• No results found

Geld en bezittingen. Gepubliceerd:One16 Publishing. 2015, versie , versie 2

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Geld en bezittingen. Gepubliceerd:One16 Publishing. 2015, versie , versie 2"

Copied!
7
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)
(2)

Geld en bezittingen

Gepubliceerd:One16 Publishing 2015, versie 1 2016, versie 2 Tenzij anders aangegeven, zijn alle Schriftcitaten ontleend aan The Holy Bible, English Standard Version®(ESV®), copyright ©

2001door Crossway, een uitgeverij van Good News Publishers. Gebruikt met toestemming. Alle rechten voorbehouden.

Schriftcitaten gemarkeerd (NBG) zijn ontleend aan de Heilige Bijbel, Nieuwe Internationale Versie®, NBG®. Copyright © 1973, 1978, 1984, 2011door Biblica, Inc.TMGebruikt met toestemming van Zondervan. Alle rechten voorbehouden wereldwijd.

www.zondervan.com De "NIV" en "New International Version" zijn handelsmerken die door Biblica zijn geregistreerd bij het United States Patent and Trademark Office, Inc.TM Reproductie, drukwerk en distributie zijn beperkt en onder voorbehoud van goedkeuring van de auteursrechthebbenden op

one16publishing@gmail.com

(3)

Inhoudsopgave

Geld en bezittingen? ...1

De houding van de gelovige van het Nieuwe Testament ...1

Eerste vruchten, of eerstgeborene of de tiende... 2

Geloof & tiende ...3

Wet & tiende ...3

(4)

GELD EN BEZITTINGEN 1

GELD EN BEZITTINGEN?

De houding van de gelovige van het Nieuwe Testament

De houding van een nieuwtestamentische gelovige ten opzichte van zijn geld en bezittingen

Om te beginnen zien we in de Bijbel dat er sommige onderwerpen meer besproken zijn dan anderen, waar geld en bezittingen er een van is. Het onderwerp gebed wordt bijvoorbeeld in vijfhonderd verschillende contexten in de Schrift besproken. Geloof wordt ook rond de vijfhonderd keer besproken in de Bijbel, maar het is interessant om te zien dat geld, welvaart en bezittingen meer dan tweeduizend keer worden besproken (vier keer meer dan gewichtige onderwerpen zoals gebed en geloof).

Het is duidelijk dat we in de Schrift zien dat geld en bezittingen een belangrijke kwestie zijn voor God en daarom moeten we als gelovigen en discipelen van Christus weten hoe we er het beste op een goddelijke en verantwoordelijke manier mee om kunnen gaan.

Vaak verwijst de Schrift naar geld of bezittingen als 'zaad' en moet daarom worden gezien als iets dat ons wordt gegeven als een middel en niet als een doel op zich. Ik zeg dit omdat we weten dat een wijze boer zijn zaad nooit opeet, en in plaats daarvan weet hoe belangrijk het is om het te planten in een tijd van hongersnood, niet wetend wanneer de regen zal komen. Het is dit zelfde principe dat paulus de kerk in Korinthe onderwijst:

‘Hij nu Die de zaaier zaad verschaft, moge ook brood tot voedsel schenken en uw zaaigoed doen toenemen en de vruchten van uw gerechtigheid vermeerderen.’ 2 Korinthe 9:10

Daarom moeten we begrijpen dat het doel van voorzieningen zowel voor zaad als voor voedsel is.

Dit komt omdat God het niet alleen geeft voor zegen en voorziening, maar het wordt ook door God gegeven als een middel om ons mee te testen. Ja, geld is ook een test.

De Schrift laat ons een aantal keren duidelijk zien hoe God geld of bezittingen kan gebruiken als een geloofstest in ons leven, om te zien of we erkennen dat alles wat we in het leven bezitten eigenlijk van God Zelf komt. Daarom waarschuwde Mozes de Israëlieten voor de noodzaak om God altijd als hun Bron te zien en nooit te stoppen om Hem te eren met Zijn tiende:

‘U moet alle geboden die ik u heden gebied, nauwlettend in acht nemen, opdat u leeft, talrijk wordt en het land dat de HEERE uw vaderen onder ede beloofd heeft, binnengaat en in bezit neemt. Ook moet u heel de weg in gedachten houden waarop de HEERE, uw God, u deze veertig jaar in de woestijn geleid heeft, opdat Hij u zou verootmoedigen, en u op de proef zou stellen om te weten wat er in uw hart was, of u Zijn geboden in acht zou nemen of niet.

