• No results found

V ‘Alleen maar’ blind en toch euthanasie?

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "V ‘Alleen maar’ blind en toch euthanasie?"

Copied!
2
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

984 MEDISCH CONTACT | 15 MEI 2014

V

orig jaar werd bij de euthana- siecommissie een bijzondere casus gemeld, die, ook binnen die commissie, tot veel discus- sie leidde. Het betrof een vrouw van tus- sen de 60 en de 70 jaar, wier voornaamste klacht haar toenemende gezichtsverlies was. Zij was altijd al slechtziend, maar de

laatste jaren praktisch blind. Zij weigerde visuele hulpmiddelen en ook andere vor- men van hulp. Zij wilde geen hond, zij wilde geen thuiszorg, zij wilde weer kun- nen zien. Nu haar duidelijk was dat haar zicht alleen nog maar zou verslechteren en haar afhankelijkheid dus zou toene- men, ‘worstelde patiënte zich door de

dagen heen’. Zij had al jaren een doods- wens en deed ook al enkele malen een suïcidepoging. Haar eigen huisarts vond haar wens invoelbaar, gunde haar de eu- thanasie, maar kon het zelf niet. De arts van de levenseindekliniek en de consulent vonden het beiden te begrijpen dat het lijden als ondraaglijk en uitzichtloos

‘Alleen maar’ blind en toch euthanasie?

LIJDEN IS PERSOONLIJK: DE ENE MENS IS DE ANDERE NIET

Euthanasie bij mensen zonder dodelijke ziekte, mag dat?

En wie bepaalt dan hoe erg iemand lijdt? Deskundige

Suzanne Vathorst vindt dat dat in principe de patiënt zelf is.

Zoals in het geval van de blinde vrouw, wier dood in 2013 veel discussie opriep.

Suzanne van de Vathorst bijzonder hoogleraar Kwaliteit van de laatste levensfase en sterven, tot 1-7-2013 lid van de Regionale toetsingscommissie euthanasie

ETHIEK

HOLLANDSE HOOHTE

(2)

15 MEI 2014 | MEDISCH CONTACT 985 werd ervaren. De arts voerde de euthana-

sie uit volgens de richtlijnen. De Regiona- le toetsingscommissie euthanasie oordeel- de dat aan de zorgvuldigheidseisen was voldaan.

Geen oplossing

Het lijkt misschien wonderlijk en voor sommigen zorgwekkend dat iemand die ‘slechts’ blind is daarom euthanasie kreeg. Ook de arts en de consulent zeiden aanvankelijk sceptisch te staan tegenover een dergelijk verzoek van iemand die

‘alleen maar blind was’. Beiden vertelden echter in het persoonlijk contact met pa- tiënte overtuigd te zijn geraakt van haar lijdensdruk.

De toetsingscommissie is bij haar oordeel niet over een nacht ijs gegaan, heeft met de arts en de consulent gesproken en heeft nadere inlichtingen ingewonnen bij de huisarts. Daarbij is uitvoerig ingegaan op de vraag waarom deze aandoening voor deze vrouw ondraaglijk en uit- zichtloos lijden was, en waarom er geen redelijke andere oplossing was. De arts en de consulent vertelden dat patiënte alle hulpmiddelen en alternatieven afwees, omdat deze haar nooit het zicht konden teruggeven. Haar lijden werd veroorzaakt door het niet kunnen zien en juist aan dat

‘zien’ hechtte zij zeer. Ze was bijvoor- beeld erg netjes, en vond het vreselijk dat zij niet kon zien of er vlekken in haar kleren zaten. Ook de huisarts gaf aan dat al jarenlang vergeefs was geprobeerd dingen te verzinnen die het voor patiënte draaglijker zouden maken. Een gecon- sulteerde psychiater constateerde dat er geen sprake was van een depressie of van verminderde wilsbekwaamheid, wel van een aanpassingsstoornis: patiënte kon zich met haar blindheid niet verzoenen.

Stevie Wonder

Toch zijn er heel veel blinde mensen die wel degelijk een zinvol bestaan kunnen opbouwen. Sommigen hebben zelfs, denk aan Vincent Bijlo of Stevie Wonder, een grote carrière. Als je blind bent kun je een blindengeleidehond nemen, braille leren als je niet van luisterboeken houdt, zijn er spraakgestuurde computers, etc. Was

dit dan euthanasie om triviale redenen?

Of betekent deze euthanasie dat het leven van blinde mensen niets waard is?

En hoever ga je? Soms wil iemand niet meer verder leven na het overlijden van de partner. Begeven we ons niet op een hellend vlak?

Nee, althans niet hellender dan bij de meer geaccepteerde gevallen van eutha- nasie, zoals bij patiënten met kanker.

