• No results found

Bon Appétit!: Hoe koken in Frankrijk een kunst werd, 1765-1825

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Bon Appétit!: Hoe koken in Frankrijk een kunst werd, 1765-1825"

Copied!
8
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

· MEirgriet L�cy-Brui]Îl ·_

\/;6�

Cb

□�ii��;r :� '. . Marjolein Hogawind-ü1ffrée � éEicretàris

Annemarie Vàerman -penningrrieester

Daniel Beuman - lid Fieke Schouten - lid

Webmaster

Rob Gielen

ledennieuws

Huidige aantal leden: 141

Contact www.belle-van-zuylen.eu www.belle-van-zuylen.nl www.charriere.nl info@belle-van-zuylen.eu Redactie Marjolein Hogewind Edda Holm

Lettre de Zuylen (Print) ISSN: 2668 - 2086 Lettre de Zuylen COnlineJ ISSN: 2668 - 2094

(eventuele reacties: marjoleinhogewind@planet.nl of Marjolein Hogewind, De Lus 28, 2242 AG Wassenaar)

Aan dit nummer schreven tevens mee

Jas Gabriëls, Marjolein Hogewind, Edda Holm, Margriet Lacy-Bruijn, Jacqueline Letzter, Fieke Schouten, Maria Schouten, Madeleine van Strien-Chardonneau, Trix Trompert

Foto's werden gemaakt door

Jaap Broekmans, Roland Spek, Marieke T imp, Trix Trompert

(2)

· �étitl Hoe koken in Frankrijk een kunst werd, '251s

s tegenwoordig moeilijk voor te stellen, maar ooit was Parijs ht 0111 de slechte kwaliteit van de in herbergen en eethuizen . veerde maaltijden. Buitenlandse reizigers klaagden hierover steen pêen. Maar ook de omstandigheden waaronder het voedsel moest cden genuttigd, waren verre van aangenaam. Gezeten aan één grote

( table d'hôte] aten stamgasten zowel ais vreemdelingeh, van iedere en stand, op vaste tijden en voor een vaste prijs wat de pot schafte. ien van het gebrek aan kwaliteit en variatie in de gerechten waren de gedwongen conversaties met onbekenden en de slechte

.. t,:â,fèlmanieren van sommige disgenoten een bran van ergernis. Vrouwen

· Zâg

men am deze reden zelden aan tafel; zij aten liever alleen in hun

��rbergka mer.

15; O0ze bijdrage is e011 uitgebreicl0 versi0 van mijn a11tikel 'Hoe koken e0n kunst we11cl

oncle1° Napoleon', Geschiedenis Magazine 53-8 (nov./clec. 2018) 24-27.

(3)

Omstreeks 1765 deed zich in dit opzicht een nieuwe ontwikkeling voor. Van medische zijde werd toen gewezen op het belang van een goede spijsvertering voor een goede gezondheid. Het was daarom beter lichter\ en evenwichtiger te eten. Zware kast, zoals de rijk gevulde stoofpatten en vleespasteien die in de herbergen werden geserveerd, diende men te vermijden. Dit denkbeeld werd in Parijs in de praktijk gebracht inJ een nieuw soort etablissement waar een verkwikkend vleesextract kan warden gedranken, waardaar de klant- of patiënt?- kan herstellen'van. zijn door slecht voedsel verstaorde digestie. Deze bouillon naemde n:ién 'restaurant', wat lettérlijk 'hersteller' betekent. Spoedig kreeg ook het etablissement waar de bouillon werd verstrekt deze naam.

De eerste Parijse 'restaurants' onderscheidden zich niet alleen van de herbergen en eethuizen door wat er werd geserveerd, maar ook daor drie andere nieuwigheden. Allereerst kan men er op ieder gewenst tijdstip binnenlopen am een bouillon te drinken. Verder kan de klant kiezen uit verschillende vleesextracten, die elk met eigen prijs vermeld stonden op een gedrukte menukaart. Het opmerkelijkst was, ten slotte, dat de gasten niet plaatsnamen aan één grote table d'hôte, maar aan afzonderlijke tafeltjes, waar men alleen of in klein gezelschap zijn bestelling kan nuttigen, bediend door kelners en serveersters.

