• No results found

#32. Gemeenteschets. ZO VADER ZO ZOON Genade in uitvoering voor alle soorten kinderen. Gemeenteschets 2021/2022

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "#32. Gemeenteschets. ZO VADER ZO ZOON Genade in uitvoering voor alle soorten kinderen. Gemeenteschets 2021/2022"

Copied!
36
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

# 32

Gemeenteschets

ZO VADER ZO ZOON

Genade in uitvoering voor alle soorten kinderen

www.steunpuntbijbelstudie.nl

Deze gemeenteschets is een uitgave van steunpunt bijbelstudie

(2)

GEMEENTESCHETS

www.steunpuntbijbelstudie.nl

Gefeliciteerd.

In een jubileumjaar past een mooi cadeau. Daarom gefeliciteerd met deze schets waarvan de prachtige voorkant al veelbelovend is. Dit olieverfschilderij van Rembrandt beeldt het

ontroerende moment uit van een liefdevolle vader die zijn weggelopen, berooide zoon in de armen sluit. Het schilderij hangt in de Hermitage in St. Petersburg in Rusland.

Wij zijn blij dat ds. Reinier Kramer deze schets, die hij voor zijn gemeente in Bergentheim schreef, met ons wil delen. De schets is goed te gebruiken voor bijbelstudiegroepen, kringen, jongerenwerk en eventueel inzetbaar als jaarthema of startzondag in de gemeente.

Bijzonder is ditmaal de jongereneditie (blz. 20 ev): Genade in uitvoering voor alle soorten kinderen.

Wij hopen van harte dat deze schets mag dienen voor het onderlinge geloofsgesprek voor jong en oud en dat we allemaal opnieuw onder de indruk komen van Vaders grote liefde.

De Gemeenteschetscommissie Bijbelstudiebond, april 2021

Introductie

(3)

GEMEENTESCHETS

www.steunpuntbijbelstudie.nl

Verantwoording & werkwijze

Opzet:

Voor jou ligt de nieuwe gemeenteschets.

In deze schets geen grote lappen tekst, geen voorstudiemateriaal en een grote variëteit aan vragen met gebruik van columns, boekfragmenten, Bijbelteksten, cartoons en stripverhalen.

Het gesprek wordt gestuurd door symbolen om zo iedereen aan bod te laten komen met zijn/haar unieke manier waarop God jou gevormd heeft.

Werkwijze:

De gemeenteschets die voor je ligt heeft een aantal opvallende kenmerken:

Geen voorstudiemateriaal

Hoe jammer het ook is, maar lang niet iedereen bereidt een gemeenteschets gedegen voor. Dat is een gegeven, waar we niet omheen kunnen. Aangezien de keuze gemaakt is om zoveel mogelijk mensen mee te laten doen, is er dus geen voorstudiemateriaal bij de schets gevoegd. Uiteindelijk zul je wel tot dezelfde inhoud komen, maar op een andere manier (zie onder).

Grote variëteit aan vragen

Een gemeente bestaat uit verschillende soorten mensen. Elk mens leert dan ook op verschillende wijze. Je hebt denkers, doeners, dromers en beslissers (dit heet het Kolb-model).

De meeste mensen in Nederland zijn zelfs niet talig. Dat wil zeggen dat grote lappen tekst voor hen de minst interessante manier is om aan informatie te komen. Nu zal dit in de kerk iets minder zijn, gewend als we zijn aan taal en tekst?, maar toch.

Om nu te proberen hieraan tegemoet te komen en een schets voor iedereen te maken, zijn er veel verschillende soorten vragen opgesteld. Zo bevat de schets vragen om je mening te vormen, kennisvragen, opzoekvragen, stellingen, discussievragen, gevoelsvragen, beeldvragen, vergelijkingsvragen en vragen die je creativiteit aanspreken. Al deze vragen komen meer dan een keer voor en hebben verschillende lagen.

Je wordt spelenderwijs meegenomen in de schets en haakt niet af doordat iemand direct een lastige vraag stelt, die niet past bij jouw leerstijl.

(4)

GEMEENTESCHETS

www.steunpuntbijbelstudie.nl

Sturing door middel van symbolen

Om niet alleen alle leerstijlen, maar ook alle aanwezigen recht te doen, wordt er gebruik gemaakt van symbolen.

Deze symbolen zorgen er niet alleen voor dat iedereen meedoet en aan bod komt, maar ook dat alle leerstijlen bediend worden.

Een korte uitleg per symbool:

Dit symbool betekent dat je deze vraag zelfstandig te lijf gaat. Je wordt gevraagd zelf na te denken en zelf een antwoord te formuleren. Iedereen komt aan bod op zijn/haar eigen unieke niveau en leefwereld.

Dit symbool betekent dat je deze vraag bespreekt met je buurman/buurvrouw. Vaak is hier een pijl (zie boven) aan voorafgegaan en vergelijk je jouw eerder gegeven antwoorden met die van je buurman/buurvrouw. Iedereen doet zo mee aan een mini-bespreking en confronteert zijn/haar mening niet direct met een hele groep, maar met één persoon.

Dit symbool betekent dat je deze vraag bespreekt met de hele groep. Vaak zijn de vorige twee symbolen hier aan voorafgegaan, maar dat hoeft uiteraard niet. Is dat wel zo, dan heb je dus eerst zelf een mening gevormd, deze geconfronteerd met je buurman/buurvrouw (en wellicht aangepast) om deze tenslotte (vrijmoediger?) te bespreken met de hele groep.

Hoe ga ik nu te werk?

Vorm een groep -wijkkring, (jeugd)vereniging etc.- en neem allemaal een Bijbel, de schets en een pen mee. Ga aan de hand van de symbolen met elkaar de schets door!

Begin in ieder geval bij het begin en bespreek zo de schets. De schets bestaat uit 4 hoofdonderdelen (jongste zoon, oudste zoon, vader, evaluatie). Maar je kunt ook, in overleg met de groep, vragen overslaan en/of anders invullen. De schets is namelijk niet iets waar je je strak aan moet houden (het is geen school), maar een hulpmiddel om te groeien in Christus en opgebouwd te worden als gemeente. Gebruik de schets als een goede leidraad die ervoor zorgt dat je echt samen met elkaar in gesprek komt, in de naam van Jezus.

Meer weten?

Dat kan! Aan het einde van de schets staan wat literatuuraanwijzingen. Om je nog eens rustig verder te verdiepen in alles wat je tegen gekomen bent.

(5)

GEMEENTESCHETS

www.steunpuntbijbelstudie.nl

Rembrandt Harmenszoon van Rijn (1606- 1669) schilderde pas aan het eind van zijn leven (1668) dit schilderij over de ‘gelijkenis van de verloren zoon’. Hij deed er zeg maar een leven lang over om deze gelijkenis van Jezus te begrijpen en te kunnen schilderen.

Vele theologen zeggen dat je in deze gelijkenis en in dit schilderij het evangelie scherp kunt zien.

Zoals je bijvoorbeeld rond Curaçao zulk helder water aantreft dat je tot op de bodem van de zee kunt kijken, zo zie je hier de diepte van Gods genade.

Wat zie jij allemaal in het schilderij?

Wat is voor jou de betekenis van de gelijkenis van de verloren zoon? Schrijf dit in één zin op.

Wissel je opmerkingen kort uit met je buurman of buurvrouw.

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

Inleiding

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

(6)

GEMEENTESCHETS

www.steunpuntbijbelstudie.nl

Lees rustig het gedeelte over de ‘jongste zoon’ uit de gelijkenis van de verloren zoon uit Lucas 15.

