• No results found

H. Vroomheid buiten de Nederlanden

V. Nieuwe Tijd

A. ALGEMEEN

495. [Catechismus, Romeinse] Gerhard J. BELLINGER, Der Catechismus Romanus:

seine Geschichte und bleibende Bedeutung für Theologie und Kirche. — Katechismus der Welt (= nr. 214), p. 41-64.

496. [Collegeschriften. Leuven] Albert D’HAENENS, Que faisaient les étudiants, à partir du XVesiècle, des textes qu’on leur imposait à l’université? Le non-textuel dans les manuels des étudiants de l’Université de Louvain. — Manuels, programmes de cours (…) dans les universités médiévales (= nr. 263), p. 401-443.

497. [Confessionalisme] Wolfgang REINHARD& Heinz SCHILLING(eds.), Die katho-lische Konfessionalisierung. Wissenschaftliches Symposion der Gesellschaft zur Her-ausgabe des Corpus Catholicorum und des Vereins für Reformationsgeschichte 1993.

Gütersloh, Gütersloher Verlagshaus, 1995, (2)-XIII-(1)-472 p. (Schriften des Vereins für Reformationsgeschichte, 198).166

498. [Doopsel] Michel CLOET, Het doopsel in de Nieuwe Tijd (ca. 1550 - ca. 1800).

— Levensrituelen: geboorte en doopsel (= nr. 215), p. 75-94.

499. [Universiteit] Walter RÜEGG(ed.), Geschichte der Universität in Europa. Dl. 2:

Von der Reformation zur Französischen Revolution (1500-1800). München, Beck, 1996, 542-(2) p., 11 kaarten.167

500. Peter VANDERMEERSCH& Hilde DERIDDER-SYMOENS, Verbod op studiereizen in de Spaanse Nederlanden. — Zes eeuwen strijd: universiteit en overheid (= nr. 226), p. 172-178, 7 afb.

B. VOORTRENTE

501. [Bertken] A. M. J. VAN BUUREN, Jhesus, den ic vercoren heb boven al dat ye gewert: een lied van Suster Bertken. — Tegendraads genot (= nr. 490), p. 149-160.

502. [Driedo] Marcel GIELIS, Een Romeins doctoraat over het traditiebegrip van Johannes Driedo van Turnhout. — Taxandria (Antwerpse Kempen), n.r. 68, 1996, p. 145-162, 1 afb.168

166 Bundelt over dit thema 25 bijdragen.

167 Vervolg op Lit. 1993, nr. 179.

168 Betreft de Leuvense professor Joannes Ne(y)s, meer bekend als Driedo of Dridoens (1480-1535).

503. Marcel GIELIS, Vertaling van de Latijnse citaten uit Driedo’s De ecclesiasticis scripturis et dogmatibus en van andere vreemdtalige citaten in Hennissens studie over Driedo’s traditiebegrip. — Taxandria (Antwerpse Kempen), n.r. 68, 1996, p. 213-241.

504. F. M. H. HENNISSEN, Het traditiebegrip in de katholieke controverse-theologie van vóór Trente (1518-1546). Uitgegeven door Marcel GIELIS. — Taxandria (Antwerpse Kempen), n.r. 68, 1996, p. 163-212, 1 afb.

505. [Van Eymeren] Paul BEGHEYN, s.j., (ed.), God in mij en ik in God: mystieke teksten van Reinalda van Eymeren. Ingeleid en bewerkt door (…). Nijmegen, De Heraut, 1995, 35-(1) p. (Herautreeks, 50).169

506. [Van Kervenhem] Jan KUYS, Sweder Van Kervenhem, proost van Zutphen: een geestelijke in dienst van Karel van Gelre en Karel V (1526-1547). — Bijdragen en mededelingen [van de] Vereniging Gelre, 87, 1996, p. 32-49, 2 afb.

C. ERASMUS. HUMANISME

507. [Beverland] Rudolf DESMET, Erasmiaanse thematiek in de laat-humanistische epistolografie: de briefwisseling van Hadriaan Beverland (1650-1716). — Miscellanea Jean-Pierre Vanden Branden (= nr. 109), p. 125-144.

508. [Erasmus] Cornelis AUGUSTIJN, Eramus: der Humanist als Theologe und Kir-chenreformer. Leiden, New York & Köln, Brill, 1996, VIII-(2)-375-(3) p. (Studies in Medieval and Reformation Thought, 59).

509. István BEJCZY, Drie humanisten en een mythe: de betekenis van Erasmus, Aurelius en Geldenhouwer voor de Bataafse kwestie. — Tijdschrift voor geschiedenis, 109, 1996, 467-484.170

510. Ch. BÉNÉ, La poésie religieuse humaniste: Louis de Grenade et Érasme. — Miscellanea Jean-Pierre Vanden Branden (= nr. 109), p. 99-124.

511. Franz BIERLAIRE, Des Colloques ‘A la manière de…’: trois exemplaires uniques. — Miscellanea Jean-Pierre Vanden Branden (= nr. 109) p. 197-217.

