• No results found

De Kinderen van Steen. De invloed van het conflict op de identiteit van Palestijnse kinderen

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "De Kinderen van Steen. De invloed van het conflict op de identiteit van Palestijnse kinderen"

Copied!
79
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

De  kinderen  van  steen  

De  invloed  van  het  conflict  op  de  identiteit  

van  Palestijnse  kinderen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   

 

 

 

 

 

Master  Midden-­‐Oosten  Studies  

Auteur:  Hadyia  Maria  (Marieke)  Verster    

Studentnummer:  10409440  

Begeleider:  Dr.  Mariwan  Kanie  

Tweede  lezer:  Dr.  Robbert  Woltering  

Datum:  07-­‐07-­‐2014    

(2)

                                                               

(3)

Abstract  

Palestinian  children  grow  up  in  a  world  that  is  largely  formed  and  influenced  by  the  ongoing   conflict  with  Israel.  Without  realising,  their  way  of  growing  up  has  affected  their  ability  to   tell   apart   what   is   normal   and   what   is   not.   As   a   result,   Palestinian   children   consider   many   aspects  of  the  conflict,  such  as  violent  resistance,  and  confrontations  with  the  army,  as  part   of   their   daily   life.   Palestinian   nationalism   and   the   sense   of   belonging   to   the   Palestinian   people   only   reinforce   their   involvement.   Therefore,   children   tend   to   actively   support   the   national   struggle   and   their   role   is   heavily   politicised.   Being   part   of   the   resistance   has   become  a  normal  way  to  express  your  support  within  Palestinian  society.  Because  of  this,   children   are   regularly   arrested   and   detained   by   the   Israeli   army.   In   the   narratives   of   this   situation,  children  tell  stories  in  which  they  underline  political  and  nationalistic  meanings.  By   getting   arrested   and   detained   by   the   army,   their   identity   has   been   politicised.   The   relationship  between  them  and  their  backgrounds  is  to  a  large  extent  based  on  aspects  of   resistance  and  conflict.  How  these  children  see  themselves  and  others  is  therefore  mainly   set  by  the  impact  of  conflict.  Therefore,  what  it  means  to  be  Palestinian  is  for  these  children   to  a  large  extent  influenced  by  the  conflict.  

Keywords:   arrest   and   detention,   identity,   Israeli   army,   nationalism,   narratives,   Palestinian   children.                              

(4)

Voorwoord  

Over   weinig   conflicten   is   zoveel   geschreven   als   over   het   conflict   tussen   Israël   en   de   Palestijnen.   Een   vernieuwend   onderzoek   naar   deze   situatie   lijkt   dan   ook   een   ambitieuze   keuze.  Toch  blijven  er  nieuwe  aspecten  aan  het  licht  komen,  die  de  moeite  waard  zijn  om  te   bestuderen.  Een  ieder  die  mij  kent,  zal  zich  niet  verbazen  over  de  keuze  voor  dit  onderwerp.   Van   kinds   af   aan   ben   ik   gefascineerd   door   dit   conflict.   Meerdere   reizen   naar   dit   gebied   hebben  die  fascinatie  enkel  doen  groeien.  Een  bijdrage  kunnen  leveren  aan  de  bestudering   van  dit  conflict  was  voor  mij  dan  ook  een  logisch  gevolg.    

Deze  scriptie  is  ontstaan  uit  mijn  ervaringen  als  stagiaire  bij  de  organisatie  War  Child.  Daar   werd  ik  dagelijks  geconfronteerd  met  de  barre  omstandigheden  waarin  kinderen  wereldwijd   opgroeien.   Mijn   ervaringen   hier   heb   ik   gecombineerd   met   mijn   liefde   voor   het   Midden-­‐ Oosten  en  interesse  voor  het  Palestijns-­‐Israëlisch  conflict.  Dankzij  deze  stage  heb  ik  nieuwe   kanten   van   het   conflict   onder   ogen   gekregen,   waaronder   de   positie   van   kinderen   en   de   gevolgen  van  oorlog  voor  deze  groep.    

Onder  begeleiding  van  dr.  Mariwan  Kanie  is  het  huidige  onderzoek  ontstaan.  Mariwan  heeft   me   aan   de   juiste   invalshoeken   geholpen   en   voorkomen   dat   ik   bepaalde   inzichten   zou   missen.   Daarbij   heeft   hij   me   altijd   de   ruimte   gegeven   voor   mijn   ideeën   in   dit   onderzoek.   Graag  wil  ik  hem  dan  ook  hartelijk  bedanken  voor  zijn  suggesties  en  kritiek.  Ook  wil  ik  graag   mijn   tweede   lezer,   dr.   Robbert   Woltering   bedanken   voor   zijn   opbouwende   kritiek.   Naast   mijn   begeleiders   hebben   ook   vele   andere   mij   bijgestaan   in   proces   dat   een   periode   van   studeren  afsluit.  Graag  zou  ik  dan  ook  van  de  gelegenheid  gebruik  willen  maken  om  mijn   ouders  te  bedanken  voor  hun  visie,  kennis  en  inzicht.  En  de  uren  die  zij  hebben  besteed  aan   discussies   en   het   nakijken   van   mijn   teksten.   Tot   slot   wil   ik   mijn   vriend   en   vriendinnen   bedanken  voor  hun  suggesties,  toevoegingen,  steun  en  afleiding.  Zonder  hen  was  ik  nooit   instaat  geweest  dit  project  af  te  ronden.  

             

(5)

Inhoudsopgave  

Inleiding                     6  

  1.1  1967                   6  

  1.2  Minderjarigen  en  militairrecht             7  

  1.3  Gevolgen  van  arrestatie  en  detentie           9  

  1.4  Narratieven  en  identiteit               9  

  1.5  Onderzoek                   11  

Hoofdstuk  1  Historische  context               14  

  1.1  Zionisme  en  het  Britse  Mandaat             15  

1.2  1948  –  al-­‐Nakba                 17  

  1.3  1967  –  al-­‐Naksa                 18  

  1.4  Palestijns  verzet  en  de  Palestine  Liberation  Organization     19  

1.5  1973  -­‐1982                 20   1.6  Eerste  Intifada  1987               22   1.7  Atfal  al-­‐Hijara                 23     1.8  Oslo  Akkoorden                 24     1.9  Tweede  Intifada  2000               25     1.10  Huidige  situatie                 27  

Hoofdstuk  2  Opgroeien  in  de  Palestijnse  gebieden           29  

  2.1  Palestijnse  kinderen               29  

  2.2  Politiek  actief         31  

2.3  Periode  na  twee  Intifada’s             34  

Hoofdstuk  3  Arrestatie  en  detentie                 36  

  3.1  Arrestatie  en  detentie               36  

  3.2  De  rechten  van  een  kind               38  

  3.3  De  gevolgen  van  arrestatie  en  detentie           41  

  3.4  Minderwaardigheid               43  

Hoofdstuk  4  Identiteit                 46  

  4.1  Identiteit                   46  

  4.2  Demografie,  wie  zijn  de  Palestijnen?   48  

4.3  Palestijnse  identiteit               49  

4.4  (Palestijns)  nationalisme               53  

4.5  Palestijnse  ervaring               56  

Hoofdstuk  5  Narratieven                 60  

  5.1  Kinderen  en  gezinnen               61  

  5.2  Organisaties  over  arrestatie  en  detentie           65  

  5.3  Palestijnse  Autoriteit  en  Israëlische  overheid         69     Conclusie                     71   Literatuurlijst                     75    

(6)

Inleiding  

“The  test  of  a  democracy  is  how  you  treat  people  incarcerated,  people  in  jail,  and  especially   so  with  minors.”1  

