• No results found

Op lijden staat geen leeftijd

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Op lijden staat geen leeftijd"

Copied!
4
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

2/4/2014 Krant - De Standaard

http://www.standaard.be/plus/20140131/ochtend/36 1/4

OPINIES

UITBREIDING EUTHANASIEWET GAAT NOG NIET VER GENOEG

Op lijden staat geen leeftijd

De zorgverleners die pleiten voor een time-out van de uitbreiding van de euthanasiewet naar minderjarigen hebben in een aantal gevallen een punt, maar niet als het over de wet zelf gaat,

vindt Jacinta De Roeck. Die gaat eigenlijk nog niet ver genoeg: het

psychische lijden wordt genegeerd.

(2)

2/4/2014 Krant - De Standaard

http://www.standaard.be/plus/20140131/ochtend/36JACINTA DE ROECK 2/4

(3)

2/4/2014 Krant - De Standaard

http://www.standaard.be/plus/20140131/ochtend/36 3/4

Als de wil van het kind in conflict is met de wil van de ouders, dan

primeert de wens van het kind

Wie? Expert medisch-ethische thematieken Humanistisch-Vrijzinnige Vereniging. Gewezen senator.

Wat? Het vetorecht van de ouders dat in de toekomstige wet staat ingeschreven kan een probleem vormen. Wat als zij hun kind euthanasie weigeren om levensbeschouwelijke redenen?

De uitbreiding van de euthanasiewet voor minderjarigen is nutteloos, vinden heel wat zorgverleners (DS 29 januari) .

Ik ben het met hen eens dat pijnbestrijding goed uitgebouwd is in ons land. Nodeloos lijden is er meestal niet meer bij, ook niet voor kinderen. Ik ben het ook met hen eens dat therapeutische hardnekkigheid uit den boze moet zijn. En net als hen vind ik ook dat het onmogelijk is om op basis van objectieve

parameters vast te stellen of iemand oordeelsbekwaam is. (Op de uitzonderingen na.)

Maar de bewering van de zorgverleners dat terminaal zieke kinderen de vraag om dood te gaan nooit stellen, die klopt niet. Kinderen die zwaar ziek zijn worden dagelijks geconfronteerd met doodgaan. Ze zien hun ziekenhuisvriendjes sterven. Onvermijdelijk zullen ze erover praten en ernaar vragen. Niet zozeer omdat ze fysiek lijden, want die pijn kan doorgaans weggenomen worden, wel omdat ze psychisch moeilijk om kunnen met leven in het vooruitzicht van de dood. Zorgeloos kind-zijn is er niet meer bij. Ze werden veel te snel volwassen. Ze weten dat er zoiets bestaat als een euthanasiewet – internet is hun toegang tot de wereld. Waarom mag een meerderjarige wel zeggen dat het genoeg geweest is en zij niet?

Verdere uitbreiding

Moet de wet er komen? Natuurlijk.

De uitbreiding gaat immers over jongeren die ondraaglijk lijden. En op lijden staat geen leeftijd. En eigenlijk gaat de uitbreiding nog niet ver genoeg. De wet gaat nu alleen over fysiek lijden, maar zelfs dan kan de situatie zo schrijnend zijn dat zelfs palliatieve sedatie niet meer kan. Artsen en ouders kunnen alleen toezien. Tenzij een arts toch de moed heeft het leven van het kind te beëindigen. Is dat medisch correct handelen? Ja! Maar er kan een aanklacht volgen en dan duurt het maanden voor de verlossende uitspraak bevestigt dat het inderdaad een correcte medische handeling was. Intussen riskeert de arts al door de mangel van de media gehaald te zijn.

Daarom is er een verdere uitbreiding van de euthanasiewet nodig. Om het kind een stem en de arts een wettelijk kader te geven. Alleen beperkt het huidige voorstel zich spijtig genoeg tot ‘fysiek lijden dat niet gelenigd kan worden’. Het psychische lijden dat samenhangt met de terminale ziekte wordt genegeerd.

En net dat existentiële lijden kan zo doorslaggevend zijn en is niet weg te nemen met pijnstillers.

Vetorecht

En wat met het medebeslissingsrecht voor de ouders? Ervaring leert dat ouders doorgaans de vraag van hun kind begrijpen en instemmen. Wil dit zeggen dat we de ouders bij wet beslissingsrecht moeten geven over de euthanasievraag van hun kind? Natuurlijk niet.

(4)

2/4/2014 Krant - De Standaard

http://www.standaard.be/plus/20140131/ochtend/36 4/4

In het huidige voorstel hebben de ouders vetorecht. Als de wet er zo komt, dan wordt het huidige probleem niet opgelost. Denk aan volgend voorbeeld. Een patiëntje van elf kan niet meer geholpen worden. Het kind wil niet meer, en het medische team vindt het kind oordeelsbekwaam. Maar de ouders weigeren de euthanasie om levensbeschouwelijke redenen. Zonder wet kan een arts nog handelen in de grijze zone die er is. Met de wet zoals ze nu voorligt, moet de arts machteloos toezien. Dat kan toch niet de bedoeling zijn van onze parlementairen? Natuurlijk moeten ouders betrokken worden. Maar als de wil van het kind in conflict is met de wil van de ouders, dan primeert de wens van het kind.

Kunnen we niet wat meer vertrouwen hebben in onze kinderoncologen en teams? Zij staan echt niet te popelen om het leven van een kind te beëindigen als het niet nodig is. De patiëntjes zijn intussen een stuk van hun leven geworden. En bovendien zijn velen van hen niet alleen arts, maar ook moeder of vader.

Misschien moeten de kamerleden eens een dagje ruilen: een werkbezoek aan een dienst kinderoncologie in plaats van campagne voeren. En op basis van die ervaring een wetsuitbreiding goedkeuren die rekening houdt met de praktijk, en niet met een politieke consensus.

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

wij even maar uw woorden horen of aanzien hoe U ieder toekomst bood, dan licht de nieuwe weg. bevrijdend

PWC, Omvang van identiteitsfraude & maatschappelijke schade in Nederland (Amsterdam 2012). Dit rapport is een eerste aanzet om de omvang van identiteitsfraude en alle

Maar de euthanasiewet, hoe progressief ook, stelt dat wie euthanasie wil het niet alleen via een schriftelijk verzoek moet bevestigd hebben, maar ook nog eens op het moment zelf

Jaenen koos er node voor om haar dochter tijdens de lockdown niet meer in het weekend naar huis te halen.. ‘Het personeel toonde zich

Ook al omdat sommigen nu alleen maar voor palliatieve sedatie kiezen en niet voor euthanasie, omdat ze zich dan ach- teraf niet bij een commissie hoeven te verantwoorden. Voor

Omdat sommige artsen fel gekant zijn tegen euthanasie bij psychisch lijden, wordt hier en daar geopperd dat niet enkel deze drie artsen terecht staan, maar dat de euthanasiewet zelf

moeten ademen en af en toe slapen – en dus is er lijden, maar dat is alleen hinderlijk als we alle existentiële beperkingen omschrijven als sta-in-de-weg voor het perfecte leven.

Niet alleen bij ondraaglijk lijden, maar ook als je leven ‘af’ is, moet je er een punt achter kunnen zetten wanneer je er zélf, uitdrukkelijk, vrijwillig, onafhankelijk en duurzaam