• No results found

De walletjes - 298567

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "De walletjes - 298567"

Copied!
2
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

UvA-DARE is a service provided by the library of the University of Amsterdam (http

s

://dare.uva.nl)

UvA-DARE (Digital Academic Repository)

De walletjes

Hekma, G.

Publication date

2007

Published in

Sociologisch Mokum

Link to publication

Citation for published version (APA):

Hekma, G. (2007). De walletjes. Sociologisch Mokum, 11(1), 4-5.

http://www.sociologen.nl/somo/pdf/SoMo11-01%28web%29.pdf

General rights

It is not permitted to download or to forward/distribute the text or part of it without the consent of the author(s)

and/or copyright holder(s), other than for strictly personal, individual use, unless the work is under an open

content license (like Creative Commons).

Disclaimer/Complaints regulations

If you believe that digital publication of certain material infringes any of your rights or (privacy) interests, please

let the Library know, stating your reasons. In case of a legitimate complaint, the Library will make the material

inaccessible and/or remove it from the website. Please Ask the Library: https://uba.uva.nl/en/contact, or a letter

to: Library of the University of Amsterdam, Secretariat, Singel 425, 1012 WP Amsterdam, The Netherlands. You

will be contacted as soon as possible.

(2)

4

Sociologisch Mokum Sociologisch Mokum

5

iedereen die zin in seks had. Dat waren niet alleen

hete-romannen, maar ook sletjes, homo’s en lesbo’s. Terwijl in de rest van de wereld de seks was uitgebannen behalve uit het huwelijksbed, was er voor seksuele buitenbeentjes een plekje in hoerenbuurten. Die tijd is op de Walletjes helemaal voorbij. De gemengde kroegjes die werden ge-dreven door lesbiennes als Bet van Beeren bestaan niet meer. Haar publiek bestond uit een mix van hoeren, hoe-renlopers, nichten en potten. Alleen aan de rand van de Walletjes is op de Warmoesstraat nog een niche te vin-den voor de leerwereld van kinky homomannen, maar die leven juist op voet van oorlog met hun buren, bars voor Engelse hooligans. Voor lesbiennes is niets meer te vinden in de rosse buurt. M’n studentes vroegen de

dames achter de ramen of ze wel eens vrouwelijke klan-dizie kregen: nee, helemaal nooit. De helft zou het ook niet willen. Wat ze wel bedienden, waren heteroparen die voor een triootje kwamen of waarvan de man zijn vrouw lesbisch bezig wilde zien. Voor sletjes zijn andere plekken in de stad gekomen. De Walletjes zijn de laatste plek waar ze mannen willen oppikken. Kortom, de hoe-renbuurt is grondig geheteroseksualiseerd en dan alleen voor mannen

Er leven ook kinderen in de rosse buurt. Een groep studentes wierp zich op de vraag hoe zij dat ervaren (hadden). De sekswereld bleek voor hen de gewoonste zaak van de wereld te zijn. Ze groeiden ermee op. De kin-dercrèche achter de Oude Kerk is zelfs ingesloten door rode ramen – in New York is een “seksplek” bij een school en kerk streng verboden en hier liggen ze zusterlijk naast elkaar. Pas op het moment dat ze naar een middelbare school elders gingen, begrepen de jongeren van hun

me-descholieren in wat voor bijzondere buurt ze woonden. Ze hadden overigens niet het gevoel dat ze zich sneller seksueel ontwikkelden vanwege een leven midden tussen seks en hoeren. Een protestantse dame verklaarde dat ze de eerste twee jaren van haar huwelijk seks met haar man onprettig vond omdat ze hem zag als een hoerenloper.

Een onderzoek betrof de houding van religieuze in-stellingen op de Wallen. Die richten zich op gemargina-liseerde groepen van daklozen, asielzoekers tot hoeren. Hoewel kerkelijke vertegenwoordigers begonnen te zeg-gen dat ze niet zo’n moeite hadden met de seks van de buurt, bleken ze toch allemaal de nodige vooroordelen te hebben over prostituées en ook over homo’s. Onder een tolerante toon is de aversie niet verdwenen.

Die christelijke hypocrisie over seks is een droeve traditie die de PvdA in Amsterdam voortzet. Onder het mom van strijd tegen criminele netwerken en misbruik van vrouwen heft de gemeente gelijk de sekswereld op. De PvdA-politici zijn nauwelijks in staat hun afkeer van seks te verbergen en maken de indruk dat ze denken dat alle seks buiten heterocoïtaal gedrag vies en smerig is. Ze vergeten dat de Walletjes naast een kip met gouden eieren een wereldwijd symbool van seksuele vrijheid zijn. Ze kunnen zich niet voorstellen dat een sekswereld niet sleazy en crimineel hoeft te zijn en kwaliteit kan hebben. Er was een tijd dat tempels waren gewijd aan prostitutie. Ze moeten bij de PvdA een knop omzetten van sekso-foob naar seksvriendelijk, van blind naar slim. Dat zou een zegen voor Amsterdam zijn.

