• No results found

NIEUWSBRIEF MUSEUM STAD APPINGEDAM

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "NIEUWSBRIEF MUSEUM STAD APPINGEDAM"

Copied!
16
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

[Typ hier]

Pagina 1

NIEUWSBRIEF

MUSEUM STAD APPINGEDAM

Eerste kwartaal 2021

Geachte lezer,

Het ziet er naar uit dat het nog even stil blijft in het museum: de maatregelen om de verspreiding van corona zoveel mogelijk te beperken zijn verlengd tot en met 2 maart. Of de musea daarna weer open mogen, is nog niet te zeggen:

we houden met alle scenario’s rekening. Voor iedereen was 2020 een ongewoon jaar en ook 2021 zal geen topjaar voor de musea worden. Maar achter de schermen staat het museum zeker niet stil en via sociale media en deze nieuwsbrief willen we u graag op de hoogte brengen van onze bezigheden en plannen: in de hoop dat u ons straks weer ‘gewoon’ kunt bezoeken!

Vriendelijke groeten, Cynthia Heinen,

directeur

Foto: Natuurlijk Noorden

HUIDIGE TENTOONTSTELLING “ECHT WINTERS”

In Nederland hebben we volgens velen tegenwoordig geen echte winters meer. De tweede week van februari bewees echter anders en konden we, al was het maar van korte duur, genieten van een dik pak sneeuw en konden we de schaatsen onderbinden. We werden weer een beetje herinnert aan de historische winters van 1979 en de ijzelwinter van 1987, maar ook aan de schaatsmarathon van 2021 die Appingedam landelijke tv-aandacht bezorgde.

De komende twee maanden is de winterse sfeer van begin februari in ieder geval nog te vinden in het Museum Stad Appingedam, met een tentoonstelling onder de titel ‘Echt Winters’.

Er zijn sfeervolle winterlandschappen van de Groninger kunstenaar Harry Meerveld te zien en allerlei objecten en foto’s die met de winter te maken hebben. Van ‘Voetstapjes’ in de sneeuw’ tot gebreide lange onderbroeken: de nostalgie van de winter roept bij iedereen herinneringen op.

Cynthia Heinen was op 12 november 2020 te zien bij een item van RTV Noord over deze tentoonstelling, terug te kijken via deze link:

https://www.rtvnoord.nl/nieuws/761221/Museum-Stad- Appingedam-zoekt-winterherinneringen-voor-Echt-Winters.

Winters landschap van Harry Meerveld (bron: Museum Stad Appingedam)

(2)

[Typ hier]

Pagina 2

De tentoonstelling is te zien tot 28 maart 2021, onder voorbehoud van de landelijke coronamaatregelen. Het museum is in navolging van deze maatregelen nog tot en met 2 maart 2021 gesloten.

Ze vertelt dat Groningers vaak terugdenken aan 1979, maar dat er in de tentoonstelling ook veel ruimte is voor andere verhalen. Een voorbeeld hiervan is het verhaal van Martje Mulders uit Steendam. Zij deed voor het eerst in 1912 mee aan een schaatswedstrijd en reed in haar jonge jaren veel wedstrijden. ‘Ze kreeg vijftig gulden aan prijzengeld bij een wedstrijd’, verteld Cynthia in het item. ‘Dat was meer dan dat ze bij de boer kreeg. Daar kreeg ze 25 gulden.’ Het werken bij de boer deed Mulders nog steeds. ‘Eerst melken, dan schaatsen.’ Met al het geld dat ze won met schaatsen wist ze uiteindelijk een huis te kopen.

Martje Mulders (Foto: RTV Noord)

Een winters tafereel, ingericht door de vrijwilligers van Museum Stad Appingedam

(3)

[Typ hier]

Pagina 3

NIEUWE TENTOONSTELLINGEN: ‘VOOR HET VOETLICHT’

EN ‘VERBINDING IN BEELD’

De tentoonstelling ‘Echte winters’ blijft staan tot en met 28 maart. Daarna is de winter toch wel echt voorbij en is de tentoonstelling ook over de ‘houdbaarheidsdatum’ heen. En ook al is het nog niet zeker of we vanaf 2 maart weer open mogen, het maken van plannen en het treffen van voorbereidingen gaat natuurlijk wel door.

