• No results found

‘Medeleven is aanwezig zijn’

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "‘Medeleven is aanwezig zijn’"

Copied!
1
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

kerk & leven

zingeving

8

27 april 2016

‘Medeleven is aanwezig zijn’

De recente aanslagen in Zaventem en Brussel raken ons diep. Kunnen we echt meeleven met getroffenen? En op welke manier uiten we dat dan het best?

Jan Colla

Na de verschrikkelijke aanslagen in Zaventem en Brussel, of eerder in Parijs, betuigde de hele wereld haar medeleven. In gesprekken en op sociale media zoeken we met z’n allen naar woorden. Kan je bij rauw lijden echt meeleven?

En hoe doe je dat dan? Majoor Erik de Soir (50) is traumapsy- choloog en docent crisispsycho- logie aan de Koninklijke Militai- re School in Brussel. Hij heeft een jarenlange ervaring in het bege- leiden van hulpverleners bij grote rampen. Ook in zijn eigen thera- peutische praktijk staat hij men- sen bij die lijden. Eva Buelens (25) is pastor in UZ Gasthuisberg in Leuven. Het pastorale team zoekt in dat immense ziekenhuis elke dag naar troost en zingeving en ving na de aanslagen slachtoffers en familieleden op.

– Hoe definieert u medeleven?

Erik de Soir • Medeleven is aan- wezig zijn bij de andere op het ogenblik dat die lijdt. Daarvoor heb je inlevingsvermogen nodig, zodat je je kan verplaatsen in de leefwereld van de andere, zon- der mee te gaan lijden. Heel wat hulpverleners werden hulpverle- ner op basis van eigen lijden. Het risico bestaat dat hun medeleven dan ‘medelijden’ wordt. Die com- passie draait soms om de emo- tionaliteit en om onverwerkte dingen in het leven van de hulp- verlener zelf. Uiteindelijk gaat het dan niet meer om de andere, maar om zichzelf.

Eva Buelens • Voor mij is mede- leven aandachtig en oprecht luis- teren, zonder te oordelen. Je pro- beert in de schoenen van de ander

te staan, in het besef dat dat nooit helemaal kan. Meevoelen kan wel. Vanuit gelovig standpunt is het een beetje icoon proberen te zijn van God die meegaat in die woestijn van verdriet en onze- kerheid. Het is inderdaad soms moeilijk om dat niet te verwarren met medelijden. Patiënten vra- gen geen medelijden, daar kun- nen ze niks mee.

– Hoe kunnen we medeleven het best  tonen en hoe beter niet?

Erik de Soir • Jezelf te ver ver- plaatsen in de leefwereld van de andere doe je beter niet, want dat opent de deur voor een soort emotionele besmetting. Medele- ven is een liefdevolle aanwezig- heid vanuit begrip, zonder dat je degene die lijdt, bekijkt als een slachtoffer. Dan plaats je jezelf in een positie van macht. Een goed- bedoeld schouderklopje maakt het slachtoffer kleiner en de hulp- verlener groter. Ik spreek daarom liever van ‘getroffenen’ in plaats van ‘slachtoffers’. Zeg niet ‘och- arme’, maar gedraag jezelf gelijk- waardig. Als je vraagt „Wat vind jij nu zelf dat er moet gebeuren?

Hoe denk jij zelf overeind te krab- belen?”, dan spreek je de onver- nietigbare levenskracht aan die iedere persoon in zich draagt.

Eva Buelens • Medeleven toon je het best door mensen te beluiste- ren en door bestaansrecht te ge- ven aan verdriet, angst, schuld- gevoelens, ongeloof of woede.

Iedereen mag dat beleven op zijn eigen manier. Wij hoeven mensen niet helemaal te begrijpen, ook niet als hun gevoelens niet aan- leunen bij wat we zelf denken of ervaren. Wij zullen mensen niet

‘verbeteren’. Als ze boos zijn op God, is het goed die boosheid te beluisteren en niet onmiddellijk een ander godsbeeld aan te rei- ken.

– Moet je zelf lijden hebben ervaren  om echt te kunnen meeleven?

Erik de Soir • Dat is volstrekt niet noodzakelijk, want dat zou je bijvoorbeeld suïcidale mensen slechts kunnen helpen als je zelf ooit suïcidaal was. Het is niet no- dig om hetzelfde te beleven, wel om dezelfde wereld te delen, met dezelfde universele menselijke waarden. Wat doe je met een in-

grijpende ervaring? Welke zin geef je daaraan?

Eva Buelens • Ik ben 25, mensen zeggen wel eens tegen mij: „Wat weet jij nu van het leven?”. Ik er- ken hen daarin, maar ik kan er wel zijn voor hen, hun verhaal be- luisteren. Het komt er, denk ik, op aan een open houding aan te ne- men. Er zijn ook mensen die het wel belangrijk vinden dat ande-

ren eenzelfde lijdensweg hebben doorgemaakt. Die zoeken dan bij- voorbeeld lotgenoten op. Dat kan helend zijn, maar soms ook te- leurstellend, want ook dan lopen ervaringen niet altijd gelijk. Ge- woon aanwezig zijn, is soms het beste antwoord. Af en toe is en- kel stilte gepast en dat benoem ik dan ook letterlijk: „Er zijn weinig woorden voor je verdriet of voor wat je meemaakt.” Samen bid- den, een kaars branden, dat zijn soms vertrouwde dingen die rust bieden. Zoek maar naar de taal van de ander.