Zet met een pen of potlood een ?? wanneer je een zin/opmerking/vers niet begrijpt, een !! als bij dat gedeelte een lichtje gaat branden (nu begrijp ik het!) en een >> als dat gedeelte je raakt.

De zorg om wat verloren is Lucas 15

1 Alle tollenaars en zondaars kwamen hem opzoeken om naar hem te luisteren. 2 Maar zowel de farizeeën als de schriftgeleerden zeiden morrend tegen elkaar: ‘Die man ontvangt zondaars en eet met hen.’ 3 Jezus vertelde hun toen deze gelijkenis: (…) 11 ‘Iemand had twee zonen. 12 De jongste van hen zei tegen zijn vader: “Vader, geef mij het deel van uw bezit waarop ik recht heb.” De vader verdeelde zijn vermogen onder hen. 13 Na enkele dagen verzilverde de jongste zoon zijn bezit en reisde af naar een ver land, waar hij een losbandig leven leidde en zijn vermogen verkwistte. 14 Toen hij alles had uitgegeven, werd dat land getroffen door een zware hongersnood, en begon hij gebrek te lijden. 15 Hij vroeg om werk bij een van de inwoners van dat land, die hem op het veld zijn varkens liet hoeden. 16 Hij had graag zijn maag willen vullen met de peulen die de varkens te eten kregen, maar niemand gaf ze hem. 17 Toen kwam hij tot zichzelf en dacht: De dagloners van mijn vader hebben eten in overvloed, en ik kom hier om van de honger. 18 Ik zal naar mijn vader gaan en tegen hem zeggen:

“Vader, ik heb gezondigd tegen de hemel en tegen u, 19 ik ben het niet meer waard uw zoon genoemd te worden; behandel mij als een van uw dagloners.” 20 Hij vertrok meteen en ging op weg naar zijn vader. Zijn vader zag hem in de verte al aankomen. Hij kreeg medelijden en rende op zijn zoon af, viel hem om de hals en kuste hem. 21 “Vader,” zei zijn zoon tegen hem, “ik heb gezondigd tegen de hemel en tegen u, ik ben het niet meer waard uw zoon genoemd te worden.” 22 Maar de vader zei tegen zijn knechten: “Haal vlug het mooiste gewaad en trek het hem aan, doe hem een ring aan zijn vinger en geef hem sandalen. 23 Breng het gemeste kalf en slacht het. Laten we eten en feestvieren, 24 want deze zoon van mij was dood en is weer tot leven gekomen, hij was verloren en is teruggevonden.” En ze begonnen feest te vieren.

Wat vind je van de jongste zoon?

En: wat herken je van het gedrag van de jongste zoon in je eigen leven?

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

Deel 1: de jongste zoon

(7)

GEMEENTESCHETS

www.steunpuntbijbelstudie.nl

Henri Nouwen

“Eindelijk thuis”

“’Verslaving’ is waarschijnlijk het beste woord om het gevoel van verloren zijn, dat in onze hedendaagse maatschappij zo vaak voorkomt, duidelijk te maken. Door onze verslaving klampen we ons vast aan dingen die we beschouwen als middelen tot zelfontplooiing: rijkdom en macht, status en aanzien, overvloedige consumptie, eten en drinken, seksueel genot, waarbij het eerder gaat om lust dan om liefde.

We verwachten van deze dingen dat zij onze diepste behoeften zullen bevredigen, maar dat kunnen ze nooit. Zolang we echter in deze waan leven, zijn we verslaafd en dolen we rond in ‘het verre land’, op zoek naar iets wat daar nooit te vinden zal zijn. Wij krijgen een eindeloze reeks teleurstellingen te verwerken en ons verlangen naar zelfontplooiing blijft onvervuld. In deze tijd, waarin het aantal verslavingen steeds toeneemt, zijn we ver afgedwaald van ons vaderhuis. Leven in een ‘ver land’, dat is leven als een slaaf van de dingen van de wereld, met altijd die innerlijke hunkering naar vrijheid.

Telkens wanneer ik de onvoorwaardelijke liefde zoek waar ze niet gevonden kan worden, ben ik de verloren zoon. Waarom ga ik de plaats van de echte liefde uit de weg? Waarom blijf ik die liefde hardnekkig elders zoeken? Waarom verlaat ik voortdurend mijn thuis, waar God de Vader mij zijn kind noemt, zijn geliefde zoon?

Ik sta er telkens weer versteld van dat ik de gaven die God mij gegeven heeft –mijn gezondheid, mijn intellectuele en emotionele gaven- niet ontplooi voor zijn glorie, maar voortdurend gebruik om mensen te imponeren, om bevestigd en geprezen te worden, om te wedijveren voor beloningen. Ja, vaak neem ik ze mee naar een ‘ver’ land, waar ik ze ter beschikking stel van een wereld die ze uitbuit en de echte waarde er niet van kent. Het lijkt er bijna op, alsof ik mijzelf en de wereld wil bewijzen dat ik Gods liefde niet nodig heb, dat ik mijzelf wel weet te redden, dat ik volledig baas in eigen leven kan zijn. Daarachter gaat de grote rebellie schuil: ‘Ik wilde dat je dood was.’ Het ‘nee’ van de verloren zoon is een echo van Adams opstandige verwerping van de God wiens liefde ons geschapen heeft en bewaart. Het is de rebellie waardoor ik buiten het paradijs kom te staan, buiten het bereik van de levensboom. Het is de rebellie die mij ertoe aanzet mijn leven te verkwisten in een ‘ver’ land.”

(Uit: ‘Eindelijk thuis’, Henri Nouwen, blz. 49 en 50).

Bespreek met elkaar waar je vraagtekens, uitroeptekens en pijltjes hebt gezet.

Vertel elkaar waarom je ze daar hebt neergezet.

Waarin ben jij de verloren zoon / de jongste zoon?

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ Lees rustig onderstaand gedeelte uit “Eindelijk thuis” van Henri Nouwen. Zet met een pen of potlood een ?? wanneer je een zin/opmerking/vers niet begrijpt, een !! als bij dat gedeelte een lichtje gaat branden (nu begrijp ik het!) en een >> als dat gedeelte je raakt.

(8)

GEMEENTESCHETS

www.steunpuntbijbelstudie.nl

Henri Nouwen

“Eindelijk thuis”

“Hier komen we op een groot geheimenis: omwille van ons werd Jezus zelf de verloren zoon. Hij verliet het huis van zijn hemelse Vader, kwam in een vreemd land, gaf alles wat hij had weg en keerde via zijn kruisdood terug naar het huis van zijn Vader. Dit alles deed Hij niet als een opstandige maar als de gehoorzame zoon. Hij werd in de wereld gezonden om alle verloren kinderen van God thuis te brengen. Jezus vertelde de gelijkenis van de vader en de twee zonen aan mensen die Hem bekritiseerden omdat hij omging met zondaars. Sterker, Hij beleefde zelf de lange en pijnlijke tocht die Hij in de gelijkenis beschrijft. Toen ik over Jezus’ gelijkenis en Rembrandts uitbeelding ervan begon na te denken, stelde ik mij die uitgeputte jongeman met het gezicht van een pasgeboren kind aanvankelijk niet voor als Jezus. Dat kwam pas later, na vele uren van stilte en contemplatie. Maar het is wel een verrijking om die gebroken jongeman die voor zijn vader knielt, te zien als ‘het lam van God dat de zonden van de wereld wegdraagt’. Is dit niet de onschuldige, die voor ons tot zonde werd gemaakt? Is dit degene die zich niet wilde ‘vastklampen aan het Gode gelijk zijn’ maar die ‘zich ontledigd heeft en aan de mensen gelijk geworden is’? Is dit niet de rechtvaardige Zoon van God, die geen zonde gekend heeft maar toch de totale verlatenheid heeft moeten meemaken, zodat Hij het aan het kruis uitschreeuwde: ‘Mijn God, mijn God, waarom hebt Gij mij verlaten?’ Jezus is de Zichzelf wegschenkende Zoon van de Zichzelf wegschenkende Vader. Alles wat de Vader Hem had toevertrouwd, gaf Hij weg, opdat ik kan worden zoals Hij en met Hem kan terugkomen naar het huis van zijn vader.”

