• No results found

Trash Hunt Game. In het kort. Onderdelen. Tijdsduur. Sluit aan bij de vakken

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Trash Hunt Game. In het kort. Onderdelen. Tijdsduur. Sluit aan bij de vakken"

Copied!
7
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

In het kort

Tijdens de Trash Hunt Game gaan leerlingen in teams naar buiten om zwerfafval te verzamelen.

Via een game op hun telefoon worden de leerlingen gestimuleerd om na te denken over plastic zwerfafval.

Onderdelen

Deze challenge bestaat uit:

 Introductieles plasticsoep (optioneel). Wij raden je aan om deze les te doen met de klas voordat je start met de Trash Hunt Game. Zie bit.ly/PSFVMBOBK.

 Klassikale digibordles Trash Hunt Game. Hiermee loop je stap-voor-stap door de challenge heen.

Tijdsduur

2 tot 3 lesuren:

 Introductieles plasticsoep (optioneel): 30 minuten

 Instructie challenge Trash Hunt Game: 15 minuten

 Uitvoering Trash Hunt Game inclusief klassikaal nabespreken: 50-100 minuten

Sluit aan bij de vakken

 Aardrijkskunde, biologie/verzorging, mens & maatschappij, mens & natuur en de mentorles.

(2)

Mens en Natuur

30. De leerling leert dat mensen, dieren en planten in wisselwerking staan met elkaar en hun omgeving (milieu), en dat technologische en natuurwetenschappelijke

toepassingen de duurzame kwaliteit daarvan zowel positief als negatief kunnen beïnvloeden.

31. De leerling leert onder andere door praktisch werk kennis te verwerven over en inzicht te verkrijgen in processen uit de levende en niet-levende natuur en hun relatie met omgeving en milieu.

Mens en maatschappij

36. De leerling leert betekenisvolle vragen te stellen over maatschappelijke kwesties en verschijnselen, daarover een beargumenteerd standpunt in te nemen en te verdedigen, en daarbij respectvol met kritiek om te gaan.

42. De leerling leert in eigen ervaringen en in de eigen omgeving effecten te herkennen van keuzes op het gebied van werk en zorg, wonen en recreëren, consumeren en budgetteren, verkeer en milieu.

Sluit aan bij de eindtermen van de profielen

Dienstverlening en Producten

• P/D&P/2.3.2 Gespreksvaardigheden toepassen.

• P/D&P/4.2 Een film maken.

Groen

• P/GR/3.3.1 t/m3 Groene onderhoudswerkzaamheden inventariseren en uitvoeren (hoort opruimen zwerfafval ook bij).

Media, Vormgeving en ICT

• P/MVI/1.1 een audiovisuele (AV) productie van 2 tot 3 minuten maken van script tot film en deze presenteren.

Leerdoelen

 De leerlingen ontdekken door de Trash Hunt Game hoeveel en wat voor zwerfafval er in hun omgeving voorkomt. De leerlingen worden aangespoord om zelf verantwoordelijkheid te nemen in het voorkomen van plasticsoep.

 De leerlingen doen via de Trash Hunt Game spelenderwijs basiskennis op over plastic en de plasticsoep.

 De leerlingen leren 21e-eeuwse vaardigheden.

(3)

Beschrijving

Met de educatieve game Seppo wordt zwerfafval opruimen veel leuker èn leerzamer voor je leerlingen! Dit spel is succesvol in Finland en is gebaseerd op de 21e-eeuwse vaardigheden zoals problemen oplossen, samenwerken, creativiteit en kennis delen.

Seppo is een mobiele game waarin teams van leerlingen, navigerend op een online kaart naar diverse spots (locaties) lopen. Op zo’n spot popt er een vraag op, waar ze antwoord op moeten geven. De leerlingen ontvangen daar punten voor (net als in de online quiz-app Kahoot).

Als docent ben je Gamemaster en zie je live op je scherm de teams door de wijk lopen. Je hebt contact met ze via de chat.

De Plastic Soup Foundation heeft voor de Trash Hunt Game een game-variant gemaakt die voor iedereen toegankelijk en te spelen is, ongeacht de locatie.

