• No results found

Programma en bezoekers

In document Bijlage-7-MKBA.pdf PDF, 1.51 mb (pagina 36-39)

3. Alternatieven en uitgangspunten

3.3 Programma en bezoekers

De culturele programmering in de projectalternatieven is gelijk aan elkaar. Er is geen verschil tussen de twee nieuwe locaties in het jaarlijkse aantal evenementen en bezoekers van de culturele programmering. Alleen voor de horeca en zakelijke

programmering zijn er kleine verschillen tussen de locaties. Deze zijn van invloed op de businesscase en daarmee de kosten en opbrengsten van het muziekcentrum zelf, maar hebben nauwelijks effect op de maatschappelijke betekenis van het muziekcentrum.

De verwachting is dat het aantal bezoekers per jaar van het culturele programma meer dan zal verdubbelen van een kleine 170 duizend nu naar ruim 400 duizend in 203513. Vooral de grote popevenementen leiden tot extra bezoek. Ook worden in het nieuwe muziekcentrum.circa 250 duizend bezoekers voor de horeca, nachtprogrammering en zakelijke activiteiten per jaar verwacht

3.3.1 Nulalternatief programmering

Het aantal evenementen en bezoekers is sinds de jaren 90 fors gegroeid. Het is aannemelijk dat deze groei op de huidige locatie niet door kan zetten. In het

nulalternatief blijven het gebouw en de organisatie daarom gelijk functioneren als in de huidige situatie. Het betekent dat niet kan worden ingespeeld op veranderende eisen vanuit en kansen in de markt. De verwachting is dat het steeds lastiger wordt

internationale artiesten aan te trekken: dat merkt De Oosterpoort nu ook al. Maar de ruimte die hierdoor ontstaat in de programmering zal naar verwachting door ander aanbod worden ingevuld, gezien het feit dat De Oosterpoort nu meer aanvragen krijgt dan waar het capaciteit voor heeft. Dit andere aanbod is mogelijk wel minder rendabel en heeft een kleinere aantrekkingskracht op bezoekers uit een wijdere omgeving. Omdat de exacte ontwikkeling lastig te voorspellen is, houden we in beginsel de programmering en de daarmee samenhangende kosten en opbrengsten14 in het

13 Ovium (2020), businesscase nieuw muziekcentrum Oosterpoort

14 Zoals aangegeven: de kosten voor onderhoud en vervanging van het gebouw en inventaris zijn wel hoger dan het gemiddelde van de periode 2017 – 2019. De sterfhuisconstructie wordt immers afgeschaft, achterstallig onderhoud moet worden weggewerkt en nieuw achterstallig onderhoud mag niet ontstaan. Samen met Ovium is een businesscase voor het nulalternatief opgesteld waarin posten vergelijkbaar (bijvoorbeeld voor gebouwkosten die nu niet op de begroting van SPOT staan) zijn gemaakt aan de nieuwbouwvarianten.

MKBA MUZIEKCENTRUM OOSTERPOORT 34

nulalternatief gelijk aan de periode 2017, 2018 en 2019, met hetzelfde (gemiddelde) aantal jaarlijkse evenementen en bezoekers. Het risico bestaat dat De Oosterpoort op den duur achterop raakt bij andere locaties in Nederland en da artiesten (en

bezoekers) als gevolg daarvan wegblijven. Dit beschouwen we in een gevoeligheidsanalyse.

Bij instandhouding in het nulalternatief betekent dit dat de culturele programmering, bestaande uit pop, klassiek, theater en festivals (met Eurosonic als grootste), in De Oosterpoort in totaal jaarlijks ruim 230 evenementen omvat. Hier komen circa 170 duizend bezoekers op af. Daarnaast heeft de huidige Oosterpoort ongeveer 80 zakelijke evenementen en 10 amateurvoorstellingen per jaar die bij elkaar een kleine 40 duizend bezoekers trekken.

