• No results found

In deze scriptie heb ik het bestaan en de werking van het onvolledig cultureel compromis binnen de Surinaamse ‘natie-staat’ beschreven, waarbij de staatselite en zijn bestuurlijke organen niet representatief zijn voor de gehele Surinaamse

bevolking. Het gevolg is dat Inheemsen worden uitgesloten van de collectieve goederen van de staat (Wimmer 2002). Ook in de koloniale periode werden

Inheemsen genegeerd, al had het kolonialisme wel grote invloed op de Inheemsen, zowel op de vorming van Inheemse groepen als op de versterking van bestaande conflicten tussen groepen (Whitehead 1992). Desondanks leefden de Inheemse groepen tijdens de koloniale periode betrekkelijk geïsoleerd van de koloniale staat, hierdoor behielden de Inheemse gemeenschappen een relatief grote autonomie (cf Yashar 2005).

De ongelijke verdeling van de collectieve goederen door de staat werd voor Inheemsen pas problematisch ná het koloniale regime. De afschaffing van de slavernij en de invoer van contractarbeiders maakte Suriname immers tot een plurale

samenleving, waarbij de politiek sterk etnisch gekleurd was (Furnivall 1944; Smith 1965; Van Lier 1949). Het zelfbestuur en de daaropvolgende onafhankelijkheid van Suriname werden door elites van verschillende etnische groepen aangegrepen om aparte politieke partijen op te richten. Er ontstond een politiek systeem waarbij elke etnische groep vertegenwoordigd werd door een ‘eigen’ politieke partij. Het huidige politieke systeem van Suriname wordt nog steeds gedomineerd door dit model van etnische politiek en haar cliëntelistische netwerken, zodat de eigen etnische groep bevoordeeld wordt en de collectieve goederen van de staat onevenredig worden verdeeld over de bevolking. Het ontstaan van deze etnische politiek vond plaats zonder dat Inheemsen zich politiek gingen organiseren. Later in de geschiedenis zijn er wel pogingen gedaan om Inheemse partijen op te richten, maar tot op heden worden Inheemsen als zodanig niet vertegenwoordigd in de parlementaire politiek.

Gevoed door de zich ontwikkelende tendens om Inheemse rechten als mensenrechten te karakteriseren, werden ook de Inheemsen in Suriname zich steeds meer bewust van hun rechten (e.g. Kambel 2002). Binnen de Surinaamse plurale samenleving, waar de staatselite door middel van cliëntelistische netwerken zijn eigen

80

etnische groep bevoordeeld, waren de voorwaarden voor het oprichten van organisaties gebaseerd op etniciteit zeker aanwezig. Bovendien waren de

hoogstnoodzakelijke politieke entrepreneurs aanwezig, dit zijn de mensen die uiting gaven aan de ontevredenheid over de bestaande situatie. Zij waren het die een strategie van voice kozen, om zo een stem te geven aan hun ontevredenheid over het ongelijk verdelen van de collectieve goederen door de staat en over de (historisch gegroeide) marginale positie van de Inheemse bevolkingsgroep (Wimmer 2002). Er werden organisaties opgericht langs etnische lijnen, voor en door Inheemsen, om zo Inheemse belangen te behartigen in de Surinaamse politiek, maar zoals gezegd is deze poging tot het verkrijgen van Inheemse vertegenwoordiging in De Nationale

Assemblee tot op heden niet geslaagd.

De organisaties die de hedendaagse Inheemse belangen behartigen zijn VIDS en OIS.

