• No results found

Dillema's van gezagsdragers in zware tijden

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Dillema's van gezagsdragers in zware tijden"

Copied!
36
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

1

Dilemma’

s v

an

gezagsdr

agers

in zwar

e tijden

Peter Romijn

NA

TIONALE

V

IE

R

IN

G

B

EV

R

IJD

IN

G

(2)

D IL EM M A ’S V A N G EZ A G SD R A G ER S I N Z W A R E T IJD EN EEN ES SA Y DOOR In 201 7 is Noor d-Holland gastpr ovincie v an de Nationale Viering Bevrijding. Het thema v an deze viering is de kr acht v an het persoonlijke v erhaal.

Ieder heeft zijn

eigen beleving en v

erhaal bij vrijheid.

Dat geldt ook v

oor gezagsdr

agers.

Als

bestuur

ders bij een ov

erheid komen zij soms v

oor lastige dilemma’

s te staan.

Dat

geldt zeker in perioden v

an oorlog en bezetting,

maar ook in vr

edestijd.

Gezagsdr

agers maken keuzen die v

an gr

ote in

vloed kunnen zijn.

Een bur

gemeester die bijv

oorbeeld koos aan te blijv

en tijdens het nazir

egime om

te r

edden wat er te r

edden viel.

Uit mijn contacten met bur

gemeesters en

ander

e gezagsdr

agers merk ik dat dilemma’

s ook v

andaag actueel zijn.

Met deze

uitga

ve geeft de pr

ovincie v

er

dieping aan de missie v

an de Nationale

Viering

Bevrijding

‘De pr

ovincie Noor

d-Holland geeft vrijheid door

.’ Dit essa

y poogt v

oor

een br

eder publiek een prikkelende bijdr

age te lev er en in de discussie en het denken ov er pr of essionaliteit, ber

oepsethiek en de noodzaak om te oor

delen.

J.W

. Remkes

Commissaris v an de Koning in de pr ovincie Noor d-Holland

VO

O

R

WO

O

R

(3)

1 In zo’n positie wil je niet komen

Op 11 juli 1995 liep het Bosnisch-Ser

vische leger onder leiding v

an gener

aal Ratko Mladic de

encla ve Sr ebr enica onder de v oet. Tienduizenden r

adeloze Bosnische Moslims,

inwoners

van de door de

Ver

enigde Naties uitger

oepen ‘saf e ar ea’ in het gr ensgebied v an Bosnië en Ser vië,

vluchtten in paniek naar het hoof

dkwar tier v an de Nederlandse VN-militair en in de encla ve.

Ze hoopten daar bescherming te vinden.

Mladic liep r

ond als een arr

ogante

ov

erwinnaar en gaf de Nederlandse bataljonscommandant luitenant-kolonel

Thom

Karr

emans instructies.

Hij zei dat dat de vr

ouw

en en kinder

en wat hem betr

eft zo snel

mogelijk konden v

er

tr

ekken en daar

om zouden er bussen komen.

De mannen in de leeftijd

tussen de 16 en 60 jaar oud wilde hij w

él allemaal oppakken om ze te onder

vr

agen ov

er

deelname aan de strijd en mogelijke oorlogsmisdrijv

en.

In de hete zomerse omstandig

-heden dr

eigden uitdr

oging en besmettelijke ziekten en Mladic kon elk moment besluiten

de menigte te beschieten. De tw eede man v an het bataljon, majoor Rob Fr anken, besloot onder de hoogspanning v

an het moment aan deze scheiding mee te w

erken.

W

e w

eten nu

dat dit de aanzet was tot het tr

anspor

t v

an de mannen uit de encla

ve,

naar plekken waar

ze gr oepsgewijs w er den af geslacht en in massagr av en w er den v erstopt. Het v erhaal v an Sr ebr enica is bekend: Fr

anken zag zich v

oor een dilemma geplaatst omdat

hij een humanitair

e r

amp vr

eesde.

Door het langdurige beleg v

an de encla ve was de bev olking fy siek en psy chisch v

oorbij het eind v

an haar kr achten. Fr anken r ealiseer de zich D IL EM M A ’S V A N G EZ A G SD R A G ER S I N Z W A R E T IJD EN

(4)

dat de eis v

an Mladic w

einig goeds inhield v

oor de mannen,

al zag hij de massamoor

d niet

aankomen.

V

oor hem woog op dat moment het zwaarste dat er zo snel mogelijk een einde

moeste komen aan de lijdensw

eg v

an de vr

ouw

en en kinder

en en hij nam aan dat de

mannen onder bescherming v

an het oorlogsr echt vielen. >1) Sr ebr enica is behalv e een r amp voor de Bosnisch-Ser vische bev

olking ook een stekende wonde in het Nederlandse

geheugen gewor

den.

Het nobele doel om door de inzet v

an Nederlandse vr

edessoldaten in

VN-v

erband de vr

ede af te dwingen en het internationale r

echt te handha ven w er d niet waar gemaakt – integendeel,

de ernstigste massaslachting in Eur

opa sinds de Tw eede W er eldoorlog w er d niet v oorkomen. Het is niet verwonderlijk dat zow el in Nederland als daarbuiten een verband is gelegd tussen Sr ebr

enica en het gedr

ag v

an Nederlanders en hun bestuur

ders tijdens de Duitse bezetting.

Het was,

aldus div

erse media,

‘niet toev

allig’ dat het land v

anwaar Anne Fr ank gedepor teer d was, ook de bur gers v an de encla ve Sr ebr

enica niet had beschermd.

>2) Ter echt of niet, deze suggestie attendeer t ons op vr agen ov er de v er antwoor delijkheid v an de ov erheid en gezagsdr

agers om ook onder de meest moeilijke omstandigheden mensen te beschermen

die aan hun zor

g zijn toev

er

tr

ouwd.

Hoe met zo’n

‘historische last

’ om te gaan? Juist sinds de

Tw

eede

W

er

eldoorlog is de Nederlandse her

denkingscultuur er altijd op gericht gew

eest om

lessen te tr

ekken uit de collectiev

e er varing v an onder drukking en gew eld. D IL EM M A ’S V A N G EZ A G SD R A G ER S I N Z W A R E T IJD EN

(5)

In dit essa

y wil ik de uitdaging die v

anuit de pr

ovincie Noor

d-Holland is gef

ormuleer

d

oppakken en nader ingaan op de vr

aag hoe gezagsdr

agers in gev

aarlijke tijden met

bestuurlijke dilemma’

s zijn omgegaan.

Het is niet de bedoeling lessen uit het v

erleden om

te zetten in v

oorschriften v

oor ambtelijk handelen in tijden v

an massaal gew

eld en

onder

drukking.

Het historisch debat heeft zich v

oor al toegespitst op oor delen als ‘goed’ , ‘fout ’ of ‘grijs’ . Ik kies v

oor een ander perspectief: r

eflecter en op de achter gr ond en betekenis v an de afw

egingen die gezagsdr

agers in zulke situaties hebben gemaakt.

Dit

leidt tot stellingen v

oor v

er

der

e discussie.

Hopelijk dr

aagt dit bij aan een v

orm v

an

bevrijdende omgang met het v

erleden die de Duitse historica

Aleida

Assmann de

‘dialogische herinnering’ heeft bepleit: een v

oor

tdur

end open en toekomstgericht gespr

ek

ov

er het gedeelde v

erleden,

buiten strikt nationale kaders,

met het doel ook de pr

oblemen van v andaag te door gr onden. >3) D IL EM M A ’S V A N G EZ A G SD R A G ER S I N Z W A R E T IJD EN

(6)

2 Dilemma’

s v

an gezagsdr

agers onder bijzonder

e omstandigheden

Als w

e niet uitkijken heet elk bestuurlijk pr

obleem in het dagelijkse spr

aakgebruik een

dilemma: gev

en w

e gemeenschapsgeld uit aan gr

oen

voorzieningen of aan ouder

enzor g? Gedogen w e drugshandel of kiezen w e v oor r epr essief optr

eden? Gaat de vrijheid v

an

meningsuiting v

óór de vrijheid v

an godsdienst of omgekeer

d? Hoe emotioneel geladen

zulke keuzes kunnen zijn en hoe lastig de afw

eging v

oor gezagsdr

agers ook is,

w

e mogen

verwachten dat ze als pr

of

essionals daar

ov

er met elkaar en met de bur

gers in gespr

ek

kunnen gaan en dan een afw

eging maken.