Vrijheid   is   voor   veel   Nederlandse   kinderen   een   vanzelfsprekend   goed.   Opgroeien   en   naar   school  gaan  in  veiligheid  is  zo  de  gewoonste  zaak  van  de  wereld  geworden.  Maar  buiten  de   veilige  grenzen  van  Nederland  blijkt  dit  allesbehalve  een  vanzelfsprekende  kwestie  te  zijn.   Kinderen   in   de   Palestijnse   gebieden2   groeien   op   in   een   omgeving   van   conflict   en   geweld,  

waardoor   zij   soms   helemaal   niet   naar   school   kunnen   of   veilig   buitenspelen.   Net   als   opgroeien  in  veilige  omgeving,  heeft  een  omgeving  van  oorlog  impact  op  en  vormt  het  een   kind.  Palestijnse  kinderen  raken  door  de  verhalen  over  het  conflict  van  familieleden  en  hun   omgeving   politiek   betrokken,   waardoor   zij   regelmatig   in   aanraking   komen   met   Israëlische   soldaten.   Een   specifieke   situatie   die   hieruit   is   ontstaan,   is   de   arrestatie   en   detentie   van   Palestijnse   kinderen.   Deze   situatie   komt   op   grote   schaal   voor,   waardoor   het   voor   veel   kinderen  een  normale  zaak  is  geworden.  Hierdoor  gaat  het  niet  meer  om  enkele  kinderen,   maar  een  hele  generatie.  Zo  zou  arrestatie  en  detentie  meer  impact  kunnen  hebben  op  de   Palestijnse  samenleving  dan  tot  dusver  wordt  gedacht.  In  deze  scriptie  zal  gekeken  worden   naar  de  impact  van  het  conflict  op  de  identiteit  van  Palestijnse  kinderen  door  een  specifieke   situatie   uit   het   conflict   te   analyseren.   Door   te   kijken   welke   betekenis   gegeven   wordt   aan   deze   situatie,   ontstaat   een   beeld   van   de   verhouding   tussen   Palestijnse   kinderen   en   het   conflict.  De  verhalen  die  zij  vertellen,  maken  een  analyse  van  ‘hun  verhaal’  mogelijk,  waaruit   de   sterkte   van   de   invloed   van   het   conflict   op   de   Palestijnse   identiteit   kan   worden   onderzocht.    

1.1  1967  

Amper  twee  decennia  na  het  uitroepen  van  de  onafhankelijkheid  van  de  staat  Israël  kwam   in  het  jaar  1967  een  nieuwe  wending  in  het  conflict  met  de  Palestijnen.  Deze  oorlog  leverde   Israël  naast  de  overwinning,  ook  de  bezetting  van  het  Arabische  gedeelte  van  Jeruzalem  en  

1  Citaat  van  Mark  Regev,  uit  rapport  van  Defence  for  Children  International,  Bound,  Blindfolded,  and  Convicted:   Children  held  in  military  detention.  (april,  2012)    

2  In  deze  scriptie  wordt  gesproken  over  de  Palestijnse  gebieden,  gedoeld  op  de  geografische  benadering  van  de  

Gazastrook,  de  Westelijke  Jordaanoever  en  Oost-­‐Jeruzalem.  Zolang  het  bestaan  van  een  officiële  Palestijnse   staat  niet  is  gerealiseerd,  is  dit  de  internationale  hantering.  Onder  Palestijnen  wordt  zodoende  verstaan:  de   inwoners  van  de  Palestijnse  gebieden  of  de  Bezette  gebieden  met  uitzondering  van  de  Israëlische  inwoners   van  nederzettingen.  De  term  Palestijn  betreft  dus  niet  de  Palestijnse  vluchtelingen  in  het  buitenland.      

(7)

de   Westelijke   Jordaanoever   op.   Tot   dan   toe   stonden   die   gebieden   onder   toezicht   van   Jordanië   en   Egypte,   maar   door   de   bezetting   kwamen   ze   onder   Israëlisch   militair   recht   te   staan.3  

Sinds   de   bezetting   van   1967   is   de   Israëlische   grip   op   de   Palestijnse   gebieden   groter   geworden,  waardoor  de  Westelijke  Jordaanoever  anno  2014  onder  Israëlisch  militair  gezag   staat.4   De   aanwezigheid   van   het   leger   biedt   de   Israëlische   overheid   de   mogelijkheid   haar   gezag  te  bewaren  en  veiligheid  van  haar  burgers  te  waarborgen.  Doordat  de  autoriteit  in  de   Westelijke   Jordaanoever   grotendeels   bij   het   Israëlische   leger   ligt,   worden   bepaalde   juridische   conflicten   voor   de   Israëlische   militaire   rechtbank   beslist.5   Zaken   die   voor   de  

militaire   rechter   komen,   zijn   civielrechtelijk   van   aard,   zoals   stenengooien.   Israël   rechtvaardigt   de   toepassing   van   het   militairrecht   onder   verwijzing   naar   de   Vierde   Haagse   Conventie  en  de  Vierde  Conventie  van  Genève.6  

1.2  Minderjarigen  en  militairrecht  

Het   militairrecht   dat   in   de   bezette   gebieden   geldt,   stelt   Israël   in   staat   om   niet   alleen   volwassenen   te   arresteren   en   berechten,   maar   ook   kinderen.   De   meest   voorkomende   aanklacht   tegen   minderjarigen   is   het   gooien   van   stenen   en   betrokkenheid   bij   demonstraties.7   Met   dagelijkse   regelmaat   worden   Palestijnse   kinderen   gearresteerd   door  

het  Israëlische  leger.  Deze  situatie  doet  regelmatig  de  (inter-­‐)  nationale  discussie  opwaaien.   Een  voorbeeld  hiervan  is  arrestatie  van  een  vijfjarig  jongetje  in  Hebron  op  9  juli  2013.8  Mede  

door  die  internationale  druk  is  in  2009  een  militaire  jeugdrechtbank  in  het  leven  geroepen  

3  Shoshan  M.,  Atlas  of  the  Conflict:  Israel-­‐Palestine  (Rotterdam  2010),  383  

4  Human  Rights  Situation  in  Palestine  and  Other  Occupied  Arab  Territories,  Report  of  the  Special  Reporter  on  

the  Situation  of  Human  Rights  in  the  Palestinian  territories  occupied  since  1967,  by  John  Dugard  (21  januari   2008)  via  unispal.un.org  (geraadpleegd  op  01-­‐10-­‐2013)  

5  Foreign  and  Commonwealth  Office,  ‘Children  in  Military  Custory:  A  report  written  by  a  delegation  of  British  

lawyers  on  the  treatment  of  Palestinian  children  under  Israeli  military  law’,  (juni  2012)  4  

6  Hoewel  er  uiteenlopende  discussies  zijn  over  rechtvaardiging  van  het  militairrecht  in  de  Palestijnse  gebieden,  

berust  Israël  claim  zich  op  de  wetgeving  volgens  de  Vierde  Haagse  Conventie  van  18  oktober  1907,  art.  43;   Vierde  Conventie  van  Genève  art.  64.  en  66.  Zie:  Y.  Shany,  ‘Faraway,  So  Close:  The  Legal  Status  of  Gaza  After   Israel’s  Disengagement’,  Yearbook  of  International  Humanitarian  Law  8  (2005)  369-­‐383  

7  Rapport  van  Defence  for  Children  International,  Bound,  Blindfolded,  and  Convicted:  Children  Held  in  Military   Detention.  (April,  2012)  16  

8  B’Tselem,  ‘Video  footage:  Soldiers  detain  Palestinian  five-­‐year-­‐old  in  Hebron’,  (11-­‐07-­‐2013),  link:  

http://www.btselem.org/press_releases/20130711_soldiers_detain_5_year_old_in_hebron    (geraadpleegd  op   26-­‐09-­‐2013)  

(8)

om  zaken  rond  minderjarigen  in  behandeling  te  nemen.9  In  hoofdstuk  1  zal  dieper  in  worden   gegaan  op  de  historische  context  van  deze  situatie.  

