• No results found

Aanvaard elkaar….!:

In document Jaargang 56, nr. 3 Maart 2019 (pagina 4-18)

Waarschijnlijk heeft elk gezin van die momenten dat je met elkaar moet nadenken over de regels die je hebt vastgesteld. Vaak komt dat op het moment dat kleintjes tieners worden en de regels onder kritiek stellen. Waarom vind je bepaalde dingen wel en andere niet goed? Op zulke momenten blijkt dat veel van onze grenzen niet zo uit de Bijbel zijn af te leiden. Wat voor de ene toegewijde christen nog wel kan, is voor de ander zonde. Hoe ga je nu met dergelijke verschillen om?

Dat is de inzet van Paulus in Romeinen 14!!

Paulus introduceert 2 typen gelovigen, de sterke en de zwakke. Hij verwacht van de zwakke, dat hij de sterke in het geloof niet veroordeelt; hij verwacht omgekeerd van de sterke dat deze de zwakke in het geloof niet minacht. Paulus wil alle aandacht richten op de houding van de zwakken en de sterken. De zwakken vinden de sterken veel te vrij, ze balanceren op het randje van de wereld; zij kunnen nooit echte

christenen zijn. De sterken vinden de zwakken te wettisch, ze hebben nog lang niet de volheid van het evangelie begrepen; ze zijn nog lang geen volwassen christenen.

En zo veroordelen de zwakken de sterken en kijken de sterken op de zwakken neer.

Het lijkt alsof het voor Paulus niet zoveel uitmaakt wat je nu wel en wat je nu niet doet: “de één doet het zus, de ander doet het zo”. Zwaarder weegt voor hem het motief waarmee je iets doet. Voor wie doe je het? Voor God of voor jezelf?

Denk hier maar eens over na in relatie tot speciale knelpunten in je eigen leven.

Waarom doe jij het ene, en het andere niet? Waarom zijn bepaalde punten zo belangrijk voor je geworden, of juist onbelangrijk?

Voor Paulus staat het vast dat alles geoorloofd is: alles is rein. Ik mag alles eten, zonder me druk te maken of het wel “kosher” is, dat wil zeggen of het niet op rituele, heidense wijze gewijd is aan de afgoden. Wanneer je gered bent uit genade, kun je door je daden daar niets aan toe of af doen. Maar dat wil niet zeggen dat alles ook goed is.

Paulus wijst op een belangrijk criterium: doe je iets voor de Here of niet? Hij noemt nog een ander punt: doe je het voor je naaste of niet? Of beter gezegd, leg je geen struikelblok neer voor je medegelovige? Wanneer dat wel zo is en je brengt een ander aan het twijfelen, tot het punt dat hij zijn geloof zou kunnen verliezen, dan moet je nog eens goed nadenken of je op de goede weg bent.

De liefde is immers de vervulling van de wet. Houdt rekening met elkaar, en aanvaardt elkaar, zoals Christus ook ons aanvaard heeft. Wat je ook doet.

Kijk nooit op de ander neer en veroordeel niemand.

Paulus benadrukt dus dat niets – in zichzelf – onrein is. Alleen: wanneer iemand niet met zijn volle geweten bepaald voedsel kan eten, moet hij het niet doen, want dan is het voor hem of haar onrein.

Wat je wel of niet doet, moet mede afhangen van je relatie met je broeders en zusters in de gemeente. Wat je wel of niet doet, moet afgemeten worden aan wat het effect is op de ander. Bepaalde mensen die je kwetst door bepaalde dingen die je doet. Zijn wij bereid dingen op te geven omdat je deze mensen lief hebt?

De opdracht van Paulus om “geen aanstoot” te geven kan heel makkelijk worden gebruikt om een bepaalde structuur in de gemeente in stand te houden. Dat is niet de bedoeling. Aanstoot geven heeft geen betrekking op al die situaties dat iemand zich stoort aan dingen die anders gaan dan hij of zij gewend is. Het gaat hier over zwakke gelovigen, misschien zelfs wel christenen die nog maar net tot geloof gekomen zijn. Paulus is bezorgd dat zij terugvallen in het patroon van hun oude leven, dat ze de weg kwijtraken en zo verloren gaan.

Paulus heeft zich in deze brief verantwoord over het evangelie dat hij brengt, allereerst aan de Joden, maar vervolgens niet minder aan de heidenen.