Restaurants trokken een overwegend gegoede en ontwikkelde clientèle, onder wié ook talrijke vrouwen.

Gaandeweg breidde het assortiment zich uit met andere heilzaam geachte spijzen, zoals vis, eieren, rijstepap, gekookte groente en fruiti Vanaf de jaren tachtig gebeurde het onvermijdelijke. ln de strijd am de klant overschreden de restaurants steeds vaker de grens tussen

gezonde maaltijden en zware kost. Wei bleven zij zich onderscheiden door de genoemde op de persoonlijke voorkeuren van de klant gerichte

dienstverlening: ruime openingstijden, keuze à la carte en eten aan

aparte tafels. Bovendie!7 kenden de restaurants een verzorgder interieur dan herbergen en eethuizen.

28

élt,Yf-'llc

F������f/J:+t��--: ;.

Karikatuur, anoniem, van een gastronomische bijeenkomst in restaurant « Le Gacque », rue de Rivoli in Parijs, gedurende het Eerste Franse Keizerrijk

, Restaurants en Revolutie

De Franse Revolutie bracht opnieuw veranderingen. Daarmee wordt niet bedoeld- zoals vaak wordt beweerd - dat chef-koks van de

aristocratische families, nadat hun meesters gevlucht of geguillatineerd wàren, in de jaren negentig op grote schaal restaurants zouden hebben geopend. Dit is een mythe. Een gunstig gevolg datwel op de omwenteling 'is terug te voeren, was het afschaffen van de gilden met hun beperkende ,:· regelgeving. Bedreigend was daarentegen dat, naarmate de Revolutie

· verder radicaliseerde, de machthebbers de restaurants met groeiende a.egwaan en afkeer bekeken. De luxueuze ambiance, verfijnde gerechten, individuele benadering en het gegoede publiek waren immers moeilijk te Verenigen met de idealen van gelijkheid en broederschap. Waren

.• restaurants geen broeinesten van contra-revolutionaire _samenzweerders?

· Tàen er met de val van Robespierre, in de zomer van 1794, een einde kwam aan de bange jaren van het Schrikbewind, was de reactie een ongebreideld najagen van plezier en vertier. Vooral de bourgeoisie met

(4)
(5)
(6)
(7)

De koning van de koks

Talleyrand beschikte over een unieke troef. Aan het hoofd van zijn immense keuken met uiteindelijk zo'n tachtig personeelsleden stand namelijk twaalf jaar lang Antonin Carême (1784-1833). Hoewel zijn achternaam and ers doet vermoeden - 'Carême' betekent 'Vastentijd' was hij de onbetwiste topkok van zijn tijd. Zijn bijdragen aan de Franse kookkunst zijn meervoudig.

Om te beginnen bracht Carême de pâtisserie tot ongekende hoogte, in het bijzonder de zogeheten pièces montées. Dit waren spectaculaire constructies van cake, nougat, chocola, marsepein, meringues, amandelspijs en gesponnen suiker, soms wEil tientallen centimeters hoog, die bedoeld waren ais tafelversiering. Bij Carême hadden deze vaak de vorm van Griekse tempels, Chinese pagodes, lndische paviljoens, Romeinse ruïnes of fantasie-bouwwerken. Hij maakte hiervan een hele studie en schreef er een boek over met wel honderdvijfentwintig ontwerpen. Deze benadering hing ten nauwste sàmen met zijn

opmerkelijke opvatting over de pâtisserie ais kunstvorm. 'Les Beaux-Arts sont au nombre de cinq', zo beweerde hij: 'la peinture, la musique, la poésie, la sculpture et l'architecture, laquelle a pour branche principale la pâtisserie'. Carême was dan ook verguld met de bijnaam die zijn

indrukwekkende pièces montées hem bezorgden. De 'Palladio van de Pâtisserie' noemde men hem, met verwijzing naar de beroemde zestiende-eeuwse ltaliaanse architect.

Carême was tot de kookkunst gekomen vanuit de pâtisserie; hij was namelijk opgeleid ais banketbakker. Eenmaal werkzaam in de keuken van Talleyrand zag hij het al snel ais zijn taak het ambacht van chef-kok te verheffen tot een kunstzinnig beroep. Dm deze onderscheidende,

artistieke status in de praktijk tot uitdrukkîng te brengen introduceerde hij de voorloper van de witte koksmuts Ua toque) voor de chef de cuisine en diens directe ondergeschikten.

Belangrijker waren echter Carême's theoretische bijdragen. Volgens hem diende een chef-kok te beschikken □ver een specialistische, exclusieve kennis. Hij moest zich een eigen corpus van regels en technieken eigen maken. Om deze reden publiceerde Carême een groot aantal boeken, waarin hij de bestaande culinaire kennis ordende en bereidingswijzen uitlegde. Zo ontwierp hij een systematiek voor de classificatie van sauzen 36

basiscategorieën. Oak stelde hij een lijst samen van op

• rhenukaarten te gebruiken culinaire termen. Orde, standaardisatie en rationaliteît daar hechtte Carême aan: 'Je veux avant tout de l'ordre et·-c l "du goût'.

tovertuigd van de superioriteit van de Franse haute cuisine droeg 0\Garême deze na de val van Napoleon in 1814, uit over de grenzen. Ais · c;heJ-kok was hij onder anderen korte tîjd in dienst van de Russische

tsaar Alexander 1, de Oostenrijkse keizer Frans 1, en de prachtlievende \Britse prins-regent, na 1820 koning George IV. Daarom noemde men ?Carême 'Le roi des chefs et le chef des rois'.

culinaire beroemdheden V.Ln.r.: Alexandre Grimod de la Carême en Jean-Anthelme Brillat-Savarin

'Het wezen van de smaak'

De culinaire publicaties van zowel Carême ais Grimod de la Reynière . waren instrumenteel van aard. Hun teksten dienden een specifiek doel.

Terwijl eerstgenoemde wilde bevorderen dat gerechten in de keuken op · de best mogelijke wijze werden bereid, wierp laatstgenoemde zich op ais

de leidsman en opvoeder van degehen die aan tafel de gerechten

nuttigden. 'The proof of the tasting was in the writing', merkte de Britse culinair historica Rebecca Spang in dit verband puntig op. Ais zodanig staan Carême en Grimod tegenover Jean-Anthelme Brillat-Savarin · (1755-1826), die ais derde ster schitterde aan het gastronomische

firmament van de vroege negentiende eeuw. Voor deze magistraat en levensgenieter diende de culinaire tekst namelijk geen doel, maar was zij een doel op zich. Zijn aandacht richtte zich op de sociale en culturele ·· context van de maaltijd.

(8)

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Ex-post meten doen we door output (dat zijn korte termijn resultaten als bijv. publicaties, of guidelines), outcome (dat zijn middellange termijn resultaten bijv. in

Uit het WODC-onderzoek blijkt dat in de wet dan wel enige flexibiliteit wordt geboden ten aanzien van de leeftijdsgrens van twaalf jaar om gehoord te worden, maar dat

Een ogenblik sloot zij haar ogen en toen zij die weer opende, zei ze: ‘Ik wil graag dominee, als ik er niet meer ben, dat u de andere kinderen van het dorp wilt zeggen, hoe goed

Ik hoop voor niemand ooit naar het ziekenhuis te moeten maar als het niet anders kan, zorg dat je hier terecht

In 1950 besloot hij zijn leven een andere richting te geven en op zoek te gaan naar een plaats waar hij de kern van het Evangelie kon beleven.. Hij verliet dan ook de Canadese

Lodewijk Karel August, Kroonprins, geboren den 25 Augustus 1786; gehuwd den 12 October 1810, aan Theresia Charlotta Louisa Frederika Amelia van Saxen Hildburghausen, geboren den 8

Bij het overzenden van het manuscript van den Surinaamschen Almanak voor het jaar 1832, voedde het Bestuur van het Departement Paramaribo, der Maatschappij:.. Tot Nut van 't

In aansluiting hierop stelt de auteur in zijn tweede hypothese: Indien een hoge mate van interdependentie een hoge mate van groepscen- tralisatie vereist mag worden