Laten w

e daar

om de term dilemma bewar

en om

een onmogelijke keuze in zwar

e tijden aan te duiden.

Een dilemma is een keuze tussen tw

ee opties die beide ev

en (

on-) aantr

ekkelijk zijn.

Tijden

van interne spanning,

oorlog of bezetting pr oducer en per definitie gr ote pr oblemen v oor gezagsdr agers en stellen ze v

oor keuzes die onder normale omstandigheden niet

voorkomen.

Door een noodtoestand v

er

ander

t de r

elatie tussen bur

gers en het gezag,

en

tr

ouw

ens ook tussen gezagsdr

agers onderling, fundamenteel v an kar akter . Dat w erkt al zo in vr edestijd, als bestuur ders op gr ond v an noodv er or deningen bijzonder e bev oegdheden krijgen v

oor het handha

ven v an de openbar e or de en v eiligheid, zoals het a fk ondigen v an gebiedsv erboden.

Ze moeten dan in termen v

an pr

opor

tionaliteit afw

egen hoe v

er ze

kunnen gaan bij het inperken v

an de vrijheden v

an bur

gers om een bepaalde dr

eiging, bij voorbeeld v an een terr oristische aanslag, af te w enden. K enmerk v an een noodsituatie is dat f ormele r egels on

voldoende of geen aanknopingspunten bieden om keuzes te maken.

D IL EM M A ’S V A N G EZ A G SD R A G ER S I N Z W A R E T IJD EN

(7)

D e D u its e b ez et tin g v an N ed er la n d i s n og st ee ds e en b ela n gr ijk ijk pu n t vo or o n ze dis cu ss ie s o ve r d e ve ra n tw oo rd eli jk h eid v an g ez ag sd ra ge rs o n de r d ru k v an o or lo g e n re pr es sie . E en p ro ble em ve rk en n in g l ee rt d at h et N ed er la n ds e b es tu u r z ic h in e er st e instantie oriënteer de op het internationaal r echt. >4) D it w as d e k er n v an d e i n st ru ct ie d ie de re ge rin g h ad a ch te rg ela te n to en ze k or t vo or d e c ap itu la tie v an h et le ge r in ba llin gs ch ap n aa r E n ge la n d w as ve rt ro kk en . N a d e n ed er la ag w er d A rt h u r S ey ß -In qu ar t in D en H aa g g eïn st all ee rd a ls R ijk sc om m iss ar is vo or h et b ez et te N ed er la n ds e g eb ie d. Daarmee w er d hij de v er tegenwoor diger v an de Duitse leider

Adolf Hitler in Nederland.

H et in te rn at io n aa l r ec h t ve ro n de rs te ld e d at h ij h et ci vie le b es tu u r z ove el m og eli jk o ve r zo u la te n a an h et b es ta an de N ed er la n ds e b es tu u rs ap pa ra at e n o ok h et N ed er la n ds e re ch ts be st el in ta ct zo u la te n . V olg en s d e r eg er in gs in st ru ct ie m oe st en d e N ed er la n ds e am bt en ar en in fu n ct ie b lijve n to td at d u id eli jk zo u b lijk en d at d e b ez et te r h ie rv an m ee r pr ofi te er de d an d e e ig en b evo lk in g. Zo ’n a fw eg in g w as n at u u rlij k e rg m oe ilij k t e m ak en en d e d isc u ss ie o ve r t oe pa ss in g w as in p rin cip e e in de lo os . D e r ic h tli jn v oe dd e w el de br ee d g ed ee ld e o ve rt u ig in g o n de r b es tu u rd er s d at ze in h et a lg em ee n b ela n g c h ao s m oe st en vo or ko m en . Terwijl de ambtenar en en bestuur

ders zich in de nieuw

e v erhoudingen schikten, kwamen ze al snel v oor dilemma’ s te staan.

Niet alle bur

gers legden zich bij de Duitse hegemonie

neer en sommigen gingen ov

er tot sabotage.

Al in de eerste maanden knipten ov

er

-moedige jonger

en v

erbindingskabels v

an het Duitse leger door

. De bezetter dr

eigde met

collectiev

e str

aff

en als de daders niet w

er den ov er gelev er d. Ook bedr

eigde hij daders met

D IL EM M A ’S V A N G EZ A G SD R A G ER S I N Z W A R E T IJD EN

(8)

de doodstr af . Bur gmeesters v an de desbetr eff

ende gemeenten moesten heel snel hun

houding bepalen: mochten ze de dr

eigementen ov erbr engen en assister en bij de opsporing? W at ze ook deden,

het kon zwar

e consequenties hebben.

De gezagsdr

agers

lieten algemene waarschuwingen uitgaan dat de bev

olking geen

‘onbezonnen daden

moest.

In 1941 vielen al de eerste doodv

onnissen w

egens sabotage en bur

gemeesters

moesten bur

gers aanwijzen om kabels en ander

e militair e objecten te bewaken. Dit deden ze door gaans, ‘om er ger te v oorkomen

’ zoals het heette.

Het idee v

an zoeken naar

‘het geringste kwaad’ bepaalde de houding v

an het Nederlandse

openbaar bestuur tijdens de Duitse bezetting.

Bestuur

ders hadden een sterk geloof in het

eigen kunnen v

an de ov

erheid als hoeder v

an het algemeen belang.

Terwijl het

Nederlandse leger in mei 1940 de oorlog had v

erlor

en was het openbaar bestuur erin

geslaagd de samenleving door de oorlogsdagen te slepen en gaande te houden.

Gezagsdr

agers hadden noodmaatr

egelen genomen zoals ev

acuaties en de distributie v

an

eerste lev

ensbehoeften; ook hadden ze de eerste contacten gelegd met de binnen

-tr

ekkende bezettingstr

oepen.

De Nederlandse autoriteiten riepen de bur

gers op tot

plichtsbetr

achting en terughoudendheid,

want ze wilden deze winst niet te v

erspelen door de relaties met de bezetter te belasten. Zo waarschuwde de Haarlemse bur gemeester de Vos v

an Steenwijk tegen alles wat in woor

d en daad aanstoot kon gev

en bij de Duitse

machthebbers; het was plicht om het dagelijks lev

en w

eer op te pakken,

want,

zo zei hij,

‘het land had meer behoefte aan arbeid dan aan lege woor

den ’.>5) D IL EM M A ’S V A N G EZ A G SD R A G ER S I N Z W A R E T IJD EN

(9)

De v

er

tr

ouwde autoriteiten gingen er

van uit dat alleen zij Nederland konden beschermen

tegen de gev

olgen v

an de oorlog en de bezetting.

Dit v

olgde uit de inder

tijd sterk lev

ende

paternalistische bestuurscultuur

. Bestuur

ders meenden dat zij degenen war

en die de

situatie het beste konden ov

erzien en dat bur

gers in hun eigen belang moesten

gehoorzamen.

Als zij moesten opstappen dan zou dat tot onrust leiden,

tot chaos,

honger

en ellende.

V

eel Nederlanders vr

eesden dat de Duitsers dan Nederlandse nationaal

-socialisten op de vrijgekomen functies zouden benoemen.

Ze vr

eesden dat de leden v

an

Anton Musser

ts Nationaal Socialistische Bew

eging,

de NSB,

de bev

olking niet zouden

beschermen,

maar uitlev

er

en aan de vijandelijke bezetter

. Deze beoor

deling v

an de

situatie bood v

eel Nederlandse bestuur

ders in de eerste fase v

an de bezetting een uitw

eg

uit moeilijke keuzes,

althans: ze w

ees de w

eg naar het v

er

onderstelde geringste kwaad:

het opv olgen v an de instructies v an de Duitse bezetter . Het gr ootste kwaad, zo luidde de bijpassende r edenering,

was een machtsov

ername door de inheemse collabor

ateurs v an de NSB, in termen v an de v erzetspers ‘tuig’ , ‘gepeupel’ , een ‘boev enbende’ en ‘gor e tr awanten ’ v an de bezetter .>6) Op gr ond v an deze beoor

deling meldden honder

dduizenden

zich aan v

oor de Nederlandse Unie,

een in het najaar opgerichte bew

eging die w eliswaar de gewijzigde v erhoudingen erkende, maar de NSB afw ees. Het uitgangspunt v

an het geringste kwaad e

ff

ende snel het pad v

oor een vrijw

el

collectiev

e acceptatie v

an de eerste anti-Joodse maater

egelen in Nederland.

