• No results found

Gemeentelijke  bevoegdheden  op  grond  van  de  Zondagswet

Decentralisatieplan  van  1983.24  In  het  voorstel  voor  de  Wet  D’Gemeenten  en  D’Provincies  –  op   grond   waarvan   een   aantal   gemeenten   en   provincies   met   vormen   van   decentralisatie   en   deregulering  zou  experimenteren  –  dook  de  wet  weer  op,  maar  slechts  zijdelings:  besloten  was   te   experimenteren   met   de   zondagopening   van   winkels   en   niet   met   de   Zondagswet.25  De   GPV-­‐

fractie   kon   met   deze   keuze   instemmen:   zij   stelde   dat   met   wettelijke   regelingen   met   een   compromiskarakter  niet  zou  moeten  worden  geëxperimenteerd  en  dat  wijzigingen  daarvan  aan   de   formele   wetgever   voorbehouden   moesten   zijn.   Leden   van   de   SGP-­‐fractie   uitten   principiële   bezwaren   tegen   het   experiment.   Praktische   vragen   (overtreedt   een   platenzaak   die   op   zondag   muziek  draait  die  buiten  hoorbaar  is  de  bepalingen  van  de  Zondagswet  of  niet?)  kwamen  van  de   zijde  van  de  PvdA-­‐fractie.26    

Tijdens   de   beraadslagingen   over   het   voorstel   voor   een   (nieuwe)   Gemeentewet   –   die   gedeeltelijk  parallel  liepen  aan  die  over  het  hiervoor  genoemde  voorstel  –  benadrukte  de  SGP-­‐

fractie   dat   de   gemeentelijke   beleidsvrijheid   niet   te   zeer   moest   worden   ingeperkt:  

gemeentebesturen   zouden   ruimte   moeten   hebben   om   beleid   te   voeren   waarin   de   levensbeschouwelijke   identiteit   van   de   bevolking   tot   uitdrukking   kon   komen.27  In   de   Eerste   Kamer  wees  een  lid  van  de  SGP  er  in  dit  verband  zelfs  op  dat  de  Zondagswet  wellicht  zou  moeten   worden   ingetrokken   om   de   gemeentelijke   autonomie   op   dit   punt   te   versterken.28  De   regering   stelde   dat   de   Zondagswet   niet   lang   daarvoor   –   in   verband   met   het   voorstel   voor   de   Wet   openbare  manifestaties  –  tegen  het  licht  was  gehouden  en  zag  geen  aanleiding  daartoe  opnieuw   over  te  gaan.29    

Los  van  de  vraag  wat  in  de  wet  is  geregeld,  lijkt  een  permanent  punt  van  discussie  tevens   te  zijn  wie  dit  moet  regelen  –  of  wie  dit  juist  niet  moet  regelen.  Ook  sommige  moties  die  werden   ingediend  om  intrekking  van  de  Zondagswet  te  bevorderen,  geven  hiervan  blijk.30    

 

1.4   Samenvatting    

De  centrale  doelstelling  van  de  Zondagswet  is  –  en  is  ook  steeds  geweest  –  het  wegnemen  van   beletselen  die  aan  de  viering  van  de  zondag  in  de  weg  zouden  kunnen  staan.  Het  tot  viering  van   de   zondag   verplichten   van   burgers,   lijkt   nooit   een   doelstelling   van   de   Zondagswet   te   zijn   geweest.   Een   sociale   doelstelling   lag   mede   ten   grondslag   aan   het   –   niet   in   werking   getreden   –   wijzigingsvoorstel  van  1886.  De  wet  van  1953  had  uitdrukkelijk  geen  sociaal  doel.  Onderwerp   van  beraadslaging  ten  aanzien  van  de  materie  die  in  de  Zondagswet  is  geregeld,  heeft  dikwijls   betrekking  gehad  op  de  vraag  of  dit  centraal  of  decentraal  zou  moeten  gebeuren.  

