• No results found

Alvast niet in de tuin

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Alvast niet in de tuin"

Copied!
1
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

K E R K 14

K E R K + L E V E N - 1 5 A U G U S T U S 2 0 0 7

H

ET huwelijk tussen Kim Clijsters en Brian Lynch was ongetwijfeld dé BV- gebeurtenis van de afge- lopen maanden. Niet en- kel werden tijdens het feest in het Limburgse Opitter alle pottenkij- kers geweerd, zowel de burgerlij- ke als religieuze plechtigheid ver- liepen in strikte intimiteit. Burge- meester Gabriëls van Bree ver- bond Kim en Brian dan ook op een ontiegelijk vroeg uur in de echt.

Nog meer vragen riep de religieu- ze plechtigheid op, want die vond plaats in een feesttent in de tuin.

Was er dan wel sprake van een volwaardig kerkelijk huwelijk?

Belofte van trouw

Om te beginnen dient gesteld dat een kerkelijk huwelijk een openbare plechtigheid is. Daarom worden huwelijken voor het al- taar ook steevast aangekondigd in de zondagsvieringen en worden namen en data gepubliceerd in het plaatselijke parochieblad. Pa- rochianen die dat wensen, kun- nen dan komen meevieren. Tij- dens de plechtigheid wordt im- mers verondersteld dat de ge- meenschap kan horen wat het echtpaar elkaar belooft, en stelt de priester of diaken dat de ge- meenschap het paar voortaan als man en vrouw zal beschouwen.

Het kerkelijke huwelijk heet een sacrament. En eigenlijk zijn het de beide huwenden die elkaar het sacrament toedienen. Toch zijn alleen die huwelijken voor de Kerk geldig, indien ze worden ge- sloten in aanwezigheid van de pa- rochiepriester van een van de hu- wenden, van een andere priester of van een diaken. De pries- ter/diaken zegent het nieuw aan- gegane huwelijksleven in en schrijft het neer in de registers van de Kerk. Ook moet de huwe- lijksbelofte van onverbrekelijke liefde en trouw uitgesproken wor- den tegenover twee getuigen. Le- kenvoorgangers mogen geen hu- welijk inzegenen, al voorziet het kerkelijk recht wel deze mogelijk- heid in streken waar geen pries- ters en diakens zijn.

Hans Geybels, woordvoerder van de bisschoppenconferentie, wees er in een reactie op Clijsters’

huwelijk op dat trouwers normaal gezien in een parochiekerk of er- kende kapel elkaar het jawoord geven. „Enkel in een uitzonde- ringssituatie kan de priester het stellen met een plaats die dan als altaar dienst kan doen”, zo stelde hij.

Die vereiste vloeit voort uit de gewoonte van de Kerk om het hu- welijk in te zegenen tijdens een kerkelijke liturgie, bij ons ge- woontegetrouw tijdens een eu-

charistieviering. De trouwbelofte wordt dan uitgesproken na de ho- milie en vóór het aanbrengen van de gaven en de aanvang van het eucharistische dankgebed. En dat heeft een diepe spirituele beteke- nis. Christus is immers het cen- trum van ieder christelijk leven, ook van het huwelijksleven.

Het gebeurt dat priester of dia- ken huwelijkskandidaten sugge- reert om tijdens een niet-eucha- ristische dienst in de kerk te trou- wen, bijvoorbeeld omdat zij bei- den vervreemd zijn van de Kerk of één van hen helemaal niet katho- liek is. Soms vragen trouwlustigen hier zelf om.

Opgepast evenwel. Ook derge- lijke viering is liturgie en het past dat er uit de Bijbel wordt voorge- lezen, gebeden en gezegend. Der- gelijke huwelijksviering heeft net dezelfde waarde als een mét eu- charistie. Indien een diaken voor- gaat bij de huwelijksplechtigheid,

kan dat overigens slechts onder deze vorm.

Vandaag legt menig paartje in de viering graag veel van zichzelf.

Ze kiezen zelf de teksten, willen populaire deuntjes horen klinken.

Dat kan, maar een aantal elemen- ten is en blijft wezenlijk. Zo moe- ten het stel, familie en vrienden het karakter van een kerkelijke viering respecteren en dient er een ondubbelzinnige huwelijks- belofte van levenslange trouw uit- gesproken. Een gedegen voorbe- reiding en een stevig gesprek met de voorganger vooraf is dan ook noodzakelijk.

