• No results found

Zondagslezing

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Zondagslezing"

Copied!
1
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

kerk & leven

3 februari 2010

lezingen & Commentaar C

LEZINGEN DOOR DE WEEk | Maandag 22 februari: Eer- ste Brief van Petrus 5, 1-4 en Matteüs 16, 13-19 • Dinsdag 23 fe- bruari: Jesaja 55 10-11 en Matteüs 6, 7-15 • Woensdag 24 febru- ari: Jonas 3, 1-10 en Lucas 11, 29-32 • Donderdag 25 februari:

Ester 14, 1.3-5.12-14 en Matteüs 7, 7-12 • Vrijdag 26 februari: Eze- chiël 18, 21-19 en Matteüs 5, 43-48 • Zaterdag 27 februari: Deu-

teronomium 26, 16-19 en Matteüs 5, 43-48 • Zondag 28 fe- bruari (Tweede zondag in de veertigdagentijd) Genesis 15, 5-12.17-18 — Brief aan de Filippenzen 3, 17 – 4, 1 — Lucas 9, 28b-36.

EUCHARISTIE OP RADIO | 21 februari, 10 uur, vrt Radio 1: van- uit de Mechelse Sint-Romboutskathedraal.

EUCHARISTIE OP TV | 21 februari, 10 uur, rkk via Nederland 2:

vanuit de parochie Heilige Jacobus de Meerdere in Den Haag. De neogotische kerk in de Parkstraat werd in 1875 gebouwd naar een ontwerp van architect P.J.H. Cuypers. Bijzonder is dat de steunbe- ren aan de binnenkant zijn geplaatst om de beschikbare ruimte optimaal te benutten. Mede door de kostbare polychromie was de Sint-Jacobus de duurste Nederlandse kerk van de 19de eeuw.

eerste lezing

deuteronomium 26, 4-10

In die dagen sprak Mozes tot het volk:

„De priester zal de korf met de eerste veldvruchten van u aannemen en hem plaatsen voor het altaar van de Heer uw God. Dan moet gij staande voor de Heer uw God zeggen: ‘Mijn vader was een zwervende Aramee- er. Hij is met een klein aantal mensen naar Egypte ge- gaan. Maar terwijl hij daar als vreemdeling verbleef, is hij een groot, machtig en talrijk volk geworden. Toen de Egyptenaren ons slecht behandelden, ons verdruk- ten en ons harde slavenarbeid oplegden, hebben wij tot de Heer, de God van onze vaderen, geroepen. En de Heer heeft ons verhoord en zich onze vernedering, ons zwoegen en onze verdrukking aangetrokken. Hij heeft ons uit Egypte geleid met sterke hand, met opgeheven arm, onder grote verschrikkingen, tekenen en wonde- ren. Hij heeft ons naar deze plaats gebracht en ons dit land geschonken, een land van melk en honing. Daar- om breng ik nu de eerste vruchten van de grond die Gij, de Heer, mij hebt geschonken’.”

En Mozes voegde eraan toe:

„Dan moet ge die voor de Heer uw God neerleggen en u voor Hem neerbuigen.”

tweede lezing

brief aan de romeinen 10, 8-13

Broeders en zusters, Dit zegt de Schrift:

„Het woord is vlakbij, het is in uw mond, het is in uw hart”, het woord namelijk van het geloof dat wij ver- kondigen. Want als uw mond belijdt dat Jezus de Heer is, en als uw hart gelooft dat God Hem van de doden heeft opgewekt, zult gij gered worden. Het geloof van uw hart brengt de gerechtigheid en de belijdenis van uw mond brengt het heil. Zo zegt het de Schrift: „Nie- mand die in Hem gelooft, zal worden teleurgesteld.”

Er bestaat geen verschil tussen jood en heiden. Zij hebben allen dezelfde Heer, rijk aan gaven voor allen die Hem aanroepen. Want alwie de Naam van de Heer aanroept, zal gered worden.

evangelie

lucas 4, 1-13

In die tijd ging Jezus, vervuld van de heilige Geest, weg van de Jordaan. Hij werd door de Geest naar de woes- tijn gevoerd, waar Hij veertig dagen verbleef en door de duivel op de proef werd gesteld. Gedurende die dagen at Hij niets en toen ze voorbij waren kreeg Hij honger.

De duivel zei nu tot Hem: „Als Gij de zoon van God zijt, beveel dan aan die steen daar dat hij in brood ver- andert.” Jezus gaf hem ten antwoord: „Er staat geschre- ven: De mens leeft niet van brood alleen.”