3.3.2 Programmering nieuwe muziekcentrum

In het nieuwe muziekcentrum zal het culturele programma fors uitgebreid worden naar ruim 500 evenementen, inclusief nachtprogramma. Dit zorgt voor meer dan een verdubbeling van het aantal bezoekers ten opzichte van het nulalternatief, en leidt tot 400 duizend jaarlijkse bezoekers. Met name in de categorie popmuziek neemt het aantal bezoekers fors toe door toevoeging van The White-zaal en ook de

nachtprogrammering zorgt naar verwachting voor 40 duizend bezoekers per jaar in 2035. De aanname is daarbij overigens dat het aantal bezoekers in de eerste 4 jaar na opening ingroeit met 5 procentpunt per jaar (20 procent groei t.o.v. het openingsjaar). Figuur 3.4 Bezoekers cultureel programma

50.000 100.000 150.000 200.000 250.000 300.000 350.000 400.000 450.000 Nulalternatief (instandhouding) Projectalternatief (nieuwe muziekcentrum) Bezoekers - Cultureel Programma

(2035)

Popmuziek Klassiek Theater

0 100 200 300 400 500 600 Nulalternatief (instandhouding) Projectalternatief (nieuwe muziekcentrum) Evenementen - Cultureel Programma (2035)

MKBA MUZIEKCENTRUM OOSTERPOORT 35

Ook een toename van het aantal zakelijke events, amateurvoorstellingen, onderwijs en de daghoreca zullen leiden tot extra bezoekers. Uiteindelijk worden er daardoor ongeveer 650 duizend bezoekers per jaar op beide locaties verwacht.

Figuur 3.5 Totale aantal bezoekers nieuwe muziekcentrum (2035)

3.3.3 Herkomsten bezoekers

In het nulalternatief houden we de herkomsten van de bezoekers voor het culturele programma in de basis gelijk. Dit houdt in dat ruim 85 procent van de bezoekers uit de noordelijke provincies Groningen, Friesland en Drenthe komt. De Oosterpoort vervult dus vooral een lokale en regionale functie.

Figuur 3.6 Herkomsten bezoekers huidige Oosterpoort (gemiddelde 2018 – 2019)

Bron: SPOT

Door het kwalitatief hoogwaardige en ruimere aanbod van de culturele programmering in het projectalternatief wordt de aantrekkingskracht voor bezoekers, ook van buiten

- 100.000 200.000 300.000 400.000 500.000 600.000 700.000 Nulalternatief

Vrydemalaan Stationsplein

Cultureel Maatschappelijk (incl. onderwijs) Commercieel (incl. daghoreca)

Stad Groningen 42% Provincie Groningen (minus Stad) 21% Friesland 10% Drenthe 14% Rest van Nederland 11% Buitenland 2%

MKBA MUZIEKCENTRUM OOSTERPOORT 36

de regio, groter. De toevoeging van The White leidt tot een hoger aandeel bezoekers van buiten de noordelijke provincies. Van de nieuwe bezoekers zal in plaats van de huidige 15 procent, circa 35 procent van buiten de drie noordelijke provincies worden getrokken. Ook nu is al te zien dat bij grotere evenementen en internationale artiesten het aandeel bezoekers van buiten de provincie hoger ligt dan gemiddeld. De grotere zaal met grotere namen zal dit effect versterken. Een dergelijk effect was ook te zien geweest bij de uitbreiding van 013 in Tilburg en Tivoli-Vredenburg in Utrecht. Dit hogere aandeel bezoekers van buiten de regio geldt alleen voor nieuwe bezoekers van grote pop-evenementen en de internationale top voor klassieke muziek. De

nachtprogrammering trekt naar verwachting alleen lokaal publiek. Het bestaande aanbod dat wordt voortgezet, blijft ook dezelfde bezoekers trekken.

In document Bijlage-7-MKBA.pdf PDF, 1.51 mb (pagina 36-39)