• No results found

Bike more! Cody de Leeuw

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Bike more! Cody de Leeuw"

Copied!
12
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Bike more!

Cody de Leeuw

2144695

(2)

Bike more!

Probleem: We kennen het probleem allemaal, de drukte op de Onderwijsboulevard. De drukte door de autoʼs zorgt voor minder veilige situaties voor de duizenden studenten die hier iedere dag lopen en of fietsen. Dit probleem moet worden opgelost op langere termijn in plaats van de huidige blokkades die in november en december voor een periode van 8 weken plaatsvonden.

Bij Bike More! gaat het er om dat de mensen die naar school of werk komen meer met de openbare diensten gaan of zelfs gezond met de fiets, zodat de auto drukte stevig

verminderd gaat worden binnen de Onderwijsboulevard. Binnen de app gaat het er dus om dat de gebruikers iedere dag gestimuleerd worden om niet de auto te pakken de fiets.

Hoe zal de app gaan werken? Als mensen naar het Paleiskwartier, Onderwijsboulevard en andere omliggende locaties moeten gaan kunnen ze de applicatie aanzetten. Deze zal dan meten vanuit waar de gebruiker vertrekt. De app zal de snelheid als referentie gebruiker zodat er niet valsgespeeld kan worden binnen de applicatie. Door de applicatie te

gebruiken, verzamelen de gebruikers punten “coins”.

Deze coins kunnen gebruikt worden om power-ups te kunnen kopen. Een voorbeeld hier van is; CoinPower, deze power-up zorgt ervoor dat iedere coin die je spaart x 1.2 wordt gedaan. Deze per coin krijgt de gebruiker een 0.2 coin er extra bij. Als je genoeg coins hebt gespaard kan je er echte producten mee kopen of voor kortingen sparen binnen de facaliteit (bv. Avans).

Lorem ipsum

Bron: Freepik

(3)

9:41 menu

SEE MY WEEK GOAL

10 100

Daily Challenge

KM: 6.8 Goal: 10 KM

Level 2

Coins

Coins kunnen worden verdiend bij het halen van je dagelijkse goal, de KM bar vol krijgen. Extra coins kunnen verdiend worden als de persoon meer dan de dagelijkse goal fietst.

Cash

Cash kan je kopen met genoeg coins. Cash kan je in de shop inwisselen voor kortingen in echte winkels & deelnemende winkels.

KM bar

De km bar geeft weer hoeveel de persoon die dag heeft gefietst en nog nodig heeft om zijn of haar dagelijkse goal te halen.

SEE MY WEEK GOAL

Week goal

Binnen dit stuk zie je het overzicht van je dag &

week goals. Door hier op de klikken krijgt de persoon een overzicht met de behaalde badges en punten. Ook krijgt de persoon te zien wat hij of zij nog allemaal kan halen.

Het karakter

Het karakter weergeeft de gezondheid van de speler weer.

De gezondheid van het karakter kan je verbeteren door de KM balk vol te spelen. Maar kan ook minder worden als de speler minder het spel speelt.

Daily challenge

Op de homepagina van Bike More, zal altijd de daily challenge worden weergegeven. Zo weet de gebruiker meteen wat er nog wordt verwacht van hen.

GOALS

(4)

Gezondheid

Het karakter weergeeft de gezondheid van de speler. Als de speler te weinig heeft gefietst wordt de persoon ongelukkig en krijgt een andere huid tint (afb. 1). Als de speler goed opweg is wordt het karakter steeds gezonder (afb. 2). De speler van het spel heeft dus volledig in de hand hoe gezond zijn of haar karakter is. Binnen dit stadium zullen er verschillende fases zijn van gezondheid. De gebruiker ziet dus visueel wat er gebeurt als je meer fietst en wanneer je minder fietst.

Goals / challenges

De gebruiker van de app ziet een overzicht wat hij of zij heeft behaald.

De gebruiker kan per week of per dag filteren binnen deze sectie.

9:41 menu

DAG WEEK

Fiets 2 kilometer

Fiets 2.5 kilometer

Fiets 3 kilometer

Fiets 4 kilometer

Fiets 5 kilometer

Fiets 6 kilometer

Goals

9:41 menu

DAG WEEK

Een dag gefietst

Twee dagen gefietst

Drie dagen gefietst

Vier dagen gefietst

Vijf dagen gefietst

Zes dagen gefietst

Zeven dagen gefietst

Goals

(5)

Shop

Binnen de shop kan de speler kiezen tussen In game en Vouchers. Binnen Ingame kan de speler voordelen halen die in het spel gebruikt kunnen worden. Bijvoorbeeld:

10% extra km boost, zo heeft de speler sneller zijn of haar km balk vol waardoor je sneller je challenges kan halen.