512. Johan DEVROE, Een unieke Erasmusbrief in een Amsterdamse schoolgrammatica (1532). — Miscellanea Jean-Pierre Vanden Branden (= nr. 109), p. 417-428.

513. Aloïs GERLO, De Iulius exclusus e coelis in de briefwisseling van Erasmus.

— Miscellanea Jean-Pierre Vanden Branden (= nr. 109), p. 65-97.171

514. A. JOLIDON, Chronologie des éditions originales des Œuvres d’Érasme (1495-1536). — Miscellanea Jean-Pierre Vanden Branden (= nr. 109), p. 397-416.

515. Hilmar M. PABEL, Erasmus of Rotterdam and Judaism: A Reexamination in the Light of New Evidence. — Archive for Reformation History, 87, 1996, p. 9-37.

516. A. G. WEILER, Erasmus of Rotterdam’s Institutum hominis christiani, a Substitute for the Mediaeval Liber Floretus. — Media latinitas (= nr. 102), p. 359-363.

169 Reinalda van Eymeren (1463-1540) uit het Arnhemse Agnietenklooster zou op basis van een veelomvattend genealogisch en historisch onderzoek de lang gezochte schrijfster van de Evange-lische Peerle zijn.

170 Betreft de overtuiging dat de Bataven de oudste bewoners en hun land ‘Batavia’ als de baker-mat van Nederland dienden te worden beschouwd, en of Holland ofwel Gelre de opvolger van het oude land was.

171 Betreft een heftig pamflet in dialoogvorm tegen paus Julius II, wiens levenswandel niet strookte met het apostolisch ideaal. Gepubliceerd in 1517.

517. [Gillis] Marcus DESCHEPPER, Pieter Gillis (1486-1533), Antwerps humanist en vriend van Erasmus. — Miscellanea Jean-Pierre Vanden Branden (= nr. 109), p. 283-295.

518. [Sleidan] Laurence DRUEZ, Le luxembourgeois Jean Sleidan, humaniste et his-torien de la Réforme. — Bulletin de la Société royale d’histoire du protestantisme belge, nr. 117, 1996 (november), p. 23-46, 3 afb.

519. [Van Schurman] Barbara BULCKAERT, Vrouw en eruditie: het Problema practicum van Anna Maria Van Schurman (1607-1678). — Miscellanea Jean-Pierre Vanden Branden (= nr. 109), p. 145-195.

D. IN VERBAND MET DEHERVORMING

520. [Antwerpen] E. M. BRAEKMAN, Le luthéranisme à Anvers et Bruxelles. — Bulletin de la Société royale d’histoire du protestantisme belge, nr. 116, 1996 (mei), p. 1-50, 5 afb.

521. A. Gordon KINDER, Les protestants espagnols à Anvers. — Bulletin de la Société royale d’histoire du protestantisme belge, nr. 117, 1996 (november), p. 1-22, 3 afb.

522. Guido MARNEF, Antwerpen in de tijd van de Reformatie: ondergronds protestan-tisme in een handelsmetropool (1550-1577). Amsterdam, Meulenhoff & Antwerpen, Kritak, 1996, 377-(3) p., ill.172

523. Paul VALKEMA BLOUW, Early Protestant Publications in Antwerp (1526-30):

The Pseudonyms Adam Anonymus in Basel and Hans Luft in Marlborow. — Quaerendo, 26, 1996, p. 94-110, 2 afb.

524. [Brabant] G. MARNEF, ‘Verleid en bedrogen’: berouwvolle doopsgezinden in Brabantse remissiebrieven (1543-1565). — Doopsgezinde bijdragen, n.r. 22, 1996, p. 69-77.

525. [Friesland] W. BERGSMA, De Reformatie in Friesland: geschiedenis en geschied-schrijving. — Vroomheid tussen Vlie en Lauwers (= nr. 1091), p. 97-133.

526. H. OLDENHOF, Rond de kettervonnissen van het Hof van Friesland. — Vroomheid tussen Vlie en Lauwers (= nr. 1091), p. 47-80.

527. S. ZIJLSTRA, De vervolging van de dopersen in Friesland (1536-1560). — Doopsgezinde bijdragen, n.r. 22, 1996, p. 49-67.

528. [Leeuwarden] Joke SPAANS, Gereformeerden en doopsgezinden: het proces over het Marcelis Goverts Gasthuis te Leeuwarden (1687-1688). — Vroomheid tussen Vlie en Lauwers (= nr. 1091), p. 135-147.

529. [Nederland] Pierre VANBESOUW, Rondom 1795-1796. — Kerktijd, 8, 1996, nr. 4, p. 11-19.

530. A. Th. VANDEURSEN& G. J. SCHUTTE, Geleefd geloven: geschiedenis van de protestantse vroomheid in Nederland. Assen, Van Gorcum, 1996, VIII-188 p., ill.