De bezetter

eiste het ontslag v

an de Joodse collega’

s in het openbaar bestuur

, de parlementair e lichamen, de r echtspr aak,

het onderwijs en alle ander

e ov erheidsfuncties. Dit w er d door D IL EM M A ’S V A N G EZ A G SD R A G ER S I N Z W A R E T IJD EN

(10)

het openbaar bestuur aan

vaar

d op gr

ond v

an de gedachte dat de bezetter de Joodse

bev

olkingsgr

oep als vijand beschouwde en daar

om het r

echt had deze mensen op gr

ond

van hun a

fk

omst uit publieke functies te v

erwijder

en.

Een enkeling v

erhief zijn stem in het

openbaar

, zoals de Leidse hoogler

ar en R.P . Clev eringa, L .J. v an Holk en J.A. J. Bar ge. Onder

verwijzing naar de beginselen v

an de Unie v an Utr echt (1579) pr otesteer de de hoogler aar V.J. Koningsber

ger in die stad tegen

‘de schending v

an het hoogste Nederlandsche ideaal

niemand om zijn r as en geloof te v er volgen. ’>7) Een gr ote meer derheid v an het ov erheids -personeel r eageer de gelaten, maar accepteer de deze discriminer ende maatr egel. Dat deed

ook de Hoge Raad,

die nota bene zijn Joodse Pr

esident mr

. L

.E.

Visser door het ber

oeps

-verbod getr

off

en zag.

Wie wachtte op een gezaghebbend pr

otest v an het hoogste r echts -college tegen de schending van elementair e rechtsbeginselen w er den zwaar teleur gesteld. Kor t na het ontslag v olgde de v erplichte r egistr atie v

an alle Joden in Nederland en de

in

voering v

an het nieuw

e Persoonsbewijs,

waarin Joden een zwar

te letter J gestempeld

kr

egen.

Zo w

er

den alle Joodse bur

gers met naam en adr

es bij de Duitse machthebbers

bekend en konden ze ook op str

aat opgepakt wor

den.

De Nederlandse gezagsdr

agers gingen er aan

vankelijk v

an uit dat zij dezelf

de belangen

had als de Duitse bezetter bij het handha

ven v

an de openbar

e or

de.

De Duitsers zouden

immers gebaat zijn bij rust achter het fr

ont,

de Nederlanders bij ongestoor

d v oor tlev en en w erken. De bezetters kr egen v eel v

an hun Nederlandse par

tners gedaan,

eerst goedschiks,

met lokmiddelen als een beter

e positie en salariëring,

maar in toenemende mate kwaad

-schiks,

onder dr

eiging en dwang.

Dit was een gev

olg v an de politieke doelstellingen v an D IL EM M A ’S V A N G EZ A G SD R A G ER S I N Z W A R E T IJD EN

(11)

het Duitse r

egime,

dat v

anaf medio 1941 steeds r

adicaler doeleinden ging najagen: de

discriminatie, v er volging en depor tatie v an de Joden in Nederland, de integr atie v an de

Nederlandse economie in de Duitse oorlogseconomie,

de r

eor

ganisatie v

an de samen

-leving langs nationaalsocialistische principes en de bestrijding v

an het v

erzet.

Elk v

an deze

doelen riep zijn eigen dilemma’

s op v oor v er tegenwoor digers v an het gezag: v oor

Nederlandse politieagenten die v

anaf mei 194

2 op Duits bev

el Joodse bur

gers uit hun

huizen moesten halen,

v oor dir ecteur en v an Gew estelijke Arbeidsbur

eaus die in hetzelf

de

jaar mensen moesten gaan opr

oepen v

oor gedwongen tew

erkstelling in Duitsland,

v

oor

schoolleiders die al snel een toenemende nationaalsocialistische in

vloed op de inhoud en

or

ganisatie v

an het onderwijs moesten meemaken en v

oor politiechefs die w

er den ingeschakeld om v erzetsstrijders op te spor en. Zo er voer en Nederlandse gezagsdr

agers dat de normale v

erhoudingen en de v

er

tr

ouwde

waar

den niet meer v

an toepassing war

en.

Sociale zor

g en lief

dadigheid golden normaal

gespr

oken als deugdzaam,

maar toen de bezetter alle bestaande or

ganisaties dwong om

op te gaan in de onder NSB-contr

ole staande or ganisaties ‘Winterhulp Nederland’ en ‘Nationale Volksdienst ’ kwamen bestuur ders v

oor een zwar

e keuze te staan.

De bezetter

eiste medew

erking aan deze v

orm v

an politieke indoctrinatie,

waarbij de Joodse

medebur

gers ook nog w

er

den uitgesloten.

In alle sector

en ontstond spanning tussen de

ambtelijke pr of essionaliteit en de belangen v an de bezetter . Een vr oeg v oorbeeld is dat v an

de Friese politiemannen die in oktober 1940 één v

an de eerste geheime agenten v

an de

Nederlandse r

egering in bezet gebied,

Lodo v

an Hamel,

bij het

Tjeukemeer oppakten toen

D IL EM M A ’S V A N G EZ A G SD R A G ER S I N Z W A R E T IJD EN

(12)

hij pr

obeer

de naar Engeland te ontkomen.

Ze lev

er

den

Van Hamel aan de Duitse bezetters

ov

er en die br

achten hem ter dood.

V

eel gezagsdr

agers r

eageer

den zulke spanning af door

te zoeken naar r

echtv

aar

diging om toch in functie te blijv

en:

‘redden wat er te r

edden was’

was er één,

zor

g om het eigen bestaan,

angst, of on verschilligheid war en ev engoed kr achtige drijfv er en. Eruit stappen v er eiste kr achtige drijfv er en,

want wie de eigen positie

principieel onhoudbaar v

ond,

v

erloor niet alleen de functie en het lev

ensonderhoud,

maar

ook pensioenr

echten en w

er

d niet zelden opgepakt en gev

angengezet. D IL EM M A ’S V A N G EZ A G SD R A G ER S I N Z W A R E T IJD EN

(13)

3 Gezagsdr

agers als beschermers tegen

‘hogerhand’?

Tijdens de Duitse bezetting hield ambtelijke gehoorzaamheid aan

‘Hogerhand’ op een

deugd te zijn,

naarmate nationaalsocialisten aan de top v

an het openbaar bestuur steeds

meer terr ein wonnen en de principes van de rechtstaat meer en meer w er den verloochend.

Dat stelde de gezagsdr

agers v

an toen v

oor de vr

aag hoe ze hun v

er

antwoor

delijkheid

jegens de samenleving moesten in

vullen en wat de normen v

an pr

of

essionaliteit,

recht en

ber

oepsethiek daarbij moesten betekenen? In eerste instantie dachten ze aan het in stand

houden v

an de instituties die de ov

erheid en zijn maatschappelijke omgeving uitmaken:

het openbaar bestuur

, de sociale or

ganisaties en instellingen en de bijbehor

ende bestuurs

-cultuur

. Bestuurlijke continuïteit was een doel en een str

ategie om onzeker

e tijden het

hoof

d te kunnen bieden en dat kan op zichzelf een v

erstandig idee zijn,

zelfs als ook zor

g

en angst om de eigen positie mede bepalend zijn v

oor de keuzes.

Daar staat tegenov

er dat de ov

erheid en het maatschappelijk or

ganisatielev

en door

toedoen v

an de bezetter in nationaalsocialistische zin w

er den omgev ormd. De v olks -ver tegenwoor diging w er d op elk niv eau af geschaft, zow el de gemeenter aden als de pr

ovinciale staten en het parlement.

Het ambtenar enappar aat, Justitie, or ganisaties v an

het maatschappelijk midden

veld – de v akor ganisaties, de sociale en cultur ele instellingen – w er

den onder nationaalsocialistische leiding gebr

acht en tot instrumenten v

an

bezettingspolitiek gemaakt.