(Uit: ‘Eindelijk thuis’, Henri Nouwen, blz. 63 en 64).

Bespreek kort met je buurman of buurvrouw waar je vraagtekens, uitroeptekens en pijltjes hebt gezet.

Vertel elkaar waarom je ze daar hebt neergezet.

Herkenbaar? Vergelijk jouw visie op ‘bekering’ met de cartoon hiernaast.Vergelijk ook de bekering van de jongste zoon uit

Lukas 15 met deze cartoon. Bespreek verschillen en overeenkomsten.

Lees rustig onderstaand gedeelte uit “Eindelijk thuis” van Henri Nouwen. Zet met een pen of potlood een ?? wanneer je een zin/

opmerking/vers niet begrijpt, een !! als bij dat gedeelte een lichtje gaat branden (nu begrijp ik het!) en een >> als dat gedeelte je raakt.

(9)

GEMEENTESCHETS

www.steunpuntbijbelstudie.nl

(10)

GEMEENTESCHETS

www.steunpuntbijbelstudie.nl

(11)

GEMEENTESCHETS

www.steunpuntbijbelstudie.nl

De zorg om wat verloren is Lucas 15

25 De oudste zoon was op het veld. Toen hij naar huis ging en al dichtbij was, hoorde hij muziek en gedans. 26 Hij riep een van de knechten bij zich en vroeg wat dat te betekenen had. 27 De knecht zei tegen hem: “Uw broer is thuisgekomen, en uw vader heeft het gemeste kalf geslacht omdat hij hem gezond en wel heeft teruggekregen.” 28 Hij werd woedend en wilde niet naar binnen gaan, maar zijn vader kwam naar buiten en trachtte hem te bedaren. 29 Hij zei tegen zijn vader: “Al jarenlang werk ik voor u en nooit ben ik u ongehoorzaam geweest als u mij iets opdroeg, en u hebt mij zelfs nooit een geitenbokje gegeven om met mijn vrienden feest te vieren. 30 Maar nu die zoon van u is thuisgekomen die uw vermogen heeft verkwanseld aan de hoeren, hebt u voor hem het gemeste kalf geslacht.” 31 Zijn vader zei tegen hem: “Mijn jongen, jij bent altijd bij me, en alles wat van mij is, is van jou. 32 Maar we konden toch niet anders dan feestvieren en blij zijn, want je broer was dood en is weer tot leven gekomen. Hij was verloren en is teruggevonden.”

Wat vind je van de oudste zoon?

En: wat herken je van het gedrag van de oudste zoon in je eigen leven?

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

Bespreek met elkaar waar je vraagtekens, uitroeptekens en pijltjes hebt gezet. Vertel elkaar waarom je ze daar hebt neergezet.

Tim Keller (Redeemer Presbyterian Church of New York, USA) zegt dat de titel die deze gelijkenis al eeuwenlang heeft (‘de gelijkenis van de verloren zoon’) niet klopt. Het is, volgens hem, een verhaal over twee zonen die beiden verloren zijn. Waarin is de oudste zoon dan verloren? Welke zonde heeft hij gedaan? Hij heeft toch de wil van de Vader altijd trouw uitgevoerd?

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

Deel 2: de oudste zoon

Lees rustig het gedeelte over de ‘oudste zoon’ uit de gelijkenis van de verloren zoon uit Lucas 15.

Zet met een pen of potlood een ?? wanneer je een zin/opmerking/vers niet begrijpt, een !! als bij dat gedeelte een lichtje gaat branden (nu begrijp ik het!) en een >> als dat gedeelte je raakt.

(12)

GEMEENTESCHETS

www.steunpuntbijbelstudie.nl

Tim Keller

“Er zijn twee manieren om je eigen verlosser en je eigen heer te zijn.

Net zoals er in de gelijkenis twee manieren zijn om de controle te krijgen over de bezittingen van de vader. Beide zonen probeerden de controle te krijgen over de bezittingen van de vader, zonder van de vader te houden. De een deed dat door een heel slecht leven te leiden, maar de ander door juist een heel goed en gehoorzaam leven te leiden!

En zo zijn er twee manieren om je eigen verlosser en heer te zijn!

Er zijn twee manieren om God onder controle te houden en de mensen om je heen en je eigen leven. Twee manieren om de controle te houden: de ene door voor het vaderland weg te leven en je eigen gang te gaan en de ander door heel erg moralistisch, religieus en strikt volgens de regels te leven. Je leest je Bijbel, volgt de 10 geboden en bidt bij elke maaltijd.

Maar het gevaar hierbij is dat van de oudste zoon. De manier om Jezus te vermijden en uit de weg te gaan is dan om de zonde te vermijden en uit de weg te gaan.

Daar heb je de oudste zoon...

En dat komt hierop neer: dat jij denkt dat je wanneer je van mensen probeert te houden, goed probeert te leven, bidt, je Bijbel leest etc. God je dan wel moet zegenen!

Jezus mag dan zelfs de beloner zijn, je grote voorbeeld en misschien nog wel meer, maar hij is dan niet je redder, je verlosser. Jij bent je eigen verlosser!

Je gaat Jezus als je enige verlosser uit de weg, door de zonde te vermijden.

Jij probeert God onder controle te houden door je eigen daden, je goede werken.

Al je opofferingen, al je gehoorzaamheid is dan een manier om van God te ontvangen wat je zelf graag wilt, waar je echt van houdt en dat is niet God zelf…

Religieuze, wettische mensen gehoorzamen God om te krijgen wat ze willen, mensen die het evangelie begrijpen gehoorzamen God om… God te krijgen.

Om Hem te kennen, van Hem te houden, om Hem blij te maken etc.”

(Uit: ‘Redeemer Church planter manual, section: Gospel driven, “the parable of the two sons”’, Tim Keller)

Bespreek met elkaar waarin de oudste zoon verloren is.

Lees daarbij nog eens goed Lucas 15:29.

Lees rustig onderstaande tekst. Bespreek met je buurman of buurvrouw wat je hierin herkent en wat je ervan vindt.

(13)

GEMEENTESCHETS

www.steunpuntbijbelstudie.nl

Waarin ben jij de verloren zoon / de oudste zoon?

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

Bespreek eens kort hoe de verloren oudste zoon weer terug kan keren naar het Vaderhuis?

Of: verzin een slot aan deze gelijkenis waarin de oudste zoon terugkeert naar huis en toch deelneemt aan het feest.

Jezus treedt, aldus Tim Keller, in het verhaal van de oudste zoon op tegen wetticisme “(=je levensstijl aanpassen, onderwerpen aan de regels en afspraken; besluiten om daarvoor heel erg hard je best te gaan doen,

terwijl je het diep van binnen misschien niet eens wilt?, omdat je denkt dat dit de weg is om ‘goed genoeg’ te zijn.)” zoals de Farizeeërs deden. Jezus leert ‘oudste zonen’ dat Hij verlost!

