ZINGEVINGSGEBIEDEN EN OERVRAGEN
3.2 Schematische vergelijking
Anbeek & De Jong (2013) Debats (1996) Derkx (2011)
Waar we zijn, waar we naar toe gaan. Het moment van de
contrastervaring, een
momentopname van wanneer alles anders werd,
gebiedsbepaling, verkenning nieuwe wereld en proberen haar in kaart te brengen, middelen die ons daarbij helpen.
Zintuiglijke ervaringen van dat
Persoonlijk welzijn: een
individualistische oriëntatie met nadruk op het ervaren van zin door het genieten van het leven, het maken van plezier, en op het handhaven van fysieke en geestelijke gezondheid
Eigenwaarde (self-worth),
het zichzelf goed genoeg vinden, gewaardeerd worden door zichzelf en anderen
Begrijpelijkheid
(comprehensibility, coherence), het gevoel dat men snapt hoe het leven werkt en wat er van hem of haar verwacht word.
Van ultiem belang, voor
sommigen nog God voor veel niet meer, dingen die op een andere manier uitzonderlijke zijn. Wat nog van waarde is. Iets wat draagt en troost. Spreken tot God, bidden, problemen bij het hogere / buiten het zelf leggen. Dingen die ons raken, indrukken die we ons leven lang niet zullen vergeten.
Geloven: toewijding aan of het
praktiseren van religieus-spirituele of sociaal-politieke
geloofsovertuigingen
Werk: het engagement bij de
baan, de school of de voornaamste bezigheid
Doelgerichtheid (purpose), een doel hebben in het leven, bijvoorbeeld zorgen voor kinderen
De natuur die wij zijn, plek
van de mens ten midden van alles wat er is. Wat is onze oorsprong en wat is onze bestemming. Hoe zijn we als mens bedoeld. Wat is je plek in de wereld. Waar kunnen we wonen, waar zijn we veilig. Welke andere schepselen (zichtbaar en onzichtbaar) omringen ons
Materialisme: zin die komt uit het
nastreven van materiële doelen en bevrediging.
Competentie (efficacy,
control), dit gaat over het gevoel te hebben de taken van het leven aan te kunnen.
De mens, wat maakt ons anders
dan andere soorten, wat is er specifiek aan mens zijn. Vrijheid en gebondenheid. Mogelijkheden om opnieuw te kunnen beginnen. Vermogen tot lijden, zelfontplooiing en zelfontwikkeling. Relationele kern?
Zelfrealisatie: een oriëntatie op
het bereiken van tastbare of niet tastbare doelen en psychologische vaardigheden.
Morele rechtvaardigheid
(moral justification, moral worth), het leven wordt als zinvol ervaren wanneer men vindt dat men rechtvaardig wordt behandeld en krijgt wat hen toebehoord.
Het is zoals het is, verzoening
met het onverzoenlijke. Vrede vinden. Het gevoel van thuiskomen. Omgaan met kwetsbaarheid. Spinoza, hoe kunnen we ten midden van alles wat breekbaar is blijmoedig leven. Vrijheid om te reageren op dingen waar we geen invloed op hebben.
Begrijpelijkheid
(comprehensibility, coherence), het gevoel dat men snapt hoe het leven werkt en wat er van hem of haar verwacht word.
Luchtigheid, wat geeft
inspiratie, creativiteit,dromen, goede ideeën Een plek om op adem te komen. Wie of wat troost ons. Lachen om ons zelf, verbonden voelen met elkaar. Dingen die ons van de angst bevrijden
Spanning (excitement),
dingen die het leven bijzonder maken, ook wel transcendente ervaringen die boven het normale uitstijgen, bijvoorbeeld het gevoel te hebben onderdeel te zijn van een groter geheel.
Gebroken gemeenschap,
samenleven en alles tot bloei laten komen. Bescherming en verantwoordelijkheid voor elkaar. Hoe kunnen we onszelf in onze kwetsbaarheid aan elkaar laten zien? Kunnen we het verdragen de ander in zijn breekbaarheid te zien. Welke mogelijkheden en
verantwoordelijkheden hebben we met het oog op kwetsbaar
Relaties: betrokkenheid op gezin,
op partner of vrienden
Dienstbaarheid: een altruïstische
oriëntatie met nadruk op het helpen van mensen in het algemeen
Verbondenheid
(connectedness), in contact zijn met andere levende wezens en de natuur en
Toekomst? Naar welke
toekomst streeft men. Wat mogen we verlangen en hopen? Welk oordeel treft ons (van buitenaf en van onszelf)? Hoe willen we de weg naar het einde doorbrengen? Einde zelf in de hand nemen? Een nieuwe hemel en nieuwe aarde, hiernamaals, wordt het beter?
Toekomst/ hoop: een gemengde
categorie van nadenken over de toekomst en hoop op een beter / ander leven.
De thema's zijn door de onderzoeker zelf geplaatst bij het thema waarmee de meeste overlap lijkt te zijn. Sommige thema's zoals 'Toekomst?' van Anbeek en De Jong en 'Toekomst /Hoop' van Debats lijken erg op elkaar. Anderen zoals 'De natuur die wij zijn' en 'Materialisme' lijken minder bij elkaar te passen. In dit geval is het thema erbij geplaatst omdat het een aanvulling of verdieping zou kunnen zijn. Deze zullen verderop worden onderzocht.
Resumé
Er wordt gekeken hoe de oerthema's zich verhouden tot de zingevingsgebieden die Debats en Derkx onderscheiden. De gespreksgroep aan de hand van de thema's uit 'De berg van de ziel' lijkt de
mogelijkheid te bieden om spreken over verleden, heden en toekomst, uit elkaar te halen, om echt op alles in te zoomen en ze op een systematische manier te bespreken.
De dimensies van Debats en Derkx komen terug bij verschillende thema's uit De berg van de ziel. Voor de overzichtelijkheid zijn geplaatst bij het thema waarmee ze het meest verbonden lijken te zijn. Uit de analyse van de gespreksgroepen zal moeten blijken in hoeverre deze thema's aansluiten bij de taal van de cliënten.
HOOFDSTUK II
ANALYSERESULTATEN
In dit hoofdstuk worden de resultaten van het empirisch onderzoek naar een gespreksgroep aan de hand van de oerthema's uit 'De berg van de ziel' weergeven. In de discussies worden deze uitkomsten