‘Hogerhand’ r

aakte dus gaandew

eg politiek besmet en door

nationaalsocialistische oriëntatie bedor

ven.

W

at betekende dit in de bestuurlijke pr

aktijk, D IL EM M A ’S V A N G EZ A G SD R A G ER S I N Z W A R E T IJD EN

(14)

waar was onder de dictatuur ruimte om de v er tr ouwde normen en pr aktijken te laten ov erlev

en en wat betekende dit v

oor de slachto ff ers v an v er volging?

Dit alles is natuurlijk geen typisch Nederlands pr

obleem. In de geschiedschrijving v an de Joden ver volging en v

an de Holocaust is het op – helaas! – goede gr

onden gebruikelijk om

de r

ol v

an de ov

erheden v

an bezette landen in de eerste plaats als een faciliter

ende te zien.

Met ander

e woor

den: de Duitse v

ernietigingsmachine had nooit zo v

er

gaand in zijn doelen

kunnen slagen als ze niet gebruik had kunnen maken v

an bestuurlijke instellingen die het

hele pr oces v an discriminatie, segr egatie, uitplundering en depor tatie v an de Joden mogelijk maakten. De Amerikaanse historicus Timoth y Sn yder , een v oor aanstaand onderzoeker v an de Holocaust en v an de misdaden v an het Stalinistische r egime, zegt dat w

e ook naar de ander

e kant v

an het v

erhaal moeten kijken.

Hij stelt de r

etorische vr

aag

‘Who likes bur

eaucr ac y?’ , en v oegt daar aan toe: ‘T

he thing that is worse than bur

eaucr ac y is having no bur eaucr ac y’.>8) V

olgens hem deed de positie v

an het staatsappar

aat onder Duitse

bezetting er

toe.

In landen waar de bezette staat nog enigszins zelfstandig kon

functioner

en bleef er nog enige ruimte v

oor de eigen gezagsdr

agers om in vloed uit te oef enen. Vich y Fr ankrijk, de v

erslagen staat onder Duitse super

visie,

kon onder leiding v

an

maarschalk Pétain nog enigszins een eigen beleid v

oer en. Vich y Fr ankrijk is ter echt berucht gewor

den omdat Joden die geen Fr

anse nationaliteit hadden op gr

ote schaal door

de Fr

anse politie w

er

den opgepakt en uitgelev

er d. Dat gebeur de ook met r ecent D IL EM M A ’S V A N G EZ A G SD R A G ER S I N Z W A R E T IJD EN

(15)

genatur aliseer de Joden die v an hun nationaliteit v er vallen w er den v erklaar d. Toch w er den naar v erhouding v

eel minder Joden uit Fr

ankrijk (25%) en België (40 %) gedepor

teer

d en

vermoor

d dan uit Nederland (75 %) en dat had onder meer te maken met terughoudend

-heid in eerstgenoemde landen om eigen Joodse staatsbur

gers uit te lev

er

en.

>9)

In België

was de r

egering ook uitgew

eken,

maar daar was een militair bestuur gev

estigd dat

beperkte doelstellingen nastr

eef

de en had de Joden

ver

volging langer

e tijd een minder

gr

ote prioriteit had.

In bezet Oost-Eur

opa,

zoals Polen,

de Baltische Staten en de Sovjet-Unie,

hadden eerst de

Sovjetr

egimes,

v

er

volgens de Nazi-heersers de bestaande instituties v

ernietigd. Onder de Duitse bezetting w er den ze v er

vangen door niets-en-niemand ontziende genocidale

machthebbers en hun str omannen. Daar war en geen inheemse ov erheden en gezags -dr

agers meer die de v

oor

oorlogse normen en normaliteit nog in hun ambtelijk univ

ersum meedr oegen en konden v er tr agen, tr ainer en of tegenw

erken en steeg het slachto

ff

er

-per

centage door

gaans tot bov

en de 80%.

In het Nederlandse gev

al maakten de meest

radicale Nazi’

s,

het S

S- en politieappar

aat zich meester v

an de v oorber eiding en uitv oering van de Joden ver volging. De inheemse ov erheid w er d zijn zeggenschap ov er de Joodse gemeenschap ontnomen,

maar liet zich w

el inschakelen bij de opeen

volging v

an maat

-regelen die zouden uitlopen op depor

tatie en moor d. De v oor oorlogse gezagsdr agers

deelden dit doel niet,

maar ze zagen geen alternatief

. De secr etaris-gener aal v an Binnenlandse zaken, K. J. Fr ederiks, ging er

van uit dat de Duitse v

er

volgingswoede ten

aanzien v

an de Joden niet te stoppen was.

Daar

om was zijn richtsnoer dat hij niet ov

er ‘het D IL EM M A ’S V A N G EZ A G SD R A G ER S I N Z W A R E T IJD EN

(16)

Joden

vr

aagstuk’ wilde struikelen,

om in het belang v an de r est v an de bev olking in functie te kunnen blijv en. >10) Tegenov er de kille per centages v an de v er volgingsslachto ff

ers per land en het cynische

beleidsperspectief staan de persoonlijke er

varingen v

an mensen die het slachto

ff er v an bur eaucr atie en v er volging w er den. De filosoof Hannah Ar

endt moest als Joodse vr

ouw

Nazi-Duitsland v

erlaten.

Ze v

erloor haar Duitse nationaliteit en leer

de het desoriënter

end

bestaan v

an de stateloze en r

echteloze vluchteling kennen.

Ze er

voer een v

oor

tdur

ende

sociale discriminatie als onw

elkome vr eemdeling, als ‘mof ’, en ook de onwil v an de Fr anse ov

erheid om te erkennen dat Duitse Joden een goede r

eden hadden om te vluchten.

Zodr

a

Fr

ankrijk met Duitsland in oorlog r

aakte,

w

er

den

Ar

endt en haar lotgenoten als Duitsers

geïnterneer d en zodr a de Duitse ov erwinning een f eit was, blev en ze geïnterneer d als Joden. >11) Ar endt gr

eep een kans aan om te kunnen ontsnappen uit internering en slaagde

erin via Spanje en Por

tugal naar de

Ver

enigde Staten te ontkomen.

Om deze uitw

eg te

vinden moet ze de bur

eaucr atische hor den v an drie staten – Vich y-Fr ankrijk, het neutr ale Spanje en Por tugal – omzeilen v oor

dat ze met steun v

an een par

ticulier die gar

ant wil

staan een visum v

oor de vier de staat, de VS, ontv angt. Ar

endt had geen r

eden om w

elke bur

eaucr

atie dan ook dankbaar te zijn en dit is de

keerzijde v

an het v

erhaal ov

er het belang v

an het openbaar bestuur in tijden v

an

ver

volging.

Het komt uiteindelijk aan op de vr

aag of ov

erheidsinstanties en hun personeel

in staat en ber

eid war

en om de ernst v

an de situatie onder ogen te zien en daarnaar te

D IL EM M A ’S V A N G EZ A G SD R A G ER S I N Z W A R E T IJD EN

(17)

handelen op zo’n manier dat mensen in acute nood geholpen kunnen wor

den.

In de

Nederlandse situatie pr

otesteer

den de hoogste ambtenar

en nog w

el binnenskamers

tegen de discriminer

ende maatr

egelen die de Duitse bezettingsmacht wilde opleggen.

Ze

lieten w

eten dat in Nederland geen

‘Joods pr

obleem’ bestond.

Publieke pr

otesten lieten ze

echter achterw

ege om geen onrust te cr

eër

en en ze gehoorzaamden uiteindelijk om de al

genoemde politiek v

an

‘het geringste kwaad’ niet te v

erstor

en.

Van de gev

olgen v

an hun acceptatie en coöper

atie v

oor de mensen om wie het ging

maakten ze zich geen concr

ete v

oorstelling.

Ze beschouwden in principe ieder

e schakel in

de keten v

an anti-Joodse maatr

egelen als een afzonderlijke stap met een eigen logica en

een mogelijk bijpassende oplossing.