De volgende wisseltentoonstelling heet ‘Voor het voetlicht’: hierin willen we graag aandacht vragen voor die depotstukken die eigenlijk nooit gezien worden en waarvan je je af kunt vragen: moeten ze wel in de collectie blijven? Of zijn ze meer op hun plaats in een andere collectie? Kunnen ze gerestaureerd worden en is dat de moeite waard? Wij zijn vooral ook heel benieuwd hoe bezoekers daarover denken: bij de tentoonstelling kunnen bezoekers dan aangeven wat ze belangrijk vinden om te behouden voor de collectie of wat juist een andere bestemming zou kunnen krijgen.

Daarna volgt een tentoonstelling op het gebied van beeldende kunst: ‘Verbinding in beeld’, met schilderijen van kunstenaars uit onze nieuwe gemeente Eemsdelta (voorheen de drie gemeentes Appingedam, Delfzijl en Loppersum), waarin het landschap, het wonen en werken in dit gebied centraal staan. Dat kunnen historische werken zijn, van bijvoorbeeld kunstenaars die tot De Groninger Ploeg behoorden, maar ook hedendaagse werken. Hieraan doen drie musea mee uit de nieuwe gemeente: Museum Stad Appingedam , Museum Helmantel te Westeremden en het MuzeeAquarium in Delfzijl.

Cynthia Heinen

Voor een serie glaskunstwerken uit de collectie is jaren geleden al een nieuwe bestemming gevonden: ze sieren nu de gevel van de Groninger Zilverkamer. De ramen zijn afkomstig uit de kantine van De Eendracht in Appingedam, en zijn bij de afbraak van het gebouw aan het museum geschonken. Daar waren ze te zien op de tentoonstelling over De Eendracht, maar er was geen passende ruimte in het oude gedeelte van het gebouw voor te vinden, dus ze zouden in het depot komen. In het gebouw van De Zilverkamer komen ze veel beter tot hun recht. De voorstellingen zitten vol symboliek over landbouw en handel, helaas is het nog steeds niet gelukt om te achterhalen wie de ontwerper en maker is geweest.

(4)

[Typ hier]

Pagina 4

MAAND VAN DE GESCHIEDENIS 2020: “Oost/ West”

De maand oktober is de Maand van de Geschiedenis. Het thema van afgelopen jaar was “Oost/West” en het museum nam ook dit jaar weer deel. Door de corona-crisis kon er echter geen activiteit in het museum plaatsvinden. Daarom was door het museum een online quiz voor bezoekers bedacht, waar vragen gesteld werden over buitenlandse bezoekers en invloeden in de geschiedenis van Appingedam en het omliggende gebied. De winnaar van de quiz was Kitty Brongers en zij kreeg het boek “Wadapatja” van Martin Hillenga thuis gestuurd.

Wilt u de quiz ook doen? Hieronder staan de vragen en op de laatste pagina van de nieuwsbrief vindt u de goede antwoorden. Veel plezier!

1. EMO VAN BLOEMHOF

Emo van Bloemhof (ca. 1175-1237) was sinds 2011 abt van het klooster Wittewierum. Dit ging niet zonder slag of stoot. Emo kon het klooster stichten dankzij een schenking van een kerkgebouw. De bisschop van Münster Otto I stak hier echter een stokje voor. Abt Emo, ook niet voor één gat te vangen, ondernam vervolgens een reis naar de baas van de bisschop, de paus Innocentius III, om zijn gelijk te halen. Hoe lang duurde het voor Emo weer in zijn klooster was?

A) 241 dagen B) 351 dagen C) 197 dagen D) 75 dagen

2. GELE KORNOELJE

Al zo’n 100 jaar staat ie te pronken in de museumtuin: de gele kornoelje. De boom is het grootste, bekende, exemplaar van zijn soort in Nederland. De gele kornoelje komt hier niet oorspronkelijk vandaan en is in Nederland ook zeer zeldzaam. Waar stonden deze bomen oorspronkelijk?

A) De zuidwestkust van de Verenigde Staten B) Japan

C) Kaukasus

D) Rond de Zuid-Chinese zee

(5)

[Typ hier]

Pagina 5 3. ZILVEREN LEPEL

Tot de collectie van Museum Stad Appingedam behoort een aantal bijzondere zilveren lepels. Zo rond 1800-1850 woonden in deze streek veel schippers, die handel dreven over de hele wereld. In een bepaald gebied kregen zij van cargadoors (bevrachters) een lepel als relatiegeschenk. Waar was dit?

