• No results found

Pinksteren: een gecodeerd verhaal over de Geest

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Pinksteren: een gecodeerd verhaal over de Geest"

Copied!
2
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Tilburg University

Pinksteren: een gecodeerd verhaal over de Geest

Moons, Jos

Published in: Katholiek Nieuwsblad Publication date: 2017 Document Version

Publisher's PDF, also known as Version of record

Link to publication in Tilburg University Research Portal

Citation for published version (APA):

Moons, J. (2017). Pinksteren: een gecodeerd verhaal over de Geest. Katholiek Nieuwsblad, 22.

General rights

Copyright and moral rights for the publications made accessible in the public portal are retained by the authors and/or other copyright owners and it is a condition of accessing publications that users recognise and abide by the legal requirements associated with these rights. • Users may download and print one copy of any publication from the public portal for the purpose of private study or research. • You may not further distribute the material or use it for any profit-making activity or commercial gain

• You may freely distribute the URL identifying the publication in the public portal Take down policy

If you believe that this document breaches copyright please contact us providing details, and we will remove access to the work immediately and investigate your claim.

(2)

kn22 + 2 juni 2017 +p7

Is de Heilige Geest ‘moeilijk’? Het Oude

Testament biedt ons sleutels om Hem beter

te begrijpen en op te merken.

Jos Moons s.j.

Voor veel mensen is de Heilige Geest een beetje moei-lijk. Want wat moet je je bij de Geest voorstellen? Zelfs de Schrift blijft vaag en spreekt alleen in beelden: wind, kracht, duif. Theologen spreken over “de onbekende God”. Omdat ook hier geldt dat onbekend onbemind maakt, hebben veel gelovigen meer met Jezus. Die had een lichamelijke gestalte, heeft onder ons gewandeld en heeft concreet dingen gedaan. We hebben Hem kun-nen zien en aanraken.

Ook het pinksterverhaal helpt niet zo veel, omdat het bol staat van de vreemde gebeurtenissen: hevige wind, tongen van vuur, spreken in alle talen, duizenden be-keringen. Snappen we door zo’n buitenissig verhaal meer over de Heilige Geest?

Om verder te komen kunnen we beter niet de vergelij-king met Christus maken. Ook technisch-theologische termen zoals de “derde persoon van de Drie-eenheid” kunnen we beter tijdelijk laten zitten. Wat aanbeveling verdient, is eerder een omweggetje, en wel via het Oude Testament. Wat het Oude Testament zegt over de Geest verschaft ons de ‘codes’ waarmee we de ge-heimtaal van het pinksterverhaal kunnen kraken.

De Geest als wind

Het pinksterverhaal begint met wind. “Toen de dag van Pinksteren aanbrak, waren allen bijeen op dezelf-de plaats. Plotseling kwam uit dezelf-de hemel een gedruis alsof er een hevige wind opstak en heel het huis waar zij gezeten waren, was er vol van” (Handelingen 2). Als zeiler denk ik bij wind meteen aan mooie zeiltoch-ten. Of misschien denk je aan tegenwind op de fi ets, of aan de gierende wind om het huis. Maar in het Oude Testament is de wind veel dubbelzinniger. Het woord voor wind – ruach – betekent niet alleen een natuurver-schijnsel, maar ook levensgeest, goddelijke kracht, en inspiratie en zending.

Dat blijkt heel duidelijk in Ezechiëls visioen van de

dode botten die tot leven komen (Ezechiël 37). Daar horen we hoe de profeet moet profeteren tot “de ruach uit alle windstreken” – de wind dus. Vervolgens krijgt die wind de opdracht om te ademen over dode botten, die ruach ontberen, zodat ze weer ruach hebben en le-ven. Hier betekent ruach duidelijk de levensgeest. Dat alles doet Ezechiël bovendien nadat hij de goddelijke

ruach ontvangen heeft en profeet geworden is (Ezechi-el 11). Daar betekent ruach duid(Ezechi-elijk nog wat anders, namelijk een goddelijke inspiratie en zending.

Codetaal

Daarmee levert het Oude Testament een belangrijke code. Het pinksterverhaal vermeldt de hevige wind niet uit meteorologische interesse. (Als dat de bedoe-ling geweest zou zijn, is het opmerkelijk nalatig dat bij-voorbeeld het al dan niet schijnen van de zon onver-meld blijft.) De wind was voor de hoorder van die tijd een code die subtiel verwees naar de goddelijke kracht die leven-gevend aan het werk was.

Met de dubbelzinnige vermelding van de wind staat Handelingen in een traditie die teruggaat tot de eerste regels van de Schrift. Daar gaat het over de ruach die over de wateren van de nog vormloze aarde zweeft (Genesis 1). En wat te denken van de ruach die God over de aarde zendt na de zondvloed, om de aarde weer droog en bewoonbaar te maken (Genesis 8)? En van de sterke wind die de Rode zee in tweeën splijt, zodat de Israëlieten kunnen ontsnappen aan de Farao (Exodus 14)? In al die gevallen heeft ruach een dubbe-le bodem: het is een natuurverschijnsel waarin God zélf krachtig en leven-gevend aan het werk is.