Met Vouchers kan de speler real life kortingen kopen. De speler kan dan bijvoorbeeld een voucher kopen voor een gratis koffie in de kantine van het Avans. Of een andere meespelende winkel, zoals de Subway, Starbucks etc.

9:41 menu

In game Vouchers

Shop

100 10

Een dag 10% boost

30 voucher cash

1000

800

100 voucher cash

x 0.5 kilometer

x 2 kilometer

1500

800

2000

9:41 menu

In game Vouchers

Shop

100 10

10% korting SubWay

Een koffie Avans

10

10

Snack Smullers 300

(6)

9:41

menu 10 100

Daily Challenge

KM: 6.8 Goal: 10 KM

Level 2

GOALS 9:41

10 kilometer

Congrats!

Claim badge

Badges & leaderboard (PBL)

Binnen de app zal de speler ook beloond worden door middel van badges. Ook zit er binnen de app een leaderboard, hierbij kan de speler hun voortgang op de andere spelers bij houden.

Meldingen Hier zijn de meldingen uitgewerkt als de gebruiker de app niet zovaak gebruikt.

Meldingen voor de gebruiker die de app veel gebruikt kunnen zijn: Komop! je bent er bijna nog een KM dan heb je je

dagelijkse goal bereikt.

+500

(7)

Werking - Gezond

Gebruiker - Guus

Als de gebruiker van de app zijn dagelijkse goals haalt zal hij hier zijn badges ontvangen. Doordat die badges afrond werkt die aan zijn dagelijkse leaderboard verdient hij punten, met deze punten zal Guus powerups of kortingen kunnen kopen in de shop. Guus ziet ook dat zijn karakter gezonder wordt als hij meer fietst. Guus krijgt meldingen als hij dicht bij zijn goal is, zo wordt hij nog extra gemotiveerd om die laatste paar KM te fietsen.

9:41 menu

SEE MY WEEK GOAL

10 100

Daily Challenge

KM: 6.8 Goal: 10 KM

Level 2

9:41

menu 10 100

Daily Challenge

KM: 6.8 Goal: 10 KM

Level 2

GOALS 9:41

10 kilometer

Congrats!

Claim badge

9:41 menu

DAG WEEK

Fiets 2 kilometer

Fiets 2.5 kilometer

Fiets 3 kilometer

Fiets 4 kilometer

Fiets 5 kilometer

Fiets 6 kilometer

Goals

9:41 menu

In game Vouchers Shop

4000 1000

Een dag 10% boost

30 voucher cash

1000

800

100 voucher cash

x 0.5 kilometer

x 2 kilometer

1500

800

2000

9:41 menu

In game Vouchers Shop

4000 1000

10% korting SubWay

Een koffie Avans

10

10

Snack Smullers 300

+500

(8)

Gebruiker - Guus

Als de gebruiker van de app zijn dagelijkse goals haalt zal hij hier zijn badges ontvangen. Doordat die badges afrond werkt die aan zijn dagelijkse leaderboard verdient hij punten, met deze punten zal Guus powerups of kortingen kunnen kopen in de shop. Guus ziet ook dat zijn karakter gezonder wordt als hij meer fietst. Guus krijgt meldingen als hij dicht bij zijn goal is, zo wordt hij nog extra gemotiveerd om die laatste paar KM te fietsen.

Werking - Ongezond

Gebruiker - Janneke

Gebruiker Janneke fietst minder hierdoor krijgt ze minder tot geen rewards, hierdoor eindigt ze vervolgens ook lager op het leaderboard. Janneke zal ook minder goals behalen wat resulteert op minder coins en cash die zij kan gebruiken in de shop voor powerups en vouchers voor kortingen. De gezondheid van het karakter gaat ook achteruit en Janneke krijgt meldingen van de app dat de progressie achteruit gaat omdat ze het zo weinig speelt.

9:41 menu

SEE MY WEEK GOAL

10 100

Daily Challenge

KM: 3.0 Goal: 10 KM

Level 2

9:41

menu 10 100

Daily Challenge

KM: 6.8 Goal: 10 KM

Level 2

GOALS 9:41

10 kilometer

Congrats!

Claim badge

9:41 menu

DAG WEEK

Fiets 2 kilometer

Fiets 2.5 kilometer

Fiets 3 kilometer

Fiets 4 kilometer

Fiets 5 kilometer

Fiets 6 kilometer

Goals

9:41 menu

In game Vouchers Shop

100 10

Een dag 10% boost

30 voucher cash

1000

800

100 voucher cash

x 0.5 kilometer

x 2 kilometer

1500

800

2000

9:41 menu

In game Vouchers Shop

100 10

10% korting SubWay

Een koffie Avans

10

10

Snack Smullers 300

+500

9:41

menu 10 100

Daily Challenge

KM: 6.8 Goal: 10 KM Level 2

GOALS 9:41

10 kilometer

Congrats!

