• No results found

Strijd  voor  inheems  burgerschap

In document DE STRIJD VOOR GELIJKWAARDIGHEID (pagina 40-45)

4.   Gedifferentieerd  burgerschap  in  Sololá

4.3   Strijd  voor  inheems  burgerschap

In   de   voorgaande   paragraaf   werd   duidelijk   van   welke   rechten   inheemse   Guatemalteken   worden   uitgesloten.  Deze  paragraaf  beschrijft  de  belangrijkste  organisaties  die  zich  inzetten  voor  inheemse   rechten.   Ook   bespreekt   het   de   middelen   en   de   rol   die   de   inheemse   identiteit   in   deze   organisaties   speelt.   Ik   heb   me   tijdens   mijn   onderzoek   voornamelijk   gefocust   op   de   Municipalidad   Indigena,   Defensoria  Maya  en  Defensoria  Indigena  Tzolojya  omdat  deze  zich  direct  richten  op  het  opkomen  en   verbeteren  van  inheemse  rechten.  De  andere  organisaties  richten  zich  ook  op  het  verbeteren  van  de   positie  van  inheemse  mensen,  maar  hebben  een  meer  specifieke  focus  zoals  onderwijs,  microkrediet,   of  plattelandsontwikkeling.      

Bij  de  rights-­‐based  approach  is  het  opeisen  van  rechten  een  belangrijk  element  .  Het  draait   hierbij   om   het   waarborgen   van   rechten   in   plaats   van   het   voorzien   van   noden   van   burgers.  

Rechthebbenden,   in   dit   geval   Guatemalteken,   moeten   strijden   om   toegang   te   krijgen   tot   hun   rechten.  (Uvin  2010,  602  &  603)  De  plichthouders,  Guatemalteekse  overheid  en  publieke  instituties,   moeten   deze   rechten   waarborgen   en   voorzien.   Zoals   gebleken   uit   de   vorige   paragraaf   ervaren  

38  Interview  met  Antonio,  20  April  2017  

33

inheemse  Guatemalteken  dat  ze  worden  uitgesloten.  Er  zijn  daarom  meerdere  organisatie  in  Sololá   die  zich  verzetten  tegen  deze  uitsluiting  en  opkomen  voor  inheemse  rechten.      

Zo   is   de   Municipalidad   Indigena   in   feite   een   grassroot   organisatie.   Je   hebt   de   corporación   bestaande   uit   71   alcaldes   die   om   de   twee   jaar   worden   gekozen.   Deze   corporación   is   weer   onderverdeeld  in  allerlei  commissies  waarvan  de  COCODE  39  beschouwd  wordt  als  de  belangrijkste   omdat   deze   coördineert   en   adviseert   bij   het   oplossen   van   conflicten.   Dit   kunnen   verschillende   conflicten   zijn   maar   zijn   simpelweg   op   te   delen   in   sociale   conflicten   zoals   disputen   over   land,   en   familiaire  conflicten  zoals  scheidingen  of  huiselijk  geweld.  Bij  deze  conflicten  is  er  sprake  van  hoor  en   wederhoor   van   de   betrokken   partijen.   Rechtspraak   wordt   uitgespraken   op   basis   van   oude   Maya   wetten.    

 Maar  de  Municipalidad  is  meer  dan  een  conflicten  bemiddelaar.  Op  een  van  de  kantoren  van   de   municipalidad   indigena   vertelt   de   burgemeester   van   Sololá   Tomas   wat   het   doel   is   van   de   organisatie:  ‘  orde  binnen  de  samenleving,  respect  voor  de  medemens  en  ervoor  zorgen  dat  mensen   veilig  over  straat  kunnen’.  Een  paar  dagen  later  zit  ik  onder  een  avocadoboom  voor  het  huis  van  mijn   gastgezin  te  praten  met  moeder  Angelica  40.  Ze  vertelt  hoe  de  organisatie  er  voor  heeft  gezorgd  dat   de   sociale   controle   ongekend   hoog   is.   ‘Hierdoor   kan   jij   met   je   dunne   laptop   ongemoeid   in   het   centrale   park   zitten’   vertelt   ze   me.   Ook   vertelt   Angelica   dat   er   een   alarmsysteem   in   de   stad   is   waardoor   bijvoorbeeld   een   dief   via   een   alarmsysteem   heel   snel   opgepakt   kan   worden.   De   municipalidad   heeft   een   coördinerende   functie   om   dergelijke   zaken   te   regelen.   oud   burgemeester   Vicente   vult   aan:   ‘We   zorgen   ervoor   dat   families   goed   functioneren,   want   als   de   familie   niet   goed   functioneert,   leidt   dat   tot   allerlei   problemen...scheidingen,   geweld,   criminaliteit’.       Burgemeester   Ricardo  vertelt    me  tijdens  de  eetpauze  op  een  van  de  wekelijkse  vergaderingen  op  vrijdag  hoe  de   municipalidad  het  gezin  als  hoeksteen  van  de  samenleving  beschouwd:  