172 Waarvan ook een gelijktijdige Engelse vertaling: Antwerp in the Age of Reformation: Under-ground Protestantism in a Commercial Metropolis (1550-1577). Translated by J. C. GRAYSON. Baltimore (MD) & London, The Johns Hopkins University Press, 1996, XV-(1)-304 p., 8 graf., 6 kaarten, 26 tab. (The Johns Hopkins University Studies in Historical and Political Science, 114/1).

531. Piet VISSER; ‘Blasphemous and Pernicious’: The Role of Printers and Book-sellers in the Spread of Dissident Religious and Philosophical Ideas in the Netherlands in the Second Half of the Seventeenth Century. — Quaerendo, 26, 1996, p. 303-326.

532. [Nederlanden] M. E. H. N. MOUT, Spiritualisten in de Nederlandse Reformatie van de zestiende eeuw. — Bijdragen en mededelingen betreffende de geschiedenis der Nederlanden, 111, 1996, p. 297-313.

533. [Nederlanden, Zuidelijke] Aline GOOSENS, L’impact du protestantisme dans les campagnes des Pays-Bas méridionaux (XVIe-début XVIIesiècles). Premières impres-sions pour une étude quantitative. — La christianisation des campagnes (= nr. 216), I, p. 285-296.

534. [Utrecht] W. BERGSMA, Calvinisten en libertijnen. Enkele opmerkingen. — Doopsgezinde bijdragen, n.r. 22, 1996, p. 209-227.173

*

535. [Coccejus] W. J. VANASSELT, ‘Ultimum tempus nobis imminet’: eschatologische structuren van de theologie van Johannes Coccejus. — Nederlands archief voor kerk-geschiedenis, 76, 1996, p. 189-226, 8 afb.

536. [Luther] Bede K. LACKNER, o.cist., Martin Luther and Monasticism. — Studio-sorum speculum (= nr. 104), p. 173-200.

537. Ulrich SCHRÖTER, Luthers Sprachauffassung und deren Bedeutung für die deutsche Sprache in Zusammenhang mit seiner Bibelübersetzung (1522-1545/46) und der Problematik ihrer Revision. — Leuvense bijdragen, 85, 1996, p. 99-129.

538. [Menno] W. BERGSMA, Van pastoor tot dopers leidsman: Menno’s ‘uitgang’ in historisch perspectief. — Doopsgezinde bijdragen, n.r. 22, 1996, p. 35-48.

539. Otto S. KNOTTNERUS, Menno als tijdverschijnsel. — Doopsgezinde bijdragen, n.r. 22, 1996, p. 79-118.

540. J. A. MOL, Menno Simons als pastoor. — Doopsgezinde bijdragen, n.r. 22, 1996, p. 21-33.

541. Anton VAN DER LEM, Menno Simons in de Nederlandse geschiedschrijving.

— Doopsgezinde bijdragen, n.r. 22, 1996, p. 9-19.

542. [Van Haemstede] Guido MARNEF, Publiek versus geheim: Adriaan Van Haem-stede en zijn streven naar een publieke kerk te Antwerpen in de 16de eeuw. — Qui valet ingenio: liber amicorum aangeboden aan Dr. Johan Decavele ter gelegenheid van zijn 25-jarig ambtsjubileum als stadsarchivaris van Gent, ed. Joris DEZUTTER e.a., Gent, Stichting Mens en Kultuur, 1996, p. 373-383.

*

543. [Bibliografie] Hans-Christoph RUBLACK (ed.), Archiv für Reformationsge-schichte. Beiheft: Literaturbericht. Dl. 24: 1995. Dl. 25: 1996. Gütersloh, Gütersloher Verlagshaus, 1996, 188 p.; 220 p.174

544. [Bijbel] Jaroslav PELIKAN, The Reformation of the Bible, the Bible of the Reformation. Catalog of the Exhibition by Valerie R. HOTCHKISS& David PRICE. New Haven (CT), Yale University Press, 1996, XIII-(3)-197-(1) p., ill.

173 Besprekingsartikel n.a.v. Benjamin KAPLAN, Calvinists and Libertines: Confession and Com-munity in Utrecht (1578-1620), Oxford, Clarendon Press, 1995, 347 p.

174 Dl. 24: in totaal 964 nummers; België, zie plaatsnamenregister op p. 183; Nederland(en), aldaar op p. 186. Dl. 25: in totaal 854 nummers; Nederland(en), zie plaatsnamenregister op p. 218.

545. [Biografieën] Tanja KOOTTE & Liesbeth GEUDEKE, Het Biografisch Lexicon.

Een interview met Jacob van Sluis — Kerktijd, 8, 1996, nr. 4, p. 20-23.175

546. [Doopsel. Kinderen] F. G. M. BROEYER, De onrust over de eerste doopvraag rond 1728. — Nederlands archief voor kerkgeschiedenis, 76, 1996, p. 46-75.

547. Willy WILLEMS, De kinderdoop in de Reformatie. — Levensrituelen: geboorte en doopsel (= nr. 215), p. 183-193.

548. [Doopsgezinden] S. ZIJLSTRA, ‘Zouden wij ons van de gemeente laten regeeren!’