Beide organisaties zijn ontstaan als direct gevolg van de binnenlandse oorlog, met als achterliggende reden de eeuwenlange uitsluiting en de (huidige) etnische politiek met zijn cliëntelistische netwerken. Net als elders in Latijns-Amerika, worden ook VIDS en OIS geïnspireerd en ondersteund door internationale discoursen omtrent

mensenrechten (e.g. Kambel 2002). Beide organisaties maken gebruik van

geësentialiseerde noties van cultuur om op deze manier erkenning van Inheemsen te bewerkstelligen. Door gebruik te maken van internationale verklaringen omtrent Inheemse rechten, opereren beide organisaties binnen een zogenoemde mondiale imagined indigenous community. De mondiale verklaringen hebben direct invloed op lokale processen, aangezien ze worden ingezet om de Surinaamse overheid te

dwingen tot het opstellen van wetgeving over Inheemse rechten. Om deze Inheemse rechten te kunnen claimen, maken de organisaties gebruik van strategic essentializing om zo eenstemmigheid binnen een heterogene Inheemse gemeenschap te creëren (cf Sieder & Witchell 2001). Ook het inzetten van ‘primordiale authenticiteit’ door VIDS en OIS is een voorbeeld van strategic essentializing en dient om op basis van cultuur landrechten te kunnen claimen (e.g. Sieder & Witchell 2001; Warren & Jackson 2002).

De organisaties dragen zodoende uit dat ze representatief zijn voor álle Inheemsen in Suriname. Desondanks is uit mijn onderzoeksmateriaal gebleken dat er wel een imagined indigenous community bestaat onder de leiders van de Inheemse

organisaties en Inheemse leiders in binnen- en buitenland, maar niet tussen de Inheemsen aan de kust en de Inheemsen uit het zuiden. Het officiële discours van de organisaties waarin er een nationale imagined indigenous community wordt

voorgesteld bestaat niet. Het feit dat er nauwelijks een ‘gedeelde Inheemse identiteit’

wordt ervaren tussen de Inheemsen aan de kust en de Inheemsen in het zuiden heeft verschillende oorzaken, zoals de doorwerking van de verdeel-en-heers politiek uit de koloniale tijd, het verschil in state reach in het kustgebied en het zuiden waardoor de gebieden zich verschillend hebben ontwikkeld (en zich nog steeds ontwikkelen), en het ontbreken van transcommunity networks tussen het kustgebied en het zuiden (cf Yashar 2005).

We zien hierbij dat de organisaties enerzijds een essentialistisch discours strategisch inzetten om zo door middel van internationale verklaringen rechten te kunnen claimen, terwijl anderzijds blijkt dat ze in de praktijk ‘flexibel’ en niet essentialistisch met de werkelijkheid omgaan. In dit afwisselend inzetten van beide discoursen zien we Baumanns dual discursive competence terug (Baumann 1999). Het officiële discours van VIDS waarbij Inheemsen als één volk benaderd worden terwijl dit in de praktijk niet het geval blijkt te zijn is hier een voorbeeld van.

Het politiseren van etniciteit is voor Surinaamse Inheemsen (nog steeds) noodzakelijk om op deze manier de belangen van de Inheemsen te behartigen binnen de

Surinaamse nationale politieke arena. Uit mijn onderzoek komt naar voren dat vooral OIS onder leiding van dhr. Aloema zich inzet voor Inheemse vertegenwoordiging binnen de parlementaire politiek. Deze politieke deelname wordt gezien als weg naar een eerlijke verdeling van de collectieve goederen. Desondanks zal politieke

vertegenwoordiging van Inheemsen het onevenredige verdelen van collectieve

goederen door de staat, onder meer via cliëntelistische netwerken, niet zomaar kunnen veranderen. Etnische politiek, waarin dit soort netwerken en de hieraan verbonden belangen een dominante rol vervullen, is immers inherent aan ongelijke verdeling van goederen, hulpbronnen en diensten door de staat. Alleen wanneer de collectieve goederen evenredig verdeeld zouden worden over álle etnische groepen, zou het politiseren van etniciteit niet langer noodzakelijk zijn, aangezien er niet langer rechten op basis van etniciteit geclaimd hoeven te worden. Vandaar dat de etnische politiek en het belang van etnische identiteit binnen de politiek een impasse veroorzaakt, die zijn

82

weerslag heeft op het functioneren van OIS. De vraag rijst of het streven van OIS om te participeren binnen de cliëntelistische netwerken van de etnische politiek wel de doeltreffendste manier voor het verwezenlijken van de doelen is.

