• No results found

1 (nodes 0.1 + 0.2) General info 2 (node 1.1) Gamification project 3 (nodes 1.2 + 1.4) Why gamification 4 (nodes 1.6) Content 5 (nodes 1.3 + 1.5 + 1.7) Attitude towards gamification 6 (nodes 2.1 + 2.5) Description learning process 7 (node 2.2) Measuring learning 8 (nodes 2.3 + 2.4) Applying gamification in learning 9 (nodes 3.1, 3.2) Description of culture 10 (node 3.3) Gamification fit in culture 1A Annelie Linsen, ABN Amro, kantoor Noordwijk en Oegstgeest. Kantoordirecte ur

Appje op telefoon met vragen waar je punten kan

verdienen. D.m.v. een pushmelding krijg je verzoek omdat er dan weer nieuwe vragen voor je klaar staan. Spel waarbij je in teams werd gezet door de hele band, ongeacht je functie of werkplek. Dat team kreeg per dag vijf vragen die je moest beantwoorden, waren een soort klanten, bedoeling dat je met je team zo goed mogelijk je klanten hielp. Dit was game met interactie. Als team kon je winnen.

Om het leuker te maken Zodat het wat makkelijker wordt om bij te houden. Appje op telefoon stimuleert om thuis of onderweg naar werk of in pauze te doen Ter vervanging gekomen Makkelijk in gebruik. Hoeft niet op verplicht moment, je krijgt er tijd voor.

Vragen als hoe ga je om met dossiers, wat doe je als je dossiers mee naar huis neemt. hoe moet je dat dan opbergen, waar moet je je dan aan houden. abc vragen, iets van vijf vragen per week Insteek vijf minuten ergens tussendoor, gaat over compliance achtige dingen Relatief makkelijke vragen. Bijv. hoeveel vleugels, of hoeveel pootjes, heeft een bij? Een combinatie van algemene kennis vragen en klantvragen Van omgaan met agressie, tot aan kennisinhoudelijke trainingen

Positief in algemeen Omdat het daarna eigenlijk vervelend werd om te gebruiken zijn heel veel mensen afgehaakt

Beetje het gevaar van een spel op je werk, als het na werktijd is, dan krijg je van mensen de kritiek van buiten

werktijden wil ik niet met werk bezig zijn. Maar het was dat als ze het dus tijdens werktijd deden dat je er eigenlijk geen tijd voor had.

Onze generatie daar minder moeite mee en niet erg vindt om thuis nog even een keer een vraag te beantwoorden maar er is wel heel groot deel wat, dat gewoon heel erg vervelend zou vinden

Opleidingstraject, duurt 8 weken. Dan hebben ze verplicht trainingen en e- learnings Systeem laadt automatisch e- learnings die je moet doen, staat een einddatum bij Daarnaast zelf een budget voor trainingen die je mag inzetten

Informatiebank waarin trainingen staan die ABN Amro biedt, danwel zelf, danwel in samenwerking met een bedrijf Trainingsvelden zijn trainingen die worden door leidinggevenden of door interne trainers gegeven. 1 keer in de maand, is een fysieke training gericht op gedrag en vaardigheden.

De trainingen die je verplicht moet doen, die worden bijgehouden in je dossier. Meestal bij de e- learnings heb je wel een soort van toets

Per medewerker verschilt. Je hebt altijd een paar die je constant achter de broek aan moet zitten Als het gewoon leuk is om te doen en het kost relatief weinig tijd. En iets aanhangen van een prijs of in ieder geval een soort van competitie element Als de boodschap is van het moet, dan denk ik dat mensen het uiteraard leuker vinden als het dan met wat meer

spelelementen is. Of tegen zichzelf kunnen winnen, dan hoeft er niet per se een prijs aan te zitten, maar als het iets vrijblijvends is.. wat niet per se

Heel open en informeel, vrij. Kan gewoon naar binnen lopen bij leidinggevende Beetje ons kent ons