Voorbereiding

 Bekijk eventueel de website https://seppo.io/nl/ om kennis te maken met het spel.

 Verdeel de klas in groepjes van vier tot zes leerlingen. Zorg ervoor dat er een duidelijke verdeling is in het groepje:

a. een leerling is verantwoordelijk voor de smartphone b. een leerling heeft een vuilniszak

c. minimaal een leerling heeft een afvalgrijper of handschoenen

d. Leerlingen hebben per team één smartphone met internetverbinding nodig en “locatie delen” moet aan staan voor de browser die ze gebruiken. Zorg dat er maar één leerling per groepje via de smartphone inlogt bij Seppo, anders kan er verwarring ontstaan.

 Zorg voor afvalgrijpers en vuilniszakken.

Instructie Trash Hunt Game

Vóór het spelen van de game

 Ga naar https://play.seppo.io/shop/games?l=nl&code=PSF

Scrol iets naar beneden. Voer in activatiecode: PSF en download ‘Trash Hunt Game’.

 Maak een gratis account aan door je e-mailadres in te vullen. Je ontvangt je inloggegevens vervolgens in je mailbox. Let op: na een maand wordt je Seppo-account omgezet naar een basis account (entry-niveau). Dit is voldoende om de Trash Hunt Game te spelen. Upgraden naar Premium is niet nodig.

 Login als Instructeur.

 De game is nu geïmporteerd naar jouw account. Klik op “aanpassen” om in de game te komen.

(4)

 Wil je een volgende nieuwe game starten, maak dan een kopie door op de blauwe vierkantjes te klikken.

 Je ziet dan een uitgezoomde kaart van Europa.

 Zoom met +/- in op het gebied waar je leerlingen de Trash Hunt Game gaan doen.

 Linksonder staan de knoppen om in- en uit te zoomen. Rechts zie je het menu waarmee je tijdens het spel kunt monitoren en berichten sturen.

Je kunt de game zonder aanpassingen laten spelen door je leerlingen. De Plastic Soup Foundation heeft de content van de game kant-en-klaar aangeleverd.

De game speelklaar maken:

 Klik in het linkermenu op het icoon ‘voeg spelers toe’. Er verschijnt een pop-up venster met een pincode.

 Geef je leerlingen de pincode zodat ze kunnen inloggen.

(5)

Vervolg instructie Trash Hunt Game

 De leerlingen moeten op hun mobiele telefoon naar de website www.seppo.io en inloggen als Player. Daar voeren ze de game-pincode in.

 Zodra de teams zijn ingelogd, klik je in het rechtermenu op het icoon ‘PLAY’. De game gaat nu van start. Zorg ervoor dat de leerlingen hun locatievoorzieningen op hun smartphone hebben ingeschakeld! Als de leerlingen niet zichtbaar zijn op je kaart moeten ze in de

instellingen de locatie specifiek aanzetten voor de browser die ze gebruiken.

 Zodra de leerlingen op pad gaan, zie je de teams als gele icoontjes over de kaart bewegen.

De bediening van de game TIJDENS de Trash Hunt

De Plastic Soup Foundation heeft flitsoefeningen klaargezet die je als docent kunt aanzetten.

In sommige gevallen moet je al tijdens het spel een opdracht beoordelen.

 Geef je leerlingen tijd om het schoolgebouw te verlaten voordat je de eerste vraag activeert.

 Je activeert de flitsoefening door op het icoontje met de bliksemschicht (rechts bovenin) te klikken.

 Dan verschijnen de verschillende flitsoefeningen in een pop-upscherm. Je kunt er steeds

(6)

 Sommige vragen zijn zo geprogrammeerd dat ze automatisch beoordeeld worden met punten. Andere vragen of opdrachten moet je als docent ‘live’ beoordelen.

 Zodra je het idee hebt dat de groepen weer een nieuwe vraag of opdracht kunnen uitvoeren, activeer je de volgende.

 Je kunt gedurende en na afloop van de game het scorebord bekijken.

 Via de chatfunctie in het rechtermenu (onderaan) kun je berichten versturen aan alle deelnemers of aan afzonderlijke teams.

