kerk & leven
6 kerk
4 februari 2015Romero op weg naar zaligheid
Salvadoraanse aartsbisschop na jaren eindelijk erkend als martelaar
X
X
Vaticaanse theologen stemden unaniem
X
X
Paus hoopt op
spoedige zaligverklaring
X
X
Basisgemeenschappen veeleer bezorgd om sociale erfenis Romero
Christof Bouweraerts Begin januari maakte het Itali- aanse dagblad Avvenire bekend dat de theologische commissie van de Congregatie voor de Za- lig- en Heiligverklaringen het martelaarschap had bevestigd van mgr. Oscar Arnulfo Rome- ro, aartsbisschop van San Salva- dor van 1977 tot aan zijn dood op 24 maart 1980. Romero sprak zich meermaals uit tegen het be- leid van de revolutionaire junta die in 1979 aan de macht was ge- komen in El Salvador en verde- digde de rechten van de armen.
Hij werd doodgeschoten tijdens de eucharistie, daags nadat hij in een homilie de soldaten van het Salvadoraanse leger had opge- roepen niet langer mee te wer- ken aan de onderdrukking van de bevolking door de regering.
De Vaticaanse theologen wa- ren het er unaniem over eens dat de Salvadoraanse aartsbis- schop vermoord werd „uit haat
jegens het geloof” (in odium fidei).
Dat oordeel betekent een belang- rijke stap richting zaligverkla- ring. Nadat mgr. Romero in 1997 door Johannes-Paulus II als Die- naar Gods werd erkend, geraak- te dat proces snel geblokkeerd.
Romero’s houding tegenover de controversiële bevrijdingstheo- logie, die belijdt dat Christus de
mens niet slechts van de zonde, maar van elke onderdrukking bevrijdt, veroorzaakte decennia- lang oponthoud in Rome.
Sinds het aantreden van paus Franciscus, zelf een Latijns-Ame- rikaan, waren er geregeld teke- nen van vooruitgang in de zaak.
In augustus verklaarde de paus aan de pers dat de blokkering
was opgeheven en dat hij hoopte op een spoedige zaligverklaring.
„Voor ons is die officiële proce- dure vanwege de Kerk eigenlijk niet zo belangrijk”, zegt Jef Ra- velingien van de Brugse Basisge- meenschappen, die al meer dan dertig jaar Romeroherdenkin- gen organiseren in Vlaanderen.
„Wij zijn er veeleer om bekom-
merd dat de ware erfenis van Ro- mero wordt doorgegeven. Rome- ro wordt vaak beschouwd als een zachte man. In werkelijkheid le- verde hij een moedige strijd op leven en dood. We zijn van oor- deel dat in de officiële benade- ring Romero’s sociaalpolitieke rol als voorvechter van de armen te weinig aan bod komt.”
Komt er nu misschien een ken- tering in de houding van het Va- ticaan tegenover de bevrijdings- theologie? „Paus Franciscus zal uiteraard nooit uitdrukkelijk in- gaan tegen wat zijn voorgangers daarover verklaarden, maar zijn daden tonen aan dat hij een an- dere mening is toegedaan. Zijn bezoek aan het vluchtelingen- eiland Lampedusa zegt genoeg”, meent Ravelingien.
Bekrachtigt de paus de erken- ning als martelaar, dan behoeft mgr. Romero geen mirakel voor een zaligverklaring. Op terug- reis uit Manilla leek de paus alvast als vanzelfsprekend te veronderstellen dat de zaligver- klaring er inderdaad komt.
Jaarlijkse mars voor vrede in San Salvador, in 2014 in het teken van Oscar Romero. © Belga Image
Luxemburg: christelijke waarden op de wip
Regering in het Groothertogdom werkt in ijltempo aan een duidelijke scheiding tussen Kerk en Staat
Ilse Van Halst
Omstreeks deze tijd worden in het Groothertogdom Luxem- burg de eerste homokoppels in de echt verbonden. Binnenkort kun- nen vrouwen er ook makkelijker
abortus laten uitvoeren. Net voor Kerstmis maakte de regering van de liberaal Xavier Bettel (DP), die de christendemocraten naar de oppositie verwees, abortus tot in de twaalfde week mogelijk.
Tot nog toe was abortus slechts toegestaan in ‘noodsituaties’, na twee gesprekken met een arts, drie dagen reflectie én een schrif- telijke motivatie. De versoepelde wetgeving verplicht slechts tot één onderhoud. Na de legalise- ring van euthanasie in 2009 laat het van oudsher katholieke land de christelijke waarden nog meer achter zich.
Ook het godsdienstonderricht staat ter discussie. Nu kunnen leerlingen in het officieel onder- wijs kiezen tussen moraal of ka- tholieke godsdienst. De regering wil die keuzemogelijkheid vanaf september 2016 vervangen door een vak burgerzin.
De tegenkanting is groot. Ruim 25.000 ouders ondertekenden een petitie waarin ze aangeven dat ze zelf moeten kunnen be- slissen of hun kroost al dan niet godsdienstles volgt. Ook de ver- tegenwoordigers van diverse ge- loofsovertuigingen protesteer- den. Zij stellen voor samen met alle geloofsovertuigingen en de regering een ‘godsdienstenles’
(in het meervoud) uit te werken waarin alle godsdiensten aan bod komen, niet enkel het katho- licisme zoals nu het geval is. „Het is niet de bedoeling catechese te geven, maar leerlingen te helpen inzicht te krijgen in de diverse godsdiensten om aldus onder-
ling begrip te ontwikkelen”, legt mgr. Hollerich, de aartsbisschop van Luxemburg, uit.
De regering lijkt echter vastbe- sloten in ijltempo werk te maken van een scherpe scheiding tussen Kerk en Staat. Op 21 januari be- reikte ze met katholieken, ortho- doxen, anglicanen, joden en voor het eerst ook de islamitische ge- meenschap een compromis over de financiering van de eredien- sten die voortaan wordt toege- kend „in functie van het belang van de religieuze gemeenschap”.
De globale staatssteun wordt bo-
vendien teruggeschroefd van 24 naar 8 miljoen euro. Concreet be- tekent dit dat de katholieke Kerk 6,75 miljoen euro ontvangt in plaats van 23,72 miljoen. „Dat zal ons pijn doen”, geeft mgr. Holle- rich toe.
Intussen bereiden de bisschop- pen zich voor op een nieuw ge- vecht. In mei wil de regering namelijk via een referendum polsen naar het al dan niet be- houd van het grondwetsartikel dat de staat verplicht salarissen en pensioenen van de bediena- ren van de eredienst te betalen.
Advertentie
Mgr. Hollerich, de aartsbisschop van Luxemburg, spreekt in het vermaarde Echternach gelovigen toe. © Image Select