• No results found

WIJKGEMEENTE DE SCHAKEL. Paascyclus. Liturgie boekje online kerkdiensten Overzicht van buiten activiteiten

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "WIJKGEMEENTE DE SCHAKEL. Paascyclus. Liturgie boekje online kerkdiensten Overzicht van buiten activiteiten"

Copied!
24
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

WIJKGEMEENTE DE SCHAKEL

Paascyclus

Liturgie boekje online kerkdiensten

Overzicht van buiten activiteiten

(2)

1

Van de projectgroep Aftel kalender en Buiten bloemschikking

met Palmpasen en in de Stille Week De Schakel Camminghaburen 2021 De 40 dagen tijd eindigt op zaterdag 27 maart 2021 en op 28 maart 2021 is het Palmpasen. Tot aan de 27e maart a.s. hebben we de Aftelkalender gemaakt en op diezelfde dag hebben we de inzameling van het puzzelwoord van de kinderen. In ruil voor het goede woord krijgen zij op deze zaterdag de Palmpasen stokken met en alle benodigdheden voor Palmpasen. Hierbij kun je denken aan deeg en recept voor broodhaantje en andere versieringen voor de stok. De 28eis formeel de 40e dag van het Aftellen.

Om toch Palmpasen te vieren staat voor zondag 28 maart a.s. het volgende op het programma.

Kindernevendienst:

Voor de kerkdienst komen de kinderen van de kindernevendienst met hun Palmpasenstok naar de Schakel. Zij mogen in optocht door de voordeur van de Schakel en lopen via de kerkzaal naar de achterdeur en kunnen dan nog een rondje maken zodat we ze nog een keer zien als ze voor de Schakel langs lopen. Ze mogen daarna weer naar huis.

Tieners:

Worden uitgenodigd om rond 11.00 uur in de Grote Kerkzaal te komen voor een CHILL-ontmoeting. Dit is om elkaar te spreken en om lekkers uit te delen, in ontspannen sfeer. Eerder in de week wordt een uitnodiging gestuurd aan de tieners om na te denken over muzieknummers die van betekenis zijn geweest in de afgelopen periode. Wat zegt het nummer, waarom luisterde je hiernaar en wat

heeft het voor jou betekend ? Liesbet en Judith zorgen voor lekkers en voor muziekboxen.

Na het Chillen gaan we samen werken aan 5 poppen voor de Actie van KampMorra. Hiervoor is al een oproep gedaan om takken/stokken aan te leveren en is er gevraagd om bovenkleding aan te leveren. De

gemeenteleden kunnen dit zondagochtend de 28e maart tot 13.00 uur bij de kerk brengen. (zie ook www.kampmorra.nl)

(3)

2

De poppenactie is door Anja Bakker rondgestuurd. Er worden bij Clara en Dick deze week ook 35 poppen gemaakt. Over materiaal en vervoer ed kunnen we samenwerken.

Next Level:

De groep van 17 jaar en ouder hebben we al een tijdje niet gezien. Het lijkt ons leuk om deze oudere jongvolwassenen ook bij elkaar te roepen vanaf 13.00 uur. Even horen hoe het met hun gaat. Ook zij kunnen 5 poppen maken samen voor de actie Kamp Morra.

Dan gaan we na de 28e maart verder de Stille Week in. Deze loopt van maandag 29 maart tot en met Paaszondag 4 april 2021.

Zondag 28 maart 2021:

Van duimdikke takken wordt buiten bij de Schakel gewerkt aan een

levensgroot kruis. De contouren zijn te zien, ruig gemaakt, kaal. De stokken, takken, twijgen worden aan het kruis bevestigd. Deze zondag is de overgang naar de Stille Week mbt de schikkingen.

Inbreng duimdikke takken tot 13.00 uur door iedereen.

En voor kamp Morra kan ook bovenkleding worden ingebracht.

Thema Stille Week aftelkalender : Een nieuwe start.

Maandag 29 maart 2021: Start van de Stille Week Aftelkalender en de Vlakjeskalender, Dag 7. Geen activiteit bij de kerk.

Dinsdag 30 maart 2021: Aftelkalender A4 en Vlakjeskalender, Dag 6. Geen activiteit bij de kerk

Woensdag 31 maart 2021 : Aftelkalender A4 en Vlakjeskalender, Dag 5. Geen activiteit bij de kerk

Donderdag 1 april 2021, witte donderdag, Dag 4.