Als er einde van jaar slechtere resultaten zijn, dan toch opeens allerlei dingen uit de kast komen waarvan we eerder dat jaar dan hadden gezegd van dat gaan we niet doen. Krijg je lijstje met we gaan een sprint trekken en dit wordt je doelstelling Persoonlijke doelstellingen en dat soort dingen daar zijn we allemaal vanaf gestapt. Er is niet echt Denk ik wel, omdat alles heel informeel is en los. Spel met andere collega’s van andere afdelingen ook wel leuk, totdat dat te veel tijd in beslag nam waardoor mensen ermee zijn gestopt. Maar best leuk om elkaar beter te leren kennen en ik denk positief effect. Altijd leuker iets op spelende manier dan dat je een saai boek moet lezen waarin je dan daarna vragen krijgt Kijk naar doelgroep, moet niet te ingewikkeld in elkaar zitten want er zijn ook

71

Wordt heel erg gestimuleerd om jezelf te blijven ontwikkelen

hoeft en je hangt er geen prijs aan dan is het wel hetgeen wat mensen als eerst laten vallen Mensen die tegen pensioen leeftijd aanzitten en die moeten opeens een app gaan gebruiken, het moet wel laagdrempelig zijn competitie gevoel met andere kantoren gewoon nog een heel aantal medewerkers die niet superhandig zijn met een mobieltje en een app, drempel moet laag zijn

1

General info 2 Gamification project 3 Why gamification 4 Content 5 Attitude towards gamification 6 Description learning process 7 Measuring learning 8 Applying gamification in learning 9 Description of culture 10 Gamification fit in culture 1B Robbert de Graaf ABN Amro. adviseur lenen sparen en verzekeren, specialisme leningen en verzekeringen

Vier virtual reality brillen waar je je telefoon in kan stoppen met app. Om te leren over advies via webcams te geven. Spelletje om jou klaar te stomen, hoe geef je het beste webcam advies. Die app was redelijk simpel. Het was gewoon vooral van hoe werkt het programma wat we gebruiken op de computer tot en met het zo formeel mogelijk opstellen. Kleine onderdeeltjes gebaseerd op kleine spelletjes en dergelijke Nu is de technologie zo ver, dat geeft learning en development ook wel weer. Ik merk dat afgelopen jaren dat er veel meer diversiteit in komt van hoe wil je die ontwikkeling overbrengen op de medewerker, dus aan de hand van die spelletjes. niet alleen maar de boeken in

Hoe moet je je gedragen, hoe stel je zo formeel mogelijk op tijdens zo'n webcam gesprek. Zorg dat je je jas en dergelijke niet in beeld zijn.. Je hebt verschillende levels dus je begint gewoon met het om je heen kijken tot en met klant gesprekken waarin je dus wel gewoon alle vragen van de klant beantwoord moet krijgen

Ja misschien moet echt gewoon volledig gericht op de praktijk met die gamified voorbeelden

Wel hartstikke grappig om te doen en je bent ook gewoon bezig met je eigen ontwikkeling Niet heel intensief als je een beetje van computers af weet dan is het wel best makkelijk te gebruiken

Ben zelf een man van de praktijk. In het gewoon uit het proberen in het doen, in plaats van een theorie. Ik vind het heerlijk om zo'n bril op te zetten en 20 minuutjes in een andere wereld te wanen en zo je eigen ontwikkeling op te schroeven Ander ervaart dat weer heel anders. we werken met leeftijd verschillen variërend

Toets die je om de 3 jaar moet halen voor de wet

Op 't begin zodra je werk begint bij deze werkgever dan heel veel toetsen, stuk 5 tot 10