Eindtijd

Bovendien staat de Geest voor de eindtijd. Of mis-schien kun je het beter de nieuwe tijd noemen: de tijd van het Rijk Gods. Het is de tijd dat wolf en lam samen neerliggen en niemand nog kwaad doet, aldus Jesaja in een poëtisch-profetische droom (Jesaja 11). Niet toe-vallig begint Jesaja z’n droom met de scheut uit de stronk van Isaï op wie de Geest rust, want de nieuwe tijd is de tijd van de Geest. Die Geest vertegenwoor-digt wijsheid, inzicht, goed beleid, ontzag voor God, met als weldadige vruchten dat de drager van de Geest

oog heeft voor de zwakken (Jesaja 11). Ook in Ezechi-el staat de Geest voor de eindtijd. Dan namEzechi-elijk zal het volk Israël niet meer zijn als dode botten, maar bevrijd uit de ballingschap en trouw aan God (Ezechiël 37). God zal alles in allen zijn.

Ook dit werpt weer licht op het pinksterverhaal uit Handelingen. We horen daar dat de leerlingen vervuld worden van de Heilige Geest en in allerlei talen spre-ken. Dat gaat niet in de eerste plaats over het spreken in tongen, zoals binnen de charismatische gemeen-schap. Eerder verwijst het naar de eindtijd. Dat beves-tigt trouwens Petrus zelf als hij de profetie van Joël over het einde van de tijden citeert, om daarmee het pinkstergebeuren te duiden (Handelingen 2). Tekens van die nieuwe tijd zijn er volop, want leerlingen die tot dan toe uit angst niet spraken, spreken nu wél; ze verkondingen. En mensen die tot dan toe Gods woord niet verstonden, verstaan het nu wél; ze geloven. Zelfs met duizenden tegelijk, aldus Handelingen.

Geest anno nu

Deze codes uit het Oude Testament – er zijn er trou-wens nog meer – werpen niet alleen licht op het curi-euze pinksterverhaal. Ze suggereren ook waar de “on-bekende God” gevonden kan worden, namelijk in en achter de dingen. Als de wind heilzaam is, dan is het ook de Heilige Geest. De bevrijding uit de ballingschap door een droog gewaaide Rode Zee, daar moet de Geest dus aan het werk zijn. En als er goede dingen ge-beuren en het Rijk Gods zichtbaar wordt, dan is de Geest de bouwmeester. Dat geldt evenzeer voor de ver-kondiging van het Evangelie door de apostelen toen, als anno nu voor alle vormen van inzet voor de mede-mens, voor het milieu, voor spiritualiteit, voor de Kerk. Is de Geest moeilijk? Of moeten wij groeien in gelovi-ge opmerkzaamheid? Door voortaan de hoop op bord-jes “dit is de Geest” te laten varen, en “gewoon” aan te voelen waar het goede gebeurt? Want overal waar heil gebeurt, daar mag de gelovige de Heilige Geest ver-moeden. +

Jos Moons is jezuïet; hij schrijft een proefschrift over de Heilige Geest en het Tweede Vaticaans Concilie aan de Tilburg School of Catholic Theology.

Pinksteren: een gecodeerd

verhaal over de Geest

Een zeiler denkt bij wind meteen aan mooie zeiltochten. Maar in het Oude Testament is de wind veel dubbelzinniger.

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Om overlast (geluid, slagschaduw) voor inwoners in de gemeente Beuningen zo veel mogelijk te voorkomen en te beperken moeten de turbines op afstand van de woonkernen geplaatst

Wanneer men probeert om bij kleine fluctuaties in te grijpen, (door bijvoorbeeld bij een iets te lage waarde te proberen de waarde van het proces te verhogen) dan zal het middel

En laat je door Rutte niet wijs maken dat het noodzakelijk is om gewone mensen de hele rekening van de crisis te laten betalen, want die kan wel degelijk eerlijk worden gedeeld..

Of gemeenten met hun budget jeugdhulp uitkomen hangt met veel factoren samen, die te maken hebben met het beleid van de desbetreffende gemeente, de wijze waarop zij de zorg

Deze nog niet uitgekomen knoppen worden door Japanners gebruikt voor een middel tegen kanker, waarvan sinds 2015 het effect wetenschappelijk zou zijn aangetoond.. Auteur: Santi

Ongeveer driekwart geeft aan de GBA in alle relevante werkprocessen te gebruiken.De gemeenten die nog niet in alle relevante werkprocessen de GBA gebruiken (28%), geven daarvoor de

In deze visietekst zullen een aantal concrete werkpunten en opdrachten voor de komende vijf jaar worden voorgesteld.. Toch weten we: zelfs de beste plannen en projecten maken

Kom, heilige Geest, over alle generaties in de Kerk - kinderen, jongeren, ouders en grootouders - dat ze elkaar vasthouden en meenemen langs de weg van het Evangelie.. Na deze