Claim badge

(9)

Gamifcation verantwoording

Alter Goals

Binnen deze app is een doelstelling verwerkt. Dit is er in verwerkt om een doel te creëren voor de gebruiker, als er geen doel is zal de gebruiker snel afhaken. Dit ‘doelʼ heb ik gecreëerd dat de gebruiker punten kan sparen, genaamd ingame coins. Naast dat ze ingame coins verdienen door te fietsen, helpt het ook om te levelen (hoe meer je fietst, hoe sneller je omhoog gaat). Door te levelen krijg je bonuspunten, ook kan je verschillende powerups vrij spelen. (de coins die je spaart kunnen worden omgeruild voor cash, met cash krijg je real life kortingen). Dit punt hangt samen met development & accomplishment. Het doel is dus een combinatie van construction & race.

Aantal spelers & interactiepatroon

Bike More! wordt gespeeld door een persoon. Het is dan ook een speler VS speler spel. De speler werkt iedere dag / week aan het behalen van de challenges. De speler kan wel zijn of haar behaalde badges delen onder vrienden, maar de speler is verantwoordelijk voor het karakter.

Feedback

Feedback is voor de gebruiker onweerstaanbaar, de gebruiker moet het gevoel krijgen dat hij of zij niet voor niets doet. Het feedback heb ik toegevoegd door als je bepaalde mijlpalen bereikt, bv. dat je badges

ontvangt. Deze badges zorgen voor een extra beloning, waardoor je steeds meer wilt verzamelen. (verzamel drang)

Progress

Hoe meer de persoon fietst, hoe gezonder je karakter wordt. Binnen in de app zal de persoon de vooruitgang zien van het karakter, ook zal er een progressie balk aanwezig zijn waarde de persoon hun dagelijkse vooruitgang kan zien. Om de progressie te behouden zal de gebruiker de app moeten blijven gebruiker.

Social interaction

Dit zorgt er voor dat gebruikers van de game extra gemotiveerd worden, op de ranking lijst zie je de ranking van jouw vrienden. Door dat je elkaars ranking ziet, krijgen de personen een gezonde strijd om voor het einde van de week zo hoog mogelijk te eindigen. Je wilt natuurlijk hoger eindigen dan jouw vrienden.

PBLIn het spel zijn er coins te verdienen, dit zijn punten die de gerbuiker van de app krijgt als hij of zijn de dagelijkse doelen behaalt. Deze coins zijn te besteden aan power-ups voor in het spel of deze coins kunnen worden omgewisseld voor cash. Badges krijg je bij speciale mijlpalen (bv als je twee dagen alleen maar met fiets bent gekomen). Je ziet bij het kopje ‘leaderboardsʼ binnen het spel op welke rank jij je bevindt ten opzichte van je mede spelers.

Conflict

Binnen in het spel is er ook een dillemma verwerkt namelijk; als je het spel een tijd niet speelt gaat je

progressie achteruit. Dus de speler staat voor het dilemma: ga ik het weer spelen zodat mijn punten blijven of ga ik ongezond met de auto?

Chou

Epic meaning

Dit is het uiteindelijke doel van de app. Vanuit de app is het de bedoeling dat mensen meer gaan fietsen en de OWB ontlasten van de autoʼs. Zodat de scholieren een veiligere omgeving te hebben om naar hun studie te gaan.

Development & accomplishment

Het moeite doen en voortgang boeken is belangrijk binnen de app. Je doet moeite om tot hogere rank, level te komen. Je wilt dat het karakter in de app steeds gezonder wordt, hierdoor blijf je de app gebruiken want je wilt niet dat je zuur verdiende proces achteruit gaat. Dit is een belangrijk onderdeel van de app, dat mensen blijven terug komen om ‘zich zelfʼ te onderhouden.

Social influences & relatedness

Deze theorie gaat hand in hand met ‘social interactionʼ van Alter. Doordat iedereen op social media deelt hoe goed ze bezig zijn met fietsen, ontstaat er een sociale interactie. Als je dit ziet op sociale netwerken, dat je klasgenoot x aantal km heeft gefietst en doelen heeft bereikt wilt de andere persoon dit ook behalen.

(10)

Etische verantwoording

Ownership & possesion

Als de gebruiker bv. een week de app niet gebruikt zal persoon achteruit gaan met zijn of haar voorgang.

Door dit er in te verwerken moet de gebruiker steeds de app gebruiken om hun progressie te behouden.

(push notificaties)

Scarcity en impatience.

