• No results found

Met hen kun je lezen en schrijven. Creatief schrijven in het literatuurcurriculum van havo en vwo

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Met hen kun je lezen en schrijven. Creatief schrijven in het literatuurcurriculum van havo en vwo"

Copied!
5
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Witte, T. (2008). Het oog van de meester. Een onderzoek naar de literaire ontwikkeling van havo- en vwo-leerlingen in de tweede fase van het voortgezet onderwijs. Delft:

Uitgeverij Eburon.

Witte, T. (2019). “De kunst van het onderwijzen. Naar een levenskrachtige visie op literatuuronderwijs”. In: Nederlandse letterkunde, 23 (1), p. 359-383.

Witte, T. & E. Mantingh, E. (2018). ‘BOEM! Paukeslag. Nieuw elan voor het litera- tuurgeschiedenisonderwijs’. In: Handboek literatuuronderwijs 2017-2018. Nieuw elan in literatuuronderwijs. Online raadpleegbaar op: https://www.handboeklitera- tuuronderwijs.nl.

Witte, T., E. Mantingh & M. van Herten (2017). “Doodtij in de delta. Stand en toe- komst van het Nederlandse literatuuronderwijs”. In: Spiegel der letteren, 59 (1), p.

115-143.

Ronde 7

Rudie Verbunt (a) & Anna van Strien-Windgassen (b) (a) Fontys Hogeschool

(b) Hogeschool van Amsterdam Contact: rverbunt@fontys.nl

a.van.strien@hva.nl

Met hen kun je lezen en schrijven. Creatief schrijven in het literatuurcurriculum van havo en vwo

1

1. Inleiding

Steeds meer docenten Nederlands zetten creatief schrijven op het programma en de tijd lijkt rijp om het tot een volwaardig onderdeel van het literatuuronderwijs te maken. In de afgelopen twee jaren verschenen veel didactische publicaties met interes- sante lesideeën voor creatief schrijven, gericht op verbetering van taalvaardigheid en literaire competentie. Dit is een eerste stap in de richting van een verstevigd literatuur- curriculum. Een tweede stap lijkt vanzelfsprekend: een leerlijn ‘creatief schrijven’.

Hiermee kan het onderdeel stevig verankerd worden in het literatuurcurriculum en bijdragen aan een verantwoorde toetsing van literaire ontwikkeling. De auteurs heb- ben de mogelijkheden hiervoor verkend en een blauwdruk ontworpen voor een ver- stevigd literatuurcurriculum, waarbij creatief schrijven minstens even belangrijk is als literair lezen.

(2)

5

2. Waarom creatief schrijven in het literatuurcurriculum?

Waarom kiezen we voor creatief schrijven als middel ter versteviging van het literatuur- curriculum? Ten eerste omdat literatuur lezen alleen voor een tamelijk beperkte opvat- ting van wat literatuur is en van welke mogelijkheden literatuur biedt, zorgt. Voor te veel leerlingen staat literatuur nog gelijk aan complexe romans over zware thema’s, ter- wijl literatuur eigenlijk alomtegenwoordig is en zelfs een belangrijke rol speelt in de leefwereld van leerlingen. Liedjes en videoclips zitten bijvoorbeeld vol intertekstualiteit en televisieseries bevatten complexe verhaallijnen en karakterontwikkelingen.

Daarnaast maken vrijwel alle media gebruik van postmoderne verteltechnieken en -stij- len. Zelfs in Disneyfilms en blockbusters wordt gespeeld met de betrouwbaarheid van vertellers en met het direct aanspreken van de kijker. Dat leerlingen de koppeling tus- sen literatuuronderwijs en het literaire in hun leefwereld nog niet maken, heeft effect op hun motivatie voor het onderdeel op school en daarmee op hun literaire ontwikke- ling. Creatief schrijven kan de drempel verlagen en deze koppeling bewerkstelligen.