VIDS daarentegen heeft geen parlementaire politieke aspiraties, het is een organisatie van Inheems traditioneel gezag is, bestaande uit dorpshoofden. De

doelstelling van VIDS intern is het verbeteren van leiderschap in de Inheemse dorpen, waarbij VIDS wel een politieke agenda heeft, aangezien ze landrechten willen

verkrijgen. VIDS is een organisatie die uitgaat van het ‘eigen kunnen’ en ‘wacht’ niet op de overheid, aangezien in het verleden meerdere malen is gebleken dat de overheid lang op zich laat wachten. VIDS maakt dus een andere keus dan OIS. Waar OIS een strategie van entry laat zien door te willen functioneren binnen het bestaande politieke systeem, kiest VIDS ervoor om het zelf te doen. VIDS kiest er bijvoorbeeld voor om zelf onderzoeken uit te voeren en projecten op te zetten met behulp van

non-overheidsinstellingen. Hierdoor gaat VIDS niet mee in het politiek inefficiënte systeem van cliëntelistische netwerken waardoor de doelstellingen doeltreffender behaald worden. Dientengevolge weet de achterban van VIDS beter wat de organisatie doet.

Tegelijkertijd blijft het van belang om juist wél de belangen te blijven vertegenwoordigen binnen het dominante politieke systeem, aangezien de Inheemse etnische groep zich tenslotte in dit systeem bevindt en op die manier niet ontkomt aan beslissingen uit dit politieke systeem. Het feit dat beide organisaties met een andere strategie werken, vergroot de kans op verbeteringen voor Inheemsen (maar vergroot eveneens de kans op onderlinge verdeeldheid en spanningen tussen de organisaties).

Wellicht baat het de Inheemsen nog meer wanneer beide organisaties de handen ineen zouden slaan en zo hun strategieën op elkaar afstemmen.

Tijdens mijn onderzoek staken verscheidene nieuwe vragen de kop op. Deze vragen zouden een verdieping ten aanzien van mijn onderzoek kunnen betekenen en kunnen wellicht een basis voor vervolgonderzoek vormen. Er zou bijvoorbeeld veel dieper ingegaan kunnen worden op de vraag wat dorpsbewoners van de nationale

organisaties willen, en of de nationale organisaties de stem van de Inheemsen in de dorpen überhaupt representeren. Voelen de Inheemsen aan de kust en de Inheemsen in het zuiden zich vertegenwoordigd door VIDS en OIS? Willen ze wel

vertegenwoordigd worden? Zoals we hebben gezien in deze scriptie zijn er grote verschillen tussen het zuiden en het kustgebied, vandaar dat er met name in het zuiden verder onderzoek verricht zou kunnen worden naar de behoeften en problemen van de Inheemsen daar, bijvoorbeeld naar de gevolgen van de steeds verder oprukkende milieuvervuiling als gevolg van het zoeken naar goud en de grootschalige houtkap in het Amazoneregenwoud.

Gedurende mijn onderzoek heb ik ervaren dat VIDS en OIS beide volop in beweging zijn om Inheemse rechten in Suriname erkend te krijgen. VIDS en OIS zetten zich in voor het evenredig verdelen van de collectieve goederen,

hulpbronnen en diensten door de staat, en daarbij het beëindigen van de historisch gegroeide situatie en gevoelens van uitsluiting. Daarbij laten VIDS en OIS, als belichaming van de Inheemse voice-strategie, voortdurend het signaal horen: Erken ons!

Bibliografie

Literatuur Anderson, B.

1983 Imagined Communities. Reflections on the Origin and Spread of Nationalism. London: Verso

Baud, M. et. al.

