doel domein doel 5 minuten- spelletjes
activiteit Buiten activiteit Ontdekken activiteit Atelier activiteit Bouwen activiteit
1 Tellen en getalbegrip:
Omgaan met de telrij
opzeggen van de telrij tot ten minste 20 (ook met sprongen van 2), de structuur van de telrij verkennen en zo ver mogelijk tellen
2 Tellen en getalbegrip:
Omgaan met de telrij
vanuit elk getal tot 20 verder tellen; vanuit elk getal onder 10 terugtellen, buurgetallen
3 Tellen en getalbegrip:
Omgaan met de telrij
herkennen en gebruiken van de rangtelwoorden tot ten minste 10: eerste, tweede, derde enzovoort Tellen en getalbegrip:
Omgaan met de telrij
Het rekenschort – Getallen (2) / Getallen (1) / Dobbelsteen- spelletjes / Stapgetallen
2, 5, 10, 12
4 Tellen en getalbegrip:
Omgaan met hoeveelheden
hoeveelheden tot ten minste 12 resultatief tellen (en schatten)
Torenspel 16a Mikken met
ballen
4
5 Tellen en getalbegrip:
Omgaan met hoeveelheden
hoeveelheden tot ten minste 12 herkennen en representeren
Emmerbal / Ballen vissen / Mikken met ballen
1, 2, 4 Pixels tekenen 20
6 Tellen en getalbegrip:
Omgaan met hoeveelheden
hoeveelheden tot ten minste 20 vergelijken en ordenen
Torenspel / Ballen hoog houden / Literspel
16a, 17b, 19 Golfen met ballen 3 Kriebelbeesten 10
7 Tellen en getalbegrip:
Omgaan met hoeveelheden
kleine hoeveelheden t/m 6 herkennen zonder tellen
8 Tellen en getalbegrip:
Omgaan met hoeveelheden
verkort tellen van hoeveelheden tot ten minste 12 Parkeerplaats 16b Emmerbal 1
9 Tellen en getalbegrip:
Omgaan met hoeveelheden
eenvoudige optel- en aftrekproblemen in een context met hoeveelheden tot ten minste 12 (handelend) oplossen
Ballen vissen / Golfen met ballen / Stappen dobbelen
2, 3, 5
10 Tellen en getalbegrip:
Omgaan met hoeveelheden
eenvoudige splitsproblemen in een context met hoeveelheden t/m 10 (handelend) oplossen 11 Tellen en getalbegrip:
Omgaan met hoeveelheden
eenvoudige verdeelsituaties in contextsituaties met hoeveelheden t/m 12 (handelend) oplossen
Pizzaparty 1
Tellen en getalbegrip:
Omgaan met hoeveelheden
Het rekenschort – Getallen (1) / Getallen (2) / Dobbelsteen- spelletjes / Gekleurde ballen / Dobbelen
1, 6, 10, 13, 15
Rekendoelen spelkaternen
Rekenplein • rekendoelen spellenkaternen • © Malmberg ’s-Hertogenbosch
doel domein doel 5 minuten- spelletjes
activiteit Buiten activiteit Ontdekken activiteit Atelier activiteit Bouwen activiteit
12 Tellen en getalbegrip:
Omgaan met getallen
de getalsymbolen 0 t/m 10 herkennen Telefoon! 17a Stappen dobbelen 5
13 Tellen en getalbegrip:
Omgaan met getallen
de volgorde van de getalsymbolen herkennen tot ten minste 10
14 Tellen en getalbegrip:
Omgaan met getallen
getalsymbolen, telwoorden en hoeveelheden tot ten minste 10 aan elkaar koppelen
Parkeerplaats 16b Getallenrace 6
15 Tellen en getalbegrip:
Omgaan met getallen
kritisch denken en redeneren over de telrij, hoeveelheden en getallen tot ten minste 10 in probleemsituaties
Tellen en getalbegrip:
Omgaan met getallen
Het rekenschort – Getallen (1) / Getallen (2) / Dobbelsteen- spelletjes / Stapgetallen / Dobbelen
2, 6, 10, 12, 15
Tellen en getalbegrip: divers Buiten 9
Meten Meten / Buiten 7, 9
16 Meten begrippen rond lengte, omtrek, oppervlakte, inhoud en gewicht herkennen en gebruiken
Meters meten / Kronkel- weggetjes / Spelen met dozen
7, 16, 20 Een boot vol 14 Verven met touw 17