Hij verootmoedigde u, Hij liet u hongerlijden en Hij liet u het manna eten, dat u niet kende en ook uw vaderen niet gekend hadden, om u te laten weten dat de mens niet alleen van brood leeft, maar dat de mens leeft van alles wat uit de mond van de HEERE komt. De kleren die u droeg zijn niet versleten en uw voet raakte niet opgezwollen in deze veertig jaar. Weet dan in uw hart dat de HEERE, uw God, u gehoorzaamheid bijbrengt zoals een man zijn zoon gehoorzaamheid bijbrengt en neem de geboden van de HEERE, uw God, in acht door in Zijn wegen te gaan en door Hem te vrezen. Want de HEERE, uw God, brengt u in een goed land:

een land met waterbeken, bronnen en diepe wateren, die ontspringen in het dal en op het

(5)

2 GELD EN BEZITTINGEN

gebergte; een land met tarwe en gerst, wijnstokken, vijgenbomen en granaatappels; een land met olierijke olijfbomen en honing; een land waarin u zonder schaarste brood zult eten, waarin het u aan niets ontbreken zal; een land waarvan de stenen ijzer zijn, en waarin u uit zijn bergen koper kunt hakken. Als u dan gegeten hebt en verzadigd bent, loof dan de HEERE, uw God, voor het goede land dat Hij u gegeven heeft. Wees op uw hoede dat u de HEERE, uw God, niet vergeet, en daardoor Zijn geboden, Zijn bepalingen en Zijn verordeningen, die ik u heden gebied, niet in acht neemt. Wanneer u eet, verzadigd wordt, goede huizen bouwt en daarin woont, uw runderen en uw kleinvee talrijk worden en ook uw zilver en goud toeneemt, ja, alles wat u hebt, talrijk wordt, pas ervoor op dat uw hart zich dan niet verheft en u de HEERE, uw God, vergeet, Die u uit het land Egypte, uit het slavenhuis, geleid heeft; Die u geleid heeft in die grote en vreselijke woestijn, met gifslangen, schorpioenen en droogte, waar geen water was; Die uit hard gesteente water voor u liet komen, Die u in de woestijn het manna liet eten, dat uw vaderen niet gekend hadden, opdat Hij u zou verootmoedigen en u op de proef zou stellen, om u uiteindelijk wel te doen; en dat u dan niet in uw hart zegt: Mijn eigen kracht en de macht van míjn hand heeft dit vermogen voor mij verworven. Maar u moet de HEERE, uw God, in gedachten houden, dat Hij het is Die u kracht geeft om vermogen te verwerven, opdat Hij Zijn verbond zou bevestigen, dat Hij onder ede met uw vaderen gesloten heeft, zoals het op deze dag nog is. Als het echter gebeurt dat u de HEERE, uw God, helemaal vergeet, achter andere goden aan gaat, hen dient en u voor hen neerbuigt, dan verzeker ik u heden dat u zeker zult omkomen. Zoals de heidenen die de HEERE van voor uw ogen uitgeroeid heeft, zo zult u dan ook zelf omkomen, omdat u de stem van de HEERE, uw God, niet gehoorzaam bent geweest.’ Deuteronomium 8:1-20

Eerste vruchten, of eerstgeborene of de tiende

Dus om te begrijpen welke functie geld heeft in ons geloof en onze relatie met God onze Vader, moeten we begrijpen wat de Bijbel zegt over eerste vruchten, of eerstgeborene of de tiende.

In Exodus 13:2 maken we kennis met het concept van de eerstgeborene en hoe het als offer moet worden aangeboden, zodat het kan verlossen wat onvolmaakt en onrein is.

Op dezelfde manier was het eerste vruchtenoffer om iemands afhankelijkheid van God als hun Bron te tonen, en werd het door de persoon aangeboden als een daad van geloof.

Zelfs God functioneerde op dit gebied van geloof (Hijzelf was de Auteur en Volmaker van ons geloof), toen Hij Zijn Eerstgeborene (Jezus) aanbood om elke andere persoon die zou volgen te zuiveren en aanvaardbaar te maken voor God (Kolossenzen 1:18). Psalm 51 zegt dat we allemaal geboren zijn in zonde (onrein).

Het is interessant om te zien in Johannes 1:29, dat Johannes de Doper naar Jezus wijst en Hem Gods Eerstgeboren Lam noemt die God zou aanbieden om de mensheid te verlossen (d.w.z. om de zonde van de wereld weg te nemen). God bood eerst Zijn Eerstgeborene (Jezus) aan voordat Hij Zijn 'gelovigen' terug kreeg. Met andere woorden, Hij wachtte niet tot Hij eerst negen zonen had en gaf zijn Zoon Jezus toen als nummer tien.

(6)

GELD EN BEZITTINGEN 3

Geloof & tiende

Nee, met God wordt alles wat Hij doet gedaan door geloof – zo is het met ons die 'Kinderen van Abraham, d.w.z. kinderen van geloof' worden genoemd -. Ook wij zegenen onze God met onze eerste vrucht, gelovend dat Hij vermenigvuldigt wat we zien, wat nog zal komen door ogen van het geloof.

De Bijbel vertelt ons in Romeinen 5:8 ‘God echter bevestigt Zijn liefde voor ons daarin dat Christus voor ons gestorven is toen wij nog zondaars waren.’ Dit is de reden waarom dit Goddelijke principe tot op de dag van vandaag blijft bestaan, en het is juist dit principe waaraan Maleachi de profeet ons herinnert in Maleachi 3:8-12.

Wanneer we God een deel (d.w.z. een tiende als zaad) teruggeven van wat we in dit leven

ontvangen of verdienen (omdat ons betaalmiddel vandaag geld is en geen schapen of geiten), is en blijft het altijd een geloofstest van elke gelovige totdat Christus terugkeert. Zoals bij elk eerste lam dat werd geofferd door de Joodse vader in de familie De vader deed dat, niet wetende hoeveel meer de ooi zou dragen. Hij deed het in geloof en zag God als zijn verzorger.

• Zo is het vandaag bij ons, elke daad van geloof, die onze afhankelijkheid van Gods voorziening voor elk deel van ons leven laat zien, is zeer aangenaam voor God.

• Daarom zegt God nooit 'Na het negende lam geef me het tiende'. Nee, God zegt ‘geef me het eerste (Exodus 23:19 & Spreuken 3:9,10) zodat je me kunt laten zien dat je Mij vertrouwt’.

• Daarom zou van ons maandelijkse inkomen eerst Gods tiende genomen moeten worden en gezaaid moeten worden in de lokale kerk waar ik gemeenschap heb en geestelijk verzorgd word.

• Dit is wat de Bijbel het principe van tiende noemt, maar helaas accepteert niet elke gelovige het.

Wet & tiende

Sommige hedendaagse Bijbelleraren hebben gezegd dat het tiendeprincipe deel uitmaakte van de wet van het Oude Testament, en nu we niet langer onder de wet staan, maar onder genade, hoeven we God niet langer Zijn eerste vrucht of geloofstiende te geven. Ik geloof dat ze oprecht zijn, maar oprecht verkeerd.

Ik zeg dit omdat het principe van tiende (God een tiende van je inkomen geven) door Abraham werd geïntroduceerd 800 jaar voordat de wet aan Mozes werd gegeven. Maar omdat het kruis ons filter is in het Christelijk geloof, moet elke religieuze praktijk die Israël hield door het kruis gaan van het Oude naar het Nieuwe.