   

2.   Gemeentelijke  bevoegdheden  op  grond  van  de  Zondagswet    

Als  gezegd:  doelstelling  van  de  Zondagswet  is  het  wegnemen  van  beletselen  die  aan  de  viering   van   de   Zondag   in   de   weg   kunnen   staan.   Hiertoe   werden   door   de   wetgever   verschillende   bevoegdheden   gecreëerd   die   aan   gemeentelijke   organen   werden   toebedeeld.   Door   middel   van   deze  bevoegdheden  kon  een  aantal  –  voor  de  godsdienstoefening  mogelijk  hinderlijke  –  factoren                                                                                                                            

24  Kamerstukken  II  1982/83,  16  492,  nr.  2;  zie  ook  Kamerstukken  I  1986/97,  19  700  D,  nr.  185a,  p.  5.  

25  Kamerstukken  II  1988/89,  21  081,  nr.  3,  p.  15.  De  Winkelsluitingswet  van  1976  vormde  hiervoor  de  grondslag.

26  Kamerstukken  II  1989/90,  21  081,  nr.  5.

27  Kamerstukken  II  1986/87,  19  403,  nr.  5,  p.  5.  De  regering  beaamde  dit  en  stelde  dat  de  grens  dáár  ligt,  ‘waar   aan  andersdenkenden  onaanvaardbare  plichten  tot  conform  handelen  worden  opgelegd’,  Kamerstukken  II   1988/89,  19  403,  nr.  10,  p.  9.

28  Kamerstukken  I  1990/91,  19  403,  nr.  64a,  p.  10.

29  Kamerstukken  I  1990/91,  19  403,  nr.  64b,  p.  19.  

30  Kamerstukken  II  2012/13,  33  400-­‐VII,  nr.  23  (motie-­‐Schouw  (D66)  en  Taverne  (VVD);  Kamerstukken  II   2012/13,  33  400-­‐XIII,  nr.  29  (motie-­‐Verhoeven  (D66));  Kamerstukken  II  2006/07,  30  959,  nr.  8  (motie-­‐Aptroot   (VVD)).

worden  beteugeld.  Wij  gaan  op  deze  bevoegdheden  hierna  in,  aan  de  hand  van  de  doelen  die  zij   kunnen   dienen.   Ook   bespreken   we   de   voor   de   uitleg   van   de   diverse   bepalingen   relevante   jurisprudentie  die  op  grond  van  de  Zondagswet  tot  stand  is  gekomen.    

 

2.1   (Verkeers)gerucht  in  de  buurt  van  kerken:  artikel  2  Zondagswet    

Artikel  2  Zondagswet  luidt:  

1.  Het  is  verboden  op  Zondag  in  de  nabijheid  van  kerken  of  andere  gebouwen  voor  de  openbare   eredienst   in   gebruik,   zonder   strikte   noodzaak   gerucht   te   verwekken,   waardoor   de   godsdienstoefening  wordt  gehinderd.  

2.  De  burgemeester  treft  de  nodige  maatregelen  teneinde  te  voorkomen,  dat  op  Zondag  door  het   verkeer   op   land-­‐   en   waterwegen   in   de   nabijheid   van   kerken   of   andere   gebouwen   voor   de   openbare   eredienst   in   gebruik,   meer   voor   de   godsdienstoefeningen   hinderlijk   gerucht   wordt   veroorzaakt  dan  met  het  oog  op  de  eisen  van  dat  verkeer  redelijkerwijze  onvermijdelijk  is.  Hij  is   bevoegd  daartoe  verbiedend  of  bevelend  op  te  treden  of  te  doen  optreden.  

 

Over  de  precieze  betekenis  van  de  term  ‘gerucht’  werden  tijdens  de  parlementaire  behandeling   verschillende   vragen   gesteld,   die   door   de   minister   kort   werden   beantwoord:   de   term   moest   worden  bezien  in  de  geest  van  de  toelichting.  Het  was  uiteindelijk  aan  de  rechter  om  te  bepalen   of   iets   wel   of   niet   als   ‘gerucht’   zou   moeten   worden   gekwalificeerd.   Het   luiden   van   de   kerkklokken   hoefde   volgens   de   minister   desgevraagd   niet   te   worden   uitgezonderd   van   het   verbod  in  artikel  2:  het  klokgelui  werd  geregeld  in  de  Wet  op  de  Kerkgenootschappen,  die  ook   na  aanneming  van  de  Zondagswet  haar  gelding  volledig  zou  behouden.31