Op het moment dat leerlingen zelf schrijven, kijken ze onder de motorkap van de lite- ratuur: ze zien wat werkt en wat niet en waarom auteurs, filmmakers en verhalenver- tellers bepaalde keuzes maken. Leerlingen worden écht literair competent, aangezien ze zich bezighouden met het hele systeem van literair vertellen in plaats van alleen met literair lezen.

Er zijn ook belangrijke didactische redenen om leerlingen te laten schrijven. Zo biedt creatief schrijven veel ruimte voor eigen inbreng. In het verlengde hiervan biedt crea- tief schrijven de mogelijkheid tot differentiatie: leerlingen kunnen aan hun eigen leer- doelen werken, ze kunnen op hun eigen niveau met schrijven bezig zijn en ze kunnen zelf aangeven op welk gebied of in welk genre ze zich willen ontwikkelen. Bovendien kan creatief schrijven ook bijdragen aan de ontwikkeling van schrijfvaardigheid. De allerbelangrijkste reden is echter dat met creatief schrijven grotendeels dezelfde leer- doelen te bereiken zijn als met literair lezen. Als we bijvoorbeeld kijken naar de leer- doelen die Theo Witte in zijn raamwerk gesteld heeft (zie: http://www.literaryframe- work.eu), zien we veel doelen die misschien wel gemakkelijker met creatief schrijven dan met literair lezen te bereiken zijn.

3. Van leerdoelen naar leerlijn

In een uitgewerkte leerlijn hebben we de doelen uit Theo Wittes raamwerk verbonden aan ‘leerjaren’, ‘literaire niveaus’, ‘lesactiviteiten’ en ‘toetsing’. De manier waarop we dat gedaan hebben, is gebaseerd op enkele ontwerpprincipes.

Voor de doelen en activiteiten hebben we gezocht naar een logische volgorde. Deze

(3)

voor differentiatie en moet sprake zijn van aansluiting bij de leefwereld en bij het niveau van de leerlingen.

Ook hebben we gekeken naar de praktische toepasbaarheid voor verschillende school- typen. We hebben een vwo-leerlijn ontworpen, aangezien een leerlijn voor vwo alle niveaus uit het raamwerk kan bevatten. De leerlijn kan echter gemakkelijk omge- bouwd worden naar een leerlijn voor andere onderwijstypen: de doelen en activiteiten tot en met niveau 3 kunnen bijvoorbeeld in dezelfde vorm een leerlijn voor vmbo-t vormen en de leerlijn is gemakkelijk om te bouwen tot een havo-variant, met doelen tot en met niveau 4 of 5.

Ten slotte vinden we het belangrijk om literatuur te benaderen als een totaalvaardig- heid. Met andere woorden: literatuuronderwijs met aandacht voor ‘lezen’, ‘schrijven’,

‘luisteren’, ‘kijken’ en ‘spreken’, zoals Marloes Schrijvers in haar recente publicatie (Schrijvers 2018) aanraadt. Leerlingen kunnen bijvoorbeeld aan de slag met ‘scenari- oschrijven’ en ‘dialogen schrijven’. Vervolgens kunnen zij deze teksten in de praktijk brengen, wat aanknopingspunten biedt voor spreek- en gespreksvaardigheid. In het verlengde hiervan worden de activiteiten ‘zo echt mogelijk’ gemaakt: leerlingen lezen bijvoorbeeld scenario’s of kijken naar films om te ontdekken hoe ze zelf een scenario kunnen schrijven. Dit sluit aan bij de gedachten over ‘genredidactiek’ en ‘geïntegreerd lees- en schrijfonderwijs’ (Gibson & van der Leeuw 2016).