Het ontslag v an Joodse collega’ s kon w ellicht wor den opgev

angen met par

ticulier

e opdr

achten; v

oor Joodse kinder

en die v an r egulier e scholen w er den v erwijder d konden apar te scholen wor den gesticht, br

odeloos gemaakte Joden

konden door het Rijksarbeidsbur

eau in de w erkv erscha ffi ng wor den onder gebr acht. Op

die manier sloot toch het net zich om deze bev

olkingsgr

oep en w

er

d ze niet alleen uit de

samenleving gesloten, maar ook v oorber eid op depor tatie. De Nederlandse bur eaucr atie aan vaar

dde dat de Duitse politiechef Rauter in 1941 de

Duits-Joodse vluchtelingen aan de Nederlandse ov

erheid onttr ok en v er volgens, in maar t 194 2, de Nederlandse Joden. V

anaf dat moment contr

oleer

de de S

S via de Joodse Raad v

oor

Amster

dam alle Nederlandse Joden en war

en ze ook f

ormeel al hun bur

gerr

echten kwijt.

Wie het Nederlandse gev

al bekijkt ziet dat v

er

antwoor

delijke gezagsdr

agers niet op zoek

D IL EM M A ’S V A N G EZ A G SD R A G ER S I N Z W A R E T IJD EN

(18)

gingen naar str ategieën om tegen te w erken. Tegenw erking kwam v an individuen, die handelden op gr ond v an pr of essionele ov erw egingen, regelr echte w eerzin of mor ele principes. Bur gemeester H. J. Wytema v an Beilen w eiger de in oktober 194 2 de plaatselijke

politie in te zetten om Joodse inwoners uit hun huis te laten halen.

Hij w er d gearr esteer d en onder vr aagd,

en naar het schijnt heeft Seyß-Inquar

t zelf hem gevr

aagd waar om hij dit alles v oor de Joden ov er had. Wytema antwoor

dde dat hij het niet zozeer v

oor de Joden had gedaan: ‘ik ben jurist en de Nederlandse w et voorziet niet in het arr ester en van bur gers zonder w etsov er tr eding.

Ik had geen enkele r

echtsgr ond. ’>12) V anuit eenzelf de opstelling ageer

de de Leidse jurist en hoogler

aar

Telders tegen de aantasting v

an het r

echt door de

het nationaalsocialistisch r

egime.

Een aanbod om onder te duiken w

ees hij af: Ik sta v

oor

het r

echt.

Als ik onder

duik geef ik mijn houding prijs.

Het gaat er in deze phase om dat er

mensen zijn die het r

echt dur

ven v

er

dedigen.

>13)

Telders moest deze houding in Ber

gen-Belsen met de dood bekopen.

Het ber oep op de normen v an het r echt en het v er dedigen v an de r

echtsstaat was inder

tijd een uitzonderlijke in vulling v an de pr of essionaliteit. Onder gezagsdr agers pr ev aleer de het denken in termen v

an bestuurlijke continuïteit als hoogste v

orm v an pr of essionaliteit. Het ver

gde moed om te handelen naar het inzicht dat de steeds v

erhar

dende politiek tot

confr

ontatie dwong om de principes v

an de r

echtsstaat en v

an het naakte bestaan v

an de ingezetenen te v er dedigen. Hoe deze pr of essionele v er antwoor delijkheden waar te maken? Er war en v erschillende mogelijkheden.

De eerste was in schijn meew

erken en

tegelijker

tijd v

an het ambt zov

eel mogelijk gebruik maken om de bezetter tegen te

D IL EM M A ’S V A N G EZ A G SD R A G ER S I N Z W A R E T IJD EN

(19)

w erken. Dat deed de Achterhoekse bur gemeester J. J.G. Boot,

die zijn ambtenar

en de

ruimte bood om waar mogelijk,

maar in het v erbor gene de maatr egelen v an de bezetter tegen te w erken, en politiemensen stimuleer de mensen te waarschuw en v oor ophanden zijn de arr estaties.

Pas tegen het einde v

an de bezetting dook hij onder toen de Duitse

autoriteiten eisten dat hij bur gers aan zou wijzen om voor de bezetter ver dedigingsw erken

aan te gaan leggen.

Zijn ambtgenoot J.A.H.

J.S Bruins Slot v

an de Gr

oningse gemeente

Adorp zag in 1941 dat hij

aan onaan

vaar

dbar

e maatr

egelen mee zou moeten w

erken als hij in functie zou blijv

en.

Hij kondigde bij Binnenlandse Zaken aan dat hij ontslag zou nemen,

ook al betekende dat

dat er in zijn gemeente een NSB-bur

gemeester benoemd zou wor

den.

Toen enkele bur

gers

dit te w

eten kwamen,

v

erw

eten ze hun bur

gemeester dat hij hen in de steek liet.

Daar

op

reageer

de Bruins Slot keihar

d:

‘Jullie willen dat ik mijn gew

eten in kr

onkels leg om het zelf

gemakkelijker te hebben.

Maar je moet je er

van bewust zijn dat jullie zelf aan het fr

ont

staan in deze geestelijk

-totalitair e oorlog en je zult, ev enals ik, zelf moeten v echten. ’>14) Op gr ond v an zijn geloofsov er

tuiging herkende Bruins Slot in de Duitse bezetter de

antichristelijke en anti-humane doeleinden v

an de bezetter

. V

oor hem stond v

ast dat

alleen v

oluit v

erzet plegen uitkomst kon br

engen.

Hij hield zich daar

om na zijn ontslag dan

ook niet afzijdig,

maar dook diep in de v

erzetsbew

eging,

onder meer door leiding te gaan

gev en aan de v erzetskr ant Trouw . Ook in de uitv oer ende sf eer war en er v er tegenwoor digers v

an het gezag ber

eid hun nek

D IL EM M A ’S V A N G EZ A G SD R A G ER S I N Z W A R E T IJD EN

(20)

uit te steken,

al bleef het een minderheid.

Dit gold v

oor politiemannen die w

eiger

den zich

te laten inzetten bij het oppakken v

an Joden in hun gemeente.

Een mar

echaussee,

die op

het Gr

oningse platteland een Joods echtpaar moest ophalen,

had v

oorkomen dat deze

mensen zich v

an het lev

en ber

oof

den.

Duitse politiemensen hadden daar

op gezegd dat die

redding geen zin had omdat betr

okkenen toch w

el spoedig zouden wor

den omgebr

acht.

Het v

erhaal ging als een lopend vuur

tje r ond; in de woor den v an de nationaalsocialistische politiechef geloof den v elen ‘dat de woor den v an de Führ er

, dat het Jodendom v

ernietigd zal

wor

den,

letterlijk op de Joden persoonlijk zal wor

den toegepast.

>15)

Dit gaf de betr

okken

mar

echaussees de impuls onder te duiken en ander

en w

eiger

den medew

erking.

Ze hadden

door het gebeur

de een nieuw

e blik op de r

ealiteit gekr

egen die elke r

ationalisering v an ver der meew erken onder gr oef . In Utr echt w eiger den aan

vankelijk 180 politiemannen Joden en jongemannen v

oor

verplicht w

erken in Duitsland op te pakken.

Ze beriepen zich op het woor

d v

an

Aar

tsbisschop J.

de Jong,

die het katholieken v

erbood hier aan mee te w erken. Na har de dr eigementen v an de bezetter blev en er 15 w eiger aars ov

er; zij moesten onder

duiken en de

Duitse politie liet hun echtgenotes oppakken.

Deze mensen gr

epen de kans tegen

onmenselijkheid te pr

otester

en en accepteer

den het gev

aar; ook elders in het land

kwamen zulke gev

allen v an w eigering v oor .>16) Ander e collega’

s besloten – nadat ze meer

hadden geduld dan ze eigenlijk wilden – om in hun functie v

erzet te plegen.

In zeker

e zin

volgde die optie uit het f

eit dat de nationaalsocialisten er niet in konden slagen in een keer

het hele ov

erheidsappar

aat ov

er te nemen en naar hun hand te zetten.

D IL EM M A ’S V A N G EZ A G SD R A G ER S I N Z W A R E T IJD EN

(21)

De optie v

an collectief ontslag nemen is in Nederland alleen maar in uitzonderlijke

gev allen gekozen. In augustus 1941 eiste de NSB’ er die Commissaris v an de pr ovincie Limbur g was gewor den, M. v an Mar chant et d’ Ansembour g, dat de bur gemeesters zich

politiek aan de NSB zouden onderw

erpen.

