• No results found

Serge Desouter

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Serge Desouter"

Copied!
1
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

K L A P S T O E L 7

K E R K + L E V E N - 2 7 J U N I 2 0 0 7

SERGE DESOUTER

K

Vol enthousiasme trok Serge Desouter in 1968 als witte pater naar Rwanda. De missionarissen die ooit nog met de kolonisator de feodale machtsstructuur in handen van een Tutsi-elite steunden, kozen nu resoluut voor sociale rechtvaardigheid. Het vredesproces was in volle gang, toen in 1994 de hel losbrak. Dertien jaar later schrijft Desouter zijn versie van de feiten neer in een lijvig document. Maar wie wil het lezen?

L i e v e Wo u t e r s

‘Louter en alleen om

de waarheid te dienen’

EINIG deskundi- gen kennen de regio van de Afri- kaanse Grote Meren beter dan Vlaamse witte paters zoals Ser- ge Desouter of Guy Theunis, laatstgenoemde vorig jaar nog de winnaar van de Vredesprijs Kerk+Leven na een bange periode in een Rwandese cel. Met betrek- king tot de gruwelijke feiten van 1994 werden ze meermaals ge- vraagd te getuigen op het Interna- tionaal Rwandatribunaal in Arus- ha. Ook in onze televisiejournaals werd een beroep gedaan op hun expertise. Het verhaal van de mis- sionarissen stemde echter niet overeen met de leugen die op dat moment de wereld moest worden ingestuurd.

Al gauw verdwenen ze van het scherm, werd hun versie van de feiten onder de mat geveegd. Er volgden zelfs doodsbedreigingen aan het adres van deze Vlaamse génocidaires. Spotprenten in Rwandese kranten toonden pater Desouter met bebloede machete in de hand. „Het racistische Hutu- regime onder president Habyari- mana had een genocide op de Tut- siminderheid voorbereid”, heette het vanaf nu. Als de missionaris- sen twijfelden aan die al te een- voudige versie, dan waren ze mee verantwoordelijk.

Een hele bevolkingsgroep wordt door die leugen tot op van- daag gestigmatiseerd als schuldig aan een minutieus geplande en uitgevoerde volkerenmoord, in wreedheid niet verschillend van de uitroeiing van de joden door de nazi’s. Bij de jaarlijkse herden- king de ‘genocide op de Tutsi’s’

worden de vele Hutu’s die even- eens slachtoffer werden van het Rwandese drama, systematisch over het hoofd gezien.

Intussen gaan de echte aan- stichters, de rebellen van het FPR geleid door huidig president Ka- game (die immers het vliegtuig van president Habyarimana uit de lucht schoten en daarmee het startsein gaven voor de moord- partijen), nog steeds vrijuit. De internationale gemeenschap, al- lereerst de Verenigde Staten, houdt hem de handen boven het hoofd. „Omdat ze anders zelf door de mand valt”, aldus Serge Desouter.

– U wilt geenszins het drama mi- nimaliseren dat zich in Rwanda heeft afgespeeld. Toch spreekt u liever niet van een genocide. Waar- om?

Juridisch is die term niet op zijn plaats, omdat die de vooraf ge- plande uitroeiing inhoudt van één bepaald volk. Nu valt er geen en- kel bewijs te vinden voor dergelij- ke intentie bij het regime van pre- sident Habyarimana. Evenmin be- hoorden alle slachtoffers tot één etnie. Er stierven immers ook vele Hutu’s, en zeker niet enkel gema- tigde zoals men dan zegt. Wel ge- wone burgers, in de chaos van het geheel uit wraak vermoord door Tutsi’s die op hun beurt familiele- den hadden verloren.

Wel zijn er bewijzen gevonden van het kwaad opzet van de Tutsi- rebellen van het FPR. In 1990 wa- ren ze vanuit Uganda, en met de steun van president Museveni, Rwanda binnengevallen. Ze con- troleerden en terroriseerden het noordelijke gebied. Tussen 1990 en 1994 zijn daar heel wat Hutu’s vermoord. Het vredesproces ging met president Habyarimana goed vooruit en we keken vol verwach- ting uit naar een samenleving

waarin de rechten van de Tutsiminderheid be- schermd zouden zijn, zo- dat een vreedzame toe- komst mogelijk werd.

Het FPR vond dat niet voldoende en zag stilaan alle redenen om geweld- dadig de macht te grij- pen, wegsijpelen. Ze kon- den niet langer wachten.

Door hun acties in het noorden hadden ze intus- sen genoeg angst en haat gekweekt. Het FPR wist dat de moord op de presi- dent aanleiding zou ge- ven tot wraakacties van Hutu’s. Dat zou hen een reden geven om hun volksgenoten te ‘bevrij- den’.

– En de internationale gemeen- schap keek met lede ogen toe?