1994 Etniciteit als strategie in Latijns-Amerika en de Caraïben. Amsterdam:

University Press Baumann, G.

1999 The Multicultural Riddle. Rethinking National, Ethnic, and Religious Identities. New York: Routledge

Benhabib, S.

2002 The Claims of Culture. Equality and Diversity in the Global Era.

Princeton: Princeton University Press Boven, K.M.

2006 Overleven in een grensgebied: Veranderingsprocessen bij de Wayana in Suriname en Frans Guyana. Amsterdam: Rozenberg Publishers.

Boven, K.M.

2007 Aluku en Wayana aan de Lawa: een ambigue relatie. In P. Meel en H.

Ramsoedh (red.) Ik ben een haan met een kroon op mijn hoofd. 92-108.

Amsterdam: Uitgeverij Bert Bakker Barnard, A.

2006 Kalahari revisionism, Vienna and the ‘indigenous peoples’ debate*.

Social Anthropology. 14, 1, 1-16 Barth, F.

1969 Ethnic Groups and Boundaries: the Social Organization of Cultural Difference. Bergen: Universitets Forlaget.

Brana-Shute, G.

1993 Inside-out Insurgery; The Tukuyana Amazones of Suriname. Journal of Commonwealth and Comparitive Politics 32-2, 97-119

Buddingh’, H.

86

1995 Geschiedenis van Suriname: een complete, uiterst leesbare

geschiedenis van Suriname, van de oorspronkelijke Indiaanse bewoners tot de plurale samenleving nu. Utrecht: Het Spectrum.

Carlin, E.B. & Boven, K.M.

2002 The Native Population: Migrations and Identities. In E.B. Carlin & J.

Arends (red.). Atlas of the Languages of Surinam. Leiden: KITLV Press Carlin, E. B.

2001 Of Riches and Rhetoric: Language in Suriname. In R. Hoefte en P.

Meel (red.). 20th Century Suriname: Continuities and discontinuities in a New World Society. 220-243. Leiden: KITLV Press.

Chin, H.E. & Buddingh’ H.

1987 Surinam, Politics, Economics and Society. London: Frances Pinter.

Cirino, T. C.

2001 Maatschappelijke Participatie van Inheemsen binnen de Surinaamse Samenleving middels Inheemse Organisaties. Doctoraalscriptie Anton de Kom Universiteit Suriname.

Comaroff, J. & Comaroff, J.

1992 Ethnography and the Historical Imagination. Boulder: Westview Press.

DeWalt, K.M. & DeWalt, B.R.

2002 Participant Observationan: A guideline for Fieldworkers. Oxford:

AltaMiraPress Eriksen, T.H.

2002 Ethnicity and Nationalism. London: Pluto Press Ferguson, R.B. & Whitehead, N.L. (red.).

1992 War in the Tribal Zone: Expanding States and Indigenous Warfare.

New Mexico: School of American Research Press Fraser, N. & Honneth, A.

2003 Redistribution or Recognition? A Political-Philosophical exchange.

London: Verso Furnivall, J.S.

1944 Netherlands India, a study of a plural economy. Cambridge:

Cambridge University Press

Gellner, E.

1983 Nations and Nationalism. Ithaca: Cornell University Press Ghorashi, H.

2003 Ways to Survive, Battles to Win: Iranian Women Exiles in the

Netherlands and the United States. New York: Nova Science Publishers Inc.

Hirschman, A.O.

1972 Exit, Voice and Loyalty: Responses to decline in Firms, Organizations and States. London: Harvard University Press

Jara, F.

2007 ‘De yibbies van de oorlog: Inheemse politieke bewegingen en de crisis van lokale bestuurstructuren in Suriname’. Universiteit Utrecht:

ongepubliceerd paper.

Jara, F. & Z. van Arkel

2007 ‘Pleidooi voor de Rechten op Gronden en Bestuur van de Inheemse Bewoners van de Savanne van Boven-Para’. OSO 26:2.