God heeft zijn beloften uit het Oude Testament in Christus vervuld. Hij is de Messias van Israël en door Hem delen alle volken in de zegen. Zijn dood en opstanding hebben het nieuwe leven gebracht. Jezus leeft en het evangelie heeft vandaag nog evenveel kracht als toen. Die kracht bidt Paulus de gemeente toe.

De God van het evangelie zal de gemeente zegenen en versterken, door de genade van Christus en de kracht van de Heilige Geest.

Het evangelie is bedoeld voor alle mensen; het is aan alle mensen bekendgemaakt.

Dat wil niet zeggen dat het evangelie niet meer aan anderen hoeft te worden doorgegeven. Hoe moet je omgaan met mensen die zonder moeite kunnen bidden voor dingen waarvan de Bijbel duidelijk zegt dat het niet goed is. Hoe kun je onderscheiden wat nog behoort tot het “grijze gebied”, waar de Bijbel geen duidelijke mening over heeft en wat “zonde” is?

Voor Paulus was het duidelijk dat wie werkelijk Jezus volgt en vol is van de Heilige Geest, helemaal niet in staat is te volharden in echte zonden. Wie God uit liefde dient, die doet door de Heilige Geest als het ware vanzelf wat de geboden vragen en meer dan dat. In dat geval ben je altijd aanspreekbaar op zonden.

Toch geldt in alle gevallen: je mag de ander niet “oordelen”. Zeker, je hoeft zonde niet goed te keuren, je mag de ander er op aanspreken, maar je mag en kunt hem nooit “oordelen”. Dat komt ons niet toe. Verdraagzaamheid en aanvaarding beteke-nen niet, dat we alles maar moeten accepteren. Er is maar één rechter, God zelf.

Want niemand is rechtvaardig voor God en iedereen moet uit Gods genade leven.

Govert van Bezooijen, kerkelijk werker.

Van de scriba

Twee geboortekaartjes ontvingen we.

Op 21 januari werd Jesse Henk Willem van Maaren geboren.

Zijn ouders schreven op het geboortekaartje:

Dankbaar voor het nieuwe leven, door God aan ons gegeven.

Een zoon en broertje, lief, klein, zacht en teer.

Een klein mensje, een groot wonder telkens weer.

Wij feliciteren Richard, Stijnie, Henri, Jari en Ricardo met de geboorte van Jesse.

Jesse wordt D.V. 3 maart in de morgendienst gedoopt door onze voormalige predikant ds. T. Deelstra.

Op 30 januari werd Natasja van Horssen verblijd met de geboorte van . Nathan Pieter Dirk.

Uniek Klein Lief

Heel bijzonder Gods wonder

Wij feliciteren Natasja met de geboorte van Nathan.

De kleine Nathan werd vrij snel na zijn geboorte opgenomen in het ziekenhuis, maar is inmiddels weer thuis bij zijn moeder.

Nathan wordt D.V. in de morgendienst van 24 maart gedoopt door onze voormalige predikant ds. G.J Mink.

Bert Blom mocht na een verblijf in Het Gasthuis in Gorinchem weer naar huis.

Fijn dat hij gisteren (17 februari) weer in staat was om naar de kerk te komen.

Henk van Zandwijk (van de Nieuwe Steeg) is opgenomen in het Erasmus Medisch Centrum in Rotterdam. Hij is in korte tijd een aantal keren geopereerd.

Zijn gezondheidstoestand blijft zorgelijk.

Voor beide hier genoemde zieken bidden we de liefde en kracht van onze hemelse Vader toe. Dat geldt eveneens voor hen die thuis te kampen hebben met hun gezondheidstoestand. Laten we hen gedenken in onze gebeden tijdens de erediensten, maar ook thuis!!

Met een hartelijke groet,

Arie van Dusseldorp, scriba

Interne Vertrouwenspersonen

De kerk hoort een veilige plaats te zijn en gelukkig ervaren veel mensen die veiligheid ook. Veiligheid in de kerk is echter niet altijd vanzelfsprekend.

Ook in onze kerken komt seksueel misbruik voor. De cijfers liegen er niet om.

Veiligheid en openheid in de gemeente ontstaan door veilig en open te zijn.

Dat lijkt een open deur, maar in de praktijk blijkt het best lastig om over een kwetsbaar onderwerp als seksueel misbruik in kerkelijke relaties door te praten.