  Artikel   2,   tweede   lid   beoogde   vast   te   leggen   dat   de   burgemeester   verplicht   was   ter   bescherming   van   de   godsdienstoefening   de   nodige   maatregelen   te   nemen.   Het   zou   niet   nodig   zijn  om  hiertoe  verbods-­‐  of  gebodsmaatregelen  uit  te  vaardigen;  hij  zou  deze  bevoegdheid  ook  

‘zeer   wel’   kunnen   uitoefenen   zonder   hiertoe   over   te   gaan.   Bij   de   afweging   van   het   verkeersbelang   tegen   het   belang   van   godsdienstoefening   diende   dit   laatste   te   prevaleren:   de   Zondagswet  moest  ten  opzichte  van  de  Wegenverkeerswet  als  lex  specialis  worden  beschouwd.  

Verder   werd   door   de   minister   gesteld   dat   de   bevoegdheden   die   in   het   tweede   lid   aan   de   burgemeester  werden  toebedeeld,  moesten  worden  beschouwd  als  ‘precisering  en  ten  dele  ook   als   uitbreiding’   van   de   algemene   bevoegdheid   van   de   burgemeester   ter   bescherming   van   de   openbare  orde  en  rust’.32    

  In  de  Tweede  Kamer  werd  gevraagd  naar  de  verhouding  tussen  artikel  2  Zondagswet  en   artikel   146   Wetboek   van   Strafrecht   (‘WvSr’)33,   waarin   het   opzettelijk   storen   van   een   godsdienstige   bijeenkomst   strafbaar   is   gesteld   en   dat   een   ruimere   strekking   heeft   dan   het   Zondagswetartikel.34  De  minister  stelde  dat  voor  de  toepasselijkheid  van  artikel  146  Sr  sprake   diende   te   zijn   van   een   misdrijf   waarvoor   opzet   was   vereist.   Daarom   was   verklaarbaar   dat   het   niet   alleen   gold   voor   godsdienstoefeningen,   maar   tevens   voor   andere   godsdienstige   bijeenkomsten  en  kerkelijke  plechtigheden.  Het  zou  te  ver  gaan  artikel  2  Zondagswet  in  die  trant   uit  te  breiden.35  

 

2.2   Gerucht  in  het  algemeen:  artikel  3  Zondagswet    

Artikel  3  Zondagswet  luidt:    

                                                                                                                         

31  Handelingen  TK  20  maart  1953,  2  176,  p.  2504.

32  Kamerstukken  II  1952/53,  2  176,  nr.  6,  p.  3;  Handelingen  TK  20  maart  1953,  2  176,  p.  2504.

33  Art.  146  Sr  luidt:  Hij  die  door  het  verwekken  van  wanorde  of  het  maken  van  gedruis  hetzij  een  geoorloofde   openbare  samenkomst  tot  het  belijden  van  godsdienst  of  levensovertuiging,  hetzij  een  geoorloofde  

godsdienstige  of  levensbeschouwelijke  plechtigheid  of  lijkplechtigheid  opzettelijk  stoort,  wordt  gestraft  met   gevangenisstraf  van  ten  hoogste  twee  maanden  of  geldboete  van  de  tweede  categorie.

34  Handelingen  II  18  maart  1953,  2  176,  p.  2479.

35  Handelingen  II  20  maart  1953,  2  176,  p.  2504.  

1.  Het  is  verboden  op  Zondag  zonder  strikte  noodzaak  gerucht  te  verwekken,  dat  op  een  afstand   van  meer  dan  200  meter  van  het  punt  van  verwekking  hoorbaar  is.  