A) Zuid-Afrika B) New York C) Oostzeegebied D) Indonesië

4. DE ZILVEREN BOKAAL MET EI

Deze bokaal is geschonken ter gelegenheid van het 25-jarig huwelijksjubileum van Lambertus van der Tuuck en Aaltje Claesens in 1701. Het geschenk was afkomstig van het bierbrouwersgilde, vandaar het biervaatje dat in de voet verwerkt is. Lambertus was toen burgemeester van Appingedam. Het ei zal in die tijd wel de aandacht getrokken hebben. Zulke grote eieren vond je niet in Appingedam. Maar van welk exotisch dier is dit ei afkomstig?

A) Krokodil B) Reuzenslang C) Schildpad D) Struisvogel

5. MOLUKSE KERK

In 1960 werd in Appingedam een kerk gebouwd aan de Harkenrothstraat in Appingedam. De kerk was voor de Molukkers die in 1959 in Appingedam kwamen wonen, waar de eerste Molukse wijk van Nederland was. De Molukkers woonden eerst in barakken in wat in de volksmond het Ambonezenbosje wordt genoemd? Waar ligt dit Ambonezenbosje?

A) Reiderwoldepolder B) Carel Coenraadpolder C) Linthorst Homanpolder D) Noordpolderzijl

6. ZAAGVIS

Jaren hing de zaagtand van de zaagvis aan de muur van apotheek Verkade en later drogisterij Zeephat. Zo’n zaag werd vroeger door apothekers vaak als uithangbord gebruikt om de nieuwsgierigheid van de klanten te wekken voor de exotische, onbekende ingrediënten, die in de apotheek aanwezig waren. Hoe lang is de zaagtand in ons museum?

A) 1,42 meter B) 2,03 meter C) 0,98 meter D) 1,76 meter

(6)

[Typ hier]

Pagina 6 7. SINT NICOLAAS

De kerk in Appingedam is vernoemd naar de heilige Nicolaas van Myra. Hij wordt niet alleen gezien als kindervriend, maar is ook de beschermheilige van onder andere schippers, scheepsbouwers en vissers. Om die reden hebben havensteden, zoals Appingedam was, vaak een kerk vernoemd naar de heilige Nicolaas van Myra.

Maar in welk land ligt Myra eigenlijk?

A) Spanje B) Marokko C) Griekenland D) Turkije

8. DE MOORD OP KOENRAAD POPPINGA

In de plaats Delfzijl werd ooit eens één van de wereldberoemde hoofdpersonages uit de crimi-boeken bedacht.

Hoe heet dit personage?

A) Sherlock Holmes B) Kurt Wallander C) Jules Maigret D) Hercule Poirot

9. PORSELEIN

In de negentiende eeuw was het verzamelen van Chinees en Japans porselein een liefhebberij van de gegoede burgerij. Ook in Appingedam verzamelden de vooraanstaande families, zoals Mees het porselein. De techniek van het porselein maken was al in China bekend in de 7e eeuw. Weet u welke ontdekkingsreiziger het porselein in China aantrof en het meebracht naar Europa?

A) Christoffel Columbus B) Marco Polo

C) James Cook D) Abel Tasman

10. WAUKESHA

In 1989 werd het Damster bedrijf Brons Motoren overgenomen door het bedrijf Waukesha. Maar weet u uit welk land dit bedrijf kwam?

A) Japan B) Duitsland

C) Groot-Brittannië D) Verenigde Staten

Foto: https://www.nicolaikerk-appingedam.nl/

(7)

[Typ hier]

Pagina 7

COLLECTIE OP REIS

Als museum willen we graag zoveel mogelijk mensen kennis laten maken met de schoonheid en geschiedenis van onze collectie. Met enige regelmaat krijgen wij verzoeken binnen of objecten uit onze collectie geleend mogen worden voor een expositie of ander evenement, waar we dan ook (in principe) graag aan mee willen werken.

Afgelopen maanden waren “onze” objecten bij de volgende instellingen aanwezig:

BEVRIJDINGSROKKEN IN DE STAD GRONINGEN

Van 14 maart tot en met 27 september 2020 was de tentoonstelling “En tòch staat de Martini – 75 jaar bevrijding in Groningen” in het Groninger Museum. Een belangrijk onderdeel van de expositie waren de Groningse bevrijdingsrokken of feestrokken. Deze rokken werden kort na de bevrijding, na een oproep van verzetsstrijder Mies Boissevain-Van Lennep, massaal in Nederland werden gemaakt, zo ook in Groningen.