‘Geen  werk  ondermijnt  het  gezin,  geen  respect  voor  ouders  ook  en  conflicten  tussen  vader  en   moeder  is  niet  goed  voor  de  kinderen.  Kinderen  zijn  de  toekomst  van  de  gemeenschap.  Daarom   is  het  van  belang  dat  het  gezin  functioneert  en  dat  wanneer  er  problemen  zijn  binnen  het  gezin,   deze  worden  opgelost  om  zo  de  orde,  vrede  en  respect  te  waarborgen’  

Defensoria   Maya   (DM)   en   Defensoria   Indigena   Tzolojya   No41   (DIWN)   zijn   beide   organisaties   respectievelijk   opgericht   in   1988   en   1995   die   zijn   opgezet   vanwege   de   uitsluiting,   discriminatie   en   marginalisatie  van  inheemse  mensen.  De  rechten  van  deze  mensen  worden  zowel  individueel,  dus  

39  Deze  is  niet  opgezet  door  inheemse  bevolking,  maar  door  de  overheid.  

40  Informeel  gesprek  Angelica,  24  Maart  2017  

41  officiële  naam  is  Defensoria  Indigena  Wajxaqib  No’  Vrij  vertaald  als  defensie  van  inheemse  mensen   te  Sololá.

34

per  casus,  als  collectief  behartigd.  Het  accent  van  deze  organisatie  is  om  mensen  op  hun  rechten  te   wijzen,   en   ze   te   informeren   wat   hun   rechten   precies   zijn.42   Zij   werken   ook   samen   met   de   Municipalidad  en  voorzien  hen  van  informatie  zoals  bijvoorbeeld  wetswijzigingen.  eigenaar  Santos43   benadrukt   dat   DM   geen   politieke   organisatie   is,   maar   een   organisatie   uit   solidariteit   voor   de   inheemse  mensen.  Ricardo  van  DM  stelt  dat  zijn  organisatie  in  feite  de  coördinator  is  van  alle  andere   Maya  organisaties.  In  het  verleden  werden  er  ook  demonstraties  georganiseerd,  maar  steeds  minder.  

Wel   worden   er   vaak   informatie   bijeenkomsten   georganiseerd   en   manifestaties   omtrent   inheems   recht.  Ook  zijn  ze  veel  bezig  met  de  formatie  van  bijvoorbeeld  rechters,  magistraten  en  advocaten   zodat   deze   het   inheemse   rechtssysteem   erkennen   en   begrijpen.   Dit   betreft   rechters   en   advocaten   van  de  overheid.  Ricardo  zegt  hierover:

Hoe  gaan  zij  om  met  het  inheemse  rechten  systeem?  Want  ze  begrijpen  dit  systeem  niet,  ze   begrijpen   alleen   andere   vormen.   Ze   discrimineren   want   ze   willen   geen   ander   systeem   erkennen.  Wij  voeren  daarom  een  grote  campagne  waarbij  we  documenten  opstellen,  boeken   ordenen   om   zo   duidelijk   aan   te   geven   hoe   het   Maya   systeem   werkt.   Er   wordt   namelijk   beweerd  dat  het  barbaars  is  en  dat  het  marteling  is.  Maar  in  werkelijkheid  is  dit  helemaal  niet   zo.  Ook  is  het  belangrijk  om  in  het  algemene  onderwijs  meer  aandacht  te    geven  aan  hoe  dit   systeem   precies   werkt   om   de   vooroordelen   weg   te   nemen.   sommige   van   ons   zijn   heel   verschillend  en  sommige  juist  heel  gelijk.  