De positie van oudste bij de dopers tot ca. 1620. — Vroomheid tussen Vlie en Lauwers (= nr. 1091), p. 81-95.

549. [Family of Love] N. VAN DERBLOM, Commotion along the IJssel and by the Waal a.d 1561 and the Riddle of a Pseudonym in the Family of Love. — Quaerendo, 26, 1996, p. 52-57.

550. [Liederen] J. P. BOENDERMAKER, De Reformatie zong. — Kerktijd, 8, 1996, nr. 3, p. 6-13, muz.

551. [Predestinatie] Willem FRIJHOFF, De gepredestineerde boer: leven en geloven in de vroege zeventiende eeuw. — Geloven in het verleden (= nr. 100), p. 375-391.

552. [Vrouwen en geloof] Liesbeth GEUDEKE, Mannenbastion of vrouwenbolwerk?

De positie van vrouwen in de Gereformeerde Kerk (1566-1650). — Vrome vrouwen:

betekenissen van geloof voor vrouwen (= nr. 227), p. 67-86.

553. Fred VAN LIEBURG, Vroomheid kent geen sekse: piëtistes in de achttiende eeuw. — Vrome vrouwen: betekenissen van geloof voor vrouwen (= nr. 227), p. 109-128.176

E. CONTRAREFORMATIE. XVIDE-XVIIDEEEUW

554. [Breda] P. M. TOEBAK, Een bisschoppelijke visitatie te Breda, augustus 1626.

Ervaringsgegevens omgezet in beleid? — Noodbrabants historisch jaarboek, 13, 1996, p. 80-94, 5 afb.

555. [Republiek] F. J. M. HOPPENBROUWERS, Oefening in volmaaktheid: de zeven-tiende-eeuwse rooms-katholieke spiritualiteit in de Republiek. Den Haag, Sdu Uitgevers, 1996, XI-(1)-147-(1) p., ill. (Nederlandse cultuur in Europese context. Monografieën en studies, 4).177

*

556. [Alexander VII] André NAGELS, De naamkeuze van paus Alexander VII en…

Scherpenheuvel. — Oost-Brabant, 33, 1996, p. 95-96.178

175 Betreft het Biografisch Lexicon voor de geschiedenis van het Nederlandse protestantisme, waarvan tot dusver vier delen zijn verschenen.

176 Betreft: Elisabeth Bekker, Geesje Pamans, Geertje Raaphorst, Eva Van der Groe, Geertruy Verbroek.

177 Het onderzoek in deze reeks concentreert zich op vier ijkpunten: de jaren rond 1650, 1800, 1900 en 1950-1970. Vandaar dat in deze publicatie het “IJkpunt 1650” met name wordt gemeld, rond welk jaar het onderzoek werd verricht.

178 Kardinaal Fabius Ghigi kwam in 1650 op bedevaart naar Scherpenheuvel en werd hier getroffen door de aanwezigheid van de symboliek van het heilig getal zeven. Dat beïnvloedde hem later bij de keuze van zijn pausnaam Alexander, waarachter hij een VII kon plaatsen (1655-1667).

557. [Buggenhout] J. SPANHOVE, m.s.c., Petrus Buggenhout, een omstreden priester-figuur in Asse in de 16de eeuw. — Ascania, 39, 1996, p. 37-48.

558. [Cla(er)bots] Albert CLABOTS, De lotgevallen van ‘geestelycke dochter’. — Eigen schoon en de Brabander, 79, 1996, p. 238-247, 1 afb.179

559. [Claesinne van Nieuwlant, Pullen], Dirk BOONE, Vernietigingsmystiek in de 16de eeuw: een onderzoek naar de vernietigingsterminologie in de Samenspraak tussen Claesinne van Nieuwlant (1550-1611) en Jan Pullen (1520-1608). Verhandeling tot verkrijging van de graad van Licentiaat in de Toegepaste Theologie. Leuven, Katholieke Universiteit: Faculteit der Godgeleerdheid, 1996, X-120 p.

560. [De Nayere] J. SPANHOVE, m.s.c., De boedellijst van Adriaan De Nayere († 1623), pastoor te Mollem. — Ons heem, 50, 1996, p. 30-37.

561. J. SPANHOVE, m.s.c., Pastoor Adriaan De Nayere: Mollem 1596-1623, Bolle-beek en Kobbegem 1596-1602. — Eigen schoon en de Brabander, 79, 1996, p. 103-119.

562. [De Noyelles] Gilles DEREGNAUCOURT, Entre rigorisme, richérisme et système bénéficial: Fénelon et l’affaire Charles De Noyelles, curé de Ghoy-Labuissière. — Fénelon, évêque et pasteur (= nr. 590), p. 203-221.

563. [Doncker] Guido MARNEF, Een kanunnik in troebele tijden: Franciscus Doncker, voorman van de contrareformatorische actie te Antwerpen (1566-1573). — Geloven in het verleden (= nr. 100), p. 327-338.