2.   Het   bepaalde   in   het   eerste   lid   is   niet   van   toepassing   op   uitingen   tijdens   geoorloofde   samenkomsten  tot  het  belijden  van  godsdienst  of  levensovertuiging,  vergaderingen  of  betogingen   als   bedoeld   in   de   Wet   openbare   manifestaties.   Voor   zover   dat   vereist   is   ter   voorkoming   van   gerucht  dat  de  viering  van  de  Zondag  en  de  openbare  rust  op  de  Zondag  ernstig  verstoort,  voegt   de  burgemeester  aan  de  voorschriften  en  beperkingen  bedoeld  in  artikel  5,  eerste  lid,  van  de  Wet   openbare  manifestaties  voorschriften  en  beperkingen  toe  met  betrekking  tot  het  geluidsniveau  en   met  betrekking  tot  het  gebruik  van  geluidsapparaten,  of  worden  door  hem  aanwijzingen  ter  zake   gegeven.  

3.  Voor  andere  gevallen  dan  die  bedoeld  in  het  tweede  lid  kan  de  burgemeester  voor  de  tijd  na  13   uur  ontheffing  verlenen  van  het  bepaalde  in  het  eerste  lid;  de  gemeenteraad  kan  ter  zake  regels   stellen.  

 

Tijdens  de  parlementaire  behandeling  van  de  Zondagswet  van  1953  werd  over  de  betekenis  van  

‘gerucht’  ook  in  verband  met  dit  wetsartikel  van  gedachten  gewisseld,  en  ook  hier  antwoordde   de  minister  dat  men  elk  geval  op  zichzelf  diende  te  bekijken,  uitgaande  van  de  bedoeling  van  de   wetgever.  Dit  gold  tevens  voor  de  200  meter-­‐grens:  ‘Artikel  3  beoogt  niet  een  regeling  te  geven,   waardoor  een  rustlievend  burger  tegen  een  rumoerige  buurman  wordt  beschermd,  maar  heeft   de  strekking  rumoer  in  het  openbare  leven  zoveel  mogelijk  te  voorkomen.  Waar  de  grens  ligt,  is   niet  wiskundig  zeker  vast  te  stellen,  maar  de  afstand  van  200  meter  lijkt  met  het  oog  op  alle  in   het  geding  zijnde  factoren  een  acceptabele’,  zo  stelde  de  minister.36  

  Het  tweede  lid  van  artikel  3  werd  gewijzigd  in  verband  met  de  inwerkingtreding  van  de   Wom,   die   beoogde   de   artikelen   6   en   9   van   de   in   1983   in   werking   getreden   Grondwet   uit   te   werken.  Ook  wijziging  van  de  Zondagswet  was  in  het  licht  van  de  nieuwe  grondwetsbepalingen   noodzakelijk.37  Het  belangrijkste  punt  waarop  de  Zondagswet  wijziging  behoefde  was,  ingevolge   de   memorie   van   toelichting   bij   de   Wom,   de   aan   de   burgemeester   en   de   gemeenteraad   gedelegeerde  bevoegdheden  tot  beperking  van  optochten  en  bijeenkomsten  in  het  belang  van  de   zondagsviering   en   de   openbare   rust   op   zondag:   deze   bevoegdheden   hadden   een   zeer   open   karakter  dat  zich  niet  verdroeg  met  de  nieuwe,  grondwettelijke  beperkingsclausules.  Artikel  6   en  9  mogen  in  beginsel  slechts  worden  beperkt  door  de  formele  wetgever,  die  deze  bevoegdheid   alléén   aan   de   gemeentelijke   wetgever   mag   overdragen   ter   bescherming   van   de   gezondheid,   in   het   belang   van   het   verkeer   of   ter   bestrijding   of   voorkoming   van   wanordelijkheden.   De   doelstellingen  van  de  Zondagswet  zijn  tot  geen  van  deze  grondwettelijke  beperkingsdoeleinden   te   herleiden,   en   dat   betekende   dat   de   ruime   bevoegdheden   van   de   burgemeester   en   de   gemeenteraad   niet   langer   waren   geoorloofd.   De   bevoegdheden   van   de   burgemeester   werden   beperkt   door   een   nieuwe,   imperatieve   formulering   (voor   zover   dat   vereist   is   (…)   voegt   de   burgemeester  (…)  of  worden  door  hem)  van  het  tweede  lid.  De  voorschriften  of  beperkingen  die   hij   in   voorkomende   gevallen   kon   stellen,   zouden   door   de   rechter   volledig   op   rechtmatigheid   kunnen  worden  getoetst..  Verder  vloeit  uit  de  parlementaire  stukken  voort  dat  voorschriften  en   beperkingen   alléén   mogen   worden   gesteld,   als   op   grond   van   de   Wom   een   kennisgeving   of   vergunningaanvraag   is   gedaan.   In   de   andere   gevallen   zou   slechts   het   aanwijzingsinstrument   kunnen  worden  gebruikt.38  

