• No results found

Interactive Virtual Math: Een digitale tool om context-grafieken te leren in de klas

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Interactive Virtual Math: Een digitale tool om context-grafieken te leren in de klas"

Copied!
2
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Amsterdam University of Applied Sciences

Interactive Virtual Math: Een digitale tool om context-grafieken te leren in de klas

Palha, Sonia; Vosbergen, Jasmijn

Publication date 2018

Document Version Final published version

Link to publication

Citation for published version (APA):

Palha, S., & Vosbergen, J. (2018). Interactive Virtual Math: Een digitale tool om context- grafieken te leren in de klas. Poster session presented at Onderwijs meets onderzoek, Utrecht, Netherlands.

General rights

It is not permitted to download or to forward/distribute the text or part of it without the consent of the author(s) and/or copyright holder(s), other than for strictly personal, individual use, unless the work is under an open content license (like Creative Commons).

Disclaimer/Complaints regulations

If you believe that digital publication of certain material infringes any of your rights or (privacy) interests, please let the Library know, stating your reasons. In case of a legitimate complaint, the Library will make the material inaccessible and/or remove it from the website. Please contact the library:

https://www.amsterdamuas.com/library/contact/questions, or send a letter to: University Library (Library of the University of Amsterdam and Amsterdam University of Applied Sciences), Secretariat, Singel 425, 1012 WP Amsterdam, The Netherlands. You will be contacted as soon as possible.

Download date:26 Nov 2021

(2)

.

.

Interactive Virtual Math is een digitale tool, waarmee leerlingen wiskundige verbanden beter leren visualiseren. Met deze tool kunnen leerlingen zelf grafieken tekenen, de getekende grafieken analyseren en vergelijken en gericht digitaal feedback krijgen. De tool wordt door ontwerponderzoek ontwikkeld en het is nog in ontwikkeling. Het bouwt o.a. voort op het werk van Carlson, Larsen, & Lesh (2003) over covariational reasoning en Laurillard (2013) over leren en ontwerpen met digitale tools.

.

Een digitale tool om context- grafieken te leren in de klas

Sonia Palha s.abrantes.garcez.palha@hva.nl , Jasmijn Vosbergen j.vosbergen@hva.nl Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding, Hogeschool van Amsterdam

Ontwerponderzoek in de klaspraktijk

Hoe werkt de tool?

Development team (AUAS & UvA): Developers (UvA): Ernst-Jan Verhoeven - Tom Kuipers - Maarten Veerman - Jaap Tuyp – Audio/Visual specialist (UvA): Renee Cornelissen – Interaction designer(UvA): Fleur van Keimpema. Srum maste (UvA)r: Pierre Bocande. Researchers and product owners (AUAS) Sonia Palha and Stephan Koopman

Prototype task

https://app.dwo.nl/dwo/apps/player.html#480245

Ervaringen van leerlingen met de tool (Cyclus 4, prototype 2)

1. Zelf- construeren digitaal

Een leerling kan met een digitale pen, vinger of muis op elk device een grafiek tekenen behorendebij de dynamische situatie.

3) Interactieve animatie als hulp

De tool biedt ondersteuning bij het visualiseren en tekenen van de grafiek, zonder (delen van) het antwoord voor te zeggen. Hulp wordt geboden d.m.v.

een 3d-animatie (VR), en een interactieve animatie.

2. Vergelijken (cognitieve conflict) De leerling wordt geconfronteerd met zijn eigen antwoorden bij twee verschillende opdrachten.

4. Intrinsiek Feedback

De tool geeft impliciet feedback op de getekende grafieken van de leerling door een afbeelding van een fles te laten zien die hoort bij zijn getekende grafiek. De leerling moet zo zelf concluderen of zijn tekening goed of fout is, en wat er fout is gegaan.

5. Verbinden met klassengesprek De docent krijgt via de backlog een overzicht over hoe de leerlingen met de tool werken en welke grafieken en uitleg ze hebben gemaakt. De docent gebruikt leerling-producties als uitgangspunt voor een klassengesprek.

“De hoogte neemt eerst toe met een dalende snelheid, omdat de kom breder wordt.

Vanaf het midden wordt de kom steeds minder breed, dus neemt de hoogte met een toenemende snelheid toe”

“Aan het begin komt er meer water in maar gaat de hoogte niet gelijk omhoog omdat een dal is, maar ongeveer op de helft draait dat om en wordt het een berg en gaat het water dus sneller omhoog”

Het water neemt toe met een constante snelheid dus de hoeveelheid water staat niet gelijk aan de hoogte van het water omdat het een bolle kom is

Voorbeelden van leerling antwoorden

Leerling vwo 5: “bij de eerste [grafiek] begon ik met een constante lijn en daar maakte ik een bocht; uiteindelijk kwam mijn vaas niet mooi eruit bij de feedback (…)..toen kwam ik er achter dat ik een fout had gemaakt”

Leerling havo 4: “'ik ging heel vaak proberen omdat ik nieuwsgierig was (…) met de filmpjes [de 3D animatie en de interactieve animatie] wist ik niet zoveel wat ik moest laten zien

Leerling vwo 4: “je begint zonder een idee te hebben van hoe het eruit ziet; je probeer jezelf te voorstellen en dan als je de film ziet dat realiseer je dat heel ander gaat dan wat je had bedacht; in de film zie je beter hoe het loopt in het echt- de ervaring in 3D”(…)

Leerling vwo 4: “ik was echt geneigd om dat meteen in de gr te stoppen of zoiets te doen alleen het kon hier niet en ik moest echt doordenken ok wat is gebeurt hier, wat gebeurt in de midden, wat gebeurt daar...en dat vond ik heel leerzaam"

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Hoe dat zal veranderen kan niemand voorspellen, maar dat het veel complexer zal zijn dan alleen maar een uitbouwen van onze kennis, daarvan ben ik overtuigd.Naar een

Bijna ben ik vergeten dat ik niet écht voor een goed gevulde zaal met vriendelijk kijkende toehoorders sta, maar in de app Virtual Speech.. De virtual- realitybril drukt wel

The tool provided 3 types of assistance (Figure 4.4): auto completion of translations, alternative translation options for each source segment and phrase, and

We have learned that the tool has potential to support students and we identified a number of aspects that could bring the students, while working with the tool, to

Interactive Virtual Math is a digital tool for learning graphs from dynamical events at high school (14-17 years old students) and to explore the use of new technologies in

The ICTMT conference series is unique in that it aims to bring together lecturers, teach- ers, educators, curriculum designers, mathematics education researchers, learning

The majority of students in this class who reported not felt the tool support was because they don't understand the topic and only a few percentage reported to know about the

Bij elk niet-natuurlijk overlijden in Nederland wordt de politie ingeschakeld en dus zijn de in BRON ontbrekende verkeersdoden wel bij de politie bekend, maar mogelijk niet