• No results found

Metaforo Foto s maken met weinig licht

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Metaforo Foto s maken met weinig licht"

Copied!
84
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Metaforo

Foto’s maken met weinig licht

Vrijwilligerswerker Leo Jo Estercam

Foto’s maken bij weinig licht

Buiten

Ochtend - Avond

Slecht weer

Sneeuw

Maan, bliksem, lichtsporen

Gebouwen

Binnen

Portretten

Kunstlicht – Kaarslicht

Evenementen

Gebouw en Kerk

(2)

Foto’s maken bij weinig licht

De instelling van de witbalans is hier van groot belang

(gezien we {nog} niet allemaal in RAW fotograferen)

Samen met de witbalans hebben de meeste camera’s nu ook scènes voor deze omstandigheden

Als de kleuren (witbalans) verkeerd zijn is het beeld verloren !

Foto’s maken bij weinig licht

Een tweede moeilijkheid is de belichting

Er is weinig licht dus moet je spelen met

De ISO waarde (als te hoog dan veel numerieke ruis)

Het diafragma (geeft speciale effecten)

De sluitersnelheid (als te traag dan krijg je bewegingsonscherpte)

(3)

Foto’s maken bij weinig licht

Diafragma en sluitersnelheid

Bij weinig licht en zelfs met een hoge ISO waarde blijven deze twee hoeken van de driehoek fundamenteel.

Je kan je diafragma maximaal open zetten (bv. f/2.8) zodat je sluitersnelheid iets hoger kan zijn om bewegingsonscherpte en/of trillingsonscherpte in de hand te houden.

(4)

Foto’s maken bij weinig licht

Diafragma

Er zijn verschillende oorzaken voor een onscherpe foto:

- Bewegingsonscherpte door camerabeweging of beweging van het onderwerp

- Verkeerd focuspunt met weinig scherptediepte

Foto’s maken bij weinig licht

Dan blijft de scherptediepte over.

Belangrijk om namelijk te weten over het scherpstellen met een groot diafragma is het volgende: in veel fotografische situaties ligt ongeveer eenderde van de scherptediepte voor het punt waarop je hebt scherpgesteld en maar liefst tweederde erachter.

Op de achtergrond is daarom meestal aanzienlijk meer scherp dan op de voorgrond.

Hier kun je tijdens het scherpstellen rekening mee houden als je het scherptedieptegebied precies over het

belangrijkste deel van bijvoorbeeld een landschap wilt neerleggen.

Alleen op korte afstand bevindt de maximale scherpte zich ergens halverwege het scherptedieptegebied.

(5)

Foto’s maken bij weinig licht

Wat is ruis en wat is korrel ?

Ruis ontstaat wanneer je foto’s neemt met een hoge ISO waarde

De meeste camera’s hebben ruisreductie

ingebouwd in hun software zodat foto’s tot ISO 800 nog redelijk over komen

Ga je de ISO waarde optrekken naar 1600, 3200, ... dan zal er ruis optreden.

Numerieke ruis is wanneer de camera geen goed onderscheid kan maken tussen zijn drie kleuren (Rood, Groen en Blauw) omdat er te weinig licht aanwezig is.

1/250 sec, f/6.5, ISO 3200

(6)

Bekeken op 100% ttz. pixel grootte op het scherm.

Op 300% is de ruis heel duidelijk !

(7)

Foto’s maken bij weinig licht

Het best is te werken in RAW ...

De camera doet geen ruisonderdrukking en jij kan alles zelf doen

Hier kan je met adobe Photoshop profielen maken voor iedere ISO waarde om de ruis te onderdrukken

Luminance of Helderheid

Detail & contrast

Color of Kleur

Detail

(8)

Hier op 300% is de ruis bijna verdwenen !

Foto’s maken bij weinig licht

Gebruik je bv. DxO Optics Pro dan zal dit dank zij het pakket ‘Prime’ zijn speciale functie “hoge ISO” je foto’s optimaliseren qua ruis.

(9)

Een voorbeeld van heel hoge ISO waarde en f/3.5

In dit voorbeeld van een opname tijdens een opvoering van een ballet moest ik de ISO optrekken tot 12.800 en koos ik voor een diafragma van f/3.5 (daar waar de lens f/2.8 als grootste opening heeft) om toch iets aan scherptediepte te bekomen.