Je kunt niet alleen jezelf niet verlossen, maar je hoeft jezelf ook niet te verlossen.

Lees rustig onderstaand gedeelte. Zet met een pen of potlood een ?? wanneer je een zin/opmerking/

vers niet begrijpt, een !! als bij dat gedeelte een lichtje gaat branden (nu begrijp ik het!) en een >> als dat gedeelte je raakt.

Tim Keller

“Naast de opzoekende liefde van de Vader heb je het ook nodig dat je leert hoe je je moet bekeren van iets anders dan zonde. Ik zeg dat wat cryptisch.

De jongste zoon komt terug en heeft een hoop zonden gedaan waarvan hij zich moet bekeren en dat kan bij ons het gevoel oproepen: ‘kijk, zo doe je dat, je bekeert je bij de Vader van alle zonden die op je lijstje staan.’ Maar nu is goed te zien hoe radicaal deze gelijkenis is, want de oudste zoon is ook verloren, maar heeft geen enkele zonde op zijn lijstje staan!

Hij zegt de vader dat hij hem altijd gehoorzaamd heeft, en die gaat daar niet tegenin. Dus hoe kan een persoon, die verloren is, maar geen zonden op zijn lijstje heeft staan, gered worden? Natuurlijk is er niemand zondeloos, dat weten we, maar dit is het punt: een christen zal zich, in tegenstelling tot een moralist, niet alleen bekeren van de dingen die hij fout heeft gedaan, maar ook van de reden waarom hij goede dingen heeft gedaan... Een christen zal namelijk bemerken dat de reden waarom hij goede dingen doet vaak zelfrechtvaardiging is, een manier om jezelf te verlossen en om God en mensen onder controle te houden. En als dat kwartje valt, dat je ziet dat je niet alleen je eigen verlosser probeert te zijn als je slechte dingen doet, maar ook als je goede dingen probeert te doen, misschien wel juist dan!, wanneer dat kwartje valt, dan verandert alles... En echt alles in je leven verandert!

De manier waarop je leeft, de manier waarop je andere mensen ziet, de manier waarop je omgaat met anderen, met God, alles. Dit noemen we wedergeboorte. En dat is heel radicaal.”

(Uit: ‘Redeemer Church planter manual, section: Gospel driven, “the parable of the two sons”’, Tim Keller)

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

(14)

GEMEENTESCHETS

www.steunpuntbijbelstudie.nl

Bespreek met elkaar waar je vraagtekens, uitroeptekens en pijltjes hebt gezet. Vertel elkaar waarom je ze daar hebt neergezet.

In het gedeelte over “de oudste zoon” lijkt het schilderij van Rembrandt ernstig af te wijken van de tekst.

Het neemt niet alleen enorm veel ruimte van het schilderij in beslag, maar in de Bijbeltekst komt slechts 1 oudste zoon voor die de thuiskomst van zijn broertje met argusogen volgt.

Hoeveel “oudste zonen” tel je in het schilderij?

Waarom schildert Rembrandt maar 1 verloren jongste zoon in de hoek van het schilderij en, zo lijkt het, neemt Rembrandt wel veel ruimte voor meerdere verloren oudste zonen? Wat denk jij?

Wat vind je van deze cartoon? Wat heeft dit met Lucas 15 te maken?

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

Hoe om te gaan met schuldgevoelens, genade is de wereld op z’n kop

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

(15)

GEMEENTESCHETS

www.steunpuntbijbelstudie.nl

Lees rustig onderstaande, vlak voor Kerst, ingezonden brief uit “Het Parool.” Zet met een pen of potlood een ? wanneer je een zin/opmerking/vers niet begrijpt, een ! als bij dat gedeelte een lichtje gaat branden (nu begrijp ik het!) wwen een

→ als dat gedeelte je raakt.

Deel 3: de Vader

“E én commercial van 1,5 minuut maakt ons weer wakker”

Vierenveertig miljoen mensen hebben de Duitse Edeka-commercial

(zie: https://www.youtube.com/watch?v=V6-0kYhqoRo&feature=emb_logo) bekeken waarin een opa zijn (klein)kinderen elk jaar tevergeefs aan het kerstdiner probeert te krijgen. Jaar na jaar zijn ze te druk. Het lukt pas wanneer de oude man in plaats van een kerstkaart zijn overlijdensbericht stuurt.

Dan haast de familie zich naar huis, met wroeging natuurlijk. Daar staat vreemd genoeg een gedekte tafel klaar.

Als het ‘bedrog’ wordt ontdekt, vallen de familieleden elkaar in de armen. Het feest kan eindelijk beginnen.

Merry Christmas!

Tijd voor jezelf

Het filmpje #heimkommen raakt bij veel mensen een gevoelige snaar. Het brengt treffend in beeld hoeveel er voor nodig is om ons, moderne mensen, aan tafel te krijgen, om ons stil te zetten. Want we leven in een hectische tijd. Velen van ons zijn druk met het najagen van doelen en dromen. Hoe groter je netwerk, des te moeilijker de keuze: wat doen we dit jaar?

De voorbereiding op de kerstdagen is voor een deel ‘kerststress’ geworden - wij zijn de eerste samenleving die zo’n term gebruikt. Wie komt eraan toe om tijd voor zichzelf te reserveren? Voor je het weet zijn de kerstdagen voorbij. Alleen de afwas en de lege flessen blijven over. Je bent opnieuw niet aan jezelf toegekomen.

Fenomenale zin

De Duitse supermarkt en zijn reclamebureau hebben dankbaar gebruik gemaakt van een beroemd verhaal van Jezus. In zijn parabel over de verloren zoon zien we eerst een oude vader jaren aan tafel zitten. De zoon heeft de deur van het ouderlijk huis dichtgeslagen. Jaar na jaar viert hij kerst in een ver, vreemd land. Geld en vrienden zijn er in overvloed. Toch komt die jongen op een dag naar huis, met lood in zijn schoenen. Vader komt hem tegemoet gerend en valt hem om de hals. Het feest kan beginnen.

In Jezus’ oorspronkelijke verhaal hoeft de vader geen stunt uit te halen. Het keerpunt is hier een fenomenale zin: ‘Toen kwam de zoon tot zichzelf.’ Door omstandigheden gedwongen stapt hij uit de hectiek, gaat nadenken en luistert naar de stem van zijn hart. En gaat op weg naar huis.

Tomtom

Wie het wil horen, bespeurt in dit verhaal iets over God. Maar het werkt ook zonder expliciete theologie. Jezus verklaart de emotie die Edeka oproept. We zijn gemaakt om thuis te zijn en feest te vieren. Daar ligt onze bestemming. Kerst is een kans om een stapje dichter bij dat doel te komen. Vaak vergeten we dat. Er is heel wat nodig om tot onszelf te komen. In het verhaal van Jezus zelfs een hongersnood. En toch. Eén commercial van anderhalve minuut maakt ons weer wakker. En anders wel een andere variatie op het kerstverhaal. Driving

(16)

GEMEENTESCHETS

www.steunpuntbijbelstudie.nl

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

Henri Nouwen

“Eindelijk thuis”

“Hier wordt het mysterie van mijn leven onthuld. Ik word zo intens bemind dat mij de vrijheid wordt gegund mijn thuis te verlaten. De zegen van het begin blijft over mij uitgesproken, ook als ik mijn thuis verlaat en telkens opnieuw verlaat. De Vader ziet altijd naar mij uit, wacht mij op, met uitgestrekte armen, om mij te ontmoeten, en als ik kom, fluistert Hij me opnieuw in het oor: ‘Jij bent mijn geliefde, in wie Ik mijn welbehagen heb’”

(Uit: ‘Eindelijk thuis’, Henri Nouwen, blz. 50).