Conservator Egge Knol heeft zoveel mogelijk rokken geïnventariseerd en daar een mooi geïllustreerd boek over geschreven “De bevrijdingsrok in Groningen“. Hoewel op het eerste gezicht de rokken allemaal op elkaar lijken, blijkt iedere jurk toch uniek te zijn en vertelt het een prachtig verhaal van de maakster. Het boek is overigens nog verkrijgbaar bij het Groninger Museum.

Museum Stad Appingedam heeft enkele bevrijdingsrokken uit de collectie uitgeleend voor deze expositie.

De bevrijdingsrokken in het Groninger Museum (foto: Heinz Aebi).

(8)

[Typ hier]

Pagina 8 KINDERSCHOENTJE IN HEERENVEEN

Soms gaan objecten ook met een andere reden op reis dan als bruikleen in een expositie. Het leren kinderschoentje, dat in 1950 bij de bouw de Nutsspaarbank in Wijkstraat te Appingedam in de grond werd gevonden en qua oudheid werd geschat op veertiende of vijftiende eeuws, is op reis geweest naar restaurator Paulien Kaan in Heerenveen (www.paulienkaan.nl).

Het schoentje staat normaal bij ons in de vaste expositie. Door invloeden van buitenaf was het leer van het schoentje hard en bros geworden en was het leer vervuild geraakt. Actief ingrijpen was nodig om verdere schade te voorkomen.

Paulien Kaan, gespecialiseerd in de restauratie van metalen objecten en archeologische vondsten, heeft het schoentje in augustus 2020 voor ons behandeld. Ze heeft het vuil verwijderd en het leer soepeler gemaakt.

Tijdens haar werkzaamheden kwam zij er overigens achter dat het schoentje uit iets vroegere tijd komt dan steeds werd aangenomen, namelijk uit de eerste helft van de dertiende eeuw.

Het schoentje staat inmiddels weer in onze vaste expositie.

OTTO EERELMAN IN VIANEN

In het Stedelijk Museum Vianen is vanaf 27 september 2020 tot en met 5 april 2021 de expositie “Trouwe viervoeter – dierenportretten van Otto Eerelman” te zien.

In de negentiende eeuw raakten huisdieren als gezelschapsdieren in zwang bij de rijke burgers. De Groningse schilder Otto Eerelman (1839-1926) zeg een gat in de markt en begon met het schilderen van deze huisdieren. Dat deed hij op zeer succesvolle wijze, want zelfs het Nederlandse koninklijk huis gaf hem opdrachten.

Voor de expositie heeft Museum Stad Appingedam het schilderij “Whippet op vensterbank met Fries paard op de achtergrond” van Eerelman uit 1914 in bruikleen gegeven. Normaal gesproken hangt dit werk in onze negentiende eeuwse kamer, dat het leven van de rijke en invloedrijke burgerij van Appingedam laat zien.

VOOR RESTAURATIE

(Foto-Video De Vries Appingedam) NA RESTAURATIE (Foto: Paulien Kaan)

"Trouwe viervoeter - dierenportretten van Otto Eerelman" (foto: Stedelijk Museum Vianen)

(9)

[Typ hier]

Pagina 9 PROF. R.P. CLEVERINGA IN SCHEVENINGEN

De reizende expositie over de in Appingedam geboren prof. R.P. Cleveringa (1894-1980) reist nog steeds en is nog tot en met februari 2021 in Het Oranjehotel in Scheveningen.

Nadat Cleveringa door de Duitse Sicherheitsdienst was opgepakt voor de bekende rede, waarin hij protesteerde tegen de schorsing van de Joodse hoogleraar Eduard Meijers, zit hij van 28 november 1940 tot en met 1 juli 1941 in het beruchte Oranjehotel, waar meer verzetsstrijders vast zaten en sommigen zelfs zijn vermoord door de bezetter.

Cleveringa overleefde gelukkig zijn gevangenschap. Na de bevrijding zette hij zich in om de geschiedenis van het Oranjehotel te bewaren en vertellen en was hij enkele jaren voorzitter van stichting Oranjehotel.

Scheveningen is de laatste stop in de reizende expositie over prof. Cleveringa en binnenkort komen onze objecten weer “thuis”. De objecten zijn dan sinds 2018 op reis geweest.