6 procent van alle mensen die in 2011 aan kanker stierven, overleed aan euthanasie.

Dus de overgrote meerderheid niet. Hoe- wel daar misschien gevallen tussen zitten die geen gehoor vonden voor hun wens, kunnen we er ook van uitgaan dat veel kankerpatiënten kennelijk geen eutha- nasie willen, ook niet in omstandigheden die voor anderen misschien ondraaglijk en uitzichtloos zijn. Evengoed zijn er veel blinden, weduwen en weduwnaars die geen euthanasie willen. Eigenlijk willen de meeste mensen helemaal geen euthanasie, want de meeste mensen wil- len niet dood. Ook niet als zij ziek, oud of eenzaam zijn.

De mensen die wél om euthanasie vragen, lijden vaak ondraaglijk en uitzicht- loos onder hún omstandigheden. Dat vergelijkbare omstandigheden voor een ander geen reden vormen om euthanasie te vragen, doet daar niets aan af. De ene mens is de andere niet.

Niet wennen

Waar dus de meeste mensen uiteindelijk

‘wennen’ aan blind zijn, aan doof zijn, aan oud en stram zijn of in een rolstoel

zitten, kan een enkeling dat niet. De blinde vrouw in de casus was zo’n enke- ling. Maar dit geldt evenzogoed voor kankerpatiënten die om euthanasie vragen. Ook die hebben veel medepa- tiënten die nog wél betekenis of vreugde aan hun moeilijke omstandigheden ontlenen. Toch is dat veel minder vaak een reden deze patiënten geen euthanasie te gunnen. Kennelijk doet het ertoe dat hun aandoening terminaal is. Als je op korte termijn toch zult overlijden, is het voor veel artsen minder moeilijk om tot euthanasie over te gaan. Misschien omdat dit meer gezien wordt als stervensbege- leiding. Het paradoxale is echter dat de blinde mevrouw in feite veel uitzichtlozer lijdt, juist omdat zij niet weet hoe lang zij nog voort moet. Juist een niet-terminale patiënt die ondraaglijk lijdt onder een probleem waar geen oplossing voor is, lijdt ook onder de uitzichtloosheid van haar aandoening.

Niet voor alle, maar voor déze blinde vrouw was het leven een kwelling. Een kwelling die nog lang kon voortduren in de afwezigheid van een aandoening die op korte termijn tot de dood zou leiden.

Een principieel verschil met een kanker- patiënt die om euthanasie vraagt is er niet. Het gaat dan ook niet om de aard van de aandoening, en ook niet om de vraag of anderen in vergelijkbare omstan- digheden ook dood zouden willen – en al helemaal niet om de vraag of de arts in die omstandigheden ook dood zou wil- len. Het gaat erom of het leven voor déze patiënt ondraaglijk lijden is.

contact

s.vandevathorst@amc.uva.nl cc: redactie@medischcontact.nl Geen belangenverstrengeling gemeld De leerstoel van de auteur is door de NVVE ingesteld

web

Het beschreven RTE-oordeel en andere artikelen over dit onderwerp vindt u onder dit artikel op medischcontact.nl.

Jarenlang was geprobeerd het voor haar draaglijker te maken -

tevergeefs

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Wie zou als familielid de hoop niet opgeven als je ziet dat je vader, moeder, broer, zus, zoon, dochter of partner al zo lang afziet van het leven dat hij er liever niet meer zou

“Maar door Covid-19 kun je in de situatie komen dat je je wens niet meer kenbaar kunt maken, omdat je te benauwd bent, of niet bij bewustzijn”, zet Dick Bosscher, bestuurder bij

Maar het is nog minder dan bij ondraaglijk terminaal fysisch lijden de taak van de overheid of van de hulpverlening de mensen uit dit ondraaglijk psychisch lijden te verlossen

Niet alleen bij ondraaglijk lijden, maar ook als je leven ‘af’ is, moet je er een punt achter kunnen zetten wanneer je er zélf, uitdrukkelijk, vrijwillig, onafhankelijk en duurzaam

In de verslagen van de twaalf gevallen die wél als zorgvuldig zijn beoordeeld door de toetsingscommissie, en dus nooit bij het OM zijn beland, zijn enkele overeenkomstige details

Maar wie therapie na therapie heeft gevolgd, netjes alle voorgeschreven medicatie heeft geslikt, er soms al een hele carrière in de psychiatrie op heeft zitten, is vroeg of

Ethische kwesties zoals ​ euthanasie mogen niet het keurslijf van regering versus oppositie gedrongen worden.. De politieke partijen formuleren nieuwe boodschappen, programma’s

Geen dag langer kon hij aanzien hoe de 75­jarige vrouw met wie hij