Meer dan 40 bur

gemeesters, ongev eer een der de v an het pr ovinciale korps, lieten toen w eten hier

aan niet mee te willen w

erken en

daar

om ontslag te nemen.

De Commissaris aan

vaar

dde dit ontslag en slaagde erin de

gev

olgen op te v

angen door nationaalsocialisten en sympathisanten v

ast of als tijdelijke

waarnemer te benoemen.

Deze bestuurscrisis w

er

d in het land met spanning gev

olgd,

en

sommige v

oor

oorlogse leiders lieten w

eten dat eigenlijk alle bur

gemeesters moesten

aftr

eden.

De collectiev

e wil om te blijv

en zitten was echter gr

oter en de meeste

bestuur

ders kozen er

voor om af te wachten.

De Limbur

gse crisis had uiteindelijk geen

tastbar

e impact op het beleid v

an de bezetter of de NSB; een landelijke actie had mogelijk

meer indruk gemaakt,

maar v ermoedelijk v oor al de in vloed v an de NSB v ersterkt. >1 7) D IL EM M A ’S V A N G EZ A G SD R A G ER S I N Z W A R E T IJD EN

(22)

4 De noodzaak om te oor

delen

Gezagsdr

agers die in penibele tijden wor

den geconfr

onteer

d met bestuurlijke dilemma’

s

hebben op uiteenlopende manier

en gepr

obeer

d om onder de pr

oblemen uit te komen.

In het v oor af gaande zijn tw ee tegenstrijdige drijfv er en onderscheiden.

Aan de ene kant is er

het noodgedwongen v

er

dr

agen v

an onr

echt om de bestuurlijke continuïteit niet in gev

aar

te br

engen.

Daar

tegenov

er staat de strijd tegen onr

echt dat de r

echtsstaat schendt en

mensen die aanspr

aak op r

echtsbescherming hebben in acuut gev

aar br engt. In eerste instantie r eageer den v

elen door ontkenning v

an onr

echt,

of

, meer ambtelijk gespr

oken,

door de r

ationalisatie dat er w

eliswaar iets betr

eur enswaar digs gebeur de, maar dat daar aan om zwaarw egende r edenen – ‘nood br eekt w

etten!’ – nu eenmaal niet viel te

ontkomen.

Het bekende beeld v

an

‘de bur

gemeester in oorlogstijd’ wor

dt ook tegen

-woor

dig nog v

eel gebruikt om de duiv

else keuzes aan te duiden v

an de gezagsdr

ager die

tussen tw

ee kwaden moet kiezen.

In deze optiek wor

dt een uitw

eg gezocht die

doorw

erken mogelijk maakt.

De ander

e optie is het dilemma ontkr

achten door op te

stappen,

zoals Bruins Slot deed.

Hij wilde geen bur

gemeester in oorlogstijd zijn,

maar ging

zijn bestaan en zijn lev

en in de waagschaal zetten om de vr

eemde macht die hem in een

ongew

enste positie plaatste te gaan bestrijden.

Het v

erschil tussen de bezettingstijd en de democr

atische r

echtsor

de is dat mannen als

Bruins Slot en Boot,

net zomin als hun leidinggev

enden in de Haagse ministeries,

de politieambtenar en en hun commandanten, of de dir ecteur en v an de Arbeidsbur eaus D IL EM M A ’S V A N G EZ A G SD R A G ER S I N Z W A R E T IJD EN

(23)

publiekelijk konden toelichten waar

om ze v

oor een bepaalde opstelling kozen.

Ze moesten w erken in een sf eer v an politieke r epr essie en v er volging, de openbaarheid was on veilig,

een open debat onmogelijk.

Er was een v

erzetspers,

en die liet zich keihar

d uit ov

er de

gezagsdr

agers die in haar ogen on

voldoende w

eerstand boden: de in hun functie geblev

en

bestuur

ders war

en

‘onze zelf gevlochten gesels’!

>18)

Na de bevrijding zou publiekelijk de

rekening wor

den opgemaakt,

in de algehele zuiv

ering v

an het openbaar bestuur

. Het herstel v an de democr atische r echtsor de en de vrijheid v

an meningsuiting bood toen w

eer

mogelijkheden om publiekelijk te debatter

en ov

er ambtelijke dilemma’

s.

Dit schiep ook

nieuw

e v

er

antwoor

delijkheden om misstanden ook publiekelijk aan de kaak te stellen.

Op het eerste gezicht gaat de discussie ov

er ambtelijk gedr

ag in oorlogstijd ov

er de vr

aag

‘doelmatig of principieel?’ Met ander

e woor

den: moest de Hoge Raad tijdens de bezetting

vanw

ege het schenden v

an het Nederlandse r

echt zijn w

erk neerleggen of was het beter

waar mogelijk in het belang van de samenleving zijn taak uit te blijv en oef enen? In essentie

vermeed het hoogste r

echtscollege het angstv

allig om in een politiek geschil met de

nationaalsocialistische bezetter te komen – en door deze poging het dilemma te

depolitiser

en riep zij een ernstige v

er tr ouw enscrisis ov er zijn functioner en af .>19) Op het tw

eede gezicht ligt het pr

obleem bij de vr aag of de ov erheid een r est v an bescherming voor zo v

eel mogelijk mensen moet bieden,

opdat het door Sn

yder gesignaleer

de e

ff

ect

kan optr

eden: geen bur

eaucr

atie is er

ger dan een coöper

atiev e bur eaucr atie. Daarbij wor

dt dan stilzwijgend of uitgespr

oken geaccepteer

d dat mensen ook wor

den prijsgev en aan discriminatie en v er volging. D IL EM M A ’S V A N G EZ A G SD R A G ER S I N Z W A R E T IJD EN

(24)

Ik zou een der

de laag in de discussie willen aanbr

engen en die dr aait om de vr aag w elke normen v an pr of

essionaliteit en ethiek in tijden v

an oorlog en spanning een richtsnoer

konden (en kunnen) bieden? In de liber

ale r

echtsstaat is de bescherming v

an de vrijheid

van het individu een fundamentele waar

de.

Tijdens de Duitse bezetting hebben

Nederlandse gezagsdr

agers zich de vr

aag gesteld of het belang v

an het v

oor

tbestaan v

an

de instituties gr

oter is dan het belang v

an de individuele bur

gers die bedr

eigd wor den. De dr eiging v an oorlog en gew

eld liet deze vr

aag gemakkelijk bev

estigend beantwoor

den.

Onder die omstandigheden botsten de persoonlijke er

varingen v

an Hannah

Ar

endt als

ver

volgde stateloze vluchteling met de historische analy

se v an Timoth y Sn yder ov er de relatiev e betekenis v an de bur eaucr atie. Toch zou ik Sn yder

’s these niet zozeer willen lezen

als een v

aststelling: zonder bur

eaucr

atie gaat het niet,

maar als een poging de norm te

stellen v

oor de bur

eaucr

atie: gezagsdr

agers moeten v

erschil willen en kunnen maken.

Dit

gaat dus principieel v

er

der dan alleen in functie blijv

en om de institutie in stand te houden

en er

ger te v

oorkomen.

Maar wat zijn dan de richtsnoer

en? Die zijn niet in de meest

concr

ete en absolute termen te gev

en,

maar ze zouden moeten v

olgen uit ber

aad ov er wat de ber oepsethiek v an gezagsdr agers vr aagt.

Onder heel ander

e omstandigheden koos r

ecentelijk bur

gemeester Jos Heymans v

an W eer t zijn eigen w eg door de gr enzen v

an zijn vrijheid om beleidskeuzes te maken te

verkennen. Eerst hielp hij een Syrisch gezin in zijn gemeente onder te duiken. Deze mensen war en v

olgens hem buiten hun schuld in een onhoudbar

e situatie gekomen door afwijzing

van hun v

erblijfsv

er

gunning.