Wat goed aansluit bij de reizende expositie is dat in de stad Appingedam nu op het Cleveringaplein een beeld van de professor staat, gemaakt door de kunstenaar Elise d’Hont. Aan het museum is gevraagd een webpagina met uitleg over het leven en werk van prof. Cleveringa te maken. Ook staat nog een lezing van de biograaf van Cleveringa, de heer Kees Schuyt, op de agenda, maar door de corona-maatregelen is deze eerst uitgesteld.

Alina Dijk

Expositie in Oranjehotel Scheveningen. Foto: Chris Booms

(10)

[Typ hier]

Pagina 10

EEN BIJZONDERE AANWINST VOOR DE ZILVERCOLLECTIE

Een paar maanden geleden is het museum een bijzondere theepot rijker geworden: een zilveren trekpot, gemaakt door de Damster zilversmid Gerrit Hoving, omstreeks 1748.

Het museum heeft een unieke zilvercollectie waarvan de meeste stukken in Appingedam gemaakt zijn. En dat is op zich al uniek: er komt veel vaker zilver uit de stad Groningen op de markt dan uit de stad Appingedam. Het oudste zilveren object is een gaai: een klein vogeltje dat als wisseltrofee diende bij het zogenaamde ‘papegaaischieten’: het schuttersgilde had de gewoonte om hierin wedstrijden te organiseren, waarbij een stoffen vogel van een hoge paal moest worden geschoten. In de museumcollectie bevindt zich een gildepenning met dit tafereel. Het vogeltje heeft een halsband waarin

‘Stadt Dam’ is gegraveerd en tussen zijn pootjes klemt hij een balkje met het jaartal 1546.

Als er een zilveren object van Damster makelij op de markt komt, wil het museum dat natuurlijk graag verwerven. In dit geval was dat nog niet zo eenvoudig: het theepotje werd via een online veiling te koop aangeboden en binnen een paar weken moest er beslist worden. Het museum is al jaren aan het sparen in een aankoopfonds: alle extra donaties boven de €17,50 komen in dit fonds. En ook al zat er een aardig bedrag in: het was maar de vraag of het voldoende zou zijn. Bij een veiling is dat niet te voorspellen.

Daarom werd contact gezocht met de Vereniging Rembrandt, die museale aankopen ondersteunt. Zij waren direct geïnteresseerd en zagen ook in hoe bijzonder deze kans voor het museum was. Zij boden aan een eigen expert naar de kijkdagen te sturen en vervolgens gaven zij aan dat het museum een spoedaanvraag mocht doen om de aankoop mogelijk te maken.

Het was tot het laatst spannend, maar met deze steun en met de bijdrage uit ons aankoopfonds – dus met uw steun – was het mogelijk dit bijzondere trekpotje te bemachtigen. Hij staat inmiddels te pronken in de zilvervitrine en zo is er weer een stukje historie van Appingedam behouden en zichtbaar gemaakt.

Cynthia Heinen

Overhandiging van de foto door directeur van de Rembrandtvereniging Fusien de Bijl Vroe (2e van rechts) en Mathilde van der Werff (hoofd mecenaat Rembrandtvereniging, 1e van rechts) aan Cynthia Heinen (directeur) en Steven Helfrich (voorzitter museumbestuur). Foto: Jasper de Vries

Fotograaf: Jasper de Vries

(11)

[Typ hier]

Pagina 11

STRUISVOGELEIBOKAAL, PRONKSTUK VAN HET MUSEUM

In 1966 wordt door het museum, toen nog “Het Gewestelijk Historisch Museum” genoemd, een prachtige aankoop gedaan: een struisvogeleibokaal, ooit toebehorende aan Lambertus van der Tuick, een bekende Damster uit de 17e eeuw.

De levensloop van Lambertus is in het kort als volgt:

Als geboorteplaats van Lambertus worden in bronnen zowel de stad Groningen als Appingedam genoemd.

In het jaar van zijn geboorte 1653 woonden zijn ouders Harmen Lambertus van de Tuick en Bieltje Hitsma in de stad Groningen en kan deze stad als zijn geboorteplaats worden aangemerkt.