Om die reden heeft de kerkenraad besloten om interne vertrouwenspersonen aan te stellen.

Drie leden van de gemeente zijn bereid om de rol van intern vertrouwenspersoon op zich te nemen. Zij hebben daar een opleiding voor gevolgd of zullen dat nog doen, wellicht samen met vertrouwenspersonen in de omliggende kerken.

Voor een vertrouwelijk gesprek over misbruik in kerkelijke relaties kunt u contact opnemen met:

Corine Baggerman, Corry Veerman, Johan Veerman,

Arie van Dusseldorp, scriba

Gemeentevergadering

Zoals gebruikelijk organiseren we onze jaarlijkse ledenvergadering na de bidstond voor gewas en arbeid. Dat is op woensdag 13 maart.

Op zondag 10 maart krijgt u het jaarboekje aangereikt met daarin de agenda van de vergadering.

Alle leden - jong en oud – zijn van harte uitgenodigd.

Gezamenlijke toerustingsavond over verslaving (drugs) met als thema

‘Weerbaar en Gezond’

woensdag 20 maart om 20.00 uur

Het opvoeden van kinderen is een prachtige uitdaging. Het kost je tijd en het loopt niet altijd even soepel. Tegelijk kan het zoveel plezier, geluk en energie opleveren.

Je kunt als opvoeder en jeugdwerker voor ingewikkelde opvoedvragen komen te staan zoals problematiek rond verslaving.

Roken en alcoholgebruik wordt als de normaalste zaak van de wereld gezien.

Het gebruik van softdrugs wordt in Nederland gedoogd. Grote kans dat kinderen al op jonge leeftijd iets hiervan meekrijgen uitlopend op het risico van verslaving.

Je bent verslaafd als je niet meer zonder kan. Als iets groter is geworden dan je eigen wil. Geen enkele verslaafde heeft ooit bewust het besluit genomen verslaafd te worden, maar bij iedereen is het érgens begonnen en vaak al op jeugdige leeftijd.

‘Chris voorkom’ biedt kinderen en jongeren een luisterend oor, bemoediging en advies via onder meer chat en e-coaching. Op deze wijze stellen zij jongeren in staat hun problemen op verschillende gebieden te bespreken met één van de vrijwilligers. Daarnaast verzorgen zij trainingen, voorlichtingen en coaching op het gebied van (pastorale) zorg en preventie. Voor jonge mensen, maar ook voor hun opvoeders.

We weten inmiddels dat het drugsgebruik Herwijnen, Hellouw, Haaften en

omgeving niet voorbij is gegaan. Ook de jeugdleden van de Hervormde gemeente en de Gereformeerde Kerk komen daar mee in aanraking.

Op woensdag 20 maart verzorgt ‘Chris voorkom’ een gezamenlijke toerustings-avond in de Gereformeerde Kerk, in eerste instantie gericht op ouders.

Aanvang 20.00 uur. De thema-avond belicht waar jongeren op jonge leeftijd mee in aanraking komen. Wat zijn de gevaren en de valkuilen voor jongeren? Hoe werkt groepsdruk en het puberbrein. Daar willen we deze avond over nadenken. Over wat we kunnen doen om onze jeugd te helpen bij het maken van gezonde keuzes.

Ook is er deze avond een ervaringsdeskundige aanwezig.

Afhankelijk van de reacties van de aanwezigen kunnen we besluiten een vervolgavond te organiseren voor de jeugd.

U bent van harte uitgenodigd!

Presentatie Roodletterbijbel

1

en Koninklijke Onderscheiding

Op veel plekken in de Bijbel spreekt God rechtstreeks tot ons. In de vorig jaar verschenen Roodletterbijbel zijn die directe uitspraken van God de Vader, de Zoon en de Heilige Geest in rood gedrukt.

Ze geven zo een extra dimensie aan de bijbeltekst.

Daarnaast is de tekst nog overzichtelijker gemaakt, door meer tussenkopjes toe te voegen, die vaak weergeven wat God zegt in de erop volgende tekst.

Zo wil de Roodletterbijbel extra toegankelijk zijn.

Onze oud-predikant dr. G.J. (Gert) Mink heeft in deze speciale Bijbel de kopjes boven de hoofdstukken van het Nieuwe Testament geschreven.

