterking  ervan.    

Aan   de   andere   kant   blijkt   dat   de   versterkingskans   nog   niet   voldoende   benut   worden  binnen  de  politieke  berichtgeving.  Politieke  partijen  en  Haagse  politici  hebben  de   weg  naar  de  sociale  media  zonder  meer  gevonden.  Er  is  immers  geen  partij  meer  die  geen   YouTube-­‐filmpjes  plaatst,  geen  groep  op  Facebook  of  LinkedIn  heeft  aangemaakt  of  haar   Kamerleden  niet  laat  ‘twitteren’.  Politici  en  partijen  lijken  zich  echter  anderzijds  nauwelijks   bewust  van  de  sterke  punten  van  sociale  media;  zij  gebruiken  sociale  media  nog  niet  om   een  serieus  dialoog  met  burgers  te  starten  (ibid.).    

En  hoe  gaat  het  verder  met  de  omroepen,  nu  steeds  meer  programma’s  het  publiek   bereiken   via   het   open   internet   in   plaats   van   via   de   traditionele   omroepnetwerken?   Het   ministerie   van   Onderwijs,   Cultuur   en   Wetenschap   onderkent   dat   het   aanbod   daar   moet   zijn   ‘waar   het   publiek   is   en   waar   het   publiek   zich   naartoe   beweegt’   en   erkent   in   haar   taakopdracht   dat   ‘de   publieke   omroep   op   alle   platforms   actief   moet   kunnen   zijn’   (OCW   2014:  9).  De  Raad  voor  het  Openbaar  Bestuur  (ROB)  stelt  dat  de  politiek  en  de  media  door   middel  van  sociel  media  nieuwe  verbindingen  tot  stand  moeten  brengen  tussen  de  politiek   en  de  samenleving  (Leyenaar  et  al.  2012).    

Samenvattend   betekent   dit   dat   zowel   de   politiek   als   de   media   meer   moeten   samenwerken   omtrent   het   inzetten   van   sociale   media.   Vooral   jonge   burgers   en   hogeropgeleiden   blijken   relatief   gezien   meer   gebruik   te   willen   maken   van   (politieke)   berichtgeving   via   sociale   media   (Sonck   &   De   Haan,   2015).   Betekent   dit   dat   de   politieke  

(10)

interesse  van  de  hoogopgeleide  jongste  stemgroep  op  een  nieuwe  manier  beantwoord  kan   worden?    

 

1.3  De  onderzoeksvraag  

Middels  deze  scriptie  wordt  onderzocht  of  een  YouTube-­‐kanaal,  gericht  op  politiek  nieuws,   een   oplossing   kan   bieden   voor   het   geschetste   probleem:   dat   de   hoogopgeleide   jongste   stemgroep   weinig   politieke   berichtgeving   volgt,   terwijl   zij   gemiddeld   gezien   wel   redelijk   geïnteresseerd   zijn   in   politiek   (NKO,   2012).   Wordt   een   politiek   YouTube-­‐kanaal   positief   ontvangen   door   de   hoogopgeleide   jongste   stemgroep,   omdat   deze   manier   van   politieke   berichtgeving  meer  bij  die  groep  aansluit  dan  de  politieke  berichtgeving  die  nog  vooral  via   traditionele  media  verloopt?  De  onderzoeksvraag  die  gehanteerd  wordt  is:    

 

Vindt   de   hoogopgeleide   jongste   stemgroep   in   Nederland   politieke   berichtgeving   via   YouTube  een  aanvulling  op  de  huidige  politieke  berichtgeving?  

 

De  bijbehorende  deelvragen  luiden:  

Deelvraag  1:  Hoe  beoordeelt  de  hoogopgeleide  jongste  stemgroep  in  Nederland  politieke   YouTube-­‐filmpjes?  

Deelvraag  2:  Welke  kenmerken  van  politieke  YouTube-­‐filmpjes  worden  positief  ontvangen   door  de  hoogopgeleide  jongste  stemgroep  in  Nederland?  

Deelvraag   3:   Wat   zijn   de   effecten   van   politieke   berichtgeving   via   YouTube   op   politiek   zelfvertrouwen,   politieke   interesse   en   vertrouwen   in   de   inhoud   van   sociale   media   bij   de   hoogopgeleide  jongste  stemgroep?  

 

1.4  Doelstelling  

Binnen  de  politicologie  bestaat  de  veronderstelling  dat  men  meer  politiek  zelfvertrouwen   genereert   wanneer   men   politieke   informatie   tot   zich   neemt   (Kaid   et   al.   2007).   Wanneer   politieke  berichtgeving  via  YouTube  politiek  zelfvertrouwen  of  bijvoorbeeld  vertrouwen  in   de   inhoud   van   sociale   media   met   zich   meebrengt,   is   de   fundering   van   dit,   en   verder  

(11)

onderzoek   sterker.   Daarom   is   het   antwoord   op   deelvraag   3   van   belang   voor   eventueel   vervolgonderzoek.  

Het   verdere   doel   van   dit   onderzoek   is   het   verkennen   van   de   mogelijkheden   voor   politieke   berichtgeving   via   YouTube.   Kan   politieke   berichtgeving   via   YouTube   een   aanvulling  zijn  op  de  huidige  berichtgeving?  En  aan  welke  kenmerken  moet  het  kanaal  dan   voldoen?   De   bevindingen   kunnen   als   startpunt   gebruikt   worden   voor   verder   onderzoek   naar   politieke   berichtgeving   via   sociale   media,   in   den   beginnen   voor   de   hoogopgeleide   jongste  stemgroep.  Succesfactoren  kunnen  eventueel  meegenomen  worden  in  onderzoek   naar  politieke  berichtgeving  via  sociale  media,  ook  voor  andere  doelgroepen.    Om  dit  doel   te  bereiken  staat  deze  scriptie  in  het  teken  van  een  experiment.    