tegenstellingen herkennen bij lengte, omtrek, oppervlakte, inhoud en gewicht en deze kunnen gebruiken
Drumstel 15 Takelen /
Het wormenhotel 5, 20
kritisch denken en redeneren over lengte, omtrek, oppervlakte, inhoud en gewicht in eenvoudige probleemsituaties
Jump / Waterflessen / Watermuur
8, 9, 19 De weegwip / De dierentuin
6, 8
Meten ontdekken en ervaren van het meten van lengte, omtrek, oppervlakte, inhoud en gewicht
Het rekenschort – Meten
3
ontdekken en ervaren van lengte en omtrek Kronkelweggetjes 16 Schaduw-
tekeningen
12 Stoel + tafel =
huis
13
ontdekken en ervaren van oppervlakte Kronkelweggetjes 16 Schaduw-
tekeningen
12 Stoel + tafel =
huis
13
ontdekken en ervaren van inhoud Koekjes bakken 4
ontdekken en ervaren wat gewicht inhoudt Punten scoren 10 Koekjes bakken /
Takelen / De weegwip
4, 5, 6
Rekendoelen spelkaternen
Rekenplein • rekendoelen spellenkaternen • © Malmberg ’s-Hertogenbosch
doel domein doel 5 minuten- spelletjes
activiteit Buiten activiteit Ontdekken activiteit Atelier activiteit Bouwen activiteit
17 Meten vergelijken en ordenen van lengte, omtrek, oppervlakte, inhoud en gewicht
Het rekenschort – Meten
3
lengte Jump / Drumstel 8, 15 De schoenen-
winkel / De was / Het wormenhotel
2, 7, 20 Bomen en
bouwen
14
omtrek De dierentuin /
Het wormenhotel 8, 20
oppervlakte Drumstel 15 De dierentuin /
Vlotten bouwen
8, 19 Bomen en
bouwen
14
inhoud Literspel 19 Waterflessen 9 Een boot vol 14 Bomen en
bouwen
14
gewicht Punten scoren 10 Een boot vol 14
18 Meten lengte, omtrek, oppervlakte, inhoud en gewicht meten met een natuurlijke maat
Het rekenschort – Meten
3
lengte Meters meten 7 Onder de grond 17 Vlechtwerk 8 Een hok voor
olifant / Labyrint 6, 15
inhoud
omtrek en oppervlakte Om de wei / Een
hok voor olifant 1, 6
gewicht alle grootheden
Meten: tijd Meten 7
Rekendoelen spelkaternen
Rekenplein • rekendoelen spellenkaternen • © Malmberg ’s-Hertogenbosch
doel domein doel 5 minuten- spelletjes
activiteit Buiten activiteit Ontdekken activiteit Atelier activiteit Bouwen activiteit
19 Meten: tijd omgaan met begrippen rond tijdsindeling: namen van de dagen vd week, delen van de dag, seizoenen en namen van de maanden
Seizoenkwartet 20 Verjaardags-
kalender
19
20 Meten: tijd tijdsbegrippen in dagelijkse situaties herkennen en begrijpen
21 Meten: tijd gebeurtenissen in de goede volgorde beschrijven en ordenen
Koekjes bakken 4
22 Meten: tijd aangeven welke activiteiten langer of korter duren Tijdrace 11
23 Meten: tijd meten van tijd met (informele) tijdmeters Tijdrace 11 De zandloper 3
24 Meten: tijd weten dat je tijd verschillend kunt beleven (objectief en subjectief)
25 Meten: tijd oriënteren op de klok De klok 18
26 Meten: tijd gebruiken van eenvoudige kalenders Verjaardags-
kalender
19
27 Meten: tijd kritisch denken en redeneren over tijd in eenvoudige probleemsituaties
De zandloper 3
28 Meten: geld weten dat bedragen laten zien hoe duur voorwerpen zijn en dat je die voorwerpen kunt 'ruilen' tegen geld
De schoenen- winkel / Pinnen / De kringloopwinkel
2, 9, 10
29 Meten: geld gepast kunnen betalen van voorwerpen onder de 10 euro met munten van 1 euro
De kringloop- winkel
10
30 Meten: geld redeneren over 'geld en waarde' in eenvoudige probleemsituaties
Pinnen 9
Meetkunde Buiten /
Gekleurde ballen 9, 13
31 Meetkunde: oriënteren en lokaliseren
Het rekenschort – Meetkunde / Meetkunde
4, 8