De sluitersnelheid was 1/45 sec, dus een vaste hand was nodig...

Bewerking 1

Hier gaan we te werk met adobe

Photoshop CS6 en ACR.

(10)

Basisbeeld zonder enige correctie

Adobe ACR en PS CS6

Op 100% ziet het beeld er dan zo uit ...

(11)

Op 200% is het nauwelijks aan te kijken ..

Na correctie komen we dit resultaat

(12)

Aanpassing van de witbalans: te tegels zijn ‘wit’; dan naar PS

Eerst de Google/NIK filter DFine toepassen ...

(13)

Niveaus aanpassen voor wit (pipet) en dan het zwart bepalen met de schuifjes

Dan de foto overzetten naat Zwart-Wit met Google/NIK Silver Efex pro 2

(14)

Het

eindresultaat

Bewerking 2

Hier gaan we te werk met DxO Optics

pro V10 en PRIME

(15)

Met het laden van het “RAW’ profile als Autoréglage wordt al een deel van het werk verricht.

Nu verder aanpassen qua Wit-Balans (pipet) en selective tonen ...

Nog wat bijsturen links en rechts ...

(16)

Tot slot met Filmpack overgaan naar Zwart-Wit en een kadertje er rond zetten.

Dan “export” om de JPG te maken.

(17)

Foto’s maken bij weinig licht

Wat doen met de ruis ?

Maar je werkt in JPG ...

De camera doet zijn best maar je kan het een en ander aanpassen mits extra software.

Een voorbeeld met de Google NIK-filter

“Dfine”

Er bestaan verschillende (gratis) pakketjes op de markt die je kunnen verder helpen. Surfen naar ‘noice reduction software’ en je krijgt een waaier van mogelijkheden; DxO Optics Pro niet te vergeten natuurlijk !

(18)

Voor ...

Na ...

Foto’s maken bij weinig licht

En de Kresenpittenzak !

(19)

Onderbelicht

Overbelicht

(20)

Juist belicht.

Buiten : ochtend of avond

Ochtend schemering is erg koud en blauw

Zie het verschil tussen ochtendschemering (blauw) en zonsopkomst (geel-oranje): er zijn maar 10 minuten tussen beide !

Avond schemering is warm maar een zee wordt vlug te blauw

Om juist te belichten richt je de lens naast de zon, daarna moet één tot twee stops overbelichten.

Kies eventueel de passende scène op je camera

(21)

f/8 1/60sec ISO 160 (5 minuten voor zonsondergang)

f/8 1/1500 ISO 100

(22)

f/8 1/90 sec ISO 100

f/4 1/125sec ISO 400 (net op het randje)

(23)

f/4 1/125sec Exp.comp. -2 EV ISO 100

f/8 1/200sec ISO 320

(24)

f/8 1/90sec ISO 320 (na zonsondergang: merk hoe de kleuren veranderd zijn)

f/8 1/125sec ISO 100

(25)

Voor zonsopgang

Na zonsopgang

(26)

Zonsondergang f/16 2 sec ISO 800 (stereffect door f/16 !)

Zonsondergang met wolken

(27)

Buiten (vervolg)

Slecht weer: hoera !

Mist, opkomend onweer, nevel ...

Hier gaat de lucht dominant worden.

Speel met je compositie van 1/3 naar 2/3 om de verdeling tussen hemel en aarde in de kijker te stellen.

Zorg er vooral voor dat je camera niet nat wordt !

Kies eventueel de passende scène “bewolkt”

op je camera

(28)

f/5.2 1/500 sec ISO 100 (zonsopgang met ochtendmist)

f/5 1/40 sec ISO 100

 Mist

(29)

Zwaar onweer in de verte.

f/5.6 1/40 Sec ISO 400 Mist en nevel.

(30)

Buiten (vervolg)

Sneeuw

Uw camera kan het licht niet juist meten;

daarom moet je bij sneeuwopnamen één tot 2 stops overbelichten.

Probeer de hoeveelheid zichtbare hemel in je compositie te minimaliseren.

f/8 1/80 sec ISO 100 +2 stops

(31)

f/8 1/80 sec ISO 100 +2 stops

f/8 1/400 sec ISO 400 +1 stop

(32)

+2 stops

Oppassen voor blauwzweem !!!!!!!

Foto is verknoeid.

