Abrahamsz., G., and D. Spruyt, Bedenckingen over Den toestant der Sichtbare
Kercke Christi op aerden, Kortelijck in 19 Artikelen voor-ghestelt: en aen onse Mede-dienaren, op den 11 Ianuarij 1657, schriftelijk over-ghelevert
(Amsterdam, 1657).
Ames, W., Het Ligt dat in de duisternisse schijnt/ beweesen den Weg tot God te
sijn (Amsterdam, 1660).
Anonymous., Goliadts Swaart, of Pieter Ballings Soo genaamde Nader
Verdediging van de regering der Vlaemsche Doops-gesinde Gemeynte binnen Amsterdam. Uyt sijn eygen gronden wederlegt (Amsterdam, 1664).
Balling, P., Het licht op den kandelaar. Dienende, tot opmerkinge van de
voornaamste dingen; in het boekje genaamt De verborgentheden van het rijke Ghodts, &c. tegens Galenus Abrahamsz., en zijn Toestemmers &c. verhandelt en beschreven door William Ames (Amsterdam, 1662).
–––––––– Verdediging der Doopsgezinde Gemeente, die men de vereenigde
Vlamingen, Vriezen, en Hoogduytsche noemt, binnen Amsterdam, zijnde een wederlegging van het zoo genoemde Nootwendig Bericht, &c.,
(Amsterdam, 1663).
–––––––– Nader Verdediging van de Regering der Doopsgezinde Gemeente, die
men de vereenigde Hoogduytsche, Vriezen, en Vlamingen noemt, binnen Amsterdam, zijnde een wederlegging op D’Antwoort op de Verdediging, &c. (Amsterdam, 1664).
van Dijck, J., Noodtwendigh bericht, tot openinge der tegenwoordighe onlusten
en geschillen in de Gemeente der Doops-gesinde, die men de Ver-eenighde Vlamingen, Vriezen en Hoogduytsche noemt, binnen Amsterdam
(Amsterdam,1663).
–––––––– Antwoort op de vvederleggingh van het Noodtvvendigh bericht, zijnde een wederlegging der zoo-genoemde verdediging van de regeering der doops-ghesinde gemeente binnen Amsterdam (Amsterdam, 1664).
Klinkhamer, L., Losse en quaade Gronden, Van de scheur-kerk: Eeniger, so
genaamde, collegianten tot Rhijnsburg (Amsterdam,1686).
Oudaen, J., Aanmerkingen over het verhaal van het eerste Begin en Opkomen
der Rynsburgers (Rotterdam, 1672).
Serrarius, P., De Vertredinge Des heyligen Stadts, Ofte Een klaer bewijs van’t
verval der Eerste Apostolische Gemeeente, gestelt tot Antwoort op drie Vragen diesaengaende aen Dr Galenus gedaen in ’t byvoeghsel van seecker Voor-rede op ’t Boecxken tegens Dr Galenus & David Spruyt, ende in ’t Druck bevordert door Ian Iansz Swichtenheuvel (Amsterdam, 1659).
Secondary Sources:
Akkerman, F., H. G. Hubbeling and A. G. Westerbrink, Spinoza:
Briefwisseling (1977; Amsterdam, 1992).
Brewer, D., The Enlightenment Past: Reconstructing Eighteenth-Century French
Thought (Cambridge, 2008).
Braithwaite, W. C., and R. Jones, The Beginnings of Quakerism (London, 1912).
van Bunge, W., (ed.), The Early Enlightenment in the Dutch Republic (1650-
1750) (Leiden, 2003).
–––––––– De Republiek, Spinoza en de radicale Verlichting (Brussel, 2010). –––––––– Spinoza Past and Present: Essays on Spinoza, Spinozism, and Spinoza
Scholarship (Leiden, 2012).
Buys, R., Sparks of Reason: Vernacular Rationalism in the Low Countries 1550-
1670 (Hilversum, 2015).
Cassirer, E. A., The Philosophy of the Enlightenment, (1932; Princeton, 1951).
van Cauter, J., and L. Rediehs, “Spiritualism and Rationalism in Dutch Collegiant thought: New Evidence from William Ames’ Mysteries of the
Kingdom of God (1661), with a Translation,” in: Lias (2013), pp. 105-
175.
Clark, W., J. Golinski and S. Schaffer (eds.), The Sciences in Enlightened
Europe (Chicago, 1999).
Cronk, N. (ed.), The Cambridge Companion to Voltaire (Cambridge, 2009).
Delon, M., (ed.), The Encyclopedia of the Enlightenment (1997; New York, 2013).
Ellis, M. A., The Arminian Confession of 1621 (Eugene, 2005).
Emmet McLaughlin, R., “Radicals,” in: D. Whitford (ed.), Reformation and
Early Modern Europe: A Guide to Research (Kirksville, 2008), pp. 80-120.
Evenhuis, R.B., Ook dat was Amsterdam: De kerk der hervorming in de gouden
eeuw. 5 vols. (Amsterdam, 1965-1978).
Fix, A. C., Prophecy and Reason. The Dutch Collegiants in the Early
Enlightenment (Princeton, 1991).
–––––––– “Dutch Millenarianism and the Role of Reason: Daniel de Breen and Joachim Oudaen,” in: C. Laursen and R. Popkin (eds.), Millenarianism
and Messianism in Early Modern European Culture: Continental Millenarians: Protestants, Catholics, Heretics, (Dordrecht, 2001), 49-55.
Frijhof, W., (et al.), 1650: Bevochten eendracht. Nederlandse cultuur in
Europese context (The Hague, 1999).
Grote, S., “Review-Essay: Religion and Enlightenment,” in: Journal of the
History of Ideas (2014), pp. 141-146.
Hazard, P., De crisis in het Europese denken: Europa op de drempel van de Verlichting 1680-1715 (1934; Amsterdam, 1990).
Herman, A., The Cave and the Light: Plato versus Aristotle, and the struggle for
the soul of Western Civilization (New York, 2013).
Hull, W. I., The Rise of Quakerism in Amsterdam 1655-1665 (Philadelphia, 1938).
Hylkema, C. B., Reformateurs, 2 Vols. (Haarlem, 1900-1902).
Israel, J. I., Radical Enlightenment. Philosophy and the Making of Modernity
1650-1750 (New York, 2001).
–––––––– Enlightenment Contested. Philosophy, Modernity, and the
Emancipation of Man 1670-1752 (New York, 2006).
–––––––– “Enlightenment. Which Enlightenment?,” in: Journal of the History of
Ideas (2006), pp. 523-545.
–––––––– “Replying to Hanco Jürgens,” in: De Achttiende Eeuw (2007), pp. 61- 71.
–––––––– A Revolution of the Mind. Radical Enlightenment and the Intellectual
origins of Modern Democracy (Princeton, 2010).
–––––––– Democratic Enlightenment. Philosophy, Revolution, and Human Rights
1750-1790 (New York, 2011).
–––––––– “Spinoza and the Religious Radical Enlightenment,” in: The
Intellectual Consequences of Religious Heterodoxy 1600-1750 (Leiden,
2012), pp. 181-203.
–––––––– “A Reply to Four Critics,” in: H-France Forum (2014), pp. 77-97. –––––––– “J. G. A. Pocock and the ‘Language of Enlightenment’ in His
Barbarism and Religion,” in: Journal of the History of Ideas (2016), pp. 107-127.
–––––––– “Rousseau, Diderot, and the ‘Radical Enlightenment’: A Reply to Helena Rosenblatt and Joanna Stalnaker,” in: Journal of the History of
Ideas (2016), pp. 649-677.
Jacob, M. C., “The Crisis of the European Mind: Hazard Revisited,” in:
Mededelingen van de Stichting Jacob Campo Weyerman (1984), pp. 65-
87.
–––––––– “Radical Enlightenment,” in: The Journal of Modern History (2003), pp. 387-388.
–––––––– “Spinoza Got It,” in: London Review of Books (2012), pp. 26-27. –––––––– “The Radical Enlightenment and Freemasonry: Where we are now,”
in: Philosophica (2013), pp. 13-29.
Jürgens, H., “Contesting Enlightenment Contested. Some questions and remarks for Jonathan Israel,” in: De Achttiende Eeuw (2007), pp. 52-61.
Kannegieter, J., Geschiedenis van de vroegere Quakergemeenschap te
Amsterdam: 1656 tot begin negentiende eeuw (Amsterdam, 1971),
Kent Wright, J., “A Bright Clear Mirror: Cassirer’s Philosophy of the Enlightenment,” in: K.M. Baker and P. H. Reill (eds.), What’s Left of
Enlightenment? A Postmodern Question (Stanford, 2001), pp. 71-101.
Klever, W. N. A., “De Spinozistische prediking van Pieter Balling: Uitgave van ‘Het Licht op den Kandelaar’ met biografische inleiding en commentaar,” in: Doopsgezinde Bijdragen, nieuwe reeks (1988) pp. 55-85.
–––––––– “Spinoza and van den Enden in Borch’s Diary in 1661 and 1662,” in:
Studia Spinozana (1989), pp. 311-325.
Lambour, R., “De Amsterdamse Collegiant Jacob Jansen Voogd (1630- 1710),” in: Doopsgezinde Bijdragen, nieuwe reeks (1997), pp. 75-90.
La Vopa, A., “Radical Enlightenment,” in: The Journal of Modern History (2003), pp. 389-393.
Leo, R., “Caute: Jonathan Israel’s Secular Modernity,” in: Journal for Cultural
and Religious Theory (2008), pp. 76-83.
Meihuizen, H. W., Galenus Abrahamsz 1622-1706: Strijder voor een
onbeperkte verdraagzaamheid en verdediger van het Doperse Spiritualisme (Haarlem, 1954).
Mommsen, T. E., “Petrarch’s Conception of the Dark Ages,” in: Speculum, 17 (1942), pp. 226-242.
Montoya, A. C., Medievalist Enlightenment: From Charles Perrault to Jean-
Jacques Rousseau (Cambridge, 2013).
Mörke, O., “Die Politische Bedeutung des Konfessionellen im Deutschen Reich und in der Republik der Vereinigten Niederlande. Oder: War die Konfessionalisierung ein ‘Fundamentalvorgang’?” in: R. Asch and H. Duchhardt (eds.) Der Abslutismos: Ein Mythos? Strukturwandel
monarchischer Herrschaft in West- und Mitteleuropa (ca. 1550-1700)
(Cologne, 1996), pp. 125-164.
–––––––– A Book Forged in Hell: Spinoza’s Scandalous Treatise and the Birth of
the Secular Age (Princeton, 2011).
Outram, D., The Enlightenment (Cambridge, 2005).
Pocock, J. G. A., “Enthusiasm: The Antiself of Enlightenment,” in: Huntington
Library Quarterly (1997), pp. 7-28.
–––––––– Barbarism and Religion, Vol. 1, The Enlightenments of Edward
Gibbon, 1734-1764 (Cambridge, 1999).
–––––––– “Historiography and Enlightenment: a View of their History,” in:
Modern Intellectual History (2008), pp. 83–96.
–––––––– “Response and Commentary,” in: Journal of the History of Ideas (2016), pp. 157-171.
Popkin, R. H., The third Force in Seventeenth-Century Thought (Leiden, 1992).
–––––––– The History of Skepticism: From Savaranola to Bayle (Oxford, 2003).
Robertson, J., The Enlightenment: A Very Short Introduction (Oxford, 2015).
Shantz, D., Religion and Spinoza in Jonathan Israel’s Interpretation of the Enlightenment,” in: Religious Minorities and Cultural Diversity in the
Dutch Republic (Leiden, 2014), pp. 208-221.
Sierhuis, F., The Literature of the arminian Controversy: Religion, Politics and
the Stage in the Dutch Republic (Oxford, 2015).
van Slee, J. C., De Rijnsburger collegianten: geschiedkundig onderzoek
(Haarlem, 1895).
Stalnaker, J., “Jonathan Israel in Dialogue,” in: Journal of the History of Ideas (2016), pp. 637-648.
Stuurman, S., “Pathways to the Enlightenment: From Paul Hazard to Jonathan Israel,” in: History Workshop Journal (2002), pp. 227-235.
Trapman, J., “Erasmus Seen by a Dutch Collegiant: Daniel de Breen (1594- 1664) and his posthumous Compendium Theologiae Erasmicae (1677),” in: Nederlands archief voor kerkgeschiedenis (1993), pp. 156-177.
Tunturi, J. “Darkness as a metaphor in the historiography of the Enlightenment,” in: Approaching Religion (2011).
Ferrone, V., The Enlightenment: History of an Idea (2010; New Jersey, 2015).
van der Wall, E., De mystieke chiliast Petrus Serrarius (1600-1669) en zijn
Wereld (Leiden, 1987).
–––––––– and L. Wessels (eds.), Een Veelzijdige Verstandhouding: Religie en
Verlichting in Nederland 1650-1850 (Nijmegen, 2007).
Wolin, R., “Introduction to the Symposium on Jonathan Israel’s Democratic Enlightenment,” in: Journal of the History of Ideas (2016), pp. 615-626.
Zijlstra, S., Om de ware gemeente en oude gronden: Geschiedenis van de
dopersen in de Nederlanden 1531-1675 (Hilversum, 2000).
Wielema, M., Adriaan Koerbagh: A Light Shining in Dark Places, To Illuminate