Kambel, E.R.

2002 Resource Conflicts, Gender and Indigenous Rights in Suriname: Local, National and Global Perspectives. Dissertatie Universiteit Leiden

Kambel, E.R. & F, MacKay

2003 De Rechten van Inheemse Volken en Marrons in Suriname. Leiden:

KITLV.

Kloos, P.

1971 The Maroni River Caribs of Surinam. Assen: Van Gorcum & Comp Kloos, P.

1974 Het Indianenprobleem in Zuid-Amerika. Assen: Van Gorcum & Comp.

Kloosterman, J.

1995 Inheemse Identiteit: Tussen Romantiek en Werkelijkheid. Het Recht op Zelfbeschikking en Land in het Resguado Muellamues, Zuid Colombia.

Dissertatie Universiteit Utrecht Kuper, A.

2003 The Return of the Native. Current Anthropology. 44, 3 Lier, R. van.

88

1949 Samenleving in een grensgebied. Een sociaal historische studie van Suriname. Den Haag: Martinus Nijhoff.

Marshall, E.

1999 ‘Nationalisme en politieke machtsvorming in Suriname’ Oso 18 (2) 65-75

Oostinide, G.

1997 Het Paradijs Overzee: De ‘Nederlandse’ Caraïben en Nederland.

Amsterdam: Uitgeverij Bakker Pansters, W.G.

2005 Authenticity, hybridity, and difference: debating national identity in twentieth-century Mexico. In Focaal – European Journal of Anthropology 45, 71-93

Pijl, Y. van der.

2007 Levende-Doden: Afrikaans-Surinaamse percepties, praktijken en rituelen rondom dood en rouw. Utrecht: IBS Rozenberg Publishers Ramsoedh, H.

2001 Playing Politics: Ethnicity, Clientelism, and the Struggle for Power. In R. Hoefte en P. Meel (red.). 20th Century Suriname: Continuities and

discontinuities in a New World Society. 220-243. Leiden: KITLV Press.

Sen, A.

2006 Identity and Violence: The Illusion of Destiny. London: W.W. Norton

& Company.

Smith, M.G.

1965 The Plural Society in the British West Indies. Berkeley: University of California Press.

Stavenhagen, R.

2002 Indigenous Peoples and the State in Latin America: An Ongoing Debate. In R. Sieder. (red.) Multiculturalism in Latin America: Indigenous Rights, Diversity and Democracy. 24-43 Basinstoke: Palgrave

Sieder, R. & Witchell, J.

2001 Advancing indigenous claims through the law: reflections on the Guatemalan peace process. In J.K. Cowan, M.B. Dembour & R.A. Wilson

(red.). Culture and Rights: Anthropological Perspectives. 201-219.

Cambridge: Cambridge University Press Sieder, R. (red.)

2002 Multiculturalism in Latin America: Indigenous Rights, Diversity and Democracy. Basinstoke: Palgrave

Taylor, C.

1992 Multiculturalism and the Politics of Recognition. Princeton: Princeton University Press

’t Hart, H; Boeije, H. & Hox, J.

2005 Onderzoeksmethoden. Amsterdam: Boomonderwijs.

Van Cott, D.L.

2002 Constitutional Reform in the Andes: Redifining Indigenous-State Relations. In R. Sieder (red.). Multiculturalism in Latin America: Indigenous Rights, Diversity and Democracy. 45-73 Basinstoke: Palgrave

Warren, K.B. & Jackson, J.E. (red.)

2002 Indigenous Movements, Self Representation and the State in Latin America. Austin: University of Texas Press

Wekker, J. & M. Molendijk. & J.Vernooij

1992 De eerste volken van Suriname. Paramaribo: De Stichting (KITLV) Whitehead, N.L. (red.)

1995 Wolves from the sea. Leiden: KITLV Press Whitehead, N.L.

1988 Lords of the Tiger Spirit. Dordrecht: Foris Publications Wimmer, A.

2002 Nationalist Exclusion and Ethnic Conflict: Shadows of Modernity.

Cambdridge: University Press Wolf, E.R.