Van 16.00 uur tot 19.00 uur kerk open. De mensen kunnen smalle repen witte/crèmekleurige stof brengen, die symbool staan voor de

windselen. Bij het kruis staan (vanwege de corona periode in verpakt materiaal) : crackers en pakjes druivensap

Kerkdienst : 19.30 uur, voorganger is ds. Jaap Goorhuis Vrijdag 2 april 2021, Goede Vrijdag, Dag 3.

(4)

3

Van 16.00 uur tot 19.00 uur kerk open. De windsels worden aan het kruis geknoopt door gemeenteleden. Mensen mogen brengen rode anemonen en judaspenning brengen. De rode bloemen kunnen in het hart van het kruis worden geplaatst. Het lijden wordt hiermee gesymboliseerd.

Kerkdienst : 19.30 uur, voorganger is ds. Jaap Overeem Zaterdag 3 april 2021, Stille Zaterdag, Dag 2.

Van 16.00 uur tot 19.00 uur is de kerk open.

De windsels liggen op de grond, om het kruis, mensen mogen gele en/of witte chrysanten, gerbera’s brengen en leggen deze om het kruis. (geen andere kleur)

Dit symboliseert het gedenken.

Kerkdienst : 19.30 uur, voorganger is ds Jaap Overeem Zondag 4 april 2021, Pasen, Dag 1.

De bloemen zijn in het kruis gestoken, de installatie komt rechtop te staan, het kruis leeft. Het kruis wordt aan de Schakel bevestigd.

Dit symboliseert de opstanding.

Kerkdienst : 09.30 uur, voorganger is Jaap Goorhuis, de dienst duurt langer vanwege tot 11:50

Tussen 10.30 uur en 11.00 uur is er een Impressie te zien van de afgelopen week Om 11.00 uur : wordt het kruis aan de Schakel gehangen.

Tot slot: Zo zijn we op weg naar Pasen, samen, verbonden met elkaar, ieder toch op zijn eigen tijd wanneer het past met als centraal punt het kruis waar alles samenkomt. Uiteraard doen we dit alles met inachtneming van de maatregelen die gelden en die we niet overtreden. Geen optocht, geen lange rijen, denken om handhygiëne en mondkappen.

(5)

4

Palmpasen Dienst 9:30 Liesbet Geijlvoet

Wat is het een grote stap om van het kleine twijgje van Jesse (het kerstkind in de kribbe) te denken tot deze volwassen man die toegewuifd wordt met grote palmtakken.

Moeilijk om te denken van palmpaasstokken, zo mooi versiert, tot aan een kruis van hout.

We willen in de

palmpaasdienst een begin maken met het thema van de takken, de boom en het houten kruis. Want in de stille week willen we een buitenschikking maken die deze weg van kale takken, doornen en stekels tot een kruis van hout aflegt. Om op Paasmorgen te komen tot een van bloemen overstromende schikking in kruisvorm aan de kerktoren.

In de palmpaasdienst horen we de tekst van Jesaja 11 over de twijg. We horen het kinderverhaal ‘de drie bomen’ en een lied over een de boom van psalm 1. En uiteraard het verhaal van de intocht in Jeruzalem. Stap voor stap ..

Verder gebeurt er ook nog: De kinderen lopen met hun palmpaas door de kerk , de tieners komen later samen rond liederen die hoop geven in de Lockdown, Next Level gaat in de middag ook nog samen chillen.

En buiten worden duimdikke takken gebracht En de poppen voor de actie Kamp Morra gemaakt.

(6)

5

HET PAASTRIDUUM

Zo ongeveer 150 tot 180 jaar na Christus zette zich in de kerk de gewoonte door om het Paasfeest te vieren op de eerste zondag na de volle maan in de lente.

Ruim twee eeuwen later zien we een uitbreiding van de Paasviering in Jeruzalem. Daar leefde toen een bisschop Cyrillus die, samen met zijn monniken, ernst wilde maken met de vraag van Jezus aan zijn volgelingen:

'zijn jullie dan niet in staat om één uur met mij te waken?'

