• No results found

Il marmo spirante : sculpture and experience in seventeenth-century Rome

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Il marmo spirante : sculpture and experience in seventeenth-century Rome"

Copied!
3
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Il marmo spirante : sculpture and experience in seventeenth-century Rome

Gastel, J.J. van

Citation

Gastel, J. J. van. (2011, September 8). Il marmo spirante : sculpture and experience in seventeenth-century Rome. Retrieved from https://hdl.handle.net/1887/17826

Version: Not Applicable (or Unknown)

License: Licence agreement concerning inclusion of doctoral thesis in the Institutional Repository of the University of Leiden

Downloaded from: https://hdl.handle.net/1887/17826

Note: To cite this publication please use the final published version (if applicable).

(2)

Stellingen

P r o p o s i t i o n s

…behorende bij het proefschrift [ …with the PhD thesis ] :

Il Marmo Spirante: Sculpture and Experience in Seventeenth-Century Rome door [ by ] :

J. Joris van Gastel

1. Het spreken over sculptuur in termen van ‘gezichtspunten’, doet geen recht aan haar fysieke, tastbare natuur.

To speak of sculpture in terms of ‘points of view’, does not do justice to its physical, tangible nature.

2. De (impliciete) ideeën van de beschouwer aangaande het maakproces vormen een essentieel onderdeel van de ervaring van de beeldhouwkunst.

The beholder’s (implicit) ideas about artistic procedure, are an essential element of the experience of sculpture.

3. De ontdekking van de karikatuur bij de Carracci moet worden gezien als een centraal moment in de ontwikkeling van de portretkunst.

The discovery of the caricature with the Carracci must be regarded as a central moment in the development in the art of portraiture.

4. Door de aanhoudende nadruk op de ervaring van de beschouwer in het zeventiende-eeuwse kunstdis- cours, kan het kunstwerk worden gezien als een product van onderzoek naar deze ervaring. Dienten- gevolge kan de psychologie een centrale rol spelen bij de bestudering van de kunst van deze periode.

Due to the continuing stress on the beholder’s experience in seventeenth-century art discourse, the work of art can bee seen as a product of the exploration of this experience. As a result, psychology can play a central role in the research regarding the art of this period.

5. Recente inzichten in ‘Critical Neuroscience’ maken duidelijk dat ook een term als ‘Neuroarthistory’

(Onians 2007) niet vrij is van politieke connotaties.

Recent insights from critical neuroscience indicate that also a term as ‘Neuroarthistory’ (Onians 2007) is not free from political connotations.

6. Als we schetsen en bozzetti begrijpen als geëxternaliseerde onderdelen van een denkproces in plaats van resultaten daarvan (cf. Clark 2008), en zodoende de mogelijkheid onderkennen van het ingrijpen van derden in dit denkproces, is het creatieve proces te beschrijven als een sociaal proces.

By understanding sketchs and bozzetti as externalized elements of a thought process (cf. Clark 2008) rather than as the result of such a process, create the space to describe the creative proces as a social process.

7. Een verklaring voor de kracht van het beeld moet eerst worden gezocht bij de beschouwer.

For an explanation of the power of the image one should first look at the beholder.

(3)

8. Psychologisch onderzoek naar de beeldende kunst laat vooral zien dat psychologen een naïef idee heb- ben van wat kunst is.

Psychological research into the visual arts mostly illustrates that psychologist have a naive conception of art.

9. ‘[H]et ware verdwijnpunt van elk kunstwerk is het beeld van de dood, het Todesbild.’ (Wood 2004, naar Belting 2001)

‘[T]he true vanishing point of every picture is the death image, the Todesbild.’ (Wood 2004, after Belting 2001)

10. De veelvuldige toepassing van de term sprezzatura in de kunstgeschiedenis staat diametraal tegenover het schaarse gebruik van de term in vroeg-moderne bronnen.

The frequent use of the term sprezzatura in art history stands in marked contrast with the its infrequent use in early modern sources.

11. In tegenstelling tot wat veel kunshistorici lijken te geloven is niet elk geschilderd beeldhouwwerk of relief een statement in het paragone-debat.

Contrary to what many art historians seem to believe, not every painted sculpture or relief is a statement in the para- gone debate.

12. Hoe meer men zich met beeldhouwkunst bezighoudt, hoe vlakker schilderijen lijken.

The more one occupies oneself with sculpture, the flatter paintings appear.

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

know little to nothing about his ideas on the practice of connoisseurship itself. One of the first texts to discuss this problem in more detail is one not on the art of painting

License: Licence agreement concerning inclusion of doctoral thesis in the Institutional Repository of the University of Leiden Downloaded.

License: Licence agreement concerning inclusion of doctoral thesis in the Institutional Repository of the University of Leiden.. Downloaded

Although the work and reception of Gian Lorenzo Bernini, without a doubt the sculptor who managed to leave the largest impres- sion on the sculpture of the period, will play

In chapter five we will return to the problem of mimesis, but now more strictly related to memory, in a discussion of the sculpted nude flesh and how it may evoke a

• Study charge transfer and charge separation processes in large systems, for which DFT and TD-DFT in combination with DRF are used (work in collabo- ration with the

In the first step, the natural frequencies and modes of the rotating blade is calculated based on the structural properties of the blade and the operating conditions of the rotor..

The main objective of this thesis is, therefore, to evaluate the level of legal certainty in European effects-based analysis as reflected in the Commission’s post-