1982 Europe and the People Without History. London: University of California Press.

Yashar, D.

2005 Contesting Citizenship in Latin America: The Rise of Indigenous Movements and the Postliberal Challenge. New York: Cambridge University Press

90

Rapporten

VIDS

• Landrechten van Inheemse Volken in Suriname: VIDS 2004

• Marowijne – Ons Grondgebied: Traditioneel gebruik en beheer van het Beneden-Marowijne gebied door de Kalina en Lokono (CLIM: 2006)

• Reader Internationale Conferentie inzake Rechten op de Grond Inheemsen en Marrons in Suriname, veertien en vijftien november 2003

• Statuten Bureau VIDS

• Verslag Eerste Dorpshoofden Conferentie Para (oprichting OSIP), zes tot en met acht maart 2008: Bernarddorp, district Para

• Verslag van de Internationale Conferentie inzake Rechten van Inheemsen en Marrons op Grond in Suriname

• Vijfde VIDS Conferentie, drie tot en met vijf november 2005: Washabo, West Suriname

• West Suriname: wat betekent een geïntegreerde aluminium industrie voor de Inheemse gemeenschappen? (Artist & Madsian 2007)

OIS

• Achtergrond informatie over de perikelen rondom de twee OIS (Nardo Aloema)

• Brief aan president Venetiaan, Viering Nationale Dag der Inheemse Volken 2007 (Nardo Aloema)

• Eerste Congres van de Organisatie van Inheemsen in Suriname, zevenentwintig en achtentwintig januari 2007 (Nardo Aloema)

• Grondenrechtenactie 1999-2007 (Nardo Aloema)

• Oproep ex-strijders Tucajana Amazone Suriname OIS 2006 (Nardo Aloema)

• Verslag Viering Nationale Dag der Inheemse Volken, zesentwintig juli tot en met negen augustus 2007 (Nardo Aloema)

Overig

• Inheemse Rechten, Vrouwen en Empowerment in Suriname: verslag van een genderonderzoek in het Blakawatra gebied (Stichting Sanomaro Esa: 1997).

• Plan General de la COICA

92

• Volviendo a la Maloca: Agenda Indigena Amazonica (COICA) Websites

Geraadpleegd augustus/september/oktober 2008

- Website OIS onder leiding van dhr. Wijngaarde www.oisur.org

- Statuten

www.oisur.org/nederlands/index.html

- Brief president Venetiaan verzoek stemming 11-09-07

- Aangenomen Verklaring VN Rechten Inheemse volken 13-09-07 - Conventie biodiversiteit 1993

www.oisur.org/nederlands/index.html

- United Nations www.un.org

- UN Permanent Forum on Indigenous Issues www.un.org/esa/socdev/unpfii/index.html

http://www.un.org/esa/socdev/unpfii/en/history.html

- United Nations Declaration on the Rights of Indigenous Peoples (maart 2008) www.un.org/esa/socdev/unpfii/documents/DRIPS_en.pdf

- Inter American Devolopment Bank (IDB) www.iadb.org/search/?query=suriname&lang=en

- Beleid en Bestuur in Suriname (2001)

http://idbdocs.iadb.org/wsdocs/getdocument.aspx?docnum=566170

- Indigenous Peoples and Maroons in Suriname (E.R. Kambel 2006) http://idbdocs.iadb.org/wsdocs/getdocument.aspx?docnum=917350

- Organization of American States (OAS) www.oas.org

- North South Institute (NSI) www.nsi-ins.ca/english/search.cfm

- Is there Gold in all that Glitters: Indigenous Peoples and Mining in Suriname (Molenaar 2007)

www.nsi-ins.ca/english/pdf/Suriname_report_03_08.pdf

- Inheemsen aan de Corantijn: 1900 voor Chr. - 1900 na Chr. (De Jong 2007) www.nsi-ins.ca/english/pdf/Corantijn_.pdf