Deze bisschop en de zijnen gaan dan op alle plaatsen die het evangelie aangeeft, de gebeurtenissen gedenken die Jezus en zijn volgelingen in de week vóór de kruisiging hebben meegemaakt: op donderdag de zalving door een vrouw en de voetwassing aan de maaltijd. In de nacht van donderdag op vrijdag: Jezus in Gethsemané, de gevangenneming, het proces voor de Hoge Raad en voor Pilatus en daarna voor Herodes. Op vrijdagmorgen: de gang

(7)

6

naar het kruis, de kruisiging, het sterven van Jezus en zijn begrafenis. In de Paasnacht die volgt na de Stille Zaterdag waarop Jezus' afdaling in het rijk van de dood gedacht wordt, worden dan de nieuwe doopleerlingen (de catechumenen) voorbereid op hun doop. De dienst duurt de hele nacht, of liever: men is de hele nacht bijeen, lezend, zingend en biddend en bij het krieken van de dag wordt er in het eerste morgenlicht gedoopt. De doopleerlingen worden, als pasgeboren kinderen, in witte klederen gehuld en treden zo toe tot de gemeente, die de maaltijd viert van de opgestane Heer.

Zo is het langzamerhand de gewoonte geworden om de drie dagen voor Pasen als bijzondere dagen te vieren: Witte Donderdag, Goede Vrijdag, Stille Zaterdag en de Paasnacht die uitloopt in de Paasmorgen. Zijn dit nu drie of vier dagen? De mogelijke verwarring op dit punt verdwijnt wanneer we bedenken dat volgens joodse telling de dag begint bij het vallen van de nacht.

Donderdagavond tot vrijdagavond is dan eerste dag. Vrijdagavond tot zaterdagavond de tweede en zaterdagavond tot zondagavond is de derde dag. Zo komt men dus aan de naam 'Triduüm Sacrum', de heilige drie dagen.

WITTE DONDERDAG 19:30 voorganger: ds. Jac. Goorhuis

De naam van deze wake hangt vermoedelijk samen met de liturgische kleur wit die behoort bij de viering van de Tafel. Uit de profeten wordt Exodus 12 gelezen, de instelling van het Pascha. Deze lezing bepaalt ons erbij dat het juist dit Pascha was dat Jezus vurig begeerde te eten met zijn discipelen (Luk.

22,15). Bij deze laatste Paasviering met hen breekt Hij het brood en spreekt de dankzegging uit: 'Gezegend zijt Gij, Heer onze God, Koning der wereld, die het brood uit de aarde laat uitspruiten'. Even later zegt Hij dan: 'dit brood is mijn lichaam' en Hij duidt daarmee aan dat God ook dit brood uit de aarde zal doen uitspruiten. Het zal daaruit worden opgewekt in de gestalte van de gemeente, die lichaam van Christus is. Deze gemeente is het nieuwe verbond in zijn bloed, waarnaar Jezus de beker der dankzegging laat verwijzen.

Zo wordt bij deze maaltijd op de Witte Donderdag de exodus uit de slavernij van Egypte geactualiseerd tot een nieuwe uittocht, iets wat bij joodse paasvieringen overigens heel gebruikelijk was en nog is. Het nieuwe is dat de

(8)

7

Jezusgemeenschap niet ten onder zal gaan, maar een blijvende gestalte zal zijn van de uittocht uit alle verslavende en onderdrukkende verhoudingen.

Een gemeenschap waar het onderscheid tussen slaaf en vrije, jood en Griek, man en vrouw als een altijd weer onderdrukkend mechanisme zal zijn opgeheven. Een gemeenschap van gelijken die hun leven met elkaar delen, gelijk zij ook brood en wijn met elkaar delen 'tot zijn gedachtenis'.

Dit laatste wordt op Witte Donderdag uitdrukkelijk aan de orde gesteld door de brieflezing. De Tafel vieren betekent: het lichaam onderscheiden. Bedoeld wordt het lichaam van Christus (de gemeente) onderscheiden. Dat wil zeggen: vieren met het oog op de rechte onderlinge verhoudingen. Het brood breken 'tot zijn gedachtenis' kan niets anders betekenen dan dat men elkaar het brood in de mond en het licht in de ogen gunt. Wie dat niet met elkaar verbindt, onderscheidt het lichaam niet en eet en drinkt zichzelf een oordeel.