Enige tijd later besloot hij een aantal asielzoekers in zijn

D IL EM M A ’S V A N G EZ A G SD R A G ER S I N Z W A R E T IJD EN

(25)

gemeente huisarr

est op te leggen om te v

oorkomen dat ze in de nieuwjaarsnacht

onaan vaar dbar e ov erlast zouden v er oorzaken.

Op die manier liet hij zien dat gezags

-dr

agers op gr

ond v

an bestuurlijke dur

f in functie een eigen oplossend v

ermogen kunnen

ontwikkelen.

In het gev

al v

an het S

yrische gezin kwam dit v

oor

t uit ov

erw

egingen v

an

redelijk en behoorlijk bestuur

, in essentie ook v

an humaniteit ten opzichte v

an mensen

voor wie de bur

gemeester hoe dan ook de v

er antwoor delijkheid v oelde. In het tw eede gev al dr aaide het om de v er antwoor delijkheid v

oor de plaatselijke gemeenschap.

Zo zullen gezagsdr

agers steeds op zoek moeten naar een v

erband te tussen pr of essioneel optr eden en uitgaan v an de achterliggende normen. Impliceer

t dit dat er een tegenstelling

zou bestaan tussen de sf

er

en v

an politiek en ethiek? Is bestuurlijke continuïteit v

anuit dat

perspectief een ov

erw

eging v

an r

ealistische politiek en is aandacht v

oor bur

gerr

echten en

mensenr

echten dan een idealistisch str

ev

en?

Als het gaat om de r

elatie tussen staat en

bur

gers dan zou de pr

of

essionele blik moeten ingev

en dat beide in de afw

egingen moeten

wor

den meegenomen.

W

elke houding een bestuur

der ten aanzien v

an het handha ven v an bur gerr echten en mensenr

echten ook inneemt,

het is geen neutr

ale positie maar een

politieke,

en die vr

aagt om een afw

eging v

an v

er

antwoor

delijkheden.

De Canadese historicus en politicus Michael Ignatie

ff

v

er

onderstelt dat in de strijd om het

ov

er

eind houden v

an de menselijke waar

digheid het zoeken naar het geringste kwaad

nodig kan zijn.

Hij doelt hierbij op de strijd tegen het terr

orisme, waarin v olgens hem onder bepaalde v oorwaar den fundamentele r

echtsprincipes tijdelijk buiten w

erking D IL EM M A ’S V A N G EZ A G SD R A G ER S I N Z W A R E T IJD EN

(26)

kunnen wor

den gesteld om de gemeenschap te beschermen.

>20) De par tijen in de W ar on Terr or oper er en echter buiten de sf eer v an nationaal- en v olkenr echt, zoals ook de pr aktijk

van het buitenger

echtelijke en extr

aterritoriale detentiecentrum Guantanamo Ba

y laat

zien.

De politiek v

an het

‘geringste kwaad’ is eigenlijk v

oor al een def ensiev e manier v an spr eken, een v orm v an zelfr echtv aar

diging die zich tegenov

er een gr ootmacht f eitelijk niet laat af dwingen. Tij de ns d e T w ee de W er eld oo rlo g i s d e v ra ag h oe e en o ve rh eid d e v rijh eid e n d e r ec ht en va n de eigen bur gers kon v er

dedigen acuut aan het licht getr

eden.

Die oorlog heeft ook de

ve ra nt w oo rd eli jk he id vo or h et ve rd ed ig en va n d e r ec ht en va n a lle m en se n i n e en w er el d w ijd pe rs pe ct ie f a an d e o rd e g es te ld . D e i nt er na tio na le Tr ib un ale n v an N eu re nb er g e n T ok yo w ar en e en a an ze t o m sc hu ld ig en va n o or lo gs m isd ad en e n m isd ad en te ge n d e m en se lijk he id te bestr aff en en daarmee de mensenr echten v an nieuw e, steviger fundamenten te v oorzien. U it d e p rin cip es va n N eu re nb er g k w am en d e V N -c on ve nt ie vo or d e p re ve nt ie e n b es tra ffi ng va n g en oc id e v oo rt, e ve na ls d e G en ee fse C on ve nt ie s d ie d e b es ch er m in g v an a lle b ur ge rs – nie t a lle en d e b ur ge rs va n d e e ig en st aa t – in tij de n v an o or lo g v as tle gd en . N ad ie n i s d e internationale bestr affi ng v an oorlogsmisdrijv en en genocide uitgebr

eid door het oprichten

va n T rib un ale n v oo r d e o or lo g i n h et vo or m ali g J oe go sla vië e n d e g en oc id e i n R w an da ; o ok is

er een permanent Internationaal Str

afh

of gekomen.

Zo w

er

den ook Nederlandse gezagsdr

agers – bur gemeesters, politie - en justitie -ambtenar en, gr ensbewakers – v er antwoor delijk v oor de handha ving v an univ ersele D IL EM M A ’S V A N G EZ A G SD R A G ER S I N Z W A R E T IJD EN

(27)

rechten.

Betekent de globalisering v

an het mensenr

echtenr

egime dat staten hun

ver

antwoor

delijkheid naar bov

en kunnen afschuiv en, zoals in de r ecente vluchtelingen -crises is gebeur d, naar de Eur opese Unie, de Ver

enigde Naties of ander

e supr anationale or ganisaties? Gegev en de huidige scepsis ov er het pr obleemoplossend v ermogen v an de

internationale gemeenschap lijkt dit een hachelijke gedachte.

Het zou tegelijker

tijd te

simpele oplossing zijn,

die v

oor

al de eigen gemoedsrust ondersteunt.

Internationale

samenw

erking is hoe dan ook onmisbaar om internationale pr

oblemen op te lossen,

maar

het dagelijks lev

en bewijst dat globale pr

oblemen tegelijker tijd lokale pr oblemen zijn of wor den. De w er

eld begint bij ieder v

an ons om de hoek en daar

om is het belangrijk naar

het tastbar e en beïn vloedbar e dagelijks lev en te kijken. D IL EM M A ’S V A N G EZ A G SD R A G ER S I N Z W A R E T IJD EN

(28)

5 Pr

of

essionaliteit en ber

oepsethiek

Dit br

engt ons terug bij de vr

aag wat te v

erwachten v

an bestuur

ders die elk op hun eigen

plek inhoud moeten gev

en aan hun v er antwoor delijkheid? In een w er eld v ol massagew eld, oorlog en terr

eur mag de factor spanning en druk v

an het moment niet wor

den onder

-schat.

Dat bleek toen de leiding v

an Dutchbat in Sr

ebr

enica in een extr

eem str

essv

olle en

gev

aarlijke situatie een heel snelle afw

eging moest maken hoe te handelen.

Formele

voorschriften boden geen aanknopingspunt,

de gedachte aan zelf

opo

ff

ering kam niet op

in het zoeken naar een uitw

eg.

‘Wij war

en niet op heldendom geselecteer

d’ zo legde ook

een oorlogsbur

gemeester uit aan de bestuurskundige

Wim Derksen.

Daarmee gaf hij een

deel v

an de v

erklaring v

oor wat er tijdens de Duitse bezetting mis is gegaan.

>2 1) Mag je v an mensen in v er antwoor

delijke posities eisen dat ze zich in gev

aarlijke omstandigheden als

helden gedr

agen en ber

eid zijn zich ambtelijk op te o

ff

er

en en ook lev

en en goed in de

waagschaal te stellen?

Heldendom laat zich niet v

oorschrijv en en ev enmin v oorspellen. W el mogen w e v an bestuur ders v

erwachten dat ze,

naar gelang v

an hun posities,

flink zullen zijn en op gr

ond

van pr

of

essionele normen zullen handelen.

Dit houdt in dat ze,

indien v

oor onmogelijke

keuzes geplaatst,

niet alleen de continuïteit v

an hun positie en de institutie waar

toe ze

behor

en,

maar ook de eisen v

an de r echtstaat, v an het handha ven v an bur gerr echten en mensenr echten in de ov erw egingen het v

olle pond gev

en.

Ook deze maatschappelijke

instituties maken de essentie uit v

an wat historisch gespr

oken is v erwor ven en wat in D IL EM M A ’S V A N G EZ A G SD R A G ER S I N Z W A R E T IJD EN

(29)

hachelijke tijden op het spel staat.