Internationale  hulporganisaties  publiceren  in  rapporten  en  maandelijkse  bulletins  het  aantal   minderjarige  Palestijnen  dat  wordt  gearresteerd.  De  statistieken  van  Defence  for  Children   International  –  een  internationale  organisatie  die  zich  inzet  voor  de  rechten  van  het  kind  –   tonen   dat   van   januari   2014   tot   en   met   mei   2014   maandelijks   zo’n   200   Palestijnse   minderjarigen  zijn  gearresteerd  en  vervolgd  door  Israëlische  militaire  rechtbanken.10  In  de  

maandelijkse   rapporten   die   door   Defence   for   Children   International   worden   gepubliceerd   zijn   grafieken   te   vinden   die   de   aantallen   arrestaties   en   detenties   sinds   januari   2008   weergeven.   Verschillen   in   maandelijkse   aantallen   zouden   verklaard   kunnen   worden   door   politieke  ontwikkelingen  in  de  Palestijnse  gebieden.  Zo  wordt  de  toename  van  arrestaties  in   april   2013   verklaard   door   toenemende   politieke   acties   waar   stenen   werden   gegooid   naar   Israëlische  soldaten  en  kolonisten.11  Bij  deze  acties  zijn  regelmatig  kinderen  betrokken.  Ook  

tijdens  gebeurtenissen  zoals  de  Gaza  Oorlog  in  2009  is  een  stijging  in  het  aantal  arrestaties   en  detenties  te  zien.  

Naast  de  mate  waarin  kinderen  worden  gearresteerd  en  gedetineerd,  houden  verschillende   organisaties  de  aanklachten  bij  en  de  omstandigheden  waarin  een  kind  is  gearresteerd  en   gedetineerd.   Wanneer   een   kind   gearresteerd   wordt,   is   dit   niet   zonder   gevolgen   voor   de   ontwikkeling   en   de   psyche   van   het   kind.   Daarom   brengen   rapporten   ook   in   beeld   wat   de   psychosociale  gevolgen  op  korte  en  lange  termijn  zijn  en  vragen  zij  internationale  aandacht.   Hoewel  het  bestuderen  van  de  psychologische  analyse  niet  de  focus  van  deze  scriptie  is,  zal   deze  besproken  worden  waarbij  gekeken  wordt  naar  de  omstandigheden  waarin  Palestijnse   kinderen  worden  gearresteerd  en  gedetineerd.  

 

9  No  Legal  Frontiers,  ‘The  Juvenile  Military  Court’,  link:  http://nolegalfrontiers.org/general-­‐

information/juvenile-­‐military-­‐courts?lang=en  (geraadpleegd  op  19-­‐09-­‐2013)  

10  Cijfers  gebaseerd  op  gemiddelde  van  maanden  januari  tot  en  met  augustus  2013,  via  DCI-­‐Palestine,  

‘Detention  Bulletin’,  maandelijkse  bulletins  met  data  over  actuele  arrestaties  en  detenties.  Link:  

http://www.dci-­‐palestine.org/category/detention-­‐bulletin  (geraadpleegd  op  01-­‐10-­‐2013)  en  B’Tselem,   ‘Statistics  on  Palestinian  minors  in  the  custody  of  the  Israeli  security  forces’,  (30-­‐09-­‐2013)  link:  

http://www.btselem.org/statistics/minors_in_custody  (geraadpleegd  op  01-­‐10-­‐2013)  

11  OCHA-­‐OPT,  Humanitarian  Monitor,  Monthly  Report,  April  2013’,  link:  

http://www.ochaopt.org/documents/ocha_opt_the_humanitarian_monitor_2013_05_24_english.pdf,   (geraadpleegd  op  01-­‐10-­‐2013)  

(9)

1.3  Gevolgen  van  arrestatie  en  detentie  

Diverse   hulpverleners   en   wetenschappers   hebben   aangetoond   wat   de   gevolgen   zijn   voor   een   kind   wanneer   het   gearresteerd   en/of   gedetineerd   wordt.12   De   gevolgen   op   de   ontwikkeling   van   een   kind   zijn   universeel.   Het   merendeel   van   de   kinderen   heeft   na   arrestatie  en  detentie  moeite  zijn  plek  te  vinden  in  de  maatschappij  en  de  gebeurtenissen   achter  zich  te  laten.  Zeker  wanneer  sprake  is  geweest  van  extreme  omstandigheden  zoals   mishandeling,  blinddoeken,  en  langdurige  verhoren,  blijkt  dat  kinderen  zwaar  beschadigd  uit   het  proces  komen.13  Naast  de  psychische  gevolgen,  heeft  deze  situatie  veel  impact  op  de   identiteit  van  een  kind.    

In  het  geval  van  arrestatie  en  detentie  van  Palestijnse  kinderen,  gaan  de  meeste  arrestaties   gepaard   met   extreme   omstandigheden   zoals   blinddoeken,   nachtelijke   arrestaties   en   eenzame  opsluiting.  Hierdoor  lopen  kinderen  psychologische  schade  op  en  geraken  veelal  in   isolement.  Ook  verliezen  ze  de  hechting  met  hun  ouders  en  omgeving,  met  grote  gevolgen   voor   de   gemeenschap.14   Hechting   zorgt   er   namelijk   voor   dat   een   persoon   over   het  

vermogen  beschikt  relaties  aan  te  gaan.  Op  lange  termijn  kan  een  gebrek  aan  hechting  een   gevaar  zijn  voor  de  nationale  veiligheid  vanwege  een  vervreemding  van  de  omgeving.15  Een  

dergelijke  situatie  beïnvloedt  dan  niet  alleen  het  individu,  maar  ook  de  gemeenschap.  In  de   Palestijnse   gebieden   is   de   situatie   waarin   minderjarigen   gearresteerd   en   gedetineerd   worden   niet   incidenteel,   aangezien   er   jaarlijks   tussen   de   vijf-­‐   en   zevenhonderd   minderjarigen  worden  vervolgd.16    

 1.4  Narratieven  en  identiteit  

Kinderen  in  de  Palestijnse  gebieden  leven  in  de  dagelijkse  realiteit  van  de  bezetting  doordat   zij   geconfronteerd   worden   met   blokkades,   avondklokken   en   ‘de   muur’.17   Ook   de   aanwezigheid  van  Israëlische  soldaten  en  kolonisten  tekent  de  politieke  situatie  waarin  zij  

12  Zie  o.a.  Talliq,  ‘Kindgevangenen,  een  bom  in  de  hersenen,  een  aanslag  op  de  gezondheid’,  lezing  Prof.  Dr.  

Peter  Adriaenssens  (Brussel  24-­‐11-­‐2012)  tekst  beschikbaar  via:  http://www.talliq.nl/lezing-­‐prof-­‐dr-­‐ adriaenssens/,  en  andere  rapporten  genoemd  in  literatuurlijst.  

13  Talliq,  ‘Kindgevangenen,  een  bom  in  de  hersenen,  een  aanslag  op  de  gezondheid’,  lezing  Prof.  Dr.  Peter  

Adriaenssens    

14  Ibidem   15  Ibidem  

16  Rapport  van  Defence  for  Children  International,  Bound,  Blindfolded,  and  Convicted:  Children  Held  in  Military   Detention.  (April,  2012)  23  

(10)

opgroeien.18  Van  jongs  af  aan  horen  Palestijnen  van  hun  familie  en  omgeving  verhalen  over   onderdrukking  en  conflict.  De  geschiedenis  van  het  Palestijnse  volk  is  sterk  gevormd  door  de   periode   na   de   onafhankelijkheid   van   de   staat   Israël   en   aangeduid   als   ‘De   Catastrofe’   of   Nakba  van  het  Palestijnse  volk.  In  de  beleving  van  Palestijnen  is  deze  periode  niet  geëindigd,   want   de   Israëlische   bezetting   duurt   voort   en   tal   van   vredesbesprekingen   zijn   mislukt.   Een   gevolg  hiervan  is  dat  zo  het  verleden  in  stand  wordt  gehouden.  