Dat wil zeggen: zo iemand ontmaskert zichzelf als één tegen wie de Zoon des Mensen zegt: gaat weg van Mij gij werker der ongerechtigheid.

Overeenkomstig het voorschrift van Exodus 12 wordt de maaltijd op Witte Donderdag gevierd met ongezuurd brood in de vorm van matses. Het evangelie is Johannes 13, het verhaal van de voetwassing. Hier wordt in een ander beeld hetzelfde uitgedrukt als in de beide andere lezingen: elkaar de voeten wassen, elkaar dienstbaar zijn, is de nieuwe bevrijding uit het diensthuis van discriminatie en onderdrukking waarvan de avondmaalsgemeenschap de liturgische en de gemeente in al haar leden de maatschappelijke uitdrukking is.

Orde van Dienst INTREDE Bemoediging

v. Onze hulp is de Naam van de Heer a. Die hemel en aarde gemaakt heeft antifoon

v. Wij mogen ervoor bewaard blijven te roemen anders dan in het kruis van onze Heer Jezus Christus, in wie ons heil is, ons leven en verrijzenis, door wie wij verlost en bevrijd zijn.

a. Amen. (naar Galaten 6, 14).

(9)

8

psalm a. God zij ons genadig en zegene ons Hij doe zijn aanschijn over ons lichten

opdat men op aarde uw weg kenne onder alle volken uw heil (psalm 67: 2-3) kyrië- en christushymne

v. Laten wij bidden voor een ontvankelijk hart in deze dagen van de Goede Week,

om ruimte voor God in ons midden.

v. Laten wij bidden dat wij trouw zullen zijn aan de weg van Jezus.

Hij leefde niet voor zichzelf. Hij was een mens van liefde en vergeving.

v. Laten wij bidden

dat in ons de eensgezindheid groeien mag van Hem die een dienstknecht werd:

Dat wij, in zijn Geest, elkaar zullen dienen.

v. God,

(10)

9

met eerbied gedenken wij Jezus, uw Zoon.

Geef, zo bidden wij, dat zijn naam en levensweg, zijn woord en voorbeeld, ons tot zegen mogen zijn.

a

.

v. Hij heeft zichzelf ontledigd, Hij is niet meer dan een dienstknecht geweest, in alles gelijk geworden aan de mensen.

a. Laat die gezindheid bij ons zijn tot eer van God de Vader!

v. Hij is gehoorzaam geworden tot de dood, tot de dood op het kruis.

Christus, de gestalte van God.

a. Laat die gezindheid bij ons zijn tot eer van God de Vader!

(toonzetting: Gerrit Jan Niemeijer) DE SCHRIFT

groet v. De Heer zal bij u zijn a. ook met u zij de Heer.

thora Exodus 12, 1-28 zingen ZG 1-35

lezing brief 1 Korinthiërs 11, 20-32 acclamatie evangelie

(11)

10

Johannes 13, 1-17 acclamatie

enkele woorden ter overweging zingen ZG 8-75

DE TAFEL

v. Aan de tafel van onze Heer

gedenken wij, bij de tekenen van brood en wijn, hoe Hij met ons gesproken heeft

op die avond voor zijn dood, toen Hij zei:

‘Voorwaar ik zeg U:

wie ontvangt die ik zend, ontvangt mij, en wie Mij ontvangt, ontvangt Hem die Mij gezonden heeft’. (Joh. 13,20)

v. Het brood dat wij breken is de gemeenschap aan het lichaam van Christus.

a. Maranatha!

De beker der dankzegging die wij dankzeggende zegenen is de gemeenschap aan het bloed van Christus

a.Kom Heer Jezus, Kom!

(12)

11

Brood en beker spellen ons een nieuwe wereld waar alle mensen leven in vrede en vreugde.

Om die wereld bidden wij zoals Jezus ons geleerd heeft:

Onze Vader (oude tekst)

slotlied De Olijfberg (Thomas Naastepad) Wij verlaten de kerk in stilte

Goede Vrijdag 19:30

Ds. Jaap C. Overeem, geestelijk verzorger Talant en dominee. Stiens

Lijdensweg. Dat is een woord dat we liever niet gebruiken en waar we liever ook niet over praten. Een lijdensweg confronteert je met gebrokenheid, van jezelf, van je naaste, van de wereld om ons heen. We zouden een lijdensweg het liefst beëindigen of oplossen. Maar als je echt er voor iemand wilt zijn, dan moet je het met hem of met haar uithouden. Deze viering is een manier om het uit te houden bij Jezus. Het is een eerbetoon aan de weg die Jezus ging.