In   dit   geval   wordt   het   experiment   in   een   brede,   vrije   vorm   toegepast.   Er   wordt   nagegaan  of  datgene  wat  er  in  de  theorie  verwacht  wordt,  ook  in  de  praktijk  plaatsvindt.   Gedurende  dit  onderzoek  wordt  daarom  een  politiek  YouTube-­‐kanaal  opgezet,  genaamd   Prof.  Binnenhof.  In  de  volgende  paragrafen  worden  de  redenen  hierachter  toegelicht.      

1.5  Maatschappelijke  relevantie  van  het  onderwerp  

Dit  onderzoek  heeft  als  doel  om  een  bijdrage  te  leveren  aan  de  ontwikkeling  van  nieuwe   inzichten  op  het  gebied  van  politieke  berichtgeving  via  het  sociale  medium  YouTube.  

Politieke  partijen  bestaan  bij  de  gratie  van  de  maatschappij  en  hebben  de  steun  en   het   vertrouwen   van   het   volk   nodig.   Heden   ten   dage   is   de   trend   waar   te   nemen   dat   de   interesse   voor   de   huidige   politieke   berichtgeving   relatief   laag   is   bij   de   hoogopgeleide   jongste  stemgroep  (NKO,  2012).  Tevens  hebben  verschillende  politieke  partijen  te  maken   met  een  steeds  verder  krimpend  ledenbestand  (DNPP,  2015).    

Sociale   media   geven   burgers   de   mogelijkheid   om   elkaar   van   (politieke)   kennis   te   voorzien   en   de   politiek   een   mogelijkheid   om   met   kiezers   in   aanraking   te   komen   en   standpunten   te   verkondigen.   Vooralsnog   blijft   de   opkomende   macht   van   sociale   media   expansief   groeien   en   zorgt   deze   ontwikkeling   voor   mogelijkheden   op   het   gebied   van   politieke  interactie.  Door  middel  van  deze  scriptie  wordt  getracht  een  eerste  stap  te  zetten   in  de  richting  van  succesvol  gebruik  van  politieke  berichtgeving  middels  sociale  media.    

(12)

1.6  Politicologische  relevantie  van  het  onderwerp  

Democratisch  gezien  is  het  problematisch  dat  een  bevolkingsgroep  weinig  politiek  nieuws   volgt,  omdat  stemgerechtigden  voldoende  informatie  en  opinies  tot  zich  zouden  moeten   nemen  om  een  eigen  mening  te  vormen  op  het  maatschappelijke  vlak  (McManus,  1994).   De   informatie   die   de   burgers   voorgeschoteld   wordt,   bepaalt   immers   in   zekere   mate   de   gezondheid  van  de  maatschappij:  ‘We  are  what  we  eat’  (idem:  183).  Vooral  het  gebruik  van   politieke   berichtgeving   draagt   volgens   menig   auteur   bij   aan   een   goede   werking   van   een   democratische  maatschappij:    

‘Even   if   you   dismiss   the   idea   of   the   news   media   as   a   ’Fourth   Estate’   of   government   as   a   romantic   ideal,   citizens   nevertheless   depend   upon   the   media  to  enable  them  to  meet  their  routine  civic  obligations  –  electing  scores   of  local,  state  and  national  officials,  and  deciding  referenda  and  bond  issues’   (ibid.).    

Burgers   krijgen   met   meer   politieke   kennis   meer   politiek   zelfvertrouwen;   een   belangrijke   factor   om   politieke   participatiezin   te   krijgen   (Kaid   et   al.   2007).   Politiek   zelfvertrouwen   houdt   de   mate   in   waarin   een   burger   het   gevoel   heeft   dat   politieke   en   sociale   veranderingen   mogelijk   zijn   en   dat   hij/zij   ook   invloed   heeft   op   deze   veranderingen.   Er   wordt   vaak   onderscheid   gemaakt   tussen   intern   en   extern   politiek   zelfvertrouwen.   Wanneer   iemand   het   gevoel   heeft   dat   hij   of   zij   de   politiek   goed   begrijpt   en   competent   genoeg   is   om   te   participeren,   wordt   er   van   (intern)   politiek   zelfvertrouwen   gesproken.   Wanneer  iemand  het  gevoel  heeft  dat  de  regering  gehoor  geeft  aan  de  stem  van  burgers   en   hen   betrekt   bij   de   politiek,   wordt   er   van   extern   politiek   zelfvertrouwen   gesproken   (Niemi,  Craig  &  Mattei,  1991).  Het  ligt  daarom  voor  de  hand  om  te  verwachten  dat  politiek   zelfvertrouwen   van   invloed   kan   zijn   op   de   intentie   om   ook   daadwerkelijk   politiek   te   participeren.  En  andersom  kan  verwacht  worden  dat  wanneer  iemand  meer  participeert  in   de  politiek,  iemand  ook  meer  politiek  zelfvertrouwen  krijgt.    