Probeer de aangehaalde clip op te zoeken via Youtube en bekijk deze.

(Link: https://www.youtube.com/watch?v=V6-0kYhqoRo&feature=emb_logo of zoek op:

Edeka Weihnachtsclip #heimkommen).

Wat herken je in de clip? Hoe belangrijk is ‘thuis’ voor jou eigenlijk?

ALARM!

Vaderbeelden kunnen verstoord zijn. Je kunt een slechte vader hebben gehad en dit kan invloed hebben op het beeld van God als Vader. Dit probleem deed zich ook al in Jezus’

tijd voor. In Jezus’ tijd waren de vaders dominant en overheersend, zogenaamde Oosterse patriarchen. De Vader in deze gelijkenis is daarmee een totaal vreemd verschijnsel voor de

Wat betekent het beeld van God als jouw ‘Vader’ voor je?

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ Lees rustig onderstaand gedeelte uit “Eindelijk thuis” van Henri Nouwen.

Bespreek met elkaar waar je vraagtekens, uitroeptekens en pijltjes hebt gezet. Vertel elkaar waarom je ze daar hebt neergezet.

(17)

GEMEENTESCHETS

www.steunpuntbijbelstudie.nl

Jesaja 66

13a Zoals een moeder haar zoon troost, zo zal ik jullie troosten;

We lezen niets over de moeder van de verloren zoon in de gelijkenis die Jezus vertelt. Is de moeder niet belangrijk of...?

Wanneer je goed naar het schilderij van Rembrandt kijkt, valt je misschien op dat de afgebeelde Vader twee verschillende handen heeft?

Links een ruwe mannenhand, maar rechts een veel zachtere vrouwen (?) hand.

Misschien heeft Rembrandt Jesaja 66 wel gelezen?

Wat wil Rembrandt zeggen over de liefde van de Vader?

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ Lees rustig gedicht van Geerten Gossaert uit 1911 en onderstaande tekst uit Jesaja 66:13a

DE MOEDER

Hij sprak en zeide in ’t zaêl zich wendend:

‘Vaarwel, o moeder, nooit keer ik weêr...’

En door de lanen zag zij hem gaan en

sprak geen vervloeking, maar weende zeer.

Sprak geen vervloeking...

doch bijna blijde, beval den maegden:

‘Laat immermeer de zetels staan en de lampen aan en

de poort geopend, de slotbrug neer.’

En toen, na jaren, melaatsch een zwerver ter poorte klaagde:

‘Uw zóón keert weêr…’

zag zij hem aan en vond geen tranen,

voor zooveel vréugde geen tranen meer.

(Gedicht Geerten Gossaert, 1911)

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

(18)

GEMEENTESCHETS

www.steunpuntbijbelstudie.nl

In Lucas 15 vertelt Jezus 3 gelijkenissen achter elkaar.

Er wordt eerst gezocht naar een schaap (15:1-7) en vervolgens gezocht naar een munt (15:8-10).

De gelijkenissen verlopen hetzelfde: er is eerst iets verloren, dan wordt er gezocht, gelukkig gevonden!, en tot slot is er feest.

Zo gaat het met bezit (schaap en munt). Alles wordt ondersteboven gehaald om het te vinden.

En wat ben je blij wanneer je het teruggevonden hebt.

Ben jij ook wel eens wat kwijtgeraakt? Herken jij dit?

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

De 3e gelijkenis is de climax. Het is de gelijkenis van de verloren zoon.

En deze is net iets anders dan de vorige twee gelijkenissen...

De jongste zoon is ook weg, kwijtgeraakt, verloren.

Het opvallende is alleen dat er nu niet wordt gezocht!

Wat wil Jezus hiermee zeggen?

Wordt er naar een mens minder makkelijk gezocht dan naar bezit?

Wie had er eigenlijk volgens jou naar de jongste zoon moeten zoeken?

Wat zegt dit over de missie van de kerk?

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

Welke Zoon van de Vader stelt zich in de Bijbel wel beschikbaar om de verloren kinderen van de Vader te zoeken, is bereid daarvoor het Vaderhuis te verlaten, het verre land in te trekken en alle verloren kinderen eindelijk weer thuis te brengen?

Wat doet dit met jou?

Johannes 14

9 Jezus zei: “Wie mij gezien heeft, heeft de Vader gezien.”

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

(19)

Stefan Paas

“Uit de Bijbel blijkt dat oudste zonen ontdekken wie zij zelf zijn, als jongste zonen thuiskomen.

Hun eigen relatie met de Vader ontdekken ze pas bij de komst van kinderen die daarvoor niet bij de Vader woonden.

De kerk: oudste en jongste zonen ontmoeten elkaar en leren van elkaar.”

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

Evaluatie

Herkenbaar?

Reageer eens op de volgende opmerking van Stefan Paas (hoogleraar missiologie aan de TU te Kampen en de VU te Amsterdam op DTEG-congres 2006):

Herkenbaar?

GEMEENTESCHETS

www.steunpuntbijbelstudie.nl

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

Lees rustig onderstaande column uit “Trouw.”

Zet met een pen of potlood een ? wanneer je een zin/opmerking/vers niet begrijpt, een ! als bij dat gedeelte een lichtje gaat branden (nu begrijp ik het!) en een → als dat

(20)

GEMEENTESCHETS

www.steunpuntbijbelstudie.nl

Wie is uiteindelijk geen verloren zoon?

Laatst vond ik in mijn brievenbus een grote envelop. Er zat een boekje in met de titel ‘De terugkeer van de verloren zoon’. Het bleek de geschreven versie te zijn van een drie uur durende marathonpreek die mijn vader in 1993 in het kerkje van Benningbroek had gehouden. Een oude kennis was zo vriendelijk geweest mij die toe te sturen. Mijn vader leeft allang niet meer, maar toen ik het boekje opensloeg en de woorden las, hoorde ik weer zijn vertrouwde stem: ‘Hoevelen van ons zijn weggegaan en teruggekeerd? Hoevelen van ons hebben eerst een reis gemaakt, voordat zij begrepen dat zij een andere reis moesten maken...’

’s Avonds zag ik bij ‘Andere Tijden Sport’ een documentaire over voormalig bokser Rudi Lubbers, waar deze woorden wel heel mooi op van toepassing leken te zijn. “Kijken, kijken... reageren op je tegenstander...

komt je tegenstander naar voren dan doe jij dat stapje naar achteren... altijd afstand, de afstand die je nodig hebt om iemand te raken... dan hoef je maar TSJANG dát te doen en dan is ie raak. En dan komt mijn wapen: dat was links, links TSJANG rechts!” Het moment in de documentaire waarop Lubbers op de dorre Bulgaarse vlakte zijn bokskunst aan de filmploeg demonstreerde, was ik om. Hier staat een man uit één stuk, ontroerend in zijn geestdrift en oprechtheid. Toch gaat het niet goed met hem. 74 jaar is hij. Absoluut hoogtepunt in Lubbers’ bokscarrière is zijn partij tegen Muhammad Ali, in 1973. Samen met een stralende Lubbers, die in de documentaire op een kleine zwart-wit-tv de wedstrijd bekijkt, zijn we getuige van wat er zich toen in een snikhete arena in Indonesië afspeelde. De bokser blijft ronde na ronde overeind, tot het einde aan toe. We zien hoe een Indonesische wonderdokter zich tijdens Lubbers’ korte verblijf in Jakarta een plek in het team weet te bemachtigen en nu, tussen de rondes door, op Lubbers’ rug hamert om te zorgen dat hij ‘van steen’ is. Lubbers vindt het allemaal prima. “Kijken, kijken... reageren op je tegenstander... TSJANG!”