Er is in de christelijke traditie veel gezegd over de betekenis van Jezus' lijden.

Vaak gaat het over dat Jezus onschuldig was en dat hij zijn lijdensweg voor ons ging. Dat is best confronterend, want dat wil zeggen dat ook wij aandeel hebben in de dood van Jezus. Vaak voel je dat ook wel als je goede vrijdag viert. Misschien is het het beste om dat niet op te lossen, maar te laten staan en jezelf de vraag te stellen: wat doet het lijden van Jezus mij? Maar ook: wat doet het lijden in de wereld met mij?

Deze dienst volgt de zeven kruiswoorden van Jezus. Ik nodig u uit die (zachtjes) met mij mee te spreken. De zang gebeurt door voorzangers.

Maar thuis kunt u natuurlijk ook meespreken of meezingen. Of kunt u ook thuis zeven kaarsen aansteke of inkleuren in dit boekje.

(13)

12

(14)

13

Dienst begint in stilte Gebed

Heer Jezus Christus,

Vandaag worden wij stil en noemen wij uw naam. Uit respect voor de weg die u gegaan bent. U kreeg klappen maar hebt niets gedaan, u nam schuld voor wat u niet gedaan hebt. U droeg waar u geen deel aan had. Wilt u deze dienst aanvaarden als een eerbetoon aan u? Geef dat met het doven van uw leven het geloof juist niet uitdooft, maar sterker wordt en geef dat wij steeds meer op u gaan lijken, zonder dat wij hoeven te dragen wat u droeg, want dat is al gedragen. Amen.

Lezing: Jezus overgeleverd aan Pilatus (Lucas 22, 66-71)

Toen het dag werd, kwam de raad van oudsten van het volk bijeen.

Hogepriesters zowel als schriftgeleerden, en ze leidden hem voor hun raadszitting. Ze zeiden: “Als u de Messias bent, zeg het ons dan”. Maar Jezus antwoordde: “Als ik het u zeg, gelooft u mij toch niet. En als ik een vraag stel, antwoordt u toch niet. Maar vanaf nu zal de Mensenzoon gezeten zijn aan de rechterhand van de Almachtige”. Toen zeiden allen: “U bent dus de Zoon van God ?”. Hij antwoordde: “U zegt dat ik het ben”. Ze zeiden: “Waarvoor hebben we nog getuigenverklaringen nodig? We hebben het immers zelf uit zijn eigen mond gehoord!”. Ze stonden allen op.

Zingen: Agnus Dei (Sela) Lezing: Lucas 23: 26-29; 33-34

Toen Jezus werd weggeleid, hielden de soldaten een zekere Simon van Cyrene aan, die net de stad binnen kwam. Ze legden het kruis op zijn rug en lieten het hem achter Jezus aandragen. Een grote volksmenigte volgde Jezus, evenals enkele vrouwen die zich op de borst sloegen en over hem

weeklaagden. Jezus,keerde zich echter naar hen om en zei: “Dochters van Jeruzalem, huil niet over mij. Huil liever over jezelf en je kinderen”.

Aangekomen op de plek die schedelplaats heet, werd hij gekruisigd, samen met twee misdadigers, de één rechts van hem, de ander links. Jezus zei:

(15)

14

Allen: VADER, VERGEEF HET HUN, WANT ZIJ WETEN NIET WAT ZIJ DOEN.

1e kaars wordt aangestoken en een roos wordt in het doopvont geplaatst Zingen: LB 130c: 1

Lezing: Lucas 23, 39-43

Een van de gekruisigde misdadigers zei spottend tegen hem: “Jij bent toch de Messias? Red jezelf dan en ons erbij”. Maar de ander wees hem terecht met de woorden: “Heb jij dan zelfs geen ontzag voor God nu je dezelfde straf ondergaat? Wij hebben onze straf verdiend en worden beloond naar onze daden. Maar die man heeft niets onwettigs gedaan”. En hij zei tot Jezus:

“Jezus, denk aan mij wanneer u in uw koninkrijk komt”. Jezus antwoordde:

Allen: IK VERZEKER JE: NOG VANDAAG ZUL JE MET MIJ, IN HET PARADIJS ZIJN.