94

Bijlage A: Informanten

Geïnterviewde informanten gelieerd aan VIDS Dorpshoofden

Kapitein Ricardo Pané, dorpshoofd van Christiaankondre (Galibi), voorzitter VIDS Kapitein Lesley Artist, dorpshoofd van Redi Doti, ondervoorzitter VIDS

Kapitein Gijsberg, dorpshoofd van Bernarddorp Kapitein Ewka, dorpshoofd van Sipaliwini Bureau VIDS

Loreen Jubitana, directeur Bureau VIDS Jacqueline Jubithana, jurist

Josée Artist, gemeenschapsontwikkelaar/projectaanvrager Adviseurs en onderzoekers

Ellen-Rose Kambel Max Ooft

Carla Madsian

Geïnterviewde informanten gelieerd aan OIS Nardo Aloema, voorzitter OIS

Josien Tokoe

Leon Wijngaarde, voorzitter OIS Mw. Bolman

Dhr. Bolman

Andere informanten Noldus Jubithana

Theresia Gemin Cirino Armand Jurel

Eduard Stuger

ii

Marieke Heemskerk Zaïre van Arkel Eithne Carlin

Informele gesprekken:

Basya Kwami (Marron) Neven van dhr. Aloema Steve

Juanita Muriel

Tijdens verschillende Amazonemarkten, de Dorpshoofden Conferentie in Bernarddorp, voorbereidingsvergaderingen voor de Internationale Dag van de Inheemsen, verjaardagen etcetera.

Groepsgesprekken in Inheemse dorpen Bernarddorp: Juanita, Sergio en dhr. Lemmers.

Redi Doti: negen anonieme aanwezigen, waarvan één basya.

Bijlage B: Ondernomen activiteiten

Datum Activiteit Plaats

13-02-08 Kennismaking en interview Zaïre van Arkel Bij Zaïre van Arkel thuis 14-02-08 Verjaardagsfeest Josien Tokoe en

kennismaking Nardo Aloema

Bij Nardo Aloema thuis

18-02-08 Kennismaking Hilary de Bruin Cultuurstudies, Fort Zeelandia

20-02-08 Interview Nardo Aloema en Josien Tokoe Bij Nardo Aloema en Josien Tokoe thuis

20-02-08 Kennismaking Canadese Bethany

Haalboom (eveneens onderzoek Inheemse organisaties)

Café

22-02-08 Interview Josée Artist Kantoor VIDS

22-02-08 Lezing prof. Dr. Ruben Gowricharn Anton de Kom Universiteit 25-02-08 Gesprek Bethany Haalboom Thuis

28-02-08 Interview Noldus Jubithana Bij Noldus Jubithana thuis

29-02-08 Inheemse Kawina Cultureel Centrum

Paramaribo

03-03-08 Interview meneer en mevrouw Bolman Bij meneer en mevrouw Bolman thuis

04-03-08 Interview Ellen-Rose Kambel Kantoor VIDS

04-03-08 Interview Theresia Gemin Cirino Anton de Kom Universiteit (werkplek)

06-03-08 Interview Jacqueline Jubithana Kantoor VIDS

06-03-08 Openingsceremonie Dorpshoofden Conferentie Bernarddorp

Gemeenschapshuis Bernarddorp 07-03-08 Dorpshoofden Conferentie Bernarddorp Gemeenschapshuis

Bernarddorp 08-03-08 Dorpshoofden Conferentie Bernarddorp en

afsluiting

Gemeenschapshuis Bernarddorp

iv

17-03-08 Informeel gesprek Nardo Aloema Bij Nardo Aloema thuis

17-03-08 Informeel gesprek Nardo Aloema Bij Nardo Aloema thuis