Na afloop van de Trash Hunt Game

 Laat de leerlingen alle afvalgrijpers en volle vuilniszakken inleveren en ga met de klas naar het lokaal. Let op: controleer of je alle flitsoefeningen hebt beoordeeld.

 Klik nu op het scorebord-icoon in het rechtermenu: hier verschijnt het winnende team!

 Je kunt nu de Game op STOP zetten via het rechtermenu.

(7)

Lesuitvoering

 Verdeel de klas in groepjes van vier tot zes leerlingen.

 Help de leerlingen op weg met een route!

 Je kunt de les uitbreiden met een nabespreking. Wat voor afval is er gevonden door de verschillende teams? En op welke locaties lag veel afval? Kunnen de leerlingen deze ‘hot spots’ verklaren?

 Als de leerlingen kans willen maken op een prijs dan moeten zij een filmpje over de challenge maken van maximaal 3 minuten. Vanwege de privacywetgeving (AVG) accepteert de Plastic Soup Foundation alleen inzendingen waarin personen niet herkenbaar in beeld zijn.

Filmpjes die niet aan de privacywet voldoen komen niet in aanmerking voor prijzen! Controleer de filmpjes dus goed voordat deze online worden gezet. De leerling of docent plaatst

vervolgens de filmpjes openbaar op YouTube met de hashtags #PSFChallenge en

#TrashHuntGame.

Let op: geef deze hashtags pas aan de leerlingen nadat je het filmpje gecontroleerd hebt.

De verantwoordelijkheid hiervoor ligt bij de school – dus wees hier alert op. De creatiefste filmpjes die goed aansluiten bij de missie van de Plastic Soup Foundation maken kans op bijzondere prijzen. Kijk voor de actuele prijzen op de website: http://bit.ly/PSFlessenVO

Evaluatie

Na afronding van de challenge onderzoek evalueer je met de klas - Wat hebben de leerlingen geleerd?

- Hoe interessant vonden zij de challenge?

- Wat voor soort zwerfafval is het meest aangetroffen?

- Waren er ‘hotspots’ en zijn die te verklaren?

Deze challenge sluit goed aan bij

Trash Hunt: leg tijdens je Trash Hunt met de Litterati-app vast waar je welk zwerfafval vindt.

Zie hiervoor de instructies in de challenge Trash Hunt via Lessonup. Als je dit combineert met de Trash Hunt Game moet je groepjes van minimaal 6 leerlingen maken en de taken verdelen (vuilniszak, afvalgrijper, mobiel Trash Hunt Game, mobiel Litterati). Laat de leerlingen eventueel rouleren.

Plastic Music: maak muziekinstrumenten van het gevonden afval!

Evaluatieformulier

 Wij horen graag wat jullie van de les en challenge vonden. Vul s.v.p. het evaluatieformulier in over deze challenge. Dit kost niet meer dan vijf minuten. Zie hier: bit.ly/evaluatievmbo.

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Abstract— Bullying is a serious social problem at schools, very prevalent independently of culture and country, and particularly acute for teenagers. With the irruption of

The most important difference between this model and the standard Stag-Hunt game is that the player in this model has more than a single moment to reason about the state of mind of

This task is considered a conflict inhibitory control task, in that not only the dominant response (matching the researchers’s hand gesture) needs to be.. inhibited, but a

Wat zijn de verschillen in leereffecten van Taaltreffers bij leerlingen waarbij de leerkracht een lesbrief inzet ten opzichte van leerlingen waarbij geen lesbrief wordt gebruikt?... 9

Een onderneming met veel winst en een kleine kans om te winnen, levert evenveel op als een token met weinig winst en veel kans om te winnen. Door bij elke onderneming de

De experimentele groep, die een guiding in de vorm van SEQ in de eerste game sessie heeft gekregen, heeft een significant hogere game prestatie en laten met name hogere

De leerlingen uit de eerste graad A-stroom en uit de 2de en 3de graad TSO/ASO starten met de examens ten vroegste op vrijdag 8 december.. Als je de dag nadien je eerste examen hebt,

When playing with older children, it might be a good idea to characterise the pots with a number from 1-6 or the pattern of dots on