2e kaars wordt aangestoken en een roos in het doopvont geplaatst Zingen: LB 130c: 2

Lezing: Joh. 19: 25-27

Bij het kruis van Jezus stonden zijn moeder met haar zuster, Maria, de vrouw van Klopas, en Maria uit Magdala. Toen Jezus zijn moeder zag staan, en bij haar de leerling van wie hij veel hield, zei hij tegen zijn moeder:

Allen: DAT IS UW ZOON en daarna tegen de leerling: DAT IS JE MOEDER 3e kaars wordt aangestoken en een roos in het doopvont geplaatst Zingen: LB 130c: 3

Lezing: Matteüs 27: 45-47

Rond het middaguur viel er duisternis over het hete land, die drie uur aanhield. Aan het einde daarvan, in het negende uur, gaf Jezus een schreeuw en riep luid: “Eli, Eli, lema sabachtani?” Dat wil zeggen:

Allen: MIJN GOD, MIJN GOD , WAAROM HEBT U MIJ VERLATEN?

(16)

15

4e kaars wordt aangestoken en een roos in het doopvont geplaatst Stilte

Lezing: Johannes 19: 28

Toen wist Jezus dat alles was volbracht, en om de Schrift geheel in vervulling te laten gaan, zei hij:

Allen: IK HEB DORST

5e kaars wordt aangestoken en een roos in het doopvont geplaatst Lezing: Johannes 19: 29-30

Er stond daar een vat water met azijn; ze staken er een majoraantak met een spons in en brachten die naar zijn mond. Nadat Jezus ervan gedronken had, zei hij:

Allen: HET IS VOLBRACHT Zingen: Via Dolorosa (Sela) Lezen: Lucas 23: 44-47

Rond het middaguur werd het donker in het hele land omdat de zon

verduisterde. De duisternis hield drie uur aan. Toen scheurde het voorhangsel van de tempel doormidden. En Jezus riep met luide stem:

Allen: VADER, IN UW HANDEN LEG IK MIJN GEEST Toen hij dat gezegd had, blies hij de laatste adem uit.

6e kaars wordt aangestoken en een roos in het doopvont geplaatst Zingen: LB 130c: 4

Instrumentaal: Prelude in C-moll van Chopin

(17)

16

Aanbidding van het kruis – bij het doopvont.

Trouwe God en vader van Jezus Christus, de mensenzoon.

Het heeft niet veel om het lijf, een dode Jezus aan het kruis. Hier laat de mensheid zich van haar slechtste kant zien. Roepen om bloed, om het nemen van een leven van een ander. Alsof de wereld er ook maar iets beter van wordt, als een mensenkind uit de weg wordt geruimd. We bidden, uit respect voor het kruis, voor de lijdensweg die Jezus is gegaan.

We bidden, uit schaamte voor hoe lelijk de wereld kan zijn en uit schuld, omdat we zelf soms ook meedoen. Wilt u vergeving geven, als de wereld lelijk is en als wij lelijk doen?

We noemen u dat het lijden van Jezus niet op zichzelf staat. Er is zoveel lijden in de wereld om ons heen. Dat kunnen wij niet wegnemen, maar we kunnen het wel noemen. We bidden dat ze troost mogen vinden omdat u weet wat lijden is, en dat er een weg uit lijden is.

Maak dat wij niet verzanden in egoïsme, over hoe moeilijk wij het hebben in deze tijd, maar dat we onze plek weten en dat we als het gaat over:

“waarom?” onze plek weten.

Elke bloem, elke roos is een gebed. En elke kaars is een teken van hoop. Wilt u alles wat leidt tot geloof, vertrouwen en liefde zegenen, zodat het groeit.

Amen.