(33)

Buiten (vervolg)

De maan

Als je de maan wil in beeld brengen moet je onderbelichten tot 2 stops

Je camera zal een verkeerde waarde aangeven gezien de maan te veel licht geeft; hij wil de donkere gebieden lichter maken om overeen te komen met de standaard 18% grijs

Gebruik een zo laag mogelijke ISO waarde

Belicht niet te lang anders gaat de maan

‘bewegen’ in je beeld

Oppassen voor blauwzweem !

(34)

f/4 1/6 sec ISO 400

(35)

Buiten (vervolg)

Sterren

Sterren geven weinig licht en bewegen

Een vast punt of statief is nodig

Bij een belichting van 5 sec zijn het nog sterren, ga je hierboven (tot 1 ½ uur) dan worden het fraaie kromme strepen.

f/4 326sec (5.5min) ISO 100

(36)

Meer dan 20 minuten belicht !

Buiten (vervolg)

Bliksem

Een bliksenflits is zeer kort

Je kan hem dus niet voorspellen en daarom is een belichting van 20 sec bij f/16 en ISO 100 een mooi begin

Gebruik een groothoeklens en focus een plaats waar de bliksem vaak invalt

(37)
(38)

Buiten (vervolg)

Vuurwerk

Gezien het geluid later aankomt dan de lichtflitsen moet je voorbereid zijn.

Zoek een goede standplaats zonder storende elementen in je beeld; 1/5 ondergrond en 4/5 lucht; doe wat testbeelden om de juiste compositie te vinden

Kies een lage ISO waarde en stel je camera in op f/8 > f/16 en een sluitertijd van 20 sec.

Doe een reeks testopnamen voor het juiste diafragma

f/7 10 sec ISO 100

(39)

Buiten (vervolg)

Lichtsporen

‘s Avonds kan je van het verkeer de lichtsporen vastleggen

Kies een mooi standpunt waar auto’s op en af rijden

Gebruik een vast punt of statief

Gebruik een lage ISO waarde, diafragma f/16 en test je snelheid vanaf ~20 sec.

(40)

f/22 30 sec ISO 100

Buiten (vervolg)

Gebouwen

Een avondzicht van een gebouw of stad is zeer flaterend.

Zoek een vast punt of gebruik je statief

Meestal komt het goed bij een lage ISO, f/11 en een sluitertijd van 10 sec

Bij een groot diafragma (f/2.4) zal een lichtbron een vlek worden daar waar bij een klein diafragma (f/16) er een stervorm zal verschijnen.

(41)

f/4 1/30 sec ISO 400

(42)

f/4 4 sec ISO 400

(43)

Buiten (vervolg)

Het licht kan hier samenkomen van verschillende bronnen

Avondlicht (warm en rood)

Neonlampen, Natrium of kwik lampen (zacht en diffuus)

Gloeilampen (helder en schitterend)

Kies de juiste witbalans

Incandescent (rood) – Fluorescent (koud:groen, warm, daglicht, dag-wit)

(44)

f/7 1/15 sec ISO 1600

(45)

Binnen

Portretten

Let op je achtergrond: een lelijke achtergrond kan de aandacht trekken.

Gebruik een kort tot middelgrote tele (70 – 150mm)

Gebruik een klein diafragma: hoe kleiner hoe hoger je snelheid zal worden!

Bij kunstlicht de juiste witbalans instellen anders krijg je een onaangename kleurzweem.

(46)

f/6.5 1/60 sec ISO 6400

f/5 1 sec ISO 100

(47)

f/5.6 1/8 sec ISO 800

Binnen (vervolg)

Interieurs

Gebruik best een groothoeklens

Let op je witbalans

Kies een lage ISO, f/11 en een langere belichting.

(48)
(49)

f/11 3 sec ISO 100

f/11 13 sec ISO 100

(50)

f/6.3 1/160 sec ISO 400

Fish-Eye lens in een kleedkamer vande Muntschouwwburg.

(51)

Binnen (vervolg)

Kaarslicht

De warmte van kaarslicht is 2000°K, dus warmer dan licht van een gloeilamp.

Experimenteer met ISO (laag  hoog)

Bij een groot diafragma (f/2.4) zal de lichtbron een vlek worden daar waar bij een klein diafragma (f/16) er een stervorm zal verschijnen.