  Op   grond   van   artikel   3,   derde   lid   Zondagswet   kan   de   gemeenteraad   regels   stellen   omtrent   de   ontheffingsbevoegdheid   van   de   burgemeester   ten   aanzien   van   samenkomsten   ná   13.00   u.   Over   de   verhouding   tussen   de   bevoegdheid   van   de   burgemeester   en   die   van   de   gemeenteraad   werden   tijdens   de   behandeling   van   de   wet   van   1953   vragen   gesteld:   kon   de   gemeenteraad  het  stellen  van  regels  ook  nalaten,  en  zo  ja,  hoe  zou  daardoor  de  bevoegdheid  van   de   burgemeester   worden   beïnvloed?   De   minister   antwoordde   dat   ook   dan   de   burgemeester   bevoegd  zou  zijn  ontheffingen  te  verlenen,  aangezien  die  bevoegdheid  anders  illusoir  gemaakt   zou  worden.  Om  die  reden  zou  de  gemeenteraad  de  ontheffingsbevoegdheid  niet  geheel  mogen                                                                                                                            

36  Handelingen  II  20  maart  1953,  2  176,  p.  2505.

37  Kamerstukken  II  1985/86,  19  427,  nr.  3,  p.  2;  p.  11.  

38  Kamerstukken  II  1985/86,  19  427,  nr.  3,  p.  12,  p.  27.

uitsluiten  –  al  zou  aanzienlijke  beperking  wel  zijn  toegestaan.39  Dit  uitgangspunt  wijzigde  met  de   inwerkingtreding  van  artikel  5a  Zondagswet  (zie  hierna,  §  2.4):  alleen  als  de  gemeenteraad  deze   bevoegdheid  aan  de  burgemeester  toebedeelde,  kon  een  ontheffing  worden  verleend.  Stelde  de   gemeenteraad   hieromtrent   geen   regels,   dan   moest   de   burgemeester   voortaan   niet   tot   het   verlenen  van  een  ontheffing  bevoegd  worden  geacht.  Tevens  werd  het  imperatieve  karakter  van   de  formulering  van  het  derde  lid  toen  gewijzigd,  omdat  veel  gemeentebesturen  kennelijk  niet  de   behoefte   hadden   deze   materie   te   regelen.   Het   ‘stelt   regels’   werd   vervangen   door   ‘kan   regels   stellen’.40  Uit   de   jurisprudentie   blijkt   overigens   dat   voor   het   verlenen   van   een   ontheffing   als   bedoeld  in  artikel  3,  tweede  lid  Zondagswet  –  ondanks  de  ‘strikte  noodzaak’  waarvan  het  artikel   rept  –  geen  sprake  hoeft  te  zijn  van  ‘zeer  dringende  redenen’.41  

 

2.3   Openbare  vermakelijkheden:  artikel  4  Zondagswet    

Artikel  4  Zondagswet  luidt:    

1.   Het   is   verboden   op   Zondag   voor   13   uur   openbare   vermakelijkheden   te   houden,   daartoe   gelegenheid  te  geven  of  daaraan  deel  te  nemen.  

2.  De  gemeenteraad  kan  bij  plaatselijke  verordening  voor  de  tijd  na  13  uur  voor  door  hem  aan  te   wijzen  openbare  vermakelijkheden  eenzelfde  verbod  vaststellen  als  in  het  eerste  lid  vervat.  

3.  De  burgemeester  is  bevoegd  ontheffing  te  verlenen  van  het  bepaalde  bij  het  eerste  en  krachtens   het  tweede  lid;  de  gemeenteraad  kan  terzake  regels  stellen.  