7e kaars wordt aangestoken en een roos in het doopvont geplaatst Muziek: Dies Irae, uit het requiem van Dvorak,

De paaskaars wordt gedoofd Dankgebed

Uit diep respect voor u doven wij het licht. Dat licht is maar een symbool, maar het betekent dat u bent afgedaald tot in de diepste duisternis van de dood. Godzijdank blijft u daar niet maar gaat u door en mag met Pasen het nieuwe leven

doorbreken. Dankuwel voor de weg die u gaat, dank u voor het offer en geef

(18)

17

dat ons leven een danklied voor u mag zijn. Vergeef ons, waar ons leven en het licht van Pasen niet met elkaar rijmen en doof in ons uit wat er niet hoort te zijn.

Wij prijzen u, omdat wat een vreselijke nederlaag lijkt – een dood aan het kruis, voor u het begin is van redding en nieuw leven.

Amen.

Zegen

Paaszaterdag: de vijf Sola's. Een verhalende viering

Toelichting bij de viering

In dit gekke jaar worden we teruggeworpen op onszelf. Corona is nu een vol jaar bij ons en het wordt al de tweede online paascyclus. In deze viering wil ik graag stilstaan bij wat de essentie van ons geloof is. We worden in deze tijd gedwongen om terug te keren tot de kern. De paasnacht – ook zo'n nacht waarin je stilstaat bij de kernwaarden van het geloof – is zo'n moment.

Vannacht worden wij teruggeworpen tot onze essentie. Wie zijn wij nu eigenlijk en wat betekent het om ons Christenen te noemen? Wat wil de reis van Christus door de dood nu eigenlijk zeggen?

De reformatie benoemde vijf sola's, als hulpmiddel om terug te keren naar de kernwaarden van het geloof. Sola is Latijn en het betekent: “Alleen door...” Zo wilden ze in de tijd van de reformatie benoemen wat de kernwaarden waren van het geloof. Zo is het idee ontstaan om een aantal liturgische

basismomenten in de paasnacht (het belijden van het geloof, het

binnenbrengen van de nieuwe paaskaars en de doopgedachtenis te gieten in een viering die gaat over de vijf sola's van de reformatie.

Deze viering is ook verschenen als voorbeeldviering voor Eredienst Creatief – een stichting die zich bezighoudt met de vernieuwing van de eredienst in Nederland.

Ds. Jaap C. Overeem, geestelijk verzorger Talant en dominee. Stiens

(19)

18

Introïtus: Psalm 65: 1 en 2 (heel zacht gezongen) Gebed

Uitleg over wat wij gaan doen Sola Fide (Alleen door geloof)

Allen gaan staan en belijden hun geloof: (zang door voorzang) LB 342: In God de Vader op zijn troon

Allen zitten

Sola Gratia (Alleen door genade) Romeinen 3: 20-26

LB 598: (Dans nos obscurités)

De Paaskaars wordt binnengebracht en gedoopt.

Sola Scriptura (Alleen door de Schrift)

Lieve vrienden, wij moeten elkaar liefhebben. Want de liefde komt van God.

Iedereen die liefheeft, is een kind van God en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

God heeft zijn liefde aan ons laten zien door zijn enige Zoon naar de wereld te sturen. Dankzij zijn Zoon krijgen wij het eeuwige leven.

De liefde komt van God. God had ons al lief voordat wij hem liefhadden.

Omdat God ons liefhad (…) Zingen: LB 528: 1,4,5

(…) Niemand heeft God ooit gezien. Maar als we van elkaar houden, blijft God in ons. Dan is zijn liefde in ons volmaakt geworden.

(20)

19

Solo Christo (Alleen door Christus) Romeinen 6: 3-11

Doopgedachtenis Zingen: LB 625

Soli Deo Gloria (Alleen aan God de eer) Allen gaan staan

Dankgebed

We zegenen elkaar: LB 425

(21)

20

Paasmorgen

Verrezen ben ik en nog altijd ben ik bij U.

Gij hebt uw hand op mij doen rusten;

wonderbaar is uw wijsheid.

Gij doorgrondt mij Heer en kent mij;

Gij kent mijn rusten en mijn opstaan.