(52)

Binnen (vervolg)

Evenementen (concert, feestje, show)

De snelheid primeert, dus moet je een hoge ISO hanteren

Ga nooit onder 1/60 sec anders heb je bewegingsonscherpte

Gebouw, kerk, ...

Een vast punt (balustrade, kerkstoel, ...) of een statief in onontbeerlijk

Gebruik een lage ISO en belichtingstijden van 5 tot 10 of meer seconden.

Stel je camera is dat de belichting pas start na 2 sec om bewegingsonscherpte te vermijden.

(53)

f/4.5 1/45 sec ISO 3200

ISO 6400

(54)
(55)

Theater- of dansfotografie

Als je bij een toneelstuk opnames mag maken dan zijn er enkele voorschriften:

Nooit flits gebruiken

Niet storend te werk gaan, dus al zittend vanop je knie fotograferen

Enkele tips:

Gebruik een maximaal diafragma

Zet je sluitersnelheid op 1/125 of 1/250 sec.

Kijk op het scherm

(56)

Theater- of dansfotografie

(Vervolg)

Gevaren !

Er wachten enkele gevaren:

1. Onscherp beeld door

bewegingsonscherpte van de personen

2. Te veel korrel in het beeld door de hoge ISO waarde

3. Stof van de zaal

(57)

Voorbeeld 1

Hoge ISO waarde: 12800 !

Foto staat niet recht (vanop de knie getrokken)

Openen in ACR

(58)

Rechtzetten !

Hogo ISO aanpassing doorvoeren.

(59)

In Photoshop weergeven.

De ruis nakijjken is essentieel !

(60)

Naar Zwart-Wit overzetten met Google-NIK filter Silver Efex pro.

Voorbeeld 2

ISO 1600

Veel stof in de zaal dat niet direct

zichtbaar is maar wel als je goed kijkt.

(61)

In ACR de meeste aanpassingen doorvoeren.

(62)

Nu in Photoshop de rest van het werk!

Het opwaaiend stof komt over als witte punten of streepjes als ze neerdwarrelen.

 Net een sterrenhemel !

(63)

Gebruik twee gereedschappen om die punten weg te doen:

-Snel retoucheer penseel : dit gaat het puntje vervangen door een mix van piksels errond

- Penseel : opletten want nu ga je ‘verven’ en de tekstuur overschilderen.

Vergroot je beeld genoeg en ga quadrant per quadrant over je foto om ‘alle’ stof- deeltjes weg te doen.

Neem je tijd, het loont !

(64)

Stofdeeltjes zijn niet enkel op de achtergrond maar ook op de kledij.

Na de stofopkuis nu de foto door Google NIK Dfine halen om de meeste ISO- onzuiverheden weg te toveren.

(65)

Levels en Curven bijpassen om een mooi contrasterend beeld te bekomen.Levels en Curven aanpassen om een mooi contrasterend beeld te krijgen.

Kijk aandachtig naar het Onscherp Masker; aanpassen zal nodig zijn.

(66)

Overgaan naar Zwart-Wit met Google NIK filter: Silver Efex pro

!! Merk op dat er nu terug stofdeeltjes te zien zijn !!

Nu afwerken met de twee gereedschappen, quadrant per quadrant tot alle stofdeeltejs weg zijn!

Lang labeur maar het loont !

(67)

Fijn werken aan de randen van je personnage.

Eventueel ook stofdeeltjes op de kledij aanpakken.

Het eindresultaat, eindelijk !

(68)

Vergelijkigen tussen ACR en DxO bij hoge ISO waarden

Links het beeld zoals adobe ACR en Photoshop CS6 het maakte

Rechts het beeld zoals DxO Optics Pro 10 met PRIME het maakte

ISO 10,000

(69)

ISO 12,800

ISO 16,000

(70)

ISO 20,000

ACR maakt strepen, DxO wordt vaag

ISO 25,600

ACR maakt strepen en zeer vaag, DxO te vaag maar toch nog tekening

(71)

Vergelijk DxO, DFine2 en ACR

Per ISO waarde het beeld op 100%

Het RAW beeld onbewerkt

DxO na ontwikkeling met PRIME

DxO na ontwikkeling en DFine 2

ACR met profiel voor ISO ontwikkeld gezien in PS

ACR in PS na DFine 2

ISO 12,800

RAW beeld zonder aanpassingen

(72)