4. Praktische invulling en toetsing

Op basis van deze voorwaarden beginnen we in de eerste klas vmbo, havo en vwo met

‘verhalen vertellen’. Leerlingen kennen dat uit het basisonderwijs en dat kunnen we in het voortgezet onderwijs gebruiken. Leerlingen kunnen bijvoorbeeld vanuit de voor hen bekende vertelkring werken aan hun vertelvaardigheid. Ze kunnen vanuit een per- soonlijk verhaal toewerken naar fictieve verhalen en vanuit een bekend verhaal naar een onbekend of zelfs zelfbedacht verhaal. Daarnaast kunnen zij schrijven als voorbe- reiding op lezen, aangezien dat de leesbetrokkenheid en de waardering voor het werk kan verhogen (Janssen & van den Bergh 2010). Zo kunnen ze een kort tekstje schrij- ven over het thema van een boek voordat ze het gaan lezen, of kunnen ze beschrijven welke zaken ze interessant vinden om op basis daarvan tot een boekkeuze te komen.

In jaar 2 en 3 van vmbo, havo en vwo kunnen deze vaardigheden verder uitgebouwd worden. Leerlingen kunnen een bekend verhaaltype schrijven (‘spookverhaal’, ‘detec- tive’, ‘thriller’) en ze kunnen verhalen schrijven over actuele kwesties in de vorm van bijvoorbeeld nieuwsberichten. Deze aanpak verruimt hun leefwereld en vergroot emo- tionele betrokkenheid en inzicht in genrekenmerken.

(4)

Al deze activiteiten zorgen ervoor dat leerlingen in de bovenbouw van vmbo en havo/vwo aan de slag kunnen met ‘literair lezen’, ‘kijken’, ‘spreken’ en ‘schrijven’. In leerjaar 4 kunnen ze bijvoorbeeld vanuit maatschappelijke en/of literaire thema’s schrijven en kunnen ze gaan spelen met literaire technieken. Zo ervaren leerlingen hoe niet alleen auteurs maar ook zijzelf verhalen een literaire betekenislaag geven met ver- schillende verhaalelementen, zoals ‘personages’, ‘focalisatie’, ‘motieven’, ‘tijd’ en ‘ruim- te’. In leerjaar 5 (vwo en havo) en 6 (vwo) kunnen ze deze vaardigheden koppelen aan

‘literatuurgeschiedenis’, ‘intertekstualiteit’ en ‘de historische context van werken’, en daarnaast kunnen leerlingen zich bekwamen in literair schrijven over literatuur door essayistische schrijfopdrachten te maken.

De charme van deze werkwijze is dat leerlingen op alle onderwijsniveaus nog meer eigenaar kunnen worden van hun literatuuronderwijs dan wanneer ze alleen maar hun eigen boeken kiezen. Leerlingen kunnen zich specialiseren in bepaalde genres of juist in bepaalde thema’s. Met de juiste docentenbegeleiding ontwikkelen leerlingen zo een literaire vaardigheid in de breedte en in de diepte. Tegelijkertijd leren leerlingen niet alleen wat over technieken, analyse en interpretatie, maar leren ze ook op welke manie- ren literatuur kan bijdragen aan persoonsvorming en aan het vergroten van zelfkennis en kennis over de wereld.

Bovendien kunnen we een leerling in deze opzet zowel op het proces als op het pro- duct toetsen. Het cijfer voor literatuur in havo/vwo wordt daardoor niet meer alleen afhankelijk van een schriftelijke toets, een leesdossier en/of een mondelinge opdracht, maar wordt gevormd door producten, reflectie op het leerproces en de bijdrage die de gekozen aanpak geleverd heeft in de ontwikkeling van de literaire competentie. De gekozen leerdoelen, teksten en schrijfproducten bieden daarbij mooie aanknopings- punten om als eindtoets (eventueel) een gesprek over literatuur te voeren.