4.  Ten  aanzien  van  openbare  vermakelijkheden,  waarvan  redelijkerwijze  geen  beletselen  voor  de   viering   van   de   Zondag   en   geen   verstoring   van   de   openbare   rust   op   de   Zondag   zijn   te   duchten,   wordt  bij  algemene  maatregel  van  bestuur  bepaald,  dat  zij  niet  als  openbare  vermakelijkheden  in   de  zin  van  deze  wet  zullen  worden  beschouwd.42    

 

De   term   ‘openbare   vermakelijkheid’   gaf   tot   uitgebreide   beraadslagingen   aanleiding.43   Concluderend   stelde   de   minister   dat   het   begrip   zijn   ‘eigen   omlijning’   zou   moeten   vinden,  

‘enerzijds   door   de   beperkingen,   bij   algemene   maatregel   van   bestuur   aangebracht,   anderzijds   door  de  jurisprudentie’.44  

  De   verhouding   tussen   de   aan   de   gemeenteraad   in   het   tweede   lid   toebedeelde   bevoegdheid  en  de  bepalingen  in  de  amvb  op  grond  van  het  vierde  lid  kwam  eveneens  uitvoerig   aan   de   orde.   Uit   de   parlementaire   stukken   vloeit   voort   dat   als   de   raad   openbare   vermakelijkheden   zou   willen   verbieden   op   grond   van   de   hem   in   lid   2   toegekende   verordeningsbevoegdheid,  hij  deze  in  de  verordening  stuk  voor  stuk  en  voldoende  gedetailleerd   moet  opsommen.  Dit  uitgangspunt  kwam  naar  voren  in  het  KB  van  28  februari  1990,  waarin  een   verordeningsbepaling  van  de  gemeente  Nieuw-­‐Lekkerland  werd  vernietigd  wegens  strijd  met  de   wet.  De  omschrijving  ‘iedere  openbare  en/of  voor  publiek  toegankelijke  inrichting  of  activiteit   die   gericht   of   medegericht   op   het   al   dan   niet   met   behulp   van   een   geluidsapparaat   ten   gehore   brengen   van   muziek   of   zang’   –   waarmee   werd   beoogd   discotheken   op   zondag   gesloten   te   houden   –   achtte   de   Kroon   niet   onderscheidend   genoeg.45  De   activiteiten   die   op   grond   van   de   amvb   niet   als   openbare   vermakelijkheden   in   de   zin   van   de   Zondagswet   zijn   aan   te   merken,   vallen  niet  alleen  buiten  het  bereik  van  de  wet,  maar  óók  buiten  het  bereik  van  de  in  het  tweede   lid  aan  de  gemeenteraad  toegekende  bevoegdheid.  

                                                                                                                         

39  Kamerstukken  I  1952/53,  2  176,  nr.  178a,  p.  2.

40  Kamerstukken  II  1954/55,  3  740,  nr.  3.

41  ARRvS  27  juli  1978,  AB  1978,  378  (ontheffing  kermis  Emmeloord)  m.nt.  Stellinga;  ARRvS  30  januari  1991,  AB   1992,  30  (ontheffing  kermis  Delft).

42  In  de  amvb  worden  genoemd  toneelvoorstellingen,  filmvoorstellingen,  concerten  en  andere  openbare   bijeenkomsten,  welke  in  besloten  ruimten  worden  gehouden  en  de  geestelijke,  zedelijke  of  culturele  verheffing   of  ontwikkeling  van  het  publiek  ten  doel  hebben  (art.  1).

43  Zie  voor  een  uitgebreide  beschrijving  –  waarin  tevens  de  Zondagswet  van  1815  en  de  daarop  gebaseerde   jurisprudentie  werden  betrokken  –  Douma  1954,  p.  102-­‐114.

44  Handelingen  II  20  maart  1953,  2  176,  p.  2524.

45  KB  28  februari  1990  (Nieuw-­‐Lekkerland),  AB  1990,  357  m.nt.  Stolk.

Gevraagd  werd  of  de  burgemeester  ook  ná  inwerkingtreding  van  de  amvb  bevoegd  zou   blijven   om   een   vergunning   (bedoeld   werd   waarschijnlijk:   ontheffing)   te   weigeren   voor   vermakelijkheden  die  in  de  amvb  waren  opgenomen,  wanneer  een  vergunning  (cq  ontheffing)   op   grond   van   raadsbepalingen   zou   zijn   vereist.   Volgens   de   minister   zou   het   ontwerp   die   bevoegdheid   van   de   burgemeester   onverlet   laten,   mits   dit   niet   zou   geschieden   uit   hetzelfde   oogpunt   als   aan   de   wet   zelf   ten   grondslag   ligt.46  Kortom:   een   vergunning   mag   niet   worden   geweigerd  in  verband  met  de  zondagsrust.    