Traditioneel   onderzoek   naar   de   invloed   van   conflicten   en   politiek   op   de   identiteit   van   kinderen,   kijkt   naar   de   correlatie   tussen   de   staatsdoctrine   en   schoolboeken.19   In   de   Palestijnse   situatie   hebben   de   gemeenschap,   intergenerationele   dialoog   en   media   berichtgeving   een   grotere   invloed   op   Palestijnse   kinderen,   waardoor   onderzoek   naar   identiteit  gericht  is  op  politieke  narratieven  over  het  conflict.  Deze  begrippen  vertellen  meer   over  de  tradities,  belangrijkste  opvattingen,  (historische)  sentimenten  en  het  zelfbeeld  van   een  groep.    

Narratieven  zijn  verhalen  of  vertellingen  over  het  verleden  of  een  bepaalde  gebeurtenis.20  

Ze   worden   gezien   als   de   individuele   en   collectieve   behoefte   om   gebeurtenissen   uit   het   verleden,   vanuit   hedendaags   perspectief,   te   verklaren   voor   de   toekomst.21   Narratieven  

vertellen  de  volgende  generaties  iets  over  de  achtergrond  en  afkomst  van  hun  familie  en/of   volk.  Narratieven  zijn  op  die  manier  ‘dragers’  van  bepaalde  gebeurtenissen  uit  het  verleden   die  naar  het  heden  worden  gerelativeerd,22  feitelijk  waar  of  onwaar.23  Narratieven  kunnen  

bepaalde   standpunten   ondersteunen   of   juist   weerleggen.   Tijdens   een   conflictsituatie   versterken   narratieven   het   nationaal   belang.   Ze   kunnen   bijdragen   aan   de   vorming   van   nationalisme   en   de   identiteit   van   een   volk.   Daarom   kan   een   onderzoek   naar   de   rol   van   narratieven  meer  duidelijkheid  geven  over  nationale  identiteit.  

18  In  haar  boek  ‘Geen  Vijanden.  1000  dagen  in  Israël  en  de  Palestijnse  gebieden’  vertelt  Anne  de  Jong  over  

Palestijnse  kinderen  in  Ramallah  die  Israëliërs  aan  zien  voor  Amerikanen  tijdens  een  feestje.  De  kinderen   hebben  tot  dan  toe  immers  alleen  Israëlische  soldaten  gezien  en  weten  niet  beter  dan  dat  elke  Israëli  soldaat     of  kolonist  is.  A.  de  Jong,  Geen  Vijanden:  1000  dagen  in  Israël  en  de  Palestijnse  gebieden  (IJsselstein  2011)  103-­‐ 104.  

19  J.  Habashi,  ‘Palestinian  Children  Crafting  National  Identity’,  Childhood,  2008  15:12  (13)  

20  M.  Dajani  Daoudi,  Z.  Barakat,  ‘Israelis  and  Palestinians:  Contested  Narratives’,  Israel  Studies  18:2  (2013)  54   21  M.  Golani,  A.  Manna,  Two  Sides  of  the  Coin:  Independence  and  Nakba  1948,  two  narratives  of  the  1948  war   and  its  outcome,  (Haifa  2011)  2  

22  M.  Golani,  A.  Manna,  Two  Sides  of  the  Coin,  2  

(11)

Identiteit   bepaalt   met   collectieve   eigenschappen   in   grote   mate   tot   welke   groep   iemand   behoort  en  met  welke  groep  een  individu  zich  identificeert.    Een  analyse  van  de  Palestijnse   identiteit  vertelt  wie  dit  volk  is  en  wat  ze  wil.  Identiteit  is  een  afspiegeling  van  de  omgeving   waarin  een  persoon  opgroeit.  Een  langdurig  conflict  beïnvloedt  de  omgeving  waarin  mensen   opgroeien   en   heeft   zo   uitwerking   op   identiteit.   Dit   geldt   in   het   bijzonder   voor   Palestijnse   kinderen   die   door   de   dagelijkse   confrontatie   met   de   bezetting   en   de   bijbehorende   beperkingen  bewust  zijn  van  de  inhoud  van  het  conflict.  Zo  toont  een  onderzoek  van  Save   the   Children   UK   aan   dat   Palestijnse   kinderen   goed   op   de   hoogte   zijn   van   hun   rechten   en   precies  weten  wanneer  deze  geschonden  worden.24  Voor  hen  is  een  belangrijk  deel  van  het  

verleden  nog  levendig  doordat  ze  dagelijks  worden  geconfronteerd  met  aspecten  van  het   conflict.  Deze  situatie  leidt  er  toe  dat  kinderen  zich  identificeren  met  een  Palestijns  discours,   omdat   ze   zich   identificeren   met   de   verhalen   van   de   gemeenschap   en   hun   voorvaders.25  

Deze   identificatie   laat   zien   dat   het   conflict   invloed   heeft   op   de   inhoud   van   de   Palestijnse   identiteit,  waardoor  die  identiteit  het  conflict  ook  weer  beïnvloedt.  

De   arrestatie   en   detentie   van   een   Palestijns   kind   laten   zien   hoe   politiek   en   conflict   zich   verhouden  tot  het  kind,  doordat  deze  situatie  een  direct  gevolg  van  het  conflict  is.  Hoewel   de  meeste  kinderen  het  proces  als  zeer  traumatisch  ervaren,  is  gearresteerd  en  gedetineerd   worden  ook  een  vorm  van  verzet.  Het  gros  van  de  arrestaties  is  op  basis  van  de  verdenking   op  stenengooien  en  betrokkenheid  bij  demonstraties.  Deze  handelingen  hebben  een  sterk   politiek   component,   dat   direct   te   herleiden   is   aan   het   conflict.   Doordat   arrestatie   en   detentie  van  Palestijnse  kinderen  militairrechtelijk  wordt  beslecht,  is  ook  hier  een  politiek   component  aanwezig.    

1.5  Onderzoek  

Dit  onderzoek  analyseert  de  impact  van  het  Palestijns-­‐Israëlisch  conflict  op  de  identiteit  van   Palestijnse  kinderen,  als  gekeken  wordt  naar  de  betekenis  van  de  arrestatie  en  detentie  van   Palestijnse  kinderen.  Dit  zal  gedaan  worden  aan  de  hand  van  de  mate  waarop  het  conflict   zich  verhoudt  tot  arrestatie  en  detentie.  Zo  brengt  dit  onderzoek  in  beeld  wat  het  effect  is   van   conflict   op   identiteitsvorming,   welke   rol   identiteit   speelt   in   het   conflict   en   belicht   de  

24  Save  the  Children  UK  –  Sweden,  ‘Living  Behind  Barriers:  Palestinian  Children  Speak  Out’,  (maart  2004)  8   25  M.  Dajani  Daoudi,  Barakat,  Z.,  ‘Israelis  and  Palestinians’,  57  

(12)

implicaties  op  de  toekomst  van  Palestijnse  kinderen.  De  constructie  van  identiteitsvorming   van  Palestijnse  kinderen  is  een  weinig  onderzocht  onderwerp.    

Zoals  reeds  genoemd,  is  arrestatie  en  detentie  een  gevolg  van  het  conflict  en  een  politieke   kwestie.  De  narratieven  over  deze  situatie  vertellen  iets  over  de  invloed  van  politiek  en   conflict  op  de  Palestijnse  samenleving  en  Palestijnse  kinderen.  Als  theoretisch  raamwerk  zal   een  definitie  van  identiteit  gebruikt  worden  om  die  invloed  te  duiden.  De  analyse  is  gericht   op  verhalen  over  arrestatie  en  detentie  uit  artikelen,  rapporten,  interviews,  documentaires,   officiële  mededelingen  en  filmfragmenten.  Vervolgens  wordt  die  definitie  getoetst  aan  de   betekenis  van  arrestatie  en  detentie  van  kinderen.  De  nadruk  zal  hierbij  liggen  op  de  invloed   van  het  conflict,  politisering  en  nationalisme.    