Door   middel   van   politieke   berichtgeving   en   kennis,   kunnen   burgers   ook   hun   vertegenwoordigers   controleren   via   de   media   en   hen   vervolgens   eventueel   afstraffen   tijdens   de   verkiezingen   wanneer   zij   niet   tevreden   zijn   (Van   Cuilenburg   et   al.   1992:   321).   Daarnaast   stellen   verschillende   wetenschappers   dat   het   belangrijk   is   dat   burgers   weten  

(13)

tussen  welke  partijen  zij  kunnen  kiezen  bij  verkiezingen.  De  mogelijkheden  moeten  voor   hen  duidelijk  zijn  (ibid.).  

Hier  kan  tegenin  gebracht  worden  dat  burgers  zelf  de  verantwoordelijkheid  hebben   om  het  politieke  nieuws  te  volgen.  Betrokkenheid  kan  niet  geforceerd  worden  en  wanneer   groepen  burgers  bijvoorbeeld  het  controleren  van  hun  vertegenwoordigers  niet  als  nuttig   ervaren,  hoeft  hier  niet  aan  getornd  te  worden.  Toch  is  het  op  dit  moment  waardevol  om   open  te  staan  voor  de  mogelijke  kansen  die  sociale  media,  waar  de  hoogopgeleide  jongste   stemgroep  beduidend  veel  gebruik  van  maakt,  bieden.  Deze  groep  gebruikt  de  media  nog   in  geringe  mate  voor  (politieke)  informatieve  doeleinden,  maar  volgens  de  ROB  gebruiken   de   politiek   en   de   traditionele   media   de   sociale   media   nog   niet   voldoende   om   serieuze   informatievoorziening  te  laten  plaatsvinden  (Leyenaar  et  al.  2012;  Sonck  &  De  Haan,  2015).   In  Nederland  bestaan  nog  geen  YouTube-­‐kanalen  die  gericht  zijn  op  politieke  nieuwsitems,   terwijl   steeds   meer   hoogopgeleide   jongeren   behoefte   hebben   aan   het   gebruiken   van   media  wanneer  dat  voor  hen  uitkomt  (Sonck  &  De  Haan,  2015).  YouTube  is  bij  uitstek  een   geschikt  medium  om  politiek  nieuws  op  een  onafhankelijke  manier  aan  te  leveren,  zonder   dat  de  gebruikers  op  vaste  tijden  beschikbaar  moeten  zijn.  

 

1.7  Leeswijzer  

In  dit  hoofdstuk  heeft  u  kunnen  lezen  welke  hoofd-­‐  en  de  deelvragen  onderzocht  worden   in  deze  scriptie  en  wat  de  achterliggende  gedachten  zijn.  Hoofdstuk  2  gaat  dieper  in  op  de   theoretische   achtergronden   van   deze   vragen.   Vervolgens   wordt   in   hoofdstuk   3   de   methodologische  verantwoording  besproken,  om  daarna  in  hoofdstuk  4  de  resultaten  van   dit  onderzoek  te  presenteren.  Aansluitend  worden  conclusies  gepresenteerd,  met  daarbij   de   beantwoording   van   de   hoofd-­‐   en   deelvragen.   Ter   afsluiting   worden   een   aantal   aanbevelingen  gedaan  voor  vervolgonderzoek.  

 

 

 

(14)

2  Theoretisch  kader  

2.1  Inleiding  

Om  het  onderwerp  van  deze  scriptie  in  een  breder  perspectief  te  plaatsen  en  te  bekijken   welke  theorieën  de  basis  kunnen  vormen  voor  de  beantwoording  van  de  deelvragen,  volgt   in   dit   hoofdstuk   het   theoretisch   kader.   Een   aantal   belangrijke   concepten   die   van   toepassing  zijn  op  de  hoof-­‐  en  deelvragen  worden  gedefinieerd.  

 

2.2  Politiek  

Bij  het  onderzoek  van  deze  scriptie  staat  de  politieke  betrokkenheid  van  de  hoogopgeleide   jongste   stemgroep   centraal.   Daarom   is   het   van   belang   om   een   definitie   van   politiek   te   kiezen,  die  aansluit  bij  hun  beleving.  Jonge  burgers  vatten  ‘politiek’  over  het  algemeen  op   als:   institutionele   politiek,   politici,   parlementaire   processen   of   politieke   beslissingen   (Huggins,  2001;  O’Toole  et  al.  2003).  De  meerderheid  van  de  burgers  tussen  de  18  en  de  25   jaar  denkt  hierbij  aan  landelijke  politiek,  of  heeft  vooral  interesse  in  de  landelijke  politiek   (Binnema   et   al.   2007).   Deze   definitie   valt   onder   de   zogenaamde   domeinbenadering   van   politiek.  Deze  benadering  houdt  in  dat  de  politiek  in  enge  zin  centraal  staat,  als  een  aparte   sfeer  van  de  samenleving.  Politiek  staat  hierbij  gelijk  aan  het  overheidshandelen,  inclusief   de   totstandkoming   en   uitvoering   hiervan.   Het   begrip   wordt   daarbij   aangeduid   met   woorden  als:  staat,  overheid,  regering,  bestuur  en  politieke  sfeer  (Van  der  Eijk,  2001).    

  2.3  YouTube  

YouTube   is   een   website   waar   gebruikers   video’s   kunnen   bekijken,   uploaden,   delen   en   becommentariëren  (YouTube,  2015).  Op  YouTube  zijn  kanalen  te  vinden  waar  volgens  een   vaste  programmering  filmpjes  worden  geüpload.  Een  deel  van  deze  kanalen  is  erg  populair,   vooral   onder   jonge   burgers,   met   in   sommige   gevallen   acht   miljoen   abonnees   (Zoella,   2015).    