Gevangenisstraf

Na zijn sportcarrière ging het mis. Lubbers zat een gevangenisstraf uit voor zijn betrokkenheid bij

drugssmokkel. Zelf ontkent hij die betrokkenheid ten stelligste. De laatste jaren leefde hij met zijn partner Ria en een roedel zwerfhonden in een kapot busje op het Bulgaarse platteland. “Want ja, dat stigma van de crimineel heb je hier tenminste niet.” Nu is Lubbers weer thuis. Sinds de uitzending van de documentaire is er met man en macht aan gewerkt om hem uit de penarie te helpen. Afgelopen zaterdagnacht arriveerde hij op Schiphol en de kranten stonden bol van het goede nieuws. Zijn vrouw ligt nog met een dubbele longontsteking in het ziekenhuis, maar ook zij zal spoedig terugkeren. Wat een opluchting, wat een succes!

En toch, zonder de documentaire zouden Lubbers en zijn vrouw nu nog steeds in het kapotte busje zitten.

De vraag blijft maar door mij heen zoemen: hoeveel moet er gebeuren om een ander mens tegemoet te komen? Om de ander de hand te reiken en te zien wie hij werkelijk is? ‘Hoevelen van ons hebben eerst een reis gemaakt, voordat zij begrepen dat zij een andere reis moesten maken...’ Wie is uiteindelijk geen verloren zoon? En hoeveel stille ontsporing is er niet waar geen aandacht voor is?

(21)

Bespreek je opmerkingen bij de vorige vraag met je buurman/buurvrouw.

Wissel alle gemaakte opmerkingen met elkaar uit.

Is de betekenis van de gelijkenis van de verloren zoon voor jou veranderd ten opzichte van het begin? Zo ja, wat is er veranderd en/of heb je geleerd? Zo nee, waarom is er niets veranderd?

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ Evalueer de bespreking van dit thema.

Verdere studie?

• “Leven in verbondenheid;” Jos Douma.

• “De vrijgevige God;” Tim Keller.

• “The parable of the two sons” (uit: ‘Redeemer church planter manual, section: Gospel driven’); Tim Keller.

Stelling: Elke kerk heeft een heldere visie en missie nodig op kerk-zijn vandaag.

Het verhaal van de verloren zoon wijst hierin een duidelijke richting.

Ben je het wel/niet met deze stelling eens?

Wat vind jij waardevol in een visie en missie voor uw kerk?

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

GEMEENTESCHETS

www.steunpuntbijbelstudie.nl

Bespreek de vragen uit het slot van de column: De vraag blijft maar door mij heen zoemen:

hoeveel moet er gebeuren om een ander mens tegemoet te komen? Om de ander de hand te reiken en te zien wie hij werkelijk is? ‘Hoevelen van ons hebben eerst een reis gemaakt, voordat zij begrepen dat zij een andere reis moesten maken...’ Wie is uiteindelijk geen verloren zoon? En hoeveel stille ontsporing is er niet waar geen aandacht voor is?

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

(22)

GEMEENTESCHETS

www.steunpuntbijbelstudie.nl -- Aantekeningen --

(23)

www.steunpuntbijbelstudie.nl

# 32

Genade in uitvoering voor alle soorten kinderen.

Gemeenteschets 2020/2021

GEMEENTESCHETS

www.steunpuntbijbelstudie.nl

Deze gemeenteschets is een uitgave van steunpunt bijbelstudie

(24)

Opzet:

Voor jou ligt de nieuwe gemeenteschets.

In deze schets geen grote lappen tekst, geen voorstudiemateriaal en een grote variëteit aan vragen met gebruik van columns, boekfragmenten, Bijbelteksten, cartoons en stripverhalen.

Het gesprek wordt gestuurd door symbolen om zo iedereen aan bod te laten komen met zijn/haar unieke manier waarop God jou gevormd heeft.

Werkwijze:

De gemeenteschets die voor je ligt heeft een aantal opvallende kenmerken:

Geen voorstudiemateriaal

Hoe jammer het ook is, maar lang niet iedereen bereidt een gemeenteschets gedegen voor. Dat is een gegeven, waar we niet omheen kunnen. Aangezien de keuze gemaakt is om zoveel mogelijk mensen mee te laten doen, is er dus geen voorstudiemateriaal bij de schets gevoegd. Uiteindelijk zul je wel tot dezelfde inhoud komen, maar op een andere manier (zie onder).

Grote variëteit aan vragen

Een gemeente bestaat uit verschillende soorten mensen. Elk mens leert dan ook op verschillende wijze.

Je hebt denkers, doeners, dromers en beslissers (dit heet het Kolb-model).

De meeste mensen in Nederland zijn zelfs niet talig. Dat wil zeggen dat grote lappen tekst voor hen de minst interessante manier is om aan informatie te komen. Nu zal dit in de kerk iets minder zijn, gewend als we zijn aan taal en tekst?, maar toch.

Om nu te proberen hieraan tegemoet te komen en een schets voor iedereen te maken, zijn er veel verschillende soorten vragen opgesteld. Zo bevat de schets vragen om je mening te vormen, kennisvragen, opzoekvragen, stellingen, discussievragen, gevoelsvragen, beeldvragen, vergelijkingsvragen en vragen die je creativiteit aanspreken.

Al deze vragen komen meer dan een keer voor en hebben verschillende lagen.

Je wordt spelenderwijs meegenomen in de schets en haakt niet af doordat iemand direct een lastige vraag stelt, die niet past bij jouw leerstijl.

Verantwoording & werkwijze

GEMEENTESCHETS

www.steunpuntbijbelstudie.nl

(25)

GEMEENTESCHETS

www.steunpuntbijbelstudie.nl

Sturing door middel van symbolen

Om niet alleen alle leerstijlen, maar ook alle aanwezigen recht te doen, wordt er gebruik gemaakt van symbolen.

Deze symbolen zorgen er niet alleen voor dat iedereen meedoet en aan bod komt, maar ook dat alle leerstijlen bediend worden.

Een korte uitleg per symbool:

Dit symbool betekent dat je deze vraag zelfstandig te lijf gaat. Je wordt gevraagd zelf na te denken en zelf een antwoord te formuleren. Iedereen komt aan bod op zijn/haar eigen unieke niveau en leefwereld.

Dit symbool betekent dat je deze vraag bespreekt met je buurman/buurvrouw. Vaak is hier een pijl (zie boven) aan voorafgegaan en vergelijk je jouw eerder gegeven antwoorden met die van je buurman/buurvrouw. Iedereen doet zo mee aan een mini-bespreking en confronteert zijn/haar mening niet direct met een hele groep, maar met een persoon.

Dit symbool betekent dat je deze vraag bespreekt met de hele groep. Vaak zijn de vorige twee symbolen hier aan voorafgegaan, maar dat hoeft uiteraard niet. Is dat wel zo, dan heb je dus eerst zelf een mening gevormd, deze geconfronteerd met je buurman/buurvrouw (en wellicht aangepast) om deze tenslotte (vrijmoediger?) te bespreken met de hele groep.

Hoe ga ik nu te werk?

Vorm een groep -wijkkring, (jeugd)vereniging etc.- en neem allemaal een Bijbel, de schets en een pen mee. Ga aan de hand van de symbolen met elkaar de schets door!

