• No results found

HC zd. 6 nr. 32. dia 1

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "HC zd. 6 nr. 32. dia 1"

Copied!
5
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

HC zd. 6 nr. 32

dia 1 wie Jezus wil kennen moet de verhalen over hem lezen

beschreven door Matteüs, Marcus, Lucas en Johannes terecht worden ze ‘evangelisten’ genoemd

ze beschrijven het evangelie

ze vertellen wat Jezus voor ons heeft gedaan

vervolgens kun je verder lezen in het Nieuwe Testament vooral de brieven van Paulus

je ontdekt daardoor nog beter wat de betekenis is van wat Jezus voor ons deed waarom het nodig was dat hij kwam

wat er veranderd is door zijn komst

wat we in de toekomst van hem mogen verwachten dus ook daar vind je echt ‘evangelie’

het nieuws over de redding door Jezus als de Christus

dia 2 maar de Catechismus leert ons om nog verder te kijken

niet alleen in het Nieuwe Testament maar ook in het Oude Testament

alle punten die antw. 19 noemt, verwijzen naar dat Oude Testament het verhaal van het paradijs

de aartsvaders Abraham, Isaak en Jakob de profeten

de wetten met voorschriften over offers

ook daarin vind je volgens de Catechismus het evangelie terug

we willen het graag geloven

de hele Bijbel heeft Jezus als kern

maar wel kun je vragen wat het Oude Testament dan als extra biedt boven wat je al vindt in het Nieuwe Testament

is het Oude Testament echt onmisbaar?

ook voor mensen van nu?

is juist het Oude Testament een goede gids om Jezus te leren kennen?

(2)

die vraag dringt nog meer als je kijkt naar het Joodse volk speciaal de ‘orthodoxe’ Joden

daar wordt volop gewerkt met de boeken van het Oude Testament vaak meer dan wij doen

maar het brengt hen niet bij Jezus

de ‘messiasbelijdende Joden’ vormen een minderheid

ligt het dus toch niet zo duidelijk als de Catechismus het doet voorkomen?

uit Johannes 5 valt op te maken dat dit probleem ook speelde toen Jezus hier was toen hij zich aan het Joodse volk bekend maakte als de Zoon van God toen hij merkte dat ze hem niet zomaar wilden geloven

Jezus beroept zich dan op “de Schriften”

de Bijbelboeken voor zover ze toen bekend waren

dat zijn dus de boeken die wij kennen als het Oude Testament volgens Jezus spreken die over hem

maar blijkbaar zagen de Joden dat toch niet direct

Jezus complimenteert hen dat ze die Schriften zo ijverig bestuderen maar het effect is niet dat ze hem nu meteen omarmen

blijkbaar is het niet zo direct uit de boeken af te lezen dat Jezus de Christus is

dat probleem kom je vaker tegen niet alleen onder Joden ook onder christenen

als Jezus overal aanwezig is in het Oude Testament, hoe moet ik hem dan vinden?

alsof hij erin ’verstopt’ zit

bij het lezen van het Oude Testament ervaren we vaak eerder afstand nogal een andere wereld

bijvoorbeeld hoe daar op bijna elke bladzij doden vallen soms met duizenden tegelijk

gewoon afgeslacht met het zwaard of hoe ze in die tijd met vrouwen omgingen

dat ze zomaar konden worden uitgehuwelijkt en dat een man meer vrouwen kon hebben

of ook hoe de HERE daar zijn woede laat horen door de profeten en het laat voelen in allerlei ellende over Israël

niet echt een wereld waarin wij ons thuis voelen hoe vind ik Jezus daarin terug?

(3)

Jezus zelf geeft daarvoor een duidelijke aanwijzing

hij verwijt zijn publiek dat ze zich bij voorbaat afsluiten voor zijn boodschap vs. 42 tot 44:

ik ken u: u hebt geen liefde voor God in u

ik ben gekomen namens mijn Vader maar u accepteert mij niet terwijl u iemand die namens zichzelf komt, wel zou accepteren hoe zou u ooit tot geloof kunnen komen?

van elkaar wilt u wel eer ontvangen

maar u zoekt niet de eer die de enige God u kan geven het probleem is dus dat ze de Bijbel op de verkeerde manier lezen

niet in liefde voor God maar gefocust op mensen

inderdaad zul je op die manier Jezus nooit ontdekken

dia 3 want het verhaal van het paradijs is dan het verhaal van Adam en Eva

die het maar mooi voor ons hebben verknald

je vraagt je hooguit af: hoe zou ik hebben gereageerd als ik daar stond?

misschien net zo misschien ook anders

en dan die aartsvaders Abraham, Isaak en Jakob wat moeten we ermee?

soms voelen we wel met hen mee

dan nemen we een voorbeeld aan het geloof van Abraham soms ook vinden we het typisch een voorbeeld van hoe het niet moet

zoals Jakob zijn broer bedroog en nog vaker loopt het door elkaar

zoals bij de meeste personen uit de oude Bijbelverhalen

dan de profeten

bladzijden lang gaan ze te keer tegen alles wat er mis is gelukkig hebben ze ook beloften van redding

dus zoeken we er wat teksten uit die ons wel aanspreken de rest slaan we liever over

en dan de wetten over de offers en zo dat doen we nu niet meer dus wat moet ik er mee?

maar wat je dan mist is niet alleen Jezus je mist God zelf!