Vervolgens pas echt met grote

wijzigingen zul je weer gaan learning and development toets ontvangen Aan de hand van meerkeuzevragen en artikelen die op het internet kan vinden en daar op beantwoord je je vragen Op een gegeven moment word je erop aangesproken want je moet die toetsen behalen om je gewoon aan de wet houden Wordt geregistreerd in My HR. Daar heb je de performance knop en als je daarop klinkt dan zie je precies welke WFT's je hebt gehaald en wanneer je je toetsen hebt afgerond.. datum erbij We hebben een performance dialoog waar je dus ook je eigen zelfreflectie in moet zetten. Dus

Denk dat het wel echt een onderdeel gaat worden. Zeker met de technologie van nu is dat dat het echt wel wat gaat worden. Het is interessant, het is grappig Je ziet natuurlijk dat op tv voorbijkomen Telefoon in bril en je hebt virtual reality. Ik denk dat iedereen dat wel kan waarderen Op het moment wel beperkt is omdat als je als je er heel veel theorie op gaat zitten op zo'n bril, die toetsen die vergen dan

Het hoofdkantoor daar is het allemaal wat formeler. Dresscode als je daar komt. Ik wil niet zeggen dat je een nummertje bent maar de dat minder contact en minder kennis over je eigen collega's Di is een commerciële instelling, steeds meer instellingen gaan er juist naartoe om meer over te komen als een soort van stichting. En dat je het eigenlijk alleen maar doet voor voor het belang van

Jong bewegend bedrijf. En de mensen ook die die apps ontwikkelen zijn allemaal mensen van onze leeftijd, die weten in te spelen op de behoefte Bovenin alles bepaald, wij vrij weinig invloed op

72

van 56 tot en met 21. Jongeren vinden het heerlijk om zo'n bril op te zetten en een wat oudere ja die duiken liever de stof nog in

het wordt gewoon verwacht dat je het doet. Je moet tijd vrijmaken Denk dat je wel minder theorie opslaat. Als je echt de theorie induikt dan heb je een aantal artikelen die je moet lezen voordat je de vraag kan beantwoorden.

ja dat trek je uit over een heel jaar

wel gewoon in je aandacht van een half uur tot een uur. En ik denk dat als je inderdaad veel theorie in zo'n medewerker wilt krijgen dat je dat lastig kan bereiken aan de hand van zo'n virtual reality app. Echt voor de ervaring maar sowieso nog wel bij de boeken blijven om kennis op te doen Ongeveer 50% van de mensen die zich hadden aangemeld hadden liet het achterwege. het duurde vier weken ofzo, de eerste weken ben je fanatiek bezig daarna niet. Misschien beter kortere periode

het bedrijf en niet echt voor de medewerkers. Iedereen krijgt een gelijk percentage aan bonussen Vroeger wel een grote feesten werden georganiseerd is dat nu allemaal een beetje aan het afzwakken vanwege publiciteit over banken Zien elkaar ook als vrienden

1

General info 2 Gamification project 3 Why gamification 4 Content 5 Attitude towards gamification 6 Description learning process 7 Measuring learning 8 Applying gamification in learning 9 Description of culture 10 Gamification fit in culture 2A Myrjam Gerritsen, ING. Learning en development, in management development en verschillende rollen: manager, programmama nager, ontwikkelaar, Spel waarin we medewerkers door het hele proces lieten lopen, voor elke handeling bij wijze van spreken betalen, soort van

verzekeringsspel. doorliep alle fases in proces waar je normaal gesproken als medewerker ook tegenaan liep. Zodat medewerkers Medewerker laten ervaren, meenemen in bepaalde keuzes van dagelijkse werk hielp dit heel goed voor Doelgroep van 16000 mensen, met iets leren aan hele grote doelgroep en heel erg Meenemen in bepaalde keuzes Ik denk dat gamification voor heel veel gebruikt kan worden maar we wij het vooral voor gebruikten dat was toch wel mensen inzicht geven in oorzaak van gevolg van gedrag.