Daarop voerde de duivel Hem omhoog en toonde Hem in een oogwenk alle koninkrijken der wereld. En de duivel sprak tot Hem: „Ik zal U alle macht geven over deze heerlijke gebieden, want ze zijn mij geschon- ken en ik geef ze aan wie ik wil. Als Gij dus in aanbid- ding voor mij neervalt, zal dat alles van U zijn.” Toen antwoordde Jezus hem: „Er staat geschreven: De Heer uw God zult gij aanbidden en Hem alleen dienen.”

Daarna bracht de duivel Hem naar Jeruzalem, plaatste Hem op de bovenbouw van een tempelpoort en sprak tot Hem: Als Gij de Zoon van God zijt, werp U dan van- af deze plaats naar beneden; want er staat geschreven:

aan zijn engelen zal Hij omtrent U het bevel geven U te beschermen en zij zullen U op de handen nemen, op- dat Ge uw voet niet zult stoten aan een steen.” Maar Je- zus gaf hem ten antwoord: „Er is gezegd: Gij zult de Heer uw God niet op de proef stellen.” Toen gaf de dui- vel al zijn pogingen om Hem te verleiden op en hij ver- wijderde zich van Hem tot de vastgestelde tijd.

Schriftlezingen © Katholieke Bijbelstichting

’s Hertogenbosch, www.bijbel.net

commentaar bij de zondagslezingen

— Kris Depoortere—

Wie liet versregel 11 weg?

OP DE EERSTE ZONDAG vAN de veertigdagentijd horen we het bekoringsverhaal van Jezus in de woestijn. Maar de eerste lezing uit het Oude Testament is ook heel mooi (Deu- teronomium 26, 4-11): „Als je thuis bent, vergeet dan niet je te herinneren vanwaar je komt.” Ik denk echter dat de monseigneur in het vaticaan, die de lezingen selecteerde, heel erg verstrooid was. De tekst stopt bij vers 10. Maar vers 11 is het sleutelvers: „Daarna (na het gebedsritueel) moeten jullie, samen met de levieten en de vreemdelingen die bij jullie wonen, een feestmaal houden met al het goede dat jullie van God ontvangen heb- ben.”

Mozes staat met zijn groep vluchtelingen op de berg Nebo. Na jaren zwerven door de woestijn zien ze een vlakte voor zich, met bronnen en stroompjes. Eindelijk. Mozes houdt zijn laatste preek. „Straks dalen jullie de helling af. Jullie zullen het land binnen- gaan dat God jullie geeft. Het klimaat is er zo goed, dat jullie snel zullen kunnen oog- sten. Maar bij de eerste oogst moeten jullie een ritueel organiseren: het offer van de eerste vruchten. Daarbij moeten jullie drie dingen doen: je herinneren, buigen en delen.”

Eerst en vooral je herinneren. „Onze voorouders waren zwervers, mensen-zonder- land, maar God bracht ons bijeen.” Het Hebreeuwse woord ‘zwerven’ verwijst naar verlo- ren gelopen schapen, zonder herder. „God verloste jullie uit de slavenkampen van Egyp- te. Toen het heet was in de woestijn, verscheen Hij als een wolk, die schaduw geeft. En

’s nachts als het vroor, verscheen Hij als een vuurkolom. Zo heeft God voor jullie gezorgd, tot jullie aankomst in dit land van melk en honing. Herinner je hoe God voor mensen zorgt. Schenk Hem je vertrouwen. Geloof in God. Hij was er. Hij is er. Hij zal er zijn. Dat is immers zijn Naam.” En dat is vasten: allereerst zich dankbaar, in gebed, Gods grote da- den herinneren.”

„Het tweede wat jullie moeten doen, is de mooiste vruchten van de eerste oogst, zoe- te aardappelen, papaja’s en meloenen, in een mand leggen. En daarbij buigen en die ga- ven voor het altaar van God neerzetten. Een mens die buigt, maakt zich klein. Eigenlijk zegt hij in dit gebaar twee dingen: ‘God, ik ben maar een boer. Jij bent de Zon en de Re- gen. Als die er niet waren...’ En het tweede wat je in de buiging uitdrukt, is dit: ‘Eigenlijk, mijn God, zou ik alle vruchten kunnen missen, behalve Jou. Als Jij niet voor me zorgde...

