• No results found

Escalatie in de Derde Wereld

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Escalatie in de Derde Wereld"

Copied!
2
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Column

dr. K.J. Hahn

Escalatie in de Derde Wereld

Ontwikkelingspolitiek is politiek in het huis van een ander. Ze kan nooit uitgevoerd wor-den zonder, zelfs niet tegen de heer des hu1zes, dat wil zeggen de regering en/of het regime van het betreffende land; steeds voorop staat het belang van het betreffende land.

De vraag is dus onvermijdelijk: zijn in de periode waarin de Nederlandse ontwikke-lingspolitiek 'volwassen' werd, ook deze ian-den, deze regeringen en deze regimes in de Derde Wereld volwassen geworden? Het dwingt tot een koele, objectieve balans van de politieke situatie van deze Ianden in de Derde Wereld. Het is een uitermate zorg-wekkende, hier en daar zelfs dramatische balans die tot pessimistische, soms zelfs gevaarlijke conclusies kan leiden. Niemand koestert de illusie dat er in de afgelopen decennia na het begin van de westelijke activiteit die concreet 'ontwikkelingshulp' heet, niets gebeurd is en dat deze politiek onverstoord en onveranderd voortgezet kan worden .. Oagelijks moeten de projecten aan de gewijzigde omstandigheden aangepast

Christen Democrat1sche Verkenningen 5/85

worden, routine zit er niet in.

lntussen heeft de snelle verslechtering van de politieke context in de Ianden van de Derde Wereld een tempo en een graad be-reikt die tot zeer uiteenlopende reacties in de Westelijke Wereld leiden. Aan de ene kant roept het een schuldbesef op, het trauma van een komende catastrofe waaraan niet de hongerende en onderdrukte volkeren, maar de rijke Ianden schuld zijn, de vroegere of nog steeds onderdrukkende en uitbuiten-de kapitalisten, een totale solidariteit met uitbuiten-de derde en de vierde wereld in een globaal besef van verantwoordelijkheid in een tot eigen ideologie geworden 'terzimundisme'. Aan de andere kant worden steeds meer kringen verbijsterd door de wijze waarop deze Ianden die pas kort geleden hun vrij-heid en onafhankelijkvrij-heid na eeuwenlange onvrijheid verworven hebben, van deze vrij-heid gebruik maken. Oeze reacties zijn op-geroepen door een aantal feiten, harde fei-ten, die niet te ontkennen zijn: spanningen, conflicten, oorlogen, bloedige botsingen tus-sen politieke en religieuze gemeenschappen

(2)

binnen deze volkeren, dictatoriale regimes die tegenstanders op de meest onmenselij-ke wijze onderdrukonmenselij-ken, figuren als Khomeini, Assad, Khadaffi, Bokassa, de apartheidspoli-tiek in Zuid-Afrika, Pinochet en de overige militaire regimes in Latijns-Amerika, de ver-volging van de lndianen in Nicaragua, de aanhoudende bloedige conflicten in de Liba-non (waaraan ook Israel zich niet kon of niet wilde onttrekken); in de UNO zijn de demo-cratische Ianden, waar de mensenrechten geeerbiedigd worden, verreweg in de min-derheid.

Hoe reageert het Westen, de rijke wereld hierop? Is ten overstaan van de zojuist ge-noemde politieke ontwikkeling in de Derde Wereld niet een herwaardering van de gehe-le situatie nodig? Tot vandaag wordt, ruw gesproken, vanuit het Westen in twee geheel gescheiden zienswijzen, als het ware op dubbel spoor gewerkt: unilateraal, aileen aan de economische betrekkingen in de traditio-nele vorm denkend, een inter-continentale 'marktpolitiek' of de meestal door de Vere-nigde Staten verleende militaire steun aan de rechtse groeperingen, zonder of zonder vol-doende aandacht voor de wegen die naar een rechtvaardige politieke oplossing leiden. Daarnaast, op grond van juiste ethische overwegingen hulp, onbaatzuchtige hulp, in een geest van solidariteit en begrip, in de visie van een omvattende gemeenschap van vrije volkeren die elkaars noden willen begrij-pen en gemeenschappelijk willen bestrijden. De beide strategieen staan los van elkaar. In het Iicht van de gesignaleerde escalatie is dit op den duur gevaarlijk. Want de eerste ver-scherpt de tegenstellingen, zonder ze op te lossen, de andere ziet ze te weinig, uit de authentieke ethische solidariteit. Dit roept in het Westen in de laatste tijd hoogst beden-kelijke reacties op: er verschijnen publikaties in Frankrijk, waarin het Westen ervan be-schuldigd wordt, een volkomen onjuist schuldgevoel en minderwaardigheidscom-plex tegenover de Derde Wereld te hebben, er wordt zelfs aan de leidende rol van Euro-pa en het Westen in de wereld herinnerd; tegenover de ernstige politieke conflicten in