Gert Hekma

A

fgelopen semester verzorgden docenten antropo-logie en socioantropo-logie samen de tweedejaars oriën-tatiemodule Lichaam en Cultuur als experiment in sa-menwerking binnen de afdeling. Het was een goed idee om over de grenzen van de discipline heen onderwijs te verzorgen. Zo leerden sociologiestudenten meer over thema’s van lichaam en lichamelijkheid (gender, seks, sport, voedsel, gezondheid, lichaamsfuncties). Helaas bleek er een probleem van afstemming in de studieplan-ning zodat het mooie experiment na een seizoen is af-geblazen. Misschien kunnen de onderwijscommissies nieuwe dwarsverbanden aanmoedigen..

In m’n eigen werkgroep deden we onderzoek op de Walletjes, een zeer relevant thema nu de gemeente Amsterdam uit lijkt te zijn op een uitsterfscenario voor de raamprostitutie. Nog is de rosse buurt de levendigste buurt van Amsterdam. Het zijn de hoeren die toeristen trekken waarop andere economische gelukzoekers afko-men met drugs, kroegen, hotels, gokhallen en religieuze instellingen die “gevallen vrouwen” willen helpen. Er leven junkies, daklozen en asielzoekers die er ondanks niet aflatende politiecontrole verdiensten en slaapplaat-sen vinden. In de buurt wonen gewone burgers en zijn bedrijven actief die vaak niks met de sekssector te maken hebben. Corpsballen hebben er hun sociëteit en dispuuts-huizen. In het Blauwlakenblok wonen kunstenaars en is de beroemde galerie W139 gevestigd. Aan de randen zitten winkels en restaurants. De sekssector biedt naast ramen seksshops, theaters, bioscoopjes, peepshows en een Prostitutie Informatie Centrum.

Het gebied staat onder grote druk van de politiek

mede vanwege de criminele organisaties die in deze buurt hun zwarte geld zouden witwassen. De gemeente maakt zich sinds kort erg dik om handel in en misbruik van prostituées. Druk komt ook van toeristen, hoerenlo-pers, armoezaaiers en bewoners die vaak geen zin heb-ben in de overlast van passanten. De grote vraag lijkt of Amsterdam een wereldstad wil zijn met alle drukte en herrie die daarbij hoort of een slaapstad zonder nachtle-ven. Amsterdams grootste partij, de PvdA, kiest duidelijk voor het laatste.

De studenten hadden soms moeite om uit de veelheid van onderwerpen een keuze te maken. Hun onderzoek leverde interessante artikelen op over de geschiedenis van de Zeedijk door de ogen van de bewoners en over de geschiedenis van de regulering van de hoererij door de tijden heen. Studenten die de toeristen vroegen waarom ze naar de Walletjes gingen kregen nooit als antwoord dat de bezoekers kwamen voor de seks. Vanzelfsprekend wilden ze die wereldberoemde rode ramen van buiten zien, niet van binnen. Dat er zoveel kunst en muziek in de buurt zit, heeft niet direct te maken met seks maar met de beschikbaarheid van ateliers en de centrale ligging. De meeste kunstenaars vinden het een zeer leefbare en levendige buurt – geen klachten over overlast van hun kant. Bezoekende vrouwen vonden het de eerste keer wel een vreemde gewaarwording in zo’n oversekste buurt te lopen, maar er trad gewenning op hoewel die zelden vol-ledig was.

Een van de interessantste bevindingen vond ik de he-teroseksualisering van de buurt ten gunste van mannen. In het verleden was de rosse buurt een trekpleister voor

De Walletjes

Ger

t Hek

m

a

D e g r o t e v r a ag lijk t of Am s t e r dam e e n we r e ld s t ad wil

z ij n m e t alle dr uk t e e n he r r i e die da ar bij ho or t of e e n

sla ap s t ad z onde r n ac ht le ve n. Am s t e r dam s g r o o t s t e

p ar t ij, de P vd A , k i e s t duide lijk vo or he t la a t s t e .

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

De ‘risicoduur’ om een scheiding van de ouders mee te maken is groter voor oudere dan voor jongere kinderen, wat hun hoger aandeel wonend bij een alleenstaande

Ze ervaren minder steun van de gemeente, zoeken niet zo actief naar werk en voegen zich naar de (lage) verwachtingen van hun omgeving... ze minder steun van de gemeente dan

Dat is nu niet meer mogelijk, want ik heb steeds meer hulp nodig en wil andere mensen niet tot last zijn.. Al vraag ik mezelf dikwijls af hoe lang ik nog zal kúnnen vechten… Het

'Wij konden als familie respect opbrengen voor haar wens om te sterven, omdat

dementerenden 'uitboeken als ex-mensen, die nu huisdier zijn geworden, zodat baasje mag besluiten ze te laten inslapen.' Het is cru gezegd, maar niet onjuist. Niet de vergelijking

- Het volgen van formele scholing (cursussen). Met betrekking tot de veranderbaarheid van de opvattingen van docenten geven onderzoeken verschillende uitkomsten. Sommigen achten

Marcellus Emants, ‘Het is me niet mogelik een mening juist te vinden, omdat ze aangenaam is’.. Misschien is u 't met mij oneens, maar ik vind, dat een schrijver zo goed als

informatie die zou ontbreken. Wij hadden het gevoel dat het niet meer om inwoners van de gemeente en buurtgenoten van het schoolgebouw ging. Hopelijk laat u ons niet in de steek na