– Waarom  hebben  we  niet  alleen  nood  aan  medeleven,  maar  willen  we het zelf ook betonen?

Erik de Soir • Ik ben ervan over- tuigd dat je jezelf beter voelt be- staan als je geeft. Echte vrijgevig- heid is geven wat de andere echt nodig heeft, niet iets waar je zelf vanaf wil. Een hulpverlener zou in staat moeten zijn aan te voelen wat de andere echt nodig heeft en zich dan afvragen: „Kan ik dat aanbieden?” Ik wil niet melig klinken, maar zo begin je te erva- ren dat de enige kracht die we al- lemaal in ons dragen, een vorm is van ‘liefdevol zorgen voor’.

Eva Buelens • Mensen zijn socia- le wezens. Op momenten van on- macht zijn we geroepen elkaar bij te staan. Medeleven is dan een soort stille, geweldloze aanklacht van machteloze mensen die toch verbonden zijn.

– Zijn collectieve uitingen van mede- leven belangrijk? Zijn ze oprecht?

Erik de Soir • Wellicht gaan ook veel mensen naar het Beursplein in Brussel uit nieuwsgierigheid of om hun eigen verdriet uit te wenen. Het goede aan zo’n initi- atief is dat het mensen naar bui- ten lokt. Dat geeft de gelegen- heid spontaan aan sociaal delen te doen. Het jammere is dat het zo snel voorbij is. Composteer de bloemen en plant een boom, plas-

tificeer de kindertekeningen, ver- eeuwig ze in een monumentje of een herdenkingsmuur. Ik hoop dat die spontane uitbarsting van medeleven de getroffenen steunt, maar hou die waakvlam bran-

dend. Op het moment dat ze uit- dooft, vallen getroffenen weer in een zwart gat en pakken wij ons gewone leven weer op.

Eva Buelens • Die collectieve ui- tingen hebben voor mij zin om- dat ze verbondenheid uitdruk- ken en gevoelens als onbegrip en boosheid bespreekbaar maken.

Het is soms goed om dat ook el- ders dan in je vertrouwde om- geving te kunnen uiten. Dat het soms om onszelf gaat, en niet om de ander, daar is niet per se iets mis mee. Het is vaak een mix:

het raakt ons, het komt dichtbij, en dan is het een logische reactie om op zoek te gaan naar een soort nieuwe rituelen over grenzen heen. Mensen blijven altijd nood hebben om het onzegbare en on- zichtbare uit te drukken.

„Gewoon aanwezig zijn, is soms het beste antwoord.

Af en toe is zelfs enkel stilte gepast”

Eva Buelens, ziekenhuispastor

„Bekijk degene die lijdt niet als een slachtoffer, want dan plaats je jezelf in een positie van macht”

Erik de Soir, crisispsycholoog Medewerkers van het Brusselse stadsarchief bewaren zorgvuldig alle tekens van collectief medele- ven op het Beursplein in Brussel na de aanslagen van 22 maart. © Belga Image

Kies zoals zovelen voor een traplift van ThyssenKrupp Encasa:

• Duitse degelijkheid en kwaliteit

• Maatwerk rechtstreeks van de producent

• Service 24/24 en 7/7, altijd in uw buurt

ONTVANG UW GRATIS INFORMATIEPAKKET ThyssenKrupp Encasa

Makkelijk en veilig de trap op

Bel gratis

www.tk-traplift.be

0800 94 365

Nergens zo goed als thuis

U BENT NIET DE ENIGE DIE ZO LANG MOGELIJK THUIS WIL WONEN

10022016_KerkenLeven_ThyssenKruppEncasa_120x98.indd 1 30/01/16 00:30

Advertentie

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Want door de wijding worden jullie teken en beeld van Christus, Hij voor wie geen mens te min was en die zelf de minste der mensen is willen worden.. Tot slot wil ik graag de

Het lijkt een open deur, maar toch zijn er veel docenten die zelf niet of nauwelijks lezen en al helemaal geen jeugd- literatuur lezen.. Dat is jammer, maar de realiteit is dat

Nu, wanneer een mens met zijn zonde in zulk een staat is, dat er een heimelijk welgevallen van die zonde, die de meester in zijn hart speelt, bij hem gevonden wordt en dat

Uit dit alles besluit ik, dat liegen en de leugen lief te hebben; dat alle bedrieglijkheid en leugenwonderen; alle verachting en woede tegen God en zijn

Het leven, handelen en wandelen van een begenadigde ziel, gelijk het een voorwerp van Gods verkiezing en gekochte door het bloed van de Zaligmaker betaamt, betonende

Hij die spreekt over liefde tot alle mensen, die zegt dat God de mens nooit gemaakt heeft om hem te verdoemen, maar dat alle mensen zalig zullen worden door de algemene verzoening,

a. Het natuurlijke geweten kan soms wel aanmoedigen tot dezelfde zaken als de Geest, maar niet uit hetzelfde beginsel. Het natuurlijk geweten is een aansporing tot

naar de oudkatholieke Kerk (om er gehuwd priester te kunnen zijn) was voor vele rooms-katho- lieken moeilijk te verteren..