• No results found

Moraliseren over burgerschap

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Moraliseren over burgerschap"

Copied!
2
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Column

Drs. C.J. Klop

Moraliseren over

burgerschap

'Burgerschap'. Het schijnt een term te zijn die COA-ers niet ligt. Wij hebben onze eigen terminologie Liever spreken we van 'de verantwoordelijke samenleving'. Wat is burgerschap eigenlijk? 'Burger' is de so-ciologische positie die past bij de relatie overheid-onderdaan/kiezer -gekozene. De bijbehorende rol wordt genormeerd door 'burgerzin'. Burgerschap en burgerzin fun-geren dus in de politiek-bestuurlijke sector van de samenleving. Oat is een belangrijke vaststelling. Als ik mijn bejaarde ouders verzorg is dat geen burgerschap, het is de rol die behoort bij mijn positie in de zorg-sector van de maatschappij, niet in de po-litieke sector. Die rol wordt ge·lnspireerd door een sociale, niet een politieke moraal. Oat wil niet zeggen dat er niets mis is met de zorgzaamheid, het ziekteverzuim of de WAO. In aile sectoren van de maatschap-piJ lijkt de passende rolvervulling in diskre-diet geraakt. Er is een afstand gegroeid tussen de instituties en de mensen, die er deel van horen uit te maken. In plaats van actief deelgenoot te zijn is de mens tot consument gedegradeerd. Oiens calcule-rend gedrag heeft de overhand gekregen over morele afwegingen.

Het CDA heeft de sleutel tot de nood-zakelijke cultuurpolitiek in handen. Maar het beg rip 'burgerschap' wordt voor te vee I verschillende situaties gebruikt. Oaartegen rijst intultief verzet, want waar bemoeit de

Chnsten Democrat1sche Verkenn1ngon 6/7/91

politicus zich eigenlijk mee als hij zich mo-raliserend uitlaat over niet-politieke levens-terreinen? Oat de wet de eigen verant-woordelijkheidsbeleving van maatschap-pelijke organisaties op die terreinen waar-borgt en normeert maakt de overheid daar nog niet tot de primaire gezagsdrager. De moraal moet daar van andere instituties ko-men, welke het gezag op deze terreinen dienen te vervullen. Niet van de overheid en ook niet van de kerk. Minister Hirsch Ballin hanteerde dat onderscheid zuiver toen hij dit voorjaar het door velen als mis-kenning van goed burgerschap be-schouwde zwartrijden in het openbaar ver-voer bestempelde als de overtreding van een civiele overeenkomst tussen vervoers-bedrijf en passagier. De naleving van die overeenkomst moet door het vervoersbe-drijf worden gehandhaafd en daar moet het vervoersbedrijf over moraliseren. De overheid ondersteunt die verantwoordelijk-heid door de identificatieplicht in te voeren, maar zij vertilt zich als zij zulke taken zelf gaat uitoefenen. De overheid heeft geen besJ·issende bevoegdheden om de moraal te be·tnvloeden, maar kan wei kaders scheppen waarbinnen deze weer kan ont-staan. Is eigen verantwoordelijkheid voor Justen en lasten van beslissingen niet het begin van moraal? Afweging eist normen.

Het eigenlijke burgerschap, de relatie tussen overheid en onderdaan, tussen

(2)

zer en gekozene krijgt nieuwe kansen bij ontvlechting van overheid en maatschap-pelijke organisaties Het word! dan weer duidelijk waar het bij burgerschap eigenlijk om gaat: het betalen van belasting, het na-leven van de wet, het democratisch deel-nemen aan politieke afweging.

Crisis

Dit burgerschap verkeert in een ernstige crisis, wat voor geruststellends politicolo-gen er ook over zegpoliticolo-gen. Het percentage burgers dat lid is van een politieke partij is gezakt van 15% in 1946 naar 4% in 1990. Van hen neemt maar een tiende deel aan de vergaderingen en dat zijn voor een groot deel ambtenaren. De burger zelf par-ticipeert niet meer, hij procedeert De af-deling Rechtspraak van de Raad van State is inmiddels zo overbelast geraakt dat men niet meer kan garanderen dat een zaak binnen drie jaar voorkomt Eventueel neemt hij nog deel aan een actie tegen de overheid ter behartiging van zijn belang. Politicologen zien dat aileen maar als an-dere, gelijkwaardige, participatiewijzen en dus lijkt er in hun statistieken geen vuiltje aan de Iucht De werkelijkheid is dat de burger zich onttrekt aan de afweging Ius-sen zijn eigen belang en het algemeen be-lang. Met aile gevolgen van dien voor de wetshandhaving, de belastingmoraal en de aanvaarding van door de regering ge-nomen beslissingen. De burger is consu-merende bourgeois en geen democrati-sche citoyen.

