• No results found

Je wilt langer leven, maar je krijgt langer sterven

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Je wilt langer leven, maar je krijgt langer sterven"

Copied!
2
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

11-6-2018 De Standaard

http://www.standaard.be/krant/publicatie/20180607/ds/dn/alg/optimized 1/2

Je wilt langer leven, maar je krijgt langer sterven

We leven steeds langer, vaak dankzij complexe medische verzorging. Die

behandelingen worden steeds duurder, vooral op het einde van het leven. Er woedt dan ook een hevige discussie over de financiering van de farmaceutische industrie en de toekomst van de sociale zekerheid, zoals onder meer blijkt uit het interview met Jean- Jacques Cassiman en Sonja Willems (DS 5 juni). Maar wat buiten beschouwing blijft, is de verhouding tot de dood. Niemand heeft het erover, terwijl de discussie daarover gaat:

veel mensen leven niet alleen langer, ze zijn ook langer stervende. Deze merkwaardige paradox tast de levenskwaliteit aan.

Natuurlijk hebben wetenschap en technologie de gezondheid fel verbeterd. De

kindersterfte is spectaculair gedaald, de verzorging wordt comfortabeler, de levensduur wordt langer. Maar die nieuwe medische behandelingen voor ziekten waar mensen vroeger snel van stierven, creëren een moeilijkheid: de gedachte dat je elke behandeling moet opstarten die voorhanden is. Als je kan, dan moet je.

Het gevolg is de illusie van tijdswinst: doodzieke mensen willen langer leven, maar ze krijgen langer sterven. Wie al getuige was van terminale kankergevallen, begrijpt wat dit pijnlijke proces inhoudt: uitzichtloze, afmattende en zelfs mensonterende aftakeling.

‘Mijn schoonbroer leed aan maagkanker, hij stierf als een hond’, vertrouwde een

radioloog me toe. Tweeënhalf jaar duurde zijn lijdensweg, van de ene therapie naar de andere.

‘De dood is een taboe, die zelfs tegenover de stervende wordt verzwegen.’ Jimmy Kets

(2)

11-6-2018 De Standaard

http://www.standaard.be/krant/publicatie/20180607/ds/dn/alg/optimized 2/2

Zelfs op begrafenissen valt op hoe weinig woorden de aanwezigen vinden om dood, verdriet, verlies te vatten

Een groot deel van die tijd was de patiënt eigenlijk stervende, al wilde niemand dat toegeven. Integendeel. De omstanders hielden vol dat iedereen hoopvol moest blijven, positief moest denken. Alsof de dood een tegenstander is die te verslaan valt. Alsof sterven een nederlaag is. Alsof de dood geen natuurlijke bestemming is. Zo reageert een cultuur die zich afkeert van wat ze niet controleert.

De dood is een taboe, die zelfs tegenover de stervende wordt verzwegen. Tijdens de lange behandelingsperiodes gaan de gesprekken over wat omstanders wel beheersen:

afspraken bij de dokter, alternatieve medicatie, veranderde leefgewoonten. Doen alsof het leven gewoon verder gaat, wordt als een teken van geestelijke gezondheid opgevat. Alsof iemands nakende dood – je eigen, of die van een geliefde – niet het bestaan zelf omver zou mogen gooien. Alsof iemand verliezen niet juist alles wel verandert. Met dat

optimisme lukt het niet altijd, dus volgt de psychologiserende benadering van het levenseinde. De stervende lijdt ogenschijnlijk aan een depressie of een trauma. Te behandelen met pillen.

Zelfs op begrafenissen valt op hoe weinig woorden de aanwezigen vinden om dood, verdriet, verlies te vatten. Daar wordt het riedeltje van de eeuwige optimist evengoed opgevoerd. Gelovig of ongelovig maakt weinig verschil. Na de begrafenis volgt de koffietafel, waar de dood en de overledene evenmin veel aan bod komen. De meeste aanwezigen bespreken de orde van de dag: de baan, de hobby’s, de kinderen. We willen dat de dood zo min mogelijk rimpels maakt. De eigen dood niet, en de dood van een ander evenmin.

Dat we de dood ontkennen, is geen recent verschijnsel. In zijn nieuwe boek, Het kostuum van mijn vader, beschrijft Luckas Vander Taelen treffend hoe de dood als thema wordt vermeden. De overblijvers zitten met diepe letsels – Vander Taelens vader overleed enkele maanden voordat zijn zoon werd geboren. Niet de dood is

traumatiserend, maar het onvermogen om die een plaats te geven in een opvatting over het leven. Eigenlijk is dat probleem niet opgelost, al werd rouw meer bespreekbaar.

De extra tijd die zieke mensen kopen met zware behandelingen, dient dus paradoxaal genoeg vaak om een langere periode stervend door te brengen. Precies dat fenomeen zou onderwerp van gesprek moeten zijn. Want dat is exact wat veel mensen willen vermijden:

een gekweld levenseinde. Zelfs pijnstillende middelen kunnen het besef dat het leven eindigt, niet afwenden. Hoe fel we de dood ook mogen ontkennen, er is geen ontkomen aan.

In heel wat debatten worden dood, leven en genezing vanuit een financieel standpunt benaderd: hoeveel mag een behandeling kosten? En wie heeft er recht op? De discussie verhult onze filosofische, spirituele armoede om over de dood te spreken. Pas wanneer we daar als cultuur een betere, nieuwe taal voor vinden, kunnen gepaste antwoorden op die andere vragen volgen.

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Het ging over grappen, knuffelen en woordgebruik (hé ouwe jongen). Maar heel belangrijk is dat ze bij moeilijke beslissingen respectvol omgaan met de mening en inbreng van de

Maar vooral ook over het feit dat veel ouderen langer zelfstandig in hun woning willen blijven wonen en daar een eigen verantwoordelijkheid in hebben?.

U hebt mij gezien in mijn moeders schoot Liefde riep mijn naam Nu ben ik uw kind een deel van uw gezin Uw hart klopt in mijn hart Refrein. Ik

- Ondersteuning mantelzorgers: In voor mantelzorg Thuis - Samenwerking met vrijwilligers: Samen ouder worden. Over tien jaar zijn er

Cijfers over herbegin- ners zijn er niet, waaruit je kunt opmaken dat die mensen in de geloofsgemeenschappen niet systematisch wordt opgevangen.. An Depuydt (44),

Al meer dan twee jaar onderzoek ik samen met mijn psychiater waarom ik verlost wil worden uit mijn lijden.. Waarom ik bij hem ben komen aankloppen om euthanasie te

Geven we de meeste aandacht aan niet- levensbedreigende aandoeningen die veel voorkomen, of aan zeldzame ziektes die dodelijk zijn.. Het zijn complexe vragen die meestal

Het Riziv moet bij de beoordeling ook eerst kijken naar de impact van ziektes op de publieke uitgaven en daarna naar hoe vaak de ziekte voorkomt. De respondenten geven dus voorrang