Ja je moet een keuze maken voor de voor de voor de grote bulk. Dus je gaat voor 80 procent, 70 procent, van de populatie die ja die hier bij gebaat is en ja de rest dat neem je voor lief

Eigenlijk heel professioneel met afdeling People Development en onze focus was het ontwikkelen van de medewerkers binnen ING en de managers ongeveer twintig mensen bezig waren met organizational learning, het was wel een redelijk grote

Meten stond in kinderschoenen, hadden wel onderzoeks- modellen ontwikkeld inmiddels om beter te kunnen onderzoeken wat effecten waren, hadden heel veel problemen met de OR dat wij metingen niet

Ik denk dat er veel meer gedaan moet worden met gamification, ik denk dat mensen vaak op een beetje op een verkeerde manier naar kijken, het wordt heel snel gezien als een spelletje, terwijl het ook een hele manier

Formele cultuur waarin rituelen vast staan Hiërarchisch, heel Angelsaksisch, het voelde best Amerikaans, wat er vanuit global naar beneden werd geduwd Om hele grote bulken mensen in korte tijd kunnen bereiken. Je kunt er heel goed geregisseerd heel specifiek de informatie brengen die je wil brengen, en doordat het

73

ontwerper en andere diverse rollen voor programma’s die gingen over leren en ontwikkelen van medewerkers en managers bewuster omgingen met extra verzoeken en met fouten. Wat is de impact van mijn handelen op het totale proces? Game over de bankierseed. Op een gegeven moment keuzes maken en dan kwam je weer in een ander scenario. Een soort van game wat gebaseerd was op persona en uitging van welk scenario kies jij. Combinatie game met e-learning. Eén ging over lean thinking, stapte je 's ochtends op een 'cruise schip' en dan was je met het team de bemanning en moest je problemen oplossen

gecomprimeerd iets moet aanleren, dan is dit een oplossing die heel goed werkt. Als je kleine doelgroep hebt dan kan het ook wel werken maar het is relatief duur, moet snel denken aan paar ton

Alternatief was teksten op internet, via mail, leidinggevende presentaties laten geven. Maar kun je slecht monitoren en autoriteit financiële markten stelde als eis aantonen van mensen informatie tot zich hadden genomen. In games, zeker online oplossingen, data analytics makkelijk op orde hebt dus dat is een prettig

bijkomstigheid. Gamification iets wat eigenlijk al heel lang bestaat en leren moet je je heel erg in de dagelijkse praktijk brengen

Inzicht geven in oorzaak van gevolg van gedrag

Meer geschikt voor harde skills en de softe skills die kun je daar ook wel beetje mee uithalen maar dat gaat mijn voorkeur toch uit naar een ander soort assessment. daar kun je echt iemand onder druk zetten en krijg je zeg maar gedrag naar voren aan wat je eigenlijk wilt asessen, als je iemand wilt asessen op gedrag en competenties en je zet ze in een rollenspel dan ben je toch geneigd om natuurlijke gedrag te laten zien

Verschil in hard soft skills, maar als je alleen maar kennis wil overdragen over iets

afdeling functie gericht, functieleerstraat waar je echt vak leerde wat je deed, maar ook heel veel programma’s over duurzame inzetbaarheid waarin je verschillende fases doorliep. Functieleerstraat was over algemeen verplicht omdat vaak ook certificering aanhing, moest je hebben van Wet Financieel Toezicht, en duurzame inzetbaarheid trainingen niet verplicht maar wel aangemoedigd elk jaar om jezelf te blijven ontwikkelen mochten doen i.v.m. privacy Evaluaties en interviews met medewerkers of managers Bestand van managers development programma, bestand van managers die niet meededen en bestand van managers die wel meededen, maakte ik vergelijkingen en op die manier keek ik, analyse die ik kon doen Significant verschil, zeker in people

management skills van mensen die wel het management programma’s gevolgd hadden scoorden hoger t.o.v. managers die programma’s s niet volgden van met recruitment omgaan is, heel interessant Van tevoren heel goed met elkaar moet vaststellen wat is precies het doel

Goed kijken naar informatie die je over wilt brengen op doelgroep, is dat uiteindelijk geschikt voor gamification? Ja dat is leuk maar niet alles is geschikt om in een game te stoppen. Niet omdat quick fix en we kunnen heel snel een grote groep mensen bereiken, dit is fout die vaak wordt gemaakt. Je doet dit niet even mMensen vaak nieuwe kennis leren dat ze met peers kunnen discussiëren, zodat meer gaat leven in hun hoofd. Dus het erover hebben, zodat meer klijft. Maakt het laagdrempelig, dat is waar het over gaat, anders doen ze het vaak niet

Sfeer op de vloer was toch wel heel Nederlands, soort van bepaalde gezelligheid onderling Hard gewerkt maar ook hard gelachen Organisatie met professionals die vaak al heel lang zitten, een bepaald niveau hebben maar ook oog voor het sociale component grote vloeren met allemaal bureaus Zochten elkaar op als meetings, dronken kopje koffie met elkaar en hadden we een sociaal moment, maar echt op de vloeren zelf waar de mensen zaten te werken zat iedereen keihard te werken en niet gepraat Zorgen dat je je shit goed op orde had anders had je echt een probleem Heel normaal dat je agenda allemaal ja toch met technologie wordt gedaan Goed monitoren Hoge mate van professionalitei t, resultaatgericht heid, de mensen die resultaatgericht zijn vinden games over het algemeen heel leuk want zijn competitief Externe en interne consistentie daar ook rekening mee houden. Interne consistentie gaat over het hele proces dat je aflegt, van wat er geleerd moet worden en wat uiteindelijk de impact moet zijn op je organisatie dat dat consistent moet zijn. En externe consistentie heb je dan nodig van de buitenkant om het allemaal op z’n plek te laten vallen, zodat mensen kunnen leren, zodat mensen

74 Wat moet er geleerd worden en meest effectieve werkvorm? Denk vanuit je taxonomie

van acht uur 's ochtends tot acht uur 's avonds vol zat. Als je een bepaald functieniveau had, daar, nou als je daar senior consultant bent dan wordt het gewoon van je verwacht. En je salaris is er ook naar in het weekend mailmachine gewoon door. Als niet tijdig reageerde, had je echt een probleem Samen? Nee iedereen gaat voor zich Super superresultaatg ericht. Niet zeiken doorrammen beoordeeld kunnen worden op wat ze hebben geleerd, zodat ze het juiste leren, dat ze worden ondersteund in het leerproces, dat ze een transfer maken, dus eigenlijk meer de leercultuur van een organisatie dat wat je mensen ook daadwerkelijk gaat leren dat dat ook z'n weg vindt

1

General info 2 Gamification project 3 Why gamification 4 Content 5 Attitude towards gamification 6 Description learning process 7 Measuring learning 8 Applying gamification in learning 9 Description of culture 10 Gamification fit in culture 2B Ik ben Myrthe, ik ben 27 jaar en ik werk bij ING in Singapore als projectmanage r. Dus ik houd me bezig met optimalisatie projecten en dat gaat over

Introductie met een paars slides die uitlegt wat de wetgeving is, en dan na een paar slides komt er een quiz vraag of een aantal quizvragen, of je hebt een soort van overzicht met blokken en dan kun je op elk blok klikken en

Het doel is dat alle medewerkers de hoogte zijn van de wetgeving. En dat ze daar dan ook naar handelen. En ik denk dat het ook een klein beetje het doel is van ING om te kunnen bewijzen aan

Over nieuwe wetgeving. Over die privacy wetgeving, die niet alleen voor banken geld maar voor heel veel bedrijven en organisaties. Over normen en waarden van het bedrijf en wat we van

Meestal heb ik er niet zo'n zin in

Sommige duren best wel lang en soms heel inhoudelijk, en als je dan geen achtergrondinformat ie hebt omdat kijk, ik ben projectmanager

GERELATEERDE DOCUMENTEN