  Ten   aanzien   van   de   bevoegdheden   als   toebedeeld   in   artikel   4,   tweede   lid   Zondagswet,   gold   in   1953   hetzelfde   als   hiervóór   over   artikel   3,   derde   lid   aan   de   orde   is   gekomen:   de   burgemeester  mocht  ontheffing  verlenen;  de  gemeenteraad  kon  hierover  regels  stellen,  waarbij   de   ontheffingsbevoegdheid   niet   geheel   illusoir   mocht   worden   gemaakt.   Na   wijziging   van   de   Zondagswet   in   1955   vloeide   de   bevoegdheid   tot   ontheffingverlening   niet   langer   zonder   meer   voort  uit  de  Zondagswet,  maar  uit  de  door  de  gemeenteraad  gestelde  regels  (zie  ook  §  2.2  en  §   2.4).  

 

2.4   Bijeenkomsten  op  openbare  plaatsen:  artikel  5  en  5a  Zondagswet    

De  artikelen  5  en  5a  Zondagswet  luiden:  

Artikel  5  

1.  Het  is  verboden  op  Zondag  voor  13  uur  optochten  of  bijeenkomsten  op  openbare  plaatsen  te   houden,  daartoe  gelegenheid  te  geven,  of  daaraan  deel  te  nemen.  

2.  Het  bepaalde  in  het  eerste  lid  is  niet  van  toepassing  op:  

a.  samenkomsten  tot  het  belijden  van  godsdienst  of  levensovertuiging;  

b.  wandeltochten  die  niet  door  muziek  worden  begeleid.  

3.   Met   betrekking   tot   de   in   het   tweede   lid   onder   a   bedoelde   samenkomsten   voegt   de   burgemeester,  voor  zover  dat  vereist  is  ter  voorkoming  van  onnodige  verstoring  van  de  openbare   rust   op   de   Zondag,   aan   de   voorschriften   en   beperkingen   bedoeld   in   artikel   5,   eerste   lid,   van   de   Wet  openbare  manifestaties  voorschriften  en  beperkingen  toe  met  betrekking  tot  tijd,  plaats  en   duur  van  zodanige  samenkomsten,  of  worden  door  hem  aanwijzingen  ter  zake  gegeven.  

 

Artikel  5a  

1.  Artikel  3,  eerste  lid,  en  artikel  5,  eerste  lid,  zijn  in  een  gemeente  of  groep  van  gemeenten  niet   van   toepassing   op   door   Gedeputeerde   Staten   aangewezen,   bij   het   in   werking   treden   dezer   wet   aldaar  bestaande  tradities  en  gebruiken,  welke  naar  hun  oordeel  in  het  volksleven  zijn  geworteld   en  niet  als  openbare  vermakelijkheden  in  de  zin  van  deze  wet  zijn  te  beschouwen.  Aanwijzing  kan   slechts   geschieden   binnen   18   maanden   na   het   in   werking   treden   van   dit   artikel.   Alvorens   Gedeputeerde  Staten  tot  aanwijzing  overgaan  horen  zij  burgemeester  en  wethouders.  

2.  Artikel  3,  derde  lid,  en  artikel  4,  derde  lid,  zijn  niet  van  toepassing  in  door  Gedeputeerde  Staten   aangewezen  gemeenten,  waar  naar  hun  oordeel  het  verlenen  van  ontheffing  zou  indruisen  tegen   godsdienstige   overtuigingen,   welke   het   volksleven   aldaar   overwegend   beheersen.   Alvorens   Gedeputeerde  Staten  tot  aanwijzing  overgaan,  horen  zij  burgemeester  en  wethouders.  