Niet enkel dat. Ze wist vanaf het begin wat er gaande was en gaf het FPR bewust vrij spel. Kagame en Museveni zijn tot op vandaag bondgenoten van de VS. Ze zijn erg belangrijk in de strijd tegen het oprukkende islamisme en de oliesjeiks in het noordoosten van

Afrika, vooral Libië en Sudan. Verder speelt ook nog de tegenstelling Franstalig-Angelsak- sisch mee, katholiek ver- sus protestant. Die laat- sten kunnen ook al wel eens vervangen worden door vrijzinnigen, zoals in de Belgische buiten- landpolitiek onder paars het geval was.

– Het Franse gerechts- hof kwam enkele jaren geleden al tot dezelfde slotsom en veroordeelde Paul Kagame. Uw versie wordt ook bevestigd door bepaalde historici en ge- tuigen. Toch lijkt de boodschap niet door te dringen.

Mocht Kagame ooit voor een in- ternationaal tribunaal verschij- nen, dan zou hij niet zwijgen over de rol van de internationale ge- meenschap. Die zal het dus nooit zover laten komen. De vraag is ook nog: wat na Kagame? Een abrupt einde van zijn heerschap- pij betekent nog geen vrede in de geteisterde regio van de Grote

Meren. Ik geloof enkel in een op- lossing van binnenuit. Er zijn heus wel Tutsi’s die inzien dat het zo niet verder kan, dat er een even- wichtige machtsdeling moet ko- men. Maar de intelligentsia is uit- geroeid of gevlucht. Rwanda zal nog veel tijd nodig hebben om het drama te boven te komen en een oppositie op de been te brengen.

– Uw boek is met andere woor- den een gevecht tegen de bierkaai.

Tja, de doden worden er niet mee teruggehaald, maar de waar- heid heeft ook haar rechten. Zo gaat die tenminste niet mee in het graf van een oude missionaris zo- als ik. Toch moet ik zeggen dat we stilaan meer gehoor krijgen. Een leugen gaat niet eeuwig mee. Mis- schien komt mijn boek wel juist op tijd. Het is niet gebaseerd op sen- timent, noch op goedkope veron- derstellingen. Al wat erin staat, zijn feiten.

– Momenteel staat ex-majoor Bernard Ntuyahaga, aange- klaagd voor de moord op de tien para’s, in België terecht in het ka- der van onze genocidewet. Wat verwacht u van dat proces?

Niets. Hoe kun je nu van een volksjury verwachten dat ze het juiste oordeel velt over zo’n com- plexe situatie?

– Hoe kijkt u terug op de aanhou- ding van uw confrater Guy Theu- nis in Rwanda eind 2005? Er was heel wat diplomatie nodig om hem veilig en wel naar België te krijgen.

De Kerk had fermer mogen rea- geren tegen die zware en onte- rechte beschuldiging aan het adres van pater Theunis. Als ze je génocidaire noemen, word je op dezelfde voet geplaatst als Hitler of Eichmann. Dat kun je toch niet pikken? De waarheid gaat voor op voorzichtigheid. Ik heb getracht ons generalaat in Rome te overtui- gen via Louis Michel, die het goed met Kagame kan stellen, pater Theunis vrij te krijgen. Dat bleek uiteindelijk niet nodig. Ik ver- moed dat Kagame met de hele af- faire in België toch wat potten heeft gebroken.

Serge Desouter, Rwanda. Le procès du FPR.

Mise au point historique, L’Harmattan, Parijs, 2007, 335 blz., 28 euro, ISBN 978 2 296 02559 2.

© Wim Hendrix

De internatio- nale gemeen- schap wist vanaf het begin wat er gaande was en gaf de rebellen bewust vrij spel

W

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Cijfers over herbegin- ners zijn er niet, waaruit je kunt opmaken dat die mensen in de geloofsgemeenschappen niet systematisch wordt opgevangen.. An Depuydt (44),

Finn, de bisschop van Kansas City, lange tijd ontslag te nemen nadat een burgerlij- ke rechtbank hem veroordeel- de wegens schuldig verzuim in een geval

Zonder het risico van overbelasting binnen de georganiseerde gezondheidszorg was er voor de overheid, de virologen, het RIVM en de intensivisten geen enkele reden geweest om op

Evo- lutie is een geloof omtrent het verleden dat gebaseerd is op de woorden van mensen die daar niet bij waren, maar die proberen uit te leggen hoe alle feiten uit het heden (dat

Als resultaat van de bediening van Schepping en Wetenschap, hebben veel mensen die eerst niet wilden luisteren naar het Evangelie, zich gerealiseerd dat evolutie geen

In Mattheüs 19:4-6 bijvoorbeeld lezen we Zijn antwoord op de vraag over echtscheiding betreffen- de het huwelijk: “En Hij antwoordde en zei tegen hen: Hebt u niet gelezen [= Genesis]

Als dus dit verbond met de dag en de nacht niet bestaat, terwijl God duidelijk zegt dat het be- staat (dat wil zeggen als u niet aanneemt dat Genesis 1 letterlijk zes gewone

Mijn eigen leven en mijn ervaringen als predikant voor buitenlandse (vluchteling) studenten in Nederland komen daarbij steeds ter sprake. Met de drieslag in de titel probeer ik