Enzo   Knol   (2015)   is   de   grootste   ‘YouTuber’   die   Nederlandse   filmpjes   upload.   Een   YouTuber  is  iemand  die  een  YouTube-­‐kanaal  beheert  en  regelmatig  filmpjes  upload.  Knol   maakt  video’s  over  zijn  dagelijkse  belevenissen  en  heeft  ongeveer  630  duizend  abonnees   en   ongeveer   351   miljoen   keer   een   kijker   naar   zijn   kanaal   getrokken   (ibid.).   Een   eerste  

(15)

reden  om  YouTube  als  mediadrager  voor  het  onderzoek  van  deze  scriptie  te  kiezen,  is  het   grote   aantal   YouTube-­‐gebruikers.   Dit   is   een   boeiend   fenomeen   waar   op   het   gebied   van   politieke   berichtgeving   inspiratie   uit   gehaald   kan   worden.   Ten   tweede   bleek   uit   het   onderzoek   van   Sonck   en   De   Haan   (2015)   dat   mediaberichtgeving   via   beelden   veruit   het   meest  populair  is  in  Nederland.  Ten  derde  kunnen  YouTube-­‐beelden  opgevraagd  worden   wanneer   de   kijker   dat   wil;   een   functie   die   aansluit   bij   de   mediabehoeften   van   de   hoogopgeleide   jongste   stemgroep   van   vandaag   de   dag   (ibid.).   Ook   kunnen   politieke   YouTube-­‐filmpjes  een  andere  visie  op  politiek  nieuws  bieden  dan  de  terugkijkfuncties  van   traditionele,   objectieve   mediaberichtgeving.   Kunnen   de   kenmerken   van   de   meest   populaire   YouTube-­‐filmpjes   politieke   berichtgeving   aantrekkelijker   maken   voor   de   hoogopgeleide  jongste  stemgroep?  Of  is  politieke  berichtgeving  voor  hen  gewoonweg  niet   aantrekkelijk  te  maken?    

 

2.4  Beoordelingscriteria  voor  succesvolle  YouTube-­‐filmpjes  

 De   ‘Creator   Academy’   (2015)   is   een   leerwebsite   opgezet   door   en   voor   YouTube,   zodat     zoveel   mogelijk   succesvolle   filmpjes   geüpload   worden.   De   beoordelingscriteria   voor   ‘succesvolle   filmpjes’   zijn   specifiek   opgesteld   aan   de   hand   van   voorbeelden,   zodat   YouTubers  ervan  kunnen  leren  (tabel  1).  YouTube-­‐filmpjes  bieden  andere  mogelijkheden   en  beperkingen  dan  beelden  die  bijvoorbeeld  via  de  televisie  uitgezonden  worden.  

 

Tabel  1.  Beoordelingscriteria  YouTube-­‐filmpjes  (Creator  Academy,  2015)    

Beoordelingscriteria   Betekenis  

Het  reclamebord     De  titel,  beschrijvingen  en  thumbnail  van  het   filmpje1    

Geluid  en  muziek     De  kwaliteit  van  het  geluid  en  de  gepastheid   van  de  muziek  

Beeldkwaliteit  en  belichting   Het  kijkcomfort  die  de  kwaliteit  van  de   beelden  met  zich  meebrengt  

Het  merk   De  identiteit  van  het  YouTube-­‐kanaal  

Omgang  met  fans   De  verzorging  van  de  community  van  het                                                                                                                            

1  Een  thumbnail  is  een  kleine  weergave  van  een  afbeelding  die  met  de  muis  kan  worden  aangeklikt,   waarna  de  volledige  video  wordt  opgehaald  en  getoond  op  het  beeldscherm.  De  thumbnail  is  vaak   het  eerste  wat  mensen  zien  als  ze  een  video  van  een  YouTube-­‐kanaal  vinden.  

(16)

YouTube-­‐kanaal  

Inhoud     Het  onderwerp  van  het  filmpje  

presentatie   De  manier  waarop  de  inhoud  aangereikt  

wordt    

Het   eerste   beoordelingscriterium   gaat   over   het   ‘reclamebord’   van   het   YouTube-­‐kanaal,   namelijk   de   titels,   beschrijvingen   en   ‘thumbnails’   van   de   video.   Volgens   de   Creator   Academy  kan  een  YouTuber  het  verhaal  kracht  bijzetten  met  sterke  thumbnails,  titels  en   beschrijvingen   van   de   video’s.   Deze   elementen   kunnen   beschouwd   worden   als   het   reclamebord   van   de   video.   Een   overtuigend   reclamebord   kan   de   magneet   zijn   waarmee   nieuwe   fans   aangetrokken   worden.   De   combinatie   van   thumbnail,   titel   en   beschrijving   kunnen   je   video’s   volgens   de   Creator   Academy   aantrekkelijk   maken,   of   juist   zo   oninteressant   dat   niemand   erop   klikt.   Samen   met   thumbnails   vertellen   titels   een   samenhangend,   overtuigend   verhaal.   Titels   zijn   een   leidraad   voor   de   kijkers   en   de   zoeksystemen  van  YouTube.  Daarom  moeten  relevante  zoekwoorden  gebruikt  worden  die   de  video  beschrijven.  De  beschrijving  van  de  video  is  bedoeld  om  samen  te  vatten  waar  de   video  over  gaat,  zodat  de  kijkers  de  video  kunnen  plaatsen  in  een  groter  verhaal  (ibid.).    