564. [Fénelon] Philippe GUIGNET, Évangélisation et apaisement d’un conflit séculaire avec l’archevêché de Reims: les engagements contrastés mais cohérents d’un jeune archevêque de Cambrai en 1695. — Fénelon, évêque et pasteur (= nr. 590), p. 43-61.

565. [Hennebel] Lucien CEYSSENS, o.f.m., Hennebel et son Journal romain. — Bulletin de l’Institut historique belge de Rome, 66, 1996, p. 141-169.180

566. [Hovius] Eddy PUT, Geen geld, geen hervorming? Het financiële beleid van de Mechelse aartsbisschop Mathias Hovius (1596-1620). — Geloven in het verleden (= nr. 100), p. 271-284.

567. [Margaretha van Oostenrijk] Marguerite DEBAE, La bibliothèque de Marguerite d’Autriche: essai de reconstitution d’après l’inventaire de 1523-1524. Louvain & Paris, Peeters, 1995, (4)-XXIII-(1)-689-(3) p., titelpl., 104 afb. (p. 586-689).

568. [Mertens] K. MANNAERTS, De bibliotheek van Dom Rumoldus Mertens († 1622), pastoor van Leefdaal en Vossem. — Ons geestelijk erf, 70, 1996, p. 62-94.

569. [Petyt] Elisabeth HENSE, Maria Petyt von der hl. Theresia (1623-1677). Mystische Erfahrung und Lebensalltag. — Geist und Leben, 69, 1996, p. 354-365.

570. [Schelstrate] Marie Juliette MARINUS, Emmanuel Schelstrate et Anvers. — Bul-letin de l’Institut historique belge de Rome, 66, 1996, p. 37-51, 1 genealog. tab.

571. Toon VANHOUDT, ‘With Due Reverence to the Truth, the Faith and the Holy See’: Philology and Apologetics in the Historical Works of Emmanuel Schelstrate.

— Bulletin van het Belgisch historisch Instituut te Rome, 66, 1996, p. 81-99.

179 Gestorven in 1712.

180 Deze Leuvense theoloog verbleef als vertegenwoordiger van zijn universiteit tussen 1692-1700 te Rome. Tijdens dat verblijf stelde hij zijn tot dusver onuitgegeven Diarium romanum samen.

572. [Schuermans] Ludo MILIS & Véronique LAMBERT, De indiscrete charme van Jan Schuermans, pastoor van Ename (1645-1655). Het vervolg. — Handelingen van het Genootschap voor geschiedenis, 132, 1995, p. 165-174.181

573. [Strouven] Florence KOORN, Een charismatische anti-heilige: Elisabeth Strouven (1600-1661). — Vrome vrouwen: betekenissen van geloof voor vrouwen (= nr. 227), p. 87-107.

574. [Symonssen] P. HUYS, Een Middelburgs poorter [Nicolaes Symonssen] uit devotie op bedevaart naar Lissabon, Compostela, Saint-Maximin en Rome in 1550.

— Ons heem, 50, 1996, p. 115-116.

575. [Thielemans] J. SPANHOVE, m.s.c., Jan Thielemans en de kapelanij van St. Katarina. — Ascania, 39, 1996, p. 29-32.182

576. [Van Cauwegom] Karel MANNAERTS, Het testament van pastoor Jan Van Cauwegom (Geel 1536 - Etterbeek 1599). — Jaarboek van de Vrijheid en het Land van Geel, 32, 1996, p. 82-98, 1 afb.

577. [Van Neercassel] C. P. VOORVELT, Enkele minder bekende facetten van het leven van de apostolisch vicaris Johannes Van Neercassel (1663-1686). — Trajecta, 5, 1996, p. 44-55, 4 afb.

*

578. [Catechese] Marcel GIELIS, De leer over natuur, zonde en genade: een lacune in de contrareformatorische catechese? — Geloven in het verleden (= nr. 100), p. 65-87.

579. [Inquisitie] Bart DEGROOF, Migrants and Dissenters: Two Flemish Cases before the Roman Inquisition. — Geloven in het verleden (= nr. 100), p. 361-373.

580. [Jansenisme] Jan ROEGIERS, Jansenisme en Katholieke Hervorming in de Neder-landen. — Geloven in het verleden (= nr. 100), p. 43-64.

581. [Kerstening. Platteland] Louis CHATELLIER, Les campagnes européennes au temps de la Réforme catholique: pays de missions ou centres missionaires? — La christianisation des campagnes (= nr. 216), I, p. 311-332.

582. [—. Nederlanden, Zuidelijke] Marie Juliette MARINUS, Une Contre-Réforme à deux vitesses: la christianisation des campagnes et des villes dans les Pays-Bas méridionaux au 17esiècle. — La christianisation des campagnes (= nr. 216), II, p. 355-364.

583. [Klerikale bijdragen] Rosa VAN DESTEENE, De reactie van de Vlaamse clerus op de financiële bijdragen van hen vereist ten tijde van keizer Karel (1520-1555).