eenvoudige routes volgen en bekende routes globaal beschrijven
Op pad / Sturen met hoepels
12, 17 De weg van water 15 Labyrint / Bezoek 15, 18
eenvoudige plattegronden aflezen en interpreteren Op pad /
Ballenspeurtocht
12, 14 Een gedekte tafel / Onder de grond
11, 17 Schatzoeken /
Onze klas
16, 17
in eenvoudige situaties ervaren wat wel en wat niet zichtbaar is vanuit bepaalde standpunten
Verstoppertje 13 Stilleven 16 De fotograaf 19
Rekendoelen spelkaternen
Rekenplein • rekendoelen spellenkaternen • © Malmberg ’s-Hertogenbosch
doel domein doel 5 minuten- spelletjes
activiteit Buiten activiteit Ontdekken activiteit Atelier activiteit Bouwen activiteit
32 Meetkunde: construeren construeren Het rekenschort –
Meetkunde 4
tweedimensionale afbeeldingen van
driedimensionale figuren herkennen en omgekeerd
Balpatronen 18 Kleedjes
knippen / Vormenkunst / Verjaardagstaart
7, 13, 14 Onze klas 17
een bouwwerk of constructie (na)bouwen ook als deze als foto is afgebeeld of in een stappenplan wordt weergegeven
De watermuur / Spelen met dozen
19, 20 De tunnel / Vlotten bouwen
18, 19 De klok 18 Om de wei /
Mien bouwt een huis / Naar de overkant / De toren / Een hok voor olifant / De hut van de boswachter / Na-apen / Een paleis / De knikkerbaan / Stevige kranten / Bomen en bouwen
1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 11, 1, 14
de regelmaat in patronen herkennen, deze uitleggen en voortzetten zoals tekenen, rijgen, kleuren, met mozaïek of kralenplank, bouwen
Weven/ Spiegelen met kralen / Verjaardagstaart / Slinger / Verven met touw
9, 11, 14, 15, 17
construeren met papier en op papier Vouwen /
Kleedjes knippen / Vlechtwerk / Kriebelbeesten / Pixels tekenen
2 t/m 6, 7, 8, 10, 20
Rekendoelen spelkaternen
Rekenplein • rekendoelen spellenkaternen • © Malmberg ’s-Hertogenbosch
doel domein doel 5 minuten- spelletjes
activiteit Buiten activiteit Ontdekken activiteit Atelier activiteit Bouwen activiteit
33 Meetkunde: opereren met vormen en figuren
Het rekenschort – Meetkunde
4, 8
de meetkundige figuren cirkel, driehoek, vierkant, rechthoek benoemen
Vormenkunst 18 De toren 4
vierkanten, rechthoeken, cirkels en driehoeken in voorwerpen uit de omgeving herkennen
Vormenkunst 18
voorwerpen sorteren op minimaal twee kenmerken Logiblokken 11 De was 7 Rommelkoffer 12
ervaringen opdoen met schaduw Schaduw-
tekeningen
12
ervaring opdoen en experimenteren met spiegelen Om een hoekje
kijken
13 Spiegelen met
kralen
11 Een huis voor Sam en Mas
5
Meetkunde ruimtelijke en meetkundige begrippen herkennen en gebruiken
Logiblokken / Wat zie je? / Balpatronen
11, 14, 18 Sturen met hoepels / Verstoppertje
13, 17 Om een hoekje kijken / De weg van water / Levend programmeren / De tunnel
13, 15, 16, 18
Vouwen/ Weven / Vormenkunst / Stilleven
2 t/m 6, 9, 13, 16
Na-apen / Een paleis / Rijden maar! / Schatzoeken
8, 9, 10, 16
redeneren over eenvoudige meetkundige problemen Levend
programmeren
16 Rommelkoffer 12 Rijden maar! /
De knikkerbaan / Stevige kranten / Stoel + tafel = huis
10, 11, 12, 13
Verhoudingen begrijpen dat je hoeveelheden kunt vergelijken door objecten gesorteerd in rijen te leggen, waardoor een eenvoudig beelddiagram ontstaat
construeren van een beelddiagram of een staafdiagram en de informatie kunnen aflezen
Rekendoelen spelkaternen
Rekenplein • rekendoelen spellenkaternen • © Malmberg ’s-Hertogenbosch