Goede Herder

Dat brengt ons op een ander element van het kerkelijke hu- wen. Verwacht wordt dat de kan- didaten zich terdege voorberei- den. Een element daarvan is het

gesprek met priester of voorgan- ger, traditioneel gekend als de

‘ondertrouw’. In dit gesprek dient nagegaan of alle voorwaarden voor een kerkelijk huwelijk zijn vervuld, al was het maar dat beide partners uit vrije wil huwen. Met- een kan dan ook gepeild worden naar de verwachtingen tegenover de plechtigheid.

Enkele maanden geleden vroe- gen onze tennisster en haar part- ner of het huwelijk in een tuin mocht plaatsvinden, kwestie van het intieme karakter te garande- ren. Na overleg tussen de pastoor van Opitter, de deken en het bis- dom werd gesteld dat een huwe- lijk in de tuin niet kon, ook niet om een stormloop van het publiek in de kerk te vermijden.

Achteraf bleek dat het jonge stel hun huwelijk had laten inzegenen door een voorganger van de ge- meenschap De Goede Herder, verbonden met Rent-a-Priest, die

tegen betaling vieringen op maat verzorgt. Zo organiseerde Rent-a- Priest enkele maanden geleden elders in Limburg een zogeheten vormselviering voor ontevreden parochianen die in conflict waren verwikkeld met hun pastoor. Het wijst op een verlangen van ontker- kelijkte mensen om hun leven, buiten de kerkelijke gemeen- schap om, toch religieus zin te ge- ven.

Betrokken voorgangers staan evenwel buiten de ambtsstructu- ren van de rooms-katholieke Kerk. Bijgevolg kan het huwelijk waarvan hier sprake dus ook geen kerkelijk erkend rooms-katho- liek huwelijk heten. Wat niet weg- neemt dat we van harte hopen dat betrokkenen gelukkig mogen zijn in hun nieuw aangegaan levens- verbond. O, ja, de richtprijzen van de Goede Herder zijn merkelijk hoger dan in een reguliere paro- chie.

Een andere Bekende Vlaming, VTM-gezicht Tess Goossens, huwde onlangs haar Pascal wel degelijk in de parochiekerk. © Belga

Alvast niet in de tuin

E r i k D e S m e t

Wat kan en mag in een rooms-katholiek huwelijk?

Onze nationale tennislegende Kim Clijsters trouwde met haar Amerikaanse vriend Brian in een tent in de ouderlijke tuin. Paar en familie wilden immers alle potten- kijkers weren en stonden op hun intimiteit. Het heugelijke gebeuren trok ook onze aandacht, want er was discussie of het al dan niet een huwelijk betrof erkend door de rooms-katholieke Kerk. Wat kan, wat mag, als je huwen wilt voor de Kerk?

GOEDKOOPST

assortimentin zijn

Pinda’s geroosterd en gezouten

Jempy 250 g

0,36

€ 11,44/kg

GOEDKOOPSTE

per kg Inditassortiment

Advertentie

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

De Partij voor de Dieren heeft bezwaar tegen het gebruik van wilde dieren voor optochten, omdat wij vinden dat wilde dieren in het wild thuis horen en niet gebruikt dienen te

Door deze sneetjes worden chirurgische instrumenten ingebracht waarmee de operatie wordt uitgevoerd.. De operatierobot heeft een speciale camera waarmee in de buikholte kan

De jaarrekening van een vereniging doorgelicht.book Page i Tuesday, October 9, 2012 4:01 PM... DE JAARREKENING VAN EEN

[r]

Orig. title: Little Drop of Heaven By Pepper Choplin Ned. tekst: Jolanda Koning. © 2019 Lorenz Publishing Company.

- Het is onduidelijk welke inventarisatiemethode gevolgd wordt: op welke manier de trajecten afgebakend worden en welke kensoorten (gebruikte typologie) specifiek worden

In laatstgenoemd arrest, dat ging over de vergoeding van immateriële schade wegens aantasting in de persoon op andere wijze (waaronder ook shockschade valt),

Uit het rapport van Broekema et al (2005) valt op te maken dat er in totaal 12.000 betaalde arbeidsplaatsen zijn waarvan het overgrote deel (7.360) binnen de directe