• No results found

Musik und Demenz

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Musik und Demenz"

Copied!
2
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

18

Herzenssache:

Musikvermittlung im sozialen Kontext

A Matter of the Heart – Sharing Music in a Social Context

20

Gelebte Inklusion –

Peter Röbke im Interview

Living Inclusion – Interview with Peter Röbke

28

Zusammenklänge

Consonance

32

Die Suche nach der Leidenschaft

(2)

S

eit einem Jahr ist die mdw Mitglied der

zweijährigen strategischen Partnerschaft

NAIP: Innovation in Higher Music Education

(www.musicmaster.eu), gefördert durch das

„Erasmus+“-Programm. Es bezweckt die Modernisierung

von Curricula sowie von Lehr- und Lernansätzen.

Stu-dierende lernen, kreative Projekte in vielfältigen

künstle-rischen Gemeinschaften und fachübergreifenden

Umge-bungen zu entwickeln und sollen dazu befähigt werden,

neues Publikum zu erreichen, mit diesem zu

kommuni-zieren und ihre Führungsqualitäten in unterschiedlichen

künstlerischen und sozialen Kontexten zu entwickeln.

Ein konkretes Beispiel ist das Projekt

Musik und

Demenz, das in den Niederlanden entwickelt und mit

Forschung begleitet wird, wobei interaktive

Musikwork-shops für Menschen mit Demenz und ihrem

Pflegeper-sonal durchgeführt werden. Angewandte musikalische

Improvisation wird wie eine Art Katalysator genutzt,

um Kommunikation im weiten Sinne des Wortes durch

Musik zu erzeugen. Die zentrale Idee hinter dieser

künst-lerischen Praxis ist, durch Musik die Person hinter der

Demenz wieder sichtbar zu machen.

MusikerInnen, die in diesem Projekt arbeiten, weisen

durchwegs eine „Portfolio-Laufbahn“ auf und arbeiten

daneben als Orchester- oder KammermusikerInnen.

Diese spezielle musikalische Arbeit kann eine

transfor-mierende Erfahrung sein. In überzeugender Weise führt

dazu ein Musiker aus: „Diese Arbeit ist für mich ein Weg,

mein Musikersein mit einem immer tieferen Gefühl

da-für zu verbinden, wer ich in dieser Welt bin, ein Gefühl,

das durch die außergewöhnliche Interaktionen mit

MUSIC AND DEMENTIA

For the past year, the mdw has been a member of the two-year strategic partnership “NAIP: Innovation in Higher Music Education” (www.musicmaster.eu), which is sponsored by the “Erasmus+” programme. Its purpose is to modernise curricula as well as approaches to teaching and learning. Students learn to develop creative projects in diverse artistic teams and

transdisciplinary environments while also learning to reach and communicate with new audiences as well as develop their

leadership qualities in various artistic and social contexts. A concrete example is the project Music and Dementia (Musik und Demenz), developed in the Netherlands and accompanied by research that involves interactive music workshops for people

with dementia along with their professional caregivers. Applied musical improvisation is used as a catalyst in order to engender

communication (in the broadest sense of the word) through music. The central idea behind this artistic practice is to use music to restore visibility to the individual behind the dementia.

The musicians who participate in this project also work as orchestral or chamber musicians and can thus be unequivocally described as having “portfolio careers”. For them, this special kind of musical work can be a transformative

experience, as one musician’s comments so convincingly indicate: “For me, this work is a way to connect my existence

as a musician with an ever-deeper sense of who I am in this world, a feeling that’s made possible by extraordinary interactions with extraordinary people.... It’s a standard against

which I measure everything else that I do. And it’s amazing how working with people whose version of reality is so vague can

actually be the ultimate reality check!”

Musik & Demenz

TEXT: RINEKE SMILDE

außergewöhnlichen Menschen möglich wurde (...) Es ist

ein Maßstab, an dem ich alles andere messe, was ich tue.

Es ist unglaublich, wie die Arbeit mit Menschen, deren

Version der Wirklichkeit so vage ist, tatsächlich der

ulti-mative Reality Check sein kann!“

2 7 S P E C I A L

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Contrast Coefficients (L' Matrix) Simple Contrast (reference category = 2) for Music Congruency Transformation Coefficients (M. Matrix) Identity Matrix

The literature and research on the dark side of marketing is very limited. While there is a fair amount of research spent on approach/avoidance behaviour, the majority of research

versuchten, aktivierten die Pianisten bereits die motorischen Hirn- bereiche, weil sie die Aufgabe sofort im Kopf durchspielten“, erklärt Studienleiter Martin Lotze.. naar:

William carter and leslie s. liu abstract this paper describes a course of research investi- gating the potential for new types of music made possible by location tracking

The research aims to acquire knowledge about the impact of specific design characteristics on the complete building lifecycle, develop possible scenarios to create green

He states that “[t]he rise of this new form of capitalism is … of course extremely bad news in the light of climate change and the permanent catastrophe it will entail” (De Cauter

Analysis 2.2. Comparison 2 Music-based therapeutic interventions versus usual care or versus other activities: long-term effects, Outcome 2 Mood disturbance or negative

Rechts van het bekken lag een scramasaks, daaronder een mesje; links een bijl en, gedeeltelijk daaronder, een verbrijzelde glasbeker; eveneens op bekkenhoogte