(4)

dan is het verhaal over het paradijs een constant bewijs van Gods goedheid eerst al hoe mooi hij alles gemaakt had

vervolgens ook hoe hij de slang meteen terugwijst dat is het evangelie: God laat zijn werk niet los

hij rust niet tot het kwaad uit de wereld is verdwenen en ja, dat is precies waarvoor Jezus kwam

de lijn van het paradijs loopt regelrecht naar hem!

ook het verhaal van Abraham wordt dan interessant hoe God door hem een speciaal volk gaat vormen een volk dat wereldwijd aandacht mag trekken

dan word je met de profeten verontwaardigd als het anders loopt het volk van Israël ging juist verloren in de wereld

en dus ben je met de profeten dolblij als de HERE toch doorzet hij maakt in Israël een nieuwe start

hij gaat alsnog vanuit Israël de hele wereld voor zich winnen hoe? dat wordt bij de profeten nog niet precies duidelijk

ze tekenen alleen de contouren maar dan komt Jezus

hij maakt het waar

nu wordt de wereld veroverd door de Geest van God

tot slot al die wetsvoorschriften zoals de offers nee, zo doen we het nu niet meer

want ze waren niet geschikt om het werkelijk goed te maken maar ze waren ook helemaal niet bedoeld om het goed te maken!

ze wijzen alleen maar de juiste weg naar God

ze nodigen de mensen uit om zelf in geloof die weg te gaan

dus is het zonde wanneer de mensen zich druk maken voor al die wetsvoorschriften precies doen wat er wordt voorgeschreven

maar niet zelf in geloof de weg gaan naar God Jezus doet dat beter

je merkt aan alle kanten dat hij de wet van binnenuit begrijpt je merkt dat hij God als Vader heeft

leer van hem het echte leven!

dia 4

(5)

hoe lezen wij het Oude Testament?

of lezen we het niet meer

je hebt er niet zo veel aan als je het leest als een verhaal van mensen toch een verhaal uit een heel andere tijd

maar het wordt bijzonder wanneer je het leest als het verhaal van God de God die goed is en trouw

de God die telkens nieuwe wegen gaat om zijn doel te bereiken de God die niet ophoudt om ons naar zijn liefde te trekken dit is de God die tenslotte met Jezus kwam

zijn Zoon die alles in zich heeft

en dus wordt het Oude Testament ook zinvol om Jezus te leren kennen niet alleen dat je ontdekt hoe nodig het was dat hij kwam maar vooral ook dat je steeds beter ziet waarom hij kwam dat kun je goed gebruiken wanneer je graag als christen wilt leven

je wilt Jezus volgen in je bestaan van alledag

doe dat dus niet op de manier van de Joodse schriftgeleerden

in ons geval: dat je domweg gaat nadoen wat je Jezus ziet doen in extreme vorm gebeurt dat bijvoorbeeld waar mensen zich laten kruisigen

ze willen de pijn voelen die Jezus voelde

maar het gebeurt ook waar mensen zieken met een machtswoord willen genezen omdat Jezus dat toch ook deed

of dat je reizen maakt door het land Israël lopen waar Jezus gelopen heeft varen waar hij gevaren heeft dat kan allemaal heel interessant zijn

maar het is niet waar Jezus zelf om vraagt!

wat hij vraagt is dat we leren luisteren naar het woord van God zoals dat beschreven is in Oud en Nieuw Testament wat hij vraagt is dat we daarin God zelf leren ontdekken

zijn eeuwig verlangen naar verzoening met ons als mensen hoe hij volhoudt door alle tijden heen

daar word je klein van

bij zijn grootheid schamen we ons voor zoveel bekrompenheid aan onze kant maar ook word je blij en dankbaar

vooral als je ziet hoe God het ten slotte in Christus Jezus heeft waargemaakt zo komt de Heilige Geest in je werken

je leert een andere stijl van denken en doen

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Dagvoorzitter en directeur van IPC Groene Ruimte Ruud Mantingh verwoordde het als volgt: “De ETT’er moet voor de klant symbool staan voor kwaliteit, maar weet de klant wel waar

Vanop het water roept Jezus naar Petrus: ‘Kom!’ Maar Petrus twijfelt aan het water en is bang voor de storm.. Hij begint meteen

Clement: ‘Leo Krinkels (oprichter van de groep) had een vacature geplaatst in Cobouw voor iemand die in staat zou zijn een weg- en water- bouwpoot te ontwikkelen naast de bestaande

Wie mij volgt loopt nooit meer in de duisternis, maar heeft licht dat leven geeft.’ 13 De farizeeën wierpen tegen: ‘Uw getuigenis is niet betrouwbaar, want u

3 Dan zullen de ogen der zienden niet meer verblind zijn en de oren der horenden zullen opmerken; 4 het hart der onbezonnenen zal inzicht en kennis verkrijgen, en de tong

1 Met de term ‘beleggingsondernemingen’ worden zowel de grootbanken, private banks als de zelfstandige beleggingsondernemingen aangeduid. Indien wordt verwezen naar een van de

[r]

The Lord spoke: Maria, child listen to me Know, you bear a boy. And He will set