Begin in ieder geval bij het begin en bespreek zo de schets. De schets bestaat uit 4 hoofdonderdelen (jongste zoon, oudste zoon, vader, evaluatie). Maar je kunt ook, in overleg met de groep, vragen overslaan en/of anders invullen. De schets is namelijk niet iets waar je je strak aan moet houden (het is geen school), maar een hulpmiddel om te groeien in Christus en opgebouwd te worden als gemeente. Gebruik de schets als een goede leidraad die ervoor zorgt dat je echt samen met elkaar in gesprek komt, in de naam van Jezus.

Meer weten?

Dat kan! Aan het einde van de schets staan wat literatuuraanwijzingen. Om je nog eens rustig verder te verdiepen in alles wat je tegen gekomen bent.

Reinier Kramer, predikant GKV Bergentheim

(26)

GEMEENTESCHETS

www.steunpuntbijbelstudie.nl

Wat is voor jou de betekenis van de gelijkenis van de verloren zoon? Schrijf dit in één zin op.

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

Wissel je opmerkingen kort uit met je buurman of buurvrouw.

Inleiding

Deel 1: de jongste zoon

Lees rustig het gedeelte over de ‘jongste zoon’ uit de gelijkenis van de verloren zoon uit Lucas 15. Zet met een pen of potlood een ?? wanneer je een zin/opmerking/vers niet begrijpt, een !! als bij dat gedeelte een lichtje gaat branden (nu begrijp ik het!) en een >> als dat gedeelte je raakt.

De zorg om wat verloren is Lucas 15

1 Alle tollenaars en zondaars kwamen hem opzoeken om naar hem te luisteren. 2 Maar zowel de farizeeën als de schriftgeleerden zeiden morrend tegen elkaar: ‘Die man ontvangt zondaars en eet met hen.’ 3 Jezus vertelde hun toen deze gelijkenis: (…) 11 ‘Iemand had twee zonen. 12 De jongste van hen zei tegen zijn vader: “Vader, geef mij het deel van uw bezit waarop ik recht heb.” De vader verdeelde zijn vermogen onder hen. 13 Na enkele dagen verzilverde de jongste zoon zijn bezit en reisde af naar een ver land, waar hij een losbandig leven leidde en zijn vermogen verkwistte. 14 Toen hij alles had uitgegeven, werd dat land getroffen door een zware hongersnood, en begon hij gebrek te lijden. 15 Hij vroeg om werk bij een van de inwoners van dat land, die hem op het veld zijn varkens liet hoeden. 16 Hij had graag zijn maag willen vullen met de peulen die de varkens te eten kregen, maar niemand gaf ze hem. 17 Toen kwam hij tot zichzelf en dacht: De dagloners van mijn vader hebben eten in overvloed, en ik kom hier om van de honger. 18 Ik zal

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

(27)

GEMEENTESCHETS

www.steunpuntbijbelstudie.nl

Wat vind je van de jongste zoon?

En: wat herken je van het gedrag van de jongste zoon in je eigen leven?

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

Bespreek met elkaar waar je vraagtekens, uitroeptekens en pijltjes hebt gezet. Vertel elkaar waarom je ze daar hebt neergezet.

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

Henri Nouwen

“Eindelijk thuis”

“’Verslaving’ is waarschijnlijk het beste woord om het gevoel van verloren zijn, dat in onze hedendaagse maatschappij zo vaak voorkomt, duidelijk te maken. Door onze verslaving klampen we ons vast aan dingen die we beschouwen als middelen tot zelfontplooiing: rijkdom en macht, status en aanzien, overvloedige consumptie, eten en drinken, seksueel genot, waarbij het eerder gaat om lust dan om liefde.

Telkens wanneer ik de onvoorwaardelijke liefde zoek waar ze niet gevonden kan worden, ben ik de verloren zoon. Waarom ga ik de plaats van de echte liefde uit de weg? Waarom blijf ik die liefde hardnekkig elders zoeken? Waarom verlaat ik voortdurend mijn thuis, waar God de Vader mij zijn kind noemt, zijn geliefde zoon?

Ik sta er telkens weer versteld van dat ik de gaven die God mij gegeven heeft –mijn gezondheid, mijn intellectuele en emotionele gaven- niet ontplooi voor zijn glorie, maar voortdurend gebruik om mensen te imponeren, om bevestigd en geprezen te worden, om te wedijveren voor beloningen. Ja, vaak neem ik ze mee naar een ‘ver’ land, waar ik ze ter beschikking stel van een wereld die ze uitbuit en de echte waarde er niet van kent. Het lijkt er bijna op, alsof ik mijzelf en de wereld wil bewijzen dat ik Gods liefde niet nodig heb, dat ik mijzelf wel weet te redden, dat ik volledig baas in eigen leven kan zijn.”

(Uit: ‘Eindelijk thuis’, Henri Nouwen, blz. 49 en 50).

Lees rustig onderstaand gedeelte uit “Eindelijk thuis” van Henri Nouwen. Zet met een pen of potlood een ?? wanneer je een zin/opmerking/vers niet begrijpt, een !! als bij dat gedeelte een lichtje gaat branden (nu begrijp ik het!) en een >> als dat gedeelte je raakt.

(28)

GEMEENTESCHETS

www.steunpuntbijbelstudie.nl

Bespreek met elkaar waar je vraagtekens, uitroeptekens en pijltjes hebt gezet.

Vertel elkaar waarom je ze daar hebt neergezet.

Waarin ben jij de verloren zoon / de jongste zoon?

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

Bespreek eens kort hoe een verloren zoon weer terugkeert naar het Vaderhuis?

Of: bespreek kort wat ‘bekering’ inhoudt?

Kijk goed naar Lucky Luke.

- Herken je dit?

- Is dit wat de Bijbel bedoelt met ‘je bekeren’?

- Bekeert de verloren zoon zich net zo als Lucky Luke of toch anders?

(29)

GEMEENTESCHETS

www.steunpuntbijbelstudie.nl

(30)

GEMEENTESCHETS

www.steunpuntbijbelstudie.nl

(31)

GEMEENTESCHETS

www.steunpuntbijbelstudie.nl

Deel 2: de oudste zoon

De zorg om wat verloren is Lucas 15

25 De oudste zoon was op het veld. Toen hij naar huis ging en al dichtbij was, hoorde hij muziek en gedans. 26 Hij riep een van de knechten bij zich en vroeg wat dat te betekenen had. 27 De knecht zei tegen hem: “Uw broer is thuisgekomen, en uw vader heeft het gemeste kalf geslacht omdat hij hem gezond en wel heeft teruggekregen.” 28 Hij werd woedend en wilde niet naar binnen gaan, maar zijn vader kwam naar buiten en trachtte hem te bedaren. 29 Hij zei tegen zijn vader: “Al jarenlang werk ik voor u en nooit ben ik u ongehoorzaam geweest als u mij iets opdroeg, en u hebt mij zelfs nooit een geitenbokje gegeven om met mijn vrienden feest te vieren. 30 Maar nu die zoon van u is thuisgekomen die uw vermogen heeft verkwanseld aan de hoeren, hebt u voor hem het gemeste kalf geslacht.” 31 Zijn vader zei tegen hem: “Mijn jongen, jij bent altijd bij me, en alles wat van mij is, is van jou. 32 Maar we konden toch niet anders dan feestvieren en blij zijn, want je broer was dood en is weer tot leven gekomen. Hij was verloren en is teruggevonden.”’

Wat vind je van de oudste zoon?

En: wat herken je van het gedrag van de oudste zoon in je eigen leven?

