• No results found

Imperatief Programmeren (INFOIMP) 31 maart 2005

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Imperatief Programmeren (INFOIMP) 31 maart 2005"

Copied!
2
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Departement Informatica en Informatiekunde, Faculteit B`etawetenschappen, UU.

In elektronische vorm beschikbaar gemaakt door de TBC van A−Eskwadraat.

Het college INFOIMP werd in 2004/2005 gegeven door Lex Bijlsma.

Imperatief Programmeren (INFOIMP) 31 maart 2005

Opgave 1 (25 punten)

a) Hoe wordt de methode getParameter van de klasse Applet gebruikt?

b) Wat is het verschil tussen de methoden paint en repaint?

c) Hoe kun je de for-opdracht

for (k = 0; k < N; k++) doeIets();

uitdrukken door middel van een while-opdracht?

d) Wat betekent het als in de header van een klasse de woorden implements Runnable staan?

e) Als Krokodil een subklasse van textttDier is, is het volgende programmafragment dan cor- rect?

Beargumenteer je antwoord.

Krokodil k;

Dier d;

k = new Krokodil();

d = k;

f) Wat is een FlowLayout?

Opgave 2 (35 punten)

a) Schrijf een methode met header

private static String hl(String s)

die, gegeven een tekst die uit door spaties en regelovergangen gescheiden woorden bestaat, diezelfde tekst teruggeeft met daarin de eerste letter van elk woord door de corresponderende hoofdletter vervangen.

b) Schrijf een applet met twee TextArea’s. In de bovenste kan de gebruiker een tekst intikken.

Na drukken op de met ‘Process’ gemarkeerde knop zal de onderste deze tekst weergeven met in elk woord de eerste letter door de corresponderende hoofdletter vervangen, zoals in de afbeelding zichtbaar is.

(2)

Opgave 3 (40 punten)

Schrijf een applicatie (niet een applet) die het mogelijk maakt een lettertype te beoordelen aan de hand van een op te geven tekst. Er is een menu waarin de gebruiker uit vijf of meer lettertypen kan kiezen. Er is ook een TextField waarin de gebruiker een regel tekst kan intikken. Deze wordt dan onmiddellijk getoond in het geselecteerde lettertype.

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Het eerste cijfer wordt vermenigvuldigd met 7, het tweede cijfer wordt vermenigvuldigd met 6, het derde cijfer met 5, enzovoort, en het laatste cijfer met 1.. Alle uitkomsten

Deze methode levert een nieuwe string op, waarin elk voorkomen van het character dat als eerste parameter wordt meegegeven, is vervangen door het character dat als tweede

Zie het tweede plaatje: er is tweemaal op de knop geklikt, en er zijn dus een zwarte buitenring, een donkergrijze band, een lichtgrijze band, en een witte kern. Op het derde plaatje

Het antwoord op dit onderdeel heeft dus een vaste vorm: voor elk van de zes variabelen x1 t/m x6 het woord sub, super, impl of prim, met daarachter de naam van de klasse, interface,

b) Welke relatie bestaat er tussen het begrip klasse en het begrip object ? En welke tussen het begrip klasse en het begip methode?.. Wat is het verband tussen die

De methode sluit test of speler kleur, door te zetten op veld (x, y), ´ e´ en of meer stenen van de tegenstander insluit in de richting (dx, dy), waarbij dx en dy −1, 0 of 1 zijn?.

Deze methode levert 0 op als de string die door de methode onder handen wordt genomen, en de string die als parameter wordt meegegeven, precies gelijk zijn.. De methode levert

In het tweede plaatje heeft de gebruiker driemaal op de knop gedrukt, en zijn er rond elk steentje dus vier kringen zichtbaar. In het derde plaatje heeft de gebruiker tienmaal op