Ten aanzien van het burgerschap trek! de rol van de politieke partijen de aan-dacht. Zij vormen de enige institutie in de samenleving waarin burgers afwegingen maken tussen de vele claims op de poli-tiek. Referenda en enquetes kunnen daar-in niet voorzien. De Commissie-Vraagpun-ten van de Tweede Kamer heeft dit onder-werp bewust vermeden, omdat zij zich niet bevoegd achtte, maar voorzitter Deetman merkte in CD/Actueel verrast op dat de Ka-mer in het debat het punt zelf wei heeft aangesneden. De door de Commissie

be-232

Column

pleite ontkokering, 66k in de werkwijze van de Kamer, zal ongetwijfeld meehelpen om het denken in be Iangen weer te plaatsen in een bredere afweging. Zo'n kader kan ai-leen worden geboden door politieke visies op het algemeen belang. En daarvan zijn de partijen de dragers. Kunnen zij erin sla-gen weer een behoorlijk deel van de kie-zers tot deelname aan politieke discussie en afweging te brengen of leggen zij zich neer bij de individualisering en het politie-ke consumentisme? Over dit burgerschap mag een politicus zich wei met gezag ui-ten, ja zelfs moraliseren. Daar behoort de staat zedenmeester te zijn. Als hij dat na-laat verzaakt hij zijn taak. Het is dan niet voldoende om te zeggen dat politiek 'leuk' is. Het loslaten van de koppeling kan men moeilijk als een pretje ervaren. Het gaat bij burgerzin om de politieke zijde van de op-dracht om de aarde te beheren en in te richten. In het dragen van politieke verant-woordelijkheid geeft de mens uitdrukking aan zijn 'zedelijk' karakter. Het rapport 'Po-litiek dicht bij mensen' geeft voor de CDA-afdelingen een belangwekkende aanzet in de goede richting, maar zegt helaas te weinig over de omgang van de 'partijtop' met standpunten die aldus vanuit de basis naar boven komen. Daar zit het risico van een technocratie, die de burger heel goed herkent. De behandeling van de resolutie over ontwikkelingssamenwerking op de laatste partijraad verdiende bepaald geen schoonheidsprijs.

Of ons land in 2000 bevolkt zal worden door een consumerende bourgeoisie, dan wei door citoyens, die deelnemen aan de afwegingen in politieke partijen is een zaak van cultuurpolitiek nu. Herstel van maat-schappelijke moraliteit en van het politieke burgerschap zullen hand in hand moeten gaan.

Christen Democratische Verkennrngen 6/7/91

Toekc Prof

TE

tE

d

De aar sta pet sol sar

mo

De

doc

get var ge·l lee en I fru: te me mic te stn onr tus rec de idE en ee de va CE tin Chr

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

de wet verderven als een werkverbond. En dan de wet der liefde, en het levengevend gebod des Evangelies, op haar puinhopen oprichten. Het gebod van Sion en het gebod

noch zal de gelukkige bezitter daarvan ooit genade vinden in de ogen der wereld of in de ogen van vleselijke belijders. Ik heb iemand gekend te Thames Ditton, die een grote

Nu, wanneer een mens met zijn zonde in zulk een staat is, dat er een heimelijk welgevallen van die zonde, die de meester in zijn hart speelt, bij hem gevonden wordt en dat

Uit dit alles besluit ik, dat liegen en de leugen lief te hebben; dat alle bedrieglijkheid en leugenwonderen; alle verachting en woede tegen God en zijn

Het leven, handelen en wandelen van een begenadigde ziel, gelijk het een voorwerp van Gods verkiezing en gekochte door het bloed van de Zaligmaker betaamt, betonende

Hij die spreekt over liefde tot alle mensen, die zegt dat God de mens nooit gemaakt heeft om hem te verdoemen, maar dat alle mensen zalig zullen worden door de algemene verzoening,

a. Het natuurlijke geweten kan soms wel aanmoedigen tot dezelfde zaken als de Geest, maar niet uit hetzelfde beginsel. Het natuurlijk geweten is een aansporing tot

Vijf jaar geleden wilden ze misschien nog aardbeien, wanneer die in de winter in de supermarkt stonden, maar nu weten ze dat de herfst de tijd is van bie- ten en