Eigenlijk heb ik niets nodig, als Jij er maar bent. Daarom buig ik tot de grond voor Jou, mijn Beschermer’.”

„In dit gebaar geef je de eerste vruchten van je werk weg. Je geeft ze terug aan de echte Eigenaar. Je offert ze aan God. Soms worden die gaven gewoon verbrand in offerrituelen.

Dan wordt de betekenis heel sterk: ‘Jou, mijn God, heb ik nodig, dan kan al de rest me ge- stolen worden. Ik herinner me dat Je voor ons zorgde, waarom zou Je het nu niet meer doen?’ Dat is trouwens ook de betekenis van vasten: ‘Zelfs eten heb ik niet nodig, als Jij, mijn God, er maar bent. Want Jij draagt zorg’.”

Maar God eet geen wortelen of paprika. Hij heeft ze niet nodig. God heeft alleen men- sen nodig. Dieu a besoin des hommes (Henri Queffelec). Dat is dan ook Gods antwoord in vers 11, dat niet opgenomen werd in de lezing. Het derde deel van het ritueel is een feestmaal:

„Daarna moeten jullie, samen met de levieten en de vreemdelingen die bij jullie wonen, een feestmaal houden.”

Feest vieren? In de vastentijd? Toch wel, maar de tekst helemaal lezen, want er hangt een angel aan: „een feest, met de levieten en de vreemdelingen”. Dat zijn nu net de twee meest tegengestelde groepen in de joodse samenleving. En toch gelijken ze op elkaar: ze leven beiden ‘van giften’. De levieten leefden van de schaal in de kerk. Soms veel, soms wei- nig. En de vreemdelingen, de niet-joden, hadden geen rechten in die maatschappij. Die moesten maar bedelen. Leven in afhankelijkheid, daarin lijken beide klassen op elkaar.

Maar ze zijn ook totaal tegengesteld. De levieten hadden misschien soms honger, maar wel veel prestige. Zij behoorden tot het hart van het joodse volk, de priesterklasse.

Maar de vreemdelingen stonden marginaal en nauwelijks geduld. Het feest dat God bij de eerste oogst beveelt, blijft dus niet ‘in de familie’. Het is een verzoeningsmaal, met veel moeizaam gedrukte handen.

vreemd hoe een vroom gebedsritueel in de stappen 1 en 2 plotseling een scherpe maat- schappelijke kant krijgt in stap 3. Maar precies dat is zo typisch voor het christelijke gelo- ven. Zou vasten dit kunnen zijn, ook voor ons: „ons herinneren hoe veel we onverdiend kregen”, knielen als kleine mensjes, en dan een verzoeningsmaal houden over alle gren- zen heen? En de diepste reden daarvan: „Bij de aankomst, gedenk je vertrekpunt: van ner- gens naar thuis.”

21 f e b rua r i 2010 – e e r st e zo n dag i n d e v e e rt i g dag e n t i j d

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Hierbij nodigen wij u uit voor de jaarvergadering van onze vereniging op maandag 8 april 2019 in het Trefpunt, Schoolstraat 2 te Noordwijk aan Zee.. Opening vergadering door

Hoofdstuk 5 gaat in op nog meer vormen van geven en nemen in het dubbelspel en probeert te verklaren waarom bijvoorbeeld ‘de bus’ ontstaan is en waarom impulsieve renners en

Deze template kan je gebruiken om één of meerdere acties te registreren die jouw organisatie zal aangaan in het kader van de Green Deal Eiwitshift op ons bord.. Een actie kan

We raden u aan om de afspraak met uw arts goed voor te bereiden en vooraf te bedenken welke vragen u wilt stellen en welke informatie u kwijt wilt.. Lees over uw ziekte of handicap,

gewenst. Hoewel er een aantal mogelijke oorzaken in het rapport wordt aangewezen voor dit probleem, dat zich ook voordoet bij ander onderzoek waarin hulpverleners die rol

● SGAN wil zich door haar kennis en expertise te beschik- baar te stellen vooral verdienstelijk maken voor de bestaande instellingen en organisaties binnen de zorg en deze

Ze vertelde dat ChancEd werd opgericht door een Filippijnse vrouw die met een Nederlander getrouwd is, en die zelf in haar jeugd heeft ondervonden wat het betekent om niet meer

• Niet alleen aan het einde van het basisonderwijs, maar ook aan het einde van het secundair onderwijs, slaagt een aantal leerlingen er niet in om op een beoordelend niveau om te