Op 11 oktober 1676 wordt in de Nicolaikerk te Appingedam het huwelijk gesloten tussen Lambertus van der Tuick en Aaltje Claessens. Op 19 mei 1677 wordt hij in het Burgerboek van Appingedam ingeschreven al borgerzoon. Lambertus en Aaltje gingen wonen in de Dijkstraat. Maatschappelijk gaat het hem hier voor de wind. Hij wordt onder andere genoemd als koopman in granen, als brouwer en burgemeester van Appingedam. Ook was hij organist in de Nicolaikerk.

De struisvogelbokaal werd hem aangeboden door het Bierbrouwersgilde. Over het tijdstip van de schenking wordt verschillend gedacht. Er is een lezing, dat de schenking plaatsvond bij zijn huwelijk in 1676 terwijl een andere bron 1701 vermeld; het jaar dat het echtpaar Van der Tuick 25 jaar gehuwd was. Mijns inziens kan worden aangenomen dat 1701 juist is. Van der Tuick had in de voorgaande jaren een behoorlijke reputatie opgebouwd waarvoor veel waardering was en waar de schenking een gevolg

van was. In 1676 stond hij nog aan het begin van zijn carrière.

Informatie over de bokaal in bronnen uit het verleden bleek niet altijd de juiste te zijn. Zo werd als maker de stad-Groninger zilversmid Coop Broeils genoemd omdat men in de voet van de bokaal de initialen C B meende te herkennen. Nadere bestudering leverden de letters C P op; de initialen van een tot nog toe onbekende zilversmid. In de rand van de deksel staat het volgende gegraveerd: ‘Den Haage x 1701’ en ‘26,5 loot’.

Deze interessante informatie geeft aan dat de bokaal is vervaardigd in Den Haag in het jaar 1701, het 25ste trouwjaar van het echtpaar Van der Tuick.

De schenking in 1676 bij het huwelijk kan naar het rijk de fabelen worden verwezen.

Rest nog de vermelding ‘26,5 loot’. Een loot of lood is een vroegere gewichtsaanduiding die plaatselijk kan verschillen. Voor Den Haag gold 14,679 gram. Waarschijnlijk heeft dit te maken met het zilverwerk waarvan het object is vervaardigd. De schrijfwijze lood met een d of een t doet hier niet ter zake omdat spellingvoorschriften ontbraken in die tijd.

De versiering in de voet van de beker vertoont een hopplant. Hop is een van de grondstoffen voor het brouwen van bier. Het ei is gemonteerd op een bierton. Beide zaken hebben een duidelijke relatie met bier. Anders is dit met

een in zilver gegoten vogel die op de deksel is gemonteerd. Het betreft hier gezien de kromme snavel een roofvogel die geen enkele relatie heeft met het brouwen van bier. Het lijkt mij logisch dat hier vroeger een

De zilveren struisvogeleibokaal

(12)

[Typ hier]

Pagina 12 tuuk ,een haan verwijzend naar de familienaam Van der Tuuck op stond die in de loop der eeuwen is verdwenen en bij gebrek aan een goede afbeelding in vervangen door de roofvogel. Dit geldt eveneens voor de dekselknop waarop de vogel is gemonteerd. Deze is in tegenstelling van de rest van de beker niet versierd.

Interessant zijn de familiewapens van het echtpaar die eveneens op de voet van de bokaal zijn aangebracht.

Het wapen Van der Tuick, ook wel geschreven als Van der Tuuck, is een gedeeld wapen met heraldisch rechtsboven een haan (ook wel aangeduid als een tuuk) en

onder drie klaverbladeren - wat in de heraldiek staat voor landbezit - en heraldisch links een tegen een boom opspringend hert. Het wapen van Aaltje Claessens vertoont een boom met aan weerszijden waarschijnlijk een roos. De afbeelding op de bokaal is te klein om dit met zekerheid te zeggen.

De bokaal met het struisvogelei is een pronkstuk in de collectie en was drie eeuwen geleden al een bijzonderheid: struisvogeleieren waren zeldzaam en een beker als deze laten maken was een kostbare aangelegenheid, passend in de traditie van de kokosnoot- en nautilusbekers uit de 17e eeuw.

Henk Bolt

______________________________________________________________________

Appingedam in de tijd van Van der Tuick, Claes Hendericx 'Zicht op stadt Appingadam' (1665) Foto: Wout van Mullem

(13)

[Typ hier]

Pagina 13

BESTUURSWISSELING

Nieuwe penningmeester: Jaap Pilon

Het Museum Stad Appingedam heeft zich jaren geleden geconformeerd aan de Code Cultural Governance. Daaruit vloeit ook voort dat bestuursleden voor een aantal vastgestelde termijnen kunnen worden gekozen en herkozen en dat er een rooster van aftreden is opgesteld.