De  onderzoeksvraag  die  hieruit  voortvloeit,  luidt  als  volgt:  

In  welke  mate  is  de  identiteit  van  Palestijnse  kinderen  beïnvloed  door  het  conflict  met  Israël   als   gekeken   wordt   naar   de   narratieven   rond   de   arrestatie   en   detentie   van   Palestijnse   kinderen?  

In   een   onderzoek   naar   identiteit   spelen   narratieven   een   belangrijke   rol.26   Identiteit   is  

opgebouwd   uit   bepaalde   verhalen   die   een   persoon,   familielid,   gemeenschap,   volk,   en/of   land  gezamenlijk  hebben  ervaren  en  waarmee  zij  betekenis  kunnen  geven  aan  een  situatie.   Een  identiteit  van  een  bepaalde  groep  mensen  wordt  ook  wel  collective  identity  genoemd,   waarmee  verwezen  wordt  naar  groepsgevoel.  Identiteit  onderscheidt  zich  van  de  individuele   identiteit   doordat   het   uit   gaat   van   persoonlijke   eigenschappen,   maar   van   een   groter   geheel.27    Hoofdstuk  4  zal  uitgebreid  in  gaan  op  deze  begrippen.  

Om   onderzoek   te   doen   naar   de   invloed   van   het   conflict   is   een   historisch   kader   fundamenteel.  De  identiteit  van  het  Palestijnse  volk  kent  een  sterk  historisch  karakter.  Het   eerste  hoofdstuk  van  deze  scriptie  zal  zich  daarom  richten  op  de  historie  van  het  Palestijnse   volk.  Dit  hoofdstuk  zal  weergeven  uit  welke  situatie  arrestatie  en  detentie  van  kinderen  is   voortgekomen.  

Hoofdstuk   2   is   gewijd   aan   de   omstandigheden   en   omgeving   waarin   Palestijnse   kinderen   opgroeien   en   welke   gevolgen   het   conflict   op   hen   heeft.   Dit   hoofdstuk   zal   onder   andere  

26  R.  Khalidi,  Palestinian  Identity:  The  Construction  of  Modern  National  Consciousness  (New  York  2010)  11-­‐12   27  M.  Mi’ari,  ‘Transformation  of  Collective  Identity  in  Palestine’,  Journal  of  Asian  and  African  Studies  44:6  

(13)

antwoord  geven  op  de  vraag  in  hoeverre  Palestijnse  kinderen  politieke  actoren  zijn  en  hoe   zij   politiek   betrokken   zijn   geraakt.   Vervolgens   gaat   hoofdstuk   3   in   op   de   implicaties   van   arrestatie   en   detentie   op   Palestijnse   kinderen.   Het   juridisch   kader   is   een   belangrijk   onderdeel   van   deze   analyse.28   Hoofdstuk   4   onderzoekt   Palestijnse   identiteit   en   samenhangende   begrippen,   zoals   nationalisme.   Naast   literatuur,   is   aan   een   viertal   jonge   Palestijnen   gevraagd   wat   de   Palestijnse   identiteit   voor   hun   betekent.   Om   te   onderzoeken   hoe  het  conflict  zich  verhoudt  tot  de  identiteit  van  Palestijnse  kinderen,  gaat  hoofdstuk  5  in   op  de  narratieven  over  de  arrestatie  en  detentie  van  Palestijnse  kinderen.  Aan  de  hand  van   artikelen,  rapporten,  interviews,  documentaires,  officiële  mededelingen  en  filmfragmenten   zal  gekeken  worden  hoe  over  deze  situatie  wordt  gesproken  en  wat  volgens  die  bronnen  de   impact  ervan  is.  In  een  onderzoek  naar  kinderen  die  leven  onder  zware  omstandigheden,  ligt   het  gevaar  op  de  loer  om  persoonlijk  en  emotioneel  betrokken  te  geraken.  Hierdoor  kunnen   hoofd-­‐   en   bijzaak   soms   niet   van   elkaar   gescheiden   worden.   Een   literatuuronderzoek   behoudt  meer  distantie,  waardoor  met  een  andere  blik  naar  dit  onderwerp  gekeken  is.  

28  Hoewel  de  Gazastrook  onderdeel  is  van  de  Palestijnse  gebieden,  zal  over  dit  gebied  niet  gesproken  worden  

in  het  onderzoek.  De  reden  hiervoor  is  het  terugtrekken  van  Israël  uit  de  Gazastrook  in  2006  na  de  

verkiezingsoverwinning  van  Hamas.  Sindsdien  is  de  autonomie  niet  meer  in  handen  van  het  Israëlische  leger  en   is  de  situatie  niet  hetzelfde  als  op  de  Westelijke  Jordaanoever.  Zie:  Y.  Shany,  ‘Faraway,  So  Close:  The  Legal   Status  of  Gaza  After  Israel’s  Disengagement’,  Yearbook  of  International  Humanitarian  Law  8  (2005)  369-­‐383  

(14)

Hoofdstuk  1  Historische  context  

“Whoever  controls  the  past,  controls  the  future;  whoever  controls  the  present,  controls  the  

past.”29  

Pogingen   om   het   begin   van   een   conflict   te   benoemen,   zijn   meestal   een   conflict   op   zich.   Populaire  verhalen  die  de  geschiedenis  van  een  conflict  domineren,  zijn  zelden  neutraal  van   aard   door   de   emotionele   lading   van   een   dergelijk   verhaal.   Hierdoor   beïnvloeden   ze   de   neutrale   feiten.   Uit   een   analyse   van   talloze   studies   over   het   Israëlisch-­‐Palestijns   conflict   blijkt   dit   geval   ook   geen   uitzondering   te   zijn.   In   de   introductie   van   de   meeste   literatuur   beargumenteren   auteurs   hun   keuze   voor   het   jaar   waarin   zij   het   verhaal   starten.   Een   dergelijke  keuze  heeft  invloed  op  de  benadering  van  het  conflict.  

Een   veel   gehoorde   opvatting   in   de   discussie   over   het   begin   van   het   conflict   gaat   over   de   Bijbelse   tijd.   Door   de   eeuwen   heen   is   onder   de   Joodse   gemeenschappen   in   Europa   het   verlangen  blijven  bestaan  om  terug  te  keren  naar  het  Beloofde  Land.30  Vanuit  dit  verlangen  

wordt   het   conflict   en   de   oprichting   van   de   staat   Israël   benaderd   met   een   profetische   argumentatie  die  het  recht  van  het  Joodse  volk  op  het  land  Israël  rechtvaardigt.31  Volgens  

sommige   historici   zijn   de   wortelen   van   het   conflict   vindbaar   in   het   jaar   1834,   toen   de   Palestijnen   in   opstand   kwamen   tegen   de   overheersing   van   de   Ottomanen   tijdens   de   zogenaamde   Eerste   Palestijnse   Revolutie.32   Andere   opvattingen   grijpen   terug   naar   de   opkomst  van  het  Zionisme  aan  het  einde  van  de  negentiende  eeuw  als  oorsprong  van  het   conflict,  waardoor  de  ideologie  van  de  Joodse  staat  in  Palestina33  politieke  vormen  kreeg.34  

De  val  van  het  Ottomaanse  Rijk  en  de  overgang  naar  het  Britse  Mandaat  zijn  weer  andere   benaderingen.35  Dit  hoofdstuk  zal  de  opkomst  van  het  Zionisme  benaderen  als  mijlpaal  in  de  

aanloop   naar   het   Palestijns-­‐Israëlisch   conflict,   omdat   dit   het   verlangen   naar   een   Joodse   staat  verwoordde  en  hieruit  de  eerste  grote  onlusten  voortkwamen.  

