• No results found

Themes

First Order Concepts Illustrative Quote

Organizational Structure Freelance Latent Organization31 Efficiency1 Project-based Dual leadership Structure28 Decision-making28

“Nou het is onze opzet altijd geweest om lean en mean te zijn. Je ziet ook eigenlijk, er is niemand in dienst. Dus zodra er geen – zodra je niet tourt heb je ook geen kosten.”1

“Ik stel mede het artistieke team samen met onze artistiek intendant kijken we ook naar de dansers […] dus je bent als directeur ook artistiek betrokken natuurlijk […] wel in nauw overleg met de artistiek intentdant.”28

“Het is eigenlijk bij ons ondertussen een tamelijk organisch verhaal want we werken natuurlijk al vier jaar samen met dezelfde ontwerpers. Daar hebben we ook bewust voor gekozen om dat fundament te leggen begrijp je.”1/31

Market Considerations Target Audience5 Marketing Communications3 Images4 Broadening Audience6 Audience Appeal8 Accessibility6 PR/Media Societal Involvement30

“Dat het een heel breed publiek aanspreekt vanuit de missie. Hoe kun je dat publiek nog meer warm maken voor de danskunst.”6

“Er zit een zekere mate van toegankelijkheid in. […] Er moet gedanst worden, het moet aangenaam zijn om naar te kijken, het moet passen in een [Dansgezelschap] voorstelling. Dus mensen die naar [Dansgezelschap] gaan die hebben een bepaald verwachtingspatroon.”6/8/24

“Wij hebben als belangrijkste doel om een breed publiek aan te trekken. En met die klassiekers is dat heel laagdrempelig.”6/24

“Dus zo zoeken we ook naar de verbinden met de maatschappij, en met de samenleving. Zodat het herkenbaar is voor mensen wat er op een podium gebeurd.”30/6

“Wij moeten juist in de toegankelijke dans voor een groot en breed publiek zitten maar wel met als ondergrond en als basis maatschappelijke betrokkenheid en door laat ik zeggen de maatschappelijke onderwerpen die we kiezen uit traditionele dans en muziek uit de hele wereld.”6/30

“We hebben ook een brugfunctie […] Dat we door de onderwerpen die we kiezen daarmee eerder een drempel verlagen naar de danskunst want dat is nu even waar het over gaat dan andere gezelschappen, dus daarin vervullen wij ook een rol.”6/30

“Een stichting die zich heel erg bezig houdt met het opnieuw uitvinden van de dans en dansvoorstellingen. Ze zetten zich in voor de toekomst van de dans, en hoe je en zo breed mogelijk en divers mogelijk publiek kunt bereiken.”6

78 daarop afstemmen. Ze bedenken een artistiek product en in dat denkproces nemen zij – is die toegankelijkheid heel belangrijk. Maar het artistieke product en de artistieke kwaliteit staan voorop natuurlijk. Maar along the way bedenken ze wel hoe kan ik het publiek hierbij het beste betrekken.”6

Customer Orientation & Innovation

Branding2

Sales (Commercial Goal)7 Trends9 Market Development9 Customer Orientation10 Market Research Marketing Mix (Resources)11 Segmentation5

“Innovatie is je blijven richten op de ontwikkelingen van de markt.”9

“Ja we hebben het merk heel sterk neergezet, dus dan zijn we de Nike of de Adidas van de streetdance om maar even zo te zeggen. Blaze is echt wel een merknaam geworden in de hele zowel danswereld als showwereld, theaterwereld.”2

“Je zou bijna zeggen, waarom gaan dansgezelschappen niet kijken wat voor de mensen leuk is. Maar we hebben ook als kunstenaar de taak om de vinger aan de tijdsgeest de houden. Dus te laten zien wat er gebeurt, en dat hoeven mensen niet perse heel leuk te vinden.”21

“Wij kijken heel erg naar het publiek. Dus ook bij zo’n nieuwe show denken wij de hele tijd na wat zal het publiek daarvan vinden.”10

“we zijn wel met het eindresultaat bezig. En dat we daarbinnen het moeilijker maken en artistieker maken, dat is eigenlijk voor ons een soort

smaakuitgangspunt. Maar we doen het wel om kaartjes te verkopen.”7/16

“Ja, omdat het publiek dat we aan wilden spreken, en wij willen echt het bredere publiek aanspreken. Zeg maar een piramide van bezoekers, en in de top zitten de dansers zelf. Tweede laag is zeg maar de tweede laag van mensen die eh – top zijn echt de actieve dansers. Tweede laag zijn de jongens en meisjes die gewoon elke woensdag of donderdag in de dansschool staan en met UDO kampioenschappen meedoen, dus met wat groepjes aan de slag zijn. Derde laag is de So You Think You Can Dance kijker, en de vierde laag is het bredere theaterpubliek.”5/6

“Want je maakt iets niet voor jezelf, er moeten wel kaartjes verkocht worden.”7

“Onze uitdaging zit er steeds in om die derde en vierde laag binnen te krijgen. Gewoon om genoeg volk binnen te krijgen.”7/8

Competitor Orientation & Innovation

Positioning27 “Nou, in Nederland positioneren wij ons als balletgezelschap, en we zijn het enige balletgezelschap. Dus daarin hebben wij al een bepaalde positie. […] Wij positioneren ons in de top van alle dans.”27

“Nou daar [positionering] houden we ons heel erg mee bezig want het gaat er voor ons om dat we onze positie daarin heroveren als zijnde een laten we

79 zeggen, een zich onderscheidend gezelschap.”27

“Natuurlijk is het altijd goed om te blijven kijken naar de mensen om je heen en wat andere dansgezelschapen of muziektheatergezelschappen doen. Maar, als je je laat leiden door wat je publiek wil of wat de rest van de danswereld doet… dan komt er artistiek niets van terecht”

Learning Orientation Process Learning13 Knowledge Application12 Talent Development Product Learning14

“Ja je houdt wel de ontwikkelingen in de markt gaande – in de gaten. En je ziet ook dingen die wel en niet goed lopen internationaal. Daar kijk je wel naar, en dat neem je ook op in je (…) in je hele smaak en hoe dingen verdergaan.”9/13

“We hebben heel erg geleerd van wat we – dus er komt sowieso een verhaal komt daarin.”14

“En dat zien wij zelf ook, dat we in artistiek opzicht ook nog niet klaar zijn, dat we aan het zoeken zijn van wat het dan moet zijn. Dat wil zeggen we hebben nu een ingang gevonden, we begrijpen nu wel wat we moeten doen. Maar dat is dus een kwestie van lange adem en bij elk product opnieuw kijken wat het moet zijn. […] Dus als het gaat om innoveren, dat is natuurlijk nog helemaal niet afgelopen.”14

New Product Development Process

Team Composition15 Resources: Talent, Expertise & Knowledge16 Financial Resources

“En we zijn niet vanuit de dansers zelf begonnen, maar we hebben juist de theaterwereld erbij betrokken, en die zijn met die jonge creatieve mensen gaan werken. Bijvoorbeeld onze regisseur, die is zestig jaar oud. Kan geen stap streetdance, maar weet wel hoe die een show moet regisseren en ontwikkelen en produceren.”15/16

“Een regisseur komt binnen en die heeft allemaal wensen. En die wensen worden door ons vertaal naar producten. […] Maar we hebben altijd een team om hen heen staan, een team van kostuumontwerpers, die gaan samen met de regisseur nadenken over hoe de kostuums eruit komen te zien.”15/26

Product Orientation & Innovation: Artistic Integrity26

Inner Drive to Innovate16 Value: Quality17 Prioritize Art over Commerce21 Ideation23

“Ja, en de innerlijke drive om zo’n show te ontwikkelen.”16

“Het is iets wat continue in je hoofd zit. Je denkt goh, ik zou wel eens een voorstelling willen maken over. […] Het kan zijn dat je ergens loopt of iets ziet en denkt, he dat is leuk. […] Dus soms zijn dat ideeën die liggen ergens en die komen pas na een paar jaar tot wasdom.”23

“Wij vinden dat wij het [Dansgezelschap] zijn en dat wij moeten vertellen wat we maken. En hetgene wat we maken moet interessant genoeg zijn om mensen over de streep te trekken.” 21

80 en daarin zie je dat die persoon grenzen probeert op te zoeken. Daar zie je duidelijk verschil in innovatie in ja.”26/25

Innovation Innovation Goal/Intention18 Content19 & Form22 Radical & Incremental24 Technological Innovation20

“Artistiek is het natuurlijk heel voor de hand liggend dat ze constant op zoek zijn naar nieuw.”19

“Een initiatief waarbij we eigenlijk annotaties wat we op het podium doen gemaakt hebben voor een clubsetting, waar mensen er dus heel dichtbij direct omheen staan.”22

“Het hele zware experimentele werk wordt hier niet gemaakt. Wij dansen van gerenommeerde, nieuwe maar soms ook hele oude begraven werk.”24

“Wij hebben nu gezegd wij maken voorstellingen die hedendaags zijn. Modern zo je wil. Maar waarvan de basis ten allen tijden gevonden moet worden in traditionele dans en muziek.”18/24

Collaboration & Innovation Collaboration with Individuals25 Collaboration with Organizations27

“Op die manier jezelf helemaal uit je comfort zone te trekken zeg maar, door met een partij samen te werken die iets totaal anders doet dat jezelf, dan ontstaat er iets.”

“Want het is niet mijn stuk, het is misschien wel mijn idee geweest maar de uitvoering moet ik echt overlaten aan de choreograaf”23/25

“Daarmee proberen we de randen op te zoeken dus leuke, mooie, goede choreografen die opkomend zijn vanuit de hele wereld”25

“De samenwerking met [Dansgezelschap] was enorm leuk en goed, en daar is gewoon bijna een nieuwe dansstijl uit ontstaan.”27

“Dan heb je een wat groter budget, kun je dus meer bijzondere dingen doen.”27

Municipal Pressures & Innovation

Environmental Uncertainty29 Subsidies Government Policy

“En daar zie je eigenlijk dat wij het afgelopen kunstenplan een beetje de richting in geduwd zijn van [Competitors]. Halbe Zijlstra die deed dat in de vorige kunstenplan periode. En die zei je moet je aantallen halen, je moet publiek binnenhalen, je moet goede stijging in Nederland hebben.” “Dat is onze taak niet. Die hebben we niet van de overheid gekregen.” “Omdat wij best veel geld krijgen van de overheid moeten we daarin een voorbeeld zijn. Wij moeten de innoverende partij zijn waar andere partijen gebruik van kunnen maken volgens mij.”

“Als we dat gaan doen dan halen we zo’n 180 graden draai artistiek en zo’n organisatie 180 graden, daar hebben we tijd voor nodig, daar hebben we minimaal twee kunstenplannen voor nodig […] Dus zij had met het fonds

81 afgesproken dat het fonds ook in het huidige kunstenplan het

82

GERELATEERDE DOCUMENTEN