Daarom heeft onlangs een bestuurswisseling plaatsgevonden: onze penningmeester Fred Wever is afgetreden en een nieuwe penningmeester is aangetreden: Jaap Pilon. Jaap woont in Appingedam en heeft een indrukwekkend cv op het gebied van financieel management, zowel beroepsmatig als in vrijwillige nevenfuncties. Ook op het gebied van cultureel erfgoed: hij is penningmeester van de Stichting tot Behoud van Industrieel en Cultureel erfgoed Stad Appingedam (BICSA), lid van het comité Kalkoven Appingedam en hij is penningmeester van het Landgoed Fraeylemaborg te Slochteren. Wij bedanken Fred voor zijn betrokkenheid en inzet als penningmeester en zijn Jaap dankbaar dat hij het stokje over wil nemen.

_____________________________________

NIEUWE PROJECTMEDEWERKER EN MANAGEMENTASSISTENT

Graag wil ik mezelf even voorstellen. Mijn naam is Anna Helfrich en ik ben sinds januari 2021 werkzaam als projectmedewerker voor de vernieuwing van de vaste opstelling en als managementassistent bij Museum Stad Appingedam. Ik ben geboren in Groningen en opgegroeid in Zuidhorn. In Groningen heb ik Geschiedenis aan de RuG gestudeerd en daarna ben ik naar Amsterdam verhuisd om aan een Master Publieksgeschiedenis aan de UvA te beginnen. Deze master is een in Nederland uniek programma over de alledaagse omgang met het verleden en de vele manieren waarop geschiedenis aan een breed publiek wordt gepresenteerd.

Ondertussen ben ik een jaar afgestudeerd en onlangs begonnen met deze boeiende baan.

(14)

[Typ hier]

Pagina 14 Mede omdat ik in Groningen ben opgegroeid en familie in Appingedam heb wonen, vind ik het erg leuk om deel uit te maken van het team van Museum Stad Appingedam. De geschiedenis van Groningen en zijn omgeving zijn, naast vele andere historische zaken, een groot interessegebied van mij.

De komende periode ga ik Cynthia Heinen ondersteunen bij het vernieuwen van de vaste opstelling. Ik zal me met name bezighouden met thema’s als inclusiviteit en toegankelijkheid als het gaat om de nieuwe opstelling, maar ook verleen ik algemene organisatorische en museale ondersteuning ten behoeve van het museum. Ik neem taken als het vormgeven van de nieuwsbrief op me, ik onderhoud de sociale media van het museum en ik houd me bezig met de vormgeving en de inhoud van de nieuwe website samen met het webdesignbedrijf Wildsea. Tot slot zal ik een aantal marketingtechnische en fondsenwervende taken op me nemen, met name als het gaat om de vernieuwing van de vaste opstelling. Ik zal dit op parttimebasis doen en ik ben donderdag en vrijdag in het museum te vinden. Daarnaast ben ik drie dagen per week werkzaam als trainee fondsenwerver voor Rijksmuseum Muiderslot.

Mijn doel als projectmedewerker voor de vernieuwing van de vaste opstelling is de collectie die Museum Stad Appingedam rijk is op een moderne doch authentieke manier vorm te geven waarbij er veel ruimte is voor inclusiviteit en nieuwe technieken, waardoor veel nieuwe doelgroepen aangetrokken zullen worden tot het museum. Geschiedenis bereikbaar maken voor een breed publiek is dan ook iets dat mij zeer aan het hart ligt.

Anna Helfrich

____________________________

(15)

[Typ hier]

Pagina 15

DONATIES EN GIFTEN

Eind 2020 hebben onze donateurs een brief ontvangen met daarin de vraag of ze hun bijdrage voor 2021 over wilden maken. Een pas sluiten we dan direct bij, om extra verzendkosten te mijden. De gevraagde bijdrage is € 17,50, maar velen van u hebben een extra gift daar bovenop gedaan. Daarvoor is het museum u bijzonder erkentelijk: het voelt als een extra steun in de rug in deze vreemde tijden en de bedragen boven de € 17,50 worden toegevoegd aan ons aankoopfonds.