 

29  George  Orwell,  1984,  uit  Dajani  Daoudi,  M.,  Barakat,  Z.,  ‘Israelis  and  Palestinians:  Contested  Narratives’,   Israel  Studies  18:2  (2013)  60  

30  W.  Cleveland,  A  History  of  the  Modern  Middle  East  (Oxford  1994)  223   31  A.  Bregman,  A  History  of  Israel  (Londen  2003)  xvii  

32  B.  Kimmerling,  J.  Migal,  The  Palestinian  People:  A  History  (Londen  2003)  6  

33  De  benaming  Palestina  gaat  uit  van  de  historische  benaming  van  het  gebied  tijdens  het  Ottomaanse  Rijk.   34  A.  Bregman,  A  History  of  Israel,  xvii,  en  L.  Stein,  The  Hope  Fulfilled:  The  Rise  of  Modern  Israel  (Londen  2003)  

xv  

(15)

1.1 Zionisme  en  het  Britse  Mandaat  

In  het  jaar  1882  vonden  de  eerste  Joods-­‐nationalistische  migraties  naar  Palestina  plaats.36   Een  toename  van  het  antisemitisme  in  Europa  droeg  bij  aan  een  groeiend  verlangen  naar  de   realisatie   van   een   Joodse   staat.   Vanwege   de   Bijbelse   betekenis   was   Palestina   de   ideale   plek.37   Dit   verlangen   weerspiegelde   het   Zionisme,   een   ideologie   van   Theodor   Herzl.   Die   ideologie   bond   religie   met   politieke   ideeën.   Ook   na   de   dood   van   Herzl   bleven   zijn   ideeën   over   een   autonome   Joodse   staat   bestaan.   Gedreven   door   het   Zionisme   migreerden   de   eerste  Joden  naar  Palestina  in  de  periode  van  1882  tot  1903.38  

In  de  negentiende  eeuw  stonden  begrippen  als  identiteit  en  afkomst  centraal  in  discussies   over  nationalisme  als  moderne  politieke  ideologie  en  identificatie  kader.  Dit  was  een  nieuw   fenomeen,  want  nog  niet  eerder  werd  gesproken  over  gezamenlijke  geschiedenis,  traditie   en  cultuur  als  eigenschappen  van  identiteit.  De  formulering  van  deze  eigenschappen  leidde   tot  het  ontstaan  van  het  nationalisme,  waarin  het  onderscheid  tussen  een  volk  of  natie  werd   gemaakt   op   basis   van   karakteristieken   zoals   taal,   geschiedenis   en   cultuur.39   Ook   het  

Zionisme  baseerde  zich  op  deze  aspecten  van  identiteit  door  specifieke  eigenschappen  van   het  Joodse  volk  te  benadrukken.  Omgeven  door  een  wereld  waarin  men  filosofeerde  over   het  behoren  tot  een  bepaalde  groep,  cultuur  of  klasse  raakte  Europa  verzeild  in  de  Eerste   Wereldoorlog.   De   uitkomst   van   deze   oorlog   was   door   de   verschuiving   van   machten   bepalend  voor  de  ontstaansgeschiedenis  van  het  Israëlisch-­‐Palestijnse  conflict.  

Het  einde  van  de  Eerste  Wereldoorlog  had  grote  gevolgen  voor  de  wereldorde.  Duitsland   was   verslagen   en   het   Ottomaanse   Rijk   dat   sinds   1516   had   geheerst,   ineengestort.   De   toekomst   van   de   overgebleven   gebieden   werd   beslist   door   de   Geallieerden.40   De  

beschikking   over   Palestina   lag   door   de   overwinning   op   Duitsland   bij   de   Britse   overheid,   waardoor  de  Zionistische  lobby  haar  pijlen  richtte  op  de  Britse  politiek.  Na  een  succesvolle   campagne  kreeg  in  1917  een  kleine  groep  Zionisten  steun  van  de  Britse  overheid  voor  het   oprichten  van  een  Joods  tehuis  in  Palestina.  De  intentie  van  de  Britten  werd  vastgelegd  in  de  

36  L.  Stein,  The  Hope  Fulfilled,  xv   37  A.  Bregman,  A  History  of  Israel,  2   38  Ibidem,  7  

39  E.J.  Hobsbawm,  Nations  and  Nationalism  Since  1780:  Programme,  Myth,  Reality,  (Cambridge  1990)  5   40  W.  Cleveland,  A  History  of  the  Modern  Middle  East,  161,  225  

(16)

Balfour   Verklaring.41   Uiteindelijk   kreeg   Groot-­‐Brittannië   in   1918   de   autonomie   waardoor   Palestina  een  Brits  mandaat  werd.  

Tijdens   het   Interbellum   nam   de   migratie   van   Europese   Joden   naar   het   Mandaat   Palestina   toe,   met   spanningen   tussen   de   Palestijnse   en   Joodse   bevolking   als   gevolg.   In   1936   brak   binnen  de  Palestijnse  gemeenschap  een  revolutie  uit  tegen  de  toenemende  Joodse  migratie   en   de   aanwezigheid   van   de   Britten.42   Het   verzet   van   de   Palestijnse   bevolking   ging   door,   terwijl   Groot-­‐Brittannië   door   haar   steun   aan   de   Palestijnse   bevolking   steeds   meer   veranderde  in  de  vijand  van  de  Zionisten.43    

Net   als   tijdens   de   Eerste   Wereldoorlog   had   het   Zionisme   in   de   Tweede   Wereldoorlog   de   hoop   op   een   eigen   staat   niet   opgegeven.   Met   de   gedachte   dat   Groot-­‐Brittannië   hen   naderhand  uit  dankbaarheid  een  eigen  staat  zou  schenken,  steunden  zij  het  Britse  leger.44   Groot-­‐Brittannië   behield   echter   de   restricties   op   Joodse   migratie   naar   het   Mandaat   Palestina,   waardoor   Joden   bleven   strijden   tegen   de   Britse   troepen   in   het   Mandaat.   De   gewelddadige   campagnes   van   de   Joodse   minderheid   tegen   de   Britten   in   het   Mandaat   continueerden  ook  na  de  capitulatie  van  Duitsland.  Deze  situatie  zorgde  voor  discussies  in   de  Britse  regering  over  de  houdbaarheid  van  het  Mandaat.  

Hoewel   de   Tweede   Wereldoorlog   onafhankelijkheid   mogelijk   maakte   in   de   meeste   delen   van  het  Midden-­‐Oosten,  was  de  kwestie  Palestina  niet  eenvoudig.  De  Tweede  Wereldoorlog   had   enorme   impact   op   de   Joden.   De   gruwelijke   gebeurtenissen   van   de   Holocaust   beïnvloedden   de   toekomst   van   het   Mandaat.   Joden   die   hadden   weten   te   overleven,   vertrokken  in  groten  getale  naar  Palestina  om  hier  een  veilig  tehuis  te  stichten.  Ondertussen   probeerde  Groot-­‐Brittannië  de  beperkingen  op  migratie  in  stand  te  houden,  echter  zonder   succes.45  De  toekomst  van  Palestina  werd  voor  de  Britse  overheid  een  onmogelijk  kwestie,   waardoor  op  2  april  1947  werd  aangekondigd  de  autonomie  over  Palestina  over  te  dragen   aan   de   Verenigde   Naties   (VN).46   Met   deze   beslissing   kwam   de   verantwoordelijkheid   te   liggen  bij  de  internationale  gemeenschap.  