Lth. RU Gent, 1994. — Handelingen van het Genootschap voor geschiedenis, 132, 1995, p. 186.

584. [Onze-Vader-vertaling] J. W. VANHULST, ‘Ons overweselijk broot’: een inte-ressante Onze-Vader-vertaling in de Mourentorf-bijbel (1599). — Ons geestelijk erf, 70, 1996, p. 186-192.183

585. [Visitatie] Stefaan DEGROOTE, De visitatieverslagen van bisschop Triest aan de parochie Zeveren (1623-1654). — Het Land van Nevele, 27, 1996, p. 288-297.

181 Aanvulling op Lit. 1994, nr. 568.

182 Priesterstudent in Leuven (1576) en vermoedelijk als Assenaar bezitter van de kapelanij.

183 In plaats van ‘ons dagelijks brood’. Overweselijk is een typische Ruusbroec-term.

F. XVIIIDEEEUW

586. [Anne-Charlotte de Lorraine] Pierre HEILI, Anne-Charlotte de Lorraine (1714-1773), abbesse de Remiremont et de Mons: une princesse européenne au Siècle des Lumières. Catalogue de l’exposition placée sous la présidence d’honneur de Mgr Otto de Habsbourg-Lorraine 18 avril - 26 mai 1996. Remiremont, Éditions Gérard Louis &

Société d’histoire de Remiremont et da sa région, 1996, 234-(6) p., titelpl., (buiten-tekst)ill.

587. [Braem] Martin BRAEM, Danneel Braem, een 18de-eeuws Waas kroniekschrijver.

— Annalen van de Koninklijke oudheidkundige Kring van het Land van Waas, 99, 1996, p. 63-99, 5 afb., 1 plattegr.

588. [De la Fontaine] Sylvain DELANGE, Een ‘gewijd’ handgemeen te Opbrakel in 1703. — Het Land van Aalst, 48, 1996, p. 145-146.184

589. [Dens] Marc VANVAECK& Toon VANHOUDT, ‘One in a Thousand’: Ephemeral Emblems in the Mechelen Seminarium Archiepiscopale in Honour of its President Petrus Dens (1765). Leuven, Peeters, 1996, VI-99-(5) p., ill.

590. [Fénelon] Gilles DEREGNAUCOURT& Philippe GUIGNET(eds.), Fénelon, évêque et pasteur en son temps (1695-1715). Actes du colloque Cambrai 15-16 septembre 1995. Avec la collaboration de Martine AUBRY. Villeneuve d’Ascq, Centre d’histoire de la Région du Nord et de l’Europe du Nord-Ouest & Université Charles de Gaulle-Lille III, 1996, 367-(5) p., ill. (Coll. Histoire et littérature régionales, 15).185

591. Jean KUSIAK, Fénelon et le jansénisme. — Mémoires de maîtrise 1995 à l’Université d’Artois (= nr. 159), p. 168.

592. [Gyseleers-Thys] Jos ANDRIESSEN, s.j., Pastoor Gyseleers-Thys en zijn hand-schriftelijke prekenverzameling. — Geloven in het verleden (= nr. 100), p. 459-469.186

593. [Triest] Jozef CLAEYS(†), f.c. [Br. Orest], Petrus-Jozef Triest, de groei van een kloosterstichter. Persklaar gemaakt door Eugeen GEYSEN, f.c. Gent, Provincialaat der Broeders van Liefde, 1996, 863-(1) p., titelpl., 22 afb., 6 genealog. tab.

594. [Valcke] Karen VANNESTE, Petrus Franciscus Valcke en de dekenij Roeselare (1748-1787). — Samenvattingen van licentiaatsverhandelingen en proefschriften Geschiedenis KU Leuven 1995 (= nr. 163), p. 164-166.187

595. [Van der Maes van Avenrode] Theo CLEMENS, Kerkscheuring op lokaal niveau:

Petrus Van der Maes van Avenrode en de voorgeschiedenis van het schisma van 1723.

— Geloven in het verleden (= nr. 100), p. 413-430.

*

596. [Bijgeloof] Ilse MAESSCHALCK, ‘Wacht u, o mensch, van alle bygheloof’: toverij en superstitie in de Zuidnederlandse prediking van de 17de en de 18de eeuw. — Samenvattingen van licentiaatsverhandelingen en proefschriften Geschiedenis KU Leuven 1995 (= nr. 163), p. 107-109.

184 Betreft de controversiële pastoor Anthonius de la Fontaine, pastoor te Opbrakel van 1653 tot 1710.

185 Bundelt 23 bijdragen: zie o.m. nrs. 562, 564, 598, 602, 798, 1016, 1096-1097, 1102.

186 Bewaard in de Bibliotheek van het Ruusbroecgenootschap. Betreft preken van Gregorius Josephus Bartholomeus Antonius Gijseleers-Thys (Mechelen 1759 - Hever 1835).

