• No results found

In praise of death : history and poetry in medieval Marwar (South Asia)

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "In praise of death : history and poetry in medieval Marwar (South Asia)"

Copied!
2
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

In praise of death : history and poetry in medieval Marwar (South Asia)

Kamphorst, J.

Citation

Kamphorst, J. (2008, June 18). In praise of death : history and poetry in medieval Marwar (South Asia). Retrieved from https://hdl.handle.net/1887/12986

Version: Not Applicable (or Unknown)

License: Licence agreement concerning inclusion of doctoral thesis in the Institutional Repository of the University of Leiden

Downloaded from: https://hdl.handle.net/1887/12986

Note: To cite this publication please use the final published version (if applicable).

(2)

374 Summary

Samenvatting

In Praise of Death. History and Poetry in Medieval Marwar (South Asia).

(“Lofzangen op de Dood. Geschiedenis en Poëzie in Middeleeuws Marwar [Zuid-Azië]”).

Deze multidisciplinaire studie levert nieuwe inzichten op aangaande de literaire geschiedenis van oorlogsvoering en martiale identiteiten in Marwar (noordwest India). Middels een literair- historische analyse van Marwari heroïsche en epische gedichten, schetst de auteur een beeld van het martiale ethos van strijders in Marwar, een voormalig rijk in de Thar woestijn.

Centraal staat de betekenis die dichters toe kenden aan de dood van strijders op het slagveld en de poëtische beelden waarin hun dood werd vervat.

Kamphorst interpreteert de Marwari lofzangen op de dood middels een diepgaande analyse van gedichten opgedragen aan de vergoddelijkte Rajput strijder Pabuji. De beschrijving van de uiteenlopende vormen en aspecten van de schriftuurlijke en mondelinge Pabuji traditie laat zien hoe de dichterlijke opvattingen over de dood werden geïnspireerd door een ascetisch ideaal van wereldverzaking: Hindu krijgers werden geportretteerd als asceten die hun leven opofferden in de strijd. Kamphorst’s interpretatie van de poëtische Pabuji traditie maakt duidelijk dat een dergelijke zelfopoffering kon leiden tot een narratief proces van deificatie ofwel het toekennen van een goddelijke status aan (semi) historische strijders. Deze studie voegt toe aan contemporaine inzichten in de betekenis van martiale dichtvormen, en met name aan theorievorming aangaande het narratieve proces van de deificatie en de socio-politieke functie die aan dit proces kan worden toegekend.

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

From the prose-version of Pabuji’s tale in the seventeenth-century chronicle written by Nainsi (Sakariy 1984) it can be read that it was Deval’s younger sister who made Buro

186 In the subsequent verse-lines, vaiṇasagāī rules that the first letter of the first word of a half-line alliterates with the first letter of the last word of that same

The fact that the poems dedicated to Pabuji have several narrative and stylistic features in common, and the direct or indirect references to narrative themes and episodes connote

This does not imply, however, that the poets did not think of Pabuji as a Rajput, that is, a scion of the ruling Rathaur lineage since he is portrayed as a “prince” (rāva-uta),

At present, the Bhil Bhopas of Kolu perform paravaros dedicated to Pabuji for exactly this reason: to assign Rajput-like heroism in battle to the Bhil and thus highlight that

Other narrative themes of the stories about Hinglaj, Avar, Karni, Deval and other goddesses that underline the importance of the pastoral-nomadic context for understanding

The above-surveyed religious strands coming together in Pabuji’s medieval tradition are also part of the present-day epigraphical records, shrines, hero stones and worship

Changes in the narrative content of poetry dedicated to Pabuji and Charani Sagatis are best understood, as I hope to have shown in the second part of this thesis (chapters 6 to 9),