Een   tweede   beoordelingscriterium   is   het   geluid   en   de   muziek   van   de   video.   Met   een   slimme   productiestijl   die   bij   de   YouTuber   past,   kan   er   in   ieder   filmpje   van   dezelfde   geluid-­‐  en  muziekkwaliteit  gebruikgemaakt  worden.  Op  die  manier  wordt  aan  een  merk  en   een   kanaal   gewerkt   die   door   het   publiek   herkend   en   gewaardeerd   kunnen   worden.   Daartegenover   staat   dat   slechte   geluidkwaliteit   en   slechte   verstaanbaarheid   irritaties   kunnen  opwekken  bij  het  publiek  (ibid.).  

Een  derde  beoordelingscriterium  is  een  goede  beeldkwaliteit  en  belichting.  Volgens   de  Creator  Academy  is  goede  belichting  een  manier  om  het  filmpje  er  kwalitatief  beter  uit   te  laten  zien.  Zo  is  het  volgens  de  Academy  het  mooiste  om  met  daglicht,  of  met  speciale   filmlampen  te  filmen  in  plaats  van  in  de  avond  met  gele  binnenlampen.  Slechte  belichting   en/of   beeldkwaliteit   zorgen   ervoor   dat   het   publiek   minder   gemakkelijk   naar   de   filmpjes   kan  kijken  (ibid.).    

Een  vierde  beoordelingscriterium  is  het  ontwikkelen  van  een  consistent  merk.  Het   merk   is   de   identiteit   op   YouTube.   De   essentie   van   het   kanaal   moet   op   een   consistente  

(17)

manier  overgebracht  worden,  zodat  fans  het  op  YouTube  en  Google  kunnen  herkennen,  op   zowel  een  groot  scherm,  een  laptop  of  een  mobiel  apparaat  (ibid.).  

Een  vijfde  beoordelingscriterium  is  de  manier  waarop  de  Youtuber  met  de  fans  van   het  kanaal  omgaan.  Het  opbouwen  van  een  community  van  fans  kost  tijd,  maar  wanneer  er   met  hen  gecommuniceerd  wordt  en  wanneer  de  YouTuber  betrokkenheid  toont,  blijven  de   kijkers  volgens  de  Creator  Academy  terugkomen  voor  meer.  Een  stabiele  community  leidt   vaak   tot   een   grote   groep   fans   en   tot   langdurige   groei   van   het   kanaal.   Het   is   daarbij   belangrijk  dat  het  kanaal  een  vast  publicatieschema  heeft,  zodat  kijkers  weten  wanneer  zij   nieuwe   filmpjes   kunnen   verwachten.   Geabonneerde   gebruikers   krijgen   dan   een   melding   wanneer  iets  nieuws  wordt  geplaatst  op  het  kanaal  (ibid.).    

Een   zesde   beoordelingscriterium   is   de   inhoud   van   het   YouTube-­‐filmpje.   De   onderwerpen   van   de   filmpjes   zullen   het   publiek   moeten   aanspreken   en   daarbij   is   het   belangrijk  dat  de  kijker  van  mening  is  dat  het  authentieke  en  originele  inhoud  bevat  (ibid.).     Een   zevende   beoordelingscriterium   is   de   manier   waarop   de   inhoud   gerepresenteerd  wordt.  Daarbij  stelt  de  Creator  Academy  in  de  eerste  plaats  dat  het  van   het  scherm  af  te  lezen  moet  zijn  wanneer  de  presentator  plezier  heeft  in  het  maken  van  de   video’s.   Dit   is   waar   kijkers   van   blijken   te   genieten.   Uitstraling   en   enthousiasme   zijn   de   sleutel  tot  een  succes.  Het  helpt  wanneer  de  presentator  dicht  en  recht  voor  de  camera  zit,   omdat  op  die  manier  ook  een  gesprek  in  het  ‘echte  leven’  aangeknoopt  wordt.  De  camera   moet   bijvoorbeeld   niet   te   hoog   moeten   staan,   omdat   er   dan   op   de   presentator   neergekeken  wordt,  maar  wanneer  de  camera  te  laag  staat  wordt  er  door  middel  van  het   beeld  naar  de  presentator  opgekeken  (ibid.).    

Wanneer  deze  beoordelingscriteria  allemaal  worden  toegepast  ontstaat  volgens  de   Creator  Academy  een  formule  waar  veel  kijkers  op  afkomen,  omdat  de  filmpjes  verre  van   saai   zijn   en   een   evenwichtige   balans   bevatten   van   duidelijke   informatie   en   amusement   (ibid.).  

       

(18)

2.5  Nieuws  

De  politieke  YouTube-­‐filmpjes  moeten  een  zekere  mate  van  nieuwsberichtgeving  leveren,   maar   wat   is   (politiek)   nieuws?   Deze   vraag   lijkt   eenvoudig,   maar   kent   geen   eenduidig   antwoord.  Een  korte  definitie  dateert  uit  1943,  geformuleerd  door  Evelyn  Waugh:    

‘News  is  what  a  chap  who  doesn’t  care  much  about  anything  wants  to  read.   And   it’s   only   news   after   he   has   read   it.   After   that   it’s   dead’   (Harcup   &   O’Neill,  2001:  261).  

Een  meer  recente  opmerking  is  afkomstig  van  Jackie  Harrison  (2006):  

‘News  is  that  which  is  judged  to  be  newsworthy  by  journalists,  who  exercise   their   news   sense   within   the   constraints   of   the   news   organisation   within   which  they  operate’  (Wahl-­‐Jorgensen  &  Hanitzsch,  2009:  161).  

Dit  citaat  wijst  duidelijk  naar  de  organisatie  waarbinnen  een  journalist  werkt.  Deze  wordt   als  bepalend  gezien  voor  de  nieuwsselectie.  De  rol  van  de  journalist  en  zelfs  van  de  lezer   wordt  gebagatelliseerd  in  het  onderzoek  genaamd  ‘Making  the  news’  van  Peter  Golding  en   Philip  Elliot  (1979):    

‘The   production   of   news   is   a   passive   exercise   of   routine   and   highly   regulated  procedures  in  the  task  of  selecting  from  already  limited  supplies   of  information’  (1979:  114).  

Deze   beknopte   omschrijvingen   laten   zien   dat   bij   het   toewijzen   van   nieuwswaarde   aan   gebeurtenissen  een  complete  objectiviteit  onhaalbaar  is.  Hierbij  zijn  verschillende  factoren   van  invloed.  Mark  Deuze  (2002)  stelt  dat  de  journalistiek  als  beroep  lastig  af  te  bakenen  is.   Het  moet  daarom  volgens  hem  bestudeerd  worden  op  basis  van  standaarden  en  principes   die   journalisten   in   hun   werk   gebruiken.   Deze   kunnen   ‘ideaaltypische   waarden’   genoemd   worden,  waarbij  kan  worden  gedacht  aan  begrippen  als  objectiviteit,  autonomie,  publieke   dienstverlening,   een   gevoel   voor   actualiteit   en   snelheid   en   betrouwbaarheid   (ibid.).   Hier   voegt  Jo  Bardoel  (2002)  aan  toe  dat  de  journalist  een  zekere  mate  van  onafhankelijkheid   en  ongebondenheid  moet  kennen.  Hij  stelt  dat  de  journalistiek  een  open  beroep  moet  zijn,   want  een  strikte  afbakening  werkt  de  bewegingsvrijheid  tegen  (Bardoel,  2002:  125).    

  Samenvattend   kan   gesteld   worden   dat   de   journalist   zelf   bepaalt   wat   wel   en   niet   nieuwswaardig  is  en  dat  hij  of  zij  hier  een  zekere  mate  van  bewegingsvrijheid  in  heeft.  Toch  

(19)

wordt  aan  deze  vrijheid  een  bepaalde  richting  gegeven.  Bij  politieke  YouTube-­‐filmpjes  als   aanvulling   op   de   al   bestaande   politieke   berichtgeving,   zijn   naar   mijn   mening   de   belangrijkste   vertrekpunten   die   zojuist   genoemd   zijn   objectiviteit,   betrouwbaarheid   en   autonomie.   Daarnaast   moeten   de   filmpjes   aan   bepaalde   nieuwswaarden   voldoen.   Het   is   hierbij  belangrijk  om  in  te  spelen  op  de  wensen  van  de  doelgroep  van  het  YouTube-­‐kanaal.   De   kenmerken   voor   Prof.   Binnenhof   worden   middels   theorieën   over   nieuwswaarden,   nieuwsberichten  en  nieuws  voor  de  jongste  stemgroep  verder  uitgekristalliseerd.    

   

2.6  De  CABABA-­‐formule  

Iedere   journalist   maakt   zijn   of   haar   eigen   afwegingen   bij   het   bepalen   van   wat   precies   nieuwswaardig   is.   Deze   keuze   wordt   ook   door   andere   belangen   gestuurd,   zoals   de   organisatie-­‐ideologie  en  de  adverteerders  waar  de  organisatie  financieel  van  afhankelijk  is   (Herman  &  Chomsky,  1988).  Toch  zijn  een  aantal  gemeenschappelijke  begrippen  opgesteld   die   een   gebeurtenis   of   proces   de   titel   ‘nieuws’   kunnen   geven.   De   volgende   criteria   zijn   sterk  afgeleid  uit  de  voorwaarden  voor  een  goed  nieuwsbericht  opgesteld  door  Galtung  en   Ruge   (1965).   De   criteria   zijn   afkomstig   uit   het   ‘Basisboek   Journalistiek’   waarin   enkele   nieuwswaarden  beschreven  worden  die  tezamen  de  CABABA-­‐formule  vormen:  

● Conflict:  Mensen  zijn  gevoelig  voor  leed,  strijd  en  rampspoed.   ● Actualiteit:  Hoe  recenter  een  gebeurtenis,  hoe  beter.  

● Belang  voor  de  lezer:  Hoe  groter  de  betrokkenheid  van  de  lezer,  hoe  beter  

● Afstand:   Een   gebeurtenis   is   sneller   nieuws   wanneer   het   dichtbij   (fysiek   of   emotioneel)  de  lezer  staat.  

● Bekendheid:  Bekende  Nederlanders  of  filmsterren  trekken  sneller  de  aandacht  van   lezers  dan  onbekende  mensen.  

● Afwijking:  Een  gebeurtenis  die  vooraf  niet  te  voorspellen  is,  vormt  al  snel  nieuws   (Kussendrager  et  al.  1997:  104-­‐111).    

 

2.7  Nieuwsbericht  

Voordat   de   kenmerken   van   de   politieke   YouTube-­‐filmpjes   verder   worden   vormgegeven,   worden   eerst   de   algemene   kenmerken   van   politieke   nieuwsberichtgeving   uiteengezet.  

(20)

Nieuwsberichten  zijn  het  eenvoudigst  te  interpreteren  als  een  journalistieke  vorm,  waarin   het  nieuws  wordt  samengevat  (Galtung  &  Ruge,  1966).  Een  nieuwsbericht  is  dus  kort.  Voor   de  lezer  of  kijker  moet  het  bericht  meteen  duidelijk  en  begrijpelijk  zijn  en  tegelijkertijd  toch   zoveel   mogelijk   informatie   verstrekken.   De   eisen   of   voorwaarden   voor   een   goed   nieuwsbericht  staan  weergegeven  in  tabel  2  .  

 

Tabel  2.  De  voorwaarden  voor  een  goed  nieuwsbericht  (Galtung  &  Ruge,  1965).  

Voorwaarden   Kenmerken  

Kort   De  inhoud  dient  zo  kort  en  bondig  mogelijk  

te  worden  weergegeven.  

Eén  onderwerp   Per  bericht  wordt  één  onderwerp  

behandeld.   De  belangrijkste  vragen  worden  

beantwoord   In  het  bericht  wordt  antwoord  gegeven  op  de  vragen  “Wie?  Wat?  Waar?  Waarom?   Wanneer?  en  Hoe?”  

Inhoudelijk   De  inhoud  is  feitelijk,  duidelijk  en  

nauwkeurig.  

Het  bericht  is  hiërarchisch  van  opbouw   De  lezer  dient  zo  snel  mogelijk  

geïnformeerd  worden.  De  belangrijkste   informatie  wordt  dus  zo  snel  mogelijk   behandeld.  

Een  goede  kop/titel   De  titel  dekt  de  lading  van  het  bericht  en   prikkelt  tot  het  lezen  van  het  bericht.    

Bovenstaande   voorwaarden   zijn   specifiek   gericht   op   nieuwsberichtgeving   op   papier,   en   worden   daarom   niet   allemaal   toegepast   op   de   politieke   berichtgeving   van   de   YouTube-­‐ filmpjes.   Toch   is   het   belangrijk   om   een   aantal   kenmerken   mee   te   nemen,   aangezien   de   politieke   filmpjes,   ondanks   dat   het   om   aanvullende   berichtgeving   gaat,   politiek   nieuws   bevatten.   Wanneer   naar   het   bovenstaande   lijstje   gekeken   wordt   zijn   de   volgende   kenmerken   geschikt   om   mee   te   nemen   bij   de   productie   van   YouTube-­‐filmpjes:   kort,   één   onderwerp,   inhoudelijkheid,   een   goede   titel   voor   het   filmpje   en   een   bepaalde   mate   van   nieuwswaarde.  De  CABABA-­‐formule  levert  een  aantal  punten  waarmee  de  nieuwswaarde   van  een  nieuwsbericht  verhoogd  kan  worden.  Deze  worden  gedurende  de  constructie  van   de   filmpjes   in   het   achterhoofd   gehouden.   Vooral   de   punten   ‘het   belang   van   de   lezer’,   ‘afstand’  en  ‘bekendheid’  komen  terug  bij  Prof.  Binnenhof.  Toch  wordt  niet  het  uiterste  uit  

(21)

deze  nieuwswaarden  gehaald,  omdat  de  filmpjes  een  ‘aanvullende’  functie  hebben  op  de   huidige  actuele  politieke  nieuwsberichtgeving.      

 

2.8  Politieke  nieuwsberichtgeving  voor  de  jongste  stemgroep  

Zoals  eerder  gesteld  is  het  bij  nieuwsberichtgeving  belangrijk  om  rekening  te  houden  met   de  doelgroep  van  het  medium.  In  dit  geval  wordt  geprobeerd  politieke  berichtgeving  voor   hoogopgeleide  jonge  burgers  aantrekkelijk  te  maken.  Politieke  partijen,  maatschappelijke   organisaties  en  media  besteden  regelmatig  aandacht  aan  de  vraag  hoe  jonge  burgers  meer   interesse  in  politiek  kunnen  krijgen.  Deze  vraag  is  ook  essentieel  voor  het  succes  van  een   politiek   YouTube-­‐kanaal   met   de   hoogopgeleide   jongste   stemgroep   als   doelgroep.   De   politieke   partijen,   maatschappelijke   organisaties   en   media   ontplooien   verschillende   activiteiten  om  jongeren  te  stimuleren  in  hun  politieke  participatie.  De  populaire  cultuur   wordt  als  specifiek  middel  gebruikt  om  politiek  aantrekkelijk  te  maken  voor  jongeren.  De   popularisering   van   de   politiek   is   op   verschillende   manieren   in   de   praktijk   gebracht.   Voorbeelden   hiervan   zijn   Job   Cohen   die   in   de   polonaise   loopt   bij   KoffieMax,   Alexander   Pechtold   die   de   Macarena   doet,   of   politici   die   verschijnen   in   het   satirische   nieuwsprogramma  “Dit  was  het  nieuws”.  

Chris  Aalberts  (2006)  onderzoekt  in  zijn  academisch  proefschrift  hoe  jonge  burgers   tussen   de   14   en   de   30   jaar   vanuit   alle   opleidingsachtergronden   betekenis   geven   aan   politiek   en   gepopulariseerde   vormen   van   politiek.   Uit   zijn   onderzoek   blijkt   dat   er   uiteenlopende  meningen  zijn  over  de  wenselijkheid  en  effectiviteit  van  de  popularisering   van   politiek.   Alle   jongeren   gebruiken   volgens   hem   dezelfde   frames   om   over   politiek   en   gepopulariseerde   politiek   te   spreken.   Politiek   inactieve   jongeren   zeggen   dat   politiek   belangrijk   en   saai   is.   Zij   hanteren   deze   frames   volgens   Aalberts   tevens   om   gepopulariseerde   politiek   af   te   keuren   (ibid.).   Politiek   actieve   jongeren   gebruiken   alleen   het  frame  dat  politiek  belangrijk  is  en  beargumenteren  dat  popularisering  ongewenst  is.  De   onderzoeksresultaten   laten   zien   dat   gepopulariseerde   politiek   voor   beide   groepen   jonge   burgers   op   dezelfde   manier   wordt   geïnterpreteerd   als   politiek   in   het   algemeen.   Gepopulariseerde  politiek  levert  dus  geen  nieuwe  interpretaties  van  politiek,  en  is  volgens  

(22)

Aalberts  niet  nodig  om  politiek  interessanter  te  maken  voor  de  onderzoeksgroep  van  deze   scriptie  (ibid.).    

Toch   is   het   hierbij   belangrijk   om   popularisering   in   verband   met   politieke   berichtgeving  niet  volledig  af  te  schrijven.  ‘Populariseren’  is  verwant  aan  ‘populair’,  wat  in   trek  of  geliefd  betekent.  Wanneer  iemand  of  iets  gepopulariseerd  wordt,  gaat  het  om  een   vergroting   van   de   populariteit,   oftewel   om   het   aantrekkelijker   maken   (Duits   &   Van   den   Haak,  2010  ).  

Aalberts  definieert  popularisering  in  verband  met  politiek  als  volgt:    

“Popularisering   is   het   fenomeen   waarbij   politiek   wordt   gepresenteerd   met   de   genrekenmerken  van  populaire  cultuur.  Populaire  cultuur  kan  worden  gedefinieerd   in   termen   van   populariteit   of   verkoopcijfers:   populaire   cultuur   bereikt   vooral   een   groot  publiek  en  bevindt  zich  in  de  markt.  […]  In  dit  boek  worden  onder  populaire   cultuur  cultuurproducten  verstaan  die  gericht  zijn  op  een  groot  jongerenpubliek  en   vooral  bedoeld  zijn  om  te  amuseren”  (Aalberts,  2006:  16).  

Aan   de   hand   van   deze   definitie   kan   gezegd   worden   dat   een   tussenmaat   van   populaire   berichtgeving   overgeslagen   wordt.   Het   aantrekkelijk   maken   van   politieke   berichtgeving   hoeft  niet  direct  te  betekenen  dat  een  publiek  ‘geamuseerd’  hoeft  te  worden,  het  kan  ook   een  wat  ‘lossere’  en  ‘persoonlijkere’  manier  van  berichtgeven  betekenen.  

Een   voorbeeld   van   een   communicatiewetenschapper   die   ‘vermakelijk   nieuws’   specifieker   onderzocht   heeft   is   Mark   Boukes   (2006).   Hij   onderzocht   in   zijn   academisch   proefschrift   hoe   ‘zacht   nieuws’   en   ‘infotainment’   de   vorming   van   de   publieke   opinie   beïnvloeden.  Een  zacht  nieuwsbericht  bevat  geen  of  weinig  beduidende  informatiewaarde.   Het   is   vooral   bedoeld   om   burgers   te   vermaken.   Voorbeelden   zijn   roddels,   humaninterestverhalen  of  opmerkelijke  gebeurtenissen  (Tuchman,  1973:  113).  Daarnaast   is   infotainment   een   samenvoeging  van   informatie   en   entertainment:   mediaberichtgeving   met   een   serieuze   inhoud   wordt   op   een   speelse   manier   gebracht.   Uit   het   onderzoek   van   Boukes  (2006)  bleek  dat  burgers  na  het  zien  van  infotainment  politieke  attitudes  (verder)   ontwikkelen.   In   de   huidige   tijd   waarin   burgers   minder   dagbladen   lezen   en   minder   vaak   naar   televisiejournalen   kijken,   kunnen   de   onderzochte   alternatieven   voor   de   serieuze   nieuwsmedia  mogelijke  ‘afvalligen’,  zoals  hoogopgeleide  jonge  burgers,  betrokken  houden  

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Voor Frans (helaas niet in het Frans maar in het Engels) is een aardig voor- beeld The Little Prince van Antoine de Saint-Exupéry.. Voor Duits is er te veel om op te

The change in customer behaviour as depicted in figure 1 .I directs the primary objective of the study; to determine the factors that influence perception, in

The results of the advanced anticancer efficacy screening of the selected plant materials on the different SCLC cell lines were also prepared as a research article..

Hence, the aim of this study was to formulate three different types of safe and effective wound dressings, which all include a unique combination of Absorbatox ®

Daarbij besteden wij aandacht aan de ventilatie van scholen, de Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (TOZO), kinderopvang, cultuur, sport, buurt- en dorpshuizen

Although the central work of this book has been to present a cultural history and ethnographic analysis of the early developments of ‘online’ video, and to begin to trace the

In 2017 heeft hij ook de rechtszaak bijgewoond, over de bekostiging en daar hoorde hij voor het eerst dat ze de school binnen twee weken hadden opgericht met alles erop en eraan..

If a receiver could not be reached, the associated senders were not contacted either because the miscommunication analysis required comparison between their