Op bepaalde dagen zullen verschillende items beschikbaar zijn die bv maar een keer in de twee weken beschikbaar worden gemaakt zoals power ups of badges. Door dat deze items uniek zijn, zullen de gebruikers de drang krijgen om genoeg coins proberen vrij te spelen voor de bepaalde launches, zodat zij die kunnen aanschaffen.

Stelling: Het stimuleren van mensen om meer de fiets te pakken om zo een betere omgeving te creëren is een goede handeling.

Consequentialisme

Het consequetialisme houdt in dat een handeling goed is als het gevolg goed is voor de meerderheid van de personen. Het gevolg van dit spel is dat meer mensen de fiets pakken, waardoor de OWB minder belast wordt door autoʼs / bussen. Dit zorgt voor een veiligere situatie & een betere lucht voor de duizenden studenten die zich daar dagelijks bevinden. Dit is een goed gevolg wat de meerderheid wenst van de personen van de OWB. Wanneer Bike More! een groot succes wordt en eventueel uitbreid naar andere locaties kan het een tal van aspecten veranderen. De autobedrijven kunnen nadelige gevolgen hebben door dit spel, maar de veiligheid van de fietsers kan ook in een geding raken. Omdat er meer fietsers zullen zijn op de fietspaden rondom OWB, kunnen er onveilige situaties ontstaan omdat de fietspaden hier niet op berekent zijn ( de fietspaden kunnen overbelast raken ).

Als de algemene gezondheid van mensen stijgt omdat ze steeds meer fietsen, zou dit op een langere termijn een nadelig gevolg kunnen hebben zorgverzekeraars of farmaceuten. Mensen zullen door meer te fietsen minder lichaamsklachten krijgen omdat ze iedere dag actief bezig zijn. Hierdoor kan de omzet dalen van die twee gebieden. De zorgverzekeraar zal minder kosten draaien, dus de premies kunnen lager gezet worden maar de omzet wordt dan wel verlaagd voor de verzekeraars. Als de premies zakken, heeft dit wel een voordelig gevolg voor de mensen.

Deontologie

Deontologie houdt in dat een handeling goed is als de bedoeling daarbij ook goed is en je wilt dat andere deze handeling ook doen. Bike More! heeft als bedoeling dat meer mensen de fiets gaan pakken om zo het OWB te ontlasten van autoʼs. De gebruikers zouden ook willen dat andere de app gebruiken, om samen voor een gezonde omgeving te zorgen. Dit kunnen de gebruikers laten zien, door bijvoorbeeld hun badges, aantal gefietste kilometers & beloningen te delen met hun omgeving.

Voorbeeld slecht:

Stel de directeur van Hermes gebruikt de app om gezonder te worden. De directeur zelf wil niet dat de studenten Bike More! gebruiken omdat dan de aantal reizigers achteruit gaat met de bus. Dit zal nadelige gevolgen hebben voor Hermes. Er zijn natuurlijk ook mensen die proberen vals te spelen om zo snel mogelijk punten te scoren om hoog op te ranking te komen of voor extra veel vouchers gaan, hun hebben dan geen goede bedoeling tijdens het spelen van Bike More.

(11)

Bronnen

Leaderboard: de UI faces zijn van unsplash.com, dit is een rechte vrije site voor foto’s unsplash.com

Fietser: FreePik.com

(12)

Bike More!

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Sinds 2010 is de gemeente als bemiddelende partij betrokken bij bewoners overleggen tussen Eneco en bewoners van Boschkens-Oost.. Onderwerpen van gesprek zijn onder

De provincie geeft als toezichthouder in haar brief aan, dat de gemeente Goirle heeft voldaan aan haar taakstelling en complimenteert de gemeente Goirle met het behaalde

Het betreffende pand mag niet eerder als migrantenhuisvestingslocatie in gebruik worden genomen dan nadat ook deze vergunning

Eind 2012 zijn de gemeentelijke kavels voor het project Heisteeg in verkoop gegaan.. Vijftien van de in totaal zestien kavels zijn tot en met eind 2016 verkocht

Naar aanleiding van deze brief hebben wij als gemeente en Van der Weegen een overleg gearrangeerd met een aantal vertegenwoordigers uit de buurt.. We hebben geluisterd naar de

Uit onderzoek van APE Public Economics (Ape) blijkt dat de gemeente Goirle behoort tot de 10 gemeenten met de laagste groei van het aantal bijstandsgerechtigden, onder de

Het college wil graag, in overleg met de agendacommissie, bespreken welke mogelijkheden er zijn om de raad te informeren over de stand van zaken en de wijze waarop ze invulling

Portefeuillehouder Guus van der Put heeft hierop gereageerd met het verzoek aan uw Raad om de geplande bijeenkomst met omwonenden en Ruimte voor Ruimte af te wachten.. Deze