Als we bij het doorlopen van het Oude Testament naar het Nieuwe Testament zien dat de Schrift het in de leringen van de apostelen wegneemt, laten we het vallen. Maar als het van het Oude

Testament naar het Nieuwe Testament komt en ongewijzigd blijft in de leringen van de apostelen, houden we het als een deel van ons geloof. Dit was in het geval van de tiende. Het is nooit

'veranderd' omdat het niet is ingevoerd met de Mozaïsche wet; het werd ingesteld in de tijd van Abraham, 800 jaar voordat Mozes de wet kreeg. In de brief aan de Hebreeuwse gelovigen in het Nieuwe Testament zien we in hoofdstuk 7:8 het principe van tiende toegevoegd in plaats van verwijderd. De schrijver van de Hebreeuwse gelovigen vertelt hen:

‘Hebreeën 7:8 En hier nemen sterfelijke mensen tienden, maar daar nam iemand ze

van wie getuigd wordt dat hij leeft.’

(7)

4 GELD EN BEZITTINGEN Wat een prachtige waarheid uit het Nieuwe Testament is dit, d.w.z. dat mijn geven aan mijn

plaatselijke kerk niet alleen mijn afhankelijkheid van God voor alle tijdelijke dingen aantoont. Maar juist op het moment dat ik God Zijn tiende als gelovige geef, doe ik een geloofsverklaring dat Jezus mijn Heer uit de dood is opgestaan en persoonlijk ook mijn offer in de hemel ontvangt!

Geld had in het verleden, en zal in de toekomst, de macht hebben om ons onafhankelijk te maken van elkaar en van God. Geld heeft de kracht om ons hart en genegenheid te verleiden en te stelen.

Daarom houdt God de tiende (een tiende) zowel als een bron van voorziening als een test in ons leven. Is het niet interessant dat het getal 10 altijd de Bijbelse maat is geweest die gebruikt werd om de mens te testen?

• Israël had 10 verzoekingen in de woestijn

• Laban veranderde Jacobs lonen 10 keer

• Daniël bad 10 dagen om hulp

• In Matteüs 25 hebben we de 10 maagden

• In Malachi 3 hebben we een tiende van ons inkomen nodig - het is altijd een test!

Als we trouw worden op elk gebied van ons leven en rentmeesterschap hebben jegens God, mogen we de zegen en gunst van onze God op dit gebied van ons geloof kennen, terwijl we trouw blijven door een tiende van wat we ontvangen door salaris of gift, in onze lokale kerk te brengen. Laten we als zonen en dochters van onze God vreugdevol en gewillig weten dat we familie van de Koning zijn en blij zijn om met Hem deel te nemen aan het uitbreiden van Zijn Koninkrijk op aarde door ons geven! Zaaien in geloof en nooit twijfelen of onze God aan onze behoeften zal voldoen volgens Zijn rijkdom aan glorie! Laten we nooit vergeten dat we voorbestemd zijn voor de eeuwigheid en ons permanente thuis - We zijn alleen maar aan het 'kamperen' in dit leven en zullen binnenkort alles achterlaten!

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Daarmee kunnen ze iets makkelijker je studies betalen, maar ook dat bedrag volstaat niet voor alle studiekosten (zie folder: Studiebeurs).. Dat je ouders je moeten

In het archief van de Staten van het Kwartier van Veluwe (in het Gelders Archief in Arnhem) bevinden zich lijsten van huizen, bewoners, beroepen en bezittingen.. De lijsten dateren

Zo vindt bijna een derde van de respondenten de werkdruk binnen GGD HN niet acceptabel en 67% van de respondenten schrijft tijd voor tijd omdat de hoeveelheid werk te veel is,

Neem kort de opgaven door zodat de werkwijze voor iedere kind duidelijk

Ze heeft een nieuwe broek, een nieuw T-shirt een nieuwe trui en een nieuwe muts nodig... Vul de getallen die je gooit in de vakjes in en los jouw eigen

Vooral voor de werknemers van ambulancediensten is dit slecht nieuws: in deze beroepsgroep worden relatief veel werknemers slachtoffer van onge- wenst gedrag, maar er zijn

Woningen die al aangesloten zin op het warmtenet In deze buurten is het mogelik een temperatuurstra- tegie te ontwikkelen, waarin wordt bepaald hoe en met welk tempo de

In het project beleidsevaluaties wordt puur gekeken naar de interacties en uitvoering van beleid door overheden (ministerie V&W, andere ministeries, waterschappen en