• No results found

Nederland seculier?

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Nederland seculier?"

Copied!
3
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

onderwerpen die in het politieke debat onver-antwoord lang zijn genegeerd. Dit boek is zo’n boek. Een gebrek ligt in enkele simplificaties, te beginnen bij Den Boefs jubelen dat bij het verge-lijken van opiniepeilingen blijkt dat in ons land de meeste ondervraagden (52%) antwoordden zich als niet-kerkelijk te beschouwen, een uniek hoge score. Formeel juist, maar in de oostelijke Länder van de Bondsrepubliek, die tot voor kort de DDR vormden is de score 20%. Belangrijker nog is dat zo’n boek in Nederland allicht zwaarder wordt genomen dan in minder door kerkelijke twisten onder protestanten en royaler bevolkt door blijmoediger katholieken, landen in Latijns Europa, waar in het kerkelijk leven na de doop vooral het gemak van traditionele ritue-len wordt gezocht en soms enige troost door so-lidair sociaal contact.

Bovendien verliest Den Boef in zijn gedreven-heid te vaak de zorgvuldiggedreven-heid uit het oog die men bij het hanteren van de term seculier moet blijven betrachten. Seculier staat voor niet meer en niet minder dan de scheiding van kerk en staat. Ze staat niet voor het onderscheiden van gelovigen en niet-gelovigen ¬ daar glijdt Den Boef te vaak uit. Een samenleving waarin ieder-een ieder-een geloof zou aanhangen kan seculier wor-den ingericht en bestuurd, evenals een waarin niemand enig geloof zou aanhangen.

Een jaar geleden attendeerde August den Boef een argeloos publiek erop dat bij de invoering van de euro alleen de in Nederland geslagen munt een randopschrift heeft waarin een opper-wezen wordt aangeroepen: god zij met ons.1 Dit ondanks het feit dat de meeste Nederlanders in antwoord op de vraag van opinieonderzoe-kers zich als niet-kerkelijk beschouwden. Enkele maanden later verraste hij met een scherpe kri-tiek op het te welwillend ontvangen rapport van de onderwijsinspectie over de islamitische scho-len.2Inmmiddels heeft hij de talrijke beschou-wingen die daarop volgden in diverse media uit-gewerkt en gepubliceerd in boekvorm, gericht tegen religieuze privileges in wetten, regels, praktij-ken, gewoonten en attitudes zoals de ondertitel van zijn boek het samenvat. Hij bestrijdt daarin ideeën, soms gehanteerd als uitgangspunten voor beleid, ‘dat religieuze instituties boven an-dere maatschappelijke instituties staan; dat reli-gie per definitie een positief, maatschappelijk verschijnsel is en daarom bij uitstek een middel voor inburgering; dat religieus gedrag en de bij-behorende parafernalia leiden tot emancipatie en integratie’ (p 10).

Sommige boeken zijn ondanks gebreken van belang vanwege het aan de orde stellen van

s&d 7 / 8 | 20 0 3

94



b o e k e n

Over de auteur Ger Verrips is schrijver

Nederland seculier?

Nederland seculier!

August Hans den Boef, Amsterdam, Van Gennep, 2003

g e r v e r r i p s

(2)

compromis tegenwoordig, in het in meer dan tachtig jaar grondig veranderde Nederland, op de principiële hoofdpunten nog altijd onbe-spreekbaar te laten.

Den Boef spreekt vanuit zijn hoop en ver-wachting op verandering vooral de Partij van de Arbeid aan op haar verantwoordelijkheid. Dat kan slechts als een compliment worden opgevat. Waar hij fel van leer trekt tegen de Cleveringale-zing van PvdA-burgemeester Job Cohen van Am-sterdam slaat hij echter door in zijn kritiek en verliest hij alle proporties uit het oog. Cohen sneed in zijn lezing de vraag aan hoe immigran-ten uit landen waar men de seculariteit niet kent er toe kunnen worden gebracht de nieuwe hem omringende, geseculariseerde samenleving te accepteren. Hij stelde in dat verband: ‘het geloof is een voor hen gemakkelijke en voor de hand liggende ingang wanneer zij aansluiting zoeken in Nederland. Daarom zou de integratie van deze migranten in de Nederlandse samenleving paradoxaal genoeg misschien nog wel het beste via hun geloof kunnen verlopen. Dat is immers vrijwel het enige ankerpunt dat zij hebben wan-neer zij de Nederlandse samenleving van de 21ste eeuw betreden. Deze beide ontwikkelin-gen vraontwikkelin-gen om aandacht voor de rol van de reli-gie in onze samenleving.’

Dit betoog biedt zeker ruimte voor kritische kanttekeningen en vragen om nadere precise-ring van de praktische uitwerking van een en ander. Maar Den Boef reageert kortzichtig door de reële maatschappelijke probleemstelling die Cohen formuleerde simpel te negeren en geen oog te tonen voor praktische bestuurlijke en po-litieke verwikkelingen.

Den Boef schrijft direct en openhartig, met een te zeldzame en daardoor verademende persoon-lijke inzet en betrokkenheid. Hij beschikt over ruime, gedetailleerde kennis van zaken, ook van historische en gangbare opvattingen, en over eruditie op cultureel gebied. Hij is slordig en naïef als het algemene aspecten en polemische punten betreft, maar sterk en precies waar het om concrete kwesties gaat. Niemand van dege-Het belang van Den Boefs bijdrage aan

dis-cussies die door de migratie en integratieproble-matiek en op handen staatkundige vernieuwin-gen in het kader van de Europese Unie drinvernieuwin-gend zijn geworden, liggen in zijn standpunten in-zake praktische kwesties. Op grond van alleszins ernstig te nemen argumenten wijst hij de ‘on-eindige formulering’ van artikel 1 van de Grond-wet af ¬ ‘de moeder van alle misverstanden’. Hij bepleit een nieuwe redactie waarin een over-bodig geacht verbod van ‘discriminatie wegens godsdienst’ vervalt, omdat het in de praktijk wordt misbruikt voor de bevoorrechting van re-ligieuze instituties. Hij wijst op vrij onbekende wetsbepalingen als het verschoningsrecht voor predikanten, priesters en rabbijnen, die, op ge-lijke voet gesteld met de medicus, de advocaat en de notaris, niet hoeven te getuigen indien een van hun ‘cliënten’ daardoor benadeeld zou kun-nen worden. Een ander voorbeeld betreft het Nieuw Burgerlijk Wetboek dat bij de bepalingen over rechtspersonen uitzonderingen maakt voor kerkgenootschappen en hun zelfstandige onder-delen, die door hun eigen statuut mogen wor-den geregeerd met de daaruit voortvloeiende financiële bevoorrechting.



Cleveringalezing

Actueler en belangrijker nog is zijn ook vanuit persoonlijke ervaring gedegen beargumenteerd pleidooi voor herziening van de wetgeving in-zake openbaar en bijzonder onderwijs, voor dringend noodzakelijke morele en materiële versterking van de positie van het openbaar onderwijs en het tegengaan van verdere uithol-ling van het seculiere karakter ervan. Dit deel kan elke landelijke en lokale volksvertegenwoor-diger die zich inzet voor het niveau van ons onderwijs, bepalend voor de toekomst van dit land, in het bijzonder voor de zwakken en de all-ochtonen als verplichte lektuur beschouwen. Er is alle reden begrip te blijven hebben voor het feit dat de SDAP in 1917 accoord ging met de wet op de geljkstelling van het openbaar en bijzon-der onbijzon-derwijs, er is geen enkele reden om dit

s&d 7 / 8 | 20 0 3

95

b o e k e n

Ger Verrips bespreekt Nederland seculier!

(3)

dersdenkenden. Dat geldt ook voor en binnen de PvdA ¬ al was het maar uit partijbelang en om anderen een goed voorbeeld te geven.

Noten

1. NRC Handelsblad 18 juni 2002

2. Elsevier 23 november 2002

nen die hem in de media honend uit het ge-zichtsveld trachtten te sturen gaan op deze con-crete kwesties in.

De gedachtewisseling over onderwerpen als deze zou in ons land eerlijker en helderder moe-ten verlopen, opener en oprechter, zonder het denigrerend negeren van de soms pijnlijke erva-ringen en verwijtende overwegingen van

an-s&d 7 / 8 | 20 0 3

96

b o e k e n

Ger Verrips bespreekt Nederland seculier!

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Vastlegging van rechtsbeginselen in de wet in samenhang met een duidelijke en coherente omschrijving in de parlementaire geschiedenis van wat de wetgever daarbij voor ogen

Voor het primair en voortgezet onderwijs is verder nog geregeld dat voor een bestuurlijke fusie slechts goedkeuring wordt ver- leend als één of meer van de betrokken scholen onder

De subsidievoorwaarden vallen uiteen in twee categorieën, te weten be- palingen van financieel-technische aard (minimum-aantallen leerlingen ver- eist voor het recht op

Tijdens haar studies is zij onder meer een aantal jaren actief geweest voor de Kinder- en Jongeren Rechtswinkel Den Haag, heeft ze gewerkt als student- assistent bij de

Vanwege de onlosmakelijke verbondenheid van het strafrecht en de criminologie heeft iedere strafrechtjurist baat bij wezenlijke kennis van de criminologie en omgekeerd heeft

Gezien deze fundamentele onzekerheid is er niet zozeer behoefte aan heldere individuele eigendomsrechten, maar vooral aan heldere collectieve besluitvormingsprocedures die

Our society is currently at a tipping point. Some indicators of this transition, that currently manifest themselves in the Netherlands, are a bottom-up revolution

De opstellers van dit pleidooi zijn van mening dat de invoering van digitale geletterdheid voor een groot deel al kan beginnen, omdat het voor een belangrijk deel onderdeel zal