ISO 12,800 na ontwikkeling door DxO

ISO 12,800 na ontwikkeling door DxO en DFine

(73)

ISO 12,800 ontwikkeld door ACR

ISO 12,800 ontwikkeld door ACR en DFine 2

(74)

ISO 16,000 RAW beeld

ISO 16,000 na DxO ontwikkeling

(75)

ISO 16,000 na DxO ontwikkeling en DFine 2

ISO 16,000 ontwikkeld door ACR

(76)

ISO 16,000 ontwikkeld door ACR en DFine 2

ISO 20,000 RAW beeld

(77)

ISO 20,000 ontwikkeld door DxO

ISO 20,000 ontwikkeld door DxO en DFine 2

(78)

ISO 20,000 ontwikkeld door ACR

ISO 20,000 ontwikkeld door ACR en DFine 2

(79)

ISO 25,600 RAW Beeld

ISO 25,600 ontwikkeld door DxO

(80)

ISO 25,600 ontwikkeld door DxO en DFine 2

ISO 25,600 ontwikkeld door ACR

(81)

ISO 25,600 ontwikkeld door ACR en DFine 2

Tot waar kan je gaan?

Dit is een zeer moeilijk te bepalen grens en camera afhankelijk.

Het zal afhangen van

Het aantal pixels je sensor heeft

Full Frame of APC en kleiner

Bepaal voor je camera wat de limiet is en zet dan de AUTO-ISO tussen de laagste waarde en de door jou bepaalde hoogste waarde

(82)

Tot waar kan je gaan?

(vervolg)

Voor de Sony a77 mark II mag ik tot ISO 12,800 gaan en DxO als

ontwikkelaar

Voor de Sony a77 mag ik tot ISO 6,400 gaan en DxO als ontwikkelaar

Indien adobe ACR gebruik moet ik de ISO beperken tot 6,400 resp. 3,200

Enkele filmpjes ...

Zoom.nl video_ Belichten met weinig licht

https://www.youtube.com/watch?v=V3Q_roUwnjA

Zoom.nl video_ Fotografie bij weinig licht – Bewegingsonscherpte

http://zoom.nl/artikel/video/21130-video-fotograferen-bij-weinig-licht-bewegingsonsche

(83)

Referentie/Naslagwerk

Tim Gartside

Digitaal fotograferen bij weinig licht (Libero – ISBN 90-5764-749-4)

Opdracht

Ga er op uit en maak een reeks foto’s waar weinig licht is:

Thuis in de kelder

‘s Avonds bij het TV-kijken met enkele lampjes of een kaars

Op een evenement (als je mag en kan)

Test de ISO waarden van camera van 100 tot zijn maximum en vergelijk: zo vind je de ‘echte’

grootste aanvaardbare waarde.

Test je creativiteit !

(84)

Einde

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Om zelf jouw gewenste licht te kunnen bepalen is het handig om te weten hoe deze driehoek samenwerkt in jouw camera.. Als je weet hoe dit werkt, heb jij de volledige controle over

Gelukkig boeken we ook successen. We zijn trots dat een aantal kwetsbare soorten in Noord-Holland is teruggekeerd of hun populatie weer groeit, zoals de slechtvalk, lepelaar,

Er kon zelfs een glimlach af toen ik, onhandig als steeds, thee op mijn broek morste.. ‘Overkomt mij ook wel eens’, zei hij en toen was het

Terwijl prinses Máxima eerder op de dag in Lommel (België) de officiële herdenking van de busslachtoffers bijwoonde, plant- ten 750 kinderen uit het Land van Cuijk honderden

 In het licht van de drie decentralisaties – “de drie D‟s” - aan de raden van de vier gemeenten voor het einde van 2014 inzichtelijk te maken, welke afstemming en

De nummers 3 en 4 gaan door naar de B poule en kunnen niet meer voor een echt kampioenschap spelen, maar wel als winnaar in de B-poule eindigen. Met enige trots kan TVM

In het convenant is vastgelegd dat een kandidaat-huurder de woning geweigerd kan worden indien iemand in de afgelopen 2 jaar aantoonbare drugsgerelateerde overlast heeft

Daarvoor zou een veel grotere krijgsmacht (bijv. In het rapport worden de mogelijkheden van gewapende conflic- ten op grotere schaal en die van een massaal