In aanwezigheid van vele familieleden, gemeenteleden en genodigden presenteerden Paul Abspoel van Uitgeverij Royal Jongbloed en dr. Gert Mink op vrijdag 25 januari 2019 de Roodletterbijbel in de Grote Kerk van Sliedrecht.

Tot ieders verrassing kwam

burgemeester A.P.J. van Hemmen naar voren om een toespraak te houden.

Na Uitgeverij Royal Jongbloed bedankt te hebben voor het uit-brengen van de Roodletterbijbel, richtte hij zich tot dominee Mink.

Toen de burgemeester uitgebreid al zijn activiteiten opsomde begon het bij de aanwezigen door te dringen dat er meer aan de hand moest zijn dan de presentatie van een nieuwe Bijbel.

Het einde van zijn toespraak was dan ook: “En daarom heeft het Zijne Koninklijke Hoogheid koning Willem-Alexander behaagd u te benoemen tot lid van de Orde van Oranje Nassau”.

De Gereformeerde Kerk in Herwijnen feliciteert dr. Gert Mink van harte met zijn koninklijke onderscheiding.

1 Het Boek

Diaconie

Toelichting op het collecterooster

We leven toe naar Pasen, het feest van een nieuw begin. Jezus’ liefde leert ons dat we steeds weer een nieuwe start kunnen maken en Zijn liefde mogen delen met anderen. In deze 40dagentijd zetten we ons in om nieuwe hoop te bieden aan ex-gedetineerden, kindslaven in India, weeskinderen in Rwanda en kerken op Cuba.

Een nieuw begin voor kerken op Cuba

Jarenlang leidden Cubaanse kerken onder het communisme een sluimerend bestaan. Door de verslechterende economie neemt ook de armoede toe. Om als kerk beter voorbereid te zijn op haar groeiende (diaconale) taak is er veel behoefte aan kennis over de Bijbel, theologie en diaconaat. Kerk in Actie helpt kerken op Cuba een nieuw begin te maken en diaconale activiteiten op te zetten, zoals thuiszorg voor eenzame en verarmde ouderen.

Een nieuw begin van (ex)gedetineerden

Veel gedetineerden willen na het uitzitten van hun straf de criminaliteit graag achter zich laten. Het blijkt moeilijk om dit geheel op eigen kracht te doen. Via Gevangenenzorg en Exodus biedt Kerk in Actie hulp op het gebied van wonen, werken, relaties en zingeving.

Een nieuw begin voor werkende kinderen in India

In dit droge landbouwgebied Narsapur kunnen families maar nauwelijks

rondkomen. Meer dan 12.700 kinderen moeten werken. De Indiase organisatie Sadhana wil deze achtergestelde kinderen nieuwe kansen bieden door onderwijs.

Een nieuw begin voor weeskinderen in Rwanda

Rwanda telt bijna 230.000 weeskinderen. Op 7 april is het 25 jaar na de genocide, waardoor miljoenen kinderen wees werden. Tegenwoordig zijn de meesten wees door aids. Via Mwana Ukundwa zet Kerk in Actie zich in voor de vele weeskinderen door voorlichting, het zoeken van opvangfamilies voor deze kinderen en het regelen van onderdak en scholing. jan. 20149: Stichting / Reservefonds € 369,38

Totaal € 2.115,94

Van de jeugdouderlingen

Inmiddels zijn we samen met Marian Timmermans van Young & Holy aan de slag gegaan met een plan van aanpak voor het jeugdwerk. Het is alweer even geleden dat zij samen met Corjan Matsinger door onze gemeente is gevraagd om ons te helpen het jeugdwerk onder de loep te nemen, omdat er in zijn algemeenheid zorg bestaat over de jeugd en hun betrokkenheid bij de gemeente.

Die zorg bestaat er misschien nog wel meer over de betrokkenheid van jongeren bij de kerk als ze de leeftijd hebben waarop er niet zoveel meer aan geloofsactiviteiten gebeurt voor hen.

Als jeugdouderlingen voelen we ons gesteund door de deskundigheid van Marian.

Hoe zorg je er in de kerk voor dat jongeren aan het einde van hun tienerjaren een goed gevuld rugzakje hebben? Een rugzakje waarmee ze in staat zijn hun geloofsontwikkeling, misschien en waarschijnlijk ook wel elders, buiten onze gemeente, verder op te pakken. Want dat is wat we graag willen: jongeren verder helpen op de weg van het geloof en dat vanuit het vertrouwen dat God die weg met hen zal gaan.