Uit   alle   gesprekken   en   interviews   blijkt   dat   de   inheemse   identiteit   een   grote   rol   speelt   binnen   de   organisaties44,   de   namen   van   de   organisaties   benadrukken   dit   ook   al.   Alle   drie   de   organisaties   ondersteunen   namelijk   mensen   op   juridisch   gebied   binnen   de   Maya   regelgeving   gebaseerd   op   traditionele   wetten   die   mondeling   zijn   doorgegeven   en   inmiddels   zijn   vastgelegd.   Maar   tegenwoordig   worden   de   mensen   ook   ondersteund   binnen   de   officiële   landelijke   wetgeving.  

Ondanks  de  hantering  van  dit  inheemse  systeem,  kunnen  mensen  zelf  kiezen  of  ze  hun  conflict  via   het  landelijke  systeem,  de  Municipalida  Oficial  of  via  de  Municipalidad  Indigena  willen  oplossen.  Het   Maya  rechtssysteem  dwingt  niemand  om  het  volgens  hun  systeem  op  te  lossen.  Ze  werken  namelijk   vrijwillig.   Opvallend   is   wel   dat   deze   twee   rechtssystemen   de   twee   vormen   van   etnische   identiteit   treffend   illustreren.   Binnen   de   municipalidad   indigena   wordt   het   kaqchichel   als   voertaal   gebruikt   terwijl   dat   bij   de   municipalidad   official   het   Spaans   is.   Appadurai   (2000,   3)   stelt   dat   Grassroots   organisaties  vaak  verbonden  zijn  aan  een  lokale  cultuur  en  zetten  lokale  normen  en  waarden  in  tegen   culturele  homogeniteit.  Zo  gebruiken  alle  drie  de  organisaties  de  maya  cosmovisie  als  inspiratie  voor  

42  Interview  met  Felix,  28  Maart  2017,  Interview  met  Ricardo,  28  Maart  2017  

43  interview  met  Felix,  28  Maart  2017  

44  Interview  Felix,  interview  Ricardo,  28  Maart  2017

35 hun  missie  en  visie.  Zo  zegt  Felix45  hierover:    

We  gebruiken  de  cosmovisie  van  de  maya  als  bron  van  inspiratie,  hierbij  is  het  respect  voor   menselijkheid  belangrijk.  We  hebben  onze  cosmovisie  en  dat  is  een  drie  eenheid.  respecteer   de   natuur,   de   ouders   en   de   mensen.   waarom   respecteren   we   de   natuur?   we   hebben   de   botten,  we  hebben  het  vlees,  we  hebben  het  bloed.  De  natuur  heeft  botten,  we  hebben  aarde   om  te  verbouwen,  het  is  het  vlees,  we  hebben  water  het  is  het  bloed.  We  zijn  onderdeel  van   de  natuur.  daarom  moeten  we  samenwerken  met  de  natuur.  De  natuur  is  een  deel  van  onze   identificatie.  

Terwijl  ik  een  van  de  wekelijkse  vergaderingen  van  de  municipalida  indigena  op  vrijdag  bijwoon   valt  op  dat  er  tijdens  deze  vergaderingen46  bijna  uitlsluitend  traditionele  kledij  gedragen  wordt   en  worden  deze  gevoerd  in  het  Kaqchikel.  De  financiering  van  deze  organisaties  blijkt  beperkt,   vaak  zijn  ze  afhankelijk  van  NGO’s  of  andere  buitenlandse  fondsen.  De  afgelopen  jaren  is  dit   volgens   Tomas47   wel   flink   teruggelopen   omdat   het   geld   verdeeld   moet   worden   over   andere   organisaties   in   andere   landen   waar   nu   nieuwe   problemen   en   conflicten   zijn.   Ook   zijn   er   donaties   bij   de   drie   organisaties   maar   het   is   onduidelijk   wie   de   donateurs   zijn.   Bij   de   municipalidad   hebben   de   meeste   alcaldes   zelfs   nog   een   baan   naast   hun   functie   als   alcalde   omdat  ze  voor  niks  werken  bij  de  municipalidad.    