(psalm 139)

De Schriften als geheel zijn opstandingsgetuigenis. In de Paaswake komt dat tot uitdrukking in de lezingen uit Genesis, Exodus en uit de profeten: de schepping van het licht, de bevrijding uit Egypte en de leven scheppende geest van God. Op de Paasmorgen lezen wij opnieuw uit Exodus. Het opstandingsbericht lezen wij uit Johannes en daartussen luisteren wij naar Paulus. ‘Zoekt de dingen die boven zijn, waar Christus is, gezeten aan de rechterhand Gods’ schrijft hij. Daaraan ontleend begint het tafelgebed ook altijd met de oproep ‘Verheft uw harten!’ Dat betekent dat je opstandig gaat leven, opstandig tegen de doodsmachten in jezelf en om ons heen. Dáártoe blaast Jezus, volgens het evangelie, Heilige Geest op zijn discipelen en dus ook op ons, met de woorden: gelijk de Vader mij gezonden heeft, zend ik ook u. Om de komst van die Geest roepen wij aan de Tafel van de Heer: Kom Geest van God! Waar wij die Geest ontvangen en aanvaarden staat Christus op in ons. De gedoopte gemeente is zijn opstandingslichaam. Waar de gemeente met Pasen haar doop gedenkt en de maaltijd viert kan met recht geroepen worden: De Heer is waarlijk opgestaan! Vanwege de

coronamaatregelen vieren wij de maaltijd in aangepaste vorm.

ds. Jac. Goorhuis

(22)

21 INTREDE

bemoediging v. Onze hulp is de Naam van de Heer a. Die hemel en aarde gemaakt heeft.

kyrië en gloria nlb 299 e DE HEILIGE SCHRIFT Zondagsgebed v. God, uw Woord bevrijdt

uw licht verdrijft het donker,

uw geest wekt tot leven uit de doden, zo betuigen ons de Schriften.

Wij bidden:

a. Schrijf Gij dit nieuw in onze harten, vandaag en alle dagen

door Jezus Christus de opgestane Heer.

Amen.

eerste lezing Exodus 14, 9-14 zingen nlb 605

uitleg

brieflezing Kolossenzen 3, 1-17 acclamatie nlb 339 f

uitleg

evangelie Johannes 20, 1-29 acclamatie nlb 339 b uileg

orgelspel zingen nlb 620:

DE TAFEL

dankgebed en voorbeden acclamatie lied 333

v. In de tekenen van brood en wijn

(23)

22

zijn wij verbonden met elkaar

tot het opgestane lichaam van onze Heer, gestalte van zijn Rijk dat komt.

v. Het brood dat wij breken

is de gemeenschap aan het lichaam van Christus a. Maranatha!

v. De beker der dankzegging, die wij dankzeggend zegenen is de gemeenschap aan het bloed van Christus.

a. Kom Heer Jezus kom!

v. Brood en beker spellen ons een nieuwe wereld waar alle mensen leven in vrede en vreugde. Om die wereld bidden wij zoals Jezus ons geleerd heeft:

Onze Vader (oude stijl) slotlied lied 659

zegen (gezongen amen)

Na de dienst wordt de kruisvormige bloemschikking aan de kerktoren opgehangen. Deze zal daar in de Paasdagen ons herinneren aan alle mensen die met Pasen niet bij elkaar mogen komen.

We wensen iedereen Een gelukkig Pasen

(24)

23

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

• heel veel woorden uit onze taal komen uit het Latijn of Grieks.. • ook het leven en denken van de

Jazeker, Cees had ‘s nachts het lichtsnoer in het verlengsnoer van de koelkast gestopt en voor deze keer de haspel maar niet terug onder de caravan ge- legd.. Er zat genoeg water

De engelen beschermen jou toch?” Maar Jezus antwoordde: “Wij geloven ook dat het niet goed is om God op de proef te stellen.”Toen hield de duivel ermee op. Hij liet Jezus voorlopig

We wensen u heel veel inspiratie met deze bijzondere kalender en heel veel plezier bij de wekelijkse puzzeltocht..

Gelet op de administratieve last die voor de school voortvloeit uit het informeren van beide gezaghebbende ouders, stellen wij het zeer op prijs wanneer we hierover desondanks

Dank dat God ook nu nog jonge en oudere mensen (jou) roept en gebruikt in Zijn koninkrijk en bid speciaal voor onze

Wij zijn Curio de rotonde Ons onderwijs Wat wordt jouw volgende stap.. Kom

Om deze reden hebben wij de voorkeur dat een kind minimaal 2 dagen per week de kinderopvang bezoekt, wil het zich kunnen hechten aan de pedagogisch medewerkers en de andere kinderen