Marians ruime ervaring op dit gebied, opgedaan in vele andere kerkelijke

gemeenten, blijkt ook voor ons goed bruikbaar. Samen kijken we zorgvuldig naar wat er aan informatie is gekomen uit de diverse vragenrondes gehouden onder jeugd en jeugdleiders. Er gebeurt heel veel aan jeugdwerk in onze gemeente en er gebeurt heel veel goéd jeugdwerk in onze gemeente. Uit de respons van de jeugd blijkt dat zeker ook; al met al iets om heel blij mee zijn.

Op grond van die respons krijgen we nu ook duidelijker inzicht in de richting waarin we sommige activiteiten zouden kunnen verleggen. Daar houden we ons op dit moment nog mee bezig en dat kost even tijd.

In het volgende contactblad hopen we u meer te kunnen vertellen.

Een hartelijke groet van de jeugdouderlingen,

Marieke de Bruijn (06-2144 3544) en Mirjam Bron (06-4871 7462)

PaasChallenge 2019, ‘Winnen

Avontuurlijk nieuws! Ja, je moet wel een echte nachtbraker zijn… Dit jaar willen we voor het eerst de PaasChallenge organiseren. De PaasChallenge is een uitdagend en avontuurlijk spel, ontwikkeld door JOP (Jong Protestant, verbonden met de PKN).

Als het even kan slaan we met verschillende gemeenten, waaronder de Hervormde gemeente van Heukelum, de handen ineen om zo een grote(re) groep jongeren te mobiliseren. Heukelum heeft een zeer goede ervaring opgedaan met de

PaasChallenge van 2018 en we hopen hierbij aan te sluiten.

Locatie is op dit moment nog niet bekend, maar dat kun je natuurlijk ook zien als onderdeel van het avontuur 😉

Wat houdt de PaasChallenge in? In de Paasnacht speel je met je jeugdgroep (12-18? jaar, vanaf voortgezet onderwijs in ieder geval) een spannend spel met puzzels, achtervolgingen en gesprekken in de nacht. Stel je voor, je bent drie jaar lang onderweg geweest met Jezus en nu is hij gearresteerd. In de nacht voor Pasen heb je maar een ding gezien: dat hij werd afgevoerd naar een

onbekende bestemming. Samen met de andere volgers ga je op zoek naar Jezus.

Met je smartphone ga je met geo-locatie op naar Jezus’ verblijfplaats. Tijdens die zoektocht moet je keuzes maken die er toe leiden dat Jezus nog meer of juist minder volgers zal krijgen.

Het thema van de PaasChallenge dit jaar is: ‘Winnen of verliezen?’ Jongeren leven zich in het verhaal van Jezus in zijn laatste dagen op aarde. Wat zou jij gedaan hebben als je er bij was geweest? De PaasChallenge duurt ongeveer 10 uur en begint met een “Laatste Avondmaal” op Stille Zaterdag 20 april om 22.00 uur en eindigt met een ontknoping bij zonsopgang op Paasmorgen.

Begin je al enthousiast te raken? Meld je dan zo snel mogelijk aan bij Marieke of Mirjam, dan kunnen we alvast inventariseren of er voldoende belangstelling is.

Je vriend/vriendin/neef/nicht uit Lelystad of een dorp verderop is ook van harte welkom! Noteer vanzelf ook alvast 20-21 april in je agenda!

O ja, natuurlijk, het is het paasweekend…

Evangelisatie

Pascha (Pesach), het feest van de bevrijding

In het contactblad van februari hebben we als evangelisatie werkgroep een inleiding gegeven in de Bijbelse feesten. Zie het verslag van de kerkenraadsvergadering, het is daar ook gebruikt als inleiding.

U kunt het dus nog teruglezen, zodat u onderstaande in de juiste context kunt plaatsen. In de komende contactbladen zullen we steeds

dieper ingaan op één feest. We bespreken hier de eerste van de zeven grote feesten, het Pascha. Ook het eerste voorjaarsfeest, beschreven in Leviticus 23.

Pascha (Pesach), het feest van de bevrijding Pesach, bevrijding van slavernij uit Egypte.

Kruisiging, bevrijding van slavernij uit de zonden.

Kruisiging, bevrijding van slavernij uit de zonden.

In document Jaargang 56, nr. 3 Maart 2019 (pagina 4-18)

GERELATEERDE DOCUMENTEN