41  A.  Bregman,  A  History  of  Israel,  16   42  Ibidem,  28  

43  Ibidem,  33   44  Ibidem,  34   45  Ibidem,  38   46  Ibidem,  39  

(17)

1.2  1948  –  al-­‐Nakba47  

Nu   de   autonomie   over   het   Mandaat   Palestina   was   overgedragen   aan   de   VN,   zagen   de   Zionisten  de  realisatie  van  een  Joodse  staat  dichterbij  komen.  Om  een  goede  beslissing  te   nemen  over  de  toekomst  van  het  gebied,  werd  een  speciaal  comité  in  het  leven  geroepen.   De   reactie   van   de   Arabische   vertegenwoordiging   hierop   was   dat   het   geen   deel   uit   wilde   maken  van  besprekingen  waar  het  uitgangspunt  lag  bij  een  onafhankelijke  Joodse  staat.48   Door  de  afwezigheid  van  Arabische  partners,  kreeg  de  Joodse  lobby  weinig  tegenspraak.  In   september   1947   nam   VN   Resolutie   181   aan,   waarin   een   verdeling   tussen   twee   staten   voorgesteld.49  Terwijl  de  VN  de  autonomie  overnam,  kondigde  Groot-­‐Brittannië  op  15  mei  

1948  aan  het  Mandaat  te  zullen  verlaten.50  Ondertussen  veranderde  de  situatie  in  Palestina  

in  totale  chaos.  Zionistische  strijders  probeerden  gebied  te  veroveren  in  een  land  waarvan   de  meerderheid  Arabisch  was.  Het  gevolg  was  een  burgeroorlog  die  resulteerde  in  400.000   Arabische   vluchtelingen   verspreid   over   omliggende   staten.51   Te   midden   van   de   chaos   in  

Palestina   trok   Groot-­‐Brittannië   zich   terug,   waardoor   slechts   enkele   uren   later,   op   14   mei   1948,   de   onafhankelijkheid   van   de   staat   Israël   werd   uitgeroepen.52   Hiermee   kwamen  

politiek  en  besluitvorming  in  handen  van  Israël  en  zo  kwam  een  einde  aan  het  bestaan  van   de  Palestijnse  gemeenschap  als  politieke  entiteit.53  

Op  15  mei  1948  verklaarden  Egypte,  Syrië,  Libanon,  Trans  Jordanië  en  Irak  de  nieuwe  staat   de   oorlog,   als   reactie   op   Israëls   onafhankelijkheid.   Onder   de   vlag   van   de   Arabische   Liga   voerden   de   Arabische   staten   een   oorlog   tegen   Israël   waarmee   ze   bovenal   hun   eigen   belangen   dienden.   Deze   belangenverstrengeling   zorgde   voor   een   gebrek   aan   coördinatie,   waardoor   de   Eerste   Arabisch-­‐Israëlisch   oorlog   niet   in   het   voordeel   van   de   Palestijnse  

47  Over  de  term  en  inhoud  van  het  begrip  ‘Nakba’  bestaat  een  wijdverbreid  debat.  De  Israëlische  academici  die  

onderdeel  uitmaken  van  de  ‘New  Historians’  maken  zich  in  hun  academische  werk  sterk  voor  het  Nakba   narratief,  waarmee  ze  de  gebeurtenissen  van  1948  proberen  aan  te  merken  als  de  etnische  zuivering  van  het   Palestijnse  volk.  Volgens  deze  groep  is  de  term  Nakba  te  zwak  wordt  uitgedrukt.  Dit  komt  voort  uit  het   narratief  waarin  gesproken  wordt  over  winnaars  en  verliezers:  Israël  was  de  grote  winnaar  en  als  reactie   daarop  zouden  de  Palestijnen  zelfstandig  zijn  vertrokken    Middels  het  werk  van  de  News  Historians  betuigen  zij   dat  het  beeld  dat  bestaat  over  1948  een  niet  bestaand  paradigma  in  leven  houdt.  Zie  ook:  I.  Pappe,  The  Ethnic  

Cleansing  of  Palestine,  (Oxford  2006)  of  I.  Pappe,  J.  Hilal,  Across  the  Wall:  Narratives  of  Israeli-­‐Palestinian   History,  (Londen  2010)  

48  A.  Bregman,  A  History  of  Israel,  39  

49  B.  Kimmerling,  J.  Migal,  The  Palestinian  People,  147   50  W.  Cleveland,  A  History  of  the  Modern  Middle  East,  247   51  Ibidem,  247  

52  Ibidem,  248  

(18)

bevolking  werd  beslecht.54  Met  de  overwinning  aan  Israëlische  zijde,  bleven  de  grenzen  van   het   staakt-­‐het-­‐vuren   bestaan.   Het   gevolg   voor   de   Palestijnse   gebieden   was   een   verdeling   over   Israël,   Egypte   en   Trans-­‐Jordanië.   De   nieuwe   situatie   had   grote   gevolgen   voor   de   Arabische  bevolking:  niet  alleen  was  er  geen  Palestijnse  staat  meer;  een  groot  gedeelte  van   de   Palestijnen   was   het   gebied   ontvlucht.   De   stroom   vluchteling   was   eerder   al   opgang   gekomen  tijdens  de  opstanden  in  de  jaren  dertig  en  werd  aangemoedigd  door  Israëlische   milities   als   de   Irgun   en   Haganah.55   Op   gezag   van   de   Haganah   kwam   op   1   april   1948   Plan  

Dalet   in   actie   dat   de   annexatie   en   bezetting   van   Arabische   dorpen   en   steden   behelsde.56   Hoewel  het  plan  niet  actief  opdroeg  tot  verdrijving  van  Palestijnen,  gaf  het  de  Haganah  wel   de   vrijheid   om   potentiële   vijandige   Arabische   dorpen   te   evacueren   en   verwoesten.57   De  

vluchtelingen  vestigden  zich  in  kampen  verspreid  over  Arabische  buurlanden,  met  als  gevolg   dat  er  ongeveer  150.000  Arabieren  overbleven  binnen  de  grenzen  van  Israël  en  bijna  een   miljoen  gevlucht  was.58  

Terwijl  Israël  zich  als  autonome  staat  kon  richten  op  interne  zaken,  konden  de  Palestijnen  de   nederlaag   van   de   Arabische   staten   amper   beseffen.   Het   verlies   kreeg   door   de   Arabische   bevolking  de  Arabische  benaming  ‘Nakba’,  ofwel  ‘catastrofe’.  Het  gevolg  van  deze  situatie   was  dat  de  strijd  tussen  de  Arabische  en  Joodse  bewoners  van  Palestina  veranderde  in  het   Arabisch-­‐Israëlisch   conflict.   Een   conflict   waar   de   omliggende   Arabische   staten   vanaf   het   begin  betrokken  waren  en  nog  jaren  lang  zouden  blijven.  

1.3 1967  –  al-­‐Naksa59  

In  de  eerste  twintig  jaar  stond  Israël  voor  vele  interne  en  externe  uitdagingen.  Niet  alleen   moest  het  de  staat  binnen  korte  tijd  vorm  geven  aan  politiek  en  bestuur,  maar  ook  werd  het   land   geconfronteerd   met   een   voortdurende   dreiging   van   Arabische   buurlanden.60   Na   de   invasie  van  Egypte  in  1956  tijdens  de  Suez  Crisis,  bleef  rond  de  Israëlische  grenzen  onrust   bestaan.  Voornamelijk  Palestijnse  verzetsgroepen  buiten  Israël  waren  verantwoordelijk  voor   incidenten  rond  de  grenzen  met  Jordanië.    

54  W.  Cleveland,  A  History  of  the  Modern  Middle  East,  249   55  Ibidem,  249  

56  D.  Matar,  What  it  Means  to  be  Palestinian,  Stories  of  Palestinian  Peoplehood,  (New  York  2011)  13   57  B.  Kimmerling,  J.  Migal,  The  Palestinian  People,  158  

58  Ibidem,  159  

59  Palestijnen  duiden  de  oorlog  van  1967  aan  als  al-­‐Naksa,  waarmee  ze  refereren  aan  de  tegenslag  voor    het  

Palestijnse  volk  en  de  Israëlische  bezetting.  D.  Matar,  What  it  Means  to  be  Palestinian,  91  

(19)

In   mei   1967   maakten   de   Sovjet   Unie   en   Syrische   geheime   diensten   melding   van   het   vermoeden   dat   Israël   een   militair   offensief   tegen   Syrië   voorbereidde   ter   vergelding   van   steun  aan  het  Palestijns  verzet.  Hoewel  deze  informatie  incorrect  was,  werd  het  voor  waar   aangenomen  en  mobiliseerde  de  Egyptische  president  Nasser  troepen  in  de  Sinaï.61  Op  zijn   verzoek   verdwenen   de   troepen   van   de   VN,   die   als   barrière   tussen   Egypte   en   Israël   fungeerde.  De  leiders  van  andere  Arabische  staten  beschouwden  deze  gebeurtenis  als  een   mogelijkheid  om  af  te  rekenen  met  Israël  en  voegden  zich  aan  Egyptische  zijde.  Israël  kon  op   haar  beurt  de  Arabische  solidariteit  met  Nasser  niet  aan  zich  voorbij  laten  gaan  en  ging  over   tot  militaire  actie.62  Op  5  juni  1967  viel  de  Israëlische  luchtmacht  Egypte  op  verschillende  

plekken  aan.  

In  slechts  enkele  dagen  won  Israël  de  strijd.  Op  9  juni  1967  tekenden  Egypte  en  Israël  een   staakt-­‐het-­‐vuren   waarmee   de   autonomie   van   Egypte   over   de   Sinaï   werd   beëindigd.63  

Tegelijkertijd  wist  Israël  Jordanië  terug  te  drijven  tot  over  de  rivier  de  Jordaan,  waardoor  de   Westelijke  Jordaanoever  en  Jeruzalem  nu  in  handen  kwamen  van  Israël.  Tot  die  tijd  vielen   deze  gebieden  onder  het  gezag  van  Jordanië.  De  snelle  overwinning  van  Israël  in  deze  oorlog   had  een  enorme  psychologische  impact  op  de  Arabische  staten.64  Niet  alleen  had  de  jonge  

staat   laten   zien   dat   het   drie   staten   gemakkelijk   weerstand   kon   bieden,   Israël   had   meer   gebied  veroverd  dan  het  daarvoor  bezat.    

1.4  Palestijns  verzet  en  de  Palestine  Liberation  Organization  

Zoals  reeds  omschreven,  was  na  de  stichting  van  Israël  een  enorme  exodus  van  Palestijnse   vluchtelingen  ontstaan.  In  1950  stonden  960.000  Palestijnen  als  vluchteling  geregistreerd  bij   de  VN.65  Door  natuurlijk  verloop  en  de  oorlog  van  1967  was  dit  aantal  in  1972  toegenomen  

tot  circa  1.5  miljoen  vluchtelingen.66  De  kampen  waarin  de  Palestijnse  vluchtelingen  leefden,   waren   opgezet   als   tijdelijke   verblijfplaatsen   met   de   intentie   op   terugkeer.   Acties   van   de   Israëlische  overheid  direct  na  1948  zorgden  er  echter  voor  dat  de  vluchtelingen  niet  terug   konden   keren   naar   hun   oorspronkelijke   gebieden   en   in   een   uitzichtloze   situatie   61  Ibidem,  318   62  Ibidem,  318   63  Ibidem,  318   64  Ibidem,  321   65  Ibidem,  325  

(20)

verkeerden.67   Hierdoor   veranderde   de   tijdelijke   behuizing   langzamerhand   in   permanente   woningen.  Desondanks  bleven  de  Palestijnen  in  de  kampen  altijd  hopen  op  het  moment  van   terugkeer.  De  barre  omstandigheden  in  de  kampen  en  het  verlangen  naar  vroegere  tijden   versterkten  deze  gevoelens.    

De  gevoelens  van  onrecht  en  het  verlangen  naar  erkenning  beperkten  zich  niet  alleen  ten   opzichte  van  Israël.  De  ‘gastlanden’  waarin  de  vluchtelingen  zich  bevonden,  voerden  strikte   beperkingen   ten   opzichte   van   werkvergunningen   en   bewegingsvrijheid.68   De   oorzaak   van  

deze   beperkingen   kwam   voort   uit   gebrek   aan   land   en   beperkte   mogelijkheden   voor   de   vluchtelingen,   waardoor   de   Palestijnen   in   de   Arabische   staten   hun   status   als   vluchteling   gedwongen  behielden.  Die  vluchtelingen  waren  zelf  ook  niet  geïnteresseerd  in  een  nieuwe   nationaliteit,  omdat  die  de  terugkeer  naar  Palestina  zou  dwarsbomen.  Deze  situatie  vroeg   om  een  oplossing  en  leidde  tot  Palestijns  verzet.  Mede  uit  dit  verzet  ontstond  de  Palestine   Liberation  Organization  (PLO)  in  1964.    

Vanuit   het   verzet   van   de   PLO   waren   verschillende   verzetsorganisaties   actief   in   Gaza   en   Jordanië.   Hierdoor   functioneerde   de   PLO   meer   als   een   parapluorganisatie   waarvan   de   autoriteit   was   onderverdeeld   in   verschillende   verzetsgroepen.   De   bekendste   was   al-­‐Fatah   onder  leiding  van  Yasir  Arafat.  Fatah  had  van  begin  af  aan  een  duidelijke  politieke  richting:   Palestijns  nationalisme  was  de  belangrijkste  ideologie  binnen  de  organisatie  met  het  herstel   van  de  Palestijnse  staat  als  hoogste  doel.69  PLO  en  Fatah  zagen  beiden  gewapend  verzet  als  

noodzakelijk  om  Palestina  terug  te  krijgen  en  nadat  Arafat  werd  verkozen  tot  leider  van  de   PLO  leken  de  twee  organisaties  zo  goed  als  gefuseerd.    

1.5  1973  -­‐1982  

De  opkomst  van  het  gewapende  verzet  door  Palestijnse  organisaties  blies  nieuw  leven  in  het   vertrouwen   van   duizenden   Palestijnen.   Beïnvloed   door   de   barre   omstandigheden   in   de   vluchtelingenkampen  en  de  voortdurende  miskenning  van  hun  rechten,  rekende  de  PLO  op   wijdverbreide  steun  onder  de  Palestijnen.  Om  zijn  positie  in  Egypte  te  versterken,  bereidde   de  Egyptische  president  Anwar  Sadat  ondertussen  een  aanval  op  Israël  voor.  De  motieven   hiervoor  waren  gebaseerd  op  Sadats  idee  dat  hij  kon  aantonen  dat  de  macht  van  Israël  niet  

67  W.  Cleveland,  A  History  of  the  Modern  Middle  East,  325   68  Ibidem,  326  

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Despite promising short-term effects on body weight and QoL, we were unable to detect effects of a lifestyle intervention on levels of perceived stress, mood

The aim of the study was to determine, evaluate, and improve the management and control of asthma in primary health care clinics in Potchefstroom, an entity of the Dr Kenneth

Een nadere bestudering van de periode tussen het nemen van het besluit om de Oosterschelde af te sluiten in 1957 en de protestacties in 1970 brengt echter aan het licht dat ook

(2) Krylov subspace methods have been successfully used for the evaluation of the matrix expo- nential and for the numerical solution of various time dependent problems since the

If, like in the Zambrano case, a Member State refuses to grant a right of residence to a third country national with dependent minor children who are nationals of said Member State

This means that people with intrinsic motivations rate the personal interaction higher but display lower levels of electronic word-of-mouth than those with extrinsic

Results: Four weeks after DMM, joints receiving CITED2 by gene transfer (DMM+CITED2) showed elevated mRNA levels of CITED2 and reduced mRNA levels of MMP-13 and ADAMTS5 compared to

In view of the shortcomings of available methodology to evaluate patient care communication in integrated care settings such as cerebral palsy, we developed a mixed method