 

In   eerste   instantie   had   artikel   5   Zondagswet   slechts   betrekking   op   politieke   optochten   of   bijeenkomsten.   Ook   ten   aanzien   van   dit   artikel   werd   over   de   terminologie   beraadslaagd.   Wat   werd  bedoeld  met  ‘politieke  optocht’?  De  minister  stelde  dat  wat  onder  een  ‘politieke  optocht’  

moest   worden   verstaan   uiteindelijk   ter   beoordeling   van   de   rechter   stond.   De   term   ‘politieke’  

werd  via  een  amendement  uit  het  wetsontwerp  geschrapt.  Optochten  en  bijeenkomsten  werden   vervolgens  –  onverminderd  de  bepaling  van  artikel  177,  tweede  lid  Grondwet47  –  op  zondag  vóór   13.00  u.  in  algemene  zin  verboden.  

                                                                                                                         

46  Kamerstukken  I  1952/53,  2  176,  nr.  178a,  p.  2;  Handelingen  I  13  oktober  1953,  2  176,  p.  2042-­‐2043.  

47  Art.  177  Gw  luidde:  (1)  Alle  openbare  godsdienstoefening  binnen  gebouwen  en  besloten  plaatsen  wordt   toegelaten,  behoudens  de  noodige  maatregelen  ter  verzekering  der  openbare  orde  en  rust.  (2)  Onder  dezelfde   bepaling  blijft  de  openbare  godsdienstoefening  buiten  gebouwen  en  besloten  plaatsen  geoorloofd,  waar  zij   thans  naar  de  wetten  en  reglementen  is  toegelaten.

  Anders   dan   in   de   artikelen   3   en   4   van   de   Zondagswet   werd   in   het   vijfde   artikel   géén   ontheffingsbevoegdheid  voor  de  burgemeester  opgenomen,  noch  werd  aan  de  gemeenteraad  de   bevoegdheid  verleend  nadere  regels  te  stellen.  In  de  Kamers  werd  gevraagd  naar  de  reden  voor   het  ontbreken  van  gemeentelijke  bevoegdheden.48  De  minister  antwoordde  kortweg  dat  hij  voor   uitbreiding   van   de   bevoegdheid   van   de   gemeenteraad   ‘voorshands   niet   voldoende   aanleiding’  

zag.49  Ontheffingsbevoegdheden   voor   de   burgemeester   moesten   ‘uitzonderingen   blijven’.  

Aangegeven  werd  dat  bij  de  voorbereiding  van  het  wetsontwerp  was  nagegaan  in  hoeverre  aan   een   ontheffingsbevoegdheid   behoefte   bestond   en   gebleken   was,   ‘dat   men   zonder   ontheffingsbevoegdheid  niet  vastloopt’.50  

  Artikel   5   werd,   evenals   artikel   3   en   op   grond   van   dezelfde   redenen,   aangepast   met   de   inwerkingtreding  van  de  Wom.51    

 

Artikel   5a   werd   in   1955   in   de   Zondagswet   opgenomen.   In   het   artikel   worden   de   artikelen   3,   eerste  lid  en  5,  eerste  lid  niet  van  toepassing  verklaard  op  bestaande  tradities  en  gebruiken  die   vóór  de  inwerkingtreding  van  de  Zondagswet  al  bestonden  en  waarvan  gedeputeerde  staten  had   geoordeeld   dat   zij   als   ‘in   het   volksleven   geworteld’   moesten   worden   beschouwd.   Dergelijke   tradities  en  gebruiken  –  in  de  memorie  van  toelichting  werden  bijvoorbeeld  dauwtrappen  en  het   zingen   en   spelen   van   kerstliederen   in   de   Kerstnacht   genoemd52  –   dienden   niet   langer   als  

‘openbare   vermakelijkheden’   in   de   zin   van   de   Zondagswet   te   worden   beschouwd,   zodat   zij   onbelemmerd  doorgang  konden  vinden.    

Het   tweede   lid   van   het   artikel   werd   eraan   toegevoegd   bij   amendement-­‐Bruins   Slot  

Het   tweede   lid   van   het   artikel   werd   eraan   toegevoegd   bij   amendement-­‐Bruins   Slot