• No results found

Maurits Berger: ‘Afshin Ellian interpreteert de sharia zonder nuance'

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Maurits Berger: ‘Afshin Ellian interpreteert de sharia zonder nuance'"

Copied!
2
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Maurits Berger: ‘Afshin Ellian interpreteert de sharia zonder nuance’

Hoogleraar Maurits Berger reageert op een blog van zijn collega Afshin Ellian. ‘Ellian schrijft in zijn column van 17 oktober op elsevier.nl dat ik “pro-sharia” zou zijn. Wat een notoire onzin!’ schrijft Berger.

Het grootste probleem van sharia is dat wij het onmiddellijk associëren met Saudi-Arabië, de Taliban, IS en andere engeriken.

Sharia schrijft ook barmhartigheid voor

Hun praktijken staan haaks op alles waar wij in het Westen voor staan. Dat is een sharia waar je alleen maar tegen kunt zijn. Maar sharia staat ook voor de regels hoe te bidden, vasten en begraven. Het schrijft ook voor dat je barmhartig moet zijn, en vriendelijk voor buren en vreemden. Dat is de sharia van veel van mijn islamitische studenten, vrienden en collega’s.

Lees ook de blog van Afshin Ellian

Ongelooflijk dat in Nederland zo veel passie bestaat voor de sharia

Sharia staat ook voor vormen van financiering. Dat is de sharia waarmee mijn voormalige collega’s van een chic advocatenkantoor aan de

Amsterdamse Zuidas hun brood verdienen.

Europees Hof had nooit tegen sharia mogen oordelen

Er blijkt wel degelijk sprake te kunnen zijn van nuance, maar Ellian heeft

zich laten verleiden tot een gemakzucht waarin alles wordt teruggebracht

(2)

tot ‘pro’ of ‘anti’. Daarbij baseert hij zich op kwesties waarbij hij als jurist beter zou moeten weten.

Zo verwijst hij naar een uitspraak van het Europees Hof voor de Rechten van de Mens dat heeft geoordeeld dat ‘de sharia’ tegen de mensenrechten is. Ja, die uitspraak heeft het Hof gedaan, maar dat had het nooit mogen doen omdat het in die zaak totaal geen aanwijzingen had van wat sharia betekende en die term toen maar zelf heeft gedefinieerd. Dat druist in tegen het heilige beginsel van juristen dat zij zich baseren op feiten, en niet zelf gaan interpreteren.

Rechtbanken op basis van religie al eeuwenlang in Europa Dat geldt ook voor shariaraden. Sharia-‘rechtbanken’ die worden erkend door de staat, bestaan in Europa alleen in oostelijk Griekenland. Het beslechten van familiegeschillen op basis van religie – parallel aan de

nationale rechtbank – gebeurt in Europa al eeuwen door katholieke, joodse en protestantse instanties die, wat onhandig, ook vaak ‘rechtbanken’

worden genoemd.

De islamitische variant daarvan, ‘shariaraden’, komt ook voor, maar

daarover is weinig bekend, domweg omdat het nauwelijks is onderzocht – ook niet door Machteld Zee.

Elsevier, 1 november 2016

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

For instance, Sharia in the West is often studied from the point of view of the effects that contem- porary practices and laws of Muslim majority countries may have in Western

Toegegeven, deze benadering is niet helemaal bevredigend, omdat het de moge‐ lijkheid over het hoofd ziet dat sommige moslims misschien bepaalde vormen van sharia willen beoefenen,

Deze aanpassingen (waarover hierna meer) zijn echter niet afdoende om te voldoen aan de maatschappelijke vraag naar meer effectieve maatregelen, en ze komen ook niet tegemoet aan

Volgens artikel 217-220 heeft de directie onder meer tot taak islamitisch recht te ontwik- kelen in het kader van het nationale recht, ontwerpregelingen te maken inzake

Zij kregen op het gebied van de sharia adviezen van islamitische schriftgeleerden, maar deze adviezen waren niet bindend en werden, wanneer dat zo uitkwam, gemanipuleerd om een

Under Ontario’s Arbitration Act, Muslims will be able to settle disputes in matters of contracts, divorce and inheritance privately with the help of arbitrators […]”6 Echoing

En de sharia kan weliswaar niet zomaar door de wetgever worden ingevoerd, maar men maakt zich terecht zorgen over conser- vatieve – vaak jonge, en in Nederland geboren en getogen

After many rounds in court, Ahmed, who had permanent residence in Norway, appealed to the Supreme Court claiming that “his marriage to Laila was invalid since she never