Omdat het museum een culturele ANBI-status heeft (Algemeen Nut Beogende Instelling), zijn giften en erfstellingen ten gunste van het museum vrijgesteld van schenk- en erfbelasting. Om die reden komen giften, schenkingen en legaten volledig ten goede aan het museum.

Mocht u uw donatie voor 2021 nog niet over hebben kunnen maken, dan kunt u dat doen naar het volgende IBAN: NL58RABO0341257621, onder vermelding van:

'donatie 2021' en het donateursnummer dat op uw pas staat.

Bent u nog geen donateur van het museum, maar wilt u dat worden, dan kunt u uw bijdrage eveneens naar dit IBAN overmaken, onder vermelding van nieuwe donateur met uw naam en adres erbij in de omschrijving (banken laten deze informatie niet standaard zien aan de ontvanger) of uw adresgegevens mailen naar:

administratie@museumstadappingedam.nl.

Zodra uw donatie verwerkt is, ontvangt u een donateurspas op naam, waarmee u en een metgezel het museum gratis kunnen bezoeken gedurende het kalenderjaar. Daarnaast ontvangt u onze nieuwsbrief en informatie over activiteiten van het museum. Onze nieuwsbrief kunt u per post ontvangen, maar als u de nieuwsbrief digitaal wilt ontvangen, kunt u dat ook per mail aangeven via bovenstaand e-mailadres.

______________________________________________________________________

Sneeuw bij Museum Stad Appingedam

(16)

[Typ hier]

Pagina 16

AGENDA

2021

28 maart: Laatste dag expositie ‘Echt Winters’

17 april t/m 11 juli: Nieuwe expositie ‘Voor het voetlicht’

1 augustus t/m 30 oktober: Nieuwe expositie ‘Verbinding in beeld’

Alle verdere activiteiten en evenementen zijn onder voorbehoud van de coronamaatregelen.

Museum Stad Appingedam heeft nu ook een eigen LinkedIn pagina! U kunt ons vinden via deze link:

https://www.linkedin.com/company/museum-stad-appingedam.

Antwoorden Quiz Maand van de Geschiedenis:

1 A 6 A

2 C 7 D

3 C 8 C

4 D 9 B

5 B 10 D

U ontvangt de nieuwsbrief van het museum op papier, maar vanzelfsprekend is er ook een mogelijkheid om de nieuwsbrief digitaal te ontvangen.

U kunt een mailtje sturen naar administratie@museumstadappingedam.nl als u in het vervolg de nieuwsbrief digitaal wilt ontvangen.

MUSEUM STAD APPINGEDAM

C O L O F O N

Wijkstraat 25 | 9901 AE | APPINGEDAM

0596 - 68 01 68 info@museumstadappingedam.nl Geopend: dinsdag - vrijdag: 11:00 - 17:00 uur zaterdag, zon - en feestdagen: 13:00 - 17:00 uur

TEKST

Cynthia Heinen-Huisjes Alina Dijk

Henk Bolt Anna Helfrich

GRAFISCHE VORMGEVING Anna Helfrich

Twitter: MSAppingedam Instagram: @museumstadappingedam www.museumstadappingedam.nl

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

De heer prof. is de afwikkeling van verzoeken om schadevergoe- ding als gevolg van gaswinning uit het Groningenveld een publieke taak. Uw organisatie is belast met de uitvoering

Op losse schroeven is een grote oefening tot introspectie, niet alleen voor het museum maar ook voor de bezoeker. —

Veel mensen durven geen woning te kopen voordat hun eigen huis verkocht is en stappen daardoor bij voorbaat niet over naar een andere woning. Koop je met de NVM No-Risk clausule

Het teken doeboek is in opdracht gemaakt van Stedelijk Museum

Na de studie begonnen deze studenten aan hun loopbaan. In veel gevallen keerden zij terug naar hun geboortestad, waar zij hun verworven kennis konden inzetten. Ambtenaren in

Informatie: - Geheel voorzien van kunststof kozijnen met HR++ beglazing; - Verwarming en warmwatervoorziening middels cv-combiketel Remeha Avanta, bouwjaar 2018, eigendom; -

Door uitbreiding van cultuureducatieve activiteiten en projecten zal het museum een belangrijke partner worden op het gebied van erfgoed (klokken- en beiaard- cultuur en De Peel)

Door uitbreiding van cultuureducatieve activiteiten en projecten zal het museum een belangrijke partner worden op het gebied van erfgoed (klokken- en beiaardcultuur en De Peel)