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

Bespreek met elkaar waar je vraagtekens, uitroeptekens en pijltjes hebt gezet. Vertel elkaar waarom je ze daar hebt neergezet.

Een bekende Amerikaanse dominee zegt dat de titel die deze gelijkenis al eeuwenlang heeft (‘de gelijkenis van de verloren zoon’) niet klopt. Het is, volgens hem, een verhaal over twee zonen die beiden verloren zijn. Waarin is de oudste zoon dan verloren? Welke zonde heeft hij gedaan? Hij heeft toch altijd netjes gedaan wat de Vader wilde?

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

Lees rustig het gedeelte over de ‘oudste zoon’ uit de gelijkenis van de verloren zoon uit Lucas 15. Zet met een pen of potlood een ?? wanneer je een zin/opmerking/vers niet begrijpt, een !! als bij dat gedeelte een lichtje gaat branden (nu begrijp ik het!) en een >> als dat gedeelte je raakt.

(32)

GEMEENTESCHETS

www.steunpuntbijbelstudie.nl

lLees rustig onderstaande tekst. Bespreek met je buurman of buurvrouw wat je hierin herkent en wat je ervan vindt.

Jezus treedt in het verhaal van de oudste zoon op tegen de Farizeeërs.

De Farizeeërs dachten, net als de oudste zoon, dat geloven hetzelfde is als ‘je aan de regels houden.’

Je houdt je aan de 10 geboden, bidt elke dag, leest de Bijbel en leeft netjes. Dan word je gered. Jezus vertelt in het verhaal van de oudste zoon dat Hij verlost en dat Hij alleen redt. Je kunt jezelf niet

verlossen! Maar je hoeft jezelf gelukkig ook niet te verlossen. Dat doet Jezus.

Waarin ben jij de verloren zoon / de oudste zoon?

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

Verzin een nieuw einde van deze gelijkenis.

Een einde waarin de oudste zoon met zijn vader teruggaat naar huis en toch deelneemt aan het feest!

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

Wat vind je van de tekening hieronder?

Wat heeft dit met Lucas 15 te maken?

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

Hoe om te gaan met schuldgevoelens, genade is de wereld op z’n kop

Bespreek met elkaar waarin de oudste zoon verloren is.

Lees daarbij nog eens goed Lucas 15:29.

(33)

GEMEENTESCHETS

www.steunpuntbijbelstudie.nl

Henri Nouwen “Eindelijk thuis”

“De Vader ziet altijd naar mij uit, wacht mij op, met uitgestrekte armen, om mij te ontmoeten, en als ik kom, fluistert Hij me opnieuw in het oor: ‘Jij bent mijn geliefde, in wie Ik mijn welbehagen heb’”

(Uit: ‘Eindelijk thuis’, Henri Nouwen, blz. 50).

Deel 3: de Vader

God de Vader wacht altijd op je, wat je ook doet en gedaan hebt.

Wat betekent dat voor jouw gedrag tegenover mensen die God kwijt zijn, zoals de jongste zoon, maar ook de oudste zoon?

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ Lees rustig onderstaand gedeelte uit “Eindelijk thuis” van Henri Nouwen.

Wat betekent het voor jou dat God jouw ‘Vader’ is?

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

ALARM!

Je kunt een slechte vader hebben (gehad) en dit kan ervoor zorgen dat je het moeilijk vindt God als Vader te zien. Dit probleem was er ook al toen Jezus deze gelijkenis vertelde. Toen waren de vaders echt de baas van het gezin en niet zo gevoelig. Van zo’n Vader als in deze gelijkenis hadden de mensen toen nog nooit gehoord! Jezus wilde deze mensen (en zo ook jou!) duidelijk maken dat je wel een heel ander beeld van een vader kan hebben, maar dat zijn Vader niet zo is.

Deze Vader is echt anders.

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

(34)

GEMEENTESCHETS

www.steunpuntbijbelstudie.nl

De 3e gelijkenis is de climax. Het is de gelijkenis van de verloren zoon.

En deze is net iets anders dan de vorige twee gelijkenissen...

De jongste zoon is ook weg, kwijtgeraakt, verloren.

Het opvallende is alleen dat er nu niet wordt gezocht!

Wat wil Jezus hiermee zeggen?

Wordt er naar een mens minder makkelijk gezocht dan naar bezit?

Wie had er eigenlijk volgens jou naar de jongste zoon moeten zoeken?

Wat zegt dit over de missie van de kerk?

Welke Zoon van de Vader stelt zich in de Bijbel wel beschikbaar om de verloren kinderen van de Vader te zoeken, is bereid daarvoor het Vaderhuis te verlaten, het verre land in te trekken en alle verloren kinderen eindelijk weer thuis te brengen?

Wat doet dit met jou?

In Lucas 15 vertelt Jezus 3 gelijkenissen achter elkaar.

Er wordt eerst gezocht naar een schaap (15:1-7) en vervolgens gezocht naar een munt (15:8-10).

De gelijkenissen verlopen hetzelfde: er is eerst iets verloren, dan wordt er gezocht, gelukkig gevonden!, en tot slot is er feest.

Zo gaat het met bezit (schaap en munt). Alles wordt ondersteboven gehaald om het te vinden. En wat ben je blij wanneer je het teruggevonden hebt.

Ben jij ook wel eens wat kwijtgeraakt? Herken jij dit?

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

(35)

GEMEENTESCHETS

www.steunpuntbijbelstudie.nl

Wat vind je van de 2 tekeningen hieronder?

Passen deze tekeningen bij een kerk die weet dat er allerlei verschillende mensen zijn (oudste en jongste zonen) die Gods liefde niet kennen en verloren zijn?

Wat zou zo’n kerk anders kunnen doen?

Of: waar zou jij in deze kerk over vertellen?

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

Evaluatie

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

1

2

(36)

GEMEENTESCHETS

www.steunpuntbijbelstudie.nl

Is de betekenis van de gelijkenis van de verloren zoon voor jou veranderd ten opzichte van het begin? Zo ja, wat is er veranderd en/of heb je geleerd? Zo nee, waarom is er niets veranderd?

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

Bespreek kort na wat je van dit onderwerp vond.

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

en doopt hen in de naam van de Vader en de Zoon en de heilige Geest”..

om altijd in uw vaderhuis te blijven in ruil voor uw vergeving, heling mij eindelijk eens voorgoed gewonnen, over te geven aan uw mateloze goedheid. Ver zij van mij het verre dwalen

Arie: ‘Ik had altijd de norm, richting ma, maar ook richting jullie: we gaan nooit boos slapen, want je weet niet of je nog wakker wordt. Ruzie moet

In het begin namen Theo en Vera geen tijd om te douchen voordat ze met elkaar naar bed gingen, maar na drie jaar met elkaar samen te leven nam Vera een uur de tijd om zich voor

Het wezenlijke van de liefde is niet dat wij God hebben liefgehad, maar dat Hij ons heeft liefgehad en zijn Zoon heeft gezonden om verzoening te brengen voor onze zonden..

Het College is van oordeel dat beklaagde in strijd met artikel F (informatievoorziening over de hulp-en dienstverlening) van de Beroepscode voor jeugdzorgwerkers heeft gehandeld

De rechtbank Limburg heeft dinsdag een 48-jarige man veroordeeld tot een voorwaardelijke gevangenisstraf van drie maanden wegens het geven van hulp bij de zelfdoding van zijn vader

Het is geen toeval dat in deze donkerste dagen voor Kerstmis, telkens opnieuw de warmste week wordt gehouden: teken van solidariteit ten top: iets kunnen betekenen voor anderen: