• No results found

Heilige kiezen: gouden tanden en goudstof in protestants-christelijke charismatische kringen (Uit de verhalenbank)

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Heilige kiezen: gouden tanden en goudstof in protestants-christelijke charismatische kringen (Uit de verhalenbank)"

Copied!
2
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Heitige kiezen: gouden tanden

en goudstof in

protestants-chri ste tij ke chari smati sche kringen.

ïekst: Ruben A. Koman

Iltustratie, Thomas van OosÍum

In een interview in EO Visie nr. 46 (zoo8) reageert Yvette Lont op een vïaag van intervieweï Maarten Nota: "w"t

""n, een wonder meegemaakt?"

"Jaren geleden ben ik in Toronto geweest tijdens de

Toronto Blessing. Allerlei mensen kregen op een boven-natuurlijke manier gouden tanden. Ik stond eï wat scep-tisch tegenover, maar bij thuiskomst merkte ik pas dat ik er óók een had. En nee, het is echt geen gouden kroon, dan had ik het wel geweten."

Voormalig Chïistenunie raadslid Yvette Lont - eveneens voorgar.ger binnen de p'inksterbeweging- vertetde in november zoo8 in de EO Visie dat zij een gouden tand heeft gekregen van God. In de pïo-testantse (charismatische) vertelcultuur duikt dit verhaal de laatste decennia steeds vaker op.

Getovigen menen plotseling (vaak tijdens of na het bezoek aan een opwekkingsbijeenkomst) gouden (of zilveren) vutlingen/kiezen te krij-gen. Soms verschijnt er zelfs een duif of een kruis op of in een tand. Andere keren worden in de verhalen gewone, amalgame vullingen plotseling van goud, of worden vullingen door God gepolijst, waarna ze ineens beter zouden schijnen. De verhalen over gouden vullingen, die spontaan zouden verschijnen in de mond van gelovigen, duiken vooral op na de Toronto Blessings, opwekkingsbijeenkomsten uit het begin van de jaren negentig van de vorige eeuw. Tijdens deze Canade-se bijeenkomsten zouden zo'n driehonderd gelovigen gouden tanden hebben gekregen. Deze opwekkingsbijeenkomsLen staan bekend om manifestaties ('geleid door de Heilige Geest') waarbij mensen schudden, hard lachen of zelfs blaffen. Deze manifestaties treffen we ook aan bij religieuze groepen zoals de Amerikaanse 'shakers', en bij genezingsbijeenkomsten van bijvoorbeeld J omanda.

Recent duiken wederom mensen op die menen gouden vullingen te hebben gekregen tijdens een andere Amerikaanse opwekking, de Lakeland Revival. Gectaimd wordt dat de eerste 'dentale wonderen' echter a[ in de jaren tachtig opduiken. In de jaren negentig duikt het verhaal in ieder geval met regelmaat op in de christelijke media, het verhaal is met name in de eigen christetijke kring (en niet daarbui-ten) bekend en wordt niet opgepikt door de mainttreammedia.De verhalen over gouden tanden en goudstof reizen bij uitstek langs specifieke, christetijke kanalen (ook wel conduítt genoemd). Soms worden de verhalen door de gelovers als waar gezien, een an-dere keer moeten vooïgangers (of de 'misleiders') zelf meedelen dat zij zich hebben veïgist of hebben laten misteiden (en dat de gouden

ÁJbee[díng u an'Yu ette'I-ont uan met een'u onderbaartíjk u erkregen' gouden tand. De uertet'ter zit in een 6oot met een tchí[deríj uan Catheríne en een [eeua ('het antaoord op de uraag: 'Op ue[k díer tíjk je').

tand eerder toch door de tandarts is gezet). De verhaLen zijn in ieder geval bekend in Latijns-Amerika (Argentinië, Brazitië) en Zuid-Afrika, maar duiken ook veelvuldig in Nederland op.Zo zou een echtpaar uit Barneveld na de Lakeland Revivals in zooS gouden tanden hebben laten zien aan menig gelovige.

In de Nederlandse volksverhalenbank staan meerdere van deze charjsmatísche uitingen die ik heb verzameld tijdens veldwerk. De verhalen over gouden tanden gaan vaak gepaard met verhalen over het plotseling vallen van goudstof uit de hemel of otie (die soms uit handen stroomt). Het vallen van goudstof lijkt een varíant op het vallende manna uit de hemel (Exodus 16). In de katholieke vertelcul-tuur laat God ook andere zaken uit de hemel va[[en, zoals bebloede hostjes, die mensen (in een vÍsioen) op aarde zien va[[en. Thuisge-komen is de hostie op wonderbaartijke wijze in het huishouden te-rechtgekomen. Hierbij wordt wel gedacht aan een verwijzing naar de bloedtranen van ]ezus aan het kruis. De in de oudheid en middeleeu-wen voorkomende bloedregens werden in legenden gezien als grote voorboden van ïampen. Het krijgen van een gouden tand lijkt voor de gelovige echter niet een voorbode van een ïamp, maar een bewijs van goddetÍjke uitverkíezing te zijn.

Gelovigen zijn naarstig op zoek naar een bijbets bewijs voor de verha-len. Het fenomeen'gouden tanden'wordt door verschillende kerken en voorgangers verschi[lend uitgelegd. De ene christelijke gemeente ziet het verschíjnsel als wonderen en tekenen van God. Ats je het niet gelooft, of soms zelfs de tanden niet krijgt, is je geloof zwak. Ats bij-belse verklaring wordt dikw'ijls verwezen naar Psalm 8r::-r: 'open wijd je mond, ik zal hem vu[[en'. Het kan hier een bijbelse verklaring zijn, die achteraf (m.b.v. de bijbelse concordantie) aan het fenomeen is geptakt. Het bÍjbelvers slaat letterlijk op het voeden met eten, niet op het krijgen van een gouden tand. Verteld wordt ook dat God met het zuivere goud zijn volgelingen wiI zuiveren. Andere christelijke getovi-gen zien de tekenen als charismatische misleidingetovi-gen, occult of zelfs

'@*'

(2)

duivels. wetenschappelijk gezien is het interessant dat gelovigen zèlf menen een gouden tand te hebben gekregen. Er duiken onder chris-tenen weliswaar foaf-ta[et op (een verhaal dat men heeft gehoord van een 'friend of a friend'), maar de verhalen zijn ook bekend als getuigenissen uit de eerste hand. Tenzij we zouden (moeten) geloven in een wonder, hebben we te maken met o4tenóÍoft volkskundigen hebben meermaals laten zien hoe een bestaand verhaal door een verte[[er wordt getransformeerd tot een ze [f-be [eefde i k-verte tting. In het volkwerhaalonderzoek staan de verhalen wel bekend als mo-derne sagen of broodjeaapverhalen, termen die door de getovige(n) als denigrerend gezien kunnen worden. De verhalen zijn, in hun visie, iÍrurers wa.ar. Tegenwoordig wordt wel de voorkeur gegeven aan de tern exempe[ (exemplum)' een exemplarisch verhaal dat een spiri-tlee[ bewijs leverl In de visie van de gelovige is dit een bewijs van

Meer lezen:

Maarten Nota: Tekenend. Yvette Lont, in: EO Vis'ie, 15 t/m zr novem-ber 2oo8, nr. 46,p. L1..

Nederlandse voLksverhalenbank, id.nr. RKOMA441.

---z--- ll!851r*ffi- De Nederlandse Volksverhalenbank van het DOC

Volks-Il.@, W verhaal (Meertens Instituut) bevat momenteel meer

\tvolksvcrhaal .

dan 3gooo verhalen. U kunt hier zoeken naar historische en hedendaagse sagen, legenden, sprookjes, moppen, raadsels en broodjeaapverhalen.

Daaïnaast kunt u ook zélf een verhaal aanleveren: www.verhalenbank.nl In deze rubriek verschijnt één van de prachtige, aangrijpende, humoristi-sche of spannende verhalen die de Nederlandse VolksverhaLenbank rijk is.

tngerhan4 rran God zelf. 7 n

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Dit was de aanleiding voor de liberalen om arbeiders aan te trekken en het Werkersverbond "Help U Zelf" (later mutualiteit) op te richten (6). In 1895 waren er

Alle besluiten waaromtrent in deze Statuten geen andere bepalingen zijn opgenomen, kunnen worden genomen in een vergadering van het Bestuur, waarin ten minste de helft van het

Verhalen uit de prakt ijk, verhalen vanuit de gemeente(s), verhale n uit het land. Verhale n van politici, en colleg ae,

Zoals je weet zijn we dicht bij Mijn verjaardag, elk jaar wordt die door jullie gevierd. Gedurende die tijd geven jullie elkaar veel cadeautjes, is er muziek ter ere van Mij en

16 Wanneer u zich houdt aan de geboden van de HEER, uw God, zoals ik ze u vandaag heb gegeven, door hem lief te hebben, door de weg te volgen die hij wijst, en zijn geboden,

Als het belang van het kind zich tegen deze informatieverstrekking verzet, dan hebben ouders geen recht op informatie en zal de school deze dan ook niet geven. Dit kan

Met deze verkenning hopen we lessen te trekken voor (nieuwe) politieke partijen, maar ook over de algemene aantrekkingskracht van de lokale politiek: Veel inwoners

Deze schok lijkt geen direct verband met de (voorgaande) regionale governance, economisch beleid en economische prestatie van deze regio’s te hebben, en kon zodoende