5. Besluit

Onderwijs in creatief schrijven zou niet beperkt moeten blijven tot losse lessenreeksen, individuele initiatieven of verwerkingsopdrachten in de onderbouw, maar behoort een belangrijk onderdeel te zijn binnen ons literatuuronderwijs. Creatief schrijven biedt leerlingen inzicht in wat literatuur is, welke thema’s en verhalen ertoe doen en op welke manieren literatuur bijdraagt aan persoonlijke, intellectuele en culturele vor- ming. Door te schrijven kunnen leerlingen met een echt doel literatuur lezen en ana- lyseren: ze verdiepen zich in genres om deze genres uiteindelijk zelf te kunnen beoefe- nen. Bovendien zorgt onderwijs in creatief schrijven ervoor dat we als docenten met proces- én productbeoordeling een echt oordeel kunnen vellen over de literaire ont- wikkeling die een leerling doormaakt. Het is dus de hoogste tijd om creatief schrijven op te nemen in ons curriculum.

5

(5)

Referenties

Gibson, M. & B. van der Leeuw (2016). “Geïntegreerd lees- en schrijfonderwijs in het voortgezet onderwijs”. In: Tijdschrift Taal, 7 (10), p. 12-20.

Janssen, T. & H. van den Bergh (2010). “Het effect van creatief schrijven op het lezen van korte verhalen”. In: Levende Talen Tijdschrift, 11 (1), p. 3-15.

Schrijvers, M. (2018). ‘Integratie van fictie- en literatuuronderwijs met gespreksvaardig- heden en schrijfvaardigheid. Een verkenning van praktijkgerichte initiatieven’.

Enschede: SLO.

Witte, T. (2008). Het oog van de meester. Een onderzoek naar de literaire ontwikkeling van havo- en vwo-leerlingen in de tweede fase van het voortgezet onderwijs. Delft:

Eburon.

Noot

1 Deze bijdrage verscheen in een andere vorm eerder in Levende Talen Magazine:

http://www.lt-tijdschriften.nl/ojs/index.php/ltm/issue/view/365.

Ronde 8

Gea van Soest

Hogeschool Windesheim

Contact: g.van.soest@windesheim.nl

Toneelteksten beleven

Centraal in deze bijdrage staat de vraag op welke manier we studenten in de leraren- opleiding Nederlands van Windesheim kennis laten maken met (a) toneelteksten uit de wereldliteratuur en (b) de verbeelding daarvan in theater.

Al sinds het begin van de lerarenopleiding Nederlands aan de hogeschool Windesheim heeft het vak ‘Drama en Theater’ een prominente plaats in de opleiding. In de modu- le die ik hier bespreek, verdiepen derdejaarsstudenten zich in één van de onderdelen van de literatuur: ‘toneelteksten’. In deze module worden toneelteksten van alle kan- ten belicht:

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Door het gecombineerde lezen en schrijven (GLS) kunnen leerlingen de strate- gieën die nodig zijn voor beide vaardigheden leren combineren.. Bijvoorbeeld: door het gebruik van

Door niet alleen oog te hebben voor het schrijfproduct, maar vooral voor het schrijfproces dat eraan voorafgaat, kun je leerlin- gen helpen om betere schrijvers te worden..

Behalve een beoordelingsmodel zijn ook feedbackformulieren ontwikkeld voor ‘de uiteenzetting’, ‘het betoog’ en ‘de beschou- wing’.. Deze zijn gebaseerd op het

Nieuwsbegrip, een veelgebruikte methode voor begrijpend lezen, biedt sinds 2012 schrijflessen aan voor groep 5 tot 8 (leerlingen van 9 tot 12 jaar).. Hieronder gaan we in op

De afgelopen decennia is er in de discussie over het leesonderwijs bij herhaling voor gepleit om leerlingen voor, tijdens en na het lezen van een tekst

Anderzijds hopen de CTO-coaches en de pedagogische begeleiding door de samenwerking met leer- krachten meer kennis op te doen over geletterdheid in vakcontexten, waarvan

Bijna de helft van de jongeren houdt zich bezig met schrijven.. Hun belangrijkste reden om te schrijven: voor

Joop van der Horst laat in zijn laatste boek Het einde van de standaardtaal (2008) weten dat mensen anno 2008 op een andere manier schrijven en lezen dan de mensen in 1990.. De reden