De geschiedenis v

an het Nederlands openbaar bestuur

onder pr

essie v

an oorlogsgew

eld en v

er

volging laat zien hoe moeilijk het v

oor gezag -hebbers is gew eest om hun v er antwoor delijkheid v oor de bev

olking en het behoud v

an de

kernwaar

den v

an de samenleving gestalte te gev

en.

Ik ontleen hier

aan een paar stellingen

die kunnen helpen v

er

der te denken ov

er hoe zulke dilemma’

s om te gaan:

Er bestaat een individuele v

er

antwoor

delijkheid v

oor de functie die men uitoef

ent;

deze is v

an een meer univ

ersele or

de dan de vr

aag of men zijn taak naar genoegen

van de leidinggev

ende of v

an het publiek bekleedt.

In principe zou in de r eflectie daar ov er de r elatie tussen de ov erheid, de bur

gers en in het algemeen de mensen

waar voor zij v er antwoor delijkheid dr aagt, centr

aal moeten staan.

Dilemma’

s bestaan,

maar om ermee om te kunnen gaan is het belangrijk zo helder

mogelijk te onderscheiden wat de kern er

van uitmaakt: w

elke onmogelijke keuzes

staan tegenov

er elkaar? Bedenk niet alleen w

elke winst een bepaalde keuze oplev

er

t,

maar ook wat er wor

dt ingelev

er

d.

En w

elke keuzes wil,

kan en mag men niet maken?

Zoeken naar het geringste kwaad is alleen te r

echtv

aar

digen als men zich ook een

voorstelling v

an het er

gste kwaad wil maken.

Daar

voor is het nodig zow

el r

elev

ante

inf

ormatie te v

erzamelen als ook de fantasie te gebruiken om het er

gste kwaad te

kunnen v

oorzien en het geringste kwaad niet te onderschatten.

D IL EM M A ’S V A N G EZ A G SD R A G ER S I N Z W A R E T IJD EN

(30)

• Ver geet uw ber oepsethiek niet ’, zo houdt Sn yder ons v oor >22) : juist als v an bov enaf besluiten wor

den opgelegd die de r

echtsstaat,

de bur

gerr

echten of de

mensenr

echten kunnen schenden is het v

an gr

oot belang om keuzes te toetsen aan

de geschr ev en en ongeschr ev en principes en r egels v an de pr of essie.

Dit moet het

mogelijk maken gezamenlijk en gefundeer

d hogerhand tegen te spr eken en besluiten te nemen. • W ees ber eid om op te komen v oor bur

gerschap en humaniteit en zor

g v

oor

al daarin

niet alleen te staan of geïsoleer

d te wor

den: deel zor

gen in ambtelijke en bestuurlijke

kring en ga op zoek naar gemeenschappelijke str

ategieën.

Pr

obeer indien mogelijk dilemma’

s ook publiekelijk aan het licht te br

engen om te

voorkomen dat het openbaar bestuur een gesloten stelsel wor

dt waar van de ov erw egingen v oor bur gers en collega-bestuur

ders niet te door

gr onden zijn. D IL EM M A ’S V A N G EZ A G SD R A G ER S I N Z W A R E T IJD EN

(31)

Noten 1) [Nederlands Instituut v oor Oorlogsdocumentatie] Sr ebr enica: een ‘veilig gebied’ . Reconstruc tie, achter gr onden, ge

volgen en analyses van de val van een Saf

e Ar ea, III (Amster dam, 2002), pp. 27 41 e. v. 2) B. v. Pieter Lagr ou

‘Reflecting on the Dutch NIOD Repor

t:

Academic Logic and the Cultur

e of Consensus’ in: Isabelle Delpla, Xa vier Bougar el, Jean-Louis Fournel Investigating Sr ebr enica: Institutions, F ac ts, Responsibilities (New York, Oxf or d: 2012) 68. 3) Aleida Assmann,

Das neue Unbehagen an der Erinnerungskultur

. Eine Inter vention (München, 2013) 202. 4) J.H. Sikkes … In ge

val van een vijandelijken inval.

Ambtelijk gedr

ag in beze

ttingstijd en de daar

voor geldende aanwijzingen

(Dev enter , 1985) 5) Peter Romijn Bur gemeesters in oorlogstijd. Bestur

en onder Duitse beze

tting (Amster dam, 2006) 105. 6) Peter Romijn Snel, str eng en r echtvaar dig. De af rekening me t de ‘foute ’ Nederlanders (Amster dam, 2002, 2e dr .) 29-30. 7) C .J.H. Jansen Door

gaan of stoppen? Enkele beschouwingen over r

echt en r

echtsbeoef

ening in Nederland tijdens de

Tweede W er eldoorlog (Den Haag, 2006) 107 . D IL EM M A ’S V A N G EZ A G SD R A G ER S I N Z W A R E T IJD EN

(32)

D IL EM M A ’S V A N G EZ A G SD R A G ER S I N Z W A R E T IJD EN 8) Timoth y Sn yder ‘Nooit meer Auschwitz Lezing 201 7/ Auschwitz Ne ver Again Lec tur e’, Amster dam, 25 januari 201 7, 2 1. 9) Pim Gri ffi

oen en Ron Zeller

Jodenver volging in Nederland, Fr ankrijk en België 1940 -1945: Over eenkomsten, verschillen, oorzaken (Amster dam, 2011) 635-686 . 10) Romijn, Bur gemeesters in oorlogstijd, 454 11) Hannah Ar endt Wir Flüchtlinge (Stuttgar t, 2016) 2 4. 12) Romijn, Bur gemeesters in oorlogstijd , 454. 13) Janssen, Door gaan of stoppen? , 111 . 14) Romijn, Bur gemeesters in oorlogstijd , 299 . 15) Geciteer

d in: Guus Meershoek,

De geschiedenis van de Nederlandse politie.

De Gemeentepolitie in en ver ander ende samenle ving (Amster dam, 2007) 303. 16) Meershoek,

De geschiedenis van de Nederlandse politie

,

(33)

D IL EM M A ’S V A N G EZ A G SD R A G ER S I N Z W A R E T IJD EN 17) Romijn, Bur gemeesters in oorlogstijd , 300-305 18) Romijn, Snel, str eng en r echtvaar dig , 34. 19) Jansen, Door gaan of stoppen , 4 3. 20) Michael Ignatie ff T

he Lesser Evil: political Ethics in an

Age of Terr or (Princeton, 2004). 21) W . Derksen en M.L . v an der Sande, “Wij war en nie t op heldendom geselec teer d” , in: W . Derksen en M.L . v an der

Sande (eds.) De bur

gemeester

, v

an magistr

aat tot modern bestuur

der (Leiden, 1984), pp. 69-72 22) Timoth y Sn yder Over Tyr annie.

Twintig lessen uit de twintigste eeuw

(Amster

dam,

201

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Vinkeveen - Komende zaterdag 21 maart organiseert PK Sport, aange- sloten bij de Vereniging Exclusieve Sportcentra (VES) voor de zevende keer het Goede doelen weekend. Tijdens

De aanvrager dient de noodzakelijkheid van afwijking van de maximale lengte uitdrukkelijk te motiveren. Het feit dat de toegang tot het perceel gebruikelijk moet dienen

b) -Use PREOS.xls to determine the atmospheric boiling point for isooctane by finding the temperature where the fugacity ratio is 1 using Solver.. -List the instructions you

e) Describe the Boltzmann superposition principle.. The scattered intensity is measured as a rate, counts per time. So it might make sense that the average rate is calculated in

Per 1 januari 2003 is de ledenadministratie van het Wiskundig Genootschap overgegaan naar Uitgeverij Ten Brink aldaar, waar zij onder de hoede komt van Mir- jam Worst, die al vele

De deposito komt in de loop van 2001 tot uitkering en zal daarom niet meer op de eindbalans 2001 figureren.. De oude post effekten heet voortaan aandelen en maakt onderdeel uit van

− Dringender zaken, zoals de agenda (waarin aankondigingen van voordrachten en seminars), worden verzameld en aangeboden via de vernieuwde website.. Deze site zal in 2002 actief

De penningmeester geeft een korte toelichting: de bedragen voor Mededelingen en Nieuw Archief in de begroting voor 1999 zijn zeer onzeker als gevolg van de veranderingen in de