194

Column

de Derde Wereld ontstaat als reactie een nieuw racisme binnen Europa, een golf van anti-solidariteit ontstaat die dieper zit dan een klassiek conservatisme. De ontwikke-lingspolitiek verliest aan sympathie en popu-lariteit.

De problematiek van de geestelijk-politieke ontwikkeling binnen de volkeren van de Der-de Wereld zelf kan men dus niet meer ont-wijken. Tot nu toe is er zeer weinig aan gewerkt. Een groep van Arabische emigran-ten van naam en ervaring heeft in het Wes-ten een organisatie opgericht om aan te tonen dat de Islam in de Koran beginselen bezit die geenszins onderdrukking of schen-ding van mensenrechten rechtvaardigen, een organisatie die zich inspant om die krachten in de Arabische wereld te mobilise-ren, die een menswaardige maatschappij willen oprichten. In Frankrijk heeft recentelijk de organisatie van de 'Medecins sans fron-tieres' een nieuwe stichting in het Ieven ge-roepen: 'Libertes sans frontieres' die wil be-wijzen dat ontwikkeling, ook en vooral eco-nomische en sociale ontwikkeling zonder eerbiediging van de mensenrechten niet mo-gelijk is. Een hoogst bescheiden begin, een druppel op een hete steen - maar het bewijs dat het inzicht groeit van de noodzaak van een geheel nieuwe aanpak, namelijk een geestelijk-cultureel-politieke aanpak, om deze Ianden, deze volkeren te bewegen hun vrijheid zo te gebruiken dat de mensen in hun Ianden werkelijk vrij, gelukkig en in recht-vaardigheid kunnen Ieven. We weten niet of de term, die eens gebruikt werd, dit juist weergeeft: politieke ontwikkelingshulp. Wei weten we dat deze niet door militaire macht van buiten af kan worden voorgeschreven, niet tegen deze volkeren aangewend kan worden, maar veeleer een bijzondere ge-meenschappelijke inspanning samen met deze volkeren moet zijn.

Christen Democratische Verkenningen 5/85

(

E

r

v

c

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

rostriformis bugensis (dashed line) depending on lake morphometry, based on data that zebra mussels reach their maximum density in 2.5 ± 0.2 years and quagga mussels reach their

Door de gedupeerde voice te geven binnen het strafproces kunnen de sacrificiële trekken ervan wellicht zowel voor het slachtoffer zelf als voor de dader worden verzwakt.. 5

Steeds meer vrouwen willen, ook na hun huwelijk, betaalde arbeid verrichten. Maar het wordt ze niet gemakkelijk gemaakt een plaats op de arbeidsmarkt te veroveren. En als

Daèth is de strijd voor het socialisme een machtsstrijd van de arbeidersklasse en de andere delen van de werkende bevolking, tegen de heerschappij van de kapitalistiese klasse..

En daarom zeg ik: wanneer het socialisme vandaag zijn taak aanvaardt in het verzet tegen de totalitaire agressie, met alle daaraan verbonden consequenties, met de wetenschap ook,

Onder commerciële waarde zou echter ook kunnen worden verstaan de waarde van het pensioen zoals de uitvoerder van het pensioen in eigen beheer dit in de jaarrekening moet opnemen

Wat ter wereld ziet God dan toch in de mens, Dat Hij wordt de ‘Man aan het kruis’.. De Farizeeërs samen, ja ze kijken

Hypothese 2 moet dus worden veranderd in het volgende: “Bij een asymmetrisch conflict, waar de persoon meer conflict ervaart dan de wederpartij, is een grotere behoefte tot negatief