Tijdens   een   van   mijn   hanging   outs   stuitte   ik   op   een   gebouw   dat   gesloten   was   door   de   municipalidad  indigena:  

 

45  Interview  met  Felix,  28  Maart  2017  

46  Participerende  observatie  op  17  Maart  2017  

47  Interview  met  Tomas,  14  Maart  2017

Figuur 3.1Sololá, 8 April 2017 “ Dit bedrijf behoort toe aan het volk van Sololá. Nee tegen de privatisering”  

36  

Bij   navraag48   bleek   dat   dit   gebouw   in   eerste   instantie   als   lokaal   postkantoor   functioneerde.   Het   postkantoor  werd  vervolgens  geprivatiseerd  en  kwam  in  handen  van  een  Canadees  postbedrijf.  Dit   bedrijf   ging   echter   failliet   waardoor   het   zijn   onderneming   in   Guatemala   ook   moest   sluiten.   De   burgemeester   van   de   municipalidad   official   wilde   vervolgens   dit   bedrijf   verkopen   aan   een   grote   Guatemalteekse   restaurant   franchise   maar   de   municipalidad   indigena   verzette   zich   hier   tegen   en   hebben   dit   voorkomen.   In   hun   ogen   was   de   privatisering   niet   in   het   belang   van   de   inheemse   gemeenschap.   Om   deze   reden   zijn   deze   teksten   opgehangen   en   geschreven.   Dit   is   een   van   de   praktische  voorbeelden  hoe  deze  organisatie  opkomt  voor  de  belangen  van  de  inheemse  burgers  van   Sololá  en  zich  verzet  tegen  politieke  en  economische  beslissingen  die  het  inheemse  volk  in  hun  ogen   niet   ten   goede   komen.     De   tekst   op   de   poster   kan   vrij   vertaald   worden   als   ‘   een   wereld   waar   we   sociaal  gelijk  zijn,  menselijk  anders  en  totaal  vrij’.  Deze  poster  illustreert  treffend  de  ideologie  van  de   municipalidad   en   het   doel   waarmee   zij   in   actie   komen.   Het   sluit   daarbij   aan   bij   de   action-­‐based   approach   die   mensenrechten   als   uitgangspunt   neemt   voor   gelijkwaardigheid   in   plaats   van   economische   welvaart.   De   organisaties   ondersteunen   rechthebbenden   (de   inheemse   Guatemalteken)   in   het   opeisen   van   hun   rechten   en   zet   druk   op   de   plicht   houders   om   hun   verantwoordelijkheid  na  te  komen.  Het  volk  in  Guatemala  is  volgens  Ricardo49  verdeeld:  ‘Wij  hebben   onze  eigen  vorm  van  burgerschap,  maar  wij  krijgen  daar  geen  erkenning  voor,  de  overheid  wil  ons   niet  erkennen.  We  moeten  ons  volk  beschermen  en  vechten  voor  onze  rechten’.  Ook  wordt  duidelijk   dat  er  een  sterk  wantrouwen  is  naar  de  overheid  en  de  ladino  bevolking.  ‘Ze  zeggen  dat  ze  ladino  zijn   maar  als  je  de  betekenis  opzoekt  betekent  zijn  betekent  het  dief.  De  ladino  willen  niet  geassocieerd   worden  met  ons’,  aldus  Ricardo.    

Concluderend   kunnen   we   stellen   dat   de   bovengenoemde   organisaties   typische   grassroots   organisaties  zijn.    De  organisaties  kennen  etnische,  raciale  en  een  sterk  inheems  karakter  en  strijden   gezamenlijk  tegen  uitsluiting  op  basis  van  sociaal  economisch  status.  Het  doel  van  deze  organisatie  is   voornamelijk  het  oplossen  van  sociale  conflicten  en  het  coördineren  van  projecten  en  activiteiten  die   ervoor   zorgen   dat   orde,   veiligheid   en   respect   gehandhaafd   blijven.   Ook   gaan   de   genoemde   organisaties   verder   dan   het   opeisen   van   hun   rechten.   Zo   is   er   sprake   van   de   wens   en   strijd   naar   gedifferentieerde  vorm  van  burgerschap.  Hierbij  worden  er  speciale  rechten  worden  toegekend  voor   groepsverschillen.   In   deze   opvatting   is   gelijke   behandeling   (rechten)   voor   alle   burgers   oneerbiedig   naar  de  verschillen  van  mensen  en  culturen  die  de  hedendaagse  natiestaten  vormen  (Young  1989  in  

48  Informeel  gesprek  Amanda,  21  April  2017  

49  Interview  met  Ricardo,  2  April  2017

37

Holston   2011,   337-­‐338).   De   strijd   van   de   inheemse   organisaties   voor   de   erkenning   van   het   eigen   rechtssysteem   kan   daarom   gezien   worden   als   een   strijd   voor   een   gedifferentieerde   vorm   van   burgerschap.    

In document DE STRIJD VOOR GELIJKWAARDIGHEID (pagina 40-45)