187 Zie ook Kroniek, in: Handelingen van het Genootschap voor geschiedenis, 132, 1995, p. 189.

597. [Boekencensuur] Mark DEPRÉ, Het censuurproject van Maria-Elisabeth, landvoog-des der Oostenrijkse Nederlanden (1725-1741). — Samenvattingen van licentiaatsverhan-delingen en proefschriften Geschiedenis KU Leuven 1995 (= nr. 163), p. 56-57.188 598. [Broederschappen] Philippe DESMETTE, Fénelon et la vie religieuse des fidèles: le cas des confréries religieuses. — Fénelon, évêque et pasteur (= nr. 590), p. 125-138.

599. [Catechismus] G. DEMERRE, De Ieperse catechismus. — Bachten de Kupe, 38, 1996, p. 88-91.189

600. [Jeugdonderwijs] C. ESSEBOOM, Onderwysinghe der jeught: onderwijs en onder-wijstoezicht in de achttiende eeuw op het Eiland van Dordrecht. — Nederlandse en Nederlandstalige dissertaties 1995 (= nr. 162), p. 631.190

601. [Kerklied] Koenraad OUWENS, Het Stukjesboek: Missen en Gezangen 1745-1803. De basis van het oud-katholieke kerklied in Nederland. Amersfoort, Stichting Centraal Katholiek Boekhuis, 1996, 788 p., muz. (Publicatieserie Stichting Oud-Katholiek Seminarie, 28).191

602. [Meisjesopvoeding] Philippe ANNAERT, Fénelon et l’éducation des filles dans le diocèse de Cambrai. — Fénelon, évêque et pasteur (= nr. 590), p. 139-154.

603. [Zonde en biecht] Katleen VAN DENBOSCH, ‘Biegt dan alle uwe zonden’: zonde en biecht in de Zuidnederlandse prediking tijdens de 17de en 18de eeuw. — Samen-vattingen van licentiaatsverhandelingen en proefschriften Geschiedenis KU Leuven 1995 (= nr. 163), p. 150-152.

G. VROOMHEID BUITEN DENEDERLANDEN

604. [Duitsland] W. David MYERS, ‘Poor, Sinning Folk’: Confession and Conscience in Counter-Reformation Germany. Ithaca (N.Y.) & London, Cornell University Press, 1996, XII-(2)-230 p., 6 afb.

605. [Engeland] F. BLOM, J. BLOM, F. KORSTEN& G. SCOTT, English Catholic Books (1701-1800): A Bibliography. Aldershot, Scolar Press & Brookfield (VT), Ashgate Publishing Company, 1996, XL-356 p.192

606. Thomas H. CLANCY, s.j., English Catholic Books (1641-1700): A Bibliography.

Herziene editie. Aldershot, Scolar Press & Brookfield (VT), Ashgate Publishing Com-pany, 1996, XVIII-215-(1) p.193

607. John R. ROBERTS(ed.), New Perspectives on the Seventeenth-Century English Religious Lyric. Columbia (MO) & London, University of Missouri Press, 1994,

VII-(5)-335-(1) p.194

*

188 Haar Catalogus Praeliminaris donec amplior sequatur, die een uitvoerige lijst van verboden boeken bevat, was een onderdeel van haar antijansenistische campagne.

189 Betreft Kort begryp van de Christelyke Leeringe voor de Diocese van Yperen, 2de druk, Diksmuide, Stock, 1766.

190 Universiteit Utrecht.

191 Zo werd de laatste druk (1803) van Missen en Gezangen geheten, omdat hieruit geregeld het zogenaamd ‘elevatiestukje’ werd gezongen. De vorige drukken dateren van 1745, 1772 en 1781.

192 Betreffende de periode 1641-1700: zie nr. 606.

193 Betreffende de periode 1701-1800: zie nr. 605.

194 Bundelt over dit thema 13 bijdragen, incl. John R. ROBERTS, The Seventeenth-Century English Religious Lyric: A Selective Bibliography of Modern Criticism (1952-1990), p. 269-321.

608. [Franciscus van Sales] Rik BIESMANS, s.d.b., Franciscus van Sales en Vincentius a Paulo en hun liefde tot God. — Aggiornamento, 28, 1996, p. 266-276.

609. Georg KOHLMANN, s.d.b., Geistliche Begleitung bei Franz von Sales, aufgezeigt am Beispiel seiner Korrespondenz mit Angelique Arnaud. — Jahrbuch für salesianische Studien, 29, 1996, p. 39-103.

610. Franz WEHRL, o.s.f.s., Schwerpunkte salesianischer Seelenführung. — Jahrbuch für salesianische Studien, 29, 1996, p. 7-37.

611. Wendy M. WRIGHT, Salesian Spirituality and the Art of Spiritual Direction.

— Studies in Spirituality, 6, 1996, p. 194-219.

612. [Ignatius van Loyola] Pierre EMONET, s.j., Ignace et l’eucharistie. — Christus.

Revue de formation spirituelle, 43, 1996, p. 348-357.

613. Stefan KIECHLE, s.j., Het ‘Kruis’ in de Geestelijke oefeningen. Vertaling: Daan VAN DERVELDT, s.j. — Cardoner, 15, 1996, p. 30-40.195

614. Stefan KIECHLE, s.j., ‘Schmerz mit dem schmerzerfüllten Christus’: zur Kreuzes-nachfolge in der ignatianischen Spiritualität. — Geist und Leben, 69, 1996, p. 243-259.

615. Elisabeth MOREAU DE SAINT-MARTIN, Les saints dans les Exercices spirituels.

— Christus. Revue de formation spirituelle, 43, 1996, p. 478-485.

616. Manuel RUIZJURADO, s.j., San Ignacio de Loyola en 1995 (Reseña bibliográfica).

— Manresa, 68, 1996, p. 185-196.

617. [Joanna van Chantal] Wendy M. WRIGHT, Mütterliche Milde in der geistlichen Leitung der Johanna von Chantal. — Jahrbuch für salesianische Studien, 29, 1996, p. 105-118.

618. [Joannes van het Kruis] Pierre GERVAIS, s.j., Jean de la Croix et Ignace de Loyola. — Nouvelle revue théologique, 118, 1996, p. 671-689, 862-889.

619. Max HUOT DE LONGCHAMP, Bekleed mij met jouw schoonheid: inleiding in Jan van het Kruis. Nederlandse vertaling [uit het Frans]: Ineke WACKERS. Kampen, Kok & Averbode, Altiora, 1996, p. 145-(1) p. (Mystieke teksten en thema’s, 6).196 620. Macario OFILADAMINA, Philosophy and Spirituality: Reflections from St. John of the Cross. — Studies in Spirituality, 6, 1996, p. 145-152.

621. Eulogio PACHO, o.c.d., El ‘gemido pacifico de la esperanza’: síntesis definitiva del pensamiento sanjuanista. — Studies in Spirituality, 6, 1996, p. 153-167.

622. Walter REPGES, Des Johannes vom Kreuz Lied von Gottes Schönheit. — Geist und Leben, 69, 1996, p. 457-467.

623. Frans VERVOOREN, o.c.d., De stille hoop van het verlangen: de memoria in de mystiek van Juan de la Cruz. Assen, Van Gorcum, 1996, IX-(1)-370 p.

624. [Las Casas] Mariano DELGADO, Die ‘Christuspassion’ des Bartolomé de Las Casas (1474-1566). — Geist und Leben, 69, 1996, p. 273-288.

625. [Maria van de Incarnatie] Anya MALI, Mystic in the New World: Marie de l’Incarnation (1599-1672). Leiden, New York & Köln, Brill, 1996, XVIII-189-(1) p.

(Studies in the History of Christian Thought, 72).

195 Samenvatting van de belangrijkste elementen uit het proefschrift van de auteur: Kreuznachfolge:

theologisch-anthropologische Untersuchungen zu einem Aspekt ignatianischer Spiritualität (verdedigd in het Centre Sèvres te Parijs in 1994).

196 Oorspronkelijk verschenen onder de titel: Saint Jean de la Croix: pour lire le Docteur Mystique, Paris, FAC-éditions, 1991 (zie Lit. 1991 & 1992, nr. 864).

626. [Maria van de Visitatie] María ECHANIZSANS, El cuerpo femenino como encar-nación de Cristo: María de la Visitacíon, la monja de Lisboa (s. XVI). — Duoda. Revista d’estudis feministes, 9, 1995, p. 27-45.

627. [Martin] Guy-Marie OURY, o.s.b., Dom Claude Martin et Pierre de Bérulle. — Collectanea Cisterciensia, 58, 1996, p. 61-69.197

628. [Pirckheimer] Catrien SANTING, Bescheidenheid siert het meisje: Caritas Pirck-heimer, abdis in Neurenberg. — Het zaad der Middeleeuwen (= nr. 311), p. 72-90.

629. [Theresia van Avila] Bernard SESÉ, L’aventure mystique dans les poésies de Thérèse d’Avila. — La vie spirituelle, 150, 1996, p. 85-102.

630. Sœur THÉRESE, o.c.d. [Clamart], Mère Marie du Saint-Sacrement: la traduction des Œuvres de Thérèse. — La vie spirituelle, 150, 1996, p. 103-114.

631. [Veronica Giuliani] Leonhard LEHMANN, o.f.m.cap., ‘Wer die Liebe will, liebe das Leiden’: zur Mystik der hl. Veronika Giuliani (1660-1727). — Mystik in den fran-ziskanischen Orden (= nr. 747), p. 117-156.

632. [Ward] Hanna-Barbara GERL-FALKOVITZ, Spiritualität des Weges bei Maria Ward. — Geist und Leben, 69, 1996, p. 321-327.

H. LITERARIA

633. [Dichtkunst, Barokke en mystiek] Michèle CLÉMENT, Une poétique de crise:

633. [Dichtkunst, Barokke en mystiek] Michèle CLÉMENT, Une poétique de crise: