• No results found

Het beleid dat wij tot dusver hebben gevoerd, was door zijn oude beddingen niet in staat om van die zegswijze veel meer te maken dan een leus, waarvan tallozen

In document De Nieuwe Stem. Jaargang 17 · dbnl (pagina 167-170)

zich tamelijk gedachteloos hebben bediend, als politieke wijsheid of als alibi voor

dadenloosheid. De samenleving heeft zich namelijk op tal van punten geheel terzijde

van de kunst ontwikkeld. De patricipatie van geheel nieuwe groepen der bevolking

richtte zich op heel andere dingen dan op het deelhebben aan kunst. Nu komen de

bromfietsen, wasmachines en televisietoestellen. Inderdaad, daar komen ze - maar

niet in de zin, waarin autobezitters (bezitters van grote auto's) daarover vaak spreken.

Alle wonderen der techniek, dank zij een stuk welvaartsvermeerdering en veel

gehuwde-vrouwenarbeid binnen het bereik van de arbeidersklasse gekomen, maken

het mogelijk, meer vrije tijd te hebben, minder moe te zijn, vaker naar buiten te gaan.

De radio en nu de televisie geven bovendien kansen op deelneming aan de cultuur

(in de ruimste zin), waarvan vorige generaties niet konden dromen. En de verkoop

van televisietoestellen bewijst, met welk een gretigheid die kansen worden gegrepen.

Wat voor de arbeidersklasse geldt, geldt mutatis mutandis ook voor andere groepen.

De maatschappelijke ontwikkeling heeft kansen geboden op een doorbraak uit de

tachtig-urige werkweek naar alle richtingen: welvaart, onderwijs, cultuur. Een van

die richtingen is de kunst. Onze kunstpolitiek benut die kansen niet, althans zeer

onvoldoende. De publiciteitsmiddelen, de radio en de televisie leiden een eigen leven,

lang niet altijd terzijde van de kunst, wel terzijde van de kunstpolitiek. De

onderwijshervormingen geven slechts hier en daar, doch allesbehalve stelselmatig,

aanknopingspunten bij de opvoeding tot belangstelling voor de kunst. En die

opvoeding, het bieden van kansen voor wie wil (want kan), dat is toch de quintessens

van het plaatsen van de kunst in de samenleving?

Er doen zich in de samenleving grote bewegingen voor. Het particulier initiatief weet

dat maar al te goed. Er is een complete teenagers-markt ontstaan. Na de wasmachines

enzovoorts kwamen de recorders. De scooters worden haast verdrongen door de

kleine auto's. Dit alles is nauwkeurig geregistreerd. Een vergelijking van de

huishoudrekeningen van gezinnen van de jaren 55/56 en 59/60 is in dit opzicht

onthullend. (Sociale maandstatistiek C.B.S. juli 1961). Het aandeel voeding, kleding,

en woning in de budgets daalde. De rubriek ‘ontspanning’ geeft een stijging te zien,

veroorzaakt door hogere uitgaven voor vakantie, radio en televisie, in de rubriek

‘verkeer’ stijgt het aandeel voor bromfietsen, auto's. De rubriek ‘ontwikkeling’ daalt

(van 23‰ tot 18‰). Ziedaar de trend in het uitgavenpatroon van hand- en

hoofdarbeiders (gezinnen van 4 personen) met een bruto-loon beneden de sociale

verzekeringsgrens. De voortdurende daling van het toneel- en concertbezoek krijgt

hierdoor wel enig reliëf! Willen die mensen dan niet? Ze willen alles - als hun

duidelijk wordt gemaakt, dat ze het kunnen.

5

(Maar wij weten immers niet, waarom anderen wel naar de schouwburg gaan? ‘Omdat

het hen interesseert’. Dat is haast een tautologie. Wat zijn de beweegredenen, waarom

iemand naar een concert gaat, of naar een toneelvoorstelling? We weten het nauwelijks

en gelukkig staan we daarin niet alleen: in het cultureel informatiebulletin van de

United States Information Service van 14 februari 1962 kunnen we lezen, dat eigenlijk

niemand weet, waarom het theaterbezoek op Broadway terugloopt. Zo weten wij

ook niet, waarom bij ons het theaterbezoek minder wordt. Wij weten vrij zeker, dat

het publiek ouder wordt, kleiner van omvang en dat onvoldoende nieuw publiek

toestroomt. Wij zien, aan de andere kant, een enorme verbreiding en opleving van

het muzikaal amateurisme, als het maar geen koren zijn. Wij weten maar al te goed,

dat velen geld hebben voor een boek, maar het

niet kopen. Waarom? Afgezien van een paar recente onderzoekingen weten we

eigenlijk van de processen, die aan het ‘culturele leven’ zijn gestalte geven, bitter

weinig. We weten nog niet eens precies, over kunstzinnige vorming gesproken, welke

activiteiten, creatief en receptief, het meest passend zijn voor de verschillende

leeftijdsgroepen om een optimaal effect te bereiken.)

6

Als we de kunst meer dan een gemeenplaats in de samenleving willen geven, moeten

we eerst weten wat we onder kunst en ‘deelhebben aan het kunstleven’ verstaan. Dat

is beslist iets anders, dan een abonnement bij een kunstkring hebben. Dit zal ons

leiden tot een geheel nieuwe benadering van de publieksorganisatie. En zeker tot een

herwaardering èn een heroriëntatie van het amateurisme.

We zullen vervolgens naar middelen moeten zoeken om de kunstwerken in de

samenleving te realiseren, zichtbaar te maken. Daarvoor is eerst nodig, dat ze worden

gemaakt. Kunstenaars moeten daartoe gelegenheid hebben. Toneelspelers krijgen

die gelegenheid. Componisten en letterkundigen ternauwernood, alleen om de fictie

dat men in ons land! van dat vak moet kunnen bestaan. Als wij vinden, dat zij

-en ander-en - nuttig werk do-en, moet-en we hun daarvoor betal-en, afgezi-en van het

economisch rendement. Met onderwijzers doen we niet anders - tenzij we vinden,

dat het onderwijs in de samenleving nu eenmaal een heel andere plaats dan de kunst...

maar dat vonden we immers niet? Dat is toch ons uitgangspunt, niet zomaar een leus!

Als die kunstwerken er zijn, moeten we ze beschikbaar stellen zonder te eisen, dat

ze hun rendement opbrengen. Dat doen we met concerten ook niet. Waarom zouden

we het met de film wel doen? Waarom moeten we in de krant lezen (Algemeen

Dagblad, 15 februari 1962) dat een filmdirecteur het ‘anders gaat doen’, omdat naar

een paar goede films slechts 15% van het

grote-stadspubliek kwam kijken en in de provincie geen sterveling kwam? Bovendien:

In document De Nieuwe Stem. Jaargang 17 · dbnl (pagina 167-170)