• No results found

Een eigen staatsleer?

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Een eigen staatsleer?"

Copied!
2
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

;n 7-8/85 Column

dr. B. de Vries

Een eigen staatsleer?

Er zit een opvallende slingerbeweging 1n het denken over de rol van de staal. Tot de tweede wereldoorlog waren de confessione-le partijen op basis van een normatieve staatsleer voorstander van een beperkte staatsinvloed. Daar waar de overheid geen duideliJke eigen taak had met het oog op de handhaving van orde, recht en veiligheid, diende zij zich terughoudend op te stellen. In de praktische politiek stelden katholieken zich daarbij wat rekkelijker op dan met name de anti-revolut1onaren.

Na de oorlog brokkelde dit normatieve den-ken geleidelijk af. In toenemende mate kwam daarvoor in de plaats de opvatt1ng dat de overheid moest doen wat haar hand vond om te doen. En die hand vond steeds meer.

Oat proces hing nauw samen met het oor-spronkelijk vooral door socialisten, maar later ook vanu1t de maatschappijwetenschappen gepredikte geloof dat de samenleving maak-baar, stuurbaar is. Een overheid die dat ver-mogen niet gebruikt, houdt de vooruitgang tegen. Oat maakt ook politieke partijen die

Chnsten Democrat1sche Verkenn1ngen 9/85

vasthouden aan een beperkte staatsopvat-ting kwetsbaar voor het verwijt van conser-vatisme, gebrek aan veranderingsgezind-heid.

Na de roep om fundamentele maatschappij-hervormingen - de progressieve mode van de jaren zeventig - zien we dan vervolgens in het begin van de jaren tachtig een een reactie. De maakbaarheid en het sturend vermogen van de overheid zijn schromelijk overschat, zo wordt ons nu voorgehouden. Sterker nog: de vergaande overheidsbe-moeienis heeft veelal averechts gewerkt en daarom moet de overheid terug in z'n hok. Zelfs binnen de PvdA krijgt deze opvatting voet aan de grond.

In tegenstelling tot vroeger wordt deze visie op de overhe1dstaak n1et normatief, maar vooral empinsch onderbouwd. Het is de er-varing die ons tot deze conclusie brengt. Belanden we aldus onvermijdelijk ook biJ een normloze, empirische staatsleer? Normloos in de zin, dat we aan onze politieke beginse-len geen duidelijke opvattingen meer ontle-nen over datgene wat wei of niet tot de taak

(2)

van de overheid behoort? Empirisch in de zin dat de overheid aldoende maar moet leren op welke terre1nen ze wei en n1et vruchtbaar bezig kan zijn?

Een tendens in die richting zit ingebakken in de structuur van een pluriforme samenle-ving. Oaar waar op grond van tegenoverge-stelde ideologieen en belangen aan aile kan-ten aan de overheid getrokken en geduwd wordt, zal de praktijk zijn dat de overheid nu eens doorschiet naar de ene en dan weer naar de andere kant. En dan moeten we maar hopen dat er voldoende gezond ver-stand is om b11 te sturen, als manifest wordt dat de overheid te ver is opgerukt of terug-gedrongen.

Erg geruststellend is zo'n redenenng echter niet. Voorwaarde dat het zo gaat is immers dat de verschillende krachten elkaar op be-slissende momenten in evenwicht houden of dat in ieder geval tijdig sterke tegenbewegin-gen op gang komen. Politieke partijen ne-men in dat krachtenveld belangrijke posities in. En het is de vraag of die hun functie goed kunnen vervullen zonder een meer expliciete bezinning open formulering van hun visie op de rol van de overheid en de samenleving. Het ontbreken van zo'n expliciete v1sie maakt het in de praktische politiek nogal eens moeilijk om tot heldere keuzen te ko-men. Oat doet afbreuk aan het vermogen om effectief invoed uit te oefenen en bij te sturen.

Daar staat het gevaar tegenover, dat eenzij-dig normatief bepaalde visies gemakkelijk het karakter aannemen van dogma's die verstorend werken. Tegen dat gevaar kun-nen we ons wapekun-nen indien we bereid zijn onze normatieve opvattingen te toetsen aan de ervaringen die daarmee in de praktijk worden opgedaan. lk zie geen reden waar-om het bijbelwoord 'Onderzoekt aile dingen, maar behoudt het goede', hier niet van toe-passing zou zijn.

Voor de christen-democratie in Nederland zou de ontwikkeling van een eigen staatsleer van groot belang zijn. Wij zijn nog tastend en zoekend bez1g onze eigen plaats in het poli-tieke krachtenveld te bepalen.

402

Column

In het rapport 'Van verzorgingsstaat naar verzorgingsmaatschappij' zijn een aantal goede aanzetten te vinden voor de ontwik-keling van zo'n eigen visie, maar het is nog maar een eerste begin. Het is nog onvol-doende om b1j sceptici de verdenking weg te nemen, dat de verhalen over de terugtreden-de overheid niet veel meer zijn dan een rationalisatie van het huidige bezuinigings-beleid; dat het aldus opnieuw de economi-sche onderbouw is die de ideologieconomi-sche bo-venbouw heeft bepaald.

Discussies over dit thema in een blad als Christen Oemocratische Verkenningen zijn nuttig. lk doe er graag aan mee; ze zouden echter nog nuttiger zijn als ze te eniger tijd afgerond zouden worden door een stelling-name waaraan de partij houvast heeft.

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Dit doct zich voor wanncer ccn minister de behocftc heeft de Kamer over ccn kweslic in tc lichten en in de Kamer de wens leeft daarovcr met de minister te.. Het

dat hct in de daarop volgcnde rcgccrpcnodc zou lukkcn.. tormulc, die eigenlijk past hij een tiid- pcrk, waarin de vcrhoudingen lU'>'>en kidcr<,chap en

Spraken Maritain en Simon over het 'common good' als kenmcrkend voor de politieke samenleving en hij gevolg voor de staat, Dooyeweerd sprak nict over een

Het beg rip 'maatschappelijke orga- nisaties' ziet hij als deel van het verzamel- begrip 'private organisaties' waar zowel de particuliere organisaties die niet het oog- merk

Dat beginsel kunnen we weliswaar niet missen - het is nu eenmaal onontkoombaar ook op het economische vlak dat de mensen niet aan elkaar gelijk of gelijkwaardig zijn

voorzieningen die ieder lid van de samenleving ten goede kunnen komen en die een normaal functio- neren als lid van de gemeenschap waarborgen; voorbeelden van

Dan moet ook blijken of men zich nog steeds naar zijn aard onder- scheidt, of dat de eigen identiteit niet meer blijkt te zijn dan een erfenis uit het verle-

Onder deze partijen is er een met een uitgesproken christen-democratische sig- natuur, de Christen Democratische Volks- partij (Keresztenydemokrata Neppart, af- gekort